NVIDIA-spekulaatioketju (Lovelace ja tulevat sukupolvet)

Huvittava tuo nvidian twitch-streami kun nytkin 1800 seppoa pönöttää katsomassa laskentaa
On se itselläkin tosiaan auki tuolla jossai välilehdessä. Muistaa ainakin maanantaina alkaa tiirailemaan striimiä, kun alkaa möly yks kaks kuulumaan tuolta jostain. Laskuria en sentään jaksa tuijotella, enkä varsinkaan tsättiä.
 
No joo kyllähän tämä vähän sellaiselta rhat pois julkaisulta alkaa vaikuttaa joka on jäämässä lyhytikäiseksi kun 7nm jo kolkuttelee ovella. Tiedä sitten yllättikö toi 7nm aikataulu jotenkin nvidian housut kintuissa vai onko tämä Turinki myöhässä suunnitellusta.. Mutta kuten mainittu niin tuon Ti:n tuominen jo nyt myyntiin kyllä puhuu vahvasti sen puolesta että lyhytikäinen tulee tästä. Eli kehittelyyn kun oli rahaa tuhlattu niin jukaistaan tämä nyt sitten pois ja otetaan kehityskustannukset pois, sitten uutta rautaa taas pihalle.

Sehän on sitten jokaisen oma asia että lähteekö näihin talkoisiin mukaan vaiko ei.
Vaikka kapeampi 7nm prosessiin ollaan vähitellen siirtymässä niin en lähtisi ennustelemaan amd tai nvidian grafiikkapiirien pitkä- tai lyhytikäisyyttä pelkän viivanleveyden perusteella.

Nvidian tiedetään lykänneen 12nm rtx korttien julkaisua, oli syy mikä tahansa niin yksi tekijä on varmasti kilpailun puute. Yli 2 vuotta vanhat gp104 ja 1½ vuoden ikäiset gp102 kortit jo nähty joten tehokkaampia näytönohjaimia on odotettu.
Kilpailun puute = Amd:n alle vuoden ikäinen vega ei pärjää edes nykyisille puolitoista vuotta vanhoille pascal gp102 korteille ja näillä näkymin sieltä olisi tulossa 64:sta tehokkaampi gpu aikaisintaan q4/2018.


Btw, jos nvidian 'housut kintuissa' julkaisemat 12nm tu102 ja tu104 piirit jää lyhytikäisiksi niin samalla logiikalla voinee väittää erään valmistajan 14nm 1k ryzen suorittimien hapantuneen 12nm ryzen+ 2k julkaisun jälkeen.
 
Kilpailun puute = Amd:n alle vuoden ikäinen vega ei pärjää edes nykyisille puolitoista vuotta vanhoille pascal gp102 korteille ja näillä näkymin sieltä olisi tulossa 64:sta tehokkaampi gpu aikaisintaan q4/2018.

Ja edelleen haluaisin niitä lähteitä joissa AMD nimenomaan kertoo kilpailevanta Ti:tä vastaan Vegalla?

Btw, jos nvidian 'housut kintuissa' julkaisemat 12nm tu102 ja tu104 piirit jää lyhytikäisiksi niin samalla logiikalla voinee väittää erään valmistajan 14nm 1k ryzen suorittimien hapantuneen 12nm ryzen+ 2k julkaisun jälkeen.

No eikös se ole aika normaalia että parannellun prosessin tuotteet korvaa edelliset tuotteet?

Tää turinki nyt on hiukan eriluokan julkaisu kuin paskali eli ei ole mitenkään verrattavissa Zen -> Zen+ siirtymään jossa ei juurikaan mitään mullistavaa uutta tullut mutta turinkiin on selvästi rahaa laitettu paljon ja en yhtään ihmettele että nvidia haluaa kehityskustannukset ottaa pois julkaisemalla tämän vaikka olisivat varmaan 6kk päästä voineet julkaista jo 7nm tuotteet.

