(Nyky)softien hitaus

Mä olen koko ketjun alkuperäisestä väitteestä täysin eri mieltä. Musta osa nykysoftista on todella nopeita, osa "ihan ok" ja osa hitaita.
Raudan kehitykseen nähden, jotkut softat on aivan tautisen hitaita.

Otetaan vaikka MS Office. Joku Wordi tai Exceli avautui mielestäni paljon nopeammin office 2007-2016, kuin mitä nykyään 365.

Lisäksi monien valikoiden availu on tahmeaa.

Outlook on todella tahmea nykyään, varmaan joka maili pitää ladata joka kerta pilvestä kun plärää niitä läpi.

Teams on ihan älyttömän laginen.. keskusteluitakin pitää skrollatessa vissii ladata pilvestä kokoajan.. olis mulla levytilaa lokaali backupillekin.. meinaa joskus vähän onnetonta ilman internettiä, kun ois halunnu tarkistaa jotain.

VS2015-2019 (ja varmaan 2022) on hitaita vrt 2008 tai 2010.

2010 noita avattiin vielä pyörivältä levyltä. Kyllähän noi uudet pelittää ihan jees sitten kun kaikki on avattu.

Noita kun käyttäisi jollain 2008 aikasella PCllä, niin voisi olla ihmetystä..

Ehkä ongelma on joku pilvi synkkallu tai firman säädöt..

Koska softassa offline-sisältöä on tyyliiin ainoastaan asetukset.
Itse tekisin sovelluksen ainakin niin että sisällön lataus ei vaikuttaisi sovelluksen käynnistymiseen. Jonkunlaisen pääsivun voisi ladata ensin ja tehdä jonkunlaisen latausindikaattorin mistä selviää käyttäjälle että tietoja haetaan..

Mutta joo. Mitä oon aiheesta nähyt juttuja niin monesti on toistunut, että koodaajilta odotetaan ennemmin uusia ominaisuuksia, mitä sitten pitää esitellä aika tiuhaankin tahtiin sensijaan että nykyistä softaa tehtäisiin paremmaksi tai sitten niitä ominaisuuksia tehtäisiin huolellisemmin..

Raudan kehitykseen nähden, jotkut softat on aivan tautisen hitaita.

Otetaan vaikka MS Office. Joku Wordi tai Exceli avautui mielestäni paljon nopeammin office 2007-2016, kuin mitä nykyään 365.
Toimisto-ohjelmiin hyvä vertailukohta on esim. gnumeric. Sillä tekee monet perustaulukkolaskennat ja ainakin laskentataulukoiden selaamiset jos ei sitten kaikkia toimintoja. On aika hupaisa ero käynnistysajassa esim. LibreOfficeen tai MS Officeen verrattuna. Kannattaa kokeilla. Joo, kahdessa myöhemmin mainitussa on enemmän toimintoja, mutta mikä on se tietojenkäsittelytieteeseen pohjautuva perustelu, miksi niiden lisäominaisuuksien pitää hidastaa välittömästi jo ohjelman käynnistyksessä ennen kuin niillä tehdään mitään? Kompleksisuusanalyysin tunnillahan opetetaan, että O(0) on nopein nopeusluokka - eli esim. tehdään laiskasti asioita vasta kun niitä oikeasti tarvitaan.
Lisäksi monien valikoiden availu on tahmeaa.

Outlook on todella tahmea nykyään, varmaan joka maili pitää ladata joka kerta pilvestä kun plärää niitä läpi.

Teams on ihan älyttömän laginen.. keskusteluitakin pitää skrollatessa vissii ladata pilvestä kokoajan.. olis mulla levytilaa lokaali backupillekin.. meinaa joskus vähän onnetonta ilman internettiä, kun ois halunnu tarkistaa jotain.
Outlookin webbiversion verkkoliikennettä seuraamalla ainakin huomaa, että jokainen asia noudetaan erillisenä API-kutsuna ja verkosta riippuen lagia on esim. 150+ ms per pyyntö. Kun noita pyyntöjä on tusinan kerran, siitä tulee jo parin sekunnin odottelua. Yhdellä kootulla pyynnöllä säästäisi 90% ajassa, jos vaan palvelin jaksaisi.

Noiden videokonffaohjelmien hitauden huomaa, kun kaivaa jonkun vähän vanhemman läppärin käyttöön. Itsellä oli Intelin i5 7200U aika pitkään käytössä, muistia yli 16 gigaa ja olikohan 3. vai 4. gen PCIe SSD. Tuossahan on siis esim. raudalla QuickSyncin kautta täysi H264/H265/VP9-tuki. Joku videopuhelu pitäisi onnistua aika kivuttomasti, koska työn voi offloadata. Vertailun vuoksi joku valvontakameran RTSP-striimi dedikoidulla videosoittimella (VLC, mpv) ei kuluta juuri mitään. Zoomilla CPU-kuormat oli molemmilla coreilla jotain 65-75% kun kokouksessa puoli tusinaa ihmistä ja 1-2 piti kameraa päällä, itse en. Teams oli ihan käsittämättömän tahmea. Vähän sama kuin ajaisi jotain Windows XP:tä Pentium mmx:llä. Teamsissa varsinkin eri osioiden väliset siirtymät oli todella hitaita.

Nyt Ryzen 5950X:lläkin Teams tuntuu vähän tahmealta, mutta tiedän että pitäisi päivittää 9950X:ään jo Teamsinkin takia kun on vuosi 2025. Tai ehkä Threadripperiin tai EPYCiin. Pelithän noilla toimii ja kaikki geenidatan analyysit, mutta sellaisten toimisto-ohjelmien kanssa tekee tiukkaa, joita oli jo 80-luvulla 1-5 megahertsin koneissa.

Käytin äskettäin offline-tietokonetta joka oli säilytetty Windows 7 -versiossa erästä erikoistyökalua varten. Olipa virkistävää kun käynnistä-valikon haku löysi millisekunneissa ne mitä halusin sen etsivän, eli tietokoneelle asennetut ohjelmat. Ei ollut bing-hakutuloksia, säätä, office 365 -ja onedrive-pakotusta ja ties mitä turhuuksia mitä siellä nykyään on puolet lagisempana.

Yksi hidastuneista softista joka tulee mielee on Spotifyn Windows-versio. Ilmeisesti välimuistia ei ole musiikkivalikoiman selailuun ollenkaan ja ihan kaikki haetaan palvelimilta reaaliajassa pitkällä pilviviiveellä tai jotain muuta on vialla. En siis tarkoita musiikkitoiston bufferia/välimuistia vaan esim. artistin diskografian selaamista. Skrollaamisen tuntu on nopealla nykykoneella niin kuin näytön virkistystaajuus olisi 20 Hz ja joka asiassa on ärsyttävä viive. Olen tuota käyttäny yli kymmenen vuotta eikä vaikkapa vuonna 2015 ollut noin laginen peruskäyttö mitä on nyt.

Vähän kun teamsin chatin scrollaus. Joka skrollauksella lagia kun pitää aina hakee ne tekstit erikseen varmaan palvelimelta. Miksei vaikka latailis niitä muutaman sivua etukäteen ja kun alkaa skrollailla niin lataisi valmiiksi eteenpäin.

Toki parempi olis vaan tallentaa ne lokaalisti, jolloin niitä voisi selata vaikka ilman nettiyhteyttäkin.

Teams-chateista puheen ollen: en tiedä, onko omasta (työ)puhelimesta kiinni, mutta välillä kun chattaa ensin tietokoneelta käsin (olipa se sitten selaimella tai työpöytäsovelluksella) ja sen jälkeen tarkistaa saman chatin puhelimella, niin chatista saattaa puuttua osa kokonaan, eikä chatin rullailu ees taas tai sovelluksen sulkeminen ja/tai avaaminen uudelleenkaan tunnu korjaavan tuota. Ihana rikkinäinen puhelin-efekti - siis melko kirjaimellisesti.

(edit (22:09): typo)

Viimeksi muokattu:
Teams-chateista puheen ollen: en tiedä, onko omasta (työ)puhelimesta kiinni, mutta välillä kun chattaa ensin tietokoneelta käsin (olipa se sitten selaimella tai työpöytäsovelluksella) ja sen jälkeen tarkistaa saman chatin puhelimella, niin chatista saattaa puuttua osa kokonaan, eikä chatin rullailu ees taas tai sovelluksen sulkeminen ja/tai avaaminen uudelleenkaan tunnu korjaavan tuota. Ihana rikkinäinen puhelin-efekti - siis melko kirjaimellisesti.

(edit (22:09): typo)
Samaa käy joskus (ei kovin usein) minulle, kun käytän töissä kahta vierekkäistä pöytäkonetta, joissa molemmissa Teams.

Statistiikka

Viestiketjuista
264 696
Jäsenet
75 482
Uusin jäsen
H81-Plus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom