Öljyn valinta

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Mikkos, 09.12.2016.

  1. Satelite

    Satelite

    Viestejä:
    240
    Rekisteröitynyt:
    20.04.2017
    Separilla putsataan öljy. Nimim. Merimies
     
  2. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    497
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017

    Mitkä lisäaineet sinne suodattimeen jää?
     
  3. Satelite

    Satelite

    Viestejä:
    240
    Rekisteröitynyt:
    20.04.2017
    Se vielä unohtui että kyllä niiden öljyjen laatua seurataan erilaisilla testeillä.
     
  4. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 610
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä, varsinkin jos kyseessä moottoriöljyt tai jokin mikä vaatii tiettyjä luokituksia toimiakseen kuten meriteollisuudessa yleensä on aika tarkaa.
     
  5. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 855
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016
    Onkos täällä kokemuksia noista vaihteiston lisäaineista, hyötyjä syncrojen toimintaan ?
     
  6. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    734
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Ainakin rvs monet on kehuneet jos on jotain ongelmia laatikon kanssa ollut.
     
  7. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    5 990
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Meinasin mennä ostamaan Motonetista 4-5l päälärin jotain Castrolin tai Mobilin moottoriöljyä. Hyllyjen välissä huomasin mainoksen Motonetin omista Motox-öljyistä ja pikaisella googletuksella löysin tämän ketjun ja parin muun foorumin vastaavat keskustelut. Lopulta pää oli sinäänsä selkeistä ostoaikeista huolimatta niin pyörällä, että en ostanut yhtään mitään, vaan tulin kotiin googlettelemaan lisää aiheesta.

    Motoxin litrahinta on noin puolet perinteisten merkkituotteiden hinnoista, joten kyllähän ne väkisinkin kiinnostavat, jos vaan laatuun voi oikeasti luottaa, mutta voiko siihen? Yhdellä öljyvaihdolla säästö on vaatimaton, mutta pitkässä juoksussa kaikki säästö on joka tapauksessa kannattavaa. Ihan mitä tahansa litkua ei kuitenkaan viitsisi laittaa moottoriin huolimatta siitä mitä ACEA-luokituksia pöntön kyljessä on mainittuna. Mikä siis on viimeisin tieto Motox-öljyjen valmistajasta ja laadusta? Onko niitä testattu missään puolueettomassa testissä siinä määrin, että tuloksista voisi tehdä jotain johtopäätöksiä?

    Tässä tapauksessa kohteena oleva auto on kolmannen sukupolven bensamoottorinen Honda CR-V 2.0 Aut. (2007-2011), johon suositus on Motonetin listan mukaan Motox EcoEnergy A5/B5 5W-30 5L SL/CF - 22,90€/5l

    Amazonin öljyjä ei taida Suomeen saada tilattua mistään?

    Edit.
    Korjataan hintatietoja sen verran, että Mobilin valikoimista suositus on Mobil Super 3000 X1 Formula FE 5W-30, jota näyttää saavan mm. Tokmannilta 29,90€/4l, eli ei tuo litrahinnaltaan sittenkään hirveän paljon kalliimpaa ole (4,60€/l vs. 7,5€/l).

    Taidan pelata varman päälle ja haen Tokmannilta Mobilia.
     
    Viimeksi muokattu: 24.04.2019
  8. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 544
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Viimeksi muokattu: 24.04.2019
  9. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    5 990
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Joo, ihan niitä Motox-tuotenimellä myytäviä tarkoitin. Tämä jo ratkesi omalla kohdalla, kun kävin hakemassa pöntön sitä Mobil Super 3000 X1 Formulaa, mutta jatkoa varten olisi toki kiva tietää, että millä tasolla nuo Motoxit ovat. Kovasti niistä tuntuu olevan mutua suuntaan ja toiseen, mutta faktat puuttuvat.
     
  10. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    734
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Merkkihuolto laittaa 5w-40 öljyä tuohon hondaan aina huollossa joten ei varmasti sekään ole huono valinta.

    Jos motonetissä on hyllyssä sitä motonet special öljyä mitä myytiin black friday aikoihin niin sitä kannattaa hommata. Comman valmistamaa ja samaa voit ostaa motonetista myös kalliimmalla hinnalla.

    Ei autosi sitä erota mitä öljyä sinne laitat, kun vaatimukset vain täyttyvät.
     
  11. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 544
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En ole varmaan mitään Motonetin omaa öljyä sattunut käyttämään. Mutta Tokmannista olen ostanut mitäsattuu öljyä ja on se sen 20 tkm toiminut ok.

    Tuokin 20€ maksava vaikuttaisi vanhaan autoon ihan hyvältä. 5 litran kannu olisi parempi, kun ei tarvitse kahta kannua ostaa. Valvoline:
    Moottoriöljy 5W40 All Climate, 5 l
     
  12. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    5 990
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei varmasti ja viskositeettihan riippuu pikemminkin olosuhteista. Castrol suosittelee 0W-30 ja Mobil vastaavasti 5W-30.

    Maalaisjärjellä joku 0W-40 voisi olla paras valinta, niin pysyisi öljy notkeana kovemmillakin pakkasilla ja vastaavasti sitten suojaavana myös vähän kuumempana. Kesällä 5W-30 ja talvella 0W-30 voisi olla kylmäkäynnistyksen ja polttoaineenkulutuksen suhteen optimi. Mutta joo, käytännössä eroja tuskin huomaa mitenkään, joten aivan sama.

    Sehän siinä on, kun löytyy keskustelua myös tapauksista, joissa vaatimukset eivät oikeasti ole täyttyneetkään purkin kylkeen painetuista lupauksista huolimatta. Siksi ei ole välttämättä järkevää pihistää paria kymppiä, vaan ostaa sitten mieluummin varmasti testattua tuotetta.

    Toimiihan siellä moottorissa oman aikansa vaikka jugurttia kaataisi, mutta ei se välttämättä moottorille hyväksi ole, saati sitten että moottorin käyttöaika lyhenee, eli ei sinne nyt ihan mitä sattuu litkua kannata kaataa.

    Vähintään auton valmistajan suositusten mukaisilla spekseillä varustettua öljyä kannattaa aina laittaa, oli merkki mikä tahansa.
     
    Viimeksi muokattu: 24.04.2019
  13. mäggäri

    mäggäri BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 258
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  14. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 544
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jotain Eurol merkkistä se oli ja spekseiltään sopivaa.

    Vähän kalliimpaa Mobilin suosituksen mukaista olisi tuo. 33€.
    Mobil 1 FS New Life™ 0W-40 4l | Motonet Oy

    Toiseen autoon laitoin kyllä viimeksi tuota samanhintaista. Käy myös autoon jossa on hiukkasloukku.
    Mobil 1 ESP 5W-30 4l | Motonet Oy

    Hinnat on niin samoissa, että ei ole oikein väliä mitä sinne laittaa.
     
  15. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    973
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mulla on Pösö 307 autossa ollut käytössä Shell Hx7 öljy, 5w40. Toimii hienosti eikä juurikaan kuluta öljyä. Nyt pitäisi vaihtaa uudet mutta tuota öljyä ei taideta enää valmistaa. Saman valmistajan Shell Helix Ultra ei oikein autoon sovellu, kun öljynkulutus tuplaantuu tuohon Hx7 öljyyn verrattuna. Shellin suositus on taas Helix HX7 10W-40 joka tuntuu vähän vanhanaikaiselta tuo 10w.

    Joten mitäs tilalle? Pösö 307 vm 2005 (ei facelift) 100kw moottori, 2.0l bensa.
     
  16. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    767
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Onko ohjekirjassa jotain tarkempaa vaatimusta kuin vain ACEA A3/B4 tjsp. ?
     
  17. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    973
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Pitänee illemmalla tarkastaa ohjekirja, että onko siellä mitään tietoa. Motox FullSyn 5W-40 5l SM/CF olis ainakin halpa ja taitanee täyttää ehdot.
     
  18. sm81

    sm81

    Viestejä:
    526
    Rekisteröitynyt:
    30.12.2017
    itarumaa tykkää tästä.
  19. Jan11

    Jan11

    Viestejä:
    133
    Rekisteröitynyt:
    19.05.2017
    Kun vieressä istuu ranskiksia harrastava vanhempi herrasmies, niin kysäsin häneltä:
    kuulemma jos on tapana vaihdattaa, Euromasterilla on tarjolla on oikean PSA-luokituksen Total quartz 9000.
    Ja jos säästää ja vaihtaa itse, niin Mobil Super 3000 X1 5W-40 (löytyy myös melkein kaikista vaihtopajoista) tai sitten vielä halvempi Champion esim. Puuilosta, molemmilla on PSA luokitus kunnossa,

    Edit: linkit lisätty
    Öljynvaihto autoon - Euromaster
    Mobil Super3000 X1 5W-40 4l | Motonet Oy
    Champion moottoriöljy 5W-40 5L
     
    Viimeksi muokattu: 15.05.2019
    itarumaa tykkää tästä.
  20. Corle

    Corle

    Viestejä:
    157
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pösö ilmoittaa noista yleensä vain nuo yleisluokitukset ja sitten myöhemmin kielsivät noissa aikaisemmin sallitun 0W-40, eli nykyään pösön mukaan saa käyttää vain 5W-40. Eli tuo nolla viskositeetti on kielletty jostain syystä myöhemmin.

    Noita molempia olen käyttänyt tuossa EW10J4 moottorissa joka tuokin todennäköisesti on ja myöhemmässä EW10A moottorissa. Ja ovat olleet toimivia öljyjä.
     
    itarumaa tykkää tästä.
  21. kilroy1

    kilroy1

    Viestejä:
    373
    Rekisteröitynyt:
    30.05.2018
    M9tes toi Shellin HX8 5w-40 tai ultra 5w-40 ? löytyy esim Motonetista.. molemmat ovat Shellin mukaan sopivia jos on bensakoneella oleva 307
     
  22. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    973
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuo Ultra ei ainakaan sopinut öljynkulutuksen osalta, sen takia tuohon Hx7 vaihdoinkin. Ehkä tuo Hx8 on sitten päivitetty versio tuosta Hx7 öljystä, en kyllä tiedä mitä ovat muuttaneet.
     
  23. kilroy1

    kilroy1

    Viestejä:
    373
    Rekisteröitynyt:
    30.05.2018
    muistaakseni xhx8 on nimenomaan päivitetty versio.. muutos on varmaankin lisäaineistuksessa,hankala noita kuluttajan on saada selville mitä on muutettu. Sopivuus selviää varmaankin vain kokeilemalla.
     
  24. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    497
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Tekemällä öljyanalyysin, selviäisi monenlaista. Vaan tehdäänkö sellaisia yksityishenkilöille Suomessa?
     
  25. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    734
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Varmasti tehdään jos olet valmis tarpeeksi rahaa taskustasi kaivamaan ja puhutaan varmaan tuhansista euroista.
     
  26. Jan11

    Jan11

    Viestejä:
    133
    Rekisteröitynyt:
    19.05.2017
    Juurikin. TM ja Tuulilasi on useamman kerran kertoneet, että moottoriöljytestit on lopetettu, koska 2k-luvulla hinnat karkasi. VTT teki aiemmin niille.

    Mutta ei nykyisin ole suurta tarvettakaan, öljyt on kehittyneet.
    Esim.
    ”Kulmala kuitenkin paljastaa, että nykyöljyissä on hyvät turvallisuusmarginaalit, eivätkä moottoriöljyjen lisäaineet saa missään oloissa kulua loppuun yhden öljynvaihtovälin aikana.
    – Niillä pystyisi periaatteessa ajamaan kaksi, kolme kertaa öljynvaihtovälin, kunhan vain vaihtaa öljynsuodattimen välillä, Neste Oilin Kulmala sanoo.”
    Saksalaisyhtiön väite: Samalla moottoriöljyllä voi ajaa yli 100 000 kilometriä
     
    Viimeksi muokattu: 16.05.2019
  27. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    497
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    No jopas jotain, käsittääkseni esim. Yhdysvalloissa maksaa jotain muutamasta kympistä ylöspäin, riippuen miten laajan analyysin haluaa.
     
  28. aild

    aild

    Viestejä:
    402
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tiedoksi muillekkin bensa vw kuskeille jotka käyttävät Castrol magnatec 5w40 C3 öljyä koneissaan, ja joihin käy lyhyille vaihtoväleille vw 502 luokituksen öljy. viime vuonna ostin audiin nuo öljyt ja hiljattain tuli huomattua ettei purkissa ole enää vw 502 luokitusta, nykyään purkista löytyy luokitukset 505/505.01 eli vw diesel koneisiin on enää sopivaa. Moni nettikauppakin mainostaa noita edelleen virheellisesti 502 öljyinä, mikä ei pidä paikkansa, tarkkana kannataa olla.

    Imgur
     
    Viimeksi muokattu: 25.05.2019
  29. Jim Beam

    Jim Beam

    Viestejä:
    93
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Ei oikein mene läpi se, että öljyä olisi heikennetty. Se bisnes ei toimi niin. Öljyjen yksittäisiä ominaisuuksia ei aleta huvikseen huonontamaan, ellei muu kokonaisuus sitten parane huomattavasti.

    Relative Performance Comparison Tool for Passenger Car Specifications - Engine Oil Additives - The Lubrizol Corporation

    Katselin tuolta ja eroja 502.00/505.00 sekä tuon 501.01/505.00 välillä oli hapettumisen kestossa. Kuitenkin purkissa mainitaan paljon vaativampi BMW LL-04, joka ylittää tuon 502.00/505.00 joka suhteessa. Oliskohan tässä vaan joku muu syy, kuin öljy. Eivät halua maksaa VAG:lle tuosta hyväksynnästä tms.
     
    Super Hessu, aild ja Poppamies tykkäävät tästä.
  30. aild

    aild

    Viestejä:
    402
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Todennäköisesti kyse on vaan tästä, mutta kun varmaksi ei voi sanoa, niin ostoon menee jokatapauksessa seuraavassa öljynvaihdossa purkki josta luokitukset löytyy.
     
  31. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 018
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Veikaan, etteivät vaan printtaa kaikkia pulloon, Castorolin sivuilla tuoteselosteessa nuo on: https://msdspds.castrol.com/bpglis/...E5F8080257AD2004ED0EF/$File/BPXE-8ME6UE_0.pdf

    Eihän tuossa ole pullossa ole listattuna myöskään Rellun luokituksia, vaikka tuoteselosteesta ne löytyvät ja Renault täppä näkyy pullossakin. Tämä siis spekulaatiota. Ei tuo nyt toki niin spesiaali öljy liene, ettei voisi vaihtaa pulloon jossa sopiva luokitus on printattukin.
     
  32. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    2 608
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kuulin juttua, että noista luokituksista pitää maksaa, vaikka öljyllä olisi muuten pätevyys luokkiinsa.
     
  33. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    497
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017

    Katsoitko tuoteselosteen päivämäärää: 12 Dec 2012
     
  34. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 018
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Juu, mutta 25 May 2019 se on Castrolin sivuilla ko. tuotteen selosteena. Luulisi, että valmistaja itse olisi selosteen päivittänyt, jos tuote olisi muuttunut?
     
  35. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    497
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Samaa lukenut. Eli jos jokin hakemasi luokitus puuttuu, saattaa toinen käytännössä korvata ja ylittääkin sen.

    Takuulaitteisiin sitten olisi hyvä löytyä just se annettu luokitus.
     
  36. Niceman

    Niceman Make ATK Great Again

    Viestejä:
    131
    Rekisteröitynyt:
    03.12.2017
    Mondeo sai uudel RL 5w-30 euro öljyt sisään joten seuraavat 20tkm mennään taas niillä... sen jälkeen pitää katsoa jotain muuta merkkiä kun mötönet lopetti noi...
     
  37. Jan11

    Jan11

    Viestejä:
    133
    Rekisteröitynyt:
    19.05.2017
  38. GoDi

    GoDi

    Viestejä:
    398
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Mä olen aivan ulapalla että mitä helvatan öljyä kuuluisi pistää skootteriin, löytyy siis Yamaha Neos 4t vm2013, googlella ei sit kirveelläkään mitään selvää vastausta löydy, muuta kuin että 10w40, mutta kun noita on miljoona erilaista :confused:
    Pitääkö se erikseen olla 4T öljyä? Pitääkö olla täyssynteettistä, puolisynteettistä? Mitä eroa noilla edes on?
    Piru että voi olla hankalaa :confused::confused:
    Plussaa olisi jos kävisi samalla briggs & stratton koneelliseen ruohonleikkuriin, eikä maksaisi helvetisti, ja olisi turussa kivijalkaliikkeessä (biltema, motonet, puuilo nyt ainakin löytyy) :D

    Onko tämä kenties sopivaa http://www.biltema.fi/autonhoito/mo...ipyoraoljy-kilpailukayttoon-10w-40-2000022967
    ja onko se hyvää? :rofl::confused:

    Vai voiko sinne vain tunkea mitä vain 10w40 öljyä?
     
  39. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    497
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
  40. kilroy1

    kilroy1

    Viestejä:
    373
    Rekisteröitynyt:
    30.05.2018
    Motulin 10w-40 hakisin Motonetistä ja laittaisin sitä leikkuriinkin vaikka suosittavat jokapaikassa pienkoneöljyä.
     
  41. GoDi

    GoDi

    Viestejä:
    398
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Hain ny ton bilteman 4t öljyn, en kylläkään pistänyt koneeseen kun vanha omistaja kertoi että onkin vain 300km ajettu sen jälkeen kun vaihdettu,
    mut ostin biltemasta kanssa http://www.biltema.fi/vapaa-aika/pu...rvikkeet/ruohonleikkurioljy-sae-30-2000030145
    ja pistin koneeseen...
    Yhtä paskasti ainakin lähtee käyntiin kuin ennen :D:mad:

    Briggs & Stratton kone vielä mutta prkl kun sitä saa kiskoa 10min ennen kun käynnistyy, välillä päästää kauheen poksahduksen siinä vedettäessä, luulin et olis ollu ilmanpuhdistuksesta kiinni mut pesin filtterin eikä sekää auttanu :facepalm:
    Nii ja tulpan vaihdoin kanssa, ei auttanu...
     
  42. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    787
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    onko bensat tuoreet eikä esim seissy talven yli
     
  43. Jan11

    Jan11

    Viestejä:
    133
    Rekisteröitynyt:
    19.05.2017
    Viimekesäiset bensat pois ja uudet sisään. Tarvittaessa starttisumua ilmanottoon, saa huoltiksilta tai vaikka sieltä biltemasta. Kylssesiittä.
     
    GoDi tykkää tästä.
  44. GoDi

    GoDi

    Viestejä:
    398
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Oli liki tyhjällä tankilla talven yli ja heitin täyteen uutta bensaa, mutta meillä on lämpimässä tuo ollut talven että ei sinne kyllä mitään vettä pitäisi pystyä kertymään. About 10 astetta lämmöt varastossa.
     
  45. GoDi

    GoDi

    Viestejä:
    398
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Öö, mikä hitto on starttisumu? :) Mut sitähän pitää sit joka kerta pistää?
     
  46. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 018
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    @GoDi netistä löytyvän ohjekirjan mukaan skootteri haluaa 0w-40 öljyä, joka täyttää JAMO-MA2 ja API SG luokitukset.

    Käytännössä jos tuo JAMO MA2 on mainittu niin on ok (eli ihan oikein meni). Siitä voi toki kiistellä ostaako Biltemaa vai jotain ns. laatumerkkiä, mutta eiköhän mopossa molemmat toimi.

    Auton öljyjä ei kannata pyöriin laittaa, vaikkei skootteri ehkä vaativimmasta päästä olekaan.

    Tuolta voi lueskella tarkemmin:Nelitahtimoottorin öljynvaihto – Motowiki
     
    GoDi tykkää tästä.
  47. Jan11

    Jan11

    Viestejä:
    133
    Rekisteröitynyt:
    19.05.2017
    Jos on pitkään seissyt, niin voi joskus tarvita. Useimmiten ruohonleikkurit, traktorit, työkoneet, perämoottorit (mutta muutama kymmentä vuotta sitten kovemmilla pakkasilla autojenkin kanssa.). Huoltoasemat, varaosaliikkeet, rautakaupat yms. on yleensä myynnissä.
    Ei siis tarvitse jokaiseen starttiin, ellei oo paskonut.
    Käynnistys-spray

    Edit. jos on ruohonleikkuri, niin painelithan sitä ryyppykalvoa riittävän monta kertaa...
     
  48. GoDi

    GoDi

    Viestejä:
    398
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Mutta onko tosta nyt enää mitään varsinaista apua kun on tota jo aikaisemmin yli tunti käytetty ja silti käynnistyy hankalasti...
    Eikä tuo kyllä viime kesälläkään todellakaan millään ensimmäisillä vedoilla käyntiin lähtenyt, päästi useasti just sellasen ilmavan poksahduksen ennen kun lähti käyntiin.
     
  49. Jan11

    Jan11

    Viestejä:
    133
    Rekisteröitynyt:
    19.05.2017
    No, kannattaa kokeilla. Tuon kanssa saa kyllä yleensä heti ekalla tai tokalla käyntiin. Yhdellä pullolla pärjää useamman kesän ajelut.
     
  50. selectamatic

    selectamatic

    Viestejä:
    470
    Rekisteröitynyt:
    23.04.2019
    Onhan bensa vähintään 98:a?

    Toinen mikä tuohon pitkään nykimiseen ja paukahtamiseen viittaa, että kaasari kusee bensaa sylinteriin ja lähtee käyntiin vasta, kun sieltä on ylimääräiset haihtunut ja sitten paukahtaa putkessa.