NVIDIA-spekulaatioketju (Lovelace ja tulevat sukupolvet)

Joo ei siinä mitään, jokainen tehköön niin kuin parhaaksi näkee ja kyllähän suurin osa varmaan meidänkin lukijoista tietää mitä tekee. Mutta jos edustan mediaa, joka testaa ja arvioi tuotteita, niin ei vaan voi kehottaa lukijoita ostamaan testejä näkemättä, oli sitten kuinka henkilökohtainen "opinion" tahansa :D



Kaveri teki kyllä tuolla kirjoituksellaan jonkinlaisen oman uransa itsemurhan.


Gamers Nexus julkas melko hulvattoman vastauksen tuohon artikkeliin:

 
Ei, vaan se on saanut hankittua isoin osin vilunkipelillä tai ainakin hyvin harmaalla alueella liikkumalla itselleen osuuden jolla se saa helposti saneltua itselleen suosiollisia ja kilpailijalle negatiivisia ratkaisuja isoon osaan peleistä.
Näytönohjainpuolella ei olla nähty yhtäänmitään, jos verrataan esim 3D tulostuspuolelle, jossa patenttivänkäyksillä ja kikkailulla on onnistuttu viivästyttämään koko alaa vuosikausia ja pitämään laitteet erittäin pitkään todella kalleina. (poslukien muutama laitetyyppi, joissa ei tosin voida virallisesti käyttää monia laatua parantavia ratkaisuja patenttien takia.)

Näyttispuolella tuo kilpailu on mennyt lopulta oikein nätisti, ilman kummoisia kikkailuja. Keskinäisten oikeusjuttujenkin määrä on todella vähäinen VS esim puhelinbisnekseen, jossa taitaa olla jatkuvasti menossa useita.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, vaan se on saanut hankittua isoin osin vilunkipelillä tai ainakin hyvin harmaalla alueella liikkumalla itselleen osuuden jolla se saa helposti saneltua itselleen suosiollisia ja kilpailijalle negatiivisia ratkaisuja isoon osaan peleistä.

Joopa joo. Mitään tekemistä ei oo ollu sillä että viimeiseen kuuteen vuoteen ei oo AMD:llä ollu paljon tekoa nVidian kortteja vastaan high-endissä. Tähän päälle nvidian parempi markkinointi ja pr-koneisto niin homma selvä, ei siinä mitään mafiaa ole tarvittu.

Viimeisin selvästi kilpailukykyinen AMD:n kortti oli 7970, sen jälkeen high-end valtikka ollu tukevasti nvidialla.

Ja se high-end on tärkeä, koska sillä PR-arvolla että NVIDIA GTX on planeetan parhain pumpum-näyttis myydään myös ne mid-range kortit.
 
Joopa joo. Mitään tekemistä ei oo ollu sillä että viimeiseen kuuteen vuoteen ei oo AMD:llä ollu paljon tekoa nVidian kortteja vastaan high-endissä. Tähän päälle nvidian parempi markkinointi ja pr-koneisto niin homma selvä, ei siinä mitään mafiaa ole tarvittu.

Viimeisin selvästi kilpailukykyinen AMD:n kortti oli 7970, sen jälkeen high-end valtikka ollu tukevasti nvidialla.

Ja se high-end on tärkeä, koska sillä PR-arvolla että NVIDIA GTX on planeetan parhain pumpum-näyttis myydään myös ne mid-range kortit.
Ajattelet asiaa ihan liian lyhyellä aikajänteellä, edes silloin kun AMD:lla on ollut oikeastaam millä tahansa mittarilla parempaa rautaa ei markkinaosuus ole noussut edes hirveän lähelle 50 %:ia. NVIDIA on saanut syötettyä omia ratkaisujaan jatkuvana virtana ja vain harva peli on ottanut vastaavalla tasolla hyödyt irti ATI:n/AMD:n raudasta vaikka siellä onkin koitettu tarjota vastaavia temppuja

edit: Ja se nyt on aika kaukaa haettua ettei ole ollut "paljoa tekoa" kuuteen vuoteen, viimeksi AMD:lla oli markkinoiden nopein näyttis 2014-2015 ja muulloinkin erot ovat olleet muutaman hassun prosentin luokkaa

@Griffin se että joku markkina on kustu paljon pahemmin ei poista toisella markkinoilla tehtyjä tempauksia
 
Viimeksi muokattu:
Ajattelet asiaa ihan liian lyhyellä aikajänteellä, edes silloin kun AMD:lla on ollut oikeastaam millä tahansa mittarilla parempaa rautaa ei markkinaosuus ole noussut merkittäviin lukemiin.

