NVIDIA-spekulaatioketju (Lovelace ja tulevat sukupolvet)

Jeesus ristus, en kyllä näillä hinnoilla osta vaikka kovasti mieli tekisi. Pitäköön tunkkinsa.

Mua ei tuo kusinen raytracing edes kiinnosta tällä hetkellä. Ehkä olisi justiinsa sen arvoista mikäli noi efektit eivät syö yhtään fps mutta sekin menee jo naurettavuuksiin hinnan takia.
 
Ei kyllä pysty mitenkään. 1000€ on sellainen viimeinen kipuraja. Pakko pitää osittain rikkinäinen 1080 Ti toistaiseksi, tässäkin on tehoa riittävästi omiin tarpeisiin ja en usko RTX:n suorituskyvyn säväyttävän ilman säteenseurantaa.
 
Reitreisattu global illumination on hieno juttu, mutta on jäin tässä miettimään, mitä kaikkea noilla tensoriytimillä/neuroverkoilla voisi saada aikaan. Jotenkin jäi sellainen aavistus, että erilaisia neuroverkkopohjaisia efektejä, kuten korkealaatuista antialiasointia (DLAA) ja interpolointia/upscalingia voisi ehkä hyödyntää myös sellaisissa peleissä, joihin suoraa tukea uusille tekniikoille ei tule. Eli saattaisi olla mahdollista tuottaa vaikka 1080p-kuvasta neuroverkon avulla ylöspäin skaalattu, laadultaan lähes aitoa vastaava 4k-kuva. Siis ikään kuin turboahdettu DSR, mutta dedikoidulla hardwarella (eli ei merkittävää performance hittiä), ja aikaisempaa korkealaatuisempana.

Tämä siis ihan omaa arvailuani, mutta jos tällainen olisi mahdollista, niin 1300 euron hintalappu olisi huomattavasti paremmin perusteltavissa.
 
Eipä tuo säväyttänyt. Mutta joskohan tonnisarjalaisten hinnat vähän tippuis :think:
 
No ei kai ole mikä sekin on vähän outoa.

Mutta luulisi että jos uudet kortit olisivat edes sen 30% nopeampia, meille olisi tarjoiltu "palkkeja".

14074956288l.jpg


Mutta tarkoittaako vain jotain varjon piirtoa.


Eikä muutosta edes verrata pascaliin vaan ikivanhaan tekniikkaan.
Miten tuonkin ottaa, kertoo että kehitystä ei ole tapahtunut.
kmerrahh4yf11.png
 
Viimeksi muokattu:
Joo se oli semmonen julkkari se. Kyllähän siinä mainittiin että jos 4k:ta ajelee niin 2080ti:lla fps:sät oli jotain luokkaa 78fps ja 1080ti kortilla 30fps hujakoilla. Se pätkä oli kylläkin cäpätty 60fps mutta sulavaltahan se näytti.

Siinä mielessä 1300euroa 2080ti olisi perusteltua mutta joo, ei noista muista, lisävalaistuksista ja varjoista nyt sentään pelkästään jaksaisi noin paljoa maksaa :D
Revikoita odotellessa josko sitä suorituskykyä noilta tai etenkin 2080ti kortilla olisi tulossa reippaasti versus Txp/1080ti :)
 
Millonkas nvidialta on seuraavat kortit tulossa alustavien tietojen mukaan? Siis ei Turing vaan seuraava :)
 
Mitta tarkoittaako vain jotain varjon piirtoa.


Eikä muutosta edes verrata pascaliin vaan ikivanhaan tekniikkaan.
Miten tuonkin ottaa kertoo että kehitystä ei ole tapahtunut.

Oli siellä yhdessä slidessä muistaakseni vertailu suoraan Pascaliin. 1080 Ti renderöi Star Wars -demoa yhden framen per 300 millisekuntia (n. 3 fps), kun taas Turingilta homma sujui n. 50 millisekunnissa (20 fps). Eli siitä tuo väite 6x speedupista.
 
Ei putoa koska nämä on paljon kalliimpia :D ei tarvi myydä alella varastoja tyhjäksi :cigar:

Itseasiassa ne on alessa, en ota kantaa onko oikea alennus.
Vaikuttaa olevan valmistajat joilta tulee 2000 sarjaa ensimmäisinä.
Hae: 1080


Ens vuonna siirtymä 7nm:iin ja uudet kortit? Eipä näistä ikinä varmasti tiedä.
Ei varmasti tule ensivuonna. Refresh tulee ensivuonna. Tietenki jos tulee hintakilpaa AMD kanssa voi pienempi tekniikka tulla ennemmin, mutta ei 7nm.
Puoli vuottahan ne tekee varastoa, joten tarkkaa julkaisua mahdoton tietää.
7nm tulee ensiksi läppäreille ym.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hirveää tuubaa, onneksi ostin jo vuoden vaihteessa 1080Ti käytettynä enkä turhaan näiden takia odotellut puolta vuotta :cigar2:
Ps. Noh, odotellaan nyt ne benchit vielä, mutta jos ei sieltä tule maagisesti 50-100% tehonlisäystä ilman RTX:ää, niin en ymmärrä hintoja alkuunkaan.
 
Piti laittaa MSI:n RTX 2080 varaukseen. Peruu tilauksen jos testit floppaa täysin. :D:psmoke:
 
Ei kukaan luule, että peligrafiikat muuttuvat pian demon kaltaiseksi, paitsi ilmeisesti sinä.

No voi ny saatana. Totta helvetissä peligraffat tulee menemään tuon demon kaltaiseksi! Se että onko ne sitä huomenna vai 20v päästä se on sitten asia erikseen.

En tiedä että katsoitko edes tuota tilaisuuden streamiä mutta aika tuhnuksi se jäi. Lähes kaikissa RTX demoissa kuva paikallaan ja sitten hypetetään toki ihan hienoja efektejä ja sitten kun kerran sattui jäämään RTX päälle ja kameraa liikutettiin niin näki SELVÄSTI että ei pyörinyt edes 24FPS kun jökki niin perkeleesti. Eli kysymys kuuluukin että mihin tätä hössötystä yleensä tarvitaan kun sellaiset efektit jotka jotenkin huomaa kyykyttää ilmeisesti kortin niin ettei se ole enää pelattavaa matskua?
Toki aina voidaan vähentää efectejä joihin tuota käytetään mutta sen merkitys laskee sitä mukaa mitä vähemmän sitä käytetään. Eli WAU elämyksestä tulee MEH elämys.

Ja nyt mitä itse olen nähnyt niin ensin oli WAU ja nyt se on vaihtunut MEH.

Lisäksi demot keskittyi täysin säteisiin, ei hiiskuttu yhtään mitään että kuinka nämä kortit vertautuu ei säteitä tukevissa peleissä nykyisiin kortteihin. Eli jos joku haluaa hypätä tähän hype junaan niin terve menoa.
 
Onko mitään peliä markkinoilla tai edes testattavissa silloin kun kortit saapuu ostajille että ois jotain luotettavaa tietoa miten tuo RT edes toimii peleissä _nyt_ kun se oli tämän esityksen avain kuitenkin.
 
Onko mitään peliä markkinoilla tai edes testattavissa silloin kun kortit saapuu ostajille että ois jotain luotettavaa tietoa miten tuo RT edes toimii peleissä _nyt_ kun se oli tämän esityksen avain kuitenkin.
Shadow of the Tomb Raider. Julkaistaan 6. päivää ennen kuin uudet Geforcet tulee myyntiin.
 
Ihan kivallehan nuo raytracing hommelut näytti. Nyt pitös vaan saada tietoa, kuinka hyvin noi toimii peleissä oikeasti vai rampauttaako kuinka pahasti suorituskykyä. Jensenin puheista nyt sai semmosen kuvan, että RT:llä toteutettuna pelit toimii Turingilla paremmalla FPS:llä normaaliin tapaan verrattuna, mutta eipä tuota usko ennen ku nökee oikeiden testien tuloksia.

Pelin kehittäjän näkökulmasta ray tracingin avulla toteutettu valaistus ja varjot kyllä varmasti todella mielenkiintoisia, kun ei tarvii kikkailla kaikennäkösten kikka 3 kanssa, että saa heijastukset ym. näyttämään oikeilta.

Ite kyllä jopa jossain mielessä yllätyin noiden RT tehoista. SW demikin pyöri pelkästään yhdellä turingilla...

Mutta joo, kyllä oli puolivillainen show, kun ei puhuttu tehoeroista ilman RTX juttuja oikeestaan ollenkaan.
 