Eli ehkä se ei ole kilpailun puute joka tämän on aiheuttanut, ehkä nvidialla oli laskelmoitu ettei 7nm tule olemaan valmis näin nopeasti tai ehkä turinkin kehittelyssä on ollut ongelmia ja on siis jälessä aikataulusta. Ehkä tämä on "Volta" jollaisena nvidia olisi Voltan halunnut julkaista?
 
Uusimman viivaleveyden gpu:iden tuottaminen on kallista, koska sitä valmistuslinjaa haluavat käyttää kaikki muutkin. Jos nvidia lykkää 7nm piirien tilaukset myöhemmälle, niin Applen joulumarkkinamyynnit ehditään valmistaa alta pois.

Ensi vuoden puolella tuleva Samsungin Galaxy malli tarvitsee paljon vähemmän piirejä TSMC:ltä, koska samsung tekee ison osan exynoxilla joita se valmistaa itse omissa tehtaissaan.

-> keväällä ei ole niin ruuhkaa piirien valmistuksessa ja saannotkin ovat paremmat, joten valmistus tulee olemaan halvempaa ja eipä se kilpailijakaan ole hengittämässä niskaan.
 
Ja edelleen haluaisin niitä lähteitä joissa AMD nimenomaan kertoo kilpailevanta Ti:tä vastaan Vegalla?
En tiedä, jälkikäteen on paha sanoa mitä AMD oikeasti lupaili tai mitä artikkelin kirjoittaja tarkoitti 6/2017 vega frontier edition uutisessa kommentilla...

Ainakaan ensimmäinen 3DMark-testi ei lupaa hyvää Vegalle, mutta toisaalta AMD on painottanut, ettei Radeon Vega Frontier Editionia ole tarkoitettu pelikäyttöön ja että Radeon RX -mallin odottaminen olisi sen arvoista.
 

Aha eli tuostako vedettiin johtopäätöksiä että sieltä tulee 1080Ti:n tappaja? :D
 
Olispa kyllä juhlan päivät jos tulisi AIB-kortit samaan rysään, voi suoraan laittaa Strixit tilaukseen eikä tarvitse vittuuntua FE:n jäähdytyksen paskuuteen. Jos olisi taas se perinteinen 1,5kk väliä, niin sitten saattaisi joutua tilaamaan FE:n.
 
Eiköhän ne RT ja Tensor-ytimet sieltä siirry myös halvempiin kortteihin, jahka tuo säteenseuranta alkaa ottaa enemmänkin tuulta alleen.
 
Eiköhän ne RT ja Tensor-ytimet sieltä siirry myös halvempiin kortteihin, jahka tuo säteenseuranta alkaa ottaa enemmänkin tuulta alleen.

No jos noi tulevat highend kamat on sellaisia että niillä jotain reaaliaikaista saadaan aikaiseksi niin menee kyllä muutama sukupolvi jotta noi keskiluokan kortit saati lowend kortit on sillä tasolla että niihin mitään erillistä säderautaa kannattaa alkaa tunkemaan.

Odotellaan nyt ja katsellaan ihan rauhassa että mitä noilla nyt yleensä saa aikaiseksi. Se on varmaa että on ihan turha hihkua mitään 6x paskal mantraa mitä jensen jaksoi hokea, sellaista ei tulla näkemään vielä vuosiin. Toki jotain 24fps matskua voi rendata joo mutta entäs kun pelin pitää pyöriä 144fps vähintään? Kun nykyisilläkin korteilla on vaikeuksia 144fps kanssa.
Vai onko säteet yht äkkiä niin kuumaa hottia että fps:llä ei ole väliä? Kunhan pyörii 24fps ja on säteet niin ihan perkeleen mahtavaa?
 
No jos noi tulevat highend kamat on sellaisia että niillä jotain reaaliaikaista saadaan aikaiseksi niin menee kyllä muutama sukupolvi jotta noi keskiluokan kortit saati lowend kortit on sillä tasolla että niihin mitään erillistä säderautaa kannattaa alkaa tunkemaan.