@Griffin se että joku markkina on kustu paljon pahemmin ei poista toisella markkinoilla tehtyjä tempauksia

Pitää ensin olla niitä tempauksia. Nyt ei ole loppupelissä kovinkaan kummoisia ollut. Esimerkiksi minkään firmanhan ei ole mikään pakko avata yhtään rajapintaansa tms muille, jos niin katsoo olevan parempi (tai muut eivät halua maksaa), eikä siinä ole muilla nokankoputtamista. Minkään firman ei myöskään tarvitse tukea rajapintaa X, jos se ei katso sitä tarpeelliseksi, eikä siitäkään ole muilla mitään nokankoputtamista. Patentointisysteemi myöskin mahdollistaa patentteja mahdollisesti rikkovia vastaan oikeusjutut ja ne kuuluvat normaalisti asiaan noilla teknisillä aloilla nykyään..
Nvidia olisi halutessaan voinut tehdä grafiikkaakin esim täysin oman rajapinnan 3dfx gliden tyyliin ja tukea etupäässä vain sitä.

Se ei ole myöskään raudanvalmistajan vika, millään tavalla, jos sen rauta on käyttökelpoista ja ohjelmistojentekijän päättävät käyttää ko rautaa sekä sen ominaisuuksia ja raudanvalmistajan tukea.

Firmojen tarkoitus on tehdä voittoa, kaikin mahdollisin laillisin keinoin.

Nyt vain Nvidia on hoitanut hommat parhaiten, jo jonkin aikaa joten se on päässyt jonkinverran edelle. Tilanne ei myöskään muutu ihan lähiaikoina ja kaikki tietävät tämän. Jos haluaa parasta mahdollista tukea ja suorituskykyä pelien kanssa, niin valinnanvaraa ei ole.

Spekuloin tähänkin: jos 2080Ti ja 2080 olisivat olleet edeltäjiensä hintaisia, niin ne olisivat myyneet, kuin häkä. Nyt Nvidialla ei ole mitään mahdollisuutta tiettää rautaa ollenkaan tarvittavaa määrää, joten hinta voi olla ihanhyvin selkeästi korkeampi ja silti voi hyvinkin olla, että kaikki GPU:t menevät. Osa noissa, osa quattro korteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää ensin olla niitä tempauksia. Nyt ei ole loppupelissä kovinkaan kummoisia ollut. Esimerkiksi minkään firmanhan ei ole mikään pakko avata yhtään rajapintaansa tms muille, jos niin katsoo olevan parempi (tai muut eivät halua maksaa), eikä siinä ole muilla nokankoputtamista. Minkään firman ei myöskään tarvitse tukea rajapintaa X, jos se ei katso sitä tarpeelliseksi, eikä siitäkään ole muilla mitään nokankoputtamista. Patentointisysteemi myöskin mahdollistaa patentteja mahdollisesti rikkovia vastaan oikeusjutut ja ne kuuluvat normaalisti asiaan noilla teknisillä aloilla nykyään..
Nvidia olisi halutessaan voinut tehdä grafiikkaakin esim täysin oman rajapinnan 3dfx gliden tyyliin ja tukea etupäässä vain sitä.

Se ei ole myöskään raudanvalmistajan vika, millään tavalla, jos sen rauta on käyttökelpoista ja ohjelmistojentekijän päättävät käyttää ko rautaa sekä sen ominaisuuksia ja raudanvalmistajan tukea.

Firmojen tarkoitus on tehdä voittoa, kaikin mahdollisin laillisin keinoin.

Nyt vain Nvidia on hoitanut hommat parhaiten, jo jonkin aikaa joten se on päässyt jonkinverran edelle. Tilanne ei myöskään muutu ihan lähiaikoina ja kaikki tietävät tämän.
Tilanne on mielestäni selvästi eri tietokonepuolella, joka on noussut siihen asemaan johon se on noussut juurikin sillä että lähes kaikki toimii kaikilla yhteisillä säännöillä.
Näytönohjainten puolella 3D-vallankumous käynnistyi tästä poiketen lähinnä poropietari-rajapinnoilla mutta nopeasti sielläkin kaikille yhteiset sysäsivät poropietarit syrjään.
NVIDIA on vähintään TWIMTBP-ohjelman alusta lähtien ellei aiemminkin lähtenyt ohjaamaan markkinoita siihen suuntaan että ominaisuudet saattavat toimia kyllä kaikilla (monesti eivät vaikka kilpailijankin rauta siihen kykenisi), mutta hommat on rakennettu siten että ne suosivat yhtä valmistajaa selvästi.
Pikkuhiljaa tuosta on lähdetty sitten viemään hommaa pidemmälle ja tuloksena on ominaisuuksia jotka toimivat vain NVIDIAlla ylipäätään ja helppoja "valmispaketteja" joita on mahdotonta optimoida kilpailijallekin järkevästi toimiviksi ja tietenkin ihan vaan tarkoituksellista kilpailijan kamppaamista pakottamalla peliin asioita joista on itsellekin haittaa, mutta joista on vielä selvästi enemmän haittaa vastustajan leirille (järjettömät tesselaatiotasot Crysis-betoniporsaiden tapaan, hitaiden AA:n esivalmistelujen pakotettu ajaminen vaikka vendorcheckillä estetty koko AA:n käyttö kilpailijalta Batmanissa yms).
 
Periaattellisella tasolla tuo "just buy it" -kirjoitus on vaan niin väärin.
Niin kauan kun halutaan pysyä puolueettomina, se on väärin.
On aivan mahdollista rendata 16k x 16k lightmap ja käyttää sitä riippumatta siitä, että onko ruudun reso 720p vai 4K.
Jos nvidialle olisi "aivan sama" rendata 1080p vs 4k niin mitä veikkaat, kumpaa olisi demottu? Ei, en usko että tulee 4k pyrimään kunnolla säteiden kanssa vielä tässä generaatiossa. Ehkä seuraavassa tai v3 paikkeilla sekin onnistuu.
 
Joiltakin on tainnut unohtua jo esim. twimtbp-kampanjat, joissa on kampitettu tahallaan kilpailijan korttien suorituskykyä? Ainahan kaikki suuret yritykset yrittävät parhaansa mukaan väärinkäyttää suurta markkinaosuutta, mutta ei se siitä silti hyväksyttävää tee kuluttajan näkökulmasta, tai muutenkaan.
 
Joiltakin on tainnut unohtua jo esim. twimtbp-kampanjat, joissa on kampitettu tahallaan kilpailijan korttien suorituskykyä? Ainahan kaikki suuret yritykset yrittävät parhaansa mukaan väärinkäyttää suurta markkinaosuutta, mutta ei se siitä silti hyväksyttävää tee kuluttajan näkökulmasta, tai muutenkaan.
Ai mitä. Väitätkö että se neliskulmaisen "tie-esteen" 1000 kertaa liian kova tesselöinti olisi ollut jotain kampittamista? Hyvinhän se nvidian kortilla toimi, kun oli juuri täydellinen suodatus tehty sellaisia varten. ;)
 
Joiltakin on tainnut unohtua jo esim. twimtbp-kampanjat, joissa on kampitettu tahallaan kilpailijan korttien suorituskykyä? Ainahan kaikki suuret yritykset yrittävät parhaansa mukaan väärinkäyttää suurta markkinaosuutta, mutta ei se siitä silti hyväksyttävää tee kuluttajan näkökulmasta, tai muutenkaan.
Tuskimpa sitä kilpailijan suorituskykyä tarvitsee välttämättä edes mitenkään erityisesti kampittaa. Jätetään vain optimoimatta myös vartavasten sille ja optimoidaan omalle raudalle.
 
Tuskimpa sitä kilpailijan suorituskykyä tarvitsee välttämättä edes mitenkään erityisesti kampittaa. Jätetään vain optimoimatta myös vartavasten sille ja optimoidaan omalle raudalle.

Eli väität ettei ne tessalaatiot ollu ihan tarkoituksella siellä?
 
Eli väität ettei ne tessalaatiot ollu ihan tarkoituksella siellä?

Empä ollenkaan ihmettelisi vaikka olisi jotain cut & paste ohjelmointia tms häsläystä ja todettu vain, että tämähän toimii ok, mitäs meillä on seuraavaksi listassa...
 
Empä ollenkaan ihmettelisi vaikka olisi jotain cut & paste ohjelmointia tms häsläystä ja todettu vain, että tämähän toimii ok, mitäs meillä on seuraavaksi listassa...
Jos se olisi ollut vain yksinkertainen moka se olisi päivitetty sekunneissa, ei olisi tarvinnut kuin vääntää tesselaatiokerrointa pienemmäksi niille objekteille
Seuraavaksi varmaan myös se että pakotetaan myös AMD tekemään AA:n raskaita osuuksia ja kuitenkin estetään vendor checkillä AA:n käyttö AMD:lla oli vain vahinko, samoin kuin se että väitetään koodin olevan pelinkehittäjän vaikka se on oikeasti nvidian?
 
Jos se olisi ollut vain yksinkertainen moka se olisi päivitetty sekunneissa, ei olisi tarvinnut kuin vääntää tesselaatiokerrointa pienemmäksi niille objekteille
Seuraavaksi varmaan myös se että pakotetaan myös AMD tekemään AA:n raskaita osuuksia ja kuitenkin estetään vendor checkillä AA:n käyttö AMD:lla oli vain vahinko, samoin kuin se että väitetään koodin olevan pelinkehittäjän vaikka se on oikeasti nvidian?

Onko varma, että ko AA tila olisi toiminut silloin ongelmitta AMD:n korteilla, jospa siellä huomattiin jokin ongelma ja todettiin että tästähän nousisi haloo, helpointa on estää sen AA:n käyttö. Onko ko esto noissa edelleen olemassa?
 
Onko varma, että ko AA tila olisi toiminut silloin ongelmitta AMD:n korteilla, jospa siellä huomattiin jokin ongelma ja todettiin että tästähän nousisi haloo, helpointa on estää sen AA:n käyttö. Onko ko esto noissa edelleen olemassa?
Se toimi täysin ongelmitta kun vaihtoi AMD:n device id:n NVIDIAksi. Alkuperäisessä pelissä on, julkaisija joutui julkaisemaan pelistä erillisen GOTY-version josta esto voitiin poistaa, koska NVIDIA oli maksanut koodinsa vain alkuperäiseen peliin.
 
Se toimi täysin ongelmitta kun vaihtoi AMD:n device id:n NVIDIAksi. Alkuperäisessä pelissä on, julkaisija joutui julkaisemaan pelistä erillisen GOTY-version josta esto voitiin poistaa, koska NVIDIA oli maksanut koodinsa vain alkuperäiseen peliin.

Eikös GOTY versiota julkaista ihan vain, jotta siihen saadaan yhdistettyä vuoden aikana tms tullut lisäsisältö. Samalla voidaan tehdä isompia pätsejä, jos tarvis. Toimiko myös pelinteon aikaisilla AMD:n ajureilla?
 
Eikös GOTY versiota julkaista ihan vain, jotta siihen saadaan yhdistettyä vuoden aikana tms tullut lisäsisältö. Samalla voidaan tehdä isompia pätsejä, jos tarvis. Toimiko myös pelinteon aikaisilla AMD:n ajureilla?
Toimii. NVIDIAn omistaman koodin poisto on ainut syy sille, miksi GOTY-versiossa AA toimii AMD:n näytönohjaimilla ja alkuperäisessä versiossa ei toimi vaikka päivitystasot, lisärit sun muut on samat. Voi olla että GOTY-versio olisi julkaistu vaikka NVIDIAn koodi oltaisiin saatu poistaa alkuperäisversiosta, mutta sille ei ollut vastaavaa pakkoa.
 
Jos raytracetetaan koko skeneä, niin juu. Näissä hybridi-engineissä sen sijaan ei, koska niissä RT-coreilla rendataan vain jotain yksittäisiä tekstuureita jotka ovat pääosin resoluutioriippumattomia.

Esim. Lightmappia joka määrittää missä on varjoa ja missä valoa. Se on samalla tavalla tekstuuri kuin kaikki muutkin pinnoitteet, eikä täten ole riippuvainen ruudun resosta, vaan puhtaasti siitä millä sisäisellä resoluutiolla se rendataan.

On aivan mahdollista rendata 16k x 16k lightmap ja käyttää sitä riippumatta siitä, että onko ruudun reso 720p vai 4K.

Öh, jos Nvidian idea oli uudella teknologiallaan mahdollistaa reaaliaikaista ray tracingia, lightmappien käyttö on -täysin- koko idean vastaista! Oliko demoissa tosiaan lightmapit käytössä? Se olisi pelkkää paskaa sen puolesta, että tällä devaajien työtä muka helpotetaan, sillä jos lopputulos on se, että pakotetaan entistä enemmän käyttämään lightmappeja jotta saadaan visuaalisuus current gen-tasolle, vitun lightmappeja, joista kaikki nimenomaan haluavat päästä eroon.

Devaajat siksi, että lightmapit vaativat valtavasti lisää työtä ja renderfarmeja käyttöön, pelaajat siksi, että mitään vapaata vuorokausirytmiä ei lightmpeilla voida tehdä, saadaan ne aamu-päivä-ilta-yö purkitukset vaan (jotka vaativat 4x työn taas devaajilta).
 
Olisiko ihan mahdoton ajatus, että ylläpito ei ainakaan omalla toiminnallaan jatkaisi tätä AMD vs NVIDIA väittelyä, kun sille kai on olemassa ihan omakin ketju:

Virallinen: NVIDIA vs AMD keskustelu- ja väittelyketju

Melko turhauttavaa lukea Turing aiheista ketjua, jossa väitellään AMD:n markkinaosuuksista, jne :)
Tänne näyttispuolelle voisi joku pykätä pystyyn ihan virallisen GeForce RTX 2070/2080/2080 Ti tms ketjun tiedossa olevine spekseineen yms nyt kun ne on julkistettu, näissä spekulaatioketjuissa keskustelu elää yleensä aika villisti
tai sitten teen itse tuon ketjun huomenna jollei joku muu ole tehnyt
 
Battlfield V:n RTX alphasta gameplay videota 1080p ultra preset. Stutteroi aika pahasti. Ilmeisesti esim. protip tekstien ilmestyminen ruudulle aiheuttaa pahan nykäisyn :)

Firefoxilla ei jostain syystä toiminut tuo video, mutta Chromella kyllä.

DTube
 
Tukeeko nämä uudet Nvidian kortit esim. 5760x1200 resoluutiota, eli kolmea FHD näyttöä ? Ennen vanhaan se oli vain AMD:n Eyeinfinity ominaisuus.

Itse ajelin juuri tuolla näyttö-setupilla jo GTX 680:n aikaan. Eli eiköhän tuki löydy näistä uudemmistakin, kunhan sopivat liittimet löytyvät.

Edit: Eyefinity.
 
Battlfield V:n RTX alphasta gameplay videota 1080p ultra preset. Stutteroi aika pahasti. Ilmeisesti esim. protip tekstien ilmestyminen ruudulle aiheuttaa pahan nykäisyn :)

Firefoxilla ei jostain syystä toiminut tuo video, mutta Chromella kyllä.

DTube
Saattaa johtua tallennuksesta, näyttää esim pätkivän pahasti kun peli lataa kovalevyltä assetteja.
 