Ja jotta kenellekään ei jäisi epäselväksi, niin tuossa ylläolevassa kuvassa oli nimenomaan kyse raytracing-suorituskyvystä.
 
Puolet esityksestä meni kuuntelemalla kun joutui kokkailemaan samalla mutta eikös jotain suorituskyvystä puhuttu liittyen epicin infiltrator demoon? Tosiaan suurin osa mitä katselin oli tuota raytracing demoa ja siitä nyt hieman vaikea vetää johtopäätöksiä millainen suorituskyky nykyisiin kortteihin verrattuna :btooth: 2080ti lähti varaukseen siitä huolimatta koska uusi tekniikka kiinnostaa aina :drool:
 
Pelin kehittäjän näkökulmasta ray tracingin avulla toteutettu valaistus ja varjot kyllä varmasti todella mielenkiintoisia, kun ei tarvii kikkailla kaikennäkösten kikka 3 kanssa, että saa heijastukset ym. näyttämään oikeilta.

Juu hienoja efektejä nähtiin, mutta sitten tullaan siihen PC pelaamisen paradoksiin että varsinkin FPS peleissä käännetään kaikki sellainen pois päältä mikä ei vaikuta view distanceen. Mahdollisimman yksinkertaisella saadaan etua niihin jotka ajelee kaikki karkit päällä. Otetaan nyt esimerkiksi tarkasteluun se huonedemo. Joka ikinen pelaaja haluaa kääntää sen RTX:n pois päältä jos kyseessä on FPS peli jossa olisi mahdollisesti samanlaisia huoneita.

Tekniikka on varmaan erinomainen johonkin yksinpelattavaan peliin jossa haluaa hakea jännitystä.
 
No voi ny saatana. Totta helvetissä peligraffat tulee menemään tuon demon kaltaiseksi! Se että onko ne sitä huomenna vai 20v päästä se on sitten asia erikseen.

En tiedä että katsoitko edes tuota tilaisuuden streamiä mutta aika tuhnuksi se jäi. Lähes kaikissa RTX demoissa kuva paikallaan ja sitten hypetetään toki ihan hienoja efektejä ja sitten kun kerran sattui jäämään RTX päälle ja kameraa liikutettiin niin näki SELVÄSTI että ei pyörinyt edes 24FPS kun jökki niin perkeleesti. Eli kysymys kuuluukin että mihin tätä hössötystä yleensä tarvitaan kun sellaiset efektit jotka jotenkin huomaa kyykyttää ilmeisesti kortin niin ettei se ole enää pelattavaa matskua?
Toki aina voidaan vähentää efectejä joihin tuota käytetään mutta sen merkitys laskee sitä mukaa mitä vähemmän sitä käytetään. Eli WAU elämyksestä tulee MEH elämys.

Ja nyt mitä itse olen nähnyt niin ensin oli WAU ja nyt se on vaihtunut MEH.

Lisäksi demot keskittyi täysin säteisiin, ei hiiskuttu yhtään mitään että kuinka nämä kortit vertautuu ei säteitä tukevissa peleissä nykyisiin kortteihin. Eli jos joku haluaa hypätä tähän hype junaan niin terve menoa.

Sekoitat asioita ja vedät johtopäätöksiäsi aivan hatusta. Kyse oli alunperin siitä, että peligrafiikat eivät mene vuosiin demon kaltaisiksi. Sen totesit aiemmin jo itsekin. Pidit kuitenkin säteenseurantaa huonona, koska sinun arvelujesi mukaan peleistä saattaa tulla 24fps. Sellainen pelko on kaiken järjen mukaan vainoharhaista. Mitä tulee Nvidian tämänpäiväiseen esitykseen, Jensen totesi 2080 Ti:n pyörittävän demoa 78 fps ja 1080 Ti pyörittää sitä 30 fps. Tietyissä tilanteissa nopeusero on Jensenin mukaan 6x. Ilmeisesti on vaikeuksia ymmärtää, että demot ovat eri asia kuin lopulliset pelattavat pelit. Uskon, että valtaosa mieltää yhtäältä, ettei peleistä tule 24fps hirviöitä ja toisaalta, että säteenseuranta on positiivista kehitystä.

Pidät tätä positiivista kehitystä täysin turhana hössötyksenä, vaikka yhtäkään kyseistä ominaisuutta omaavaa peliä tai muutakaan järkevää sovellusta ei ole ulkona etkä ole niitä käyttänyt. Kaikki tuntuu olevan kauhean pelottavaa ja turhaa hössötystä. Siitä esitit todisteeksi sen, että wau-efekti on nyt mielestäsi mennyttä. Edelleenkään en ymmärrä johtopäätöksiäsi ja muutenkin viestien sisältö on jollain tapaa erikoista. Yritä sinäkin tutkailla avaralla mielellä, että mistä tässä kaikessa kehityksessä on kyse, ilman kiveen hakattuja perättömiä johtopäätelmiä.
 
Puolet esityksestä meni kuuntelemalla kun joutui kokkailemaan samalla mutta eikös jotain suorituskyvystä puhuttu liittyen epicin infiltrator demoon? Tosiaan suurin osa mitä katselin oli tuota raytracing demoa ja siitä nyt hieman vaikea vetää johtopäätöksiä millainen suorituskyky nykyisiin kortteihin verrattuna :btooth: 2080ti lähti varaukseen siitä huolimatta koska uusi tekniikka kiinnostaa aina :drool:

Tuo Infiltrator demo oli käsittääkseni ajettu DL SuperSamplingin (DLSS) kanssa, joka hyödyntää Tensoreita.
Ilman uutta super samplausta nuo tehoerot ei ole välttämättä läheskään suuria.
 
Tarkoitus oli ennakkotilata, mutta häiritsi liikaa tuo, ettei mainittu ei-säteenseuraus grafiikkaa / tehoja sanallakaan. Ei edes mitään heittoa sinne väliin, että btw rasteroinnissa myös x% nopeampi kuin Pascal. Sellainen pehmeä tuhnun tuoksu kun on ilmassa ja hinnatkin on mitä on niin täytyy katella sitten arvostelujen jälkeen vasta.
 
Juu hienoja efektejä nähtiin, mutta sitten tullaan siihen PC pelaamisen paradoksiin että varsinkin FPS peleissä käännetään kaikki sellainen pois päältä mikä ei vaikuta view distanceen. Mahdollisimman yksinkertaisella saadaan etua niihin jotka ajelee kaikki karkit päällä. Otetaan nyt esimerkiksi tarkasteluun se huonedemo. Joka ikinen pelaaja haluaa kääntää sen RTX:n pois päältä jos kyseessä on FPS peli jossa olisi mahdollisesti samanlaisia huoneita.

Tekniikka on varmaan erinomainen johonkin yksinpelattavaan peliin jossa haluaa hakea jännitystä.

Monessa pelissä juu, jotka yhtään totisemmin pelaa niin näin. Mutta tämä koskee lähinnä näitä battle royale -julkaisuja. Esim CS:GO tai R6 siege ei ole koskaan view distance ongelmana. Kääntöpuolena oli kuitenkin rtx:n tuoma etu mm. kuvan ulkopuolelta tulevan datan implementointi kuvaan heijastusten kautta, tuosta taas voisin hyvinkin kuvitella olevan hyötyä monissa fps peleissä. Kuvitellaan vaikka ikkunalasista heijastuva nurkan takana kykkivä vihu. Samoin esim aseisiin laitetusta valaistuksesta ja sen näkymisestä vihuille tulisi pykälää realistisempaa. Minä vakuutuin kyllä tuosta tekniikasta, enkä usko sen tulemiseen menevän edes kauan aikaa. BFV mm. jo sitä käyttää, eikä sen ajaminen näillä uusilla näytönohjaimilla puheiden perusteella hidasta fps:ää tarpeettoman paljon, koska tuohon ray tracingiin on omat corensa, jotka huolehtivat sen laskemisesta keynoten mukaan "vastaavalla teholla kuin 10x 1080ti"
 
Odotan kyllä ihan jännityksellä suorituskykylukemia vs. Pascal-kortit noin niinku normitilanteissa ilman RTX-hippaleita. Tästä RTX:stä tuli nyt lähinnä mieleen pelaamiselle käytännössä yhtä merkitykselliset ominaisuudet, kuten hairworksit ja Nvidia gameworksit.
No kuinka niin? Kyllähän toi laittanee aika monta asiaa uusiksi. Ei välttisti tänä syksynä mut ajan kanssa.
 
BFV oli kyllä vakuuttavan näköinen raytracingillä, mutta performance hit ja non-RTX performance jäi niin pahasti mietityttämään että ei itekkään tullu vielä liipasimesta vedettyä. Toki 3440x1440 resolla tartteisin lisää tehoa, mutta jollain yli 600€ investoinnilla alle +20% ei vaan yksinkertaisesti ole mitään järkeä, tääkin sillä oletuksella että 1080ti hinnat ei koe välitöntä osumaa tästä. Tulee olemaan pitkä kuukausi odotellessa benchmarkkeja ja pyöritellessä korttia ostoskorista ja pois :joy: Toisaalta missasin muutenkin jo oletettavasti ekan erän, mikäli siis Jimmsiltä tilaisi tuon ns. kannattavimman vaihtoehdon eli MSI:n Gaming X Trion. Tuossakin häiritsee ihan jäätävästi tuo yksi pienempi tuuletin, eipä sitä onneksi kotelosta ulospäin näe.
 
Sekoitat asioita ja vedät johtopäätöksiäsi aivan hatusta. Kyse oli alunperin siitä, että peligrafiikat eivät mene vuosiin demon kaltaisiksi. Sen totesit aiemmin jo itsekin. Pidit kuitenkin säteenseurantaa huonona, koska sinun arvelujesi mukaan peleistä saattaa tulla 24fps. Sellainen pelko on kaiken järjen mukaan vainoharhaista. Mitä tulee Nvidian tämänpäiväiseen esitykseen, Jensen totesi 2080 Ti:n pyörittävän demoa 78 fps ja 1080 Ti pyörittää sitä 30 fps. Tietyissä tilanteissa nopeusero on Jensenin mukaan 6x. Ilmeisesti on vaikeuksia ymmärtää, että demot ovat eri asia kuin lopulliset pelattavat pelit. Uskon, että valtaosa mieltää yhtäältä, ettei peleistä tule 24fps hirviöitä ja toisaalta, että säteenseuranta on positiivista kehitystä.

Pidät tätä positiivista kehitystä täysin turhana hössötyksenä, vaikka yhtäkään kyseistä ominaisuutta omaavaa peliä tai muutakaan järkevää sovellusta ei ole ulkona etkä ole niitä käyttänyt. Kaikki tuntuu olevan kauhean pelottavaa ja turhaa hössötystä. Siitä esitit todisteeksi sen, että wau-efekti on nyt mielestäsi mennyttä. Edelleenkään en ymmärrä johtopäätöksiäsi ja muutenkin viestien sisältö on jollain tapaa erikoista. Yritä sinäkin tutkailla avaralla mielellä, että mistä tässä kaikessa kehityksessä on kyse, ilman kiveen hakattuja perättömiä johtopäätelmiä.

Sinulle tuntuu olevan hyvin hakalaa ymmärtää yhtään mitään. Starwars demoa pyöritettiin 24fps ja sanottiin että on real time kun Volta julkaistiin ja vaati 4 GPU:ta saavuttaakseen sen. Nyt oli sitten ennän tätä päivää demottu samaa demoa yhdellä quatrolla saavuttaen sama mitä 4 voltaa sai aikaiseksi ja samassa yhdeydessä hehkutettiin että on 6x paskalia nopeampi eli ilmeisesti sama olisi saatu 6:lla paskal teslalla tehtyä.
Tuosta voi päätellä että on edelleen todella raskasta kuormaa.

Mitä tulee tuohon 78fps 4k pätkään niin taisi esitellä siinä älykästä ylösskaalausta eli matsku ei tainnut olla oikeaa 4k:ta vaan alhaisempi reso josta sitten tehtiin 4k tekoälyn keksiessä puuttuvia pikseleitä. Onko se sitten millainen saavutus, sen jokainen päättäköön itse.

Ilmeisesti on vaikea ymmärtää että demoissa esitellään aina sitä best case skenaariota ja todellisuus ei sitten välttämättä olekkaan niin ruusuinen kuin annetaan ymmärtää.

Kyllä, pidän tätä aika turhana vouhotuksena kun otetaan huomioon että moninpeleissä varsin FPS peleissä tuollaiset kaikki turhakkeet käännetään varmasti pois päältä koska sillä saadaan etua niihin piruparkoihin jotka vetää kaikki karkit tapissa.

Tekniikka on toki mielenkiintoista mutta nyt on hypeä nostettu aivan liikaa siihen verrattuna mitä anti sitten oli.

Ihan mielenkiinnosta, onko sinulla joku forum psykologin titteli vai mikä ihmeen vimma sinulla on jatkuvasti jankuttaa minun jostain peloista sun muusta hölynpölystä?
Jos hiukan laskisit yhteen tämän päivän esitystä ennen olevien viestien antia ja esityksen jälkeisten viestien antia niin saattaisit ehkä huomata että ensin oli paljon ilmassa WAU! hypeä ja esityksen jälkeen se WAU-kerroin on laskenut. Joillain jopa tuhnu tasolle joka omassa asteikossani on vielä MEH astetta alhaisempi. ;)
Monella odotukset oli hiukan liian korkealla, mutta niinhän näiden julkaisuiden kanssa tahtoo monesti olla.
 
No onpas hilpeät hinnat kun menee noin pitkästi yli tonnin (Komplettin halvin Ti 1249€). Olin jo ehtinyt intoutua 2080 Ti:stä, mutta saa olla aika reilu suorituskykyparannus ilman RTX kikkailuja että alan tuollaisia maksamaan.

No testejä odotellessa.
 
Mä kyllä suosiolla lasken odotuksiani testejä kohtaan, on nimittäin sen verran kumma tapaus kun Ti-mallikin julkastiin samaan aikaan, että ei tossa voi olla muuta takana kuin se, ettei 2080 pystynyt pistämään 1080 Ti:lle kampoihin kun vain noissa ray tracing hommissa, mutta muuten jäi jälkeen. Mutuiluahan tämä vain on, mutta specsejäkin katellessa herää vahva epäilys siitä, että todellisuudessa 2080 tulee sijoittumaan "normipeleissä" siihen 1080 ja 1080 Ti:n väliin.
 
Sinulle tuntuu olevan hyvin hakalaa ymmärtää yhtään mitään. Starwars demoa pyöritettiin 24fps ja sanottiin että on real time kun Volta julkaistiin ja vaati 4 GPU:ta saavuttaakseen sen. Nyt oli sitten ennän tätä päivää demottu samaa demoa yhdellä quatrolla saavuttaen sama mitä 4 voltaa sai aikaiseksi ja samassa yhdeydessä hehkutettiin että on 6x paskalia nopeampi eli ilmeisesti sama olisi saatu 6:lla paskal teslalla tehtyä.
Tuosta voi päätellä että on edelleen todella raskasta kuormaa.

Mitä tulee tuohon 78fps 4k pätkään niin taisi esitellä siinä älykästä ylösskaalausta eli matsku ei tainnut olla oikeaa 4k:ta vaan alhaisempi reso josta sitten tehtiin 4k tekoälyn keksiessä puuttuvia pikseleitä. Onko se sitten millainen saavutus, sen jokainen päättäköön itse.

Ilmeisesti on vaikea ymmärtää että demoissa esitellään aina sitä best case skenaariota ja todellisuus ei sitten välttämättä olekkaan niin ruusuinen kuin annetaan ymmärtää.

Kyllä, pidän tätä aika turhana vouhotuksena kun otetaan huomioon että moninpeleissä varsin FPS peleissä tuollaiset kaikki turhakkeet käännetään varmasti pois päältä koska sillä saadaan etua niihin piruparkoihin jotka vetää kaikki karkit tapissa.

Tekniikka on toki mielenkiintoista mutta nyt on hypeä nostettu aivan liikaa siihen verrattuna mitä anti sitten oli.

Ihan mielenkiinnosta, onko sinulla joku forum psykologin titteli vai mikä ihmeen vimma sinulla on jatkuvasti jankuttaa minun jostain peloista sun muusta hölynpölystä?
Jos hiukan laskisit yhteen tämän päivän esitystä ennen olevien viestien antia ja esityksen jälkeisten viestien antia niin saattaisit ehkä huomata että ensin oli paljon ilmassa WAU! hypeä ja esityksen jälkeen se WAU-kerroin on laskenut. Joillain jopa tuhnu tasolle joka omassa asteikossani on vielä MEH astetta alhaisempi. ;)
Monella odotukset oli hiukan liian korkealla, mutta niinhän näiden julkaisuiden kanssa tahtoo monesti olla.

Eli toisin sanoen olet edelleen sitä mieltä, että säteenseuranta on huonoa ja pelottavaa kehitystä. Annat nyt uuden perusteen sille: fps-peleissä monet kääntävät grafiikat minimiin. Tästä seuraa sinun mielestäsi ilmeisesti se, että koko säteenseuranta tai vastaavat kehitysloikat ovat vain turhakkeita. Käsittämätön ajatuskulku. Totesit, että demot ovat demoja ja pelit sitten eri asia. Aiemmin pelkäsit peleistä tulevan 24fps, koska demo oli pyörinyt sillä nopeudella. Tai oikeammin alle 24fps, koska demo pyöri sillä nopeudella ja mielestäsi todellisuus ei välttämättä ole niin ruusuinen. Jos jonkun wau-fiilis laski, on se ilmeisesti järkiperuste sille, että säteenseuranta on hölynpölyä. Jos joku kääntää fps-pelissä grafiikat minimiin, niin se on ilmeisesti lopullinen niitti säteenseurannan mahdollisuuden järkevyydelle. Demossa fps oli 24, joten ilmeisesti peleistä tulee mielestäsi 24fps tai alle. Mutta kuitenkin mielestäsi demot ovat vain demoja.

Lisäksi olet tehnyt lopulliset johtopäätelmäsi vailla ainuttakaan uusia ominaisuuksia käyttävää sovellusta, jota kukaan olisi kunnolla testannut näyttävyyden tai suorituskyvyn näkökulmista katsottuna. Katsot, että uuden kehityksen mahdollistama anti oli siinä, mitä Nvidia esitteli. Ajatuskulkusi ovat niin ristiriitaisia ja hätiköityjä, että niitä on haasteellista käsittää. Ilmeisesti katsot, ettei perusteettomiin pelkoihisi ja hölynpölyyn, kuten itse asian ilmaisit, ei kukaan saisi kiinnittää mitään huomiota.
 
Mutuiluahan tämä vain on, mutta specsejäkin katellessa herää vahva epäilys siitä, että todellisuudessa 2080 tulee sijoittumaan "normipeleissä" siihen 1080 ja 1080 Ti:n väliin.
Hyvin mahdollista kyllä. Oletettavasti DX11 suorituskykyvyssä vain pientä nousua Pascaliin verrattuna ja DX12 enemmän. Tällaista oli havaittavissa Titan V:ssä.

Uusissa karkeissa turing tietysti pesee vanhat kortit mennen tullen, mutta ensimmäisen 1-2 vuoden aikana siitä ei välttämättä ihan kamalasti pääse iloitsemaan. Pelinkehittäjät joutuvat kuitenkin tekemään pelit suurille massoille eikä pelkälle enthusiast-eliitille.

Benchejä odotellessa...
 
Hyvin mahdollista kyllä. Oletettavasti DX11 suorituskykyvyssä vain pientä nousua Pascaliin verrattuna ja DX12 enemmän. Tällaista oli havaittavissa Titan V:ssä.

Uusissa karkeissa turing tietysti pesee vanhat kortit mennen tullen, mutta ensimmäisen 1-2 vuoden aikana siitä ei välttämättä ihan kamalasti pääse iloitsemaan. Pelinkehittäjät joutuvat kuitenkin tekemään pelit suurille massoille eikä pelkälle enthusiast-eliitille.

Benchejä odotellessa...
Tältäpä se vaikuttaa, valitettavasti. Jokseenkin antaa tosiaan aika vahvat Early adopter-vibat koko RTX-mallisto, mutta tosiaan bencheistä sitten näkee mihin suuntaan kuppi sitten kääntyykään. Kuten jo aikasemmin totesin, niin alle 20% tehonlisäyksellä jää tämä julkaisu välistä, ja tolla 20% pitää kyllä käydä pohdintaa investoinnin kannattavuudesta.
 
Huhheijakkaa. Taitaa oma gtx 1070 pysyä vielä käytössä yhden sukupolven ajan.
 
Enpä usko että hinnat kovin korkealla kauaa pysyvät. Varmaan jo lokakuussa on satanen hävinnyt hinnoista ainakin. Tapanahan on kiireisimmiltä ottaa enempi pois, ainakin nyt kun AMD:llä ei ole tarjota vahvaa kilpailua edes edellistä sarjaa vastaan ja uusi on tietysti vielä nopeampi. Rehellisesti mielenkiintoisinta on nähdä GTX 2060:n performanssi ja hinta, että saako vielä järkisummilla koneeseen ytyä ja millaista? Pystyykö sillä esimerkiksi pelaamaan pelejä 4K:lla täysillä asetuksilla 30 kuvaa sekunnissa?

Yhä vähemmän kiinnostaa nuo korkeamman tason kortit kun ne ovat omasta budjetista aina kauempana. On yksinkertaisesti järkevintä ostaa kortti tuosta 300 € luokasta varallisuuden puitteissa, kun myynnissä saa yleensä parin kolmen vuodenkin jälkeen melkein puolet takaisin, jolloin päivitykselle tulee hintaa sen ~200 €. Minusta noissa korkeissa hinnoissa pätee ihan sama mikä älypuhelintenkin saralla ja kyse on aika positiivisesta asiasta: kun kysyntä grafiikkakorteille on korkea, ostovoima monessa paikkaa vahva ja PC-pelaaminen nousussa, niin voi tehdä uusia tuotesegmenttejä aiempien yläpuolelle.

Huomatkaa se että GTX 1050 Ti tuli tuonne väliin kuin tyhjästä 1000-sarjaan, kuten myös GTX 1060 3 GB. Ovatko nämä niitä uusia segmenttejä sitten? Eivät tietenkään, vaan uusia segmenttejä ovat nykyiset GTX 1080 ja GTX 1080 Ti, kun GTX 1070 olisi aiemmin ollut se paras kortti. Miten muka GTX 1070 voisi olla paras kortti? Helposti, sillä pelaa kaikkia pelejä oikein näteillä asetuksilla 1440p-resoluutiolla mainiosti. Uusille segmenteille on syynä ostovoima, kysyntä ja samaan aikaan ilmaantunut 4K-resoluutio, mikä tosin ei vieläkään ole laajalti adoptoitu PC-pelaajien keskuudessa ja konsolipelaajatkin pohtivat olisiko rennompi pelata pelejä 1080p- tai 1440p-resoluutiolla paremmilla karkeilla 4K:n sijaan, tai vaihtoehtoisesti korkeammalla ruduunpäivityksellä.

On siis kuluttujana typerä jos ei tätä seikkaa tajua ja ajattelee että minulla on nyt oltava vieläkin se paras kortti tai sama vastaava mallinumero, kun aikaisemmin oli myös. Minä ainakin huomasin jo 1000-sarjassa hurjan tehojen nousun suhteessa mallinumeroon nähden ja olen nyt tulevien korttien puolesta siinä pisteessä, että ostan omani sieltä 300 - 400 € paikkeilta, koska se tarjoaa niin rutosti tehoa 1440p-resoluutiolle, mikä on aikalailla se ihanteellinen resoluutio, jos pelaa 23" - 27" näytöltä suhteellisen läheltä. GTX 2050 tai GTX 2050 Ti tulee olemaan tällä viisiin se keskiluokan malli jos hinnat ovat kerran "kohonneet" ja sillä pärjää valtaosa pelaajista oikein mainiosti. GTX 2060 on jo villi kortti varsinkin 1080p-resoluutiolle. Muistakaa tässä yhteydessä että pelien laitevaatimukset eivät ole todennäköisesti nousemassa vähään aikaan yhtään mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuo raytracing ihan hienon näköistä oikein käytettynä, mutta miten lie jaksaa kortit pyöritellä sitä. Riittääkö esim 2070 ytyä pyöritellä kuinka sulavasti pelejä raytracingin kanssa. Joissain peleissä lähtenyt myös hieman lapasesta tuon kanssa leikkiminen. Mitä noita trailereita katseli niin BF V taisi olla pahin. Kadulla olevan auton pinta, kuralätäköt yms. kiiltää kuin putipuhdas peili. Tomb raiderissa oli ainakin trailerin perusteella huomattavasti paremmin toteutettu tuo. Osalla deveistä siis lähtenyt hieman mopo keulimaan uuden leikkikalun kanssa.
 
Eipä tässä 1080 Ti:n omistajana hirveästi vielä houkuttele päivittämään. Varsinkaan kun tällä kertaa ei saa edes päivitystä muistien kapasiteettiin vaikka ostaisi lippulaivamallin. :bored:

Ja nuo hinnat.. :btooth:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom