PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Tietysti jos puhutaan jostain hinnat alkaen tuhnu PC:stä niin asia on eri, mutta se ei ole ollut tapana tässä triidissä.
No enpä tiedä mistä olet saanut moisen käsityksen. Yhtä hyvin tuo rullaa suunnilleen kuin vaikka 6800xt näyttis. Toki voit olla sitä mieltä ihan vapaasti että tuolla ja hitaammilla näyttiksillä varustetut tietokoneet ei ole pelikoneita, mutta aika kova kriteeristö sitten käytössä.

Hurjinkaan peli-pc ei tota pyöritä 4k120 kuin jollain tuhnuasetuksilla tai hallusinoiduilla ruuduilla, jotka muuten onnistuu konsolillakin jos telkkari on samsungin pelitöllö.
 
On ne Rockstarin tyypit velhoja. Varmaan saavat jopa nuhapumppu Series S version pyörimään hyvin ihan ok resoluutiolla ja sitten onkin tämän ketjun asiantuntijat jumissa.

On taas muilla pelifirmoilla oppimista ja mietittävää mitenkä niitä pelejä optimoidaan. :kahvi:

 
On ne Rockstarin tyypit velhoja. Varmaan saavat jopa nuhapumppu Series S version pyörimään hyvin ihan ok resoluutiolla ja sitten onkin tämän ketjun asiantuntijat jumissa.

On taas muilla pelifirmoilla oppimista ja mietittävää mitenkä niitä pelejä optimoidaan. :kahvi:


Ne keskittyy rokkarilla olennaiseen👌 jossain tuli vastaan, et peli olis kalliimpi kuin burj khalifa😳
 
On ne Rockstarin tyypit velhoja. Varmaan saavat jopa nuhapumppu Series S version pyörimään hyvin ihan ok resoluutiolla ja sitten onkin tämän ketjun asiantuntijat jumissa.

On taas muilla pelifirmoilla oppimista ja mietittävää mitenkä niitä pelejä optimoidaan. :kahvi:


Palataan asiaan sitten kun näyttävät jotain muuta kun välivideoita :kahvi:
 
Palataan asiaan sitten kun näyttävät jotain muuta kun välivideoita :kahvi:
Ymmärrän että tässä ketjussa luetun ymmärtäminen tuottaa jatkuvasti vaikeuksia mutta twiitissä selkeästi lukee ”equal parts gameplay and cutscenes” :kahvi:

Uskoo tietenkin kuka uskoo mutta Rockstarin itsellä täysi luotto. Varsinkin kun todisteena on miltä RDR2 näyttää edellisen sukupolven konsoleilla.
 
Ymmärrän että tässä ketjussa luetun ymmärtäminen tuottaa jatkuvasti vaikeuksia mutta twiitissä selkeästi lukee ”equal parts gameplay and cutscenes” :kahvi:
Vaikea tosta on kyllä päätellä että mikä kohta on ns. gameplay osuutta. Ei oo hudia eikä gta:n ominaista 3rd person kuvakulmaa missään. Mut ehkä se sit on pelimekaniikoiltaan ennemmin kuten joku ’heavy rain’, eikä kuten aiemmat sarjan pelit.


Tossa rockstarin tekstissä puuttuu kans taikasanat ”in real-time”.
 
Vaikea tosta on kyllä päätellä että mikä kohta on ns. gameplay osuutta. Ei oo hudia eikä gta:n ominaista 3rd person kuvakulmaa missään. Mut ehkä se sit on pelimekaniikoiltaan ennemmin kuten joku ’heavy rain’, eikä kuten aiemmat sarjan pelit.


Tossa rockstarin tekstissä puuttuu kans taikasanat ”in real-time”.
Ymmärrän että tässä ketjussa luetun ymmärtäminen tuottaa jatkuvasti vaikeuksia mutta twiitissä selkeästi lukee ”equal parts gameplay and cutscenes” :kahvi:

Uskoo tietenkin kuka uskoo mutta Rockstarin itsellä täysi luotto. Varsinkin kun todisteena on miltä RDR2 näyttää edellisen sukupolven konsoleilla.
On kyllä erikoista gameplayta, ehkä tämä onkin pelattava elokuva quick time eventeillä. Ei ollenkaan open world!
 
