NVIDIA-spekulaatioketju (Lovelace ja tulevat sukupolvet)

Mikäköhän pointti siinä on että arvosteluille ja benchmarkeille on NDA vaikka kortti on julkaistu ja tilattavissa? Eikö olisi reilua jakaa avoimesti kaikki tieto suorituskyvystä ettei porukka joudu tilaamaan sikaa säkissä..

Eiks toi oo vähä niinku se idea? :D

Techradar 2080 TI:stä:

"We also played a variety of other PC games that shall not be named, and saw performance run in excess of 100 fps at 4K and Ultra settings. Unfortunately, we also don’t know how much power these GPUs had to draw to reach this level of performance."

Nvidia GeForce RTX 2080 Ti hands on review | TechRadar

No tuo nyt odotettavissa joidenkin pelien kohdalla ihan tflop määrää ekstrapoloimalla mutta kiinnostaisi tietää mites tuo perus 2080 pärjää.
 
Mikäköhän pointti siinä on että arvosteluille ja benchmarkeille on NDA vaikka kortti on julkaistu ja tilattavissa? Eikö olisi reilua jakaa avoimesti kaikki tieto suorituskyvystä ettei porukka joudu tilaamaan sikaa säkissä..

Reilua, mutta ei niin hyvää bisnestä :cigar:Jos nämä oikeasti räjäyttäisi pankin suorituskyvyllään, olisi revikat jo ulkona :comp:
 
Mikäköhän pointti siinä on että arvosteluille ja benchmarkeille on NDA vaikka kortti on julkaistu ja tilattavissa? Eikö olisi reilua jakaa avoimesti kaikki tieto suorituskyvystä ettei porukka joudu tilaamaan sikaa säkissä..

Täälläkin porukka tilailee kortteja munat vaahdossa tietämättä mitään todellisesta suorituskyvystä, joten onhan tuossa aika paljonkin pointtia Nvidian näkökulmasta...?
 
Täälläkin porukka tilailee kortteja munat vaahdossa tietämättä mitään todellisesta suorituskyvystä, joten onhan tuossa aika paljonkin pointtia Nvidian näkökulmasta...?

Jotenkin olettaisin että näytönohjaimien kokonaismyynneistä aika pieni osa on näitä ennakkotilauksia. Ja ainakin itse laitan tilauksen sisään vasta sitten kun tiedän, saanko rahoilleni mitään vastinetta.
 
Täälläkin porukka tilailee kortteja munat vaahdossa tietämättä mitään todellisesta suorituskyvystä, joten onhan tuossa aika paljonkin pointtia Nvidian näkökulmasta...?

Samahan se on tilata jos yhtään kiinnostaa, vielä on aikaa perua ennakkotilaus jos arvostelut varoittaa että luvassa on Tuhnu™.
 
Täälläkin porukka tilailee kortteja munat vaahdossa tietämättä mitään todellisesta suorituskyvystä, joten onhan tuossa aika paljonkin pointtia Nvidian näkökulmasta...?
Ennakkotilasin kyllä tänään itsekin, koska sain parempaan hintaan (784eur) kuin mitä listoilla missään enää. Eilen siirtelin ostoskoriin ja maksusivulle heti kun Komplettiin noita ilmestyi. Tänään oli vielä maksusivu auki selaimessa ja hinnat nousseet joten pistin menemään. Mitään ongelmaahan tässä ei ole kun tuon voi peruuttaa tai palauttaa jos revikat näyttää siltä että 2080 floppaa pahasti.

Mutta juu, varsinkin jos nvidia tietää, että suorituskyky ei tule olemaan positiivinen yllätys, niin kannattaa kai se pantata benchejä ja ottaa tilauksia vastaan niin pitkään kuin mahdollista. Kaikki eiv'ät kuitenkaan jaksa peruuttaa...

edit: ja ainahan voi peruuttaa tämän tilauksen ja tehdä toisen jos halvemmalla alkaa jostain saamaan :)
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin porukka tilailee kortteja munat vaahdossa tietämättä mitään todellisesta suorituskyvystä, joten onhan tuossa aika paljonkin pointtia Nvidian näkökulmasta...?

Ei mulla ainakaan munat missään vaahdossa kylve, se on vaan se tunne kun on taas jotain uutta ja ihmeellistä atk:ta mitä voi ostaa :D Näyttiksissä vaan on sitä jotakin =)

Jotenkin olettaisin että näytönohjaimien kokonaismyynneistä aika pieni osa on näitä ennakkotilauksia. Ja ainakin itse laitan tilauksen sisään vasta sitten kun tiedän, saanko rahoilleni mitään vastinetta.

No ainahan kauppoja voi perua mutta jos onkin hyvä kapistus kyseessä, on ainakin heti ensimmäisten joukossa eikä tarvi oottaa seuraavaa ja taas sitä seuraavaa erää ;)
 
Mitenköhän hyvin tuo Ray Tracing pelaa Pascalilla? Silmäkarkista tykkään kovasti ja jos peleissä tuommoinen mahdollisuus on, niin mielellään sitä hyödyntäisi edes jossain määrin ilman että muista herkuista joutuu rokottamaan huomattavasti. Toivottavasti olisi esimerkiksi Low ja High -valinnat tuolle. GTX 1070 tuntuu toimivan hyvin 1080p60 pelailussa, joten muuten ei ole tarvetta päivitellä.
Windowsin DXR API ilmeisesti toimii ainakin jotenkin myös ilman RTX rautatukea:

Microsoft/DirectX-Graphics-Samples

The D3D12 Raytracing Fallback Layer is a library that emulates the DirectX Raytracing API on devices without native driver/hardware support.

The goal of the Fallback Layer is to enable developers to hit the ground running with the new DXR API without the need for a GPU with hardware support and a DXR capable variant of Windows. As of the GDC release, the Fallback Layer is in an early prototype stage and is a limited substitute for a DXR driver, particularly in terms of performance. A future goal of this project is to tune the Fallback to be performant enough for real-world scenarios in lieu of a DXR driver for small-scale raytracing techniques.
 
Nvidian dev sivuilla oli että käyttäisis nvidian rtx librarya "Microsoft DXR enhanced with NVIDIA ray tracing libraries"
o_O
and the upcoming Vulkan ray tracing API.
vulkan :love:
 
Viimeksi muokattu:
Gigantissa Asus dual reiluun 800 euroon. Taitaa olla Suomen halvin RTX? :)
 
Vähän riskaabelia ostaa isolla rahalla Pascalia enää. Ajurituki alkaa kuitenkin tästä hetkestä eteenpäin painottua uusimpiin vehkeisiin. Ei se Pascalin tuki nyt yhtäkkiä mihinkään mene tietenkään.
 
Itse en kyllä asuksen dual mallia ostaisi. Vaikka jäähy on paljon järeämpi kuin 1000 sarjassa, niin itselle jäi kyllä niin huono mielikuva dualista, kun 150w 1070:ssakin piti meteliä. Nyt TDB kuitenkin 70W/120W isompi, niin näillä hinnoilla satsaisin hiukan enemmän ja ostaisin kortin kunnon jäähyllä...
 
Itelle nämä on välimallin kortteja. Tuli päätettyä jo 2 vuotta sitten gtx 1070:n kanssa, etten osta seuraavaa sarjaa.
 
Jep, semmoset fiilikset jäi että seuraava kortti on 1080Ti. En ala maksamaan lähes kaksinkertaista hintaa siitä ilosta että muutamassa pelissä saa klikattua RTX:n päälle.
 
Juu'u. Onhan se RTX 2080 kaunis ja kiva ja ties mitä. Mutta.

Onko mitään hajua koska meidän vähempivaraisten noin 300 - 400 € kortit mahtaisi tulla? Itseä kuitenkin "sattuneesta" syystä kiinnostaa enemmän 2060 vertautuminen 10x0-sarjaan kuin 2080. Se yksi "vuodettu sähköpostihan" netissä pyörii, mutta sen päiväyksethän on pielessä.
 
Nahkatakki lupas et 2070 on nopeampi kuin titan Xp.
Ja kaikki muistavat varmasti sen nahkatakin puuruuvit ja muut huijaukset vuosien varrella. Parempi ottaa suolan kanssa kunnes joku puolueeton taho on testannut väitteen.
 
Benchmarkkeja ootellessa

giphy.gif
 
Huonollehan tuo tilanne näiden 20xx sarjalaisten osalta näyttää tämän hetken tietojen valossa. Mahdollisuuksia kuitenkin on vielä monia. Perussuorituskyky saattaa olla kuitenkin hyvää ja ei noista ekoista Ray Tracing testi implementaatioista voi lopullisia päätöksiä vetää.

Sitä en kyllä enää usko, että RT:n avulla peleihin saataisiin lisää FPS:ää turinkien avulla. Parhaillaan voidaan päästä sille tasolle, että jotain RT efektejä voidaan käyttää FHD 60FPS pelaamisessa. Eipä oo kyllä mikäön kiire lähteä tätä 1080Ti:ä päivittelee.

Katotaan mikä on 2080Ti:n suorituskyky ihan perus rasterisaatiota käytettäessä ja jos tulee yli 30% gaineja ni sitte vois jossain vaiheessa harkita vaihtoa, jos hinnatki saataisi alle 1k€.
 
Sanoit, että säteenseuranta on hölynpölyä, mutta ilmeisesti hölynpöly on sinusta yhtä kuin hyvä kehityssuunta. Näkemyksesi ja mielipiteesi vaihtelevat viestistä toiseen. Väität oikein tapahtuneita referaatioita sekavista viesteistäsi virheellisiksi tulkinnoiksi ja fiksaatioksi. Joku kommentoi aiemmin, että viestisi vaikuttavat vainoharhaisilta.

Tällähetkellä se on tuhnu. Kuten sinulle tuolla alempana jo yksi henkilö joka grafiikka tuottaa totesi niin ei tällä ole juurikaan merkitystä kunnes laitteet eli näytönohjaimet ja konsolit on sillä tasolla että se on kaikkien ulottuvissa. Nyt se on vasta muutamassa huippuluokan kortissa joten menee paljon aikaa että tästä tulee ns. normi. Nää kortit tuleekin todennäköisesti palvelemaan paremmin pelintekijöitä kuin kuluttajia. Joten nyt ne on turhake kuluttajille. 10v päästä tilanne voi olla jo ihan toinen.

Tekniikka on mielenkiintoinen mutta tunnelman latistaa se että nvidia leuhkii 10v työstäneen tätä ja sitten anti on tuhnu.

Joku on voinut kommentoi niin ja mitä ilmeisimmin sinä jaat tämän näkemyksen. Aika mielenkiintoista että itket tuolla alempana kuinka minä olen ollut paha ihminen kun olen kysynyt sinulta että oletko hullu vaiko trolli ja nyt syyllistys itse ihan samaan.
Vainoharhainen on kansankielellä yhtä kuin hullu.

Onko joku väittänyt, ettei moni laskisi efektit minimiin? Kyse oli siitä, että onko säteenseuranta hölynpölyä, koska jotkut kääntävät grafiikat minimiin. Nostit asian todisteeksi siitä, että kyseinen tekniikka on hölynpölyä.

Esim. Hairworksin on moni todennut täysin turhaksi koska sillä gimppaat oman pelinautintosi. Eli ei tämä ole ensimmäinen turha ominaisuus jota on esitelty.
Hairworks voi myös joskus tulevaisuudessa olla varsin kiva juttu, nyt se ei sitä vielä ole. Sama juttu tämän sateenseuranna kanssa.

Edelleen hölynpöly ja turhake on siis hienoa tekniikkaa ja kivoja efektejä, ja aiot ilmeisesti itsekin käyttää hölynpölyä ja turhaketta. Tämä on mielestäsi yksinkertaista.

Joskus saatan kyllä käyttää tät turhaketta, sitten kun se on kypsynyt sellaiseksi ettei se gimppaa suorituskykyä liikaa.

Jossittelet. On täysin selvää, että peleihin tehdään sellaiset efektit, että ne pyörivät järkevällä raudalla ainakin 60fps. Edelleen demot ovat demoja ja pelit pelejä. Hyvä muistaa, että optimointeja saatetaan tehdä.

Mitään jossittele. Saksalainen sivusto oli pistänyt videota jossa RTX2080Ti ei jaksa säteet päällä uutta Tomb Raideria pyörittää 1080p lähellekkään 60fps, välillä dippaili lähelle 30fps.
r/nvidia - German PC magazin test Tomb Raider with RTX 2080 Ti at Full HD with Raytracing on 30-60FPS
Tuolta löytyy linkki videoon ja keskustelua aiheesta ja sävy on aika pettynyttä ettenkö sanoisi jopa vihaista.

Ei demon välttämättä haluta pyörivän sulavasti, vaan voidaan laittaa efektit tappiin, jolloin fps on 24, kuten tässä tapauksessa. Peleissä voidaan käyttää erilaista harkintaa. Säteenseurannan mahdollisuudet eivät tule kattavasti esille yhdessä presentaatiossa.

Kyllä niitä demoja oli enemmän kuin yksi. ja tuo nyt on jo naurettava väite että ei olisi muka haluttu pyörivän sulavasti. :D Se nykyinen rauta ei yksinkertaisesti pystynyt pyörittämään sulavasti ja tätä peiteltiin sillä että lähes kaikki kameran siirrot tehtiin RTX off tilassa jossa se pyöri ihan sulavasti.

Edelleen sotket demot ja pelit. Ei ulkona ole yhtäkään peliä, joka tuota käyttäisi ja mitään varsinaisia optimointeja ei varmasti ole pystytty tekemään. Tätä tarkoitin sanomalla, että teet hätiköityjä johtopäätöksiä vailla mitään järkevää käytännön sovellusta ja kokemusta.

Kato se Tomb Raider video se on siis ihan jo pelattava peli. Optimointeja toki voidaan tehdä mutta tuossa on niin paljon kiinni kurottavaa että RTX2070 kortilla se saataisiin edes jotenkin sulavaksi että se optimointi tulee olemaan vähemmän säteitä ja se taas laskee heti WAU! kerrointa. Ja tarpeeksi kun vähennetään niin se on yksi turha ominaisuus muiden joukossa jolla ei ole visuaalisesti juurikaan merkitystä onko se päällä vai pois, päällä ollessaan vain fps kärsii.

Kun demoissa näkyy hyytyminen ja pelissä näkyy hyytyminen niin eikän kokonaiskuva kovin hyvältä näytä.

Olen pyrkinyt tuomaan esille sen, että epäilyksesi eivät perustu mihinkään järkiperusteeseen ja että johtopäätelmäsi vaikuttavat olevan hätiköityjä ja varsin perusteettomia.

Johtopäätöksilleni on ihan riittävästi perusteita mitä on nähty. Ei paska muutu kulluksi vaikka minlälaisia loitsuja lukisi.

Lisään vielä sen, että jos täällä keskustelee asiallisesti, on se mielestäsi kilareitten saamista. Mutta kun itse menet henkilökohtaisuuksiin syyttämällä hulluksi tai trolliksi, ei se ilmeisesti ole kilareitten saamista.

Kun sinun keskustelusi on ollut lähinnä vain ja ainoastaan minun näkemysteni kyseenalaistamista tuomatta mitään näkökantaa mikä osottaisi että näkemykseni on täysin vääriä. Eli tuntuu siltä että sinulla on enempi joku henkilökohtainen agenda koittaa vain mustamaalata minun näkemyksiä.
 
Sitä en kyllä enää usko, että RT:n avulla peleihin saataisiin lisää FPS:ää turinkien avulla. Parhaillaan voidaan päästä sille tasolle, että jotain RT efektejä voidaan käyttää FHD 60FPS pelaamisessa. Eipä oo kyllä mikäön kiire lähteä tätä 1080Ti:ä päivittelee.

Ray tracing on kyllä todella raskas tekniikka, joten kyllä tässä sukupolvi tai pari menee, että voi maxata kaikki asetukset taas. Sinänsähän se on hyvä näin, sillä nyt on oltu hetki tilanteessa jossa pelit eivät oikeastaan ole edes haastaneet grafiikkakorttien kykyä kunnolla. Onneksi kehitys kehittyy.

Toki ray tracingissä on aina potentiaalia ampua entistä enemmän säteitä, mikä lisää tarkkuutta (laatua), mutta myös tarvitsee toimiakseen tukevampaa rautaa.
 
Minäkin kuulun siihen kategoriaan jotka pelaavat mieluummin detailit täysillä kuin että tiputtaisi niitä minimaalisen hyödyn saavuttamiseksi. Jos pelissä saa suurta etua detaileja tiputtamalla, on tekijät kusseet hommansa pahoin. Tokihan tällä 3440x1440 resoluutiolla pärjäisi vaikka 980:n kanssa jos laittaisi aina detailit minimiin, mutta toisessa ääripäässä ei riitä edes 1080 Ti, niin itselle tämä 2080 Ti tuo ainakin hieman parannusta tilanteeseen, Ray-Tracing on kiva bonus päälle.:)

En kyllä sanoisi että pelin tekijät on silloin kussu homman. Kortteja on niin monen tasoisia että jos sen pelin aikoo saada pyörimään kaikilla korteilla jota myynnissä on kohtuullisesti niin on vähän pakko olla niin paljon niitä detaili vipusia että jotkut väkisinkin aiheuttaa sen että tiettyjä asetuksia kytkemällä pois saadaan etua.

Toki kehitystäkin tuolla saralla tapahtuu mutta aina sinne jotain "porsaanreikiä" jää. Toiset pelaa kuten sinä, itse taas menen suorituskyky edellä ja sen päälle aletaan sitten katsella nitä karkkeja.
Poikkeuksena sitten nämä yksinpelit jossa ei ole niin justiinsa vaikka hiukan tahmaisikin, niitä tykkään pelata karkkien kanssa.
 
Eikö ne olis voineet PC Games & Hardwaressa ajella tuon 1080p RT nykimisen ohella myös normaalia testiä jollain valmiilla pelillä niin olis hiukan parempi käsitys minne 2080Ti ylettyy. Vaikka BF1 4k resoilla.

Tällä hetkellä näyttää siltä että sädekikkailu jää ainakin itseltä käyttämättä jos haukkaa likimainkaan noin paljon tehoa pois.

Onhan se kiva lisuke, mutta 2080Ti pitäis ilman sitä olla taas 1080Ti samanverran nopeampi kuin aikaisemmissa sukupolvissa on ollut vastaavasti. Ja jollei RT viitsi käyttää mikäli pilaa fps niin kiva maksaa siitä 400€.

Jollei tuo 2080Ti ole selvästi 1080Ti nopeampi niin milläs ajelet 4k 144Hz tai tulevaa 200Hz UW näyttöä, kun ei edes SLI (NV) oikein sovi kukkaroon kun sekin maksaa nyt edelliseen verraten kolmen kortin verran.

Elämme pelossa, synkkiä aikoja. White mans problems.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö ne olis voineet PC Games & Hardwaressa ajella tuon 1080p RT nykimisen ohella myös normaalia testiä jollain valmiilla pelillä niin olis hiukan parempi käsitys minne 2080Ti ylettyy. Vaikka BF1 4k resoilla.

Tällä hetkellä näyttää siltä että sädekikkailu jää ainakin itseltä käyttämättä jos haukkaa likimainkaan noin paljon tehoa pois.

Onhan se kiva lisuke, mutta 2080Ti pitäis ilman sitä olla taas 1080Ti samanverran nopeampi kuin aikaisemmissa sukupolvissa on ollut vastaavasti. Ja jollei RT viitsi käyttää mikäli pilaa fps niin kiva maksaa siitä 400€.

Jollei tuo 2080Ti ole selvästi 1080Ti nopeampi niin milläs ajelet 4k 144Hz tai tulevaa 200Hz UHD näyttöä, kun ei edes SLI (NV) oikein sovi kukkaroon kun sekin maksaa nyt edelliseen verraten kolmen kortin verran.

Elämme pelossa, synkkiä aikoja. White mans problems.

No tämähän tässä testejä odotellessa. Mikäli sieltä tulee kunnon nopeuspäivitys 4K:hon ilman RTX:ää niin uskon että hintalappu ei paina edes 2080Ti:n kohdalla niitä jotka sen haluavat. Tämän tähän mennessä nähdyn perusteella, tuota korttia tuskin kannattaa ostaa pelkkään raytracing pelaamiseen (>1080p) ellei sitten halua vaan fiilistellä efektejä ja toivoa kädet ristissä sulavaa kokemusta tulevilla peleillä.

Kyllä tässä nyt pitää taas jännittää mitä sieltä tulee. Juuri viime vuonna ostin 144Hz 1440p GSync näytön, joten itse tuskin olen tänä vuonna tuota ostamassa 1080Ti:n tilalle. Jos olisi 4K näyttö niin ehkä painaisi kupissa enemmän nopeushyötyjen kanssa.
 
Kyllä tässä nyt pitää taas jännittää mitä sieltä tulee. Juuri viime vuonna ostin 144Hz 1440p GSync näytön, joten itse tuskin olen tänä vuonna tuota ostamassa 1080Ti:n tilalle. Jos olisi 4K näyttö niin ehkä painaisi kupissa enemmän nopeushyötyjen kanssa.

Juuri tämä. Jännityksellä benchmarkkeja odotellessa. Itse olen niitä, jotka pelailee 4K:lla medium/high -asetuksilla, joten tehonlisäys on varmasti huomattava gtx 1080 -> rtx 2080 siirtyessä, mutta nähtäväksi jää kuinka paljon. :)
 
Esim. Hairworksin on moni todennut täysin turhaksi koska sillä gimppaat oman pelinautintosi. Eli ei tämä ole ensimmäinen turha ominaisuus jota on esitelty.
Hairworks voi myös joskus tulevaisuudessa olla varsin kiva juttu, nyt se ei sitä vielä ole.

Ne toteavat HairWorksin turhaksi, joilla ei ole kone PC-herrarodun vaatimalla tasolla. Itsellä luonnollisesti aina päällä kun mahdollista, eikä gimppaa mitään :cigar2:

Saksalainen sivusto oli pistänyt videota jossa RTX2080Ti ei jaksa säteet päällä uutta Tomb Raideria pyörittää 1080p lähellekkään 60fps, välillä dippaili lähelle 30fps.
r/nvidia - German PC magazin test Tomb Raider with RTX 2080 Ti at Full HD with Raytracing on 30-60FPS
Tuolta löytyy linkki videoon ja keskustelua aiheesta ja sävy on aika pettynyttä ettenkö sanoisi jopa vihaista.

Peli joka ei ole valmis, RTX-tuki joka ei ole valmis, näytönohjain joka ei ole vielä saatavilla - optimoiduista ajureista puhumattakaan. Pitää olla aika erikoinen käsitys ATK:sta, jos luulee että tuo suorituskyky vastaa lopullista. Mutta ehkä joillain pitää uskotella itselleen, että 2000-sarja on huono tuhnu, eikä sitä oikeasti haluaisikaan ostaa :D
 
No tämähän tässä testejä odotellessa. Mikäli sieltä tulee kunnon nopeuspäivitys 4K:hon ilman RTX:ää niin uskon että hintalappu ei paina edes 2080Ti:n kohdalla niitä jotka sen haluavat. Tämän tähän mennessä nähdyn perusteella, tuota korttia tuskin kannattaa ostaa pelkkään raytracing pelaamiseen (>1080p) ellei sitten halua vaan fiilistellä efektejä ja toivoa kädet ristissä sulavaa kokemusta tulevilla peleillä.

Kyllä tässä nyt pitää taas jännittää mitä sieltä tulee. Juuri viime vuonna ostin 144Hz 1440p GSync näytön, joten itse tuskin olen tänä vuonna tuota ostamassa 1080Ti:n tilalle. Jos olisi 4K näyttö niin ehkä painaisi kupissa enemmän nopeushyötyjen kanssa.

Juuri näin, itellä 1440p 165Hz ja 1080Ti SLI ei aina riitä.

Ei toiveissakaan että 2080Ti olis tehokkaampi kuin 1080Ti SLI joten näitä 2080Ti tarvitaan kaksi parempia näyttöjä / raskaampia pelejä varten.

Kalliiksi tulis nykyään ”Hing end” :darra:
 
Peli joka ei ole valmis, RTX-tuki joka ei ole valmis, näytönohjain joka ei ole vielä saatavilla - optimoiduista ajureista puhumattakaan. Pitää olla aika erikoinen käsitys ATK:sta, jos luulee että tuo suorituskyky vastaa lopullista. Mutta ehkä joillain pitää uskotella itselleen, että 2000-sarja on huono tuhnu, eikä sitä oikeasti haluaisikaan ostaa :D

Niinpä, lisäksi noihin RTX-efekteihin hyvin luultavasti tulee jotain säätömahdollisuuksia, että ne toimisi pelattavasti myös rtx 2070-kortilla jne. Ei nyt kukaan ole tuomassa peliä markkinoille joka nopeimmalla kortilla ja minimiasetuksilla pyörii 30fps 1080p:llä.
 
Spekuloidaan lisää ja toivotaan että muuttuu testien jälkeen ejakulointiketjuksi.

Mulla ollut viimeiset neljä sukupolvea SLI käytössä,
690 - 780Ti SLI - 980Ti SLI - 1080Ti SLI ja karkeasti arvioituna aina on uudempi Ti kortti ollut melkein yhtä tehokas kuin edellinen vastaava SLI setti ja toki vähän vaihtelee miten mikäkin peli kahdelle kortille skaalautuu.

Jos sattuukin niin että 2080Ti jatkaisi tätä tehonnousua niin kiva. Mutta siinä tulee nyt kylkeen myös 400€urolla sädehommeleita, halus tai ei, nastaa kaikki tällainen uusi mutta harmi jos se aktivoituna haukkaa sitten tehoja vaikkapa ”vain” 40fps niin ei välttämättä oikein tulis käytettyä.
 
690 - 780Ti SLI - 980Ti SLI - 1080Ti SLI ja karkeasti arvioituna aina on uudempi Ti kortti ollut melkein yhtä tehokas kuin edellinen vastaava SLI setti ja toki vähän vaihtelee miten mikäkin peli kahdelle kortille skaalautuu.
Oma kokemus on, että SLI on ollut tehokkaampi kuin saman polven astetta parempi/paras yksittäinen näyttis.
Esim. 1080SLI > 1080TI, 660TISLI > 680 (en muista kepittikö 690:nkin).
 
Viimeksi muokattu:
MSI RTX 2080 Ti Gaming -kortti ennakkotilattu ja nyt odotellaan benchmarkkeja.

Korreloiko tuo Cuda-ydinten määrä jokseenkin lineaarisesti suorituskyvyn kanssa? Eli kun RTX 2080 Ti:ssä on noin 21% enemmän Cuda-ytimiä kuin GTX 1080 Ti:ssä, voiko olettaa myös suorituskyvyn parantuvan samassa suhteessa? Myös nopeamman muistin (GDDR6) luulisi tuovan vielä lisää suorituskykyä?

Suorituskykyparannus ilman RTX:ää saisi olla vähintään 20-30%, jotta nykyinen GTX 970 vaihtuisi RTX-korttiin. Muussa tapauksessa täytyy katsella GTX 1080 Ti jostain.
 
Eipä tuota kukaan osaa vielä sanoa. Oma arvaus että 10-20% enemmän kuin 1080Ti. Siis ilman näitä heijastuksen heijastuksia yms säteitä.
 
Tuo cuda ytimien määrän kasvu pitää myös suhteuttaa alentuseensen kellotaajuuteen; kuitenkin pelataan tuolla kokonaistehonkulutuksella aika pitkälle, joka vaikuttaa vielä kaiken lisäksi kaikkeen laskenta tehoon kokonais piirillä.
Jotenkin epäilen merkittävää kokonaislasketakyvyn kasvua, kun puhutaan kuitenkin saman nm-tuotanto tekniikan tuotteesta, samoilla teho/lämpörajoilla.
Oma veikkaukseni on että ilman sädehommia oleva peli kyky ei ole noussut 1080ti hommista kuin 10% parantuneen tuotanto tekniikan myöstä, mutta kylkeen on saatu tuos RTX-laskenta lisäksi.
Sitä kuinka paljon pitemmälle piiri venyy tehon/lämmön tuoton kannalta ILMAN tuota RTX-teknologian käytölla lisättävää näkee vasta testeissä.
Nuo pari videota edellisiss kommenteissä kertoo siitä, että tuo jäätävän kokoinen piiri tuottaa myös jäätävän verran lämpöä, koska jäähyt näyttävät olevan pisimmälle vietyjä tähän mennessä. (virransyötöllä mm oma heat-pipe jäähy evga:n kortilla levittämässä lämpöä isommalle alalle)
 
Oma kokemus on, että SLI on ollut tehokkaampi kuin saman polven astetta parempi/paras yksittäinen näyttis.
Esim. 1080SLI > 1080TI, 660TISLI > 680 (en muista kepittikö 690:nkin).

Noin kyllä, mutta tarkoitin koko sukupolvea esim 980Ti SLI > 1080Ti.

Mutta siis melkein on voinut korvata uudella Ti:llä edellisen Ti SLI:n
 
Noin kyllä, mutta tarkoitin koko sukupolvea esim 980Ti SLI > 1080Ti.

Mutta siis melkein on voinut korvata uudella Ti:llä edellisen Ti SLI:n
Aivan, niin päin.
Nyt ei nähdä tällaista tapahtuvan...kun kyllä siitä olisi ollut hehkutusta jo vidian puolelta.
 
Tuo cuda ytimien määrän kasvu pitää myös suhteuttaa alentuseensen kellotaajuuteen; kuitenkin pelataan tuolla kokonaistehonkulutuksella aika pitkälle, joka vaikuttaa vielä kaiken lisäksi kaikkeen laskenta tehoon kokonais piirillä.
GEFORCE GTX 1080 Ti

GPU Engine Specs:
3584NVIDIA CUDA® Cores


1582Boost Clock (MHz)

Ja sitten RTX 2080 Ti FE:

Boost Clock: 1635mhz (OC)

En nyt sit tiedä niistä matalemmista kelloista?
 
Itse sanoisin, että rt:n myötä pelien yleinen suorituskyky lähtee nousuun koska pelien optimointi on niin paljon helpompaa. Ei tarvitse säätää lightmap resoja ja leipoa varjoja vaan sen kun heittää auringon taivaalle niin on jo suuri osa valoista valmis. Plus ne on dynaamisia, joka on nykyisilläkin tekniikoilla TODELLA kallista.
Jos ei nouse niin ainakin on johdonmukaisempaa eri pelien välillä.
 
Kyllä tuo RT on varmasti pitkällä tähtäimellä hyvä homma mutta kuten monessa muussakin uudessa teknologiassa, se ei vielä ole valmista massoille. Kunhan vuodet kuluvat ja tekniikka kehittyy niin näyttiksissä kuin peleissäkin ja pikkuhiljaa hinnatkin alkavat kohtuullistumaan.
Jos löytyy rahaa niin mikä ettei hankkisi nyt heti 2080 / 2080Ti mutta valtaosalle varmaan joku 1080Ti ajaa saman asian huomattavasti halvemmalla. Hyvässä lykyssä se 1080Ti on oikeasti nykypeleissä tehokkaampi kuin 2080 ja häviää sitten vain noissa RT-hommissa.
 
MSI RTX 2080 Ti Gaming -kortti ennakkotilattu ja nyt odotellaan benchmarkkeja.

Korreloiko tuo Cuda-ydinten määrä jokseenkin lineaarisesti suorituskyvyn kanssa? Eli kun RTX 2080 Ti:ssä on noin 21% enemmän Cuda-ytimiä kuin GTX 1080 Ti:ssä, voiko olettaa myös suorituskyvyn parantuvan samassa suhteessa? Myös nopeamman muistin (GDDR6) luulisi tuovan vielä lisää suorituskykyä?

Suorituskykyparannus ilman RTX:ää saisi olla vähintään 20-30%, jotta nykyinen GTX 970 vaihtuisi RTX-korttiin. Muussa tapauksessa täytyy katsella GTX 1080 Ti jostain.
Jotain tuollaista +20% parannusta voisi odottaa clock vs clock, muistien tuodessa hieman lisää eroa.
Tuo cuda ytimien määrän kasvu pitää myös suhteuttaa alentuseensen kellotaajuuteen; kuitenkin pelataan tuolla kokonaistehonkulutuksella aika pitkälle, joka vaikuttaa vielä kaiken lisäksi kaikkeen laskenta tehoon kokonais piirillä.
Jotenkin epäilen merkittävää kokonaislasketakyvyn kasvua, kun puhutaan kuitenkin saman nm-tuotanto tekniikan tuotteesta, samoilla teho/lämpörajoilla.
Oma veikkaukseni on että ilman sädehommia oleva peli kyky ei ole noussut 1080ti hommista kuin 10% parantuneen tuotanto tekniikan myöstä, mutta kylkeen on saatu tuos RTX-laskenta lisäksi.
Sitä kuinka paljon pitemmälle piiri venyy tehon/lämmön tuoton kannalta ILMAN tuota RTX-teknologian käytölla lisättävää näkee vasta testeissä.
Nuo pari videota edellisiss kommenteissä kertoo siitä, että tuo jäätävän kokoinen piiri tuottaa myös jäätävän verran lämpöä, koska jäähyt näyttävät olevan pisimmälle vietyjä tähän mennessä. (virransyötöllä mm oma heat-pipe jäähy evga:n kortilla levittämässä lämpöä isommalle alalle)
Vaikka piiri on iso, niin tuskin Tensor-coret lisäävät kulutusta mikäli niitä ei käytetä (Ray-Tracing ei ole käytössä), joten uskoisin että tällä päästään about samoihin kellotustuloksiin kuin 10xx-sarjalla.
 
FE on ylikellottu, referenssi taajuudet ovat alhaisemmat.

Sehän on selvä, mutta ne refutaajuudet ei paljoa kiinnosta jos kortti toimii samaan tapaan kuin paskal ja kullittaa itse itseään virran ja lämpöjen mukaan.

Mun MSI 1080 Ti laatikossa lukee että kullitaajuus corelle jotain 1650mhz (en muista tarkkaan) mutta niin se vaan tikkaa 2139Mhz kun lyö pelit soimaan.

Yritän tässä nyt sanoa että ilman testejä ei voida mitenkään sanoa että 2080 ti:n kellotaajuudet on matalampia kuin 1080 ti:n, koska jo FE-malleja vertaamalla selviää että niiden ilmoitetuissa kelloissa 2080 ti on "edellä". Pitäis saada testiä, eihän tässä edes tiedetä miten 2080 kellottaa itseään.
 
Yritän tässä nyt sanoa että ilman testejä ei voida mitenkään sanoa että 2080 ti:n kellotaajuudet on matalampia kuin 1080 ti:n, koska jo FE-malleja vertaamalla selviää että niiden ilmoitetuissa kelloissa 2080 ti on "edellä". Pitäis saada testiä, eihän tässä edes tiedetä miten 2080 kellottaa itseään.

Ellei sitten syynä ole tuo jo uutisoitu piilotto, eli voi olla että osa piirestä tulee TSMC:ltä ja osa Simsungilta. Jos vaikka Simsungin prosessilla valmistettu piiri ei suostu ottamaan kullia niin kovin mitä TSMC:n piiri niin voi olla kallista piilottoa luvassa jos sitä parasta kullia halajaa ;)
 
Jos 2080 Ti:n speksejä katsoo, niin sieltä voi päätellä jotain ~18% parannusta non-RT suorituskykyyn verrattuna 1080 Ti. Mikä on tietysti pettymys, kun hintaa on melkein tuplasti enemmän. Siksi Jensen ei niitä myöskään pahemmin esitellyt pressitilaisuudessa.

Kellotaajuus 1545 vs 1582 MHz (3% vähemmän)

Muistikaista 492 GB/s vs 387 GB/s (27% enemmän)
Shader-linjat ("cuda coret") 4352 vs 3584 (21 % enemmän(18% enemmän kun huomioidaan kello))
TMUt kasvaneet samssa suhteessa kun shader-linjat
ROP-määrä molemmissa 96? (eli 3% vähemmän kun huomioidaan kello)

Mutta, pitää huomioida, että kyseessä on uusi arkkitehtuuri, ja hyötysuhde on voinut jossain muuttua selvästi.
 
Vaikka piiri on iso, niin tuskin Tensor-coret lisäävät kulutusta mikäli niitä ei käytetä (Ray-Tracing ei ole käytössä), joten uskoisin että tällä päästään about samoihin kellotustuloksiin kuin 10xx-sarjalla.

Tensoriytimet ja säteenjäljitysytimet ovat eri asioita.

Tensoriytimiä käytetään neuroverkkojen kiihdyttämiseen, säteenjäljitysytimiä säteenjäljitykseen.
(toki nvidia on demonnnut jotain neuroverkkopohjaista kohinanvaimennusta säteenjäljitykseen, mutta kohinanvaimennuksen voi tehdä muullakin tapaa, ja niitä tensoriytimiä voi käyttää moneen muuhunkiin juttuun)

Mutta kummatkaan eivät (merkittävästi) lisää piirin sähkönkulutusta silloin kun niitä ei käytetä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom