OLED-TV

Pistetään nyt omiakin oled-raita-kuvia kuvia jos kiinnosta jotain katsella:

5pros.jpg5prosvaloisampi.jpgkulma.jpg20.jpg
1. 5% suurinpiirtein miltä silmälle näyttää
2. kuva vähän valoitetumpi(isommalla ISO-arvolla otettu) jossa näkyy paremmin raidat
3. jopa kulmasta löytyy tällaista kun lähempää katselee
4. 20% kuvassa ei juuri näy enää kuin nuo pahimmat raidat keskeltä vähän vasemmalle
(näitäkin parhaiten katselee kun avaa uuteen välilehteen hiiren keskinapilla vaikkapas)

Kaiken näköistä suttua ja vaakaraitaakin sieltä näkyy näillä testikuvilla, ainoat jotka oikeassa kuvassa häiritsee on nuo 2 kpl paksumpaa palkkia joiden reunat joissain tilanteissa tulevat esiin, äsken katselin kahden tunnin elokuvan ja juuri alussa huomasin kun muistin vähän katsellakin. Toki jos sattuu juuri sopivan hämärä/sävyinen elokuva niin häiritsevät enemmän.
 
Tässä pari testiä joilla voi tähyillä näkyykö vilkuntaa.

Kiitos tästä, en ole tosin ihan varma miten näitä pitäisi tulkita. Laatikkokuvassa 0-3-6 -> 3-1-5 ja 9-9-0 -> 9-9-2 siirtymät näyttävät välähtävän selvimmin, mutta voi mennä omien silmienkin piikkiin kun tällaisia tuijottaa pidemmän aikaa. Toisessa taas ei näkynyt mitään ihmeellistä.

Kaivelin Stranger Thingsin 1. ja 2. kausista noita true black -kohtauksia, niin eipä niissä tosiaan mitään vilkuntaa tai palikoita näy, silkkaa kontrastitaivasta. Ja toisaalta tuo mainitsemani S3E6 kohtaus ei nyt illalla uudelleenkatsottuna näytä enää kovin häiritsevältä, vaikka siinä pari välähdystä näkyykin. Saattaa olla että tämä oli väärä hälytys, tai sitten jotain suoratoiston ominaisuuksia..
 
Tässä muutama otos ihan kännykällä mun b7v55 paneelista jotka lähetin lg:n huollolle nähtäväksi. Melko nopeaan tuli tieto että koko laite takas maahantuojalle ja kaupasta uusi tilalle. Käyttötunteja oli 5600 kahdessa vuodessa. Huolto tsekkas valikoista että kaikki asianmukaiset kohinanpoistot ajettu jne. 2 viikkoa kesti koko hässäkkä saada maahantuojalta tuotevaihtohyvitykselle päätös.
 

Liitteet

  • ccp10q%ZTXuQNfMudvaYpA.jpg
    ccp10q%ZTXuQNfMudvaYpA.jpg
    1,5 MB · Luettu: 293
  • 1+OWtm9tRxipChXxtnFJdg.jpg
    1+OWtm9tRxipChXxtnFJdg.jpg
    1,8 MB · Luettu: 298
  • SLCmvwsPQJCN0+v7w%YtQg.jpg
    SLCmvwsPQJCN0+v7w%YtQg.jpg
    1,1 MB · Luettu: 294
Tässä muutama otos ihan kännykällä mun b7v55 paneelista jotka lähetin lg:n huollolle nähtäväksi.
Tuossa näyttäisi olevan vika, josta kirjoitetaan täällä:

" We contacted LG regarding the strange results in week 4. LG engineers visited our lab a few days ago and were able to confirm the 25% window on the Live CNN and FIFA 18 TVs are a result of a factory issue (see our video here). OLED TVs are produced in a hot process, and after cooling a 25% window is shown on each panel. Some TVs which haven't cooled completely can produce invalid results for the lookup table used by the 'Pixel Refresh' function, causing this 25% window to become visible. Only some 55" OLED TVs were affected during part of 2017.
As this is not an issue with the panel itself, it is possible to apply a fix to the lookup table. LG will apply this fix to anyone who presents this issue to their support, for free, even after the warranty period has long expired. They have fixed our two affected TVs (see the uniformity photos below). Note that this doesn't fix other uniformity issues as the result of static content, only the 25% window caused by a factory defect. LG has also confirmed that there is variation between panels, which is why some OLED appear more prone to developing uniformity issues (as in the case with our Live CNN (200 nits) vs Live CNN (Max).) "
 
Yön pimeinä tunteina tuli taas testailtua 77":aa. Kokeilin pikaisesti mainittua Arrivalia blu-ray versiona ja kyllä siellä jotain raitoja välillä näkyi mutta ei mitenkään pahasti, mutta tosiaan ihan nopeasti hyppimällä tuli kokeiltua, joten ehkä ei vain sattunut se pahin kohta kohdalle. Olisiko jollain heittää jotain kohtaa mikä katsoa tuosta?

Sen sijaan yksi paha tuli eteen Netflixissä, kun etsin 4K/DV elokuvia mitä kokeilla ja mitä se ehdotteli siellä. Katsokaapa muutkin hämärässä miltä tämä näyttää teillä esimerkiksi n. 73 minuutin kohdalta alkaen parin minuutin pätkä (se kanjoni/vuoristo mikälie onkaan se paikka)? Rattlesnake | Netflix – viralliset sivut
 
Onko muuten LG:n Apple TV apin ominaisuuksia vai paneelin vika, kun tuossa sovelluksessa näkyy sävyjen porrastumista aika monessa paikassa mutta yleensä vain menuissa yms. tilanteissa? Otetaan hyvänä esimerkkinä, kun menee selaamaan elokuvien listaa, niin siellä on yleensä heti isolla sellainen ruskea laatikko Oscars ja Oscarit saa tai jotain sellaista lukee, niin siinä ruskeassa ihan selvästi porrastuu sävyt.
 
Sen sijaan yksi paha tuli eteen Netflixissä, kun etsin 4K/DV elokuvia mitä kokeilla ja mitä se ehdotteli siellä. Katsokaapa muutkin hämärässä miltä tämä näyttää teillä esimerkiksi n. 73 minuutin kohdalta alkaen parin minuutin pätkä (se kanjoni/vuoristo mikälie onkaan se paikka)? Rattlesnake | Netflix – viralliset sivut

Tsekkasin tuon kohdan telkullani (65E9) eikä mitään ihmeellistä silmääni osunut.
 
Ei minkäänlaista bandingiä taustoissa missään vaiheessa?
Ilmeisesti sinulla ei testislideissä näy myöskään mitään?

Onkos muut ehtineet vielä kokeilemaan tuota leffaa?
 
Onko muuten LG:n Apple TV apin ominaisuuksia vai paneelin vika, kun tuossa sovelluksessa näkyy sävyjen porrastumista aika monessa paikassa mutta yleensä vain menuissa yms. tilanteissa? Otetaan hyvänä esimerkkinä, kun menee selaamaan elokuvien listaa, niin siellä on yleensä heti isolla sellainen ruskea laatikko Oscars ja Oscarit saa tai jotain sellaista lukee, niin siinä ruskeassa ihan selvästi porrastuu sävyt.
Näköjään sovelluksen vika. Apple tv4K ei minkäänlaista porrastumista.
 
Näköjään sovelluksen vika. Apple tv4K ei minkäänlaista porrastumista.
Tuota vähän arvelinkin, kiitti kun testasit. En viitsinyt tuota tykin persuuksissa olevaa oikeata Apple TV:tä siirtää OLEDiin tuon kokeilun takia, kun on piuhat vähän hankalassa paikassa.
 
Yön pimeinä tunteina tuli taas testailtua 77":aa. Kokeilin pikaisesti mainittua Arrivalia blu-ray versiona ja kyllä siellä jotain raitoja välillä näkyi mutta ei mitenkään pahasti, mutta tosiaan ihan nopeasti hyppimällä tuli kokeiltua, joten ehkä ei vain sattunut se pahin kohta kohdalle. Olisiko jollain heittää jotain kohtaa mikä katsoa tuosta?

Sen sijaan yksi paha tuli eteen Netflixissä, kun etsin 4K/DV elokuvia mitä kokeilla ja mitä se ehdotteli siellä. Katsokaapa muutkin hämärässä miltä tämä näyttää teillä esimerkiksi n. 73 minuutin kohdalta alkaen parin minuutin pätkä (se kanjoni/vuoristo mikälie onkaan se paikka)? Rattlesnake | Netflix – viralliset sivut

Olen aikaisemmin katsonut tuon leffan, ja silloin en huomannut kuvassa ainakaan mitään vikaa. Katsoin nyt tuon kanjonikohdan uudestaan siten, että huone pimeässä ja istun ihan telkkarin edessä tuijottamassa silmä kovana niitä taustoja. Tällä tavalla katsottuna niissä kanjonin seinämissä näki hieman raitoja, taivaassa ei pystynyt erottamaan. Mutta tuota ei olisi tosiaan huomannut, ellei ihan keskittyneesti sitä kuvasta olisi etsinyt, eli ainakaan omalla kohdalla kovin häiritsevästä jutusta ei voida puhua. Ja tuo kieltämättä on aika torture scene kun on pelkkiä hämäriä sävyjä ja hidasta pannausta edestakaisin.
 
Olen aikaisemmin katsonut tuon leffan, ja silloin en huomannut kuvassa ainakaan mitään vikaa. Katsoin nyt tuon kanjonikohdan uudestaan siten, että huone pimeässä ja istun ihan telkkarin edessä tuijottamassa silmä kovana niitä taustoja. Tällä tavalla katsottuna niissä kanjonin seinämissä näki hieman raitoja, taivaassa ei pystynyt erottamaan. Mutta tuota ei olisi tosiaan huomannut, ellei ihan keskittyneesti sitä kuvasta olisi etsinyt, eli ainakaan omalla kohdalla kovin häiritsevästä jutusta ei voida puhua. Ja tuo kieltämättä on aika torture scene kun on pelkkiä hämäriä sävyjä ja hidasta pannausta edestakaisin.
Itselläni tuossa kohdassa näkyy myös kanjonin seinämissä raitoja, sekä kyllä ne niitä raitoja seuraamalla näkyy taivaassa myös.
Selviten ne näkyy liikkuvassa kuvassa, joten pausettamalla voi olla vaikeampaa testailla.

Sen sijaan katsoin tuon mainitun Arrivalin blu-rayltä kokonaan ja se oikeastaan toistui yllättävän hyvin raidatta. En tiedä missä kohdassa väki yleensä raidat siinä näkee mutta jotain mainintoja netissä näkyi esimerkiksi, että ne sumuiset kohdat missä alienin kanssa keskustellaan olisi niitä näkynyt mutta itselläni ne olivat täysin viiruttomat. Sen sijaan niinkin erikoisessa paikassa niitä sitten hämärässä katsottuna saattoi nähdä kuin lopun n. 110 minuutin kohdalla, kun pari siinä halaili ja se hetki, jossa sitä kuvattiin aina hetkellisesti sellaisen sumuverhon tapaisen takaa, toistui pariin kertaa tuossa 1-2 minuutin kuluessa niin, että siinä sumuverhossa oli himmeät raidat (täytyy katsoa pimeässä). Myös jossain elokuvan puolivälin jälkeen, kun naispäähenkilö selasi ruskeasävyisenä toistuvia kirjan sivuja, niin niiden sivun poikki ja vain niiden kohdalla näkyi pystyraidat.
Missä kohdassa teillä muilla näkyy tuossa elokuvassa raidat?

Tosiaan tuo raitojen esiintyvyys lienee paljon riippuvainen siitä missä testikuvissa kenelläkin raidat näkyvät ja ilmeiseti myös se missä sävyissä tai väreissä kyseisen yksilön vika/ominaisuus erityisesti esiintyy. Itselläni raitoja näkyy varsin kirkkaissakin testikuvissa asti.
Ja sitten sopivan tummassa tasaisessa kuvassa osa virheistä näkyy lcd:n valovuodon tapaisena, lähinnä oikea alanurkka n. kämmenen kokoinen läntti.

En osaa vielä sanoa kuinka paljon asetuksilla oikeastaan on noihin vaikutusta, mutta kyllä niillä jotain on.
Olen aika pitkälti käyttänyt sitä ihan oletus ISF pimeä tila ja virransäästö päällä. Vaikuttaisi, että varsinkin pimeässä katsoessa se tiputtaa OLED-valon hyvin alas, ehkä melkein nollille, koska jos otan sen pois päältä ja laitan OLED-valon vaikka 25, niin kuva kirkastuu merkittävästi.
Toisaalta juuri testislidejä pyöritellessä viirut vähenevät monessakin tilanteessa aika merkittävästi, kun OLED-valoa säätää korkeammalle.
Mietinkin esim. sitä miksi monilla 5% harmasta slidestä otetut kuvat näyttää (joiden sanovat kuvissa toistuvan kuten ne silmälle näyttää) hyvin vaaleille, kun itselläni ne ovat erittäin tummat ja huomasin. että OLED-valoa nostamalla se vaalenee aika paljon varsinkin kuvatessa ja myös viirut muuttuvat selvästi. Mutta ei niistä eroon pääse millään säädöllä kokonaan.

Selvimmät kaksi kapeaa kirkkaampaa pystyviirua ovat siten, että ruutu on kuin se olisi jakautunut kolmeen yhtä leveään suikaleeseen, siis kuin ruutu olisi tehty kolmesta yhtä suurelta palasta. Voi olla, että viirut vähän hämää silmää mutta varsinkin tuo vasen 1/3 näyttäisi vähän erilaiselta. Tuo erottuu vain tummemmilla testikuvasävyillä silmälle.

Sen pystyy nyt kuitenkin vajaan 50 tunnin käytön jälkeen sanomaan, että tuossa 5% kuvassa on kyllä selvää muutosta tapahtunut, se on tasoittunut aika paljon, kun se oli aluksi lähes mustaa alareunasta ja sivuilta sekä keskellä valoisampi kohta, nyt nuo on tasaantuneet ja reunat vaalenneet selvästi. Se pieni "valovuoto" lähinnä oikeassa reunassa ja selviten oikeassa alakulmassa.
Mutta kirkkaammassa päässä oikeastaan muutosta ei ole vielä tapahtunut, tai se on mennyt jopa huonommaksi (mutta voi olla myös sitä, että niitä on alkanut huomata vasta myöhemmin, kun ajan kanssa sitä on tuijottanut).
 
Viimeksi muokattu:
Henk.koht. en jaksa tihrustella mitään raitoja näkyykö jossain kohtauksessa vai ei.
Tarkastelin itsekin aluksi melko kriittisesti uuden paneelin laatua sillä silmälläpitäen lähteekö vaihtamaan vai ei.
Olen ollut kuitenkin todella tyytyväinen, enkä usko että tämän parempaa tekniikkaa on tällä hetkellä kotikäyttöön tarjolla.
77C9
 
Henk.koht. en jaksa tihrustella mitään raitoja näkyykö jossain kohtauksessa vai ei.
Voi kun itsekin osaisin suhtautua asiaan näin. :)

Olen ollut kuitenkin todella tyytyväinen, enkä usko että tämän parempaa tekniikkaa on tällä hetkellä kotikäyttöön tarjolla.
77C9
On niitä! Lähes mikä tahansa DLP-tykki, tosin en noista ihan uusimmista pienikennoisista niin tiedä, mutta esim. tuo oma 0.95" kennolla oleva 1080p lens shifillä varustettu hieman paremman luokan 10 vuotta vanha tykki on täysin virheetön kuvaltaan, jos absoluuttista mustaa ei oteta huomioon mutta tuolla on aika vähän lopulta tekemistä kuvanlaadun kanssa käytännössä, kuten myös 4K tai näillä HDR virityksillä.. Hyvä esimerkki juuri tuo Arrival joka OLEDilla ei ollut missään tilanteessa paremman näköinen kuin tykilläni, miinus ne parit kohdat jossa näkyi viiruja vielä heikensivät sitä.
Mutta joo, ehkä televisioissa vain tilanne on tämä nykyisin. Tosiaan edes tuossa 7 vuotta vanhassa pansun plasmassa ei mitään tuollaisia viiruja ole mutta raitoja siihen on kärynnyt mm. tekstityksistä mutta toisaalta kuva on tietyllä tapaa rauhallisempi kuin OLEDissa ja myös hieman värikylläisempi, kun OLED on aavistuksen LCDmäisen hailakka huonommalla materiaalilla.

Ehkä nyt ainoa hieman paremmalta näyttävä asia OLEDissa on P3-väriavaruus 4K:ssa mutta aika vähän se kuitenkaan eroaa käytännössä.

No olin kyllä varautunut tähän, ja ajatus olikin tuon käyttämisestä etupäässä arkitelkkuna ja sarjojen katselussa, kun pieni kuvakoko arvelutti jo ennen hankintaa mutta itse asiassa sen puolesta kyllä sillä voisi elokuviakin katsella, varsinkin nuo korkeammat 1.78:1 kuvasuhteella ovat ihan siedettävän kokoisia tuollakin.

Pitää katsoa mitä tuon kanssa lopulta tekee. Olen vähän pyöritellyt mielessä Sonyn 85" oliko se nyt 9505-malli, jossa FALD. Tuossahan ei olisi mitään viiruominaisuutta tai muuta vastaavaa mutta vaikea sanoa miltä tuo lopulta kotona näyttäisi. Ehkä kuitenkin lähinnä tykkikuvaa, kun musta ei ole täysin mustaa (mutta siis riittävää). Myös kuvakoko kasvaisi merkittävästi ja ehkä pärjäisi jo tykille 2.35:1 elokuvienkin kanssa. Plus täysin vapaa mahdollisesta kuvanpalamisesta. Voi olla ettei tuohon jaksa lähteä, eikä paneeliarpajaiset yleensä omalla kohdalla tuota paljoa tulosta, jos tätä OLEDia alkaisi vaihtamaan toiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa enemmän siltä kuin haluaisit vakuutella itsellesi että tämä TV ei ole Sinulle :)
Jos pilveily ja blooming on vaihtoehto viiruille, niin siitä vaan.
Kyllä kontrasti ja standardin mukainen värien toisto on se joka itselle merkkaa eniten, kokoa saa tietysti olla sen verran mihin lomapakko taipuu ja on katselutilassa ylipäätään järkevä.
88" voisi vielä ehkä omaan olkkariin mahtua, mutta ei sen suurempaa. Hinta kuitenkin vielä järjetön.
 
Kuulostaa enemmän siltä kuin haluaisit vakuutella itsellesi että tämä TV ei ole Sinulle :)
Suoraan sanottuna en vielä tiedä itsekään. :confused2:
Siis perimmäisenä ajatuksena oli, että olisin saanut tuon jo iäkkääksi käyvän tykin korvattua kokonaan TV:llä mutta ei se nykypäivän tekniikalla vain taida onnistua. Välttämättä uutta tykkiä ei enää innostaisi hankkia ja varsinkin DLP puolella, johon itse olen jyrkästi kallellaan, on kehitys loppunut lähes kokonaan. On vain vajaaresoisia kikkakolmosella luotuja 4K kuvatuksia pienellä kennolla ja huonolla optiikalla. Tai sitten 3-chippisiä ammattikäyttöön tai elokuvasaliin tarkoitettuja tähtitieteellisen hintaisia...

Jos pilveily ja blooming on vaihtoehto viiruille, niin siitä vaan.
Onhan se ehkä niinkin. että suo siellä vetelä täällä. Valinta pitäisi tehdä ruton ja koleran välillä. :)

Kyllä kontrasti ja standardin mukainen värien toisto on se joka itselle merkkaa eniten, kokoa saa tietysti olla sen verran mihin lomapakko taipuu ja on katselutilassa ylipäätään järkevä.
Värien toisto ehdottomasti, sehän on kunnollisella tykilläkin huippuluokkaa. Kontrasti on mielenkiintoisempi juttu, kuten mainitsin tuon Arrivalin, niin se näyttää paremmalta kokonaisuutena tykilläni, vaikka sen musta ei ole täysin mustaa ja kontrastisuhde on matalampi. Korkea ansikontrasti käytännössä paikkaa aivan älyttömästi.

88" voisi vielä ehkä omaan olkkariin mahtua, mutta ei sen suurempaa. Hinta kuitenkin vielä järjetön.
Sama tällä, kokonsa puolesta alkaisi ehkä piisata mutta ottaen huomioon hinta, ja todennäköisesti se, että se on samalla tavalla teknisesti toteutettu kuin tuo C9, eli kuvaa ei kestä katsoa kriittisesti niin ei houkuttele.

Tympii, kun on jo yli puolenkymmentä vuotta ollut hakusassa kunnon laite, vaan markkinoilla on toinen toistaan vain heikompaa toosaa niin DLP-tykeissä kuin TV:ssä. Lopettivat nuo plasmatkin, hitto kun tuollaisen olisi saanut näissä kokoluokissa (eihän sekään virheetön mutta siis kokonaisuutena omasta mielestäni OLEDia parempi monella tapaa).
 
On niitä! Lähes mikä tahansa DLP-tykki, tosin en noista ihan uusimmista pienikennoisista niin tiedä, mutta esim. tuo oma 0.95" kennolla oleva 1080p lens shifillä varustettu hieman paremman luokan 10 vuotta vanha tykki on täysin virheetön kuvaltaan, jos absoluuttista mustaa ei oteta huomioon mutta tuolla on aika vähän lopulta tekemistä kuvanlaadun kanssa käytännössä, kuten myös 4K tai näillä HDR virityksillä..

En voisi kuvitellakaan luopuvani noista asioista. Velipojan Panasonic VT60 näyttää todella ankealta OLEDin jälkeen, vaikka aikanaan ja pitkään sen jälkeenkin oli huipuista huipuin.
 
HDR on kyllä aika kaukana virityksestä, on se sellasta silmäkarkkia jo perus draamasarjoissakin netflixissä, ei voisi millään enää tulla toimeen ilman, on myös tehnyt sen että ei voi makkarissa katsoa enää hdr sarjoja kun siellä on sampan muutaman vuoden vanha 8 sarjalainen jonka hdr näyttää ripulilta oledin jälkeen :rofl:
 
Puhutko nyt hämärässä tilassa katsottuna niitä rinnakkain? VT60 on itselläkin vanha plasma, eikä tuo OLED mitenkään ihmeelliseltä näytä sen rinnalla optimaalisissa olosuhteissa ja molemmat samassa tilassa.
 
HDR on kyllä aika kaukana virityksestä, on se sellasta silmäkarkkia jo perus draamasarjoissakin netflixissä, ei voisi millään enää tulla toimeen ilman, on myös tehnyt sen että ei voi makkarissa katsoa enää hdr sarjoja kun siellä on sampan muutaman vuoden vanha 8 sarjalainen jonka hdr näyttää ripulilta oledin jälkeen :rofl:
Itse on tuosta HDR:stä niin hirveästi edes perusta, ja toisaalta eihän tässä OLEDissa edes paukut riitä sen toistoon, eli kirkkautta ei ole lähellekään edes minimitarvetta. jos nyt ihan laitetasolla asiaa tarkastellaan.. Mutta tosiaan en nyt ole kiinnostunut edes häikäistymään jostain valoefekteistä mutta laajempi väriavaruus tietty on aina tervetullutta mihin ei HDR:ää tarvita edes.. Tuo tosiaan ihan vain oma mielipide näistä ja kunnioitan jokaisen näkemystä ja ymmärrän, että monet näistä pitävät.
 
Kyllä ne paukut ihan hyvin riittää siihen että se kuva on helvetin hyvä, ei toki riitä samsungin tyyliseen aurinkolasien tarpeeseen asti (paitsi netflixin vakio tekstityksillä :rofl:)
Hämärässä SD kuva on myös loistavaa kunhan uskaltaa antaa sitä oled valo asetusta tarpeeksi, itselläni esim netflixissä 68 asetus tuo jo hyvän kuvan, 80 antaisi ihan helvetin hyvän kuvan mutta ei raaski käyttää kun se voi aiheuttaa burn inniä jos käyttää jatkuvasti isoa arvoa...
Itselläni siis B8, jota harkitsen päivittäväni C9 ihan vaan PS5 takia...
 
Puhutko nyt hämärässä tilassa katsottuna niitä rinnakkain?

Ihan omissa kodeissaan. Rinnakkainhan nuo erot vain korostuvat. Plasman kuva on todella lattea ja eloton OLEDin HDR:ään verrattuna, eikä pimeät kohtaukset näytä niin hääviltä kun musta ei ole mustaa. Plasmalla oli aikansa ja nostan kyllä hattua sen tuolloiselle suvereniteetille, mutta kehitys on kehittynyt ja plasma on jäänyt kelkasta.
 
Kyllä ne paukut ihan hyvin riittää siihen että se kuva on helvetin hyvä, ei toki riitä samsungin tyyliseen aurinkolasien tarpeeseen asti (paitsi netflixin vakio tekstityksillä :rofl:)
Riittää varmasti tietyllä tavalla mutta puhuin ihan HDR:n vaatimuksista, joita OLED ei oikein edes rimaa hipoen täytä.
Mutta kuva koostuu niin paljosta muustakin kuin absoluuttisesta kirkkaudesta tai mustan tasosta, kuten tuo oma tilanteeni tykkiini verrattuna ositti minulle.

Hämärässä SD kuva on myös loistavaa kunhan uskaltaa antaa sitä oled valo asetusta tarpeeksi, itselläni esim netflixissä 68 asetus tuo jo hyvän kuvan, 80 antaisi ihan helvetin hyvän kuvan mutta ei raaski käyttää kun se voi aiheuttaa burn inniä jos käyttää jatkuvasti isoa arvoa...
Itselläni siis B8, jota harkitsen päivittäväni C9 ihan vaan PS5 takia...
Tosiaan itselläni tuo kirkkaus ei niin tärkeä tekijä, kun elokuvat katson pimeässä ja jo jollain OLED 25 asetuksella kuva oli melkoinen soihtu, sanoisin, että itselläni jopa tuo virransäästön säätämä minimaalinen OLED.-valo riittää useimmissa tilanteissa mutta paneelin virheet ehkä alkaa tulla sillä esille liiankin hyvin...
 
jos absoluuttista mustaa ei oteta huomioon mutta tuolla on aika vähän lopulta tekemistä kuvanlaadun kanssa käytännössä, kuten myös 4K tai näillä HDR virityksillä..

Nyt menee kyllä jo aika far out -meiningiksi. OLEDit pesee leffateattereiden parhaan tykkikuvankin kaikessa muussa paitsi ehkä värien tarkkuudessa. Pikselikohtaista taustavaloa on hankala peitota millään muulla tekniikalla.
 
Ihan omissa kodeissaan. Rinnakkainhan nuo erot vain korostuvat. Plasman kuva on todella lattea ja eloton OLEDin HDR:ään verrattuna, eikä pimeät kohtaukset näytä niin hääviltä kun musta ei ole mustaa. Plasmalla oli aikansa ja nostan kyllä hattua sen tuolloiselle suvereniteetille, mutta kehitys on kehittynyt ja plasma on jäänyt kelkasta.
Vertailuissa rinnakkainkin on tietysti aina se, että silmälle se kulloinkin kirkkaampi tahtoo näyttää sillä hetkellä paremmalle. Siksi lähinnä ehkä samassa tilassa vertailu sitten vuorotellen kertoo enemmän, ellei sitten säädä molempia yhtä kirkkaaksi.
Mutta tosiaan tuo kirkkaushan tekee sen, että esim. OLEDIt näyttää kaupassa aika elottomille, puhumattakaan aikoinaan kuinka himmeille plasmat näytti kaupoissa.
 
Nyt menee kyllä jo aika far out -meiningiksi. OLEDit pesee leffateattereiden parhaan tykkikuvankin kaikessa muussa paitsi ehkä värien tarkkuudessa. Pikselikohtaista taustavaloa on hankala peitota millään muulla tekniikalla.
Kontrastia ihan yleisesti pidetään kuvanlaadun tärkeimpänä määrittäjänä, mutta mielipiteet on jokaisella omansa.
Tiedän kyllä tuon argumentin mutta itse kuulun tuohon filminkaltainen koulukuntaan. :)
Filmillähän ei ole koskaan saatu toistettua absoluuttista mustaa.
Mutta en tosiaan tässä nyt halua herätellä mitään sotaa miten kukanenkin nuo näkee, vaan tosiaan ihan noihin mainitsemiini OLEDin paneelien laadullisiin heikkouksiin / teknisiin rajoituksiin tässä olen eniten ärsyyntynyt. Mielestäni "kangas" ei saa näyttää likaiselle/viiruiselle koskaan. :)
 
Riittää varmasti tietyllä tavalla mutta puhuin ihan HDR:n vaatimuksista, joita OLED ei oikein edes rimaa hipoen täytä.

Onko nämä ”vaatimukset” henkilökohtaisesti määritettyjä vai mitä? Kaikki OLEDit on kuitenkin Ultra HD Premium -logolla varustettuja. Harvempi LCD taasen on.
 
En sitten tiedä jos tarkoitus taas imitoida vanhaa VHSää ja retrofilmifiilistä, niin voi olla että 10v vanha plasma tai tykki on ihan käypää kamaa edelleen. Mutta jos laitetaan HDR, tarkkuutta, kontrastia (joka antaa kuvalle potkua, väreille loistoa mustaa vasten jnejne.) niin eipä noilla eilisillä laitteilla ole mitään saumaa näitä OLEDeja vastaan.

Tuosta kun laittaa jotain Youtuben 4k HDR demoa vierekkäin niin on naurussa pitelemistä.
 
Tuosta kun laittaa jotain Youtuben 4k HDR demoa vierekkäin niin on naurussa pitelemistä.
Kannattaa katsastaa ensi viikolla Suomessa julkaistava Gemini Man.
On HDR:nä hienoa katseltavaa, tosin melko erikoinen kokemus kun on 60fps.
 
Riittää varmasti tietyllä tavalla mutta puhuin ihan HDR:n vaatimuksista, joita OLED ei oikein edes rimaa hipoen täytä.
Mutta kuva koostuu niin paljosta muustakin kuin absoluuttisesta kirkkaudesta tai mustan tasosta, kuten tuo oma tilanteeni tykkiini verrattuna ositti minulle.

Tosiaan itselläni tuo kirkkaus ei niin tärkeä tekijä, kun elokuvat katson pimeässä ja jo jollain OLED 25 asetuksella kuva oli melkoinen soihtu, sanoisin, että itselläni jopa tuo virransäästön säätämä minimaalinen OLED.-valo riittää useimmissa tilanteissa mutta paneelin virheet ehkä alkaa tulla sillä esille liiankin hyvin...

Makuasiat ovat makuasioita, mutta tässä nyt tulee silti vähän outo fiilis näitä kirjoituksia lukiessa. Joko sinulla on A. oikeasti huono yksilö OLEDista, B. olet äärimmäisen herkkä tietynlaisille kuvavirheille tai C. sinulla on vain hyvin uniikki maku optimaalisen kuvan suhteen.

A. puolesta puhuisi se, että tuo vertical banding on jotain, minkä olemassaolosta suurin osa OLEDin omistajista tuskin ovat edes tietoisia. Siis niistä, jotka eivät forumeilla ole jo etukäteen kyselemässä, mitä testislidejä kannattaa ajaa heti kun telkkarin saa paketista, vaan ne ihan normaalit ihmiset jotka laittavat suoraan leffan tai tv-kanavan pyörimään. Itse ylipäätään onnistun näkemään tuon veritcal bandingin ehkä yhdessä leffassa/sarjan jaksossa kymmenestä, ja silloinkaan se ei käytännössä koskaan ole häiritsevää. Itselleni olisi ihan absurdi ajatus, että vaihtaisin tuon itselleni lähes merkityksettömän pienen ongelman takia LCD:hen, ja ottaisin tilalle kaikki äärimmäisen ärsyttävät pilveilyt, DSE:t, kuvakulmaongelmat, motion blurrit ja mitä niitä nyt on. Varsinkaan siis jos tykkää katsella pimeässä.

B. Jos olet tottunut nimenomaan tykkiin ja plasmaan, niin se on voinut muovata maun hieman erilaiseksi. Mutta jotenkin tuntuu, että lähes etsimällä etsit materiaalia, jossa nuo raidat saisi näkymään. LCD puolella kun noita ongelmia ei yleensä tarvitse etsiä, kun ne hyppivät rivosti silmille jokaisessa pimeäkohtauksessa. Oletko kokeillut keskittyä kuvan hyviin puoliin, ja vältellä tietoisesti etsimällä noita raitoja kuvasta? Aniharvoin tosiaan kuulee, että tuo vertical banding OLEDeissa olisi kenellekään ollut mikään iso ongelma. Ainakin jokaisessa omistamassani LCD telkussa on ollut selvästi isommat kuvan tasaisuuden ongelmat kuin OLEDissa.

Ja tästä päästäänkin C:hen. Kuulostaa erikoiselta, että jo OLED valo 25 on mielestäsi soihtu. Itselleni 25 on katselukelvottoman pimeä. Jos on tottunut todella, todella hämärään kuvaan, ei OLEDin plasmaa ja tykkiä paljon vahvempi potku ja kontrasti pääse oikein oikeuksiinsa. Olen siitä samaa mieltä, ettei täydellinen musta ole mitenkään pakollinen edellytys nautittavalle kuvalle, vaikka iso bonus onkin. Kunhan musta on riittävän tumma JA ongelmaton (tasainen, ei pilveilyä, ei valovuotoa), niin kyllä silmä siihen tottuu. Onhan moni HDR elokuvakin masteroitu siten, että elokuvassa ei käytetä tuota true blackia ollenkaan, vaan haetaan valkokangasmaisempaa kontrastia. Tuo HDR&OLED combon kyky kuitenkin laittaa vierekkäin todella syvät tumman sävyt sekä kirkkaat, vahvat highlightit on taas jotain sellaista, mitä tykistä tai plasmasta ei saa irti millään, ja mikä todella lisää kuvan aitoudentuntua. Tuohon kun tottuu, perus tv/plasma/tykkikuva vain näyttää omaan silmään todella lattealta. Itseä ainakin nykyään jo oikeasti häiritsee katsoa SDR materiaalia, kun ehtinyt tottua noihin mm. Netflixin 4k Dolby Vision pätkiin. On myöskin aika perätöntä väittää, ettei OLED täyttäisi HDR standardeja, kun 1000 nitin maksimikirkkaudesta (jota oikeasti käytetään ylipäätään aika vähän) jäädään joku 200 nittiä, ja väriavaruudessa ollaan lähellä 100% katetta ja kontrasti on täydellinen. Tuo maksimikirkkauden saaminen jostain 800+ nitistä sinne tuhanteen tuskin enää merkittävästi muuttaisi katselukokemusta.

Mutta niin, jos tykin kuva on mieleesi ja HDR ei omaa katselunautintoasi kasvata, niin olet aika onnekkaassa asemassa. Tykki kun on aina järkevän hintainen keino saada oikeasti iso kuvakoko tällä hetkellä. Omaan silmääni tykin kuva näyttää haalistuneeksi pestyltä kuvalta kun OLED HDR:ään vertaa, mutta itse tykkäänkin sellaisesta isokontrastisesta ja kirkkaasta/värikkäästä kuvasta. Esim elokuvateattereiden kuva ei enää omaa silmää miellytä, vaan näyttää aika lattealta. Jos kuitenkin OLEDilla katsoo lähinnä SDR materiaalia ja kirkkaus jossain 25/100 tai alle, niin aika vähän OLEDin vahvuudet pääsevät esille. Tuollaiseen käyttöön sopisi itsellekin moni muukin TV/kuvantoistin.
 
Kuulostaa erikoiselta, että jo OLED valo 25 on mielestäsi soihtu. Itselleni 25 on katselukelvottoman pimeä. Jos on tottunut todella, todella hämärään kuvaan, ei OLEDin plasmaa ja tykkiä paljon vahvempi potku ja kontrasti pääse oikein oikeuksiinsa.
Tästä valovoimaisuudesta on täällä kirjoiteltu moneen kertaan ja jokainen käyttäköön mitä haluaa.
77C9:ssä (omassa) OLED-valo 23=100nits ja 38=150nits.
Siinä arvot joita itse käytän pimeään ja valoisaan.
Ei sen takia että joku standardi niin sanoo, vaan koska se tuntuu sopivalta.
Tuohan on kandelaa / neliömetri, joku viisaampi laskekoon kokonaisvalonmäärää vaikkapa verraten 55" ja 77", onhan siinä eroa.
 
Tästä valovoimaisuudesta on täällä kirjoiteltu moneen kertaan ja jokainen käyttäköön mitä haluaa.
77C9:ssä (omassa) OLED-valo 23=100nits ja 38=150nits.
Siinä arvot joita itse käytän pimeään ja valoisaan.
Ei sen takia että joku standardi niin sanoo, vaan koska se tuntuu sopivalta.
Tuohan on kandelaa / neliömetri, joku viisaampi laskekoon kokonaisvalonmäärää vaikkapa verraten 55" ja 77", onhan siinä eroa.

Tiedostan että osa pitää tuohon 100nits kalibroidusta kuvasta pimeässä, eli about OLED-valosta ~25. Mutta en ole kuullut aikaisemmin kenestäkään, jonka makuun sekin olisi liian kirkas. Kyllä se ainakin minusta kuulostaa siltä, että on totuttu todella hämäräsävyiseen kuvaan.
 
Kannattaa katsastaa ensi viikolla Suomessa julkaistava Gemini Man.
On HDR:nä hienoa katseltavaa, tosin melko erikoinen kokemus kun on 60fps.

Juu demopätkää katsellutkin, onkin ollut aikaisemmin juttua jo mutta itse tykkään kun liikkuvasta kuvasta saa selvää. Toi 24fps on vaan jäänne johon totuttu. Toki tuo kyseinen pätkä ei mitenkään laadukkaalta vaikuttanut ja alun kranaatin paukaus oli melkosta suomifilmilookkia. Mutta jos homma yleistyy ja käykin niin että tuohon 60fps tottuu niin perus 24 saattaakin olla melkoista kuraa.

Ja tuon tyylisen liiketoistonhan C9 näyttää nätisti. Vielä jos ei artifacteja tule silmille jatkuvasti niin laittaa liiketoistot täysille niin näkee yksityiskohtia liikkuvasta kuvasta. Oujea.
 
En tiedä onko väärä paikka kysyä mutta onko porukka wall mountannut näitä uusia Philips Oledeja 804/854?

Itsellä olisi edessä nostaa 65" 854 seinälle ja tuli vaan mieleen että mikä seinäteline olisi järkevin että vittuilisi mahdollisimman vähän ambilightin suhteen ja ei jäisi kiinnitystarvikkeet töröttämään esim. tvn alareunasta lainkaan.

Ilmeisesti Philips suosittelee ambilightin takia että tvn ja seinän väliin jäisi 10-15cm väliin joten mitään 2-3cm seinästä jääviä telineitä ei varmaan kannata edes miettiä. :hmm: onko ihmisillä käytännön kokemuksia?
 
Viimeksi muokattu:
Ja tuon tyylisen liiketoistonhan C9 näyttää nätisti. Vielä jos ei artifacteja tule silmille jatkuvasti niin laittaa liiketoistot täysille niin näkee yksityiskohtia liikkuvasta kuvasta. Oujea.

Siis meinaatko vielä 60fps leffallekkin soap opera efektit täysille?
 
Suoraan sanottuna en vielä tiedä itsekään. :confused2:
Siis perimmäisenä ajatuksena oli, että olisin saanut tuon jo iäkkääksi käyvän tykin korvattua kokonaan TV:llä mutta ei se nykypäivän tekniikalla vain taida onnistua. Välttämättä uutta tykkiä ei enää innostaisi hankkia ja varsinkin DLP puolella, johon itse olen jyrkästi kallellaan, on kehitys loppunut lähes kokonaan. On vain vajaaresoisia kikkakolmosella luotuja 4K kuvatuksia pienellä kennolla ja huonolla optiikalla. Tai sitten 3-chippisiä ammattikäyttöön tai elokuvasaliin tarkoitettuja tähtitieteellisen hintaisia...


Onhan se ehkä niinkin. että suo siellä vetelä täällä. Valinta pitäisi tehdä ruton ja koleran välillä. :)


Värien toisto ehdottomasti, sehän on kunnollisella tykilläkin huippuluokkaa. Kontrasti on mielenkiintoisempi juttu, kuten mainitsin tuon Arrivalin, niin se näyttää paremmalta kokonaisuutena tykilläni, vaikka sen musta ei ole täysin mustaa ja kontrastisuhde on matalampi. Korkea ansikontrasti käytännössä paikkaa aivan älyttömästi.


Sama tällä, kokonsa puolesta alkaisi ehkä piisata mutta ottaen huomioon hinta, ja todennäköisesti se, että se on samalla tavalla teknisesti toteutettu kuin tuo C9, eli kuvaa ei kestä katsoa kriittisesti niin ei houkuttele.

Tympii, kun on jo yli puolenkymmentä vuotta ollut hakusassa kunnon laite, vaan markkinoilla on toinen toistaan vain heikompaa toosaa niin DLP-tykeissä kuin TV:ssä. Lopettivat nuo plasmatkin, hitto kun tuollaisen olisi saanut näissä kokoluokissa (eihän sekään virheetön mutta siis kokonaisuutena omasta mielestäni OLEDia parempi monella tapaa).
Miksi korvata tykki televisiolla, kun ovat kaksi täysin eri tekniikkaa? Itsellä on olohuoneessa 65" C9, elokuvahuoneessa Acer Predator tykki 100" kankaalla, makkarissa 51" Samsungin plasma ja toisessa makuuhuoneessa 58" Samsung led tv. :tup:
 
En tiedä onko väärä paikka kysyä mutta onko porukka wall mountannut näitä uusia Philips Oledeja 804/854?

Itsellä olisi edessä nostaa 65" 854 seinälle ja tuli vaan mieleen että mikä seinäteline olisi järkevin että vittuilisi mahdollisimman vähän ambilightin suhteen ja ei jäisi kiinnitystarvikkeet töröttämään esim. tvn alareunasta lainkaan.

Ilmeisesti Philips suosittelee ambilightin takia että tvn ja seinän väliin jäisi 10-15cm väliin joten mitään 2-3cm seinästä jääviä telineitä ei varmaan kannata edes miettiä. :hmm: onko ihmisillä käytännön kokemuksia?
Minulla ja veljellä on tästä telineestä varreton versio käytössä, ei näy raudat edes 55" takaa.

 
Siis meinaatko vielä 60fps leffallekkin soap opera efektit täysille?
Juuri näin, kaikki mikä ”parantaa” eli terävöittää kuvaa niin että liikkeestä saa selvää. Ei kylläkään sovi jokapaikkaan ja usein tekee häröjä, mutta esim. panoroidessa maisemia jne ihan päällikkö liiketarkkuus
 
En tiedä mainitsinko vielä tuosta Philips OLED803, mutta tässä nyt ollut se kaksi ja puoli kuukautta käytössä.

++
Kuva on erinomainen. FullHD, 4K, HDR materiaali, kaikki näyttää erinomaiselta. Kuvassa tai paneelissa ei ole myöskään mitään ylimääräisiä ongelmia, eli tainnut "OLED" lotto osua kohdalle.
Liikkeentoisto on tarpeeksi sulavaa ja silmää miellyttävää jo "minimillä". Kuva on sulava, mutta ei liian sulava, eikä pätki tai tule muuta viivettä. Minimistä ylöspäin kuva alkaa näyttämään jo epäaidon smoothilta. Jännä kun suurimmassa osassa ohjeissa on mainittu, että nuo laitetaan suoraan pois päältä.
Kuva-asetukset löytyi helposti netistä.
Pelaaminen toimii ja näyttää hyvältä.
Valikot toimii omaan makuun tarpeeksi sulavasti

--
Ei Dolby Visionia
Ruutu peilaa helposti, eli päivällä melkein laitettava verhoa kiinni
 
Mitä kautta ihmiset on lg:ltä saanu huoltoa? Viimeksi itselle vaihdettiin paneeli infocaren kautta.
Mutta nyt jku hs works niminen firma ja heidän sivuillakin luki että huolto kotiin olisi reippaasti yli 100€ vs infocare 60€
Mietin vain kun lg:ltä sanoivat että ei menisi takuuseen kait
 
Onko vielä tullut tietoon, että mitä uutta tuossa tämän vuoden LG:n OLED CX-sarjassa tulee olemaan jos viime vuoden malliin vertaa? Yritin vähän googletella, mutta mitään kovin selkeää vertausta vanhaan malliin en mistään löytänyt.
Vähän kiinnostaisi myös tuo Panasonicin GZ2000E, mutta jos LG:n CX-sarja tuo jotain oleellista parannusta, niin silloin voin kyllä ootella sen saapumista.

e: lähinnä kiinnostaisi, että onko uusiin malleihin tulossa g-sync/freesync -tukia tms. lähinnä seuraavaa konsolisukupolvea silmällä pitäen. Ei viitsisi kovin usein päivitellä telkkua
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin panasonicin Hz2000 oledissa tulee olemaan kirkkaus 1000 nitsin paikkeilla.

muiden merkkien oledien specseistä ei kai ole vielä hirveästi mitään tietoja?
 
Viimeksi muokattu:
Mitä kautta ihmiset on lg:ltä saanu huoltoa? Viimeksi itselle vaihdettiin paneeli infocaren kautta.
Mutta nyt jku hs works niminen firma ja heidän sivuillakin luki että huolto kotiin olisi reippaasti yli 100€ vs infocare 60€
Mietin vain kun lg:ltä sanoivat että ei menisi takuuseen kait

B7V:n paneeli vaihdettiin Infocaren toimesta tässä vastikään. Ruudun keskelle oli palanu about fullhd:n kokoinen neliö ja meni ilmeisesti tyyppivikana takuun piikkiin.

Takuuhuolto oli toki sovittu jo marraskuussa, mut viivästy postin sekoilun ja jouluhärdellin takia.
 
En tiedä onko väärä paikka kysyä mutta onko porukka wall mountannut näitä uusia Philips Oledeja 804/854?

Itsellä olisi edessä nostaa 65" 854 seinälle ja tuli vaan mieleen että mikä seinäteline olisi järkevin että vittuilisi mahdollisimman vähän ambilightin suhteen ja ei jäisi kiinnitystarvikkeet töröttämään esim. tvn alareunasta lainkaan.

Ilmeisesti Philips suosittelee ambilightin takia että tvn ja seinän väliin jäisi 10-15cm väliin joten mitään 2-3cm seinästä jääviä telineitä ei varmaan kannata edes miettiä. :hmm: onko ihmisillä käytännön kokemuksia?

Täällä on IKEAn tasoon pultattuna "jalusta", joka tulee n. 13cm ulos seinästä. Tuolla matkalla Ambilight-efekti on jo ihan komea ja toimii tuolla etäisyydellä maalarinvalkoisella seinällä ilman että valopisteet näkyvät. Tämä riski on kiiltävillä pinnoilla.

Noiden OLED-mallien osalta kannattaa muistaa myös se, että ylempi Ambilight-nauha ei kulje television ylälaidassa joten siksikin se vaatii hieman pidemmän matkan seinäasennuksessa. Muuten ei Ambilight yksinkertaisesti kanna television reunalle asti. https://www.flatpanelshd.com/pictures/Philips_OLED803_large_1.jpg
 
Täällä on IKEAn tasoon pultattuna "jalusta", joka tulee n. 13cm ulos seinästä. Tuolla matkalla Ambilight-efekti on jo ihan komea ja toimii tuolla etäisyydellä maalarinvalkoisella seinällä ilman että valopisteet näkyvät. Tämä riski on kiiltävillä pinnoilla.

Noiden OLED-mallien osalta kannattaa muistaa myös se, että ylempi Ambilight-nauha ei kulje television ylälaidassa joten siksikin se vaatii hieman pidemmän matkan seinäasennuksessa. Muuten ei Ambilight yksinkertaisesti kanna television reunalle asti. https://www.flatpanelshd.com/pictures/Philips_OLED803_large_1.jpg
Onko kyse siis nimenomaan siitä ikean omasta joka "virallisesti" tuettu 55" asti? Onko sulla siinä 65"? :)
 
Onko kyse siis nimenomaan siitä ikean omasta joka "virallisesti" tuettu 55" asti? Onko sulla siinä 65"? :)

Taisi olla juu "virallisesti" 55"
Ja on 65-tuumainen kiinni mutta ilman sitä painavaa kääntötankoa/niskaa. Heiluuhan se, mutta on kestänyt 55POS9002:n ja nyt jo pitkään tuonkin kanssa.
Enimmäispainoksi tuolle ilmoitetaan 30kg ja töllö painaa 27,9kg eli ihan mennään rajoilla. Ei ehkä suositeltavin ratkaisu, mutta laiskuuksissani en jaksanut vaihtaa.

Edit. niin ja itselläni taso ei siis johtohelvetin takia ole seinässä kiinni vaan noin 5 cm irti.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 428
Viestejä
4 550 938
Jäsenet
74 985
Uusin jäsen
Cactus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom