NVIDIA-spekulaatioketju (Lovelace ja tulevat sukupolvet)

En usko että noista demoista kannattaa vetää johtopäätöksiä sen viimesen tuotteen puolesta. Kyseessä oli kuitenkin puhdas teknologiademo, tarkotuksena on nimenomaan näyttää se uus hieno teknologia. Uskon ettei noi autot yms tuu kiiltämään peilipintana sitten kun peli julkastaan, tarkotus oli vaan näyttää miltä se näyttää ns. täysin puhdaalla ja mahdollisimman heijastavalla pinnalla. Hölmöltähän tuo itse pelissä näyttäis kun jokanen auto hohtaa peilinä heijastaen kaiken.

Ja mitä tohon ylempään tulee, mun mielestä on typerää ajatella että on typerä kuluttajana jos haluaa sen parhaimman mahdollisimman markkinoilla olevan vehkeen. Katsojan silmissähän se loppupeleissä on, että mikä lasketaan "näteillä asetuksilla 1440p resolla mainiosti pyöriväksi". Toisille riittää se hikiseen 60fps ja vähän lasketut asetukset, toinen on valmis laskemaan asetukset ihan nolliin paremman ruudunpäivityksen puolesta ja kolmas sitten haluaa kaikki karkit päälle ja ruudunpäivityksen mahdollisimman korkealle 4k resolla. Kaikki kun ei kuitenkaan sillä 1440p resollakaan pelaa, vaan monella on korkeampaa resoluutiota (4k tai 3440x1440 ultrawide) ja ihan suoraan kokemuksesta voin sanoa että tolla 3440x1440 resolla pelatessa ei 1080ti tehot yksinkertaisesti jokaisessa pelissä riitä. Varsinkaan jos on tarkotuksena vääntää nappulat kaakkoon reunanpehmennystä luukunottamatta. Toki joskus homma on kiinni puhtaasti laiskasta optimoinnista, mutta useemmin kun kerran sitä on tullu toivottua enemmän hönkää näyttikseltä. Sit kun vielä mukaan lisätään korkearesoluutioiset näytöt korkealla virkistystaajudella (1440p 165hz oli jo joskus liikaa 1080ti:lle) niin siinä on ihan turha vängätä vastaan että 1070 riittää tai on paras kortti. 4k ja 144hz kuitenkin löytyy jo samasta näytöstä, mikäli on valmis siitä maksamaan.

Tarpeita on kuitenkin monia ja tässäkin loppujenlopuks on kyse harrastuksestakin ja nehän tunnetusti maksaa. Ei se missään nimessä typerää ole jos haluaa sen parhaimman ja uusimman mahdollisen mallin, ei se kuitenkaan keneltäkään muulta ole pois. Jos haluaa sen parhaimman mahdollisimman kokemuksen peleissä niin ei se kauheasti vaihtoehtoja jätä. Ite tässä benchmarkkeja odottelen sen pari viikkoa, ja jos suorituskyky nousee tarpeeksi paljon omasta mielestä ilman raytracingiä vrt. 1080ti niin kyllä mä päivittelyhommiin rupean. Jos se sitten jonkun mielestä on puhdasta idiotismia niin ei se kyllä pahemmin mua kiinnosta, high-end on syystäkin high-end eikä sitä kaikille oo tarkotettukkaan.

Mut kuten tossa aikasemmin jo sanoin, mulla on omat epäilykset koko julkaisusta.
 
@Raxama Ei ole typerää jos haluaa ja ostaa parhaan, vaan viittasin tuossa että ostaa parhaan tajuamatta sitä, että on tullut uusi segmentti vielä tehokkaammille korteille mitä ennen oli tarjolla, vaikka mallinumero olisikin sama (GTX x070, GTX x080). Sanoinkin siis että on typerä jos ei tätä seikkaa tajua ja sitten kun tajuaa, niin voi ostaa vaikka SLI-käyttöön kaksi parhainta korttia hyvillä mielin. Tuo hintojen päiväily sai minut kirjoittamaan tämän. Hieman tosin selkeytin viestiäni jälestä päin.

Minulle on vain arkea se että kaikkien pitäisi ymmärtää tällaiset markkinointikikkailut kapitalistisessa yhteiskunnassa ja jatkuvan markkinoinnin keskellä. Minä en aliarvioi automaattisesti kuulijaa. Toivottavasti ainakin sinä ymmärrät mitä haen.
 
Harmittaa vaan tää ainainen VRAMin pihtailu Nvidialla. Noh, jos sitten 30 sarjassa saataisiin 15+ GB lippulaivamalliin..
 
Ihan kivallehan nuo raytracing hommelut näytti. Nyt pitös vaan saada tietoa, kuinka hyvin noi toimii peleissä oikeasti vai rampauttaako kuinka pahasti suorituskykyä. Jensenin puheista nyt sai semmosen kuvan, että RT:llä toteutettuna pelit toimii Turingilla paremmalla FPS:llä normaaliin tapaan verrattuna, mutta eipä tuota usko ennen ku nökee oikeiden testien tuloksia.

Pelin kehittäjän näkökulmasta ray tracingin avulla toteutettu valaistus ja varjot kyllä varmasti todella mielenkiintoisia, kun ei tarvii kikkailla kaikennäkösten kikka 3 kanssa, että saa heijastukset ym. näyttämään oikeilta.

Ite kyllä jopa jossain mielessä yllätyin noiden RT tehoista. SW demikin pyöri pelkästään yhdellä turingilla...

Mutta joo, kyllä oli puolivillainen show, kun ei puhuttu tehoeroista ilman RTX juttuja oikeestaan ollenkaan.

SW-demon perusteella 2080 Ti luultavasti jaksaa ihan hyvin. Alempien mallien kohdalla on iso kysymys, riittääkö potku muuhun kuin tikin saamiseen feature-listaan.

Niin kuin piirin karkeasta rakennekaaviosta näki, suuri osa pinta-alasta on mennyt RT-coreen ja tensoreihin. Tältä pohjalta tuntuu todennäköiseltä, ettei perinteisissä kuormissa tule isoa parannusta. Säteenseuranta on sen verran merkittävä paradigman muutos, että ilman kompromisseja se ei tule.
 
SW-demon perusteella 2080 Ti luultavasti jaksaa ihan hyvin. Alempien mallien kohdalla on iso kysymys, riittääkö potku muuhun kuin tikin saamiseen feature-listaan.

Niin kuin piirin karkeasta rakennekaaviosta näki, suuri osa pinta-alasta on mennyt RT-coreen ja tensoreihin. Tältä pohjalta tuntuu todennäköiseltä, ettei perinteisissä kuormissa tule isoa parannusta. Säteenseuranta on sen verran merkittävä paradigman muutos, että ilman kompromisseja se ei tule.

Joo kyllähän tuo Ray Tracing iso muutos on koko reaaliaikaisen tietokonegrafiikan alalle. Kyllöhön noista korteista olis tullu ihan järjettömän kokosia, jos olisi koitettu ilman kompromissia tehdä. Nyt on vaan mielenkiintoinen nähä, onko 2080Ti ainoa, joka noita ray tracing juttuja jaksaa oikeasti kunnolla pyöritellä...

Jos noi Ray Tracing efektit toimii halvemmillakin piireillä köyttökelpoisesti ja tosiaan mahdollistaisivat jopa paremman suorituskyvyn vs normi rasteroinilla suoritettavaan varjostukseen ja heijastuksiin, niin näen että tulevista konsoleista voi hyvinkin löytyä nvidian piiriä sisältä... Sen verran iso juttu toi on pelinkehittäjille ajan ja vaivan säästön osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuo raytracing ihan hienon näköistä oikein käytettynä, mutta miten lie jaksaa kortit pyöritellä sitä. Riittääkö esim 2070 ytyä pyöritellä kuinka sulavasti pelejä raytracingin kanssa. Joissain peleissä lähtenyt myös hieman lapasesta tuon kanssa leikkiminen. Mitä noita trailereita katseli niin BF V taisi olla pahin. Kadulla olevan auton pinta, kuralätäköt yms. kiiltää kuin putipuhdas peili. Tomb raiderissa oli ainakin trailerin perusteella huomattavasti paremmin toteutettu tuo. Osalla deveistä siis lähtenyt hieman mopo keulimaan uuden leikkikalun kanssa.

No "hieman" joo... Nuo heijastukset näytti kaikkea muuta kuin realistisilta tai hyviltä, mutta silti jengi näyttää olevan ostohousut märkänä tuollaselle.. :facepalm:
Menee samaan sarjaan bloomin ja blurrin kanssa, hirveä hypetys aikoinaan ja sitten ne pilaa jokaisen pelin mihin ne on laitettu. :D
 
Tulispa revikat nopeasti, että voin päättää ostanko vai en... Saa olla tehonlisä melkoinen (ilman raytracingiä) Pascaliin verrattuna, että maksaisin yli 1300€ kortista. Ja tuleekohan tuo raytracing lyömään läpi tulevaisuudessa vai jääkö vain hypejunaksi?
 
No "hieman" joo... Nuo heijastukset näytti kaikkea muuta kuin realistisilta tai hyviltä, mutta silti jengi näyttää olevan ostohousut märkänä tuollaselle.. :facepalm:
Menee samaan sarjaan bloomin ja blurrin kanssa, hirveä hypetys aikoinaan ja sitten ne pilaa jokaisen pelin mihin ne on laitettu. :D
Mielipide tämäkin, mutta en sanoisi, että grafiikan realismia lisäävät tekniikat pilaavat pelejä. Toki pahimmassa tapauksessa tekniikkoja käytetään liioitellen tai väärin. Se on kuitenkin vain yksi monista ongelmista huonosti tehdyissä peleissä.
 
Ilmeisesti toinen sukupolvi perään kun on skipattava kortin uusiminen. Vanha 980 jaksaa painaa.

Ja omasta rahasta tuo kortin uusiminen ei ole kiinni. :tdown:
 
Ja tuleekohan tuo raytracing lyömään läpi tulevaisuudessa vai jääkö vain hypejunaksi?
Kyllä ray tracing on oleellisena fotorealisen grafiikan mahdollistavana teknologiana varmasti tulossa, mutta aikajännettä ei tässä vaiheessa pystyne ennustamaan edes kirkkaimmalla kristallipallolla. Kaikessa paitsi reaaliaikaisessa grafiikassahan ray tracing on ollut jo vuosikymmenet aktiivisessa käytössä.
 
Harmittaahan tuo hintataso. 2v sitten ostin 1070 kortin ja oikeastaan ärsyttänyt jo silloin että miksi en ostanut sitä 1080. Nykyään kun pelailee 240Hz fullHD monitorilla niin toivoisi että saisi pelissä kun pelissä yli 200fps mutta ei tuo 1070 kortti jaksa pyörittää kuin CS:ää ja dota2 lähellä virkistystä. Muissa peleissä mennään low detail 150 - 200.
 
Meinasin jo pistää 2080ti:n tilaukseen, mutta sitten tajusin, ettei taida hirveästi lisätehoa tuoda verrattuna 1080ti:hin iRacingia VR-laseilla pelatessa. :cigar2:
 
Turingissa on uudet SM:t, jotka ovat noin 1,5 kertaa nopeammat kuin Pascalissa. Perustuu siihen, että FP32- ja INT32-shaderit voidaan laskea rinnan. Sikäli paljon muutakin on mennyt uusiksi, eli piiri ei ole Volta + RT-coret. Sikäli ymmärrettävää, koska uusi tapa laskea framet tehokkaasti vaatii lisää rinnakkaisuutta.

15.jpg
Eli nyt alkaa myös Async yleistyä kun nvidia alkaa sitä edistämään. Jännä etteivät kauheasti demossa tästä hehkuttaneet. Olisiko siksi että AMD teki jo aikaisemmin saman ja ovat itse myöhässä. :)
 
Noissa uusissa ei ole enää dual-dvi liitintä eli miten kuvan saa dvi monitoriin (2560x1440@100)?
 
Noissa uusissa ei ole enää dual-dvi liitintä eli miten kuvan saa dvi monitoriin (2560x1440@100)?
Ostat displayport to dual-link adapterin. Maksaa aika paljon kun pitää olla aktiivinen adapteri. Itsellä moinen, mutta näytt tukee vain 64hz :/
Ostin noita pari jenkeistä, pitäisi varmaan myydä tuo ylimääräinen pois.
 
Eli nyt alkaa myös Async yleistyä kun nvidia alkaa sitä edistämään. Jännä etteivät kauheasti demossa tästä hehkuttaneet. Olisiko siksi että AMD teki jo aikaisemmin saman ja ovat itse myöhässä. :)

Harmi, että Hot chips -preso jäi tältä vuodelta pois, koska julkaisua siirrettiin. Viime vuonna tuolla avattiin Voltan SM-arkkitehtuuri. On aika selvä, että SM-arkkihtehtuuri on muuttunut Voltasta.

Lyhyesti katsottuna Voltan SM:n subcore pystyy laskemaan joko INT:n, FP32:n tai FP64:n kerrallaan. Turingissa on joko Voltan subcorea muokattu mahdollistamaan rinnakkaisuus, tai sitten subcoren rakenne on kokonaan uusi. Jos tuota mun pasteamaa Turing-markkinointislideä katsoo, niin vaikuttaisi siltä, että INT:t ovat omissa "yksiköissään", kuten myös FP32-, Tensor- ja RT-yksiköt. Mielenkiintoista nähdä miten L2, L1, L0 I, BRU, warp scheduler ja math dispatch on toteutettu Turingissa. FP64 on ilmeisesti jätetty kokonaan pois, mikä on ok, koska pelikäytössä se on merkityksetön. Veikkaan, että suurin ajuri INT:n ja FP32:n rinnakkaisuudelle tulee keinoälystä (ML/DL), jossa INT8/32 ja FP16/32 hyötyvät rinnakkaisuudesta. Mielenkiintoista nähdä miten tosiaan async shading on parantunut. Kokonaisuutenaan kyseessä on kuitenkin uusi arkkitehtuuri, eikä Pascal "refresh".

Edit: osassa spekulaatiota näyttää olevan myös, että Volta kykenee laskemaan rinnakkain INT & FP32:n (dual issue math dispatch). Tosin ei näytä olevan täyttä varmuutta. INT-yksiköt ovat olleet jo mukana Keplerissä, josta alkaen subcore on voinut laskea INT32:n tai esim. 4x INT8:a per cycle. Ainakaan NVIDIA ei tuota rinnakkaisuutta ole aikaisemmin mainostanut.

upload_2018-8-21_10-2-39.png
 
Viimeksi muokattu:
Juu hienoja efektejä nähtiin, mutta sitten tullaan siihen PC pelaamisen paradoksiin että varsinkin FPS peleissä käännetään kaikki sellainen pois päältä mikä ei vaikuta view distanceen. Mahdollisimman yksinkertaisella saadaan etua niihin jotka ajelee kaikki karkit päällä. Otetaan nyt esimerkiksi tarkasteluun se huonedemo. Joka ikinen pelaaja haluaa kääntää sen RTX:n pois päältä jos kyseessä on FPS peli jossa olisi mahdollisesti samanlaisia huoneita.

Tekniikka on varmaan erinomainen johonkin yksinpelattavaan peliin jossa haluaa hakea jännitystä.
Puhu vain omasta puolestasi; minä pelaan kaikkia pelejä kaikki nupit kaakossa. Jos ei pyöri sulavasti, niin odotan kunnes tulee tehokkaampaa rautaa saataville.
 
Eli nyt alkaa myös Async yleistyä kun nvidia alkaa sitä edistämään. Jännä etteivät kauheasti demossa tästä hehkuttaneet. Olisiko siksi että AMD teki jo aikaisemmin saman ja ovat itse myöhässä. :)
Tuosta ei taida saada nopeuslisää ilman pelitukea, eli random DX11 peleihin ei iloa vaan vaaditaan DX12 Async compute vivulla?
 
Tuosta ei taida saada nopeuslisää ilman pelitukea, eli random DX11 peleihin ei iloa vaan vaaditaan DX12 Async compute vivulla?
Eiköhän pelintekijöilläkin ala kohta tulla parempia toteutuksia kun molempien valmistajien kortit hyötyy.
 
Tuplaakohan SLI ray tracing tehot? Ja käytettiinköhän noissa demoissa SLI:tä vai yhtä korttia?
 
Puhu vain omasta puolestasi; minä pelaan kaikkia pelejä kaikki nupit kaakossa. Jos ei pyöri sulavasti, niin odotan kunnes tulee tehokkaampaa rautaa saataville.

Tämä on toki jokaisen valinta. Menetkö pimeään huoneeseen kaikki karkit päällä jossa näet ainoastaan pöydän ja siellä nurkassa sitten väijyy vastustaja joka nylkee sinut puukolla.
Vai menetkö samaan huoneeseen ja näet koko huoneen ja myös sen vastustajan.

Tästä siinä asetusten alasajossa pitkälti on kyse. Tosin nykyisin ei taida enää esim. heinikkoa saada kokonaan pois kuten sen joskus ensimmäisten battlefieldien aikaan sai josta oli suuri etu.

Toki sitten kun pelimoottori on buginen niin jotain efektejä on voinut käyttää myös hyödyksi, kuten seinien läpi tulevia varjoja mutta tollaiset ennemmin taikka myöhemmin on korjattu.

Tää säde homma olis konsoleissa paljon kovempi juttu kun siellä kaikki pelaajat on grafiikan tasossa samalla viivalla, kun konsolipeleissä ne asetukset on pitkälti se mitä pelintekijä päättää.
 
Olinko ainoa, jonka hype vain laski Nvidian pressitilaisuuden nähtyään?
Tein ratkaisun ja nappasin myyntialueelta tämän pressin johdosta 1080Ti:n reilu viiteensataan. RayTracing on aina kiinnostanut ja on hienoa että sitä tuodaan nyt peleihin mutta kannustankin nyt taustajoukoista teitä muita ostamaan kovalla tahdilla RTX tuoteperhettä. Itse pelailen vielä vuoden taikka pari tuolla tulevalla 1080Ti kortilla.
 
Julkistus pääosin vastasi aikalailla tismalleen omia odotuksia ja osittain jopa ylitti ne.
Hinnat ovat toki suolaiset, mutta sitä nyt osasikin odottaa. Piiri on kuitenkin hemmetin suuri, eikä HE-segmentissä ole ollenkaan kilpailua. Toki pieni osa minussa toivoi, että olisivat nyt pysyneet siellä tonnin rajoissa verollisina eurohintoina.
 
Viimeksi muokattu:
Positiivisena uutisena Founders edition jäähdytystä on ilmeisesti rutkasti parannettu (testejä odotellessa) ja ilmeisesti virransyöttökin laadukas. Onko founders edition nyt jopa varteenotettava vaihtoehto hiljaista ja viileää korttia himoitsevalle?
 
Julkistus pääosin vastasi aikalailla tismalleen omia odotuksia ja osittain jopa ylitti ne.
Hinnat ovat toki suolaiset, mutta sitä nyt osasikin odottaa. Piiri on kuitenkin hemmerin suuri, eikä HE-segmentissä ole ollenkaan kilpailua. Toki pieni osa minussa toivoi, että olisivat nyt pysyneet siellä tonnin rajoissa verollisina eurohintoina.

Itse uskon, että ainakin lähelle tuota tonnin hintaa tullaan 2080ti custom-korttien osalta ennen joulua vielä.
 
Positiivisena uutisena Founders edition jäähdytystä on ilmeisesti rutkasti parannettu (testejä odotellessa) ja ilmeisesti virransyöttökin laadukas. Onko founders edition nyt jopa varteenotettava vaihtoehto hiljaista ja viileää korttia himoitsevalle?

Jostain luin kommentin, että NVidia hehkutti uuden jäähdytyksen olevan 5x hiljaisempi, mutta db asteikko on logaritminen niin se tarkoittaisi vain 7db:n pudotusta. Eli päästäisiin samalle tasolle kuin custom korttien jäähdytykset oli 11-sarjalaisissa.
 
Jostain luin kommentin, että NVidia hehkutti uuden jäähdytyksen olevan 5x hiljaisempi, mutta db asteikko on logaritminen niin se tarkoittaisi vain 7db:n pudotusta. Eli päästäisiin samalle tasolle kuin custom korttien jäähdytykset oli 11-sarjalaisissa.
Esityksen aikana Jensen sanoi, että tää uusi refu on hiljasempi kun parhaat 1080Ti custom mallit.
 
Eli toisin sanoen olet edelleen sitä mieltä, että säteenseuranta on huonoa ja pelottavaa kehitystä.

Missään en ole sanonut että olisi huono kehityssuunta. Sinä olet itse tehnyt jotain virheellisiä tulkintoja ja ilmeisesti sinulla on pelkoihin joku fiksaatio.

Annat nyt uuden perusteen sille: fps-peleissä monet kääntävät grafiikat minimiin.

Kyllä näin monet tekevät player vs. player peleissä koska sillä saadaan selvää etua sellaiseen pelaajan nähden joka ei näin tee.

Tästä seuraa sinun mielestäsi ilmeisesti se, että koko säteenseuranta tai vastaavat kehitysloikat ovat vain turhakkeita.

Hienoa tekniikkaa jota monikaan ei välttämättä käytä koska käyttämättä jättämällä saavuttaa etua. Hyvin yksinkertaista.
Toki asia on eri pelatessa jotain yksinpelejä joita itsekin tykkään pelata kaikki karkit tapissa. Sellaiseen pelailuun tekniikka toki tuo kivoja efektejä.

Aiemmin pelkäsit peleistä tulevan 24fps, koska demo oli pyörinyt sillä nopeudella.

Ja tämä on ihan täyttä paskaa. Itse olet virheellisiä tulkintoja tehnyt siitä mitä olen sanonut.

NVIDIA-spekulaatioketju (Volta/Turing)

Tuosta siis ilmeisesti sinä sait kilarit ja aloit keksimään keikenlaista paskaa ja vääristelemään sitä mitä olen sanonut.
En ymmärrä että miten ihmeessä onnistut tulkitsemaan tuosta että minä PELKÄÄN että pelit pyörii jatkossa 24fps. Kunh ainut mitä yritin selventää tuossa on se että nyt julkaistavalla raudalla saadaan reaaliaikaisesti rendattua säteillä leffoissakin tutuksi tulleella 24fps:llä.
Sitten lähinnä kysymyksenä heitin ilmoille että onko säteet nyt niin hottia että jopa peleissä olisi jatkossa ihan täysin ok että ne pyörii 24fps.
Miten ihmeessä saat tuon väännettyä jotenkin että pelkään näin käyvän?

Demossa fps oli 24, joten ilmeisesti peleistä tulee mielestäsi 24fps tai alle.

Jos tuolla julkaistulla raudalla tuon tason säteilyä meinataan harrastaa niin eiköhän se ole aika selviö.

Mutta kuitenkin mielestäsi demot ovat vain demoja.

Niin demoissa voidaan esittää valikoidusti juuri se mitä halutaan ja silloin kun päästään valitsemaan niin sinne ei suinkaan valita sitä huonointa mahdollista tilannetta vaan se kaikista paras mahdollinen tilanne. Eli mikä näyttää hienolta ja mikä pyörii sulavasti.

Katsot, että uuden kehityksen mahdollistama anti oli siinä, mitä Nvidia esitteli.

Kyllähän tuota nyt aika kattavasti esiteltiin. Ja mahtuihan sinne jopa yksi mokakin joukkoon joka paljasti että raskasta tuo on. Tanssilattia demossa unohtui RTX päälle kun ajettiin kameraa uudeen kohtaan ja oli aika pilkkimistä se siirtyminen. Paljasti sen että raskasta tuo on ja ne efektit mitä tullaan tässä lyhyen ajan sisällä näkemään niin tulevat olemaan vaatimattomampia.
Muutenkin se että ns. interaktiiviset demot oli lähinnä kamera paikallaan, paitsi BF V jossa sitten vastaavasti mentiin hidastettuna herätti ainakin itselläni enemmän epäilyksiä kuin vakuutti.

Tuon jökkimisen voit nähdä vaikka tästä


Ilmeisesti katsot, ettei perusteettomiin pelkoihisi ja hölynpölyyn, kuten itse asian ilmaisit, ei kukaan saisi kiinnittää mitään huomiota.

Sinä saat toki fanittaa tätä säde hömppää niin paljon kuin haluat mutta älä rupea vääristelemään sitä mitä olen sanonut ja vastavuoroisesti voisit antaa myös minulle oikeuden epäillä että onko tämä kaikki nyt niin hienoa.
 
Refu mallin siili näyttäisi olevan ihan järkevästi toteutettu kun ottaa huomioon että kortti on edelleen kaksi korttipaikkaa leveä. Custom-malleissa sitten varmasti enemmän jäähdytyspinta-alaa, mutta ne onkin sitten jo paksumpia kortteja.



Edit: On tästä näköjään tulossa vielä perinteinen blower-malli niille jotka sitä kaipaa: ASUS GeForce RTX 2080 Ti Turbo O11G, 11264 MB GDDR6
 
Tein ratkaisun ja nappasin myyntialueelta tämän pressin johdosta 1080Ti:n reilu viiteensataan. RayTracing on aina kiinnostanut ja on hienoa että sitä tuodaan nyt peleihin mutta kannustankin nyt taustajoukoista teitä muita ostamaan kovalla tahdilla RTX tuoteperhettä. Itse pelailen vielä vuoden taikka pari tuolla tulevalla 1080Ti kortilla.
Mistä?
 
Vähän sellanen kutina jäi, että säteenseuranta on kyllä kortissa, mutta kukaan ei laita sitä päälle näillä uusilla korteilla kun se laskee suorituskykyä huomattavasti.

Mutta toisaalta niinhän se on aina ollut uuden teknologian kanssa. Ehkä parin GPU sukupolven päästä. ;)
 
Oli pakko itsekin napata tuo 1080Ti mini, että saa 3440x1440 näytölle jonkunlaisen kunnollisen kaverin nykyisen GTX780 tilalle. Syitä tuohon päätökseen:
- Normaalin 2080 version hinta, maksaa sen 200€ enemmän kuin uudet 1080Ti:t. 400€ enemmän kuin tuo käytetty ja saisi vartoilla taas kuukauden edes benchmarkkeja saatavuudesta puhumattakaan.
- Hintaeron vuoksi ei varmaan tule edes merkittäviä hinnanlaskuja tuohon 1080Ti. Ehkä parhaimmillaan laskee sinne ~650-700€ tienoille mutta ei välttämättä sitäkään, jos myyvät tarpeeksi hyvin nykyhinnoilla.
- Ja tärkeimpänä, eiköhän Nvidia olisi maininnut jotain tehoeroja tuosta 2080 vs. 1080Ti jos olisi jotain mainittavaa. Jos normitehoissa saadaan alle 10% lisää tai ei sitäkään niin en ihmettele hiljaisuutta asiasta. Ja vaikka se 2080Ti olisi 50% nopeampi kuin 1080Ti niin menee yksinkertaisesti liian kalliiksi.

Melkoisen yllättynyt tulen olemaan, jos 2080 voittaisi 1080Ti:n nykypeleissä tehoissa ilman noita RTX-hommia. Ehkä siis säästän nyt useamman satkun ja hyppään RTX-kelkkaan sitten 7nm sukupolvessa eli 30xx tai 40xx sarjassa. Siinä vaiheessa tuolla RTX:lläkin on varmaan jo merkittävämpi rooli, kunhan nyt yleistyy alkuun vuoden tai pari.
 
Tämä on toki jokaisen valinta. Menetkö pimeään huoneeseen kaikki karkit päällä jossa näet ainoastaan pöydän ja siellä nurkassa sitten väijyy vastustaja joka nylkee sinut puukolla.

Se olen minä, joka väijyy vihollista nurkassa: Huoneeseen on kaksi ovea, viereisillä seinillä. Näen ultra wide -näyttöni ansiosta molemmat oviaukot ja lahtaan viimeisen vihollisen heti tämä astuessa sisään. Kaikki graafiset karkit täysillä. True story from Rainbow Six: Siege :cigar2:

P.S. En muista koskaan kuolleeni moninpelissä paremman grafiikan takia. Jos niin on käynyt, en ole sitä edes huomannut, eikä se täten haittaa.
 
Jostain luin kommentin, että NVidia hehkutti uuden jäähdytyksen olevan 5x hiljaisempi, mutta db asteikko on logaritminen niin se tarkoittaisi vain 7db:n pudotusta. Eli päästäisiin samalle tasolle kuin custom korttien jäähdytykset oli 11-sarjalaisissa.

Nuo kun mitataan äänenpainemittareilla 5x pudotus olisi noin 14dB. Toki siinä on vielä se, että ihmiskorvalle 2x ääni on noin 10dB äänenpaineasteikolla.
 
Pystyyköhän noits tensor coreja hyödyntämääb mainauksessa... Toivottavasti ei .

Ei pysty. Ainakaan ennen kuin joku keksii jonkun täysin uuden kryptovaluutta-algoritmin joka toimii matalien lukutarkkuuksien konvoluutiolla. Ja silloinkin se voisi toimia vain tätä käyttävillä uusilla crapcoineilla.
 
Harmi, että Hot chips -preso jäi tältä vuodelta pois, koska julkaisua siirrettiin. Viime vuonna tuolla avattiin Voltan SM-arkkitehtuuri. On aika selvä, että SM-arkkihtehtuuri on muuttunut Voltasta.

Lyhyesti katsottuna Voltan SM:n subcore pystyy laskemaan joko INT:n, FP32:n tai FP64:n kerrallaan. Turingissa on joko Voltan subcorea muokattu mahdollistamaan rinnakkaisuus, tai sitten subcoren rakenne on kokonaan uusi. Jos tuota mun pasteamaa Turing-markkinointislideä katsoo, niin vaikuttaisi siltä, että INT:t ovat omissa "yksiköissään", kuten myös FP32-, Tensor- ja RT-yksiköt. Mielenkiintoista nähdä miten L2, L1, L0 I, BRU, warp scheduler ja math dispatch on toteutettu Turingissa. FP64 on ilmeisesti jätetty kokonaan pois, mikä on ok, koska pelikäytössä se on merkityksetön. Veikkaan, että suurin ajuri INT:n ja FP32:n rinnakkaisuudelle tulee keinoälystä (ML/DL), jossa INT8/32 ja FP16/32 hyötyvät rinnakkaisuudesta. Mielenkiintoista nähdä miten tosiaan async shading on parantunut. Kokonaisuutenaan kyseessä on kuitenkin uusi arkkitehtuuri, eikä Pascal "refresh".

Edit: osassa spekulaatiota näyttää olevan myös, että Volta kykenee laskemaan rinnakkain INT & FP32:n (dual issue math dispatch). Tosin ei näytä olevan täyttä varmuutta. INT-yksiköt ovat olleet jo mukana Keplerissä, josta alkaen subcore on voinut laskea INT32:n tai esim. 4x INT8:a per cycle. Ainakaan NVIDIA ei tuota rinnakkaisuutta ole aikaisemmin mainostanut.

upload_2018-8-21_10-2-39.png

Johan nuo Voltan julkkarissa sanoivat että fp32 ja int32 on eriytetty ja mainitsivat tuosta Voltan whitepaperissa:

Simultaneous Execution of FP32 and INT32 Operations

Unlike Pascal GPUs, which could not execute FP32 and INT32 instructions simultaneously, the
Volta GV100 SM includes separate FP32 and INT32 cores, allowing simultaneous execution of
FP32 and INT32 operations at full throughput, while also increasing instruction issue throughput.
Dependent instruction issue latency is also reduced for core FMA (Fused Multiply-Add) math
operations, requiring only four clock cycles on Volta, compared to six cycles on Pascal.
Many applications have inner loops that perform pointer arithmetic (integer memory address
calculations) combined with floating-point computations that will benefit from simultaneous
execution of FP32 and INT32 instructions. Each iteration of a pipelined loop can update addresses
(INT32 pointer arithmetic) and load data for the next iteration while simultaneously processing
the current iteration in FP32.
 
Olinko ainoa, jonka hype vain laski Nvidian pressitilaisuuden nähtyään?

Jotain lievästä pettymyksestä ainakin kertoo se, että Vstorella oli myyntiosiossa tarjolla 13 käytettyä 1080 ti korttia. Ennen julkkaria niille ei ollut mitään kysyntää ja julkkarin jälkeen kaikki oli myyty :-) Käytetty 1080 ti 500 eurolla edustaa kyllä todella hyvää hinta/laatusuhdetta näiden uusien korttien rinnalla.

Itselläni on koneessa kaksi 1080 ti korttia ja jos tuolla 1500 eurolla olisi saanut RTX 2080 ti kortin, missä olisi ollut 16 GB muistia ja +40 pinnaa lisää vääntöä, niin hinta olisi ollut vielä edes jotenkin perusteltavissa. Vaikka testituloksia ei vielä ole saatavilla, niin ei varmasti kannata edes haaveilla mistään 40 prosentin tehonlisäyksestä verrattuna GTX 1080 ti korttiin, koska kyllä sitä olisi hehkutettu jo julkkarissa.

Mielenkiinnolla toki odotan testejä ja mahdollisesti pari 2080 ti korttia lähtee jossain vaiheessa ostoon, mutta ei tämä nyt valitettavasti vielä mitään shut up and take my money reaktiota kyllä aiheuttanut ainakaan allekirjoittaneessa. Harmi.
 
Näen ultra wide -näyttöni ansiosta molemmat oviaukot ja lahtaan viimeisen vihollisen heti tämä astuessa sisään.
Tästä syystä kilpailulliset pelit hyväksyy maks 16:9 resot ja isommat on sitten venytettyjä.
 
Harmittaa vaan tää ainainen VRAMin pihtailu Nvidialla. Noh, jos sitten 30 sarjassa saataisiin 15+ GB lippulaivamalliin..
Miten tämä näkyy käytännössä muuten, paitsi jos on kaksi ison reson monitoria kiinni? Pelit kuitenkin optimoidaan maksimisäädöilläkin johonkin 6GB (2GB jos 1080reso ) sillä 1080ti+ käyttäjiä on niin vähän että turha niiden ehdoilla on mitään tehdä.
 
Jotenkin oli arvattavissa, että hintaluokka tulee olemaan tämä. Eihän puljulla ole mitään järkeä lähteä kilpailemaan itsensä kanssa. AMD voisi varastaa pari nvidian insinööriä tuotekehitykseen jotta saisivat jotain ihmisten ilmoille millä saisi hinnat takaisin järkevälle tasolle.
 
Vähän tuoksuu siltä että Ray Tracingista tulee uusi HairWorks kunnes teknologiaa on kypsytelty 2-3 sukupolvea. Vahva "ehkä" sille ettei RTX 2080 Ti:stä tule myyntihittiä noilla yli 1000€ hinnoilla. (EVGA:n Classified/Gigabyte Waterforce yms öky-mallien hintoja odotellessa. :kahvi:)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom