Hankin ennen joulua Quest 2:n ensimmäisiin omiin VR-kokeiluihin (3080+5900X kaverina) ja onhan nuo huomattavasti tarkemmat, mitä aiemmat kokeilemani lasit (joku vanhempi Oculus ja Portaalin HTC:t). Lisäksi aiemmissa laseissa ärsytti voimakas kanaverkkoefekti (SDE), mitä näissä ei onneksi enää ole. Samalla tuli kyllä kiitettävästi uutta opittavaa ja säädettävää Oculus Link/VD/Steam-kombon kanssa, onneksi pikkuhiljaa aletaan olemaan voiton puolella.
Linkin kanssa pelaan nyt pääasiassa Dirt Rally 2:ta kun löysin sille sopivat säädöt, Virtual Desktopilla onnistuu sitten Asgard's Wrathit sun muut, lisäksi laseissa asennettuna muutama natiivisofta/peli.
DR2 toimii kunnolla oikeastaan vain Oculus-modella käynnistäessä (steam://launch/690790/othervr), SteamVR ei kannata jättää taustalle ja Steamin oma VR-tila aiheuttaa huomattavaa tökkimistä varsinkin pätkän alussa. Oculus moden huono puoli taas on tummien sävyjen porrastuminen (banding) ja valoisuus/gammakin on sillä jotenkin hitusen ketuillaan, pyörii kuitenkin niin paljon paremmin että parempi pitäytyä siinä. Näistä löytyy runsaasti keskustelua netistä ja tuntuu olevan yleiset ongelmat. Virtual Desktopilla en ole ko. peliä saanut vielä kunnolla toimimaan, muistaakseni haluaa käynnistyä Steam VR modessa ja näytti muutenkin jotenkin sumuisemmalta.
Linkin laatua nostin Oculus Debug Toolilla / Oculus Tray Toolilla (Distortion Curvature: Low, Encode Resolution:3648-4080, Bitrate: 300). Oculus Homen maisemiin ja tarkkuuteen Encode Resolution ei tunnu vaikuttavan, sen sijaan Oculus clientin Rendering Resolution (nyt 1.6 / 5136 x 2608, 1.7 ei juuri eroa) vaikuttaa huomattavasti samoin kuin Bitraten nosto 150->300 (poistaa tummilta pinnoilta artifakteja). Jostakin luin, että tuota bitratea ei kannata nostaa 500 asti, koska aiheuttaa linkin/lasien kanssa muita satunnaisia ongelmia, eikä eroa 300 Mbps ole juurikaan löydettävissä, tätä puolsi myös omat kokeilut mm. tuolla Oculus Homessa/DR2-ajeluissa.
Jos Encode Resolutionin jättää vakioksi/nollille niin DR2 grafiikat näyttävät aika karmealta jo heti käynnistyksestä alkaen, vaatii siis itselläni ainakin ehdottomasti tuon manuaalisen asetuksen. Jostain syystä Oculus clientin resolution säätö ei vaikuta minulla tuohon, eikä myöskään 'Pixels Per Display Pixel Override aka. Super Sampling'. Aika säätämistä tämä on, että saa eri ympäristöjen pelit näyttämään hyvältä. 90Hz päivityksen toki nostin myös päälle laseista ja Oculus clientistä.
Ovatko muut tutkineet kuinka paljon Linkin kautta pelatessa tulee %localappdata%/Oculus/Service_<xxx> lokiin framedroppeja ({!ERROR!} [xrstreaming] Frame 130788 dropped due to encoder backup)? Tuolla
r/oculus - What's your Encode Resolution for a Quest 2? oli tästä mainintaa ja tuntuisi pitävän paikkansa. Omalla 3648 asetuksella DR2 aikana tuli droppi noin parin minuutin välein, mitä en tainnut juurikaan pelatessa huomata, sen sijaan esim. 4080 resolla niitä tuli jo paljon useammin. Samasta lokista löytää myös käytetyn encode resolutionin ja display resolutionin (toinen nousee ensimmäisen mukana, mutta ei koskaan Oculus clientin 5136 lukemaan asti).
Samoin kiinnostaa, mitkä pelit kannattaa grafiikan puolesta ostaa Steamista ja mitkä on sama hankkia Quest2 omasta kaupasta, mahtaako tästä olla jossakin listaa? Beat Saber ym. nopeuspelit varmaankin parempi hankkia Questin kaupasta, toisaalta kiinnostaisi tulevaisuutta ajatellen ostaa mahdollisimman paljon Steamista ja varsinkin sellaisia missä on jotakin selkeää graafista eroa PC-versiona.