Battlfield V:n RTX alphasta gameplay videota 1080p ultra preset. Stutteroi aika pahasti. Ilmeisesti esim. protip tekstien ilmestyminen ruudulle aiheuttaa pahan nykäisyn :)

Firefoxilla ei jostain syystä toiminut tuo video, mutta Chromella kyllä.

DTube

Ei näkynyt framecountteria?

Toimi hetken ipadilla mut alkoi yskimään
 
Itse ajelin juuri tuolla näyttö-setupilla jo GTX 680:n aikaan. Eli eiköhän tuki löydy näistä uudemmistakin, kunhan sopivat liittimet löytyvät.

Edit: Eyefinity.
Eyefinity oli AMD:n teknologia, NVIDIAlle tuli silloin kiire kehittää vastineensa (taisi olla nimeltään Surround ja olikohan peräti tuossa 600-sarjassa ekaa kertaa tuettu NVIDIAlla?)
 
Battlfield V:n RTX alphasta gameplay videota 1080p ultra preset. Stutteroi aika pahasti. Ilmeisesti esim. protip tekstien ilmestyminen ruudulle aiheuttaa pahan nykäisyn :)

Firefoxilla ei jostain syystä toiminut tuo video, mutta Chromella kyllä.

DTube
Pelin tuossa buildissa ilmeisesti bugi hint systemissä, joka saa pelin stutteroimaan näiden lävähtäessä näytölle.
 
Öh, jos Nvidian idea oli uudella teknologiallaan mahdollistaa reaaliaikaista ray tracingia, lightmappien käyttö on -täysin- koko idean vastaista! Oliko demoissa tosiaan lightmapit käytössä? Se olisi pelkkää paskaa sen puolesta, että tällä devaajien työtä muka helpotetaan, sillä jos lopputulos on se, että pakotetaan entistä enemmän käyttämään lightmappeja jotta saadaan visuaalisuus current gen-tasolle, vitun lightmappeja, joista kaikki nimenomaan haluavat päästä eroon.

Devaajat siksi, että lightmapit vaativat valtavasti lisää työtä ja renderfarmeja käyttöön, pelaajat siksi, että mitään vapaata vuorokausirytmiä ei lightmpeilla voida tehdä, saadaan ne aamu-päivä-ilta-yö purkitukset vaan (jotka vaativat 4x työn taas devaajilta).
Mutta jos se näyttis laskee sen lightmapin, valolähteiden määrittelyn mukaan?
 
@Piikki lihassa Minusta kannattaa tehdä se oma 2000-sarjan ketju pian ja jos menee keskustelu liian AMD vastaan Nvidia nahisteluksi niin ne viestit, jos ovat muita keskustelijoita kunnioittavia, sinne väittelyketjuun. En yritä olla mikään moderaattori, mutta eikö tämä ole loogisinta? Tähän ketjuun voi jatkossakin spekuloida lisää Nvidian tulevista suunnitelmista, jos minulta kysytään. Mielestäni nuo sinun viestisi ovat olleet hieman raflaavia kyllä muita kohtaan, mutta eipä tämä minua koske. (Poistakaa tämä viesti jos rikkoo sääntöjä)
 
:)

attachment.php
 
@Piikki lihassa Minusta kannattaa tehdä se oma 2000-sarjan ketju pian ja jos menee keskustelu liian AMD vastaan Nvidia nahisteluksi niin ne viestit, jos ovat muita keskustelijoita kunnioittavia, sinne väittelyketjuun. En yritä olla mikään moderaattori, mutta eikö tämä ole loogisinta? Tähän ketjuun voi jatkossakin spekuloida lisää Nvidian tulevista suunnitelmista, jos minulta kysytään. Mielestäni nuo sinun viestisi ovat olleet hieman raflaavia kyllä muita kohtaan, mutta eipä tämä minua koske. (Poistakaa tämä viesti jos rikkoo sääntöjä)

Voihan uuden ketjun tehdä, mutta mikä estää AMD:n markkinaosuuksien ja vastaavien jauhamisen siellä?
En lähde ottamaan isommin kantaa omiin viesteihini. Mutta yleisellä tasolla voisi sanoa, että jos joku kokee viestin raflaavaksi, voisi kuitenkin yrittää pysyä asiallisuudessa.
En muista ulkoa, onko forumin säännöissä kielletty viestit, jotka joku kokee raflaaviksi. Mitään henkilökohtaista agendaa ketään kohtaan ei ole. Toisaalta en ole täällä kirjoittamassa viestejä, jotka olisivat kaikilta osin varmuudella kaikkia miellyttäviä.
Jos jollain on jotain asiallista perustelua kritiikkiä viesteihini, on hän vapaa vastaamaan.
 
Mutta jos se näyttis laskee sen lightmapin, valolähteiden määrittelyn mukaan?
En usko. Nykyisissä pelimoottoreissa lightmapit nimenomaan esirenderöidään ray tracing-tekniikoilla. Niiden tekeminen kestää helposti useita tunteja jo yhdeltä pelikentältä, käytännössä ne voidaan tehdä vaan yöllä, paitsi jos devaajilla on massiivinen serveri näitä laskemassa. Käsitin että koko Nvidian idea oli kehittää teknologiaa että näistä päästäisiin eroon, ei teknologiaa joka vaatii/käyttää näitä hyväkseen.
 
En usko. Nykyisissä pelimoottoreissa lightmapit nimenomaan esirenderöidään ray tracing-tekniikoilla. Niiden tekeminen kestää helposti useita tunteja jo yhdeltä pelikentältä, käytännössä ne voidaan tehdä vaan yöllä, paitsi jos devaajilla on massiivinen serveri näitä laskemassa. Käsitin että koko Nvidian idea oli kehittää teknologiaa että näistä päästäisiin eroon, ei teknologiaa joka vaatii/käyttää näitä hyväkseen.
Eli näillä korteilla tehdään juurikin tuo, sekä itse pelissä, että tuo renderöinti. noissa farmeissakin aika tipahtaa ilmeisesti kahdeksasosaan.
----------------------------------------------------------------
Vieläköhän näiden ajureissa osa hommista tehdään prossulla, joka aiheuttaa ZENin kanssa hidastumista.
 
Viimeksi muokattu:
Ray tracing on ollut pitkään ainut järkevä vaihtoehto valojen laskentaan. Vielä tarvitaan tehokkaammat kortit ray tracingin reaaliaikaiseen laskemiseen, mutta mitä nämä uudet kortit tuovat elokuva/vfx teollisuuteen on mielenkiintoista. Alalla renderöinti pääsääntöisesti hoidettu prosessoreilla ja nyt kerrankin kunnollinen GPU sihen hommaan.
 
Mitäs veikkaatte seuraavan RTX-polven ray tracing -tehoksi? 50 gigarays? 100?
 
Jospa vaikka yrittäisivät siirtää painopistettä perus SM:stä RT-rautaan aina vähän kerrassaan tästä eteenpäin..? Muistaisin lukeneeni jostain, että SM:llä saavutettava säteenseurantateho menee asiaan pyhitetyllä RT-raudalla >40x pienempään tilaan ja valmistusprosessien pieneneminen vain hidastuu ja hidastuu vuosi vuodelta.
 
Mitäs veikkaatte seuraavan RTX-polven ray tracing -tehoksi? 50 gigarays? 100?
Tästä eteenpäin joka toinen vuosi 40% lisää tehoa huippumallien välillä. :thumbsup:
Sanoisin että ensi vuonna tulee jo ainakin 50% teholisä RT coreille "pienien" 7nm piirien myötä. Mahdollista myös lähemmäs/yli 100% tehonlisäkin, koska prosessihyppy aika suuri.

Tämä siksi että shader tehoja voidaan nostaa vain hieman -> vanhat pelit toimii entistä paremmin (edelleen riittävän hyvin), mutta samalla se 12/16nm -> 7nm hyppy mahdollistaa huomattavasti enemmän RT coreja uusien pelien käyttöön. Jos säteenseuranta ottaa oikeasti tuulta alleen, niin ei ole mitään syytä miksi vanhaan tekniikkaan enää panostettaisiin niin paljoa. Nykyisetkin kortit jaksaa sen 4k 60fps (asetuksia säätämällä), joten ei siihen paljoa tarvitse parannusta. Se että saataisiin RT toimimaan 4k 60fps "fotorealistisesti" olisikin sitten jo merkittävä markkinointikeino.

Itse tässä mietin että mitähän ne 2060 kortit tulee olemaan. Jos ne ovat GTX kortteja ilman RT/ai coreja niin voisi hyvin olla että 2160 kortti ensi vuonna olisikin jo 1080+ tehoissa. Eli halvat kortit kiilaisivat perinteisessä rasteroinnissa nykyisten/edellisten huippukorttien tasolle ja uudet huippukortit olisivat huippukortteja juuri säteenseurannan takia. Pikkuhiljaa sitten rasterointi voi kuolla pois ja 5-10v päästä olisikin jo joitain pelejä joita ei voisi enää pelata ilman RT:tä.

Tai vaihtoehtoisesti koko RT floppaa. Tähän en kuitenkaan usko. Säteenseuranta olisi kuitenkin, nahkatakkimiehen sanoin, grafiikan "holy grail". Väitän silti että nämä ensimmäiset 20 sarjan kortit vanhenee todella nopeasti. Niiden RT perffi ei tule jatkossa riittämään yhtään mihinkään. Taino, toki siihen max 1080p. ;)
 
Eyefinity oli AMD:n teknologia, NVIDIAlle tuli silloin kiire kehittää vastineensa (taisi olla nimeltään Surround ja olikohan peräti tuossa 600-sarjassa ekaa kertaa tuettu NVIDIAlla?)

Näin oli, kuten lainaamastani viestistäkin näkyi. Korjasin vain tuon kirjoitusvirheen. ;)

Surround tuli 600-sarjaan ja toimikin peleissä ihan kivasti. Siirtymät työpöytä- ja Surround -tilojen välillä oli vaan tehty paljon typerämmin kuin AMD:llä.
 
Mitäs veikkaatte seuraavan RTX-polven ray tracing -tehoksi? 50 gigarays? 100?
Toivottavasti tuo "gigarays/s" ei pääse yleistymään ylipäätään ja tilalle keksitään joku toimivampi termi, toi kun riippuu nin paljon siitä mitä nimenomaisia RT-tehtäviä lasketaan onko tuo luku iso vai pieni
 
Nahkatakkimies sitä hehkutti ja heitteli joka väliin, niin epäilen. Toimii myyntilauseena.
Onko se "10 Grays/s" hyvää mainosta jos meillä on tälläkin hetkellä softia missä nykynäyttikset vetelee korkeampia lukuja?
 
Jospa vaikka yrittäisivät siirtää painopistettä perus SM:stä RT-rautaan aina vähän kerrassaan tästä eteenpäin..? Muistaisin lukeneeni jostain, että SM:llä saavutettava säteenseurantateho menee asiaan pyhitetyllä RT-raudalla >40x pienempään tilaan ja valmistusprosessien pieneneminen vain hidastuu ja hidastuu vuosi vuodelta.
Juuri tämän takia pidän ihan mahdollisena sitä erillistä RT-kiihdytintä ennen kokonaan rasteroinnista luopumista. Jännä kyllä nähdä miten nopeasti RT saa nyt jalansijaa, ja minkälaisella aikataululla se painopiste siirtyy pelien osalta enempi sinne RT-osastolle.
 
Eipä vakuuta taaskaan nämä RTX demot. Valot vilkkuu huoneistossa ihan selvästi ja tuosta saa semmoisen käsityksen, että Raytracing valaistus päivittyy huomattavasti hitaammassa tahdissa kuin ruudulle renderöitävät kuvat.

Jälkimmäisessä scenessä näyttäisi fps tippuvan ja voisin veikata, että tuossa on RTX pullonkaulana.

Nuo demot pyörii tod. näk. 2080 Ti kortilla, joten saapa nähdä mimmoisen pelikokemuksen tuo 800€ RTX 2080 tarjoaa.

Toivottavasti saavat hiottua näitä vielä ennen julkaisua.

 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom