Oculus Quest

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S3p
  • Aloitettu Aloitettu
Joo kyllä Nvidian kortit on testeissä olleet VR käyttöön nopeampia.

Off topiciksi mennee, mutta johtuuko AMD:n korttien heikkous tuossa kuitenkaan siitä vai johtuuko siitä, että nimenomaan Questin kanssa vaatii kuvan pakkausta ensin (H.264 codecilla)? Tällaista joku ainakin huhuili eli AMD:n kortit käypiä langallisen tai esim. HTC:n wireless adapterin kanssa VR-käyttöön, mutta tuo H.264 pakkaus olisi nVidian kortteihin verrattuna selvästi hitaampaa, mikä johtaa Questin kanssa viiveisiin.
 
Onkos kukaan kokeillut pelata PC Dirt Rally 2:sta Quest 2:lla? Mietin josko tuo olisi hyvä startti VR-maailmaan, kun DR2 tullut pelattua aika paljon ja VR:n kanssa kuulemma vielä kivempaa. Ei kiinnostaisi maksaa kokeilusta kuitenkaan kovin paljoa (PC:stä löytyy tosin kohtalaisesti vääntöä 5900X+3080) ja pelialueen tila rajoittuu paikallaan jököttämiseen esim ratin ympärillä.

Eli riittääkö tuossa nopeus(viiveet) ja ominaisuudet kevyeen simu-käyttöön PC:llä (ihan uusi tämän Quest2 kanssa, mutta ilmeisesti linkkikaapelin tai virtual desktopin yli)?
Kyllä sun koneessa vääntö riittää helposti! Dirt Rally 2 ei vaan ole parhaiten toteutettu VR puolella. Itse eilen link kaapelilla testailin ja Dirt Rally 1 pelaa huomattavasti paremmin.
Pitää jatkaa testailuja kun saa 3080. Iracing taas toimii todella hienosti ja moni muu.
Link kaapelia suosittelen simuiluun ehdottomasti.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Suoraan en osaa sanoa, mutta sen mitä paria peliä testailin, oli network 2-5 lähellä reititintä ja yläkerrassa 5-10 kun se on aiemmalla ollut 3-10 tuntumassa alhaalla ja yläkerrassa pelikelvoton. Nyt pidin bitratea 70 ja ennen käytännössä pitänyt 60.

Täytyy varmaan lyödä Alyx tulille jos haluaa suoraa verrokkidataa, koska siitä on nuo aiemmat lukemat. Nyt oli kyseessä kevyemmät pelit.

Näihin kannattaa suhtautua myös siitä näkökulmasta, etten ole aiheessa asiantuntia, ohjeita seuraillen pärjään suuria ymmärtämättä. Kokemus joka tapauksessa paljon parempi
Noniin nyt oli tuo Honor 3 reititin taas sen 60e amazonista nii laitoin itellekki tulee. Se oli tosin jollain kummallisella voucherilla mikä piti klikkaa siihen päälle ja oikea hinta näkyi vasta maksaessa. Vielä kun saisi jostain näyttiksen...
 
Viime viikolla sain tuon Honor 3 reitittimen.

Verkkoviive on muutamia millisekunteja alhaisempi kuin Elisan Zyxelillä (resetoinnin jälkeen), ja yhteys toimii huomattavasti paremmin. Kaistaa wifi 6 antaa 1200Mbps elisan boksin 866Mbps sijaan.

Muutamia stuttereita oli myös uudella setupilla, ennenkuin vaihdoin reitittimen asetukset redditin säätöohjaiden mukaisesti:
https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/je4lhi/guide_for_buttery_smooth_vd_over_wifi/

Kanavan vaihto auto->60 vähensi stutterit lähes nollaan.
Ohjainten seurantaa ja wifi-yhteyden stabiiliutta kuvailee ehkä parhaiten se, että nyt on mahdollista pelata Beat Saberia langattomasti Expert+ -vaikeusasteella. Viive on kuitenkin havaittavissa (40ms), eikä pelaaminen ole aivan yhtä mielekästä kuin linkin kautta.

Eilen pelailin Budget Cutsia langattomasti, mielettömän hienoa on kyllä room scale pelaaminen ilman johtoa!
inoa ongelma oli, että quest kadotti wifi-yhteyden kerran. Tämä kuitenkin palasi heti takaisin ja peliäkin pystyi jatkamaan käynnistämättä mitään uudelleen.

Tämä yhteyden katkeaminen on nyt ainoa ongelma, tuota tapahtui viikonlopun aikana 2-3 kertaa.

Vahva suositus tuohon 55€ hintaan.
 
Saiko kukaan Quest 2 aikainen ostaja tuota Asgard's Wrath peliä Oculus Supportin meilirumban jälkeen? Itseltä pyydettiin sarjanumeroita jne ajat sitten eikä ole kuulunut mitään eikä myöskään peli näytä olevan 'Free'.
 
Saiko kukaan Quest 2 aikainen ostaja tuota Asgard's Wrath peliä Oculus Supportin meilirumban jälkeen? Itseltä pyydettiin sarjanumeroita jne ajat sitten eikä ole kuulunut mitään eikä myöskään peli näytä olevan 'Free'.
Laitoin Oculus-supporttiin tiketin missä oli noi Kyöstin julkkaripäivän tilaustiedot jne. Meni valehtelematta alta 10 min lähettämisestä kun lisenssi ilmaantui Rift kauppaan. Tein englanninkielisen tiketin kyllä.
 
Saiko kukaan Quest 2 aikainen ostaja tuota Asgard's Wrath peliä Oculus Supportin meilirumban jälkeen? Itseltä pyydettiin sarjanumeroita jne ajat sitten eikä ole kuulunut mitään eikä myöskään peli näytä olevan 'Free'.
Mä lähetin 3 uutta tikettiä, tosi hyvin vastaavat ekaan viestiin mut jos joutuvat esittämään lisäkysymyksiä niin tuntuu ettei vastausta enää tule. Tee uus tiketti mikä sisältää kaiken tiedon mitä tarviivat. Tolleen mä sain sen todella nopeesti.
 
No niin, RX 6800 saapui taloon ja eilisen illan testailin Q2:n pyörittämistä sillä:

- Ensimmäisenä testasin Alyxia ja Argards Wrathia linkin kautta ja kyllähän tuo jaksoi pyörittää niitä huomattavasti paremmin kuin 2060. Pikaisen testailun perusteella vaikutti siltä, että pystyi käyttämään Alyxissa ultra- ja A-W:ssä epic-asetusta.

- Mutta sitten kokeilin Dirt Rally 2.0:aa linkillä ja kyllähän se jaksoi pyöriä hyvin SteamVR 100% asetuksella, mutta näkymä on jotenkin todella suttuinen. Auton sisusta näyttää hyvältä ja tarkalta, mutta auton ulkopuolinen maisema kummallisen suttuinen: sellaista ihmeellistä pikselisumua, että on vaikea tarkasti nähdä esim. mutkien apexit. Samanlaista suttua se oli 2060:llakin, vaikka sen kanssa piti olla 60% asetus, että jaksaa joten kuten pyörittää. Onkohan joku yleensäkin saanut tämän pelin näkymään hyvin Q2:lla vai eikö nämä lasit sovi tähän peliin? Esim. Lenovo Explorerilla näkymä oli huomattavasti tarkempi, vaikka niiden resoluutio on pienempi.

- Ja sitten vielä lopuksi testailua VD:n kautta. Aluksi tämä oli aivan järkyttävää p**kaa: vaikka laittoi kaikki asetukset low:ille, niin mikään ei pyörinyt läheskään hyväksyttävällä tasolla. Pienen googlettelutauon jälkeen vaihdoin codecin HEVC:ksi ja tämän jälkeen tilanne parani huomattavasti. Sellaista juttua löytyi, että h.264 ei toimisi kovin hyvin AMD:n näyttiksillä, joten pitäisikö tämä sitten paikkansa...? No, muutoksen jälkeen pystyi Alyxissa ja A-W:ssä käyttämään high-asetusta ja latenssi oli +40ms eli juuri ja juuri sitä tasoa, ettei kovin häirinnyt pelaamista. Mutta pitää vielä ihmetellä lisää paremmalla ajalla, että jos olisi vielä jokin asetus, jolla tilanne paranisi.
 
- Mutta sitten kokeilin Dirt Rally 2.0:aa linkillä ja kyllähän se jaksoi pyöriä hyvin SteamVR 100% asetuksella, mutta näkymä on jotenkin todella suttuinen. Auton sisusta näyttää hyvältä ja tarkalta, mutta auton ulkopuolinen maisema kummallisen suttuinen: sellaista ihmeellistä pikselisumua, että on vaikea tarkasti nähdä esim. mutkien apexit. Samanlaista suttua se oli 2060:llakin, vaikka sen kanssa piti olla 60% asetus, että jaksaa joten kuten pyörittää. Onkohan joku yleensäkin saanut tämän pelin näkymään hyvin Q2:lla vai eikö nämä lasit sovi tähän peliin? Esim. Lenovo Explorerilla näkymä oli huomattavasti tarkempi, vaikka niiden resoluutio on pienempi.
Tuo kauemman miljöön suttuisuus on tuon streamatun (pakatun) kuvan ominaisuus. Siihen voi vaikuttaa nostamalla bitratea, ja ehkä supersämpläystä. Viiveet voi ottaa vähän osumaa, mutta Linkin kanssa luulisi aika isoihin bitrateihi yltävän.
 
Tuo kauemman miljöön suttuisuus on tuon streamatun (pakatun) kuvan ominaisuus. Siihen voi vaikuttaa nostamalla bitratea, ja ehkä supersämpläystä. Viiveet voi ottaa vähän osumaa, mutta Linkin kanssa luulisi aika isoihin bitrateihi yltävän.
No pitää seuraavaksi kokeilla tuota bitratea. Tuo säätö kai löytyy jostain tuolta oculuksen softasta...? Ainakaan tuohon suttuisuuteen ei SteamVR:n prosenttien säätäminen vaikuttanut millään lailla.
 
No pitää seuraavaksi kokeilla tuota bitratea. Tuo säätö kai löytyy jostain tuolta oculuksen softasta...? Ainakaan tuohon suttuisuuteen ei SteamVR:n prosenttien säätäminen vaikuttanut millään lailla.
Ei vaikuta ja asetus on tosiaan oculuksen alla. Toivottavasti suttuisuus katoaa, kun itselläkin olisi ajopelit kiikarissa. Kannattaa muuten tarkistaa myös, että sinulla on uusin (v23) ohjelmisto laseissa. Vaikuttaa paljon kuvanlaatuun myös
 
Ei vaikuta ja asetus on tosiaan oculuksen alla. Toivottavasti suttuisuus katoaa, kun itselläkin olisi ajopelit kiikarissa. Kannattaa muuten tarkistaa myös, että sinulla on uusin (v23) ohjelmisto laseissa. Vaikuttaa paljon kuvanlaatuun myös
Joo, pitää todella toivoa, että tuon saa pois, koska mullakin ajopelit ois se päätarkoitus. Nyt ainakin tuo DR 2.0 on kyllä pelikelvoton. Pitää tarkistaa vielä tuo ohjelmisto, ainakin 90hz moodi on ollut valittavissa alusta lähtien. Vai tuliko tuo tuossa v23 versiossa vai onko ollut jo aikaisemmin? Ekan kerran kun lasit käynnistin, niin se asensi jonkin ison päivityksen.
 
Nyt on jo julkistuksesta aikaa kulunut. Jos ajatellaan Quest 2 langattomana, niin miten näytön tarkkuus vertautuu reverbiin (G1)? Onko kenelläkään kokemusta, erityisesti Elite Dangerouksessa, DCS:ssä taikka muissa simuissa? Sinänsä tuossa menisi johtokin mutta kun pointtina olisi langattomuus. Mitä olen kuullut niin reverb on mukavampi käyttää mutta ohjainten seuranta on Questissa parempi. Akku kestää omat peliaikani ihan hyvin eikä facebook kytkös merkitse.

Nyt on reverb G1 käytössä ja päivitys G2:een taikka Quest 2:een tuntuu pieneltä, mutta langattomuus kiehtoo simujen ulkopuolella. Saatan kyllä odottaa vielä seuraavaa sukupolvea ennen päivitystä.
 
Joo, pitää todella toivoa, että tuon saa pois, koska mullakin ajopelit ois se päätarkoitus. Nyt ainakin tuo DR 2.0 on kyllä pelikelvoton. Pitää tarkistaa vielä tuo ohjelmisto, ainakin 90hz moodi on ollut valittavissa alusta lähtien. Vai tuliko tuo tuossa v23 versiossa vai onko ollut jo aikaisemmin? Ekan kerran kun lasit käynnistin, niin se asensi jonkin ison päivityksen.
Tuo 90hz natiivituki tuli tosiaan kaikkiin peleihin Link piuhalla vastikään (vasta v23:ssa). Ilmeisesti käytät wifillä? Sillä tuki 90hz:lle on ollut jo pidempään, eikä wlan yhteys ilmeisesti kestä bitraten nostoa yli 200
 
Tuo 90hz natiivituki tuli tosiaan kaikkiin peleihin Link piuhalla vastikään (vasta v23:ssa). Ilmeisesti käytät wifillä? Sillä tuki 90hz:lle on ollut jo pidempään, eikä wlan yhteys ilmeisesti kestä bitraten nostoa yli 200
Olen käyttänyt Q2:sta sekä wifillä että link-piuhalla (ei se alkuperäinen vaan Motonetin 2,5m Cloudberry, josta ollut puhetta täällä). DR:ää kokeilin nyt tuolla piuhalla ja pitää tarkistaa nyt vielä tuolta Oculuksen PC-softasta, että onko siellä tuo 90hz. Sellainen muistikuva on, että olisi. Lasit hommasin vasta pari viikkoa sitten ja käsittääkseni tuo v23 tuli jo ennen sitä.
 
No pitää seuraavaksi kokeilla tuota bitratea. Tuo säätö kai löytyy jostain tuolta oculuksen softasta...? Ainakaan tuohon suttuisuuteen ei SteamVR:n prosenttien säätäminen vaikuttanut millään lailla.
Ainakin Oculus Debug Toolilla on noita arvoja saanut perinteisesti itse asettaa, jos ei mistään muista valikoista ole löytynyt. En ole itse vähään aikaan tuon Linkin kanssa mitään pelannut niin en tiedä ihan tarkkaan mitkä ovat tämän päivän systeemit.
 
No niin, RX 6800 saapui taloon ja eilisen illan testailin Q2:n pyörittämistä sillä:

- Ensimmäisenä testasin Alyxia ja Argards Wrathia linkin kautta ja kyllähän tuo jaksoi pyörittää niitä huomattavasti paremmin kuin 2060. Pikaisen testailun perusteella vaikutti siltä, että pystyi käyttämään Alyxissa ultra- ja A-W:ssä epic-asetusta.

- Mutta sitten kokeilin Dirt Rally 2.0:aa linkillä ja kyllähän se jaksoi pyöriä hyvin SteamVR 100% asetuksella, mutta näkymä on jotenkin todella suttuinen. Auton sisusta näyttää hyvältä ja tarkalta, mutta auton ulkopuolinen maisema kummallisen suttuinen: sellaista ihmeellistä pikselisumua, että on vaikea tarkasti nähdä esim. mutkien apexit. Samanlaista suttua se oli 2060:llakin, vaikka sen kanssa piti olla 60% asetus, että jaksaa joten kuten pyörittää. Onkohan joku yleensäkin saanut tämän pelin näkymään hyvin Q2:lla vai eikö nämä lasit sovi tähän peliin? Esim. Lenovo Explorerilla näkymä oli huomattavasti tarkempi, vaikka niiden resoluutio on pienempi.

- Ja sitten vielä lopuksi testailua VD:n kautta. Aluksi tämä oli aivan järkyttävää p**kaa: vaikka laittoi kaikki asetukset low:ille, niin mikään ei pyörinyt läheskään hyväksyttävällä tasolla. Pienen googlettelutauon jälkeen vaihdoin codecin HEVC:ksi ja tämän jälkeen tilanne parani huomattavasti. Sellaista juttua löytyi, että h.264 ei toimisi kovin hyvin AMD:n näyttiksillä, joten pitäisikö tämä sitten paikkansa...? No, muutoksen jälkeen pystyi Alyxissa ja A-W:ssä käyttämään high-asetusta ja latenssi oli +40ms eli juuri ja juuri sitä tasoa, ettei kovin häirinnyt pelaamista. Mutta pitää vielä ihmetellä lisää paremmalla ajalla, että jos olisi vielä jokin asetus, jolla tilanne paranisi.

Link käyttää H264-pakkausta, jonka kanssa Radeoneilla on raportoitu huonoa kuvanlaatua.
Oculus Debug tool sovellus löytyy oculuksen asennuskansiosta, sillä voi säätää bitratea isommaksi.
Kannattaa laittaa monitorointi päälle, jotta näkee vaikutuksen latenssiin.


Testailin eilen Virtual Desktop Striimausta RX 6800 XT kanssa. Tässä saa Vaihdettua käyttöön HEVC-enkoodauksen (H265), jonka latenssi ja kuvanlaatu on radeneilla huomattavasti parempi kuin H264. Nämä on ilmeisesti optimoitu H265 pakkaukseen AMD:n serverirautaa varten.

Testailin nopeasti Bonmeworksiä VD high -asetuksella (5K resoluutio), 90Hz, HEVC 100Mbps.
Latenssit:
Game 11ms
Encoding 7ms
Network 7ms (uusi Honor 3 reititin)
Decoding 7 ms

Vertailuksi muutama viikko sitten RTX 3070:llä samasta kohtaa peliä testailut pari viikkoa sitten:
Game 16ms (pomppii usein keltaisella ja jopa punaisella, stutteria)
Encoding 5ms
Network 11ms (vanha Elisa zyxel reititin)
Decoding 7 ms

Vasemmalla laidalla näkyvä kokonaislatenssi oli tasainen 40ms molemmilla korteilla.

Kokonaisuutena peli toimi huomattavasti sulavammin Radeonilla, ja kuvanlaatu oli todella hyvä suoraan paketista.
Nvidian kanssa oi ihmeellisiä ongelmia kuvanlaadun kanssa, ja tuntien säätämisen ja VD uudelleenasentamisen jälkeen sain sen hyvälle tasolle, mutta mikään peli ei pyörinyt lukittua 90fps.

Etukäteen peloiteltiin että Radeonit on huonoja VR-pelaamiseen, ja etenkin striimattuna huonomman encoderin takia.
Ensivaikutelman perusteella huolet olivat turhia, kokemus on paljon parempi huolimatta 2ms kasvaneesta encoding latenssista.

690€ hintaan tämä RX 6800 Xt on kyllä mahtava peli ajamaan Quest 2:sta, 660€ hintaan RTX 3070:llä ei ole kyllä mitään jakoa...

Huomion arvoista on toki, että H264 codecilla encoding latenssi nousee 9-10ms tasolle, ja ajurinbugin takia decoding latenssi 7->19ms.
Tästä on maininta VD:n patch noteissa (ongelma AMD:n ajureissa, korjaus tulossa), vanhemmille radeoneille suositellaan lokakuulle päivättyjä ajureita.
Näitä ei ole saatavissa 6000-sarjan korteille, mutta koska HEVC on muutenkin parempi valinta näille, en näe asiassa ongelmaa.
 
Tuo kauemman miljöön suttuisuus on tuon streamatun (pakatun) kuvan ominaisuus. Siihen voi vaikuttaa nostamalla bitratea, ja ehkä supersämpläystä. Viiveet voi ottaa vähän osumaa, mutta Linkin kanssa luulisi aika isoihin bitrateihi yltävän.

Toisaalta jos autolla on esim paikallaan niin luulisi että kestää vähän huonommankin bitraten? Itellä on kaikki tapissa ja kyllä kauemmas näkyvät asiat on hieman sumeita, mielestäni autopeleissä ei häiritse yhtään mutta lentopeleissä pilaa aika paljon fiilistä. Samaa sumeutta näkyy myös quest2 peleissä joten oletan että kyseessä on halpojen linssien ominaisuus, mutta itselläni ei ole mistään muusta kunnon VR laitteesta kokemusta joten entiedä.
 
Toisaalta jos autolla on esim paikallaan niin luulisi että kestää vähän huonommankin bitraten? Itellä on kaikki tapissa ja kyllä kauemmas näkyvät asiat on hieman sumeita, mielestäni autopeleissä ei häiritse yhtään mutta lentopeleissä pilaa aika paljon fiilistä. Samaa sumeutta näkyy myös quest2 peleissä joten oletan että kyseessä on halpojen linssien ominaisuus, mutta itselläni ei ole mistään muusta kunnon VR laitteesta kokemusta joten entiedä.
Linssien sumeus tulisi esille lähelläkin olevia esineitä katsoessa. Ainakin itellä Kyöstin kuva on kunnon resoilla aivan super tarkka kun katselee esineitä läheltä.
 
Näytön sumeudesta tuli mieleen, että itse joudun vielä 1070:llä räpistelemään kun näyttistilanne on mikä on, mutta AeroFly FS2 joka on melkosen kevyt koneelle, hyötyi jostain syystä OpenCompositellä todella paljon. SteamVR:llä 1.6-1.7x ja itse pelistä lisää, näytti silti esim 777:n lasiohjaamojen päänäytöt sumeilta ja huonoilta, vaikka toki selvää sai. Vaihdoin OC:hen ja tiputin 1.1:een oculuksen reson niin kuvanlaatu parani todella paljon. Edellenkään en saa selvää pienimmistä teksteistä ellei mene lähemmäs katsomaan mutta ne on jo kyllä niin pientä tekstiä että saako sitten millään headsetillä selvää menemättä lähelle.

En oikein keksi mistä tuo johtuu, OC:n ei pitäis kai edes teoriassakaan parantaa kuvaa, olla vain kevyempi. Yksi teoria tuli mieleen että steamvr tiputtaa laatua kun arvelee ettei teho riitä tms?

EDIT: Lisäys vielä että OpenComposite on muutenkin ollut hyvä, esim IL2:ssa latauskuvien välkyntä hävisi, ja nyt voin helpommin käynnistää pelejä haluamaani moodiin ja helposti ilman controllereita jne. Asennus mielettömän simppeli README.md · master · Campbell Suter (ZNix) / OpenComposite
 
Näytön sumeudesta tuli mieleen, että itse joudun vielä 1070:llä räpistelemään kun näyttistilanne on mikä on, mutta AeroFly FS2 joka on melkosen kevyt koneelle, hyötyi jostain syystä OpenCompositellä todella paljon. SteamVR:llä 1.6-1.7x ja itse pelistä lisää, näytti silti esim 777:n lasiohjaamojen päänäytöt sumeilta ja huonoilta, vaikka toki selvää sai. Vaihdoin OC:hen ja tiputin 1.1:een oculuksen reson niin kuvanlaatu parani todella paljon. Edellenkään en saa selvää pienimmistä teksteistä ellei mene lähemmäs katsomaan mutta ne on jo kyllä niin pientä tekstiä että saako sitten millään headsetillä selvää menemättä lähelle.

En oikein keksi mistä tuo johtuu, OC:n ei pitäis kai edes teoriassakaan parantaa kuvaa, olla vain kevyempi. Yksi teoria tuli mieleen että steamvr tiputtaa laatua kun arvelee ettei teho riitä tms?

EDIT: Lisäys vielä että OpenComposite on muutenkin ollut hyvä, esim IL2:ssa latauskuvien välkyntä hävisi, ja nyt voin helpommin käynnistää pelejä haluamaani moodiin ja helposti ilman controllereita jne. Asennus mielettömän simppeli README.md · master · Campbell Suter (ZNix) / OpenComposite
Siis 1.6x supersämpläys Questin resoillahan on aivan valtava. Mikään 1070 jaksa sellaista pyörittää ellei kyse ole jostain superhotista.
 
Siis 1.6x supersämpläys Questin resoillahan on aivan valtava. Mikään 1070 jaksa sellaista pyörittää ellei kyse ole jostain superhotista.

Koitin ilman SteamVR:ää, eli OpenCompositellä AFS2:sta, 1.6x oculus säädöllä eli 5136x2608 resolla, VR asetuksilla eli osa on ultralla osa mediumilla ja pilvet on aina olleet pois niin pyörii ihan sujuvasti. VR aikana tuossa ei näe FPS:ää mutta koen sen sulavaksi. ASW saattaa kyllä olla mukana ainakin matalalla, vaikka tässä en niin helposti huomaa sitä haamuilua mitä esim Il2 näkee heti kun ASW iskee. EDIT: Il2 ei kärsi paljoa mitään renderöintireson kasvatusta itellä tässä

Mutta tuo AFS2 on todella todella hyvin koodattu ja oikomalla kevyeksi tehty lentosimu (esim vesi on vain stillkuva, maailman varjot on vain staattiset jne) ja pilvet syö tuossa FPS:ää joten olen ottanut ne pois. Käsittääkseni porukka pelasi tätä jo 2.5v sitten kun Vulkan tuki tuli 10x0 sarjan näyttiksillä 4k:lla 150fps yms.

EDIT2: Huomasin, että kun lasit ottaa päästä, peli projisoi näytölle ne 2 tynnyrikuvaa mutta myös FPS:n jota VR:ssä ei näe. Laitoin maksimireson oculuksesta, 5408x2736 ja kyllä tuo pikatestillä näyttää kokoajan 89.xx fps vakaasti.

EDIT3: Full crazy ja kaikki tappiin, 1.7x oculus ja 2.0x pelistä. 22fps maassa paikallaan ollessa :D 1.1x oculus ja 2.0x pelissä pyörii 45fps ASW:llä mutta näyttää UPEALTA. 1.7x oculukseen lisää tarkkuutta mutta enää marginaalisesti
 
Viimeksi muokattu:
Eilen taas pari tuntia yritin saada DR 2.0:aa näkymään edes joten kuten hyväksyttävällä tavalla, mutta ei tullut mitään edistystä. Kokeilin 90hz asetusta (eli on minulla v23 päivitys), bitraten nostoa lopulta 500 asti ja monia eri resoluutio- ja muita asetuksia, mutta millään näillä ei ollut havaittavaa vaikutusta. Kun auto on paikallaan, niin maisema on ehkä juuri ja juuri hyväksyttävällä tasolla, mutta silloinkin on kummallista ylimääräistä "värinää" ilmassa (aivan kuin kesäkuumalla päivällä), joka aiheuttaa epätarkkuutta kaikessa muussa paitsi auton sisätiloissa. Mutta kun lähtee ajamaan, niin sitten on sellainen epämääräinen pikselipilvi edessä, joka peittää tien alleen niin pahasti, että ei välillä oikein näe kunnolla edes tien reunoja. Esim. yritin ajaa clubikisan Ruotsissa ja ajamisesta ei tullut yhtään mitään, koska kovemmassa vauhdissa ei erottanut, että missä on tien reuna ja missä alkaa hanki. Testasin myös Assetto Corsaa ja sama vaivasi sitäkin, mutta ei ehkä ihan yhtä pahasti. Tai sitten sama vaiva ei siinä haitannut niin paljoa, koska kanttarit erottuvat radasta sen verran selkeämmin. Mutta joka tapauksessa Lenovo Explorerilla näkymä näissä peleissä oli huomattavasti parempi ilman mitään suttuisuutta alemmasta resoluutiosta huolimatta, vaikka toki oikeasti kaukana olevat asiat eivät olleet enää tarkkoja. Tällä hetkellä harmitus on aika suuri, kun tuntuu, että on työntänyt käden p**kaan... Muissa kuin ajopeleissä Q2 toimii hyvin ja ei ole kuvassa mitään ylimääräistä pikselipilveä tai suttuisuutta. Toivottavasti on joku asetus tai kikka, jolla Q2:n saa toimimaan ajosimuissa tai sitten pitää alkaa metsästämään jotain muuta silmikkoa.
 
Eilen taas pari tuntia yritin saada DR 2.0:aa näkymään edes joten kuten hyväksyttävällä tavalla, mutta ei tullut mitään edistystä. Kokeilin 90hz asetusta (eli on minulla v23 päivitys), bitraten nostoa lopulta 500 asti ja monia eri resoluutio- ja muita asetuksia, mutta millään näillä ei ollut havaittavaa vaikutusta. Kun auto on paikallaan, niin maisema on ehkä juuri ja juuri hyväksyttävällä tasolla, mutta silloinkin on kummallista ylimääräistä "värinää" ilmassa (aivan kuin kesäkuumalla päivällä), joka aiheuttaa epätarkkuutta kaikessa muussa paitsi auton sisätiloissa. Mutta kun lähtee ajamaan, niin sitten on sellainen epämääräinen pikselipilvi edessä, joka peittää tien alleen niin pahasti, että ei välillä oikein näe kunnolla edes tien reunoja. Esim. yritin ajaa clubikisan Ruotsissa ja ajamisesta ei tullut yhtään mitään, koska kovemmassa vauhdissa ei erottanut, että missä on tien reuna ja missä alkaa hanki. Testasin myös Assetto Corsaa ja sama vaivasi sitäkin, mutta ei ehkä ihan yhtä pahasti. Tai sitten sama vaiva ei siinä haitannut niin paljoa, koska kanttarit erottuvat radasta sen verran selkeämmin. Mutta joka tapauksessa Lenovo Explorerilla näkymä näissä peleissä oli huomattavasti parempi ilman mitään suttuisuutta alemmasta resoluutiosta huolimatta, vaikka toki oikeasti kaukana olevat asiat eivät olleet enää tarkkoja. Tällä hetkellä harmitus on aika suuri, kun tuntuu, että on työntänyt käden p**kaan... Muissa kuin ajopeleissä Q2 toimii hyvin ja ei ole kuvassa mitään ylimääräistä pikselipilveä tai suttuisuutta. Toivottavasti on joku asetus tai kikka, jolla Q2:n saa toimimaan ajosimuissa tai sitten pitää alkaa metsästämään jotain muuta silmikkoa.
Ongelma on siis varmaankin tämä, jonka Tyriel on saanut jotenkin videoituakin ?
Itse en ole tuota vielä nähnyt kun laseja ei ole tullut, mutta oma HP VR1000 (wmr gen1) teki tuollaista samanlaista (project cars 2:ssa), joten en heti osaa nähdä kimallusta ongelmana. Tietysti jos tie katoaa näkyvistä, niin ei ole enää kyse pienestä ongelmasta

edit.Toivotaan kuitenkin suuresti, että kyse on ohjelmaviasta jonka Oculus korjaa ja asap
 
Ongelma on siis varmaankin tämä, jonka Tyriel on saanut jotenkin videoituakin ?
Itse en ole tuota vielä nähnyt kun laseja ei ole tullut, mutta oma HP VR1000 (wmr gen1) teki tuollaista samanlaista (project cars 2:ssa), joten en heti osaa nähdä kimallusta ongelmana. Tietysti jos tie katoaa näkyvistä, niin ei ole enää kyse pienestä ongelmasta

edit.Toivotaan kuitenkin suuresti, että kyse on ohjelmaviasta jonka Oculus korjaa ja asap

Äkkiä katsottuna tuossa videossa näkyisi samanlainen "pikselipilvi", mutta minulla DR 2.0:ssa se on kymmenen kertaa pahempi eli välillä vauhdissa peittää tien aikalailla kokonaan ja tekee ajamisesta mahdotonta, kun ei pahimmillaan näe, että mihin tie edes kääntyy.

Edit: en kuvailisi sitä kimallukseksi, vaan paremminkin pikselisumuksi...
 
Äkkiä katsottuna tuossa videossa näkyisi samanlainen "pikselipilvi", mutta minulla DR 2.0:ssa se on kymmenen kertaa pahempi eli välillä vauhdissa peittää tien aikalailla kokonaan ja tekee ajamisesta mahdotonta, kun ei pahimmillaan näe, että mihin tie edes kääntyy.

Edit: en kuvailisi sitä kimallukseksi, vaan paremminkin pikselisumuksi...
Muutitko muuten resoluutiota sekä Oculuksesta että SteamVR:stä(sitä kautta varmaankin pelaat DR2 ja assettoa)? Jotenkin sana "sumu" voisi viitata resoluution epäsopivuuteen ja sitä kautta tapahtuvaan skaalaukseen, yhdistettynä Questin käyttämään pakkaukseen.

Tuo vilkkuminen/kimallus sitten taas johtunee pelkästään Questin tekemästä pakkauksesta, jonka toivoisi saavan jollain asetuksella myös pois (kun sitä ei kerran ollut aiemmalla ohjelmistoversiolla).
 
Resoluutiota testailin molemmista eri variaatioilla: Oculus 1.0-1.3 ja SteamVR 80-120%. Resoluutio kyllä muuttui, mutta ongelma esiintyi täysin samalla tavalla resoluutiosta riippumatta.

Edit: google löysi monta keskustelua aiheesta Q2+link+SteamVR+blurry ja ainakin yhdessä keskustelussa ratkaisuksi oli löytynyt SteamVR beta -päivitys, joka on julkaistu marraskuussa:

1608196908575.png


Pitää kokeilla seuraavaksi tätä, koska muistelisin, että SteamVR ei ole ollut minulla beta-tilassa.
 
Viimeksi muokattu:
Aloittalija tulee hiukan kyselemään. Eilen sain Quest 2 lasit ja tekis mieli päästä pelailemaan dirt rallya. Pelin omistan steamissa. Miten tuon saa helpoiten toimimaan?
 
Aloittalija tulee hiukan kyselemään. Eilen sain Quest 2 lasit ja tekis mieli päästä pelailemaan dirt rallya. Pelin omistan steamissa. Miten tuon saa helpoiten toimimaan?
1 versiota ei taida saada, ainakaan virtual desktopin excelin mukaan. Ilmeisesti se on kuitenkin joskus toiminut. Vai onko sinulla dirt rally 2.0? Virtual desktop pitää joka tapauksessa ostaa oculus kaupasta ja injentoida jokin hakkeroktu versio laseihin

Oma lehmä sikäli ojassa, että omistan myös diet rallyn enkä saanut sitä joskus toimimaan revivella wmr:lle, joten olisi kiva saada quest 2:lla (kunhan ne lasit saapuu)
 
1 versiota ei taida saada, ainakaan virtual desktopin excelin mukaan. Ilmeisesti se on kuitenkin joskus toiminut. Vai onko sinulla dirt rally 2.0? Virtual desktop pitää joka tapauksessa ostaa oculus kaupasta ja injentoida jokin hakkeroktu versio laseihin

Oma lehmä sikäli ojassa, että omistan myös diet rallyn enkä saanut sitä joskus toimimaan revivella wmr:lle, joten olisi kiva saada quest 2:lla (kunhan ne lasit saapuu)
Kakkosta en omista. Pitääkö laseihin ostaa muita softia kuin tuon virtual desktopin. Jossain on myös puhuttu sidequestista, mikä sen virka on? :confused:
 
Kakkosta en omista. Pitääkö laseihin ostaa muita softia kuin tuon virtual desktopin. Jossain on myös puhuttu sidequestista, mikä sen virka on? :confused:

SideQuest:lla saa asennettua kaupan ulkopuolisia paketteja quest:iin. Oculuksen kaupassa on rima korkealla. Harrastelijat ovat puuhanneet kaikkea jännää mitä ei oculuksen kaupasta löydy. Toki se samalla on turvattomampi, kun oculus ei ole tarkastunut ettei asennetuissa ohjelmissa ole jotain haitallista sisällä.


Esim. tästä voi tulla kova juttu ja löytyy vain sidequest:sta tällä hetkellä. Nykytilassa tosin ei niin hyvä kuin mitä toivoisi


edit. Tekniseltä kantilta quest on android. Quest:ssa on standardi tapa asentaa adb:lla apk paketteja. Sidequest on quest:in developer moodin päälle rakennettu palvelu, joka kokoaa apk paketteja sivuillensa ja tarjoaa launcherin jolla niitä paketteja saa helposti asennettua.
 
Aloittalija tulee hiukan kyselemään. Eilen sain Quest 2 lasit ja tekis mieli päästä pelailemaan dirt rallya. Pelin omistan steamissa. Miten tuon saa helpoiten toimimaan?
Aloituspostauksessa on ohjeet virtual desktopin asennukseen ja käyttöön. Toinen vaihtoehto on link, siihen riittää useasti tässä ketjussa mainittu motonetin kaapeli. Jos päädyt virtual desktoppiin niin suosittelen varaamaan langattoman 5ghz kaistan ainoastaan questin käyttöön.
 
Resoluutiota testailin molemmista eri variaatioilla: Oculus 1.0-1.3 ja SteamVR 80-120%. Resoluutio kyllä muuttui, mutta ongelma esiintyi täysin samalla tavalla resoluutiosta riippumatta.

Edit: google löysi monta keskustelua aiheesta Q2+link+SteamVR+blurry ja ainakin yhdessä keskustelussa ratkaisuksi oli löytynyt SteamVR beta -päivitys, joka on julkaistu marraskuussa:

1608196908575.png


Pitää kokeilla seuraavaksi tätä, koska muistelisin, että SteamVR ei ole ollut minulla beta-tilassa.
Itse itseäni lainaten: ei ollut apua tuosta betasta ja ei auttanut asw:n disabloiminenkaan, vaikka se kai jollakin on auttanut. Toivottavasti löytyisi joku toinen, joka kokeilisi DR 2.0:aa Q2:lla, että onko edes mahdollista saada pelattavalle tasolle. Nyt se näyttää suurin piirtein siltä kuin katsoisi öljyisen lasin läpi...
 
Itse itseäni lainaten: ei ollut apua tuosta betasta ja ei auttanut asw:n disabloiminenkaan, vaikka se kai jollakin on auttanut. Toivottavasti löytyisi joku toinen, joka kokeilisi DR 2.0:aa Q2:lla, että onko edes mahdollista saada pelattavalle tasolle. Nyt se näyttää suurin piirtein siltä kuin katsoisi öljyisen lasin läpi...
Yritän ehtiä testaamaan, mulla löytyy RX 6800 XT niin on suht hyvä vertailukohta jos ongelma löytyy näyttiksen encoding puolelta
 
Aloituspostauksessa on ohjeet virtual desktopin asennukseen ja käyttöön. Toinen vaihtoehto on link, siihen riittää useasti tässä ketjussa mainittu motonetin kaapeli. Jos päädyt virtual desktoppiin niin suosittelen varaamaan langattoman 5ghz kaistan ainoastaan questin käyttöön.
Hienoa kuulla ettei virtual desktoppia siis tarvitsekaan, jos windows pelailuun riittää piuha. Tuolla 20:llähän saa hankittua jo jonkin pelin sinne laseihin :thumbsup:
 
1608226954437.png
Tässä esimerkki, että kuinka suttuiselta tuo näyttää. Ja tämä kuva ei ole ollenkaan sitä pahinta suttuisuutta mitä on välillä. Ruotsia ei edes voi ajaa, kun ei erota tietä ja hankea toisistaan.
 
1608227400310.png
Tai tämä sitten, yritäppä tuosta nähdä tarkasti, että kuinka läheltä voi leikata sisäkurvin.
 
1608227683032.png
Nappasin vielä vertailukuvan Lenovo Explorerilla ajetusta kisasta. Kuvassa ei ole mitään ylimääräisiä suttuja (siis muita kuin tuo sade...)
 
1608227400310.png
Tai tämä sitten, yritäppä tuosta nähdä tarkasti, että kuinka läheltä voi leikata sisäkurvin.
Kamamalta kieltämättä näyttää, muttei pelkästään sumuisuuden vuoksi. Tuohan on kuin ps1 peli ulkoasultaan muutenkin. Vai liekö jäänyt testailuissa jokin asetus minimille?
 
Tuossa näyttää kaikki suttuiselle siten, että näyttää downsamplatulle? onko sulla on Steamissa auto supersample päällä ja kun kone ei riitä Questin resoon + encoden kuormaa ja tiputtaa laatua. Lenovolla toimii, koska pienempi reso ja ei mene tehoja pakkaukseen.
 
Tuossa näyttää kaikki suttuiselle siten, että näyttää downsamplatulle? onko sulla on Steamissa auto supersample päällä ja kun kone ei riitä Questin resoon + encoden kuormaa ja tiputtaa laatua. Lenovolla toimii, koska pienempi reso ja ei mene tehoja pakkaukseen.
Niin siis kamalaltahan tuo näyttää heti kun lähtee ajamaan, paikoillaan se on suurin piirtein ok. Ei ole steamissa auto supersample päällä. Lenovon kanssa oli käytössä vielä 2060 ja Q2:n kanssa on RX 6800 eli tehoakin pitäisi olla nyt aika paljon enemmän käytössä. No pitää vaan odotella, että jos joku toinenkin testaa, niin jos pääsisi jäljille, että mikä tässä on.
 
Testasin myös Dirt Rally 2.0:aa.

Pelin VR-toteutus on surkea, Rift CV1 kanssa oli myös kuva puuroa ja tummat värit rikki oculus runtime moodissa. CV1 kanssa piti käyttää SteamVR-moodia, jolla sai paljon paremman kuvan.

Samanlaista suttua on linkillä pelattuna minulla kuin aajiikoo:lla.
Linkin asetus oli 1.7 resoluutio. Kokeilin myös Debug Toolilla nostaa bitraten 500Mbps, tällä ei ollut vaikutusta.
Peli ei suostu menemään VR-näkymään SteamVR-moodissa, vain Oculus moodi toimii.

Virtual Desktopilla testattuna kuvassa on myös jonkin verran puuroa, mutta huomattavasti vähäisempää.
HEVC-kodekki käytössä. Tämän kanssa peli on jokseenkin pelattava, mutta etenkin pimeässä on todella vaikea välillä nähdä mihin menee.

Veikkaan että tässä pelissä tulee esiin radeon korttien huonolaatuisempi H264-pakkaus, jota link käyttää.
HEVC:n kanssa kuva on huomattavasti selkeämpi.
Joku GeForcen omistava voisi vielä kokeilla miltä peli näyttää.

Jos ajatte peliä Virtual Desktopin kautta, input-välilehdeltä pitää sammuttaa "emulate touch controllers as gamepad" -asetus. Muuten peli ei mene eteenpäin 'press start' -ruudusta.
 
Pari päivää olen Q2 testaillut, sain Virtual Desktopinkin pyörimään kun tänään tuli kunnollinen n-ohjain koneeseen. Mutta Steamvr ei tunnu onnistuvan, asensin sen steamissa, ja kun sen steamissa käynnistää, näyttää että se käynnistyy ja sitten vaan palaa takaisin ilman virheitä että "käynnistä steamvr" tulee taas aktiiviseksi. Yritin war thunderia toimimaan, mutta en löydä mistään asetusta VR toimintaan. Grafiikka-asetuksissa on rasti VR kohdassa. Onko mahdollista saada toimimaan?
 
Aloittalija tulee hiukan kyselemään. Eilen sain Quest 2 lasit ja tekis mieli päästä pelailemaan dirt rallya. Pelin omistan steamissa. Miten tuon saa helpoiten toimimaan?
Itselläni Dirt Rally, nimenomaan se ensimmäinen, toimii oikein hyvin USB 3 -kaapelilla ja Questin Link-toiminnolla. Uskon, että se on tässä se helpoin ratkaisu.
 
Itsellä kans amd6800, quest 2 ja dirt rally yks ja on kyllä luokattoman näköistä. Kaikki asetukset tapissa ja ei tee mieli ajella kun näyttää huonommalle kuin rift cv1 ja asetukset low/medium Gtx 1060.

Jotain häikkää tossa on, toivottavasti tulee kuntoon koska muuten jää toi kyllä pelaamatta.
 
Pari päivää olen Q2 testaillut, sain Virtual Desktopinkin pyörimään kun tänään tuli kunnollinen n-ohjain koneeseen. Mutta Steamvr ei tunnu onnistuvan, asensin sen steamissa, ja kun sen steamissa käynnistää, näyttää että se käynnistyy ja sitten vaan palaa takaisin ilman virheitä että "käynnistä steamvr" tulee taas aktiiviseksi. Yritin war thunderia toimimaan, mutta en löydä mistään asetusta VR toimintaan. Grafiikka-asetuksissa on rasti VR kohdassa. Onko mahdollista saada toimimaan?
Itselleni vastaan, steam asetuksissa oli viittaus väärään asennuskansioon, koska ole siirtänyt steamin eri kovolle. Näytönohjain ajuri piti poistaa cleanerilla ja ajaa uusiksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 695
Viestejä
4 562 963
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom