NVIDIA-spekulaatioketju (Lovelace ja tulevat sukupolvet)

Premium tai ei, pointti oli että 3080 ja 4080 ei ole/tule olemaan parasta mitä rahalla saa. Tämä oli se oleellinen ero x90/Titan -kortteihin mistä viestissäni puhuin.

Jos 40-sarjan huhut pitää paikkansa, 4090 tulee olemaan paljon selvemmin se valassyötti tällä kertaa, koska vain se perustuisi suurimpaan AD102-piiriin. 4080 perustuisi huomattavasti pienempään AD103-piiriin ja olisi tällä kertaa selvästi heikompi kuin 4090. 30-sarjan kohdallahan molemmat perustuivat samaan GA102-piiriin ja ero suorituskyvyssä oli melko pieni.

No joo, jos 4080 jää tuhnuksi ja ero 4070:een on samaa tasoa kuin 3070 ja 3070 ti ero, hankala siitä on kynyttää niin paljoa rahaa. Ellei sitten 70-sarjankin hintaa nosteta... :hmm:
 
3090ti oli hinnoiteltu kuplahintoihin, yritys NVIDIAlle saada edes joku osuus sekaisin olleesta korttimarkkinasta. Tuli vain valitettavasti jokusen kuukauden liian myöhään ja mönkään meni. Ja tässä vaiheessa sen hinnan muuttaminen lähinnä suututtaisi ne jotka tuon kortin menivät ostamaan tuolla hinnalla. Tässä itseasiassa konkreettinen esimerkki kuinka liian korkealla hinnalla lähtö voi sotkea homman pahasti ja sitä hintaa on vaikea tuunata jälkikäteen koska iso tiputus suututtaa paljon asiakkaita jotka juuri maksoivat preemiohinnan tuotteesta.

Itse odotan että 4090 korvaa 3090tin tuossa hintaluokassa ja hinta voi myös olla hitusen alempi kuin 3090ti (esim. 1800) ja 3090ti yksinkertaisesti lopetetaan valmistus ja varastonjämät myydään tuntuvalla alennuksella kun 4090 on kaupoissa. Halvemmat 30-sarjalaiset voivat pysyä rinnalla vielä sitten tovin jos 40-sarja on pidempään sold out (3060, 3070 ehkä jopa 3080) mutta valaskortteja on turha yrittää vanhaa geniä enää myydä kun uudet ovat tulleet, kukaan ei osta 3090/3090ti kortteja siinä vaiheessa ellei ole poistomyyntinä niin halpaa että uppoaa jamppaan joka muuten olisi ostamassa 3080.

Eli vedetääs oma arvaus, huom US taaloja ja siis puhutaan MSRPstä "stock" non-OC-non-turbo-järkäle-cooleri-malleille.

4070: 700-900$
4080: 1000-1200$
4090: 1600-2000$ (tämä riippuu hieman siitä tuleeko siellä heti joku ultravalas-4090ti launchista vai ei - jos ei, lähempänä kahta tonnia, jos tulee 4090ti parin tonnin hintaluokkaan niin 4090 voi olla lähempänä 1600$)

Koska inflaatio. Valmistus- ja rahtikustannukset nousevat kohisten, eli edellisen genin MSRPhen on turha verrata laskematta ainakin 10% inflaatiolisää.

Lisäksi tämänsuuntaista hinnoittelua tukisi se että kaikki merkit viittaavat 4090n olevan merkittävästi kovempi kuin 4080 eikä niinkuin 30-sarjassa jossa ero tuli lähinnä VRAMin määrästä, ts. 3090 ei hirveästi tarjonnut iloa ellei pelannut todella korkeilla resoluutiolla joten iso hintaero oli huonosti perusteltu. Valmistuskustannusten puolesta se taas oli perusteltu koska piirit olivat aika tiukkaan binnattua herkkua, GDDR6X oli lähdössä hävyttömän kallista ja piirit myytiin karsean kokoisen kuparimötikän kanssa, ts. 3090 coolerit olivat järjestään mallia "tämä maksaa extraa".

Mutta nämä arvaukset voivat mennä myös yläkanttiin, koska hintoja päätettäessä pelissä on mukana jokerikortti AMD. NVIDIA tietää varmasti aika tarkkaan mitä AMD on puuhaamassa ja ainoa asia mitä eivät tiedä on se mitä Team Red laittaa hintalappuun. Hinnassa on paljon löysää koska piirien katteet ovat ns. mehukkaat joka tapauksessa. Halutaan maksimaalinen hinta, tietenkin, mutta tiedetään että kerran lähdössä sementoitu hinta pitäisi pystyä pitämään. Jos punaisten kamaa ei tässä generaatiossa voi sivuuttaa kilpailukyvyttömänä (en tiedä onko näin, toivottavasti olisivat kilpailukykyisiä että hinnat pysisivät jotenkin kurissa) voi tulla hikipisaroita otsalle sen suhteen että voiko hinnat vetää tappiin. Selvää jo näyttäisi olevan että NV pistää kortit ulos ensin, joten Team Vihreä joutuu avaamaan pelin hinnoittelun osalta. Liian alhaalla ja annetaan rahaa pois, liian ylhäällä ja AMD voi suolata kaiken pelkästään yhdellä pikku presentaatiolla joka kertoo että korttia tulossa X kuukauden päästä, hintaan Y ja vilauttaa päälle vähän suorituskykydataa ja soppa olisi valmis.

No, joka tapauksessa kannattaa säästää rahaa varastoon jos meinaa uutta korttia syksyllä ostaa, tuskin on halpaa vaikka aiempi kryptovetoinen häröhinnoittelu ei suoraan toistuisikaan.
 
Mielestäni x90 -kortit menee hinnoittelun suhteen samaan kategoriaan kuin Titan -kortit - parasta mitä valas rahalla saa, ei merkittävää tarvetta hinnoitella kilpailukykyisesti.

4080:n (sekä 4070:n, 4060:n etc) kohdeyleisöä on muut kuin valaat, joten ne hinnoitellaan kilpailukykyisemmin. Titan V:n tai 3090 Ti:n hintalapun perusteella en siis lähtisi laskemaan seuraavan x80 -kortin hintaa.

Ehdottomasti samaa mieltä. Siksi en laskekaan 4080:n hintaa Titan V:stä tai 3090Ti:stä, vaan 4090:stä. Omassa arviossani siis 3090Ti (joka oli mitä ilmeisimmin myös ns. test run 450W+ korttien piirilevy- ja jäähykonsepteille) on ankkuri 4090:n hinnalle. Ja sitten siitä arviona on, että 4080 on aika tarkasti puolet 4090:n hinnasta. 3080 oli siis se hyperaggressiivisesti hinnoiteltu malli 30-sarjassa, ja hinta oli viisikymppiä alle mainitun 50% periaatteen (3090 MSRP $1499 ja 3080 MSRP $699). Jos nyt siis mun mielestä best case scenariota mietitään, niin se on juurikin 4090 = $1999 ja 4080 = $999. Ja sitten ne alvit ja muut lisät päälle.

Hinnoittelussa ei siis varsinaisesti tehdä suurta muutosta, otetaan vain se pieni korjaus 80-malliin ettei ammuta itseä turhaan nilkkaan. Toisesta päästä korjataan tilannetta sillä, että suorituskykyero on tällä kertaa isompi kuin se 30-sarjan 10%. Eli ehkä luokkaa 20%.

AMD:lle ei tuota mitään ongelmaa seurata tätä hinnoittelumallia, eli Nvidia asettaa taas lähtötason omista näkökulmistaan, ja AMD hinnoittelee omansa kilpailukykyisiksi, mutta ei selvästi edullisemmiksi. TSMC:n 5nm linjalta ei vielä ihan kohta tule riittämään ylitarjontaa oikeastaan hinnoittelusta riippumatta. Eikä AMD todennäköisesti ole RDNA3:n myötä hirveästi jäljessä edes feature-puolella, koska ainakin RT-suorituskykyä tulee reilusti lisää.
 
Toisesta päästä korjataan tilannetta sillä, että suorituskykyero on tällä kertaa isompi kuin se 30-sarjan 10%. Eli ehkä luokkaa 20%.
Tän hetkisten huhujen valossa suorituskykyero tuskin jää 20%:iin.

Jos 4090:ssä on twitterhuhun mukaisesti 126SM:ää ja 4080:ssä vaikka ne täydet AD103:n tarjoamat 84SM:ää (todennäköisesti on vähemmän), niin 4090:ssä olisi 50% enemmän SM-yksiköitä ja muistikaistat myös sen +50% (384bit vs 256bit).

Jos katsoivat jo viime sukupolven kohdalla, että 3090 sopii hinnoitella yli kaksinkertaiseksi 3080:een verrattuna, niin en ylläty jos nyt kuilu kasvaisi vielä isommaksi.
 
No joo, jos 4080 jää tuhnuksi ja ero 4070:een on samaa tasoa kuin 3070 ja 3070 ti ero, hankala siitä on kynyttää niin paljoa rahaa. Ellei sitten 70-sarjankin hintaa nosteta... :hmm:

Vaikea kuvitella, että jäisi tuhnuksi verrattuna ampereen. Vuodot antaisivat olettaa, että ainakin isoin piiri on jo takaisin labrassa + joku vuotaa suorituskykytietoa Jos perffi per piirimalli todellakin tuplaantuu niin tämähän on kovin päivitys pitkään aikaan. Se on sitten tietty ihan eri asia mitä hinnoille ja mallinimille käy. tsmc 4 tms. prosessi mitä ad102 käyttää lienee aika oleellisesti kalliimpi kuin samsung 8nm(ampere). Osassa malleista kasvava muistimäärä luo lisäpainetta msrp:n suuntaan. Toisaalta amd taitaa olla kilpailukykyinen rdna3:en kanssa, että ehkä kilpailu puristaa hintoja ja valmistajien marginaaleja alaspäin.

 
Viimeksi muokattu:
Tän hetkisten huhujen valossa suorituskykyero tuskin jää 20%:iin.

Jos 4090:ssä on twitterhuhun mukaisesti 126SM:ää ja 4080:ssä vaikka ne täydet AD103:n tarjoamat 84SM:ää (todennäköisesti on vähemmän), niin 4090:ssä olisi 50% enemmän SM-yksiköitä ja muistikaistat myös sen +50% (384bit vs 256bit).

Jos katsoivat jo viime sukupolven kohdalla, että 3090 sopii hinnoitella yli kaksinkertaiseksi 3080:een verrattuna, niin en ylläty jos nyt kuilu kasvaisi vielä isommaksi.

Sun yhtälöstä puuttuu se tehotarve. 4090:n limitiksi huhuillaan nyt 450W. 4080 on ilmeisesti tarkoitus tehdä samoille piirilevyille kuin 4090, jolloin power limit voi ainakin teoriassa olla sama kuin 4090:llä. Pienemmästä piiristä saadaan silloin kiristettyä isommat kellot, mikä tulee kaventamaan eroa mainituista. Lisäksi välimuistipainoitteisessa designissa muistikaistarajoitteisuus ei toimi ihan samoin kuin tähänastisissa Nvidian siruissa.
 
Sun yhtälöstä puuttuu se tehotarve. 4090:n limitiksi huhuillaan nyt 450W. 4080 on ilmeisesti tarkoitus tehdä samoille piirilevyille kuin 4090, jolloin power limit voi ainakin teoriassa olla sama kuin 4090:llä. Pienemmästä piiristä saadaan silloin kiristettyä isommat kellot, mikä tulee kaventamaan eroa mainituista. Lisäksi välimuistipainoitteisessa designissa muistikaistarajoitteisuus ei toimi ihan samoin kuin tähänastisissa Nvidian siruissa.
Uusin huhu kertoo, että 4090:n limitti on sittenkin vielä mysteeri. Oli mikä oli, yllätyn, jos powerlimitti laitetaan rajoittamaan menoa niin rankasti, että 4090 jää vain 20% nopeammaksi.




L2 välimuistia AD102:ssa on hakkereiden vuotamien tietojen mukaan myöskin se +50% AD103:een verrattuna.

 
Mun veikkaus on, että virrankulutukset(eli suorituskyky) säädetään ihan kilpailutilanteen mukaan. Jos on tarpeen niin sekä amd että nvidia voivat tuoda vesijäähykamaakin tarjolle. Kilpailu suorituskykykruunusta saa valmistajat tekemään absurdeja niche tuotteita. Uskon, että kaikenlaisia tuotteita on piirustuspöydällä. Se mitä päätyy kauppoihin on joku pieni osa mahdolisuuksista, mitkä ovat olemassa.
 
Yli tonnin suositushinta kuulostaa kyllä epätodennäköiseltä, mutta joku 979e tjsp ei yllättäisi yhtään. nVidialla on varmasti huomattu mitä ihmiset on ollut valmiita maksamaan 3080:stä, ja halutaan siirtää osa rahoista scalpereiden taskuista omiin. :hmm:
nVidia on huomannut mitä ihmiset ovat olleet valmiita maksamaan aikana, jolloin kryptobuumi kävi pahimmilla ylikierroksilla. 3070/3080 hinta on seuraillut aika suoraan ethin arvon kehitystä, ylös ja alas. Hinnoittelusta tulee kyllä varmasti mielenkiintoinen ja mahdollisesti volatiili, etenkin kun ihmisten pakollisiin menoihin menee jatkuvasti suurempi ja suurempi osa palkkapussista eikä luksustuotteisiin ole samalla tavalla varaa massoilla.
 

Hyvä artikkeli, mutta moni varmaan jättää lukematta. Hyvä olisi vähän tiivistää mitä linkin päässä on ja miksi kannattaa klikata.
 
Hyvä artikkeli, mutta moni varmaan jättää lukematta. Hyvä olisi vähän tiivistää mitä linkin päässä on ja miksi kannattaa klikata.
Kyllä nyt kehtaan väittää että parsittu linkki kertoo just eikä melkein mitä sieltä löytyy: arvio NVIDIAn piirien tuotantoaikatauluista
 
Kyllä nyt kehtaan väittää että parsittu linkki kertoo just eikä melkein mitä sieltä löytyy: arvio NVIDIAn piirien tuotantoaikatauluista

Oli siellä paljon muutakin kuten kuvaus testaus ja tuotantoprosessista minkä läpi tuotteet menevät. Tuosta voisi aika hyvin esimerkiksi kuvitella, että tän hetkisten suorityskykyvuotojen täytyy olla joko täyttä paskaa tai vuotojen lähteen tarvii olla joku nvidian sisällä oleva heppu.

Mielenkiintoista oli myös ga102 piirin käyttäminen 4090 sarjan piirilevyllä, jotta voidaan etukäteen testata jäähdytystä, virransyöttöä jne. Osa niistä 600W++ vuodoista lienee perustuu testialustoihin joissa on ollut ampere piiri eikä ada. Eli etukäteen valmisteltu piirilevyä ennen kuin itse ada-piirit ovat olemassa.

Mun linkkaama postaus ei kyllä ollut mitään keskustelua. Pelkkä linkki. Olisi hyvän tavan mukaista edes jotenkin referoida suomeksi miksi linki on kiinnostava ja miksi kannattaa klikata, että syntyy keskustelua?
 
Viimeksi muokattu:
Kun vertaa Igorin artikkeleista poimittuja Adan ja Amperen kehitysaikatauluja niin vaikuttaisi, että Adan julkaisu tapahtuisi hieman myöhäisempään aikaan vuotta kuin Amperen eikä hieman aiemmin kuten huhuissa on esiintynyt.

Adan kehitysaikataulu tuosta Igorin artikkelista:
Screenshot 2022-06-02 at 23-32-11 NVIDIA AD102 AD103 and AD104 - Estimated development and pro...png

Amperen vastaava kahden vuoden takaa:
Screenshot 2022-06-02 at 23-31-43 NVIDIA’s possible roadmap to the launch of the GeForce RTX 3...png

Voi toki olla että Nvidia julkaisee tällä kertaa FE:n jonkun verran ennen AIB:ita.
 
Kun vertaa Igorin artikkeleista poimittuja Adan ja Amperen kehitysaikatauluja niin vaikuttaisi, että Adan julkaisu tapahtuisi hieman myöhäisempään aikaan vuotta kuin Amperen eikä hieman aiemmin kuten huhuissa on esiintynyt.

Adan kehitysaikataulu tuosta Igorin artikkelista:
Screenshot 2022-06-02 at 23-32-11 NVIDIA AD102 AD103 and AD104 - Estimated development and pro...png

Amperen vastaava kahden vuoden takaa:
Screenshot 2022-06-02 at 23-31-43 NVIDIA’s possible roadmap to the launch of the GeForce RTX 3...png

Voi toki olla että Nvidia julkaisee tällä kertaa FE:n jonkun verran ennen AIB:ita.

Mä veikkaan, että viimekierroksen vuotojen takia on tehty noita muutoksia. Igorhan aika paljon esitti väitteitä, että asioita on tehty adaa varten käyttämällä ga102:sta ada piirilevyllä. Testialustoilla on voitu tehdä asioita valmiiksi ainakin piirilevyn/virransyötön/jäähdytyksen suhteen ja säästää aikaa loppupäästä?

--

Yleensähän ensimmäiset myyntiin tulevat piirit ovat riskierästä. Ennen kuin ollaan 100% varmoja piirin toimivuudesta niin isketään riskitilaus sisään tehtaalle. Jos homma menee puihin niin riskikiekot menee kaatopaikalle. Nvidia on kai tehnyt viimeiset vuodet hyvää työtä, kun myyntiin tulleet piirit on A1 erää eikä ole näkynyt A2 tms. revisioita. A1 on mun käsityksen mukaan eka revisio minkä nvidia saa piiristä takaisin tehtaalta.
 
Viimeksi muokattu:
Otin eilen askeleen harppauksen tulevaisuuteen asentamalla nvidian megaspektaakkeli-to-be softan, eli Omniversen (ja miljoona pikku taustaprosessia). Ihan puhtaasta uteliaisuudesta retkahdin kun on sen verran korkealentoista uutista suoltanut silmille. Lähinnä kiinnosti myös kokeilla miten renderöinti tuolla sujuu. Ihan kivastihan se sitten sujui vaikka resurssien puitteissa ei tuon softan pyöriessä paljon muuta ohjelmaa näköjään kannata samanaikaisesti klikkailla, vaikka siihen juuri tarkoitettu (esim editoi reaaliajassa blenderillä ja live-renderöi samalla omniversessä). Mulla ei ikinä aikaisemmin photari kaatunut pelkästään lut-listaa selailessa. Toimiessaan vaikutti kyllä nopealta. Ehkä seuraavat kortit sitten joskus... Noh, en ole ammattilainen. Tulipa kokeiltua.

Varsinainen vitutus iski sitten vasta tänään kun yrittänyt ensin kiltisti estää tätä ******verseä pyörimässä taustalla resursseja viemässä ja muuttelemassa start-up prosesseja. Tää on kuin virus ja luo kaikenmaailman härpäkkeitä kuin adobe konsanaan :mad: Aika tyhmä veto kyllä nvidialta tunkea vaikeasti poistettavaa bloattia softan vasta etsiessä paikkaansa käyttäjien keskuudessa. Jos tarkoitus on olla helppokäyttöinen ja yhteinen alusta ammattilaisille, niin pahasti menee pieleen heti kättelyssä. Ihan lupaava systeemihän tuo on ideatasolla, mutta itelle riitti :p Jos tarkoitus on myydä uutta rautaa, niin pieleen menee siinäkin.

...kunhan avauduin tänne kun en muutakaan paikkaa keksinyt.
 
Piirifirma ja softa. Edelleen aika harva piilastuja suunnitteleva firma osaa tehdä oikeasti softaa. Tulee just tuollaisia oksennuksia, jotka taivuttaa koneen siltaan.
 
No joo, mutta markkinat olikin aivan täysin sekaisin. Toivottavasti tää jää vaan historian omituisuudeksi...

Mainausmarkkinoita on vaikea ennustaa, sen takia voi olla että uusi mainausboomi tulee taas esim. syksyllä ja lisää GPU-kysyntää jälleen. Ethereum mainaaminen on kai päättymässä, mutta on siellä muitakin mainattavia kolikoita.

Ja se mikä ei jää historian omituisuudeksi, on se että erittäin monet on valmiita ostamaan Nvidialta ihan sama miten hinnoitellun näytönohjaimen kahden vuoden välein, osa jopa tiheämminkin. Eli uusien 4000-sarjalaisten julkaisun jälkeen myydään taas kuukausia ei-oota, tai vähintäänkin hinnat on pilvissä eli tukkurit + jälleenmyyjät rahastaa kysynnällä.

Kuten ylempänä kirjoitettiin, Nvidialla on varmasti herkullinen paikka julkaista ennen AMD:ta ja rahastaa kalliimmilla malleilla, kun kysyntä osoittaa että ne menee hyvin kaupaksi, ja ainahan MSRP voi laskea kun kysyntä laskee, kuten nyt tekivät 3000-sarjassa.

AMD:sta ei ole näytönohjainten hintojen pelastajaksi niin kauan kun TMSC -prosessista on pulaa. Vai meneekö RDNA3 jo uudella ja hyvän ? Eiköhän TSMC pienimpien nanometrien prosessista ole jatkossakin pulaa.
 
AMD:sta ei ole näytönohjainten hintojen pelastajaksi niin kauan kun TMSC -prosessista on pulaa. Vai meneekö RDNA3 jo uudella ja hyvän ? Eiköhän TSMC pienimpien nanometrien prosessista ole jatkossakin pulaa.

N5:lla ja N6:lla huhujen mukaan RDNA3. Vaikea sanoa miten paljon AMD:n valmistuksiin vaikutti noi isot supercompuutteri diilit, ainakin jossain vaiheessa frontier varmaan vei valmistuskapasiteetista aika leijonan osan ja siihen päälle konsolit. Nyt voi olla hiukan eri tilanne kun konsolit jää N7:lle ja ei taita olla mitään isompia superkompuutteri juttujakaan painamassa niskaan.
 
Aika moni pelaaja näytti (foorumikeskustelujen perusteella) ostaneen ylihintaisen 30X0 näytönohjaimen, koska sen ylihinnan pystyi mainaamalla saamaan "cashbackkinä". Nyt kun kryptojen tuotto on alamaissa, sellaista mahdollisuutta ei ole. Toki tilanne saattaa olla ihan eri taas loppuvuodesta.
 
Kuten ylempänä kirjoitettiin, Nvidialla on varmasti herkullinen paikka julkaista ennen AMD:ta ja rahastaa kalliimmilla malleilla, kun kysyntä osoittaa että ne menee hyvin kaupaksi, ja ainahan MSRP voi laskea kun kysyntä laskee, kuten nyt tekivät 3000-sarjassa.

AMD:sta ei ole näytönohjainten hintojen pelastajaksi niin kauan kun TMSC -prosessista on pulaa. Vai meneekö RDNA3 jo uudella ja hyvän ? Eiköhän TSMC pienimpien nanometrien prosessista ole jatkossakin pulaa.

Tuo hinnoittelu on oikeasti nyt aika jännä.

Hintojen nostoja puoltaisi ainakin nämä asiat:
- Kryptokupla puhkesi, mutta se ja piiripula osoitti, että väki on valmis maksamaan. Nyt AIB partnerit sai vuoltua kermaa.
- Inflaatio on iskenyt koko toimitusketjuun.
- Piirikoot on huhujen mukaan kasvamassa ja ne maksaa AMD/Nvidia akselille enemmän mitä ennen. Itse prosessikin on kalliimpi.
- AMD ja Nvidia on taas TSCM:llä, joten valmistuskapasiteetista on lähes varmasti pulaa. Kysynnän määrää on perinteisesti hallittu hinnoittelulla.
- 3080 ja 6800xt oli virheellisesti hinnoiteltu alakanttiin, niiden saatavuus oli siitä syystä järkyttävän huono.

Kuluttajaystävällistä hinnoittelua taas puoltaisi:
- Krypot sanoi plop.
- Taloudessa on mylläys päällä, niin kuluttajat on aika epävarmoja.
- Kilpailun pitäisi jatkua aika kiivaana ja sillä on tapana laskea hintoja.
 
Ja se mikä ei jää historian omituisuudeksi, on se että erittäin monet on valmiita ostamaan Nvidialta ihan sama miten hinnoitellun näytönohjaimen kahden vuoden välein, osa jopa tiheämminkin. Eli uusien 4000-sarjalaisten julkaisun jälkeen myydään taas kuukausia ei-oota, tai vähintäänkin hinnat on pilvissä eli tukkurit + jälleenmyyjät rahastaa kysynnällä.

Olen samaa mieltä, että valaiden määrä ei varmana ole jäänyt nVidialta huomaamatta. Toisaalta on myös hintatietoisia ostajia, minkä takia kaikkien korttien hintoja ei kannata pitää ylhäällä. Muuten se alkaisi syödä PC-pelaamisen suosiota, mikä on pitkällä tähtäimellä huono juttu.

Siksi se aiemmin puhuttu strategia jossa ensin napataan valailta rahat premiummallistolla, ja halvempien korttien (varmaan 70-sarja ja halvemmat) julkaisun kanssa ei pidetä mitään kiirettä, kuulostaa varsin uskottavalta. Varsinkin kun 3000-sarjaa voi pitää samaan aikaan tuotannossa.
 
Ihmettelen jos 4090 on alle 3000€ Suomessa. Nämä high endit ovat niin tehokkaita kortteja että ei näitä tarvitse halvalla myydä. Todellista tarvetta ei ole kuin niillä jotka tarvitsee johonkin hyötykäyttöön ja niillä joille kelpaa vain paras ja raha ei ole este.
Ei se ole tyhmä joka pyytää jne...

Pistin omat ennustukseni tänne viime kuussa. Siellä sanoin, että ensin tulee yli tonnin kortit.

Nyt viikon sisään alkoi spekulaatio, että ovat 2000€+, ja nyt pistit kunnon potin tuolla 3000€+..

Ok, ovat kalliita, mutta tuskin noin kalliita :) 3090 Ti, jonka pitäisi olla täysin parasta, on alle tuon. Kohtuulliset parannukset pitäisi nostaa hintaa korkeintaan 15%, ja voin linkittää 2150€ 3090 Ti TUF:in.
 
Jos 4080 maksaa yli tonnin julkaisussa niin voisin kuvitella että AMD:lle aukeaa hyvä sauma lyödä vastapalloon suoituskyky/€ -suhteessa ja kerätä arvostelijoiden suositukset ja ostajien kiinnostukset. Nvidia varmaan haluaa tämän välttää.

Nvidia voi laskea hintoja, jos/kun AMD:n vastine tulee markkinoille. Ilman sitä, voivat rahastaa kyllä niin paljon kuin haluavat.

4080 tulee maksamaan yli tonnin julkaisussa. Ei sen tarvitse olla kuin 3090 tehoinen (joka ei ole paljon) ja tuo hinta on perusteltu ostajalle. Tämä tietenkin oma ennustus, mutta mitä syytä myydä halvalla heti alkuun, kun voi kuoria kermat päältä ja early adoptereiden lompakoista viedä rahat?
 
Kuluttajaystävällistä hinnoittelua taas puoltaisi:
- Krypot sanoi plop.
- Taloudessa on mylläys päällä, niin kuluttajat on aika epävarmoja.
- Kilpailun pitäisi jatkua aika kiivaana ja sillä on tapana laskea hintoja.

Lisäisin puoltoihin myös sen että aika moni ei-mainaavakin on tässä pulavuosien aikana kuitenkin onnistunut hankkimaan jostain nykyisen sukupolven GPU:n, vaikka sitten vähän vähemmän tehokkaan kuin alunperin toivoi. Ihan sama kuinka hulppea nosto Lovelace tai RDNA3 yleisesti olisivatkaan, niin aika harva jo Amperen tai RDNA2:n ostanut lähtee heti samaan rumbaan uudestaan jos tulevilla korteilla sekä saatavuus että hintataso ei ole siedettävä. Pari-kolme-neljä sukupolvea vanhemmilla korteilla edelleen porskuttavat saattavat toki yrittää uudestaan onneaan ja sen ymmärtää kyllä.
 
MSRP:llä olis varaa nousta n. 20% 3080:stä about 850USD:hen ja pysyttäis vielä alle tonnin.

Ite kun en osaa tällaisia monimutkaisia hintakehityskuvioita arvioida niin ihan mielenkiinnosta, mistä syistä on täysin varmaa, että hinta nousee tuota enemmän?

Tosin eikös se 3080 "MSRP" päivittynyt yli tonniin kun 12GB malli julkaistiin?
Virallista suositushintaa tuolla ei tainnut koskaan olla, mutta huomattavasti korkeammat hinnat kuin 699USD... Taitaa vieläkin olla yli 800USD halvimmatkin noista...


Tuskin tuosta nyt ikävä kyllä ainakaan alaspäin tullaan...
 
Lisäisin puoltoihin myös sen että aika moni ei-mainaavakin on tässä pulavuosien aikana kuitenkin onnistunut hankkimaan jostain nykyisen sukupolven GPU:n, vaikka sitten vähän vähemmän tehokkaan kuin alunperin toivoi. Ihan sama kuinka hulppea nosto Lovelace tai RDNA3 yleisesti olisivatkaan, niin aika harva jo Amperen tai RDNA2:n ostanut lähtee heti samaan rumbaan uudestaan jos tulevilla korteilla sekä saatavuus että hintataso ei ole siedettävä. Pari-kolme-neljä sukupolvea vanhemmilla korteilla edelleen porskuttavat saattavat toki yrittää uudestaan onneaan ja sen ymmärtää kyllä.

Voisi kai lisätä senkin, että scalpperit & mainaajat voi lisätä markkinoille päätyvien korttien määrää, kun rauta pitää saada muutettua rahaksi.

Tosiaalta valtaosa pelaajien korteista on ikivanhaa kamaa, joten päivityspotentiaalia on. Kummankin valmistajan säteenseurannalla varustetut kortit on pikaisen laskun mukaan noin 16% steam surveyn raudasta. Näin siis RTX on lähes 4v ajanjakson jälkeen ja noista yllättävän suuri osa onkin mobiilipiirejä. Noita tosiaan seurataan ihan valmistajienkin toimesta, esim muistaakseni aikanaan 2060:n osalta sijoittajillekkin teroitettiin "upgrade potentialista".
 
Voisi kai lisätä senkin, että scalpperit & mainaajat voi lisätä markkinoille päätyvien korttien määrää, kun rauta pitää saada muutettua rahaksi.

Tosiaan, unohdin ihan että mainauskorttien hyvin todennäköinen massiividumppaus on ihan nurkan takana sekin. Se voi kivasti sekoittaa pakkaa entisestään, varsinkin jos isoin aalto tapahtuu joko samaan aikaan 4080, 4070 ja 4060:n julkaisujen aikaan tai vähän ennen niitä.
 
- Piirikoot on huhujen mukaan kasvamassa ja ne maksaa AMD/Nvidia akselille enemmän mitä ennen. Itse prosessikin on kalliimpi.
Vaikka AD102 olisi 800mm2 hirviö niin AD103:n voisi kuvitella silti olevan selvästi GA102:ta (628mm2) pienempi. Piirikoko voisi siis olla pikemminkin saatavuutta parantava tekijä 4080:n kohdalla.
 
Tosiaan, unohdin ihan että mainauskorttien hyvin todennäköinen massiividumppaus on ihan nurkan takana sekin. Se voi kivasti sekoittaa pakkaa entisestään, varsinkin jos isoin aalto tapahtuu joko samaan aikaan 4080, 4070 ja 4060:n julkaisujen aikaan tai vähän ennen niitä.
Eipä nuo kryptot ole vielä niin tippuneet, että niitä kortteja kannattaisi dumppailla. Myöskin etheriumin tilanne voi jatkua vielä hyvinkin pitkään..
 
Vaikka AD102 olisi 800mm2 hirviö niin AD103:n voisi kuvitella silti olevan selvästi GA102:ta (628mm2) pienempi. Piirikoko voisi siis olla pikemminkin saatavuutta parantava tekijä 4080:n kohdalla.

Pienempihän siitä tulee, kun prosessi on hiton paljon tiheämpi mitä nykyinen samsung. 2020 yhdeltä analyytikolta tuli arviota, että 5nm alkaisi olla jo hiton hintavaa ja laskennallinen piirihinta alkaisi nousta.

Tietty se info on nyt wanhaa ja analyytikolta, joten se voi olla osoittaunut foobaariksi. TSMC mainosti N4:n olevan yksinkertaisempi valmistaa, jonka pitäisi tarkoittaa halvempaa. Hinnan korotuksia on vain tehty TSMC ja Samsung foundryjen puolessa, niin halvempi valmistaa voi tarkoittaa esim halvempi mitä vanhempi, mutta samalla kalliimpi mitä vanhempi vuosi sitten.

Jos jollain on tuoreempaa tietoa miten noille hinta per transistori kuvioille oikeasti kävi, niin se olisi pop.
 
Pienempihän siitä tulee, kun prosessi on hiton paljon tiheämpi mitä nykyinen samsung.
Joku ajatusvirhe sulla tässä, eihän GPU-piirit pienemmiksi ole menneet vaikka prosessit on tihenneet? Trendihän on enempikin piirikoon kasvun puolella.

Lähinnä päättelen että AD103 ei tule olemaan jättipiiri, koska siinä on vain vajaa 60% AD102:n SM-yksiköistä ja 67% välimuistista ja muistiohjaimista.
 
Joku ajatusvirhe sulla tässä, eihän GPU-piirit pienemmiksi ole menneet vaikka prosessit on tihenneet? Trendihän on enempikin piirikoon kasvun puolella.

Fyysisesti siis ja rajatuissa tapauksissa. Huhuttu TSMC N4 olisi tuon mukaan 61% pienempi logic arealtaan mitä 7nm. Amperet on tehty vielä väljemmällä Samsungilla. AD102 piirit on nyt lähes varmasti fyysiesti edeltäjiä isompia ja hintalappu sen mukainen. Huhuttu AD103 on vastaavasti lähes varmasti fyysisesti pienempi mitä GA102, jolla 3080 tehtiin. Sama saattaa käydä AD104 sarjan kanssa.

Tuo GA102 ja 3080 oli kyllä poikkeus, nvidia joutui kilpailutilanteen takia pistämään xx80 piirin isoimmalle kivelle. Nyt ilmeisesti 103 tuodaan kehiin korjaamaan tilannetta.

Eli omassa veikkauksessa xx80 on fyysisesti pienempi. xx70/xx60 ovat kai fifty sixty ovatko pienempiä vai ei. AD102 on nyt taatusti mörssäri.
 
Joku ajatusvirhe sulla tässä, eihän GPU-piirit pienemmiksi ole menneet vaikka prosessit on tihenneet? Trendihän on enempikin piirikoon kasvun puolella.

"xx80" viittaa teho ja hinta segmenttiin, joka hinnan kautta rajoittaa kokoa. Piirien systemaattista kasvua tapahtui lähinnä RTX aikaan siirtyessä. Sitä ennen xx80 on ollut 300-550 mm sukupolvesta riippuen, välillä isompi välillä pienempi.
 
Piirin koko riippuu täysin siitä, minkä kokoisen Nvidia on arvioinut tarvittavan, jotta pärjää kilpailussa (ja on silti tehtävissä siedettävään hintaan. Segmenteillä ei sinänsä ole vaikutusta.)

Jos AMD olis selkeästi jäljessä, niin piirit olisivat olleet varmasti pienempiä.. Intel ei ole toistaiseksi ainankaan mitenkään merkittävä kilpailija. Nvidialle...
 
Jos AMD olis selkeästi jäljessä, niin piirit olisivat olleet varmasti pienempiä.. Intel ei ole toistaiseksi ainankaan mitenkään merkittävä kilpailija. Nvidialle...

Intel voi olla relevantti parin generaation päästä high endissä. Ja sitä ennen kiusata halpakorttien kisassa jos hinta/tehosuhde on kohdallaan.
 
Intel voi olla relevantti parin generaation päästä high endissä. Ja sitä ennen kiusata halpakorttien kisassa jos hinta/tehosuhde on kohdallaan.
Kallis kisa, jos joutuu tekemään isoja piirejä ja silti kilpailee vain halvempien korttien kanssa.. Noin kun kävi edellisellä kerralla, niin Intel löi erillisnäyttisten suhteen hanskat naulaan.. En tiedä, mitenpitkään jaksavat katsoa rahareikää ja tekevät homman uudestaa, jos ei ala sujumaan..
 
Aika moni pelaaja näytti (foorumikeskustelujen perusteella) ostaneen ylihintaisen 30X0 näytönohjaimen, koska sen ylihinnan pystyi mainaamalla saamaan "cashbackkinä". Nyt kun kryptojen tuotto on alamaissa, sellaista mahdollisuutta ei ole. Toki tilanne saattaa olla ihan eri taas loppuvuodesta.
Tämä jäi varmasti suurimmalle osalle vain teoriatasolle tai hiluiksi.

4000-sarjan hinnoittelu tulee olemaan mielenkiintoinen, mainausbuumi ei ole tällä hetkellä päällä, mahdolliset 3000 sarjan käytetyt kortit ilmestyy markkinoille uusien myötä, maailmantilanne ei todellakaan ole sama kuin vuosi tai kaksi sitten jolloin irtorahaa oli paljon, vaan se irtorahan määrä on merkittävästi vähenemässä. Jotenkin en ainakaan näe tilannetta, että näytönohjainten hinta lähtisi samanlaiseen nousuun kuin 3000-sarjan julkaisun jälkeen, ennemmin päinvastoin.
 
"xx80" viittaa teho ja hinta segmenttiin, joka hinnan kautta rajoittaa kokoa. Piirien systemaattista kasvua tapahtui lähinnä RTX aikaan siirtyessä. Sitä ennen xx80 on ollut 300-550 mm sukupolvesta riippuen, välillä isompi välillä pienempi.
Erityisemmin x80:iin liittymättä siis meinasin, että piirikoot ovat pikemminkin kasvamaan päin prosessien pienenemisestä huolimatta, kun ymmärsin hese_e:n perustelevan piirikoon pienenevän sen vuoksi, että prosessi on pienempi. Tarkoitti sittenkin vissiin jotain muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Nvidia kertoi viime kvartaaliraportissa, että about kolmannes heidän asiakaskunnastaan omistaa RTX on kortin. Siellä on vielä 2/3 osaa nvidia käyttäjistä päivitysjonossa. Mutta en usko mihinkään massiiviseen päivityssykliin, kun ei säteenseuranta oleottanut niin kovaa tuulta allensa, että se olisi must fiitsöri. Toisaalta, jos säteenseurantaperffihitti olisi tarpeeksi pieni niin ehkä se voisi tehdä päivityssyklistä agressiiviseman.

RTX kortteja ollut about 3.5v markkinoille. Tällä tahdilla koko nvidian asiakaskunta on RTX leiriä 7 vuoden päästä eli about vuonna 2029. Tää aika hyvin kertoo siitä missä massa menee ja miten early adapterit eroavat massasta.

Varmaan niitä halvempia käytettyjä vois mennä niille joilla on vielä rtx off ja early adapterit ostaa uusinta hottia. Vaikea sanoa tuleeko ylitarjontaa + hintapainetta. Viimeksi osui aikalailla kaksi paskaa tuulettimeen, toinen oli mainauksen loppuminen ja toinen oli että turing ei hinnan, suorituskyvyn ja muistimäärien pohjalta ollut mitenkään mieluisa päivitys highend pascal korttien omistajille. DLSS1 oli kammottava, RTX on pelejä ei ollut ja perinteisissä peleissä suorituskyky ei noussut tarpeeksi. Se oli hienoa aikaa omistaa 1080ti :)
 
Viimeksi muokattu:
Nvidia kertoi viime kvartaaliraportissa, että about kolmannes heidän asiakaskunnastaan omistaa RTX on kortin. Siellä on vielä 2/3 osaa nvidia käyttäjistä päivitysjonossa. Mutta en usko mihinkään massiiviseen päivityssykliin, kun ei säteenseuranta oleottanut niin kovaa tuulta allensa, että se olisi must fiitsöri. Toisaalta, jos säteenseurantaperffihitti olisi tarpeeksi pieni niin ehkä se voisi tehdä päivityssyklistä agressiiviseman.

RTX kortteja ollut about 3.5v markkinoille. Tällä tahdilla koko nvidian asiakaskunta on RTX leiriä 7 vuoden päästä eli about vuonna 2029. Tää aika hyvin kertoo siitä missä massa menee ja miten early adapterit eroavat massasta.
Kun RTX (rauta säteenseuranta tuli), niin ei ollut olemassa peliengineitä, joissa se olisi ollut sisäänrakennettuna.
Ensin tuli muutamia esittelyjä ja engineitä, joissa RTX oli päälleliimattu.

Nyt on kuitenkin niin, että konsoleissa on ko rautaominaisuus (joka on tosin melko tehoton, mutta kyllä se hanskaa osan efekteistä) ja peliengineitä on kehitetty ja rauta säteenseuranta on pelintekijöille helposti valittavissa oleva ominaisuus, joka lisäksi helpottaa pelinkehitystä. Lisäksi AMD, Intel ja Nvidia jos aikovat myydä uusia kortteja, niin niiden kannattaa tukea pelinkehittäjiä s.e. rautasäteenseurannan käyttö yleistyy, sillä se patistaa voimakkaasti sitä 2/3:s osaa käyttäjistä hankkimaan uuden näyttiksen, joka on ehdottomasti AMD:n / Intelin / Nvidian etu.

Suurin jarru on konsoleiden paska rauta, mutta muuten yleistyminen tulee kiihtymään kokoajan.

FHD on se reso, jota käytetään nykyään ja vielä vuosia eniten.

Jos 40x0 näyttisten huhut pitävät paikkansa, niin todella mopot kortitkin tulevat pyörittämään säteenseurantaa @ FHD riittävän hyvin.
Lisäksi skaalaimet tuntuvat toimivan, ainankin Nvidialla senverran hyvin, jotta voidaan piirtää 720P ja skaalata siitä FHD ja hyvinkin monelle tulos tulee olemaan täysin riittävä (Yleensähän halppiskorttien käyttäjän karsivat grafiikka-asetuksia jokatapauksessqa kohtuu reippaasti.. Tällöin myös nykykorttien RT suorituskyky riittää hyvinkin monasti ok).
 
Suurin jarru on konsoleiden paska rauta, mutta muuten yleistyminen tulee kiihtymään kokoajan.

Vai olisko suurin jarru kuitenkin se 2/3 osaa nvidian käyttäjistä joilla ei edes ole rtx on. + halvemman kategorian turingit, jotka eivät ehkä edes pärjää parhaille konsoleille. Tuohon päälle ne amd:n omistajat joilla ei ole sätenseurantaa + paskat igpu läppärit ja entry level dgpu läppärit. Konsoleissa on edes perustuki olemassa ja ainakin sonyn konsolilla useammassa pelissä on ihan kiva entry level säteenseurantatoteutus.
 
Vai olisko suurin jarru kuitenkin se 2/3 osaa nvidian käyttäjistä joilla ei edes ole rtx on. + halvemman kategorian turingit, jotka eivät ehkä edes pärjää parhaille konsoleille. Tuohon päälle ne amd:n omistajat joilla ei ole sätenseurantaa + paskat igpu läppärit ja entry level dgpu läppärit. Konsoleissa on edes perustuki olemassa ja ainakin sonyn konsolilla useammassa pelissä on ihan kiva entry level säteenseurantatoteutus.
Jos AMD /Nvidia / intel sponssaavat vähäsen pelinkehittäjiä, niin se kompensoi huomattavan hyvin pienmpää myyntiä, kun muinaismuistojen omistajat ei ko peliä osta. Sensijssn ko muinaismuistojen omistajat menevät ja ostavat uusia näyttiksiä, jos peli on hyvä, joka on taas $$$ AMD, Nvidia ja Intel..
Sitäpaitsi noita on nyt myyty senverran reilusti, että aiakaskunta on jo nyt jokatapuksessa suuri peleille, jotka eivät toimi ilman noita (tai voi tietysti tehdä myös tosin köyhän näköiseksi sen pelin, jos ei ole rauta säteenseurantaa, kun perinteisiä hankalia "korvikkeita" ei ole ohjelmoitu (Liian kallista tai teknisesti järkevästi toimivana mahdotonta...)

Ihan sama, kuin joku DX 12 vaatimus tai vastaava. Se on hyvin yleistä..

Ja kuten totesin: Halppiskorteissa voi aina pienentää resoa ja esim 30 FPS:kin riittää varmasti erittäin suurelle osalle halppiskorttien omistajista.
 
Jos AMD /Nvidia / intel sponssaavat vähäsen pelinkehittäjiä, niin se kompensoi huomattavan hyvin pienmpää myyntiä, kun muinaismuistojen omistajat ei ko peliä osta. Sensijssn ko muinaismuistojen omistajat menevät ja ostavat uusia näyttiksiä, jos peli on hyvä, joka on taas $$$ AMD, Nvidia ja Intel..
Sitäpaitsi noita on nyt myyty senverran reilusti, että aiakaskunta on jo nyt jokatapuksessa suuri peleille, jotka eivät toimi ilman noita (tai voi tietysti tehdä myös tosin köyhän näköiseksi sen pelin, jos ei ole rauta säteenseurantaa, kun perinteisiä hankalia "korvikkeita" ei ole ohjelmoitu (Liian kallista tai teknisesti järkevästi toimivana mahdotonta...)

Eikö tämä ole täysin sama argumentti kuin jos sony tai microsoft sponssaa vähäsen pelikehittäjiä tai vielä parempi optimoivat erityisen hyvin säteenseurannalle kun ensi vuodesta lähtien ainakin isoimmat sonyn yksinoikeudet tulevat vain säteenseurantaa tukevalle konsolille(ps5, ei enää ps4 tukea isoimmille peleille kuten spiderman2)
 
Vai olisko suurin jarru kuitenkin se 2/3 osaa nvidian käyttäjistä joilla ei edes ole rtx on. + halvemman kategorian turingit, jotka eivät ehkä edes pärjää parhaille konsoleille. Tuohon päälle ne amd:n omistajat joilla ei ole sätenseurantaa + paskat igpu läppärit ja entry level dgpu läppärit. Konsoleissa on edes perustuki olemassa ja ainakin sonyn konsolilla useammassa pelissä on ihan kiva entry level säteenseurantatoteutus.
Forspoken saa ps5 myös Amd Fsr 2.0 tuen joten eiköhän tuo säteenseuranta toimi ihan kivasti sen kanssa myös uusimmilla konsoleilla.

Itse pelaan 4k ja eipä taida sillä resoluutiolla ja edes Dlss balanced tarjota tarpeeksi säteenseuranta suorityskykyä kaikissa peleissä Rtx 4070/4060 ti kanssa joita olen harkinnut. Suosiolla taidan siirtyä säteenseurantaan vasta 2024 kun tulee seuraava iso harppaus jolloin toivonmukaan säteenseurannan negatiivinen vaikutus suorituskykyyn ei ole about puolet pois fps.

Tosin enemmistö pc pelaajista maailmalla pelaa edelleen full hd resoluutiolla. Itse tunnen ainoastaan yhden itseni lisäksi joka ei pelaa tietokoneella full hd resolla, useimmilla gtx 16xx(ti/super) tai gtx 1070(ti).
 
Nvidia kertoi viime kvartaaliraportissa, että about kolmannes heidän asiakaskunnastaan omistaa RTX on kortin. Siellä on vielä 2/3 osaa nvidia käyttäjistä päivitysjonossa. Mutta en usko mihinkään massiiviseen päivityssykliin, kun ei säteenseuranta oleottanut niin kovaa tuulta allensa, että se olisi must fiitsöri. Toisaalta, jos säteenseurantaperffihitti olisi tarpeeksi pieni niin ehkä se voisi tehdä päivityssyklistä agressiiviseman.

RTX kortteja ollut about 3.5v markkinoille. Tällä tahdilla koko nvidian asiakaskunta on RTX leiriä 7 vuoden päästä eli about vuonna 2029. Tää aika hyvin kertoo siitä missä massa menee ja miten early adapterit eroavat massasta.

Varmaan niitä halvempia käytettyjä vois mennä niille joilla on vielä rtx off ja early adapterit ostaa uusinta hottia. Vaikea sanoa tuleeko ylitarjontaa + hintapainetta. Viimeksi osui aikalailla kaksi paskaa tuulettimeen, toinen oli mainauksen loppuminen ja toinen oli että turing ei hinnan, suorituskyvyn ja muistimäärien pohjalta ollut mitenkään mieluisa päivitys highend pascal korttien omistajille. DLSS1 oli kammottava, RTX on pelejä ei ollut ja perinteisissä peleissä suorituskyky ei noussut tarpeeksi. Se oli hienoa aikaa omistaa 1080ti :)
Vaikka tässä on tullut omistettua RTX:ää aina 2060 mobilesta 3080:n, RT:n käyttäminen on eri asia kuin RT-kortin omistaminen. Joku Dying Light 2 on parempi 120 fps, mitä gameplayn osalta voin sanoa. RT:n kanssa nätimpi joo, ja siksi nyt alennuin 1440p resoon @120 hz.

Nvidian paras ominaisuus on DLSS quality. Ei RT, vaan tuo. Artefakteja, sahalaitoja tms silmäsontaa en ole huomannut. Ja balanced ei em syystä käy.
 
Forspoken saa ps5 myös Amd Fsr 2.0 tuen joten eiköhän tuo säteenseuranta toimi ihan kivasti sen kanssa myös uusimmilla konsoleilla.

Itse pelaan 4k ja eipä taida sillä resoluutiolla ja edes Dlss balanced tarjota tarpeeksi säteenseuranta suorityskykyä kaikissa peleissä Rtx 4070/4060 ti kanssa joita olen harkinnut. Suosiolla taidan siirtyä säteenseurantaan vasta 2024 kun tulee seuraava iso harppaus jolloin toivonmukaan säteenseurannan negatiivinen vaikutus suorituskykyyn ei ole about puolet pois fps.

Tosin enemmistö pc pelaajista maailmalla pelaa edelleen full hd resoluutiolla. Itse tunnen ainoastaan yhden itseni lisäksi joka ei pelaa tietokoneella full hd resolla, useimmilla gtx 16xx(ti/super) tai gtx 1070(ti).
Siis millä pelaat natiivilla 4k:lla vakiona? Jäi epäselväksi. Monissa peleissä 4k ja RT toimivat jo hyvin. Ja kuten edellä mainitsin, ruudunpäivityksen vuoksi resossa piti tinkiä, että on very high/ultra+RT tossa Dying Lightissä. DLSS quality on oikeasti hyvä. Balanced voi kelvata jolkekin, mutta mulle ei.
 
Vaikka tässä on tullut omistettua RTX:ää aina 2060 mobilesta 3080:n, RT:n käyttäminen on eri asia kuin RT-kortin omistaminen. Joku Dying Light 2 on parempi 120 fps, mitä gameplayn osalta voin sanoa. RT:n kanssa nätimpi joo, ja siksi nyt alennuin 1440p resoon @120 hz.

Nvidian paras ominaisuus on DLSS quality. Ei RT, vaan tuo. Artefakteja, sahalaitoja tms silmäsontaa en ole huomannut. Ja balanced ei em syystä käy.

Mun kirjoissa suurin ilo sääteenseurannasta on artistien ja peliohjelmoihien elämän helpottaminen. Joko halventaa pelikehitystä tai nopeuttaa pelikehitystä riippuen tiimin päämäärästä. Ei tarvi leipoa ja käsisäätää probeja ettei valoa valu jostain nurkasta läpi tms. Samalla ei tarvi sitten odotella leipomista ennen kuin näkee lopputuloksen. Hyvin tehty käsinleivottu staattinen pelialue voi olla tosi vaikea erottaa aidosta säteenseurannasta tai säteenseuranta voi olla jopa huonompi(kohina).

Säteenseuranta on algoritmin ja koodin tasolla helpompi ymmärtää ja generalisoida kuin erilaiset kikat mitä rasteroinnissa käytetään. Hyvä esimerkki on heijastukset. rasterilla voidaan tehdä melko helposti yhden tason kattava planaariheijastus, esim. merenpinta. Toinen tapa on erilaiset cubemap yms. härdellit joita joko leivotaan etukäteen tai sitten renderöidään pikkuhiljaa useamman framen aikana matalaan resoluutioon. Saa olla aika outo grafiikkakooderi, jos ei pidä säteenseurantahärvelien koodailusta versus raster hackerointi :) Lasken tähän säteenseurantaan mukaan myös softa-algoritmit kuten signed distance fieldsit, voxelit yms. UE5 on hyvä esimerkki, kun softa-algoritmilla haxoorataan nopea lopputulos ja laatua voidaan nostaa rautakiihdytetyllä säteenseurannalla.
 
Viimeksi muokattu:
Siis millä pelaat natiivilla 4k:lla vakiona? Jäi epäselväksi. Monissa peleissä 4k ja RT toimivat jo hyvin. Ja kuten edellä mainitsin, ruudunpäivityksen vuoksi resossa piti tinkiä, että on very high/ultra+RT tossa Dying Lightissä. DLSS quality on oikeasti hyvä. Balanced voi kelvata jolkekin, mutta mulle ei.
Tällä hetkellä pelaan rtx 3060 kanssa käyttäen Dlss balanced/quality sekä asetusten optimointia. Pelistä riippuen myös natiivi 4k(pelaan paljon Age of empires 2 DE jossa natiivi 4k ultra asetuksilla ja uhd tekstuureilla toimii hienosti) tai Nis(Nvidia image scaling) pientä resoluution leikkausta ja asetusten optimointia.

Tosiaan rtx 3060 on 1440p näytönohjaimeksi tarkoitettu joten kompromisseja joutuu tekemään raskaammissa peleissä. Siksi päivitys rtx 3080/4070/4060 ti on ajankohtainen jolloin voisi pelata Dlss quality/Fsr 2.0 quality asetuksilla kaikki paitsi säteenseuranta ultralla(mahdollisesti joissain peleissä voi jopa säteenseurantaa käyttää alemmilla asetuksilla).

Muutaman pelin oston jättänyt myöhemmäksi esim Cyberpunk 2077 jotta ei tarvitsisi isoja kompromisseja tehdä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 430
Viestejä
4 551 015
Jäsenet
74 985
Uusin jäsen
Cactus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom