Paljonko mennyt rempparahaa vaihtoautoon?

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
645
Onkohan otsikon mukainen ketjua olemassa jo? Tämä poistoon jo löytyy, kiitos.
Vaihtoautoa hankkiessa onko sen kanssa käynyt flaksi/helmilöytö vai saitko upottaa siihen rempparahaa enemmän kuin lompakko kestäisi?
Itselläni edellisissä autoissa käynyt ihan kohtuullisen hyvin. Kuluvia osia joutunut ostosta nopsaan vaihdattaa muttei kovin sen suurempaa rahan menoa. Tällä hetkellä nykyiseen A.sarjan mersuun upponut 750eur odottamattomiin vikoihin(kampikammion huohotin esim.) ja nyt lambda herjaa jotain vikaa.
Pojalle ostettiin citroen c4 ja siinä kyllä sai pistää rahaa kuin hullu. Auton arvoon nähden 1500e yllättäviin vikoihin(jäähdytin ,kytkin..) oli aika iso summa rahaa, ja uudet nastarenkaat piti vieläpä koska ei sittenkään uskaltanut ajella niillä kuluneilla kitkoilla.
 
Onkohan otsikon mukainen ketjua olemassa jo? Tämä poistoon jo löytyy, kiitos.
Vaihtoautoa hankkiessa onko sen kanssa käynyt flaksi/helmilöytö vai saitko upottaa siihen rempparahaa enemmän kuin lompakko kestäisi?
Itselläni edellisissä autoissa käynyt ihan kohtuullisen hyvin. Kuluvia osia joutunut ostosta nopsaan vaihdattaa muttei kovin sen suurempaa rahan menoa. Tällä hetkellä nykyiseen A.sarjan mersuun upponut 750eur odottamattomiin vikoihin(kampikammion huohotin esim.) ja nyt lambda herjaa jotain vikaa.
Pojalle ostettiin citroen c4 ja siinä kyllä sai pistää rahaa kuin hullu. Auton arvoon nähden 1500e yllättäviin vikoihin(jäähdytin ,kytkin..) oli aika iso summa rahaa, ja uudet nastarenkaat piti vieläpä koska ei sittenkään uskaltanut ajella niillä kuluneilla kitkoilla.

Juuri laitoin toiseen ketjuun, että omassa autohistoriassa (+30v) en ole koskaan laittanut yhteen huoltoon muutamaa sataa enempää rahaa, koska valitsen auton sen mukaan ettei siinä ole mitään kalliita tyyppivikoja. Käytetty auto on aina riski, mutta hyvällä autotietämyksellä ja huolellisella tutkimisella olen voinut välttää pahimmat suden kuopat.

Autohistoriani on myös 80% ranskalaisia, joten puheet ranskalaisten huonosta laadusta ei pidä kokonaan paikkansa. Pystyn myös paljon tekemään itse ja ranskalaisten perisynti nivelet olen aina vaihtanut itse. Alatukivarteen menee muutama tunti kun vaihtaa, mutta MayleHD vahvistettu alatukivarsi maksaa muutaman kympin ja kestää taas vuosia.

Myös 1500€ autoon kannattaa varautua AINA laittamaan toiset 1500€ rahaa, koska 1500€ et saa ehjää autoa, toki jotkut viat voi olla sellaisia että niiden kanssa pystyy elämään, mutta toiset on sellaisia ettei auto mene katsastuksesta läpi.
 
Juuri laitoin toiseen ketjuun, että omassa autohistoriassa (+30v) en ole koskaan laittanut yhteen huoltoon muutamaa sataa enempää rahaa, koska valitsen auton sen mukaan ettei siinä ole mitään kalliita tyyppivikoja. Käytetty auto on aina riski, mutta hyvällä autotietämyksellä ja huolellisella tutkimisella olen voinut välttää pahimmat suden kuopat.

Autohistoriani on myös 80% ranskalaisia, joten puheet ranskalaisten huonosta laadusta ei pidä kokonaan paikkansa. Pystyn myös paljon tekemään itse ja ranskalaisten perisynti nivelet olen aina vaihtanut itse. Alatukivarteen menee muutama tunti kun vaihtaa, mutta MayleHD vahvistettu alatukivarsi maksaa muutaman kympin ja kestää taas vuosia.

Myös 1500€ autoon kannattaa varautua AINA laittamaan toiset 1500€ rahaa, koska 1500€ et saa ehjää autoa, toki jotkut viat voi olla sellaisia että niiden kanssa pystyy elämään, mutta toiset on sellaisia ettei auto mene katsastuksesta läpi.

Jos perusremontteja ja -huoltoja pystyy tekemään itse, niin säästää pitkän pennin. Samoin ymmärrys autotekniikasta auttaa säästämään rahaa - vaikka ei kaikkea itse tekisikään, niin pystyy jotenkin haistamaan pahimmat koijausyritykset.

Oman autoni päiväledit korjasin vaihtamalla uudet driverit umpioiden sisään, taisivat maksaa 45e kappale Puolasta tilattuna ja remppaan meni pari tuntia. Merkkiliikkeessä tarjottiin korjaukseksi umpioiden vaihtoa, jolloin kustannukset olisivat olleet pitkälti toista tonnia. Pelkkien driverien vaihto muualla olisi kustantanut muistaakseni 350-400 euroa, mutta tässä tapauksessa umpiot olisi joka tapauksessa pitänyt irrottaa itse ja lähettää postilla fiksattavaksi. Autokin olisi tässä jälkimmäisessä tapauksessa seisonut parkkipaikalla ilman etuvaloja ties kuinka kauan.
 
Kaikkiin tulee vanhemmiten vikoja, että en tiedä onko omat olleet helmiä vai ei, mutta sen verran olen opiskellut tunnistamaan surullisen kuuluisia merkkejä ja malleja etten tietoisesti vikapommia ole ikinä ostanut. Kytkimiä, syyläreitä, startteja, latureita, alustanosia, tuulilaseja, polttoainapumppuja jne. kuluvia osia toki menee ennemmin tai myöhemmin.
Jos itse tekee niin halpaa ajoa, mutta jos ei osaa tai ei ole tallia, niin ainakin täällä PK seudulla korjaamoiden tuntitaksat ovat sitä luokkaa että mikään korjaus ei ole halpa.
 
Käytettyä ostaessa kannattaa pitää mielessä, että autot suunnitellaan kestämään keskimäärin n. 10v ja 250tkm, jonka jälkeen alkaa olla tarvetta remonteille.

Premium merkkien pitäminen voi tulla paljon kalliimmaksi kuin halvempien. Jopa huonomaineiset merkit voi olla halvempaa pitää kuin premiumit. Yksi tärkein asia on, että löytyy esittää jotain merkintöjä säännöllisistä öljynvaihdoista ja vuosihuolloista. Moottori on auton kallein osa, jonka pitäisi kestää koko auton käyttöiän.
 
On muutaman kertaan tullut tuo tehtyä että ostaa tonnin - muutaman tonnin auton ja sitten ensimmäisten viikkojen jälkeen tonnilla remonttia.

Vuoden tai parin päästä sitten auto myyntiin kun se alkaa olla hyvässä käyttökunnossa kaikkien remonttien jälkeen.

Vähintään se touhutonni pitää olla taskussa hankinnan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri laitoin toiseen ketjuun, että omassa autohistoriassa (+30v) en ole koskaan laittanut yhteen huoltoon muutamaa sataa enempää rahaa, koska valitsen auton sen mukaan ettei siinä ole mitään kalliita tyyppivikoja. Käytetty auto on aina riski, mutta hyvällä autotietämyksellä ja huolellisella tutkimisella olen voinut välttää pahimmat suden kuopat.

Autohistoriani on myös 80% ranskalaisia, joten puheet ranskalaisten huonosta laadusta ei pidä kokonaan paikkansa. Pystyn myös paljon tekemään itse ja ranskalaisten perisynti nivelet olen aina vaihtanut itse. Alatukivarteen menee muutama tunti kun vaihtaa, mutta MayleHD vahvistettu alatukivarsi maksaa muutaman kympin ja kestää taas vuosia.

Myös 1500€ autoon kannattaa varautua AINA laittamaan toiset 1500€ rahaa, koska 1500€ et saa ehjää autoa, toki jotkut viat voi olla sellaisia että niiden kanssa pystyy elämään, mutta toiset on sellaisia ettei auto mene katsastuksesta läpi.
Taitaa olla aika lailla yksilökohtaista autojen suhteen ja tuurillakin on osuutta asiaan. En tiedä kuinka pahan virheen tein kun möin reilu vuosi sitten äitini 20 vuotta vanhan kauppakassin tuttavalleni tonnilla ja tietääkseni hän ei ole autoon tehnyt mitään muuta perushuoltojen lisäksi kuin hitsannut pakoputkesta yhden reiän umpeen. Auton myyntiajankohtana tsättiautossa olisi autosta kenties saattanut saada pari satkua enemmän mutta näin vaivattomimmaksi vaihtoehdoksi myydä auto tuttavalle joka sattui juuri sillon itselleen kulkinetta etsimään.
 
vag/vw konsernin autot, erityisesti golf V ja sitä uudemmat on sellaista päästökuraa että kannattaa välttää. TSI-moottori yms. kestää sen 120tkm max. 200 ja sitten joutuukin tekemään autoon 6000 remontin. Vanhat golffit oli hyviä ja helppo korjata, mutta ne alkaa nyt näin 20v ikäisenä olla ruostuneet puhki
 
Kokemusta ei kovin monesta merkistä / mallista ole, mutta jo tällaisella pienellä otannalla päädyn varmaan jatkossakin Japanilaisiin autoihin koska kokemukset sen verran hyviä. Eli Toyota Auris 2010 bensa 1.6, ollut 7-8 vuotta ja 0 vikaa pl. kuluvat osat kuten polttimot, jarrupalat ja jarrulevyt. Sama juttu toiselle autolle eli Honda Accord 2012, 5,5v aikana vaihdettu jarrutapit ja palat sekä jokunen polttimo. Toyotalla ajettu 80tkm -> 220tkm ja Hondalla 230tkm -> 280tkm. Ehkä voi vaan olla hyvää tuuria, mene ja tiedä.

Edit: kuluviin osiin kaiketi lasketaan alustan osat esim iskarit, jouset, tukivarret, suojakumit, laakerit, pallonivelet jne mutta en kyllä muista että näitäkään olisi mitään tarvinnut kumpaankaan vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ajatuksena ensimmäiset parivuotta/40tkm kauppojen jälkeen niin puhutaan alle tonneista n. 2tonnin autoissa. Opel, peugeot, nissan, ford, toyota olleet yksiköt. No 90-luvun ja alun vuosituhannen autoissa ei tainnut edes olla niin kalliita suunnittelukäpyjä kuten nykyään näkyy. Toki yksi yksilö tuli maksamaan sen 8000e korjauksineen kun moottori leipoi kiinne reilu vuoden ja 80tkm ajon jälkeen. Mut nykyinen 2009 focus, tänä vuonna menny öljynvaihtojen lisäksi 135e, kun alapallonivel piti uusia 260tkm kohdilla. 4v sitten uusin edestä ja takaa alatukivarret ja alustan kaikki puslat (tais mennä n. 500e kun kaikkia ei itse saanut vaihdettua), siitäkin jo 130tkm ajettuna.
 
Vanhoihin autoihin joutuu kyllä tekemään aina jotain pientä ja uuden käytetyn kanssa sellaista alkuintoakin on vielä, että helpommin tulee "ylihuollettua". Esim. itse saatan vaihtaa kaikki nesteet ja suodattimet, laitella jarrut ym. tällaiset pienet varmuuden vuoksi tai juuri sen alkuinnon vallassa, vaikka ne eivät ihan akuutteja töitä olisikaan. Sanoisin, että kyllä sitä useampi satanen palaa ensimmäisten kuukausien aikana, vaikkei mitään pakollista korjattavaa olisikaan.
 
Onkohan otsikon mukainen ketjua olemassa jo? Tämä poistoon jo löytyy, kiitos.

Läheltä liippaavat ainakin seuraavat:


Itselläni edellisissä autoissa käynyt ihan kohtuullisen hyvin. Kuluvia osia joutunut ostosta nopsaan vaihdattaa muttei kovin sen suurempaa rahan menoa. Tällä hetkellä nykyiseen A.sarjan mersuun upponut 750eur odottamattomiin vikoihin(kampikammion huohotin esim.) ja nyt lambda herjaa jotain vikaa.
Pojalle ostettiin citroen c4 ja siinä kyllä sai pistää rahaa kuin hullu. Auton arvoon nähden 1500e yllättäviin vikoihin(jäähdytin ,kytkin..) oli aika iso summa rahaa, ja uudet nastarenkaat piti vieläpä koska ei sittenkään uskaltanut ajella niillä kuluneilla kitkoilla.

Kuinka pitkästä ajasta puhutaan vikojen suhteen, ilmenikö heti kauppaa seuraavalla viikolla vai puoli vuotta ja 20tkm myöhemmin? Esim. vaihtokunnossa oleva kytkin pitäisi kyllä pystyä tuntemaan koeajolla. Mutta noin yleisesti ottaen vanhoissa autoissa tuppaa tulemaan vikoja ja voi olla tyytyväinen, jos selviää PCV-venttiilin tai lambda-anturin vaihdolla.
 
Käytettynä ostettuun autooni piti uusia molemmat renkaat kun olivat jo niin huonot (urasyvyyttä ja nastoja oli, mutta kumi oli selvästi päässyt kovettumaan), mutta tuo oli ostaessa tiedossa. Jarrupaloja ja levyjä piti myös vaihtaa. Muuten tähän mennessä vain öljyn/suodattimien vaihto ja polttimoiden vaihtoa yms. pientä. Tuulilasi pitää ehkä uusia jossain välissä.
 
Joillekkin ilmeisesti normaalit huollot on remontointia, puhumattakaan jostain renkaiden uusimisesta.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom