Onko käytännössä tuolla harmaiden sävyjen tuijottamiseen, versus oikean matskun katsomiseen mitään käytännön ongelmaa vaikka jollain 5% testillä pimeässä huoneessa jonkun paskarannun töllössä huomaa?
ON! Tuo kommenttini perustuu tosin ainoastaan omaan rajalliseen kokemukseeni näyttölaitteista, joihin kuuluu lukuisia erilaisia videotykkejä alkaen tuosta vähän ennen vuosituhannen vaihdetta ja sitä ennen tietysti lukuisia kuvaputkitelkkareita ja sen jälkeen pari plasmaa sekä nyt viimeisenä tuo 77" OLED. Toki lukuisia lcd-paneeleita eri tietokonelaittessa ja tableteissa sun muissa vehkeissä käyty läpi, niin ja puhelin ja kello OLEDilla.
Tuskínpa tuossa edes kaikki mutta näin nopeasti pohjustuksena seuraavalle näkemykselleni tuohon perustuen.
Eli kyllä ihan kaikki virheet mitä testikuvista saattaa nähdä, ovat siellä myös oikeassa materiaalissa ihan selvästi, kunhan vain sattuu materiaalia jossa nuo samat sävytasot toistuvat. Testikuvat vain ovat oikotie virheiden löytämiseen, joiden kanssa muuten saattaisi kulua pitkäkin tovi ennen kuin sopiva materiaali tulee eteen (yleensä siinä vaiheessa, kun palautusaika on umpeutunut!).
Tosiaan tuolla nykyisellä tykilläni olen katsonut tähän mennessä suunnilleen 3300 elokuvaa enkä voi nähdä siinä missään tilanteessa milloinkaan minkäänlaista raidoitusta tai epätasaisia sävyjä, kun ei niitä edes testikuvissa näy. Lievän reunojen epäterävyyden huomaan ja iriksen pumppauksen sopivassa tilanteessa, kuten testien perusteella oli jo tiedossani. Musta ei tietenkään ole mustaa, kuten ei se ole koskaan ollut sitä elokuvateatterissakaan oikean filmin toiston aikaan eikä nykyisillä digitykeillä. Silti mustan taso tykissäni hakkaa mennen tullen ja palatessa elokuvateatterin parhaan salin hienoimman tykin mustan tason.
Kaikki lievimmätkin kuvavirheet joita olen sillä käytännön elokuvamateriaalilla nähnyt, ovat olleet aina todennettavissa myös muilla näyttölaitteilla, eli virheet ovat olleet kuvanlähteessä tai tarkemmin yleensä sen masteroinnissa eivätkä tykissä.
Itselläni on noita rantuja myös ja nippanappa ne huomaa jossain dplayn latausruudussa mutta eipä juuri muuten, eli ei ainakaan itselle mitään käytännön merkistystä. Edelleen olen erittäin tyytyväinen yli vuoden takaisista aleista ostettuun pos9002 philipsiin.
Siis jos ne jossain tuollaisessa latausruudussa näet, niin kyllä ne siellä näkyy millä tahansa materiaalilla, jossa sattuu saman sävyistä kuvaa olemaan.
Riippuu sitä näkyykö niitä sillä oikealla materiaalilla (vaikkapa Arrival elokuvassa) ja häiritseekö ne.
Olen tuon elokuvan katsonut nykyisellä tykilläni ainakin 3 kertaa, ei näy kerrassaan minkäänlaisia virheitä missään vaiheessa.
Tuo elokuva ei ole millään tavalla haasteellinen kelvolliselle näyttölaitteelle.
Turha niitä vikoja on kuitenkaan alkaa etsimällä etsiä jos on televisioonsa tyytyväinen.
Ellei ole erittäi kriittinen katselijan kuvanlaadun suhteen ja haluaa välttää myöhemmän v**utuksen, joka aivan varmasti joissain vaiheessa tulee eteen, kun vastaan tulee materiaali jossa viat näkyvät.
En saakel’vie uskalla laittaa testikuvaa päälle, tällä hetkellä virheetön 77” C9
Youtubessa tais olla myös näitä jos kuitenkin yön heikkoina hetkinä sortuu haureuteen.
Voi kun itse pystyisin tuohon. Ei se ole virheetön ellei sitä ole tutkittu virheiden varalta. Ignorance is a bliss kuten sanoo jenkit.
Youtubeen hakusana Modernwize test. Varaudu pettymykseen.
Tuntuisi olevan haasteellinen tuo Arrival elokuva katsoa. Onneksi ei löydy Netflixin tarjonnasta, voisi tulla kallis paukku, kun talouden teeveet menisi vaihtoon
Viaplayssä tuo näkyisi olevan, mutta ei sitä viitsi Erkkikään katsoa surkealla kuvalla.
Ei tuo ole millään tavalla haasteellinen katsoa kuvanlaadun osalta ainakaan. Ei siinä mitään virheitä kuulu näkyä, jos näyttölaite on kelvollinen. Sanoisin, että lähes mikä tahansa DLP-tykki vetää tuon läpi täysin virheettä.