OBD-II lukija

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja GuntherPrien, 17.12.2016.

Tagit:
  1. tikkaritta

    tikkaritta

    Viestejä:
    126
    Rekisteröitynyt:
    29.07.2017
    Mitä haet, odb standardin juttuja vai esim. penkinlämmittimien lämpötiloja, airbaggeja jne
     
  2. Tukkeuma

    Tukkeuma

    Viestejä:
    636
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    En mitään tiettyä asiaa, mutta sanotaan vaikka että mahdollisimman monipuolinen lukija max 50€ ja varmasti toimiva Volvojen kanssa... Ymmärrän kyllä että tuon hintaluokan laitteella ei mitään korjaamotason dataa saada luettua.
     
  3. qettyz

    qettyz

    Viestejä:
    292
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Öh nyt kirjotin tuon ihan aivot narikassa. Tarkotus oli siis sanoa että volvoon saa vikakoodeja tulemaan ja valoja syttymään ihan kunnon lukijallakin ajaessa kun se häiritsee auton väyläliikennettä.
     
  4. Jyrmo

    Jyrmo Köyhä

    Viestejä:
    244
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En tiedä mistä Volvosta puhutaan mutta ei ainakaan V50 itke ja valita vaikka ELM on paikallaan pistokkeessa.
     
  5. qettyz

    qettyz

    Viestejä:
    292
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Jep eiköhän nuo ongelmat ole olleet joissain vähän vanhemmissa.
     
  6. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    881
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Oon miettiny et ostais jonkun yleismallin obd-kaapelin harrastehommiin. En vaan ole tullut mihinkään tulokseen sen valinnassa.

    Kiinanpiraatteihin en halua sotkeutua. Eli siis joku laillinen, mutta hintaraja voisi olla siinä 100e kieppeillä.

    Suosituksia?

    Kukaan käyttänyt esim ScanToolia (ScanMaster OBD Software) tai BlueDriveria? Voiko verrata mitenkään noihin autocomiin/delphiin ym.
     
    Viimeksi muokattu: 12.12.2018
  7. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    716
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Eiköhän se ole melko sama minkä noista yleismallisista ostaa, paskoja ne on kaikki merkkikohtaisiin työkaluihin verrattuna.

    EDIT: Jolla siis tarkoitin sitä, että ennemmin yrittää valita niistä sen halvan kun hyvää ei kerran saa.
     
    smicke tykkää tästä.
  8. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    710
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    +1
    Vituttaa sen verran nuo halvat räpellykset joissa on vaan prosentti huollon merkkilukijan ominaisuuksista, että olen päättänyt seuraavaksi hankkia aidot kaapelit ja softat, maksoi mitä maksoi. Riippuu vähän siitä, tuleeko talouteen seuraavaksikin vaggine vaiko japanilainen.
     
    Meisseli tykkää tästä.
  9. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    881
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Aitoja vaan ei yleensä kuluttajille ole saatavilla. Vai tarkoititko noita kiinakopioita? Jotain vanhentuneita, eikä voi päivittää, ja mukana 300 virusta.
     
  10. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    716
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Riippuu autosta, volkkarikonsernille on VCDS joka ei ole merkkiliikkeen käyttämä työkalu, mutta äärimmäisen pystyvä testeri kuitenkin. Jos se ei riitä niin siihen kaveriksi VCP jolloin aletaan olla siinä pisteessä, että kaikki muu onnistuu paitsi ne hommat jotka vaativat tehdasyhteyden (GeKo/Fazit).

    Myös mersun STARia löytyy sellaisena imagena jossa ei tule viruksia mukana. Toki piraatti se on joka tapauksessa, siinä olet oikeassa, mutta aika toimiva silti verrattuna johonkin yleismallin randomkoodigeneraattoriin.

    Muista merkeistä ei itsellä kokemusta.
     
  11. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    710
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    VCDS tai toyota/lexuksen tapauksessa Techstream olisi tarpeeksi hyvä mulle. Molemmat on vajaan tonnin hintaisia mutta pääasia että eivät tarvi mitään online-yhteyttä, kerran ostamalla niitä voi käyttää ikuisesti ja tuurilla saa jotain päivityksiäkin. Monimerkkihuoltojen käyttämät softat ovat liian kalliita kun lisenssit ovat parissa tonnissa ja niistä täytyy maksaa jatkuvasti vuosimaksua, niitä ei saa ikinä ”omaksi”.
     
  12. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    716
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Yhteensä vai? Pelkkä VCDS maksaa alle 500€ jos haluaa rajoittamattoman automäärän, jopa alle 300€ jos aikoo käyttää sitä max kolmeen autoon.

    Tietysti jos on pakko saada langaton malli, niin se on jo lähempänä tonnia, vähän rapiat 600€.
     
  13. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    710
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kas, kyllä on VCDS halventunut sitten viime katsoman useita vuosia sitten :confused2:
     
  14. tikkaritta

    tikkaritta

    Viestejä:
    126
    Rekisteröitynyt:
    29.07.2017
    Hupsista kun on mennyt ohi...

    80€ ja saat kiinasta läppäriin 14 malliin asti käypäsen palikan mikä lukee koodaa muuttaa kaikki tietokoneet ja säätöarvot volvossa. Hakusanana voisi käyttää volvo vida dice. Ja sitten se varoitus, jos et osaa tai ymmärrä autoista mitään, älä käytä.
    Tällä pystyy muuttamaan mm. Penkinlämmittimen max lämpötilaa joka on kiva jekku kaverille
     
  15. Xanthe_

    Xanthe_

    Viestejä:
    282
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Noita halpis ELM327 palikoita on erilaisia sisuksiltaan.

    [​IMG]

    Vasemmalla on sellainen missä on yksittäinen piiri hoitamassa mitä selvemmin Bluetooth piirin ja elm327 pic piirin emulointia. Ja ei kiinalainen jaksanut kirjoittaa kaikkia komentoja mitä ELM327 V1.0 piti sisällään.. Oikealla taas aito klooni pic piirillä varustettuna ja erillisellä bluetooth piirillä.

    Vasemman puolisen ja kaikki eville kurat voi heittää roskiin koska niissä ei aina satu olemaan ees kaikkia pinnejä juotettuna kiinni vaikka eville listaa kaikki protokollat ja he eivät tehneet mitään vaikka ilmoitin asiasta. Joten huijaavat elleivät ole korjanneet omaa rehellisyyttään. :):facepalm:



    Sit löytyy elm327 jokin muunneltu kehitysaskel (mitä ilmeisemmin kiinalaisilta ostettu kämmänen V1.3(?) lähdekoodi muuteltu versio koska sen saa sekaisin helposti ja lopettaa kommunikoinnin...)
    AOBD1B Tacklife | The Future of Tools


    • Adopted Japan ELM327 Analog circuit semiconductor manufacturer Automotive Fault Diagnosis PIC18F2480 Chip Solution, greater than other TL718, STN1111, PIC18F25K80, STM32 marketing ones


    En suosittele. Buginen ja arvaamaton eikä osaa ees emuloida elm327 oikein.






    Toinen kehitys askel elm327 on ObdLink tekeleet jotka on varustettuna stn1170 piiristä alkaen jonkun tason kykyä CAN väylää varten. Itsellä on OBLinkSX ja kehittäjät ovat hyvin avoimia ja jopa päivittelevät firmwareja noista kaapeleista jos jotain tai tuovat lisä ominaisuuksia.




    Mutta loppujen lopuksi se on kiinni ohjelmasta osaako ne mitään muuta kuin 0100 komentoja ja täten et saa vikakoodia kuin kuvittelisit koska autonvalmistaja ei koskaan laita kaikkia vikakoodeja tuohon standardiin vaan ihan vain omiin laitteisiinsa mitä lisenssoivat huoltoväline tekijöille. Volvostakin vain vaihelaatikosta oli noin 10 vikakoodia standardi koodina ja loput ne miltein 100 oli vain Volvo speciale komentojen takana. :facepalm:
     
    Viimeksi muokattu: 22.12.2018
  16. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    881
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Niinhän se vähän on että merkkikohtaiset systeemit kannattaa hommata aina jos mahdollista.
     
  17. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 318
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Jep, itselläkin omassa autossa (Renault Clio) saa kyllä ELM 327 luettua yleistietoa, mutta jos meinaa päästä muihin systeemeihin tai koodata, niin vaatii sen oman lukijan.
     
    kaveri tykkää tästä.
  18. ramram

    ramram

    Viestejä:
    97
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    CR-V 2.2 i-Dtec -10 -mallin Hondaan syttyi eilen akun kuva monitoiminäyttöön eli vehje ei nyt lataa. Kävin läpi sulakkeet eikä näyttäisi olevan siellä vika. Mahtaisiko tuollaisella lukijalla saada selville mikä on vikana? Onko tästä mihinkään? OBD2 OBD adapteri bluetooth | Motonet Oy
     
  19. Manne

    Manne BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 608
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    No jos siinä on laturi rikki, niin ei tuommoinen vikakoodinlukijakaan ilmoittele muusta kuin matalasta jännitteestä.
     
  20. PeltoHa

    PeltoHa

    Viestejä:
    44
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
  21. Odi_

    Odi_ Team Vega

    Viestejä:
    352
    Rekisteröitynyt:
    06.06.2018
    Vasta nyt huomasin että täällä on tähänkin oma ketju :)
    Vajaa vuosi sitten tuli hommattua MB vehkeille star, läppäri ja ohjelmistot Suomesta ja itse muxi C4&kaapelit aliexpress kohtuu luotettavalta myyjältä.
    Kaikkineen tuli maksamaan vajaat 700€, aika paljon piraatista, mutta kun noita aitoja ei juurikaan kaupan ole ja tämän lähemmäksi ei sitten pääse :confused2:
    No hienosti on kuitenkin toiminut, noin pari kymmentä autoa tullut tuolla luettua ja omaankin toki ollut hyödyksi :)
     
    Viimeksi muokattu: 16.02.2019
  22. deadman__91

    deadman__91

    Viestejä:
    21
    Rekisteröitynyt:
    28.04.2018
  23. MrB

    MrB

    Viestejä:
    392
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Onko Bemarille olemassa mitään muuta vaihtoehtoa kiin INPA? Bavarian Technic ei ilmeisesti tue uusia malleja lainkaan, eikä webbisivun mukaan ole päivittynyt kohta puoleentoista vuoteen.
     
  24. Jim Beam

    Jim Beam

    Viestejä:
    93
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Onhan noita. INPA on tarkoitettu autotehtaan lattiatasolle. DIS on vanhempi huolto-organisaation diagnosointiohjelmisto, jonka on korvannut ISTA/D. Siitä uudempi on ISTA+ (Rheingold). Sitten on erikseen kaikenlaiset ohjelmointityökalut kuten NCS Expert, jolla voi tehdä autoon ihan mitä tahansa koodauksia. Eli koodata vaikka keskuslukituksen vilkut päälle/pois tai käyttöönottaa jälkiasennetut lisävarusteet.
     
  25. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    614
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Uudempien kanssa ISTA+ on paljon järkevämpi kuin INPA. Toki INPAn saa toimimaan vaikka F-sarjalaistenkin kanssa. ISTA:sta löytyy sitten sähkökaaviot, korjausohjeet ym.
     
  26. Benji

    Benji

    Viestejä:
    337
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Tuli hommattua OBDEleven -lukija kun tuolla vag-forumilla sitä suositeltiin. 45e hinta postareineen. Itse maksoin 55e kun otin mukaan adapterin vielä. Sitä suositeltiin Octaviaan. Hyvä, että otin sillä ei toiminut ilman sitä. Hyvin lähti pelittämään jahka tajusin rekisteröityä ja kirjautua palveluun. Löysi viat ja sain nollattua Airbagin valon. Ensituntuman perusteella voisin suositella.
     
  27. selectamatic

    selectamatic

    Viestejä:
    1 087
    Rekisteröitynyt:
    23.04.2019
    Scotty kehui ThinkCarin palikkaa. Kaivaa tiedot moduuleistakin.




    ThinkCar

    Myynti Kickstarterin kautta.

    Thinkcar OBD II: The Intelligent Solution to Car Diagnostics

    Täyttä diagnostiikkaa ei saakaan, kuin yhteen autoon kerrallaan. Muista ottavat lisämaksun :tdown:

     
    Viimeksi muokattu: 17.08.2019
  28. Dualram

    Dualram

    Viestejä:
    361
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eivät lähetä suomeen.
     
  29. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 349
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Renault/Nissan/Dacia omistajille voin suositella DDT4All softaa.

    Pitäisi pelittää melkein minkä tahansa ELMin tai paremman kaapelin kanssa ja pääsee lukemaan koodit ja säätämään asetuksia (niitäkin mitä ei merkkikorjaamo kuulemma saa säädettyä).

    Saa yhteyden ELMillä myös airbag yms. moduuleihin
     
    Viimeksi muokattu: 20.08.2019
    Wapaaherra tykkää tästä.
  30. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 318
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Ainakin jotkut rellut vaativat nimenomaan sen "aidon" clipin käyttöä. CLIP-diagnoositesteri

    obd-testeristä muutama kysymys

     
  31. Hammu

    Hammu

    Viestejä:
    624
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onkos joku perehtynyt syvemmin näihin yleismallin OBD-lukijoihin, erityisesti ELM327:n?
    Omassa -00 Mercedeksessä ELM327:lla pääsee ecuun kyllä kiinni ja jotakin dataa saa ulos (mm. kierrosluku, maffin ilmamäärä, kaasupolkimen asento jne.) mutta itseä kiinnostavat merkkikohtaiset parametrit eivät näy. Carsoft nuo osaa kuitenkin lukea, eli luultavasti elmilläkin nuo saisi pihalle kun vaan tietäisi miten.
    Pikaisesti kokeilin terminaalin kautta noita 0100, 0200 jne käskyjä, mutta valtaosaan vastaus oli "NO DATA". Olisiko jollain tiedossa jotain kikkoja mitä tuolle voisi koittaa?
     
  32. teho75

    teho75

    Viestejä:
    324
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Mulla on vuonna 2009 Usasta hankittu ELM-327 pohjainen tietokoneen sarjaporttiin kytkettävä lukija. Sillä saa yhteyden mun Renault Meganen vm2000 ecuun josta se lukee ainoastaan moottorin antureita ja vikakoodeja. UHC, ABS ja Airbag ovat saavuttamattomissa tuolla lukijalla. Kuukausi sitten hankin merkkikohtaisen lukijan Renaultille ja nyt pääsen kaikkiin ohjausyksiköihin autossani.
     
    Viimeksi muokattu: 20.08.2019
  33. Kitosh

    Kitosh

    Viestejä:
    12
    Rekisteröitynyt:
    20.09.2018
    Ei ole apua, mutta vähän aihetta sivuaa... Toyotista pääsee lukemaan ELM327:lla myös muiden kuin ecun arvoja.
     
  34. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    881
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kerro toki softakin, se on aika oleellinen tieto.
     
  35. Kitosh

    Kitosh

    Viestejä:
    12
    Rekisteröitynyt:
    20.09.2018
    ELMScan Toyota, Androidille.
     
  36. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    961
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Tarviit sen mersun oman. Ei onnistu tuolla.
     
  37. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 575
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Työkaveri kertoi, että jostain ulkomailta(kiina tms.) saa koko läppärin piraatti-starilla... Henk. Koht. en kyllä uskaltais moista ees kokeilla :D
     
  38. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 575
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    IMHO jos on Merssu-mies/nainen/henkilö henkeen ja vereen, niin varmaan kandee se tonni sijoittaa orkkis-stariin kun kaikki autot tulee kuitenkin olee Merssuja :D
     
  39. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    716
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Ei tonnilla saa aitoa staria... Lisäksi kertamaksu ei riitä vaan siitä juoksee lisenssimaksut jos sitä haluaa käyttääkin. Eikä puhuta enää ihan karkkirahoista.
     
  40. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 575
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ahaa.... No en tiedä noista rahvaan autoista nuinpaljoo.. VCDSn saa viiteen sataan eikä tarvi maksaa mitään sen jälkeen :D
     
  41. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 575
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  42. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    961
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Joo parilla satasella saa sen toimivan kopion läppärillä varustettuna
     
    H0rna tykkää tästä.
  43. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    716
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Niin? Kyllä noita piraattikaluja löytyy joka lähtöön.

    STAR on kuitenkin merkkiorganisaation testeri joka on tarkoitettu vain korjaamokäyttöön, ei yksityishenkilön oman auton korjailuun. Siksi hintakin lisenssille on sen mukainen... Ei sitä voi verrata VCDS:n hintaan, kun se ei ole mikään valmistajan työkalu. Kyllä ne volkkarinkin merkkiorganisaation käyttämät työkalut alkaa maksaa jos sellaiset haluaa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  44. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 575
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Nojuu, mut pointtina kaiketi se, että millä merssun kopio-ohjelmalla pääsee yhtä laajasti käsiks merssuun ku VCDSllä VAGinoihin?
     
  45. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    716
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Ei millään ja sehän siinä surullista onkin. En tiedä mikä mättää, onko mersun diagnostiikka vaan liian monimutkainen rakennelma? Parhaatkaan softat ei kykene läheskään samaan kuin oikea STAR. Eikä lähellekään edes samaa tasoa mihin VCDS pystyy VAG-autoissa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  46. Hammu

    Hammu

    Viestejä:
    624
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joo, Staarin ostaminen olisi se helppo ratkaisu. Näin tietoteekkarina vaan kiehtoisi jos tuohon pääsisi pikku "häkkeröinnillä" kiinni olemassa olevilla, halvoilla työkaluilla ;)