Musta tämä väite on niin epämääräinen ja absurdi, että voisitko tarkentaa, että mikä "kaikki hidastuu jatkuvasti". Puhutko sä webbisivuista, joita pyöritetään selaimella ja netin yli, puhutko sovelluksista, jotka hakevat netistä tavaraa, puhutko sovelluksista jota eivät hae netin yli mitään, puhutko graafisista vai komentorivityökaluista, vertaatko sä edes omenoita keskenään, vai vertaatko softaa joka teki 10% siitä mitä nykysofta, jolloin niiden nopeutta ei voi suoraan edes verrata?
Mulla taas kone käynnistyy nopeammin kuin 20v sitten, herää lepotilasta nopeammin kuin 20v sitten, vim avautuu nopeammin kuin 20v sitten, nettisivut avautuvat nopeammin kuin 20v sitten, pelit pyörivät paremmin kuin 20v sitten ja piirtävät monta kertaa enemmän kolmioita ruudulle sekunnissa ja näyttävät paremmilta, 3d-softa rendaa monta kertaluokkaa enemmän valonsäteitä sekunnissa kuin 20v sitten, kone lataa paljon isommat skenet nopeammin kuin 20v sitten, kuvankäsittelyn filtterit ovat paljon nopeampi moninkertaisesti isompiin kuviin kuin 20v sitten. Esimerkkejä on vaikka kuinka. Kaikki ei ole hidastunut, vaikka joku asia onkin hidastunut. Ja sillekin on varmaan syy.
Kuten miljoona kertaa todettu: jos tehoa on tarjolla, se kyllä käytetään.
Jos katsotaan 20 vuoden sijaan vaikka 12 vuotta taaksepäin, ostin 3770k-koneen silloin. Tuon koneen UEFI buuttasi tyyliin 5 sekunnissa, koska siinä Linux aukesi HTPC-käytössä työpöydälle noin 9 sekunnissa 64 gigan halpis-SSD:llä. Minulla oli tuo kone HTPC:nä useamman vuoden sen jälkeen kun vaihdoin Ryzeneihin. Nyt jos katson 5950X Ryzenin vastaavia lukuja esim. systemd:n analysaattorilla, siellä lukee 'Startup finished in 15.206s (firmware)'. Eli pelkkä UEFI vei nyt 15 sekuntia. Tuohon päälle vielä 4-5 sekuntia kerneliä ja userspacea. Käynnistysaika ainakin minulla siis tuplaantunut enkä keksi mitään keinoa nopeuttaa sitä.
Pöytäkoneissa nuo suspend-tilat eivät ole sanottavasti nopeampia. Isoin nopeutus lepotilasta heräämiseen tuli siinä kun vaihdettiin pois kuvaputkista, koska littunäyttöön tulee nopeammin kuva kuin mitä ainakin minulla kuvaputki lämpeni täyteen kirkkauteensa. Läppäreissä suspend on tietysti nopeampi, mutta esim. omassa HP:n Probookissa haittana on sitten ettei S3-tilaa enää ole tuettu ja kone kuluttaa akun tyhjäksi noin 1,5 päivässä kansi kiinni. Tiedän että Apple tekee nämä paremmin, mutta tämä on todellisuutta monelle. "Modern sleep" toi tämän hienouden, että valmistajat estävät S3 Sleepin kokonaan. En usko että tämä sekunnin tai kahden säästö lepotilasta heräämisessä ikinä maksaa minulle takaisin sitä mikä kuluu sähkölaskussa tai akun nopeammassa uusimistahdissa tai siinä, että konetta saa ladata jatkuvasti ja akku on (lähes) loppu kriittisellä hetkellä. Modernisti nukkuva läppäri myös lämpenee laukussa jonkin verran ja koen tulipaloriskiksi.
Nettisivuissa avautumisnopeus on aika lailla linjassa koneen ja nettiliittymän nopeuden kanssa. 20 vuotta sitten oli aika paljon jakautumista siinä, että oli ns. kevyesti tehtyjä nettisivuja nörteille ja sitten massoille hirveän bloattia paskaa. Tässä on ehkä päästy nyt siihen, että kaikki js-puolen kehitys frameworkeineen ja bundlereineen poistaa paljon sitä hitautta siitä bloatista, mutta jos katsoo jostain logista, paljonko megatavuja verkossa liikkuu,
määrät ovat aika poskettomia varsinkin ekalla latauksella. Toisaalta nettinopeudet ovat kasvaneet niin paljon, että vaikka kokonaisajat ovat nopeutuneet, selvästi jotain optimointeja on jäänyt hyödyntämättä, kun nopeutuminen ei ole ihan suhteessa siihen mitä rauta ja yhteydet ovat nopeutuneet. Esim. liittymissä minulla on pingit pudonneet jopa kymmeniä kertoja. HTTP/2, bundlerit ja vastaavat myös poistavat round-trippejä tuosta kommunikaatiosta. JS on nykyään JIT-optimoitu. Softapinollakin voi olla tässä siis kymmeniä tai jopa satoja kertoja nopeuttava vaikutus. Prosessoritehon osalta en uskalla edes lähteä arvaamaan, paljonko nopeampi joku nykyaikainen 4Ghz 8-core on verrattuna 20 vuotta vanhaan Pentium 4:ään.
CPU benchmark -sivu arvioi että ero olisi noin 120-kertainen 16-vuotiaaseen koneeseen verrattuna. Toisaalta grafiikan selaimessa renderöi nykyään GPU. Näitä vasten kun miettii, että sivun latausaika on esim. tippunut muutamasta sekunnista muutamaan sataan millisekuntiin, parannus ei ole mitenkään suhteessa siihen mitä taustalla on optimoitu nopeammaksi. Autoanalogiana, ihmettelisin kovasti jos vaihtaisin polkupyörän formula-autoon ja pääsisin 20 km/h sijaan vain 40 km/h. Kuitenkin satojen hevosvoimien kisamoottorista pitäisi irrota paljon enemmän kuin omista insinöörin tikkujaloista.
Parhaiten nuo optimoinnit ja tehot on saatu käyttöön juuri ammattiohjelmissa ja peleissä ja se on oikein hyvä. Peruskäyttöliittymissä minusta on käynyt jopa niin, että nykyiset mobiilioptimoidut näkymät ovat jopa todella primitiivisiä verrattuna vanhoihin. Se voi olla hyväkin asia UX-mielessä. Mutta jos miettii tehokkuutta, kyllä kaiken järjen mukaan pitäisikin toimia nopeammin jos on vähemmän sisältöä. Mikä sitten on todellisuus, minusta peruskäyttöliittymiin on tullut eniten bloattia. Tässä pitää muistaa, että näitä perusohjelmien ikkunoita ja kliksutteluita näki jo 80-luvulla. Minulla oli ekassa PC:ssä 512 kB RAMia ja GEM Desktop. Siinä toimi grafiikka 640x200 -moodissa ja käyttö oli ihan sulavaa. Koneessa yksi hidas ydin ja 8 megahertsiä. Ohjelmat 16-bittisiä. Nyt minulla on dedikoitu GPU grafiikalle ja prosessorissa 32-kertaa leveämpiä käskyjä, 16 kertaa vanha ydinmäärä, käskyjen suoritusajat kymmeniä kertoja nopeammat sykleissä ja prosessorikin luokkaa 500 kertaa nopeampi kellotaajuudeltaan. Niin vanhassa ei ollut cachejakaan. Framerate ei ole sanottavasti nopeampi. Se voi olla tuplat tai 4x se mitä silloin lähes 40 vuotta sitten.