(Nyky)softien hitaus

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 423
Ei tämä ole mulle mikään oikea ongelma, mutta en vain ymmärrä miksi kestää suhteessa niin kauan, kun palvelimelta lataus huomioiden nykytekniikalla pitäisi kulua sekunteja paljon vähemmän.

Kokeilit ja raportoit ajat uusimmalla ja nopeimmalla puhelimella joka maksaa vajaa tuhat euroa. Mulla on pari sukupolvea vanhempi S22 käytössä niin testaa ihmeessä myös S22+:lla. Aika suurella osalla suomalaisista on käytössä joku 200-300 euron Android-laite niin sillä saa vielä muutaman ekstrasekunnin odotella alennuskuponkien latautumista.

Lisäksi myös @emagdnim koki OmaPostin käytön hitaaksi niin en ainakaan täysin yksin ole asian kanssa.
Itsekin olen huomannut että tuo OmaPosti on aika hidas käynnistymään ja muutenkin toimimaan. Puhelimena Samsung A34 5G. En tiedä, mutta ihan kuin tuo toimisi hitaammin esimerkiksi silloin kun olen kotona jossa on huonompi mobiiliverkko. Kuitenkin puhelimessa on wifi käytännössä aina päällä kun kotonakin puhelut kulkee VoWifin kautta kun muuten puhelut välillä pätkii. Luulisi ettei ainakaan datasiirron takia hidastelisi ellei sitten jostakin syystä väkisin lataa mobiilin yli eikä wifillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 769
Kokeilit ja raportoit ajat uusimmalla ja nopeimmalla puhelimella joka maksaa vajaa tuhat euroa.
Niin sä itse puhuit "lippulaiva-Samsungeista". Mulla ei edes ole S24 Ultraa, mutta plussa kuitenkin. Kannattaa aina kertoa mitä puhelinta tarkoittaa. Kuten nytkin huomasit, niin sun luurilla kesti 100% niin kauan kuin mun luurillani - tosin netit tuskin samanlaiset. Joten johtopäätökset riippuvat pitkälti myös raudasta ja nettiliittymästä jolla testaa. Ja muistakin asioista.

testaa ihmeessä myös S22+:lla
Testasin K-ruoka-sovelluksen S22+:lla ja aikaa kului sekunnin pidempään kuin S24+:llani. Eli 4 sekunnissa oli pääsivu näkyvissä ja käytettävä ja n. 5 sekunnissa loputkin ikonit ladattuna. Ei mennyt silläkään onneksi 8 sekuntia. Mutta ei tuo missään nimessä mikään supernopea ole käynnistyksessä.

Itsekin olen huomannut että tuo OmaPosti on aika hidas käynnistymään ja muutenkin toimimaan.
Lisäksi myös @emagdnim koki OmaPostin käytön hitaaksi niin en ainakaan täysin yksin ole asian kanssa.
Mä siis puhuin viestissäni appiksen avaamisesta koska se on helppo ja selkeä vertailtava asia jonka kuka tahansa voi testata. Ja kesto oli se välitön + tunnistautuminen + sekunti päänäkymään. Onko teillä siis monen sekunnin viive tunnistautumisesta päänäkymään?

Kun softa on käynnissä, kestää alamenun välilehtien välillä siirtyminen omalla luurillani karkeasti 0,25s. Ensimmäisellä siirtymällä "Kirjeet ja laskut"-välilehdelle kesto oli ehkä 0,5s ja myöhemmät tuo 0,25s. En siis saa tuosta millään "jumalattoman hidasta". Samoin Kirjeet- ja Laskut-välilehtien välillä siirtyminen oli käytännössä välittömän nopeaa. Eli itselläni OmaPosti on aika nopea käyttää. Yksi syy "jäykkyyteen" voi olla esim. tabi-animaatio, joka 1. kerralla pykii kun siirtyy toiselle välilehdelle. Kestoon se ei vaikuta, mutta aiheuttaa vaikutelman lägistä.

Millainen netti teillä on käytössä? Ehkä se selittää eroa? On selvää, että appis joka joutuu lataamaan netistä useasta paikasta tavaraa eri väleissä on hitaampi kuin puhtaasti offline-appis joka ei tarvitse latauksia.

Ja isossa roolissa on se, miten ne netin viiveet näytetään käyttäjälle. Näytetäänkö latausindikaattoreita, tehdäänkö ns. optimistisia päivityksiä jne. Silloin koettu nopeus voi olla paljon suurempi kuin softassa, joka odottelee ne vastaukset ennen kuin UI:ta päivitetään.

Mulla nettinä 600M valokuitu + WiFi. WiFi:ssä latenssi luokkaa 6ms: https://www.waveform.com/tools/bufferbloat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Millainen netti teillä on käytössä? Ehkä se selittää eroa? On selvää, että appis joka joutuu lataamaan netistä useasta paikasta tavaraa eri väleissä on hitaampi kuin puhtaasti offline-appis joka ei tarvitse latauksia.
Mä tein testini gigaisella kuidulla UniFin Wifi 6:n päässä, ei pitäisi olla myöskään netistä kiinni.

OmaPosti mulla on valmiiksi kirjautuneena ja sormenjälkitunnistus päällä, niin tunnistus aukeaa viiveettä, mutta sen jälkeen pyörittää n. 5 sekuntia ennen näkymän latautumista. Juuri tällä hetkellä sovelluksen käyttö kyllä tuntuu sellaiselta että ei voi valittaa nopeudesta.

Asia on mielessäni varmaankin sen takia, että mainitsemani sovellukset tulee usein avattua asioinnin yhteydessä jolloin ne haluaisi avautuvan nopeasti, mutta näin ei tapahdu ja sekunnit tuntuvat pitkiltä. Tällöinhän käytössä tosin on mobiiliverkko eli sekin varmasti vaikuttaa. Mutta yleinen tuntuma on joka tapauksessa että toimivat hitaammin kuin voisivat.

Tein testejä muilla sovelluksilla joita en ole hetkeen avannut eivätkä ole olleet auki taustalla, niin esim. HSL ja Wolt aukesivat lähes viiveettä vaikka nekin joutuvat varmasti palvelimelta dataa hakemaan. Lidl Plus oli samalla tavalla ärsyttävän hidas kuin K-Ruoka.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 769
sen jälkeen pyörittää n. 5 sekuntia ennen näkymän latautumista
Tämä kuulostaa siltä, että itse appi toimii sinänsä nopeasti, mutta joku taustapalvelin toimii joskus hitaasti ja joskus taas nopeasti, kuten tänään. Eli huonosti skaalautuu käyttöasteen mukaan. Ja sitten kun mobiiliverkossa joutuu hakemaan tavaraa kun palvelin käy hitaalla, niin tulee pidempiä viiveitä normikäytössä.

Mä itse pitäisi tuon vähän erillään itse appin muusta nopeudesta, vaikka kummatkin siihen käyttäjäkokemukseen liittyvätkin. Syyt ja mekanismit kuitenkin ihan erilaiset.

Wolt aukesivat lähes viiveettä
Täällä esim. Wolt kesti tasan yhtä kauan kuin K-ruoka avautua. Eli sulkemisen jälkeen kun sen avaa, on sisältö näkyvissä 4s kohdalla ikonin painamisesta. Siihen asti pyörittää latausindikaattoria eikä käytännössä sillä voi tehdä mitään. Paikannus on päällä. Yhtä nopea siis kuin K-ruoka. HSL on nopeampi. Noin 1-1,15s niin kotinäkymän sisältö ladattuna. Sama käynnistysnopeus kuin OmaPosti. Tosin ei vaadi kirjautumista, ja muutoinkin sillä on aika paljon vähemmän ladattavaa kuin esim. jollain ruokakauppasoftalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Mä itse pitäisi tuon vähän erillään itse appin muusta nopeudesta, vaikka kummatkin siihen käyttäjäkokemukseen liittyvätkin. Syyt ja mekanismit kuitenkin ihan erilaiset.
Näin se taitaa olla. Outoa sitten, kun kaikkien näiden toimijoiden verkkosivut latautuvat ilman välimuistiakin viiveettömästi, niin miksi mobiilisovelluksille ei saada järjestettyä riittävästi kapasiteettia. K-Ruoan verkkokauppa tietokoneen selaimella sisältää todella paljon elementtejä ja kaikki on sekunnin kymmenyksissä ladattu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 769
Näin se taitaa olla. Outoa sitten, kun kaikkien näiden toimijoiden verkkosivut latautuvat ilman välimuistiakin viiveettömästi, niin miksi mobiilisovelluksille ei saada järjestettyä riittävästi kapasiteettia. K-Ruoan verkkokauppa tietokoneen selaimella sisältää todella paljon elementtejä ja kaikki on sekunnin kymmenyksissä ladattu.
Eiköhän se mobiiliappi käytä suunnilleen samoja taustapalveluja kuin nettisivu käyttää. Mutta tossa et ihan vertaile samoja asioita. Selain sulla on valmiiksi käynnissä, mobiiliappi ei ole. Mobiiliappin osalta vaikea nähdä, milloin alkaa verkkopyynnöt hakea tavaraa. Mutta kun olet ladannut appin, ja vaihdat vaikka Reseptit-sivulle, latautuvat reseptit aika nopeasti. Itselläni menee luokkaa 0,5s.

Samoin kun käyttää selaimella, niin voit kurkata Networks-välilehdeltä, kauanko se oikeasti latailee tavaraa. Ja se ei todellakaan ole valmis sekunnin kymmenyksissä. Katso esim. paljonko "Load"-lukema kertoo. Kyllä se selaimellakin tovin latailee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 423
Mä siis puhuin viestissäni appiksen avaamisesta koska se on helppo ja selkeä vertailtava asia jonka kuka tahansa voi testata. Ja kesto oli se välitön + tunnistautuminen + sekunti päänäkymään. Onko teillä siis monen sekunnin viive tunnistautumisesta päänäkymään?

Kun softa on käynnissä, kestää alamenun välilehtien välillä siirtyminen omalla luurillani karkeasti 0,25s. Ensimmäisellä siirtymällä "Kirjeet ja laskut"-välilehdelle kesto oli ehkä 0,5s ja myöhemmät tuo 0,25s. En siis saa tuosta millään "jumalattoman hidasta". Samoin Kirjeet- ja Laskut-välilehtien välillä siirtyminen oli käytännössä välittömän nopeaa. Eli itselläni OmaPosti on aika nopea käyttää. Yksi syy "jäykkyyteen" voi olla esim. tabi-animaatio, joka 1. kerralla pykii kun siirtyy toiselle välilehdelle. Kestoon se ei vaikuta, mutta aiheuttaa vaikutelman lägistä.

Millainen netti teillä on käytössä? Ehkä se selittää eroa? On selvää, että appis joka joutuu lataamaan netistä useasta paikasta tavaraa eri väleissä on hitaampi kuin puhtaasti offline-appis joka ei tarvitse latauksia.

Mulla nettinä 600M valokuitu + WiFi. WiFi:ssä latenssi luokkaa 6ms: https://www.waveform.com/tools/bufferbloat.
Itselläni ainakin kuvakkeen tökkäämisestä tunnistautumiseen ei kestä varmaan puoltakaan sekuntia mutta tunnistautumusen jälkeen rieska pyörii ruudulla about parista sekunnista kymmeneen sekuntiin kunnes OmaPostin etusivu on näkyvissä. Mobiilinettinä on 300M 5G (ja kotona huono kuuluvuus sisällä) mutta kotona puhelimella on kuitenkin käytössä wifi-yhteys 100M kaapelimodeeminetin perässä ja siitä on SQM:llä latenssitkin otettu alas ja kaikki muu wifin perässä toimii ripeästi. Ihan kuin tuo OmaPosti-äppi jotenkin käyttäisi vain mobiiliyhtyttä vaikka wifikin olisi käytettävissä tms, kun ainakin kotosalla tuo tuntuu hitailevan.

Sinänsä tuo hitaus ei hirveästi haittaa noutotapahtuman yhteydessä, kuitenkin kun pakettia menee noutamaan niin jo kauppaan sisälle kävellessä ottaa puhelimen kouraan ja rupeaa kirjautumaan niin sovellus on kerinnyt ruksutella itsensä tajuihinsa siihen mennessä kun on kerinnyt noutotiskille tai pakettiautomaatille asti. Enemmän tuon huomaa esimerkiksi kotona kun kurkkaa missä vaiheessa paketti on menossa tai mistä se nyt onkaan noudettavissa ennen kuin lähtee noutamaan sitä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 872
Viestejä
4 207 045
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom