- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 1 615
Vai että öljy vaatii nokea kaveriksi että voitelu on täydellinen, kaikkea sitä kuulee. On noita ulkomaisten öljyanalyysejä tullut paljon luettua aikanaan ja usein noissa oli juuri ongelmana tbn:n romahtaminen, muut arvot näissä yleensä oli ihan kunnossa. Paljon tähänkin vaikuttaa ajotapa. Tiedä sitten tämän päivän öljyistä, viime vuonna 504/507 luokitus on päivittynyt, tämän päivän 504/507 öljyt on paremmat monella osa alueella kuin vanhat.Dieselin öljyt muuttuvat mustiksi moottorin tuottaman noen vuoksi. Öljynvaihdossa kaikki öljy ei vaihdu, joten uusikin öljy näyttää varsin mustalta sekoituttuaan vanhojen jämien kanssa. Se, että dieselmoottorin öljy on mustaa ei ole mikään osoitus siitä, että öljy olisi pilalla. Dieselmoottori on ihan oikeasti suunniteltu sietämään nokista moottoriöljyä.
TBN:ää kuluttaa palamisen tuottamat hapot. Kun polttoaineet on nykyään ~rikittömiä, myös TBN säilyy hyvänä pitkään. Toista oli 80-90-luvulla. En usko, että TBN:n loppumisen aiheuttama mustaliete on mikään ongelma edes LL-vaihtoväleillä ellei niitä aja todella rankasti pitkäksi (esim. jättää jonkun vaihdon kokonaan väliin).
Ettei olisi niin, että jakopää kestää paremmin, kun öljyssä on riittävästi nokea/grafiittia voitelemassa?
Jos öljyn kunto kiinnostaa, niin kannattaa joskus investoida öljyanalyysiin ja tutkia labrassa onko öljy oikeasti loppu vai ajaako sillä sittenkin koko vaihtovälin.
Tuossa vielä ll huoltovälien tutkimustuloksen loppupäätelmä parin vuoden? takaa, linkki tuohon tutkimukseen ei enää toimi.
Viimeksi muokattu: