Öljyn valinta

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Spekuloidaan vähän: Kumpi on parempi?
-Öljyn ja suodattimen vaihto 15tkm:n välein.
-Öljyn vaihto 10tkm:n välein ja suodattimen 20tkm:n välein.
Koska monesti kuulee sanottavan, että öljyt kyllä kestävät mutta pienet suodattimet tukkeutuvat, niin entäpä
-suodattimen vaihto 10 tkm ja öljyn 20 tkm välein?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736
Jos ois ihan pakko säästellä, niin rautaa mukaillen suodatin 15tkm ja öljyt 30tkm. Tai 20tkm ja 40tkm jne.
10tkm kuulostaa näin muuten vielä turhan lyhkäseltä.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Jos ois ihan pakko säästellä, niin rautaa mukaillen suodatin 15tkm ja öljyt 30tkm. Tai 20tkm ja 40tkm jne.
10tkm kuulostaa näin muuten vielä turhan lyhkäseltä.
Säästö voi olla merkittävä pitkässä juoksussa, jos öljyn pitää olla jotain spesiaalimpaa ja etenkin, jos tavallinen 4-5 litran kannu ei riitä vaihtoon.

Myös työmäärä voi puoltaa pelkän suodattimen vaihtoa. Jos suodatin on helppo vaihtaa yläkautta, niin äkkiähän sen vaihtaa melkein missä vain eikä tarvitse huolehtia jäteöljyistä.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
895
Muistelen joidenkin vempeleiden huolto-ohjeissa törmänneeni, että suodatin vaihdetaan joka toinen öljynvaihtokerta. Muistaakseni toinen oli moottoripyörä ja toinen perämoottori. Päinvastaiseen ohjeeseen en ole ikinä törmännyt. Olen näistä mutkat suoraksi vetäen yleistänyt, että öljyn vaihto olisi tärkeämpää kuin suodattimen.

Halu luistaa suodattimen vaihdosta johtuu juurikin huomattavasti öljynvaihtoa epämukavammasta duunista. Öljynvaihdossa ei tarvitse edes liata käsiä, kun avaa öljypohjassa olevan hanan ja laskee öljyn letkua pitkin kanisteriin. Suodatin on sen sijaan nykyaikaista päiväkotimallia, eli sen vaihtoon liittyy askartelutehtäviä. Koska auto on kotona tehtävässä tee-itse-huollossa etupyörät rampeilla, liittyy hommaan myös voimistelua ja tasapainoharjoitusta. Suodatin vaihdetaan yläkautta ja se sijaitsee moottorin takana ihan tulipellin lähellä. Siihen käsiksi pääsemiseksi irroitetaan moottorin suojamuovi ja jakkaralla kiivetään polvilleen moottoritilaan. Suodatinpatruuna tulee kannen mukana ja tietysti valuttaa kokoajan jäteöljyä. Sitten tarvitaan askartelualusta, jolle öljyä valuva kansi ja suodatin lasketaan, jotta voidaan aloittaa askartelu. Käsityötaitoja harjoitellaan, kun kanteen vaihdetaan kaksi o-rengasta ja itse suodatinpanos. Auto on 2008 Köyhän Ihmisen Auto Sorento.

Jos suodatin vaihtuisikin vanhanaikaiseen tapaan ja siististi auton alla rennosti selällään huilaten, en olisi edes harkinnut siitä lusmuamista öljynvaihdon yhteydessä.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736
Muistelen joidenkin vempeleiden huolto-ohjeissa törmänneeni, että suodatin vaihdetaan joka toinen öljynvaihtokerta. Muistaakseni toinen oli moottoripyörä ja toinen perämoottori. Päinvastaiseen ohjeeseen en ole ikinä törmännyt. Olen näistä mutkat suoraksi vetäen yleistänyt, että öljyn vaihto olisi tärkeämpää kuin suodattimen.

Halu luistaa suodattimen vaihdosta johtuu juurikin huomattavasti öljynvaihtoa epämukavammasta duunista. Öljynvaihdossa ei tarvitse edes liata käsiä, kun avaa öljypohjassa olevan hanan ja laskee öljyn letkua pitkin kanisteriin. Suodatin on sen sijaan nykyaikaista päiväkotimallia, eli sen vaihtoon liittyy askartelutehtäviä. Koska auto on kotona tehtävässä tee-itse-huollossa etupyörät rampeilla, liittyy hommaan myös voimistelua ja tasapainoharjoitusta. Suodatin vaihdetaan yläkautta ja se sijaitsee moottorin takana ihan tulipellin lähellä. Siihen käsiksi pääsemiseksi irroitetaan moottorin suojamuovi ja jakkaralla kiivetään polvilleen moottoritilaan. Suodatinpatruuna tulee kannen mukana ja tietysti valuttaa kokoajan jäteöljyä. Sitten tarvitaan askartelualusta, jolle öljyä valuva kansi ja suodatin lasketaan, jotta voidaan aloittaa askartelu. Käsityötaitoja harjoitellaan, kun kanteen vaihdetaan kaksi o-rengasta ja itse suodatinpanos. Auto on 2008 Köyhän Ihmisen Auto Sorento.

Jos suodatin vaihtuisikin vanhanaikaiseen tapaan ja siististi auton alla rennosti selällään huilaten, en olisi edes harkinnut siitä lusmuamista öljynvaihdon yhteydessä.
Itse ainakin ihan mieluusti vaihdan noita suodatinpanoksia. Kotelo on tietysti etuosassa, niin on kätevä vaihtaa.
Mielummin siitä kuin jostain kyljestä tai edestä remmien seasta, niin että öljyt vaan valuu ties minne rakoihin ja mitään et näe mitä siellä tapahtuu, kun käsi on tuhannen mutkalla.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 287
Jos ois ihan pakko säästellä, niin rautaa mukaillen suodatin 15tkm ja öljyt 30tkm. Tai 20tkm ja 40tkm jne.
10tkm kuulostaa näin muuten vielä turhan lyhkäseltä.
Öljy ja suodatin halpoja, moottoriremontti ei.
10tkm on oikein hyvä vaihtoväli pitkässä juoksussa.
Jos ajaa paljon maantietä ja kylmäkäynnistyksiä on vähän, voipi se 15tkm olla ok.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 287
Ite taas vaihdan 20-25tkm välein eikä edes rempan pelkoa :cigarbeye:
Eiköhän tuo kestä ainakin sen 400-500tkm ihan hyvin.
Itsehän voin sanoa jo kokemuksesta, vanhasta GA14DE moottorisesta bensa Nissanista, jossa vaihdettu öljy ja suodatin 10tkm välein:

- 400tkm mittarissa
- Avaamaton kone, ei ole avattu edes venakoppaa.
- Alkuperäinen jakoketju, ei rallata.
- Ei pölläyttele, ei tarvitse vaihtovälillä lisätä öljyä.

Suodatin jotain 7€ ja öljyä menee noin 3 litraa, litrahinta noin 5€, yhteensä siis noin 22€ per vaihto + oma työ.

Paikallisessa Halpa-Hallissa taisi olla tämä öljy tarjouksessa 20€/Pönttö, ei paha.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
895
Kyseisessä Köyhän Ihmisen Autossa on täydellinen huoltokirja, mutta öljynvaihtoväli on 30tkm, eli ensimmäiset 250tkm on vaihdettu öljyjä liian harvaan. Suodatin on kuitenkin kohtalaisen iso ja öljynvaihtotilavuuskin on 5l. Peräkärryä ei ole vedetty ensimmäisen 250tkm:n aikana ja automaatti on pitänyt kierrokset pieninä, eli haaveilen, että KIA:llakin pääsisi 500tkm, kun lopun aika vaihdetaan mehuja tuplatiheään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 211
Spekuloidaan vähän: Kumpi on parempi?
-Öljyn ja suodattimen vaihto 15tkm:n välein.
-Öljyn vaihto 10tkm:n välein ja suodattimen 20tkm:n välein.
Koska monesti kuulee sanottavan, että öljyt kyllä kestävät mutta pienet suodattimet tukkeutuvat, niin entäpä
-suodattimen vaihto 10 tkm ja öljyn 20 tkm välein?
Muistelen joidenkin vempeleiden huolto-ohjeissa törmänneeni, että suodatin vaihdetaan joka toinen öljynvaihtokerta. Muistaakseni toinen oli moottoripyörä ja toinen perämoottori.
Näin on ollut omia öljynvaihtoja muistellen ainakin yhdessä 90-luvun Audissa. Suodatin määrätty vaihdettavaksi joka toisella moottoriöljyn vaihdolla. Öljynvaihtoväliä en muista, mutta toki mistään Longlifesta ei vielä ollut kysymys. Olisiko ollut 12 000.

Ainakin siinä skenaariossa sanoisin, että on parempi vaihtaa öljyt 10 000 ja suodatin 20 000 välein, kuin öljyt ja suodatin 15 000 välein. Muuttaisin mutuarviotani toki sen perusteella, onko suodatin erityisen pieni.

Myös sellainen näkökohta lienee aiemminkin mainittu, että öljynvaihtovälin tihentäminen ei haittaa muuten kuin vaivan, kustannusten tai jäteöljyn syntymisen osalta. Ylimääräinen suodattimen vaihto taas tuo joka kerta pienen mahdollisuuden, että suodatin on viallinen tai se asennetaan vituiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Itse vaihdan S8:iin kerran vuodessa eli 5000km välein öljyt ja suodattimen. Mann-Filterin suodatin on kai 10€ ja öljyhän se maksaa enemmän, 60€ 8 litraa 5W40:stä Mobiilia. Eniten työtä tulee moottoritilan pohjamuovin irroittamisesta, joka on ainakin 4+4+7 kiinnikkeellä kiinni - etulokareissa, etuapurungossa, etupuskurin alahelmassa.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
895
Muuttaisin mutuarviotani toki sen perusteella, onko suodatin erityisen pieni.
Kyseisessä vehkeessä on itseasiassa tosi asiallinen iso suodatin. Ainoa hyvä puoli tuollaisessa lasten päiväkotimallin suodattimessa on, että sen laatua pystyy arvioimaan itse. Peltikuorisen suodattimen laatua on mahdoton arvioida, koska itse suodatin on piilossa. Eikä tarvitse edes niin valvoa, koska ihan kurjaa suodatinpanosta kehtaa valmistaa paljaana myytäväksi.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 287
Kyseisessä vehkeessä on itseasiassa tosi asiallinen iso suodatin. Ainoa hyvä puoli tuollaisessa lasten päiväkotimallin suodattimessa on, että sen laatua pystyy arvioimaan itse. Peltikuorisen suodattimen laatua on mahdoton arvioida, koska itse suodatin on piilossa. Eikä tarvitse edes niin valvoa, koska ihan kurjaa suodatinpanosta kehtaa valmistaa paljaana myytäväksi.
Voi sen suodattimen avata jos oikein kiinnostaa. Tuubistakin löytyy tästä paljon videoita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Motonetistä ostin pänikän Castrol Edge FST-Ti 0W-30 4l A5/B5:sta. Sopii autoon, mutta ei ole ihan ensimmäinen öljy mitä valmistaja suosittelee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 211
Voi sen suodattimen avata jos oikein kiinnostaa. Tuubistakin löytyy tästä paljon videoita.
Joo, toki. Mutta sen käyttöön tulevan yksilön asiallista kuntoa etukäteen ei. Voihan suodatin X olla useasti vinoon läjättyä epäluotettavaa lajia, vaikka näyteyksilö olisikin ehjä.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 287
No kannattaa sitten vaikka googlata eri suodattimien eroista ja malleista ja mikä valmistaja on luotettava.

Harvoin sitä missään muussakaan osassa tai käyttöesineessä pääsee näkemaan mitä se pitää sisällään tai miten laadukkaasti se on tehty. Tuskin moni ymmärtäisi sittenkään vaikka itse näkisi.
 
Liittynyt
27.09.2020
Viestejä
51
Tänään vaihdettu öljyt ja suodatin 0w40 stä 6.5 litraa meni, viimeksi vaihdettu 5 vuotta sitten. Tässä ajassa ajoa 15 TKM. Suodatin oli likainen mutta ei pahan näköinen. Tosin varmaan noin 10 litraa kaadettu lisää öljyä tänä aikana, BMW 330 syö sitä:)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 341
Mielenkiinnolla seuraan miten oma kestää kun 2v/30tkm öljynvaihtoväli ja ei koskaan ennakkolämmitetty. Koska plugari niin kiskasee täyskylmän koneen kerrasta vetoalueen maksimille kun motarille kiihdyttää. Vähän se tuntuu hurjalta kieltämättä -15 asteisella koneella mikä juuri käynnistynyt vinguttaa punarajalle. Takuu tässä voimassa niin jos ei kestä ni ei se niin tarkkaa. Toivottavasti ovat tehtaalla ennakoineet tällaiset ja lämpenee se kone vaikka sähköllä ajelisikin.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 287
Mielenkiinnolla seuraan miten oma kestää kun 2v/30tkm öljynvaihtoväli ja ei koskaan ennakkolämmitetty. Koska plugari niin kiskasee täyskylmän koneen kerrasta vetoalueen maksimille kun motarille kiihdyttää. Vähän se tuntuu hurjalta kieltämättä -15 asteisella koneella mikä juuri käynnistynyt vinguttaa punarajalle. Takuu tässä voimassa niin jos ei kestä ni ei se niin tarkkaa. Toivottavasti ovat tehtaalla ennakoineet tällaiset ja lämpenee se kone vaikka sähköllä ajelisikin.
^Harvoin ne ongelmat heti tulevat esille.. On ne tehtaalla ennakoineet sen verran, että kestävät "väärinkäyttöäkin" sen takuuajan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Millaisia ongelmia teillä, jotka vaihdatte valmistajan suositusta lyhyemmillä väleillä, on ollut autojenne moottorien kanssa? Miksi siis teette näin?
Onhan se halvempaa kuin moottoriremontti, mutta monestiko pidempi(normaali) vaihtoväli sellaista aiheuttaa?
Itse korjaamoalalla, enkä muista nähneeni säännöllisesti huolletussa moottorissa mitään kulumisesta johtuvaa vikaa koskaan. Poislukien tietysti ne muutamat vituilleen suunnnitellut moottorityypit, jotka eivät meinaa kestää vaikka joka aamu starttaisi uudellla öljyllä.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
895
Millaisia ongelmia teillä, jotka vaihdatte valmistajan suositusta lyhyemmillä väleillä, on ollut autojenne moottorien kanssa?
Kiassa alkoi toinen OCV temppuilemaan. Tyypillisesti niden ongelmat aiheutuvat juurikin öljyn epäpuhtauksista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 767
Vageissa ainakin aiheuttaa öljysihdin tukkeentumisia ja koko koneen sisäpuolista pikeentymistä. Tämä jo itsessään on enemmän kuin hyvä syy vaihtaa öljyjä useammin, myös turboremonttia saa siirrettyä kun saa puhdasta öljyä. Toki tähän vaikuttaa myös muukin, antaa käydä koneen jonkun aikaa ennen kuin lähtee liikkeelle, jälkikäyttö jne.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Youtubesta löytyy sen jenkki-tyypin kotitekoisia öljytestejä. Nyt se pelasi play-offit niillä öljyillä ja Amsoil voitti finaalissa Pennzoil:n. Muutenkin kärjessä oli Suomessa varsin tuntemattomat öljymerkit. Kendall, QuakerState, RedLine, Shaeffers jne. Castrol ja Mobil1 olivat siellä keskivaiheilla ja häntäpäässä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 767
Youtubesta löytyy sen jenkki-tyypin kotitekoisia öljytestejä. Nyt se pelasi play-offit niillä öljyillä ja Amsoil voitti finaalissa Pennzoil:n. Muutenkin kärjessä oli Suomessa varsin tuntemattomat öljymerkit. Kendall, QuakerState, RedLine, Shaeffers jne. Castrol ja Mobil1 olivat siellä keskivaiheilla ja häntäpäässä.
Pennzoil = Shell, Shell osti Pennzoilin vuonna 2002.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 608
Vanhaan 10 vuotiaaseen Ford Mondeoon (2.0 Ecoboost) käy Motonetin mukaan tuo Ford öljy. Ford WSS-M2C913-C . Öljyt jo vaihdoinkin ja tuntuisi toimivan. Ainakin tuossa moottorissa jakopää on ketjulla.


Jostain syystä vanhaa moottoriöljyä oli ainakin vähän liikaa moottorissa. Nyt pitäisi olla tarkasti ylämerkissä. Ja muutenkin öljy näytti jo mustalta. Oli kumminkin alle 20tkm ajettua öljyä.

Hyvä että löytyy halpaa öljyä (ja toivottavasti hyvää), Ford ja GM autoille ainakin. Kun tuota GM öljyäkin on suositeltu, jos se vaan on autoon sopivaa.

Hetken oli vähän uudempi Ford ja siinä taisi olla eri vaatimukset ja kalliimpi hinta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Jostain syystä vanhaa moottoriöljyä oli ainakin vähän liikaa moottorissa. Nyt pitäisi olla tarkasti ylämerkissä.
Lämpötila muuttaa hieman tasoa, samoin lyhyessä ajossa öljyn sekaan voi kertyä polttoainetta. Öljy kuuluisi täyttää ylä- ja alamerkin väliin, ei kumpaankaan merkkiin.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Millaisia ongelmia teillä, jotka vaihdatte valmistajan suositusta lyhyemmillä väleillä, on ollut autojenne moottorien kanssa? Miksi siis teette näin?
Onhan se halvempaa kuin moottoriremontti, mutta monestiko pidempi(normaali) vaihtoväli sellaista aiheuttaa?
Itse korjaamoalalla, enkä muista nähneeni säännöllisesti huolletussa moottorissa mitään kulumisesta johtuvaa vikaa koskaan. Poislukien tietysti ne muutamat vituilleen suunnnitellut moottorityypit, jotka eivät meinaa kestää vaikka joka aamu starttaisi uudellla öljyllä.
No jos kyseessä on ketjukone, niin ihan mielellään niitä öljyjä vaihtaa vähän tiheämmin kun valmistajan suosittelema esim. 30tkm. Ketjun kiristys toimii monesti öljynpaineella ja aika ne kanavat on. Monissa moottoreissa on myös muita öljynpaineella toimia järjestelmiä, vanos ym ym. jotka ei sitten toimi kun paskaa kertyy sinne. Sitten näitä korjatessa huomaa kuinka paljon sinne sitä paskaa kertyy kun ajetaan niillä longlife väleillä. Lyhyemmällä välillä pysyy kone sisältä puhtaampana, joten vähemmän ongelmia. Jos itse vaihtaa niin on kyllä halpaa tuo öljyjen vaihto, että en näe järkeä alkaa siinä säästämään.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 287
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 608
Lämpötila muuttaa hieman tasoa, samoin lyhyessä ajossa öljyn sekaan voi kertyä polttoainetta. Öljy kuuluisi täyttää ylä- ja alamerkin väliin, ei kumpaankaan merkkiin.
5 litraa oli alamerkissä ja toisesta pötistä sitten lisää. Oli tarkoituskin laittaa merkkien väliin, mutta meni vähän liikaa ja minusta on nyt juuri ja juuri ylämerkissä (5.4 litraa).

Kuuma öljy ilmeisesti nostaa öljytasoa vähän. Tuohon 2.0 EcoBoost Mondeoon on kahdenlaista öljytikkua olemassa. Tarkistin oikein ohjekirjasta, että miten tikkua tulee katsoa. Jos on huononäköinen, niin vaarana täyttää liikaakin öljyä? Kun tuo kuviointi määrää oikean öljytason, ei reijät (alempi tikku).

Ostin auton liikkeestä, niin en oikein tiedä millaisessa ajossa auto on ollut, kun ei tullut kysyttyä sitä. Nyt saa ajaa taas vuoden huolettomasti uusilla öljyillä, kun ajoa ei kovin paljoa tule ja 20tkm saisi ajaa.

IMG20210424143725.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
No jos kyseessä on ketjukone, niin ihan mielellään niitä öljyjä vaihtaa vähän tiheämmin kun valmistajan suosittelema esim. 30tkm. Ketjun kiristys toimii monesti öljynpaineella ja aika ne kanavat on. Monissa moottoreissa on myös muita öljynpaineella toimia järjestelmiä, vanos ym ym. jotka ei sitten toimi kun paskaa kertyy sinne. Sitten näitä korjatessa huomaa kuinka paljon sinne sitä paskaa kertyy kun ajetaan niillä longlife väleillä. Lyhyemmällä välillä pysyy kone sisältä puhtaampana, joten vähemmän ongelmia. Jos itse vaihtaa niin on kyllä halpaa tuo öljyjen vaihto, että en näe järkeä alkaa siinä säästämään.
Tässä on asiaa ja faktoja, mutta menee kuitenkin yleiselle essonpaaritasolle. Kuinka paljon on sinulle tullut vastaan öljyyn liittyviä vikoja moottoreissa, joissa normaalia huoltoväliä on aina noudatettu?
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 287
No jos kyseessä on ketjukone, niin ihan mielellään niitä öljyjä vaihtaa vähän tiheämmin kun valmistajan suosittelema esim. 30tkm. Ketjun kiristys toimii monesti öljynpaineella ja aika ne kanavat on. Monissa moottoreissa on myös muita öljynpaineella toimia järjestelmiä, vanos ym ym. jotka ei sitten toimi kun paskaa kertyy sinne. Sitten näitä korjatessa huomaa kuinka paljon sinne sitä paskaa kertyy kun ajetaan niillä longlife väleillä. Lyhyemmällä välillä pysyy kone sisältä puhtaampana, joten vähemmän ongelmia. Jos itse vaihtaa niin on kyllä halpaa tuo öljyjen vaihto, että en näe järkeä alkaa siinä säästämään.
Ketjujakopäät kestää myös pidempään, kun vaihtaa öljyt mieluummin vähän aikaisemmin ja käyttää kunnollisia öljyjä.
Öljyssä uivat jakopään hihnat saattavat tukkia öljysihdin, kun vähitellen murenevat. Tiheämmällä vaihtovälillä tätä ongelmaa saattaa saada lykätyksi eteenpäin? :hmm:

Kyllä, öljynvaihto on halpaa, moottoriremontti ei.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 793
Ketjujakopäät kestää myös pidempään, kun vaihtaa öljyt mieluummin vähän aikaisemmin ja käyttää kunnollisia öljyjä.
Öljyssä uivat jakopään hihnat saattavat tukkia öljysihdin, kun vähitellen murenevat. Tiheämmällä vaihtovälillä tätä ongelmaa saattaa saada lykätyksi eteenpäin? :hmm:

Kyllä, öljynvaihto on halpaa, moottoriremontti ei.
Käsittääkseni nuo remmien murenemiset on koskeneet tilanteita, joissa on käytetty vääriä öljyjä.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 287
Mun lukemissa tapaukissa oli muistaakseni käytetty oikeita öljyjä. Hihnoja on murentunut, vaikka öljyt olisi vaihdettu (takuuaikana) merkkiliikkeessä. Tosin sattuuhan sielläkin virheitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 793
Mun lukemissa tapaukissa oli muistaakseni käytetty oikeita öljyjä. Hihnoja on murentunut, vaikka öljyt olisi vaihdettu (takuuaikana) merkkiliikkeessä. Tosin sattuuhan sielläkin virheitä.
Siis onko näitä öljyssä uivia jakoremmejä käytetty muissakin kuin Fordin ecoboosteissa?
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Tässä on asiaa ja faktoja, mutta menee kuitenkin yleiselle essonpaaritasolle. Kuinka paljon on sinulle tullut vastaan öljyyn liittyviä vikoja moottoreissa, joissa normaalia huoltoväliä on aina noudatettu?
Kyllä se on ihan normaalia, että vanos ongelmia tulee niillä 30tkm vaihtoväleillä. Eli nokat ei käänny kuten kuuluu (vanoksella saadaan muutettua nokkien asentoa). Sitten kun otat vanos solenoidit irti sekä niiden sihdit, niin onkin melkoinen määrä paskaa niissä, joten ei mikään ihme ettei toimi kuten kuuluu. Kyllä näitä ihan säännöllisen epäsäännöllisesti tulee vastaan. Ensimmäisenä aina puhdistus, jos ei sillä ala toimimaan, niin sitten uutta solenoidia. Usein pelkkä puhdistus auttaa. Eli kyllä on ihan yleisesti tunnettu ongelma. Samoin valvetronic ei tykkää noista 30tkm vaihtoväleistä, niissä toki on myös kuluma ongelmaa. Mitään kirjaa en ole pitänyt, mutta kyllä niitä ihan riittävästi on tullut vastaan. Kuten edellä sanottiin, niin lyhyemmällä vaihtovälillä tuntuu myös ketjujakopäät kestävät pidempään. Tästä toki nyt on mitään tarkkaa faktaa hankala antaa kun ainahan ne on yksilöitä, joissakin kestää koko auton iän ja joissakin alkaa ääntämään jo 200tkm kohdalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
863
Siis onko näitä öljyssä uivia jakoremmejä käytetty muissakin kuin Fordin ecoboosteissa?
Ainakin PSA:lla Puretech vai mikäse oli. Tosin en tiedä onko jopa sama kone, kun nykyään enemmän ja enemmän tekevän yhteistyössä eri merkkien kanssa noita moottoreita.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 713
En tiedä mitä oli aikaisemmin, mutta pyysin laittamaan niin hyvää kuin on niin tuli jotain 0w20 kamaa BMW LL17 spekseillä. Pääasia että pysyy b48 koneessa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
En tiedä mitä oli aikaisemmin, mutta pyysin laittamaan niin hyvää kuin on niin tuli jotain 0w20 kamaa BMW LL17 spekseillä. Pääasia että pysyy b48 koneessa.
Noin ohuen öljyn käytön idea on minimoida kulutus. Sinne saa laittaa myös 0w30, 5w30, 0w40 ja 5w40. Se mikä se paras on mahdoton sanoa, riippuu mitä ominaisuuksia haluaa painottaa.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Vageissa ainakin aiheuttaa öljysihdin tukkeentumisia ja koko koneen sisäpuolista pikeentymistä. Tämä jo itsessään on enemmän kuin hyvä syy vaihtaa öljyjä useammin, myös turboremonttia saa siirrettyä kun saa puhdasta öljyä. Toki tähän vaikuttaa myös muukin, antaa käydä koneen jonkun aikaa ennen kuin lähtee liikkeelle, jälkikäyttö jne.
OT: Minun turboautoni käyttöohjekirja sanoo, että älä lämmitä moottoria käyttämällä sitä tyhjäkäynnillä, sillä tyhjäkäynnillä lämpeäminen on hidasta, ja mitä enemmän käytät tyhjäkäyntiä, sitä kauemmin kone käy olosuhteissa joissa kuluminen on suurimmillaan. Lähde liikkeelle heti käynnistyksen jälkeen ja vältä kovaa kiihdyttämistä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 767
OT: Minun turboautoni käyttöohjekirja sanoo, että älä lämmitä moottoria käyttämällä sitä tyhjäkäynnillä, sillä tyhjäkäynnillä lämpeäminen on hidasta, ja mitä enemmän käytät tyhjäkäyntiä, sitä kauemmin kone käy olosuhteissa joissa kuluminen on suurimmillaan. Lähde liikkeelle heti käynnistyksen jälkeen ja vältä kovaa kiihdyttämistä.
Onkohan tuossa otettu huomioon talvea ja kovia pakkasia? Itsestä tuntuu ihan hullulta lähteä heti liikkeelle kun oot käynnistänyt auton 20 asteen pakkasessa ilman esilämmitystä. Säteilylämppäriki on niin tehoton, että 2h lämmityksen jälkeenkin käy kuin traktori. :D

Itse annan käydä sen aikaa kun oon saanu ikkunat skrapattua.
 
Viimeksi muokattu:

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 713
En tiedä onko hyvät öljyt vai kone mutta kesät talvet lähtee kuin naks vain. Kylmällä pitää toki kierroksia ylhäällä jonkin aikaa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
En tiedä onko hyvät öljyt vai kone mutta kesät talvet lähtee kuin naks vain. Kylmällä pitää toki kierroksia ylhäällä jonkin aikaa.
Talvelle tuollaiset ohuet öljyt on varmasti hyvät ja lähtee herkemmin käyntiin, itseäni hieman epäilyttää kesällä se voitelu ahdetussa moottorissa kun ohitetaan vaikka rekkaa tai muuten vaan ajetaan hieman sporttisemmin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 091
Viestejä
4 191 139
Jäsenet
70 862
Uusin jäsen
pesä_

Hinta.fi

Ylös Bottom