Pahoittelut pitkästä postauksesta. Pääsi kertymään viestejä mihin oli kommentoitavaa/kysyttävää ilmennyt.
3. Saattaa se harmaan toisto siitä vielä muuttua ajan myötä, mutta helpompi vain lopettaa sen testikuvan tuijottaminen. Itse en ainakaan ole alun testikuvien tuijottelun jälkeen niihin mitään huomiota ainakaan kiinnittänyt.
Niin mutta probleemahan on se, että jos testikuvissa näkyy raitoja tietyssä kuvissa, niin onhan se siellä myös oikeassa materiaalissa.
Tuo vaikuttaa olevan suunnilleen yhtä häiritsevä kuin kauan sitten parin eri LCD-tykin kanssa jonkin aikaa tuskailemani vertical banding, sekin näkyi juuri tuollaisissa tilanteissa missä nämä OLEDin raidat tulee esille.
Myönnän tähän mennessä hyvin rajallisten testieni perusteella, että ei ne kaikessa materiaalissa näy mutta toisaalta vaikka sopivansävyinen elokuva jossa on paljon hämyisiä siniharmaita sävyjä sisältäviä kohtauksia ja kuvaa katsoo täysin pimennetyssä huoneessa katsoen todellakin kuvaa ihan kunnolla (sanon tämän siksi, että tiedän ettei kaikki katso kuvaa kovinkaan kriittisesti vaan uppoutuu täysin sen sisältöön) raitoja saattaa näkyä ihan merkittävän prosentin ajan ohjelman kestosta.
Eli siinä mielessä tähän mennessä hyvin rajallisen ajan kanssa tehtyjen testieni perusteella kovin hirveän kriittiseen katseluun täysin pimeässä kuvanlaatu täysin mustaa lukuunottamatta ei kokonaisuutena niin laadukkaaseen kuvaan pääse kuin vaikka vanha 1080p DLP tykkini, jossa musta ei ole lähelläkään täysin mustaa mutta eipä siinä mitään viiruja tms. häiriöitä ole missään harmaasävyssä.
Toki pitää toivoa, että tuo paneeli paranee käytön myötä. Tosiaan omassani ehkä n. 20 tuntia käyttöä ehkä 4 sykliä niitä juttua mitä se tekee 4 tunnin käytön jälkeen. En ole valikosta ajanut sitä isompaa korjaustoimintoa. Missä vaiheessa sitä kannattaisi kokeilla ekan kerran? Ymmärtääkseni se oli normaalisti aika harvoin suositeltava tehtäväksi, kun kuluttaa paneelia (ainakin Sony varoitteli ohjekirjassaan sen käytöstä).
4. Pikselipolitiikkaa varmaan paras kysyä heidän tuestaan
LG Chat & Sähköposti | LG Finland Jos se sattuisi olemaan 0, niin vaihto/korjaushan tulisi hoitaa asiakkaalla paikan päällä näiden isojen ruutujen kanssa.
Tulin siihen tulokseen, että tuo yksi kuollut punainen pikseli ei itseäni tässä haittaa yhtään. Ne raidat taas on sitten vähän eri juttu...
Kohta 3:
Käyttele nyt paneelia normaalisti sen mitä kaupan palautusehdot rajaavat, xx tuntia? vaiko ilman tuntirajaa 30 päivää tms. ja jos ei korjaannu harmaat tai ne häiritsevät oikeassa materiaalissa niin harkitse sitten palauttamista.
Tuollaisen 77" palauttelu / vaihtelu on melkoista tuskaa, joten pitää nyt katsoa mihin tämän kanssa alkaa. Eihän nuo viat niin hirveästi haittaa, jos tuota ihan valaistussa olohuoneessa arkikäytössä käyttelee mutta se kriittisempi katselu pimeässä on sitten vähän eri juttu.
Kohta 4:
Vaikka menisi yhdestä viallisesta pikselistä takuuseen ja paneeli tultaisiin vaihtamaan paikanpäälle, ei sitä kalibroida kuten tehtaalla on tehty ainakin jotenkuten. Luvassa voi olla samanlainen taistelu kuin käyttäjällä
@schwartzy jos luet hänen viestihistoriaansa miten on paneelin vaihdon kanssa käynyt.
Jos se pikseli häiritsee ja siitä haluaa eroon niin palautus kauppaan eikä paneelin vaihtoja olisi ainakin oma ratkaisuni.
Juurikin näin. Itselläni ei tulisi pieneen mieleenkään alkaa uutta paneelia eikä mielellään edes vanhaa huollattamaan. Sen verran kokemuksia vuosien varrelta näistä on, että harvoin se merkittävästi parempaan suuntaan menee ellei nyt satu olemaan täysin pimeä näyttö. Pienten kuvanlaadullisten ongelmia korjaaminen on lähes mahdotonta. Ja tosiaan nuo valmistajien service manuaaleissa mainitsemat kalibroinnit paneelin vaihdon yhteydessä eivät koske Suomea.
Olisiko niin ettei paikallisilla huolloilla ole tarvittavia laitteita niin yleisesti täällä tai jotain mutta ihan samaa itselleni väittivät, kun oli jossain vaiheessa suunnitelmissa vaihdattaa uusi paneeli kärynneeseen plasmaruutuuni, jätinpä sitten tekemättä, kun minulle väittivät tosiaan ettei niitä mitenkään "tarvitse" vaihtaessa kalibroida...
Ainakin C8:ssa homma toimii niin, että pitää siirtyä sinne TV:n puolelle ja itse kelata se kyseinen tallennus alkuun, niin voi katsoa sitä samalla, kun se tallentaa sitä edelleen. Tosin kun tallennus jossain vaiheessa päättyy, niin katselukin loppuu. Eli sitten pitää jatkaa tallenteesta siitä oikeasta kohtaa. Aavistuksen hankalaa, jos jotain urheilulähetystä vaikka tallentaa, kun pitää yrittää peitellä ruutua ja ottaa äänet pois, jotta ei näe/kuule tilannetta, kun samalla kelailee tallennetta alkuun.
No niinpä näytti olevan, että korealainen digiboksien softalogiikka on saatu siirrettyä sujuvasti myös telkkareiihn.
Pansuissa tuo toimi paljon järkevämmin, siinä ei ollut muuta huomautettavaa kuin ne turhat välikommentit mitä se heitteli näytölle tallennuksen alkaessa ja loppuessa mutta millään tavalla se ei niitä lukuunottamatta käyttöön vaikuttanut.
Muuten tallennus tuntuu LG:ssä toimivan ihan mallikkaasti.
Ne raidat kyllä todennäköisesti tasoittuvat käytössä jonkin verran. Kokonaan eivät lähde pois. Mielestäni omassani noita pystyraitoja pystyi alkuaikoina vielä jossain sumukohtauksissa näkemään, mutta nykyään hädin tuskin koskaan. Tosin tuota vertical bandingia oli aika vähän lähtökohtaisestikaan omassa yksilössä.
Minulla on yleensä melko huono tuuri näyttöjen kanssa, eikä tämäkään taida olla poikkeus tai sitten olen niin kriittinen katsoja mikä varmasti on yksi syy. Raitoja ainakin tässä vaiheessa voi testikuvissa havaita vielä heikosti myös yli 10% harmaissa ihan johonkin 40-50% asti tarkkaan katsomalla. Lähinnä jotain sellaisia terävämpirajaisia vaaleita pystyraitoja.
Oletan että olet säätänyt mustan tason oikein testikuvilla. Mikäli et, niin voi olla että on jonkin verran black crushia, mikä tekee kontrastista vähän väsyttävän silmälle. OLEDissa tekniikkani mielestäni parasta on se, että mustat näkyvät elokuvassa tai sarjassa juuri sellaisena, kuin ohjaaja on tarkoittanut, kunhan laite on vain oikein säädetty. Tuntuu että suurimmassa osassa DV/HDR materiaalia ei itseasiassa edes käytetä paljoakaan tuota true blackia, vaan se on vain jossain kohdissa tehostekeinona. Suurimman osan ajasta mennään elokuvateatterimaisemmalla kontrastilla. Alkuaikojen HDR-materiaalissa tuota high contrastia mielestäni ylikäytettiin ja sellaista on rasittavaa katsoa. Erityisesti Netflixin uudemmat HDR-tuotannot ovat hyvällä maulla toteutettuja ja mielyttäviä katsoa. Tuolla Amazon Primen puolella tuntuu yhä olevan vähän turhan high contrast look hakusessa monessa sarjassa. Varmaan hirvein esimerkki tuosta liiasta kontrastista on Goliathin ensimmäinen kausi.
Mustan taso on säädetty testikuvilla. Näyttää kyllä olevan oletus 50 juuri oikein ainakin tässä yksilössä tällä hetkellä.
Ehkäpä mustakin voi olla liian mustaa jossain tilanteissa. Eihän se oikeastaan ole koskaan ennen millään näyttölaitteilla ja oikealla filmillä tuollaista ole ollut. Totuttelua se ainakin vaatii aluksi ja tekee kuvasta aika digitaalisen/teennäisen näköisen. Sopii varmaan tietynlaiselle materiaalille hyvinkin mutta perinteiseen filminkaltaiseen toistoon vähän ehkä outo.
Nauttikaa loistavasta kuvasta ja jättäkää se paneeliin tuijotus luupilla vähemmälleQ
4K elokuvat alkaa olemaan kuvanlaadultaan niin upeita, että itse keskittyminen elokuvaan katoaa, kun pitää etsiä paneelin mustan värivirheitä tai kuolleita pikseleitä jossain kohtauksessa. Oi sitä VHS aikaa ja ”häiriötöntä” pysäytyskuvaa 28” kuvaputki töllössä
Ei siinä luuppia tarvita, kun sopivaa materiaalia sattuu katsomaan.