Odotellaan nyt ja katsellaan ihan rauhassa että mitä noilla nyt yleensä saa aikaiseksi. Se on varmaa että on ihan turha hihkua mitään 6x paskal mantraa mitä jensen jaksoi hokea, sellaista ei tulla näkemään vielä vuosiin. Toki jotain 24fps matskua voi rendata joo mutta entäs kun pelin pitää pyöriä 144fps vähintään? Kun nykyisilläkin korteilla on vaikeuksia 144fps kanssa.
Vai onko säteet yht äkkiä niin kuumaa hottia että fps:llä ei ole väliä? Kunhan pyörii 24fps ja on säteet niin ihan perkeleen mahtavaa?
Niin..? :confused:

Tarttiskos noita luureja hiukan löysätä, kun tuntuu taas tänään niin kiristävän pään seutua?
 
Pointti siis oli että nvidia demosi reaaliaikaista säde rendausta lähinnä pätkissä joissa oli valmiit kamera-ajot, eli tuollaisessa matskussa voidaan kikkailla aika tavalla. Voi olla hiukan eri asia alkaa jotain avointamaailma sädettämään. Ja edelleen ne demot pyöri 24fps, eli johonkin cinema pätkiin ihan jees mutta johonkin shootteriin ei todellakaan.
Tarkoitus on siis hiukan koittaa palautella porukkaa takaisin maan kamaralle kun tuntuu että raketti on vienyt osan jo marssiin tässä sädehuumassa.
 
Edelleen sitä tullaan käyttämään ensin efekteissä, kuten vaikkapa valaistuksessa. Koko pelin renderöimiseen ei riitä mehut vielä pitkään aikaan.
 
No jos noi tulevat highend kamat on sellaisia että niillä jotain reaaliaikaista saadaan aikaiseksi niin menee kyllä muutama sukupolvi jotta noi keskiluokan kortit saati lowend kortit on sillä tasolla että niihin mitään erillistä säderautaa kannattaa alkaa tunkemaan.

Odotellaan nyt ja katsellaan ihan rauhassa että mitä noilla nyt yleensä saa aikaiseksi. Se on varmaa että on ihan turha hihkua mitään 6x paskal mantraa mitä jensen jaksoi hokea, sellaista ei tulla näkemään vielä vuosiin. Toki jotain 24fps matskua voi rendata joo mutta entäs kun pelin pitää pyöriä 144fps vähintään? Kun nykyisilläkin korteilla on vaikeuksia 144fps kanssa.
Vai onko säteet yht äkkiä niin kuumaa hottia että fps:llä ei ole väliä? Kunhan pyörii 24fps ja on säteet niin ihan perkeleen mahtavaa?

Eiköhän Nvidian ja muidenkin valmistajien insinöörit tiedä, mitä kannattaa milloinkin laittaa piireihin x, y ja z. Mukaan lukien säteenseuranta. Nvidian laskelmien mukaan Turing on 6x nopeampi säteenseurannassa kuin Pascal, eiköhän heidän luku johonkin perustu. Tarkka näkemys näyttää olevan montako sukupolvea tarvitaan mihinkin, mutta kuitenkin "katsellaan että mistä tässä nyt oikeastaan on kyse ja mitä saadaan aikaiseksi". En oikein ymmärrä, miksi säteet aiheuttavat tuollaisen allergian ja vouhottamisen. Ilmeisesti kehitystä ei saisi tapahtua, ei ainakaan mitään säteisiin liittyvää.
 
Pointti siis oli että nvidia demosi reaaliaikaista säde rendausta lähinnä pätkissä joissa oli valmiit kamera-ajot, eli tuollaisessa matskussa voidaan kikkailla aika tavalla. Voi olla hiukan eri asia alkaa jotain avointamaailma sädettämään. Ja edelleen ne demot pyöri 24fps, eli johonkin cinema pätkiin ihan jees mutta johonkin shootteriin ei todellakaan.
Tarkoitus on siis hiukan koittaa palautella porukkaa takaisin maan kamaralle kun tuntuu että raketti on vienyt osan jo marssiin tässä sädehuumassa.
No niin, nyt kuulostaa järkevämmältä. Kiitoksia.

En tosiaan odota itsekkään tässä nyt tapahtuvan mitään säteenseurannan voitonmarssia peligrafiikan saralla mitenkään hetkessä. En edes parissa vuodessa vielä ja turha tällä on tosiaan sen enempää päätään sekoittaa. Jostain se on kuitenkin aloitettava ja tämän takia meinasinkin, että varmaan ihan järkevää tuupata nuo uudet ominaisuudet nimenomaan noihin kalliimman pään pelikortteihin ja katsella josko muutkin alkaisi pikkuhiljaa innostumaan ja lähtemään mukaan. Saadaan kuitenkin pelaajamarkkinoille tätä teknologiaa edes kokeiluun.
Toki muutenkin säteenseurantaa käytettäneen alkuun vain joihinkin efekteihin, koska ei noissa vielä puhti riitä lähellekkään kaikkeen, eikä varsinkaan suurella resoluutiolla. (edit: kuten @spede tuolla jo kerkesikin kirjoittelemaan)
Teknologiahan itsessään on hyvin mielenkiintoista ja siksi itseäni aihe kiinnostaa. Tuntuu, että tulee viimeinkin jotain oikeasti uutta näyttisten saralla sitten unified shadereiden.
 
Käyköhän nvidian raytracingille samoin kuin physx teknologialle... raytracing partner program jytkyä odotellessa..
=/
 
Käyköhän nvidian raytracingille samoin kuin physx teknologialle... raytracing partner program jytkyä odotellessa..
=/
Kyllä se ihan Microsoftin DXR on mille NVIDIAkin on tukensa rakentanut vaikka miten markkinoi "RTX:ää"
 
Nvidian laskelmien mukaan Turing on 6x nopeampi säteenseurannassa kuin Pascal, eiköhän heidän luku johonkin perustu.

No jos olisit vähän viitsinyt tutkia asiaa niin se perustuu puhtaasti siihen että sen starwars demon rendaus vaatii 6 paskal korttia (4 Volta korttia) ja nyt olivat pystyny saman pätkän rendaamaan yhdellä kortilla.
Ja noi oli siis quatroilla/tesloilla sun muilla massiivisilla piireillä saavutettuja lukemia. Eli tuo 2080Ti tuskin pääsee tuohon 24fps vauhtiin tuossa starwars demossa.

Eli siis 6x nopeus ero tulee siitä kun paskal rendaa cudalla kaiken, kun taas turinki offloadaa säteet erillisille säde ytimille + tensoreilla tekee kohinanpoiston.
Voltalla saavutettiin jonkinverran nopeutusta paskaliin verrattuna kun siinä cudalla laskettiin osa säteistä ja loput sitten tensoreilla kohinanpoistona. Turinki on siis noin 4x nopeampi Voltaan verrattuna tuossa starwars demossa koska Voltan julkaisussa nvidia demosi samaa pätkää sillä 4 kortin masiinalla.
 
Ai, nvidian huangin puheessa mainosti että ketä on lähtenyt mukaan, niin oletin olevan nvidian tuote.


No jos olisit vähän viitsinyt tutkia asiaa niin se perustuu puhtaasti siihen että sen starwars demon rendaus vaatii 6 paskal korttia (4 Volta korttia) ja nyt olivat pystyny saman pätkän rendaamaan yhdellä kortilla.
Ja noi oli siis quatroilla/tesloilla sun muilla massiivisilla piireillä saavutettuja lukemia. Eli tuo 2080Ti tuskin pääsee tuohon 24fps vauhtiin tuossa starwars demossa.

Eli siis 6x nopeus ero tulee siitä kun paskal rendaa cudalla kaiken, kun taas turinki offloadaa säteet erillisille säde ytimille + tensoreilla tekee kohinanpoiston.
Voltalla saavutettiin jonkinverran nopeutusta paskaliin verrattuna kun siinä cudalla laskettiin osa säteistä ja loput sitten tensoreilla kohinanpoistona. Turinki on siis noin 4x nopeampi Voltaan verrattuna tuossa starwars demossa koska Voltan julkaisussa nvidia demosi samaa pätkää sillä 4 kortin masiinalla.

Lisänä noissa rendauksissa avainsanana on framebuffer, yhdessä 2000 euron kortissa ei ole kovin suurta framebufferia.
Pitää mennä sinne yli 10000 euron luokkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ai, nvidian huangin puheessa mainosti että ketä on lähtenyt mukaan, niin oletin olevan nvidian tuote.

Se mitä NVIDIA on tehnyt on se, että se on tuonut noihin uusiin piireihinsä ominaisuuksia, jotka helpottavat ray tracing laskentaa ja siten mahdollistavat ray tracingin käyttöä peleissä, teoriassa jo nyt.
 
No jos olisit vähän viitsinyt tutkia asiaa niin se perustuu puhtaasti siihen että sen starwars demon rendaus vaatii 6 paskal korttia (4 Volta korttia) ja nyt olivat pystyny saman pätkän rendaamaan yhdellä kortilla.
Ja noi oli siis quatroilla/tesloilla sun muilla massiivisilla piireillä saavutettuja lukemia. Eli tuo 2080Ti tuskin pääsee tuohon 24fps vauhtiin tuossa starwars demossa.

Eli siis 6x nopeus ero tulee siitä kun paskal rendaa cudalla kaiken, kun taas turinki offloadaa säteet erillisille säde ytimille + tensoreilla tekee kohinanpoiston.
Voltalla saavutettiin jonkinverran nopeutusta paskaliin verrattuna kun siinä cudalla laskettiin osa säteistä ja loput sitten tensoreilla kohinanpoistona. Turinki on siis noin 4x nopeampi Voltaan verrattuna tuossa starwars demossa koska Voltan julkaisussa nvidia demosi samaa pätkää sillä 4 kortin masiinalla.

Tiedän kyllä mihin Nvidia lukuineen viittasi Siggarphissa. Kuten itsekin totesit, 6x on todellinen nopeusero tietyssä tilanteessa. Säteenseuranta vaikuttaa positiiviselta kehitykseltä ja sitä käytetään aluksi todennäköisesti vain efektien luomiseen. Ainakin itse ajattelin pelata jotain muuta kuin Star Warsin demoa, sikäli yhdentekevää millä fps:llä kyseinen demo pyörii. Edelleenkään en ymmärrä vouhottamistasi ja säteistä johtuvaa allergiaasi. Mikä tässä nyt on sinulle pääasiallinen ongelma?
 
Se mitä NVIDIA on tehnyt on se, että se on tuonut noihin uusiin piireihinsä ominaisuuksia, jotka helpottavat ray tracing laskentaa ja siten mahdollistavat ray tracingin käyttöä peleissä, teoriassa jo nyt.
Joo, raytracing mahdollisuus oli jo 80-luvulla Amigalla softalla aikoinaan, ja että nyt tulee rautaan DXR mahdollisuus. Arvelen että itsellä ehkä 6vuoden päästä on DXR tukevaa rautaa. Hyvähän se on että kehitystä tulee.
 
Alkaa olemaan vuodettu jo hienosti näitä uuden sukupolven kortteja: GIGABYTE GeForce RTX 2080 Ti and RTX 2080 Series Graphics Cards Leaked

Joko harrastajat osaa sanoa et tuliko hyvät kortit ja ennenkaikkea et kuinka iso ero on nykyiseen sukupolveen?

Eipä ole tullut testivuotoja, eli ei kukaan tiedä mitään.

Tuossahan voi tulla vielä esim paperilaunchi, kelvottomat ajurit, viallista rautaa ym ym. kaikki käytännön seikat, oikea nopeus mukaanluettuna on vielä ihan auki.
 
Raytracingiä tuskin tulee lähivuosina mihinkään peleihin. Se on vaan se kaunis demottava, jota kilpailijalla ei ole.

Käytännössä mennään varmaan uuden Doomin suuntaan, jossa meillä on dynaamiset varjot ja pikkuhiljaa alkaa olla tuhottava ympäristö, jota voi laskea suunnilleen samalla tekniikalla. Niillä säteillä voi tehdä myös törmäystestausta ja siitä seuraten myös fyysiikkaa tulevaisuudessa.

Ja jotenkin ihmetyttää se, että täällä raytracing on aina 15 fps tai 60 fps. Ei se niin mene. Se on aina suhteessa rendattavan scenen monimutkaisuuteen. Ja Nvidia skippasi pikseleitä käyttäen AI:ta , joka arpoi niiden tilalle oikeannäköisiä pikseleitä niitä kuitenkaan raytracingillä laskematta..

--

Itse luulin, että tuo on pieni piiri. Se olikin massiivinen ja siinä kiinnostaa nuo Tensor-ytimet ja AI-laskenta. Kuitenkin, nyt veikkaan, että ollaan ulkona minun budjetistani asiasta hieman keskusteltuani. Toivottavasti nämä älyominaisuudet valuvat myös alempiin malleihin, etteivät jää harvojen herkuksi.

Pahin tapaus on se, että nuo on käytännössä uudet Geforcet ja kaikki niiden alapuolella on rebrändiä, kun ne toimii vielä ihan hyvin..
 
Joo, raytracing mahdollisuus oli jo 80-luvulla Amigalla softalla aikoinaan, ja että nyt tulee rautaan DXR mahdollisuus. Arvelen että itsellä ehkä 6vuoden päästä on DXR tukevaa rautaa. Hyvähän se on että kehitystä tulee.


Joo ei RT tule varmasti ainakaan muutamaan vuoteen peleissä yleistymään mitenkään mullistavasti, mutta jostainhan se on aloitettava . Toivottavasti AMD pääsisi nopeasti "kelkkaan" myös.
 
Tiedän kyllä mihin Nvidia lukuineen viittasi Siggarphissa. Kuten itsekin totesit, 6x on todellinen nopeusero tietyssä tilanteessa. Säteenseuranta vaikuttaa positiiviselta kehitykseltä ja sitä käytetään aluksi todennäköisesti vain efektien luomiseen. Ainakin itse ajattelin pelata jotain muuta kuin Star Warsin demoa, sikäli yhdentekevää millä fps:llä kyseinen demo pyörii. Edelleenkään en ymmärrä vouhottamistasi ja säteistä johtuvaa allergiaasi. Mikä tässä nyt on sinulle pääasiallinen ongelma?

Lähinnä se kun osa tuntuu kuvittelevan että kohta saadaan starwars demon kaltaista pelikokemusta.
Ei se ole ollenkaan yhdentekevää että millä FPS:llä kyseinen demo pyörii kun se kertoo hyvin pitkälti sen mihin tehot parhaassa tapauksessa nyt riittää. Eli kovimmalla kortilla, ei siis pelikortilla päästään juuri elokuva fps:n. Jos haluttaisiin 60fps niin vaatittaisiin jo 2,5 kertaisesti tehoa.

Ja sekin nyppii että demolla tavallaan johdetaan harhaan, kaikki ei tunnu ymmärtävän että sädetettyä tulee olemaan vain jotkin efektit kuten itsekin sanoit joka latistaa kyllä tunnelmaa suuresti siitä mitä demottiin.
 
Uskon kyllä että ray tracing saattaa tulla peleihin yllättävän nopeastikin. Kaikki riippuu miten nopeasti yleisimpiin pelimoottoreihin saadaan tuki. RT:stä saattaa tulla jopa "rasti ruutuun" tyyppinen feature joihinkin pelimoottoreihin (Unreal ja Unity).

RT corejen tehon riittävyys on toki ratkaisevassa asemassa kauanko joudutaan odottamaan (mahdollisesti useita korttisukupolvia). Sitä tuskin osaa kukaan varmasti tässä vaiheessa sanoa kun ei ole edes mitään benchmarkkeja.
 


Tulipas katsottua tämä Star Wars demo ja näyttää kyllä ihan pirun hyvältä. Saa nähdä kuinka kaukana tulevaisuudessa tämän demon kaltaiset pelit sitten ovat.
 
Lähinnä se kun osa tuntuu kuvittelevan että kohta saadaan starwars demon kaltaista pelikokemusta.
Ei se ole ollenkaan yhdentekevää että millä FPS:llä kyseinen demo pyörii kun se kertoo hyvin pitkälti sen mihin tehot parhaassa tapauksessa nyt riittää. Eli kovimmalla kortilla, ei siis pelikortilla päästään juuri elokuva fps:n. Jos haluttaisiin 60fps niin vaatittaisiin jo 2,5 kertaisesti tehoa.

Ja sekin nyppii että demolla tavallaan johdetaan harhaan, kaikki ei tunnu ymmärtävän että sädetettyä tulee olemaan vain jotkin efektit kuten itsekin sanoit joka latistaa kyllä tunnelmaa suuresti siitä mitä demottiin.

Kuka on kuvitellut, että peligrafiikat muuttuvat pian demon kaltaisiksi? Jos joku on niin tehnyt tekeekö se silloin säteenseurannasta huonon kehityssuunnan. Jokseenkin sen vaikutelman aiemmista viesteistäsi sai vai miksi olet niin huolissasi muiden kuvitelmista? Sekavahkosta vuodatuksesta jäi se vaikutelma, että pelkäät seuraavien pelien olevan 24fps, koska mielestäsi säteenseurannan vuoksi kehittäjiä ei kiinnosta fps. Tästä esitit jonkinlaisena todisteena aiemmin mainitun demon. Yksittäisen demon fps on mielestäni yhdentekevää, koska demoissa voidaan kikkailla monin tavoin.

Demot ovat demoja ja reaalimaailma on sitten se, joka ainakin itselleni on ratkaisevaa. Monet muut ovat puhuneet tässä ketjussa siitä, että säteenseurantaa käytettäneen aluksi vain efekteihin, mutta itse olet ajatellut, että peleistä tulee 24fps, koska säteenseuranta. Sellainen ajatuskulku on teoreettisestikin järjetön.
 
Uskoisin, että raytracing debytoi samaan tapaan kuin nykyään ambient occlusion (SSAO, HBAO jne.): laskennallisesti raskas valo- ja varjoefekti on valinnainen, ja siitä on mahdollisesti kustannukseltaan erilaisia versioita. Näitä voi sitten asetuksista tökkiä päälle sen mukaan, mitä oma rauta kestää. Mitä pitemmälle mennään, sitä laajemmaksi raytracingin käyttö muodostuu. Parin kolmen sukupolven jälkeen voisi olla mahdollista, että yksittäisissä peleissä renderointi on täysin RT-pohjaista.
 
Lähinnä se kun osa tuntuu kuvittelevan että kohta saadaan starwars demon kaltaista pelikokemusta.
Ei se ole ollenkaan yhdentekevää että millä FPS:llä kyseinen demo pyörii kun se kertoo hyvin pitkälti sen mihin tehot parhaassa tapauksessa nyt riittää. Eli kovimmalla kortilla, ei siis pelikortilla päästään juuri elokuva fps:n. Jos haluttaisiin 60fps niin vaatittaisiin jo 2,5 kertaisesti tehoa.

Ja sekin nyppii että demolla tavallaan johdetaan harhaan, kaikki ei tunnu ymmärtävän että sädetettyä tulee olemaan vain jotkin efektit kuten itsekin sanoit joka latistaa kyllä tunnelma suuresti siitä mitä demottiin.

Jaa... En minä ole kyllä nähnyt tässä ketjussa yhtään viestiä, missä joku olisi kuvitellut kohta pelailevansa star wars demon tasoisilla grafiikoilla...

Kyllä kaikki tässä ketjussa ovat nimenomaan puhuneet siitä, että aluksi RT:ä käytetään vain muutaman efektin yhteydessä ym.Ei millään pahalla, mutta tuo sinun paasaus vaikuttaa lähinnä vainoharhasen AMD fanboyn touhulta...
 
Raytracingiä tuskin tulee lähivuosina mihinkään peleihin. Se on vaan se kaunis demottava, jota kilpailijalla ei ole.

Paitsi että se on jo tulossa?

Oliko se Metro vai mikä kun jo sanottiin että ainakin tulee, DICE on rummuttanut aika vahvasti NVidian tilaisuutta (BFV myös siis mahdollinen)... Vähän veikkaisin että Controlissakin voisi olla jotain, meinaan sen verran innostuneesti silloin alunperin Remedyn tyypit tuosta teknologiasta puhuivat. Kyllä niitä pelejä tulee jo pian jossa hyödynnetään uutta teknologiaa. Väitän että viimeistään ensi vuonna on ainakin muutama peli jossa on jonkinasteista käyttöä.
 
Tämä on just hyvä tilanne että RT:hen mennään askel kerrallaan. Esim varjojen laskenta tuo realismia huikeasti vaikka mitään muuta ei RT:llä laskettaisi. 10v sisään huomataan että RT:llä tehdään 99% kuvasta.
 
Uskoisin, että raytracing debytoi samaan tapaan kuin nykyään ambient occlusion (SSAO, HBAO jne.): laskennallisesti raskas valo- ja varjoefekti on valinnainen, ja siitä on mahdollisesti kustannukseltaan erilaisia versioita. Näitä voi sitten asetuksista tökkiä päälle sen mukaan, mitä oma rauta kestää. Mitä pitemmälle mennään, sitä laajemmaksi raytracingin käyttö muodostuu. Parin kolmen sukupolven jälkeen voisi olla mahdollista, että yksittäisissä peleissä renderointi on täysin RT-pohjaista.

No tuota raytracingiä on ainakin helppo skaalata. Otetaanko se 1 sample per pixel vai kuinka monta tuota voi sitten skaalata niin paljon kuin tehot antaa periksi. Tosin noissa demoissa joku 5+ samplea näytti olevan jo sen verran että suuremmasta määrästä ei juuri nopeasti parannusta nähnyt.
 
Pointti siis oli että nvidia demosi reaaliaikaista säde rendausta lähinnä pätkissä joissa oli valmiit kamera-ajot, eli tuollaisessa matskussa voidaan kikkailla aika tavalla. Voi olla hiukan eri asia alkaa jotain avointamaailma sädettämään. Ja edelleen ne demot pyöri 24fps, eli johonkin cinema pätkiin ihan jees mutta johonkin shootteriin ei todellakaan.
Tarkoitus on siis hiukan koittaa palautella porukkaa takaisin maan kamaralle kun tuntuu että raketti on vienyt osan jo marssiin tässä sädehuumassa.
Nooh, enemmän älämölöä ja keulimisia on kuultu ja nähty turhempienkin dx12 fiitsöreiden eduista ja käytöstä (puhumattakaan muista rajapinnoista) jos erään valmistajan rauta tukee niitä paremmin kuin kilpailija.

Pelitalojen kiinnostuksen ja tekniikan yleistymisen kannalta on oikeasti hyvä asia että tämä dxr rt ei ole radeon juttu koska nvidian dxr rautatuen ansiosta ray tracin renderöinti ei tule jäämään pelkäksi future proof kikkareeksi. Amd saa olla tukematta tekniikkaa tai, jos se yleistyy, taipua ja ruveta kehittelemään yhteensopivia palikoita astuakseen valmiiksi katettuun RT pelipöytään.
 
No tuota raytracingiä on ainakin helppo skaalata. Otetaanko se 1 sample per pixel vai kuinka monta tuota voi sitten skaalata niin paljon kuin tehot antaa periksi. Tosin noissa demoissa joku 5+ samplea näytti olevan jo sen verran että suuremmasta määrästä ei juuri nopeasti parannusta nähnyt.
Ongelma vain että jos otetaan liian vähän säteitä se kuva on huonompi kuin kokonaan ilman. varsinkin harmaat värit kohisevat hirveästi silloin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 301
Viestejä
4 508 662
Jäsenet
74 350
Uusin jäsen
JMM333

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom