Sain veljeltä Oculus Quest lainaan. Ykkösversio.
Ensituntumien perusteella plussaa langattomuudesta. Ei ole pelkoa että kiertyy letkun ympäri. Osittain pidän siitä, ettei tarvitse tietokoneella säätää softia ja juttuja, vaan on ihan oma laitteensa ja sisäänrakennetut hommat. Päähän tuo saisi olla vähän paremmin asettuva, ja ainakin minun on vaikea löytää sopivaa headsetin asentoa, jossa kuva ja varsinkaan tekstit tuntuisivat täysin teräviltä. Ehkä toisella kerralla onnistuu paremmin. Toimi kuitenkin ensiyritykselläkin ihan ok, mutta tuntui välillä vähän sumealta. Resoluutio saisi olla isompi, joten sikäli Quest 2 olisi varmasti ollut vähän päheämpi. Vahvasti minulla silti tulee lasien kanssa tunne, että tuijotan maailmaa jonkinlaisesta laatikosta tai ikkunan läpi.
Onko ainoa pikanäppäin sen mustavalkokameran aktivoimiseen se kameran "taputtaminen" reunalta? Tuo otti todella kehnosti, sain taputtaa monen monta kertaa jos hetkellisesti halusin nähdä ympäröivän tilan, tai sitten päästä takaisin peliin.
Kaiuttimet eivät myöskään vakuuttaneet (aiemmin kokeilemani Riftin tuntuivat paremmilta), pitänee varmaan kokeilla miten saan langalliset kuulokkeet jotenkin siististi korville. Ymmärtääkseni tuossa ihan normikuulokkeet pitäisi toimia, vaikka erikseen myydäänkin niitä jänniä kuulokkeita jossa molemmat menee omiin pistokkeihinsa.
Tuolla olikin jo aiemmin ostettuna The Room VR, Beat Saber, Superhot VR, Red Matter ja I Expect you to Die, joista lienee iloa vähäksi aikaa. Myst kiinnostaisi todella runsaasti, mutta pitää vielä vähän makustella että riittääkö motivaatio pelaamaan pidempää, hintaa kuitenkin 30€ (ja olin tätä remakea odotellut ensisijaisesti Steamiin)... ja en vielä katsonut, oliko tuohon suoraan sidottuna veljen maksukortit, eli pitänee varmistella ennen kuin menee mitään klikkailemaan ostoon.
Ihan kiva kuitenkin päästä tähänkin maailmaan, vaikka budjettivermeellä mennäänkin. Mitään vapaata liikkumista en tosin voi pitää päällä, ne ovat automaattinen pahoinvointi ja huimaus alle minuutissa. Onneksi kiinnostaa pääosin nuo puzzlet, joissa voi rauhassa seisoskella paikoillaan ja teleporttailla eri kohteisiin.