Huomaa kyllä ettei niitä pelejä paljoa täällä pelata jos ei ymmärrä miten Rockstarin peleissä esim. cutscenet toimivat gameplayn yhteydessä. :kahvi:

Eipä taas toisaalta yllätä että taas on pakko jostain vääntää.
 
Pelin triudistä lainattua.

DF videon perusteella trailer 2 on kyllä vähän harhaanjohtavaa materiaalia kun pelin sisäisiä kohtauksia on "paranneltu" tavoilla jotka ei ole vältämättä mahdollisia välikohtausten ulkopuolella päivänajasta ja sijainnista riippuen, suorituskyvystä puhumattakaan.

Mutta eiköhän sieltä tule ihan nätin näköinen peli optimoiduilla grafiikoilla konsoleille ja pc:llä sitten saa kaikki herkut päälle.
Eli joo odotellaan ja katsotaan kun valmis tuote on pelattavana. Sitten sen näkee.
 
Eipä taas toisaalta yllätä että taas on pakko jostain vääntää.
Niinpä! Mikä siinä oikein on?

DF:n arviot kiteytti hyvin omat ajatukseni kyseisetä pleikalla rendatusta videosta.

Shimmeröinnin puute haastavissa kohdissa missä verkkoaitoja liikkui päällekkäin indikoi myös että ei ehkä ihan reaaliajassa ole vaadittuja pixelcountteja saavutettu. Mielelläni yllätyn sit positiivisesti.
 
Huomaa kyllä ettei niitä pelejä paljoa täällä pelata jos ei ymmärrä miten Rockstarin peleissä esim. cutscenet toimivat gameplayn yhteydessä. :kahvi:
Avaa ihmeessä omin sanoin miten ne toimivat, kun selvästi olen niin hc geimeri :kahvi:
 
Pelin triudistä lainattua.


Eli joo odotellaan ja katsotaan kun valmis tuote on pelattavana. Sitten sen näkee.
Itsellä oli ajatuksena hommata ps5 pro jos tulee kova hinku pelata heti julkkarissa. Muilla laitteilla taitaa olla aika kamalaa pikseli mössöä fsr kanssa.
 
Pelin triudistä lainattua.


Eli joo odotellaan ja katsotaan kun valmis tuote on pelattavana. Sitten sen näkee.
Samaa tuumasi DF myös. "Odotetaan kuitenkin miltä oikea gameplay näyttää...".

Hyvältä näyttää kyllä traileri vaikka reso on 1200p vai mitä se nyt DF:n mukaan oli. 2Miljardia (huhuttu) kehityskustannuksia näkyy... kannattaisi muidenkin pistää 2miljardia kehitykseen niin saa hyvän näköistä.
 
Tässähän olisi toisaalta Microsoftilla tiukka paikka bundlata peli Series S:n kanssa koska luultavasti julkaisussa edullisin tapa pelata kyseinen peli. :hmm:

Ei suurinta osaa massaa kiinnosta miltä peli näyttää ja miten se pyörii kunhan kyseessä on vain uusi GTA.
 
Tässähän olisi toisaalta Microsoftilla tiukka paikka bundlata peli Series S:n kanssa koska luultavasti julkaisussa edullisin tapa pelata kyseinen peli. :hmm:

Ei suurinta osaa massaa kiinnosta miltä peli näyttää ja miten se pyörii kunhan kyseessä on vain uusi GTA.
Niin ja se fakta että iso porukka pelaa vielä GTA vitosta one konsolilla🤷 siihen nähden melkoinen loikka ihan kaikessa.
 
Samaa tuumasi DF myös. "Odotetaan kuitenkin miltä oikea gameplay näyttää...".

Hyvältä näyttää kyllä traileri vaikka reso on 1200p vai mitä se nyt DF:n mukaan oli. 2Miljardia (huhuttu) kehityskustannuksia näkyy... kannattaisi muidenkin pistää 2miljardia kehitykseen niin saa hyvän näköistä.
210milj. Myytyä edellis osaa kertoo omaa kieltään, nuo pelit on paljon muutakin kuin nätti ulkokuori.
 
Pelin triudistä lainattua.


Eli joo odotellaan ja katsotaan kun valmis tuote on pelattavana. Sitten sen näkee.
No eipä yllätä että DF:n hörökorvat on heti syyttelemässä harhaanjohtavasta markkinoinnista jos konsolillakin peli näyttää hyvältä. Kyseinen kanava on siis erittäin PC keskeinen ja siellä yhdessä onanoidaan lätäköiden heijastuksille ja itketään ja parkutaan kun fps tai resoluutio ei ole just niiku herrat itse haluaa. Närää aiheuttaa myös se jos hyväksyttävä pelikokemus on saatavilla muillakin alustoilla. Valitettavaa miten tuollainen journalismiin perustuva kanava tuuttaa tuollaista soopaa someen.
 
No eipä yllätä että DF:n hörökorvat on heti syyttelemässä harhaanjohtavasta markkinoinnista jos konsolillakin peli näyttää hyvältä. Kyseinen kanava on siis erittäin PC keskeinen ja siellä yhdessä onanoidaan lätäköiden heijastuksille ja itketään ja parkutaan kun fps tai resoluutio ei ole just niiku herrat itse haluaa. Närää aiheuttaa myös se jos hyväksyttävä pelikokemus on saatavilla muillakin alustoilla. Valitettavaa miten tuollainen journalismiin perustuva kanava tuuttaa tuollaista soopaa someen.
Jännä väittää että kanava on PC keskeinen, kun suurin osa videoista on nimenomaan konsolikamaa. Vakinaisista videoiden tekijöistä 2/3 tekee konsolivideoita pääosin.
 
No eipä yllätä että DF:n hörökorvat on heti syyttelemässä harhaanjohtavasta markkinoinnista jos konsolillakin peli näyttää hyvältä. Kyseinen kanava on siis erittäin PC keskeinen ja siellä yhdessä onanoidaan lätäköiden heijastuksille ja itketään ja parkutaan kun fps tai resoluutio ei ole just niiku herrat itse haluaa. Närää aiheuttaa myös se jos hyväksyttävä pelikokemus on saatavilla muillakin alustoilla. Valitettavaa miten tuollainen journalismiin perustuva kanava tuuttaa tuollaista soopaa someen.
Hauska näkemys. Olitko eri mieltä heidän tekemistä havainnoista, jos olit niin mistä?
 
Tässä hyvä video siitä, miten peliteollisuus on nykyään juurikin grafiikoiden/suorituskyvyn osalta todella surkeassa jamassa. Ja miten Digital Foundry tukee tätä ajatusmaailmaa. En itse ollut heitä ennen kyseenalaistanut, mutta nyt kyllä pistää miettimään kenen ehdoilla he työtänsä tekevät.

 
Tässä hyvä video siitä, miten peliteollisuus on nykyään juurikin grafiikoiden/suorituskyvyn osalta todella surkeassa jamassa. Ja miten Digital Foundry tukee tätä ajatusmaailmaa. En itse ollut heitä ennen kyseenalaistanut, mutta nyt kyllä pistää miettimään kenen ehdoilla he työtänsä tekevät.


Katsoin videon niin ei kenenkään muun tarvitse. Kyseessä siis engagement huoraus video. Kehoittaa ihmisiä unsubaamaan DF:n ja jakamaan hänen omia videoitaan. "äksyilee" miten muut tekevät rahaa kanavillaan ja häntä syrjitään redditissä ja haukutaan. Koittaa saada "nalkkiin" DF:ää kun hänen lemppari pelistään Monster Hunter Wilds DF sanoi että PS3 tason tekstuureita vaikka Indiana Joneksessa on kans huonoja tekstuureita MUTTA EIVÄT SANO MITÄÄN! ÖLÖLÖL.

Kiitos.
 
Tässä hyvä video siitä, miten peliteollisuus on nykyään juurikin grafiikoiden/suorituskyvyn osalta todella surkeassa jamassa. Ja miten Digital Foundry tukee tätä ajatusmaailmaa. En itse ollut heitä ennen kyseenalaistanut, mutta nyt kyllä pistää miettimään kenen ehdoilla he työtänsä tekevät.


Haluaisitko jotenkin avata videon sisältöä? Ei jaksa noin pitkää ränttiä kuunnella.
 
Katsoin videon niin ei kenenkään muun tarvitse. Kyseessä siis engagement huoraus video. Kehoittaa ihmisiä unsubaamaan DF:n ja jakamaan hänen omia videoitaan. "äksyilee" miten muut tekevät rahaa kanavillaan ja häntä syrjitään redditissä ja haukutaan. Koittaa saada "nalkkiin" DF:ää kun hänen lemppari pelistään Monster Hunter Wilds DF sanoi että PS3 tason tekstuureita vaikka Indiana Joneksessa on kans huonoja tekstuureita MUTTA EIVÄT SANO MITÄÄN! ÖLÖLÖL.

Kiitos.
Sinun mielestäsi siis tämä nykyinen optimoinnin puute ja kuvanpaskennustekniikoiden jatkuvasti lisääntyvä käyttö on ihan ok ja hyvä suunta tulevaisuudelle? Ja se että DF ei pidä suuntausta millään tasolla huonona? Kaverin muita videoita ei todellakaan kiinnosta katsoa eikä hänen "äksyilyitään". Mutta kyllä tuossa ihan asiaa oli ja outoa jos sitä käy kieltämään.
 
Sinun mielestäsi siis tämä nykyinen optimoinnin puute ja kuvanpaskennustekniikoiden jatkuvasti lisääntyvä käyttö on ihan ok ja hyvä suunta tulevaisuudelle? Ja se että DF ei pidä suuntausta millään tasolla huonona? Kaverin muita videoita ei todellakaan kiinnosta katsoa eikä hänen "äksyilyitään". Mutta kyllä tuossa ihan asiaa oli ja outoa jos sitä käy kieltämään.
DF arvottaa kuvan terävyyden todella korkealle, samoin kuin valittaa kohinasta sitä nähdessään. Kato vaikka toi gta analyysi.

”Optimoinnin puute” on näitä hienoja heittoja, vailla konkretiaa.
 
Tässähän olisi toisaalta Microsoftilla tiukka paikka bundlata peli Series S:n kanssa koska luultavasti julkaisussa edullisin tapa pelata kyseinen peli. :hmm:

Ei suurinta osaa massaa kiinnosta miltä peli näyttää ja miten se pyörii kunhan kyseessä on vain uusi GTA.
1000000578.png


:kahvi:
 
Sinun mielestäsi siis tämä nykyinen optimoinnin puute ja kuvanpaskennustekniikoiden jatkuvasti lisääntyvä käyttö on ihan ok ja hyvä suunta tulevaisuudelle?
Vasta-argumentti: Väitän että nykyään optimointi on kovempaa kuin koskaan ennen. Grafiikkapipelinen kompleksisuus on vain useita magnitudeja isompi mitä vaikka kymmenen vuotta sitten, koska vaatimustasot nousee. 3D-grafiikan saralla on aina käytetty uusimpia ja hienoimpia keksintöjä että saadaan tasoa nostettua. Taso nousee joka vuosi. Aina tulee joku uusi peli joka näyttää miten se homma tehdään ja sen jälkeen kaikki on plöröä.

Ennen oli normaalia että tekstuurit ja meshit plopsahtelee peleissä milloin mitenkin, mutta nykyään piirtoetäisyyden pitää olla rajaton että ollaan tasolla "hyvä". Sen lisäksi geometriaa pitää piirtää rajattomasti resoluution puitteissa eikä pop-inniä tai mitään tekstuurien mip-map vaihtoja ei saa näkyä. Kaiken tämän päälle pitää saada RTGI yö-päivä vaihtelut ja realistiset fysiikat kaikelle mitä piirretään (eli rajaton piirtoetäisyys hox). Ei unohdeta RT heijastuksia.

Huomenna ei enää riitäkkään tuo vaan kaiken pitää olla Path-Traced.

Eli kyllä. Sanon että nykyään optimoidaan ihan helvetisti.
 
Vasta-argumentti: Väitän että nykyään optimointi on kovempaa kuin koskaan ennen. Grafiikkapipelinen kompleksisuus on vain useita magnitudeja isompi mitä vaikka kymmenen vuotta sitten, koska vaatimustasot nousee. 3D-grafiikan saralla on aina käytetty uusimpia ja hienoimpia keksintöjä että saadaan tasoa nostettua. Taso nousee joka vuosi. Aina tulee joku uusi peli joka näyttää miten se homma tehdään ja sen jälkeen kaikki on plöröä.

Ennen oli normaalia että tekstuurit ja meshit plopsahtelee peleissä milloin mitenkin, mutta nykyään piirtoetäisyyden pitää olla rajaton että ollaan tasolla "hyvä". Sen lisäksi geometriaa pitää piirtää rajattomasti resoluution puitteissa eikä pop-inniä tai mitään tekstuurien mip-map vaihtoja ei saa näkyä. Kaiken tämän päälle pitää saada RTGI yö-päivä vaihtelut ja realistiset fysiikat kaikelle mitä piirretään (eli rajaton piirtoetäisyys hox). Ei unohdeta RT heijastuksia.

Huomenna ei enää riitäkkään tuo vaan kaiken pitää olla Path-Traced.

Eli kyllä. Sanon että nykyään optimoidaan ihan helvetisti.
Sanoisinko että erikoinen kommentti kaverilta, joka on tämän foorumin virallinen natiiviresoluution vankkumaton kannattaja. Mutta hyvä että saadaan näkemyksiä suuntaan jos toiseen.
 
Mitäköhän optimointia tossa gta:ssa nyt on jätetty tekemättä? Tai jossain toisessa pelissä?
 
Sinun mielestäsi siis tämä nykyinen optimoinnin puute ja kuvanpaskennustekniikoiden jatkuvasti lisääntyvä käyttö on ihan ok ja hyvä suunta tulevaisuudelle? Ja se että DF ei pidä suuntausta millään tasolla huonona? Kaverin muita videoita ei todellakaan kiinnosta katsoa eikä hänen "äksyilyitään". Mutta kyllä tuossa ihan asiaa oli ja outoa jos sitä käy kieltämään.
Tuo kaveri on sinänsä ihan oikealla asialla, mut maalaa itsestään kuvaa jonain guruna, mutta käsittääkseni ei ole mitään isompia näyttöjä pelidevaamisessa tai optimoinnissa. Puhuu "firmasta", mutta ei oo todisteita että onko sillä edes yhtään työntekijää tai rahoitusta hommilleen?

DF vastaan hyökkäys vaikuttaa lähinnä että saisi jonkin reaktion ja sitä kautta näkyvyyttä sekä rahaa itselleen.

DF kuitenkin valittaa lähes joka pelin kohdalla kaikenlaisista ongelmista peleissä: stutterointi, shimmeröinti, FSR ongelmat jne. Se että nykyiset pelit ei pyöri ilman TAA/DLSS/FSR on devaajien valinta ja en usko että se mitään auttais jos DF olisi joka videolla tästä itkemässä samaan tyyliin kuin "FuckTAA" reddit.

DF on myös nostanut esille UE5 ongelmia koko ajan, varsinkin PC puolella.
 
Tuo kaveri on sinänsä ihan oikealla asialla, mut maalaa itsestään kuvaa jonain guruna, mutta käsittääkseni ei ole mitään isompia näyttöjä pelidevaamisessa tai optimoinnissa. Puhuu "firmasta", mutta ei oo todisteita että onko sillä edes yhtään työntekijää tai rahoitusta hommilleen?
Itse muutamat kanavan videot katsonut niin hypettää paljon omaa tulevaa projektia ja kuinka se tulee näyttämään muille kuinka "optimointia tehdään", tosin yhtään konkreettista näyttöä ei ole. Sinällään mielenkiintoisia on nuo frame by frame analyysit missä osoittaa esim Alan Wake 2:ssa mitkä kohdat rasittaa näytönohjainta ja kuinka paljon. Aika ylimielinen kuva kuitenkin tulee, ilman omaa projektia
 
Tuo kaveri on sinänsä ihan oikealla asialla, mut maalaa itsestään kuvaa jonain guruna, mutta käsittääkseni ei ole mitään isompia näyttöjä pelidevaamisessa tai optimoinnissa. Puhuu "firmasta", mutta ei oo todisteita että onko sillä edes yhtään työntekijää tai rahoitusta hommilleen?

DF vastaan hyökkäys vaikuttaa lähinnä että saisi jonkin reaktion ja sitä kautta näkyvyyttä sekä rahaa itselleen.

DF kuitenkin valittaa lähes joka pelin kohdalla kaikenlaisista ongelmista peleissä: stutterointi, shimmeröinti, FSR ongelmat jne. Se että nykyiset pelit ei pyöri ilman TAA/DLSS/FSR on devaajien valinta ja en usko että se mitään auttais jos DF olisi joka videolla tästä itkemässä samaan tyyliin kuin "FuckTAA" reddit.

DF on myös nostanut esille UE5 ongelmia koko ajan, varsinkin PC puolella.
Ristiriitainen kaveri kieltämättä. Ihan hyviä pointteja hänellä yms mutta esitystyyli ja yleisestikin videot YT:ssä sellaisia että en seuraamaan kaveria sen paremmin alkaisi.

En myöskään ole itse DF:n seuraamista lopettamassa. Pidän heidän tyylistään esittää asioita, vaikka ehkä edellisistä viesteistä välittyi jotain muuta.

Tuon videon kommenttiosiossa oli myös paljon mielenkiintoisia kommentteja niin vastaan kuin puolesta.
 
Tässä hyvä video siitä, miten peliteollisuus on nykyään juurikin grafiikoiden/suorituskyvyn osalta todella surkeassa jamassa. Ja miten Digital Foundry tukee tätä ajatusmaailmaa. En itse ollut heitä ennen kyseenalaistanut, mutta nyt kyllä pistää miettimään kenen ehdoilla he työtänsä tekevät.


Se miten grafiikat nykyään skaalautuu heikommalle raudalle on ihan tärkeä nostaa pöydälle. Usea melkein jokainen uusi peli näyttää low asetuksilla ihan järjettömän huonolta. Silti rautavaatimukset niihinkin on exponenttiaalisesti suuremmat mitä paljon paljon paremman näköisiin peleihin ihan muutamankin vuoden takaa jotka eivät taas vaadi raudalta juuri mitään. Devaajat myös usein käyttää kehityksessä metodeja niiden helppouden vuoksi mutta nämä metodit ovat raudalle vaativia eivätkä aina välttämättä ole se millä tuotetaan jälkeä joka näyttää parhaimmalta. Nykyään on myös se taiteellinen näkemys korvattu täysin fotorealismilla = kaikki pelit näyttää samalta.
 
Usea melkein jokainen uusi peli näyttää low asetuksilla ihan järjettömän huonolta. Silti rautavaatimukset niihinkin on exponenttiaalisesti suuremmat mitä paljon paljon paremman näköisiin peleihin ihan muutamankin vuoden takaa jotka eivät taas vaadi raudalta juuri mitään.
Onko antaa jotain käytännön esimerkkejä?
 


PS5 ja PS5 Pro versioiden FPS dippailee. Series X:n FPS pysyy tasaisena. Series S vetelee omissa Nintendo DS tason resoluutioissa kohtalaisesti.

Onkohan tämä Microsoftin juonimaa? :eek:

Huolestuttavaa jos näillä tärkeillä 850€ Mid-Gen päivityksillä ei parempaan pystytä.
 


PS5 ja PS5 Pro versioiden FPS dippailee. Series X:n FPS pysyy tasaisena. Series S vetelee omissa Nintendo DS tason resoluutioissa kohtalaisesti.

Onkohan tämä Microsoftin juonimaa? :eek:

Huolestuttavaa jos näillä tärkeillä 850€ Mid-Gen päivityksillä ei parempaan pystytä.

Pystyy toki, kuten esim. AC Shadows tai Forza näytti. Doom näyttää kuitenkin saaneen pelkän resoluutio boostin, joten syyttävä sormi ehkä enemmän sinne kehittäjän suuntaan. Jospa tulevaisuudessa päivittävät vielä peliä, koska nyt PSSR:ää, CPU boostia tai parempaa RT- suorituskykyä ei ole hyödynnetty ilmeisesti ollenkaan.

”- PS5 Pro is a visual match with the base PS5, but image quality is boosted with a 1800p target with more demanding scenes dropping to 1296p
- No PSSR or similar upsampling
- "One of the less exciting Pro updates we've seen in AAA fare"
- Stable 60 FPS for the most part with only two areas showing dips into the 50s

- Performs better than the base PS5 in almost all scenarios, "but Series X is still king."
 
Viimeksi muokattu:
Onko antaa jotain käytännön esimerkkejä?
Hauskasti juuri tuli tuo Doom. Hardware Unboxed kertoo että Low ja Ultra Nightmare detailitasojen välillä oli hankala nähdä eroa. Yhdessä kohdassa muta maassa oli heikommall heijastuksella mutta muuten piti keksimällä keksiä missä erot piilee… muuta kuin siinä että low pyörii paremmin.
 
Hauskasti juuri tuli tuo Doom. Hardware Unboxed kertoo että Low ja Ultra Nightmare detailitasojen välillä oli hankala nähdä eroa. Yhdessä kohdassa muta maassa oli heikommall heijastuksella mutta muuten piti keksimällä keksiä missä erot piilee… muuta kuin siinä että low pyörii paremmin.
Onkohan tossa nyt sit tosi hyvin optimoitu low asetus, vai huonosti optimoitu ultra asetus. Ehkä joku optimointiekspertti kertoo meille.
 
Onko antaa jotain käytännön esimerkkejä?
On. Tässä esim vertailuja kenttäsuunnitelultaan samankaltaisten pelien kesken.







Ei pelkästään se että nuo vanhemmat pyörii ja näyttää paremmalta jopa noissa youtuben huonosti pakatuissa videoissa, niissä on myös tarkempi kuva koska uusissa täytyy käyttää jotain suttufiltteriä tai skaalata kuva jostain 240p resoluutiosta että saat siedettäviä fps lukemia jos peli siis ylipäätään toimii. Jos sitä optimointia aikuisten oikeasti harrastettaisiin niin tämän kaltaisia tapauksia ei olisi.
 
Ei pelkästään se että nuo vanhemmat pyörii ja näyttää paremmalta jopa noissa youtuben huonosti pakatuissa videoissa, niissä on myös tarkempi kuva koska uusissa täytyy käyttää jotain suttufiltteriä tai skaalata kuva jostain 240p resoluutiosta että saat siedettäviä fps lukemia jos peli siis ylipäätään toimii. Jos sitä optimointia aikuisten oikeasti harrastettaisiin niin tämän kaltaisia tapauksia ei olisi.
Noi vanhathan näyttää aivan perseeltä. Ootko nyt ihan tosissasi?

Mitä optimointia noista uusista puuttuu?

Ps. sinänsä aika hurjaa että uudetkin pelit näyttää toimivan jollain nintendo switch tason näyttiksellä.
 
Kiellät siis että näyttää paremmalta mitä uudet? Millä tavoin näyttää perseeltä? Ootko kenties harkinnut optikolla käyntiä?
Uudet ei tolla mainitulla näyttis/prossu kombolla näytä paremmalta, mutta semmosta se on jos käyttää retrorautaa ja väkisin jollain .ini modeilla laittaa asioita pois päältä. Vastaavasti vaikkapa toi batman ei toiminu hyvin vuoden 2005 näyttiksillä. Paskasti optimoitu siis sekin sitten, vai? Ei tainnu käynnistyä lainkaan.


Uusissa pelimoottoreissa tehdään paljon asioita mitä tommosessa batmanin kaltaisessa retropelissä ei tehdä, asioita jotka on laskennallisesti raskaita ja jotka kyykkää hitaat retroprossut. Asioita joita ei voi kytkeä pois päältä heikkotasoisen raudankaan kanssa, sillä ne on osa jotain hyvin olennaista, esim. miten hahmojen animaatioita jatkuvasti sovitetaan ympäristöön. Se että tuommoinen on toteutettu ei missään nimessä osoita optimoinnin puutetta.

Jotta moderni peli pyörisi ja näyttäisi samalta kuin tommonen batmani, niin se pitäisi tehdä tommosen batmanin pelimoottorilla, ja sitten yhdessä ihmeteltäisiin että näyttääpä peli perseeltä verrattuna muihin peleihin jotka hyödyntää vaikkapa tota hahmoanimaatioiden jatkuvaa sovitusta, kun molempia pelataan suht modernilla raudalla.
 
Launchissa tuo Batman ei toiminut hyvin millään näyttiksellä, aika absurdia oli @myrskyviitta käyttää sitä jonain hyvän optimoinnin esimerkkinä
Ehkä sitten 10 vuoden päästä voi käyttää Indian Jones peliä hyvän optimoinnin esimerkkinä :)

Itse käyttäisin sitä peliä nyt jo hyvänä esimerkkinä, korkea FPS siihen nähden miltä näyttää, ei stutteroi jne :thumbsup:

Jos otetaan Arkham Knight ja Indian Jones ilman modeja, indiana pyörii itse asiassa korkeammilla FPS (yli 100), kun taas Arkham Knight ei taas taida mennä yli 90 fps pakotetun lukon takia. Sen lisäksi kangasanimaatiot ei toimi oikein jos FPS on korkea
:kahvi:
 
Ehkä sitten 10 vuoden päästä voi käyttää Indian Jones peliä hyvän optimoinnin esimerkkinä :)

Itse käyttäisin sitä peliä nyt jo hyvänä esimerkkinä, korkea FPS siihen nähden miltä näyttää, ei stutteroi jne :thumbsup:

Jos otetaan Arkham Knight ja Indian Jones ilman modeja, indiana pyörii itse asiassa korkeammilla FPS (yli 100), kun taas Arkham Knight ei taas taida mennä yli 90 fps pakotetun lukon takia. Sen lisäksi kangasanimaatiot ei toimi oikein jos FPS on korkea
:kahvi:
Vaikka lukon ottaisi INI tiedostosta pois niin tuossa 10v vanhassa pelissä on vaikea saada 4k120 lukkoa kun droppailee. Edes RTX4090 kortilla. Pelissä on vieläkin pahoja muistivuotoja ja tekstuurien muistiallokaatio-ongelmia. Lisäksi vielä FXAA tuossa pelissä tekee 4k kuvasta suttua. Arkham Knight vaatiikin Arkham Quixote modin joka korjaa näitä ongelmia.

Lainaus Quixote modin sivulta jos joku on unohtanut miten "hyvin" tuo peli on optimoitu.

Ever since its release in 2015, Batman: Arkham Knight has had a terrible performance profile. The initial release had absolutely horrid performance that was best covered by a Total Biscuit video in which he described seeing “hitching and frame-rate drops, especially when driving or flying fast around the city”, and that wasn’t an isolated experience — the situation got so bad that the PC version was removed from sale.

The game later returned to retail with an update which Digital Foundry covered in a 2015 video and found to be neither good-enough nor efficient: hitches and stuttering were still around, and the GPU was far from being fully utilized. Digital Foundry revisited Arkham Knight again in a 2018 video, with the video title calling it “One of PC’s Worst ports” and the intro voice-over referring to it as “The dreaded PC version” — and then again in a 2019 video covering the re-release on the Epic Games Store which comes sans DRM. Richard Leadbetter even calls Arkham Knight’s performance “a puzzle [he’s] been trying to crack for years now”. I liked the game a lot yet suffered from its performance even on top-tier hardware — and technical puzzles, especially ones related to game performance, captivate me. So I decided I’d take a stab at this one. FWIW, all my work has been with the GameWorks effects turned off.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 394
Viestejä
4 786 824
Jäsenet
77 746
Uusin jäsen
meitsivaa1234

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom