Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Muistaakseni jossain muissakin testeissä muisti on aika tapissa "jo nyt".Hardware canucsin 5080 testissä joutuivat yhdessä pelissä laskemaan graffa-asetuksia yhdellä napsulla kun suorituskyky kyykkäsi muistin loppumisen takia.
Näitä ei kannata ihan tuolleen verrata 4090 vs. pienempimuistiset kortit. Peli voi varata tekstuureille, geometrialle yms. cachea. Voi vähämuistisella kortilla käyttää pienempää cachea gpu:n päässä ja käyttää keskusmuistia sen sijaan. Riippuen ja roikkuen miten striimaus tehty niin pienempi cache voi olla marginaalinen merkitys tai huonosti tehdyssä mekaaniselta levyltä striimatessa jäätävä popup helvetti.Hyvä jos saadaan VRAM riittämään paremmin. Just eilen katsoin että omalla koneella 4090:lla Dragon Age Veilguard allokoi 1440p ultrawide natiiviresolla kaikki asetukset tapissa ja framegen päällä pahimmillaan 15,7 gigaa videomuistia. Alkais jollain 5080:lla jo tulla tukala fiilis raskaissa peleissä vaikka tehot on melkein samat kuin 4090.
Jep. Itse asiassa voi olla että peli on koodattu fiksusti, jos se osaa hyvin hyödyntää saatavilla olevan VRAMin.Näitä ei kannata ihan tuolleen verrata 4090 vs. pienempimuistiset kortit. Peli voi varata tekstuureille, geometrialle yms. cachea. Voi vähämuistisella kortilla käyttää pienempää cachea gpu:n päässä ja käyttää keskusmuistia sen sijaan. Riippuen ja roikkuen miten striimaus tehty niin pienempi cache voi olla marginaalinen merkitys tai huonosti tehdyssä mekaaniselta levyltä striimatessa jäätävä popup helvetti.
Se on kai hieman teknistä jos pitää dynaamisesti katsoa oikeaa vram käyttöä ja vaihtaa se jos käyttäjä muuttaa resoja tai laittaa frame genia tai RT päälle/pois.DF kommentoi kanssa että modernien pelien pitäisi osata valita texture pooliin koko VRAM perusteella ja käyttäjälle ei pitäisi tätä valintaa jättää.
Näinhän sen just pitäisi mennä. UE5:ssa on teoriassa hieno striimaussysteemi, mutta shaderien kääntäminen lennosta tuottaa ongelmia pc:lla. Tulee popuppia/jäkkimistä kun kesken striimauksen käännetään shadereita. Konsoleilla ei ongelmaa kun kaikki shaderit precompiled.DF kommentoi kanssa että modernien pelien pitäisi osata valita texture pooliin koko VRAM perusteella ja käyttäjälle ei pitäisi tätä valintaa jättää.
Syy on se että Nvidia nimesi 5070 kortin 5080:ksi ja pumppasi hintaa ylös.Ottamatta kantaa onko tämä kovin hyvä taulukko, mutta selittäkääpä enemmän tietävät(ei arvailuja) näin ummikolle, että miten tämmönen seinä tuli nyt "yhtäkkiä" vastaan. Tuossa aika tasaisesti otettu noita kymmenien prosenttien hyppyjä kahden vuoden välein. Nyt sit käytännössä kasvu jää johonki ~15% max ja väliä on 3 vuotta. Onko siis teknisesti jotain saavutettu viime generaatiossa että tätä hyppyä ei enää tule ja tiedettiinkö se jo tuolloin? Onko tulevaisuus väkisinkin sit jotain softapuolen ratkaisuja tai jotain muuta kuten esim. multicoret prossun puolella kun gigahertzi seinät tuli vastaan.
Yksi tekiä on sama valmistusprosessi. Ts kaikki parannukset mitä tuli, tuli arkkitehtuuripuoleta, prosessista saatiin korkeintaan vähän viilailtua.Ottamatta kantaa onko tämä kovin hyvä taulukko, mutta selittäkääpä enemmän tietävät(ei arvailuja) näin ummikolle, että miten tämmönen seinä tuli nyt "yhtäkkiä" vastaan. Tuossa aika tasaisesti otettu noita kymmenien prosenttien hyppyjä kahden vuoden välein. Nyt sit käytännössä kasvu jää johonki ~15% max ja väliä on 3 vuotta. Onko siis teknisesti jotain saavutettu viime generaatiossa että tätä hyppyä ei enää tule ja tiedettiinkö se jo tuolloin? Onko tulevaisuus väkisinkin sit jotain softapuolen ratkaisuja tai jotain muuta kuten esim. multicoret prossun puolella kun gigahertzi seinät tuli vastaan.
3090 -> 4090 hypyssä transistorimäärä miltei triplattiin ja L2 välimuisti 12-kertaistuiOttamatta kantaa onko tämä kovin hyvä taulukko, mutta selittäkääpä enemmän tietävät(ei arvailuja) näin ummikolle, että miten tämmönen seinä tuli nyt "yhtäkkiä" vastaan. Tuossa aika tasaisesti otettu noita kymmenien prosenttien hyppyjä kahden vuoden välein. Nyt sit käytännössä kasvu jää johonki ~15% max ja väliä on 3 vuotta. Onko siis teknisesti jotain saavutettu viime generaatiossa että tätä hyppyä ei enää tule ja tiedettiinkö se jo tuolloin? Onko tulevaisuus väkisinkin sit jotain softapuolen ratkaisuja tai jotain muuta kuten esim. multicoret prossun puolella kun gigahertzi seinät tuli vastaan.
Jos noita olis helppo tehdä niin olisi varmaan kilpailua? Huvittavaa nähdä mitä amd:n rdna4 lippulaivasta sanotaan kun se jää hitaammaksi kuin 5070ti ja hitaammaksi kuin rdna3 lippulaiva.Syy on se että Nvidia nimesi 5070 kortin 5080:ksi ja pumppasi hintaa ylös.
Kun ei ole kilpailua voi kasvattaa reilusti katteita.
Syy on se että Nvidia nimesi 5070 kortin 5080:ksi ja pumppasi hintaa ylös.
Yksi tekiä on sama valmistusprosessi. Ts kaikki parannukset mitä tuli, tuli arkkitehtuuripuoleta, prosessista saatiin korkeintaan vähän viilailtua.
No tämä selittää jotenkuten, mutta ei selitä sitä, että miksi näitä samoja keinoja ei siis käytetty nyt. Miksi kolmessa vuodessa ei ole uutta valmistusprosessia ja välimuistinkasvatuksia? Ja nuo turhat nollakommentit videoilla ja "nvidia on ahne paska, myy **50 korttia tonnilla" kommentilla voi jättää kokonaan pois.3090 -> 4090 hypyssä transistorimäärä miltei triplattiin ja L2 välimuisti 12-kertaistui
4090 -> 5090 hypyssä transistoreja tuli hieman lisää kuten myös L2 välimuistia
Sanoisinkin, että 4000-sarjassa tuo välimuistin kasvatus teki "normaalista poikkeavan" pompun ja ilman sitä Ampere->Ada siirtymä ei olisi ollut yhtä ruusuinen.
Edit: Blackwell architecture whitepaperia kun lukee, niin 4080->5080 L2 välimuisti ei kasvanut ollenkaan, joka selittää vaisun tehonlisäyksen.
Jos noita olis helppo tehdä niin olisi varmaan kilpailua? Huvittavaa nähdä mitä amd:n rdna4 lippulaivasta sanotaan kun se jää hitaammaksi kuin 5070ti ja hitaammaksi kuin rdna3 lippulaiva.
Täydensin viestiäni.Ei, vaan otti 4080:n ja paransi sitä ja laittoi myyntiin. Ero on vain pienempi kuin mitä se on joskus aiemmin ollut edelliseen sukupolveen verrattuna. Nopeampi se silti on kuin 4080. Ihan riippumatta mikä sen mallimerkintä on. Ei siinä mitään sen kummempaa ole.
Harvoin se tuote on huono, vaan siitä pyydetty hinta. Ei tämä 5000-sarjakaan olisi niin "floppi", jos hinnoittelu olisi järkevämpi.Huvittavaa nähdä mitä amd:n rdna4 lippulaivasta sanotaan kun se jää hitaammaksi kuin 5070ti ja hitaammaksi kuin rdna3 lippulaiva.
Hankala paljoa parantaa kun valmistusteknologia säilyi ihan samana 50x0 ja 40x0. Ainoastaan GB202(5090) sai isomman piirin. Juurikaan isompaa piiriä kuin GB202 ei voi valmistaa. Siitä seuraava pienempi piiri on 5080(GB203) ja siitä pienempi piiri 5070(GB205). Ja siitä vielä pienempi julkaisematon piiri tulee olemaan 5060. Menee ihan linjassa ja normaalisti. Se mikä on epänormaalia niin valmistusteknologia ei parantunut yhtään ja parannukset pitää tehdä softalla ja arkkitehtuurilla.Täydensin viestiäni.
Faktat piirinkoko/transistorimäärä, muistinmäärä, Cuda corejen määrä ym faktat tukevat tuota että Nvidia nimesi 5070 kortin 5080 kortiksi ja nosti hintaa.
Välimuisti on ilmeisesti SRAM tyyppiä ja ei enää skaalaudu juurikaan pienemmille valmistusnodeille -> välimuistin viemä tila piiriltä on melko vakio ja koko kasvaisi huomattavasti jos sitä edelleen lisättäisiin tuollaisina 12-kerronnaisina (ja täten siis myös piirin hinta).No tämä selittää jotenkuten, mutta ei selitä sitä, että miksi näitä samoja keinoja ei siis käytetty nyt. Miksi kolmessa vuodessa ei ole uutta valmistusprosessia ja välimuistinkasvatuksia? Ja nuo turhat nollakommentit videoilla ja "nvidia on ahne paska, myy **50 korttia tonnilla" kommentilla voi jättää kokonaan pois.
Ei se nyt epänormaalia ole että valmistusteknologia ei muutu. Aiemmin on refresheillä vain saatu enemmän aikaiseksi. Ihan oikean vedonhan nvidia teki sillä että oli laiska ja säästi, kyllähäm nämäkin käsistä viedään. Olisi huono bisnesveto tehdä enemmän kuin tarvitsee ja nyt kilpailun puuttuessa saa laiskotella ja kuoria kermoja päältä.Hankala paljoa parantaa kun valmistusteknologia säilyi ihan samana 50x0 ja 40x0. Ainoastaan GB202(5090) sai isomman piirin. Juurikaan isompaa piiriä kuin GB202 ei voi valmistaa. Siitä seuraava pienempi piiri on 5080(GB203) ja siitä pienempi piiri 5070(GB205). Ja siitä vielä pienempi julkaisematon piiri tulee olemaan 5060. Menee ihan linjassa ja normaalisti. Se mikä on epänormaalia niin valmistusteknologia ei parantunut yhtään ja parannukset pitää tehdä softalla ja arkkitehtuurilla.
Eletään aikaa missä mooren laki on kuluttajahintaisissa tuotteissa kuollut.
Ei vain tuo vaan sekin, että SRAM ja IO ei skaalaannu pienemmäksi kun mennään 4nm -> 3nm. Katsot vaikka linkattua GB202:sta niin kaikki piirin reunat täyttävät muistiohjaimet+io eivät kutistu 3nm mennessä. Jos haluaa tehdä 512bit, 256bit tms. piirin 3nm:lla niin koon oltava sama kuin nykyisillä blackwell-piireillä.Apple yleensä saa yksinoikeudet tsmc parhaimpiin prosesseihin.
Vanhemmat prosessit on halvempia ja luotettavampia, jos tuote myy niilläkin niin marginaalit kasvaa. Koska ihmiset ostavat nvidian kortteja softan takia niin he eivät tunne painetta AMD suunnalta vaikka he tekevät kortteja samoilla prosesseilla.
Nvidian strategia myydä kortteja tekoälyllä antaa heille mahdollisuuden tehdä sukupolvista erilaisia ja haluttavia ostaa kuin samalla 4N tuotetut kortit.
Skippaako näyttikset 3N kokonaan ja 60xx kortit on sitten 2N jos sillä saa lisää sramia?Siihen on hyvä syy ettei amd eikä nvidia lähtenyt 3nm gpu-piireihin.
Ei vain tuo vaan sekin, että SRAM ja IO ei skaalaannu pienemmäksi kun mennään 4nm -> 3nm. Katsot vaikka linkattua GB202:sta niin reunoilla olevat muistiohjaimet ei kutistu 3nm mennessä. Jos haluaa tehdä 512bit, 256bit tms. piirin 3nm:lla niin koon oltava sama kuin nykyisillä blackwell-piireillä.
Keskellä oleva iso cache ei kutistu 3nm mennessä. GPC:n sisällä olevat ei kuvassa näkyvät cachet ei kutistu. 3nm piirit ei olis paljoakaan parempia kuin 4nm piirit ja maksaisivat törkeän paljon enemmän. Kuluttajahintaisissa tuotteissa mooren laki on kuollut.
Siihen on hyvä syy ettei amd eikä nvidia lähtenyt 3nm gpu-piireihin. Toinen puoli, että jos nvidia tekee paskoja tuotteita niin miksi kilpailijat ei kyykytä ja tee parempia? Ei se ehkä niin helppoa ole,...
Tämmösestä tulee jonkunlainen chiplet rakenne ja viiveet kasvaa, joten onko saatu hyöty viiveen arvoinen. Ehkä keksitään joku parempi paketointitapa mut aikalailla isot haasteet on nyt jokaisella piirikehittäjällä tästä eteenpäin. Niin paljon logiikkapiirit tarvii muistia lähelle, siksi varmaan tässä 5090 on iso kakku keskellä, mahdollisimman lyhyt matka kaikkiin seuraavan tason kakkuihin.Yllättävää että erilaiset alueet näkyy noin selvästi myös paljaalla silmällä/valokuvassa...
Pystyisköhän muuten tekemään 3d-cache tyyliin io/sram-piirin vanhalla prosessilla ja logiikat uudella?
Nvidia olisi helposti voinut tehdä +/- 500 sq. mm 5080 piirin ihan hyvällä kannattavuudella se vain päätti kasvattaa katteitaan pienemmällä piirillä.Hankala paljoa parantaa kun valmistusteknologia säilyi ihan samana 50x0 ja 40x0. Ainoastaan GB202(5090) sai isomman piirin. Juurikaan isompaa piiriä kuin GB202 ei voi valmistaa. Siitä seuraava pienempi piiri on 5080(GB203) ja siitä pienempi piiri 5070(GB205). Ja siitä vielä pienempi julkaisematon piiri tulee olemaan 5060. Menee ihan linjassa ja normaalisti. Se mikä on epänormaalia niin valmistusteknologia ei parantunut yhtään ja parannukset pitää tehdä softalla ja arkkitehtuurilla.
Eletään aikaa missä mooren laki on kuluttajahintaisissa tuotteissa kuollut.
Mä olen käsittänyt niin, että hbm4:ssa tulee uutena juttuna hbm-muistipinon pohjalle kustomoitava logiikkapiiri. Logiikkapiirille voidaan laittaa muistiohjaimet + muuta logiikkaa. Kun muistiohjaimet saadaan muistipinon pohjalle niin jää enemmän esim. gpu piirille tilaa lisätä logiikkaa. Ongelma tässä aikaisemmin ja ehkä vieläkin lämmöntuotto, lämpölaajeneminen jne.Yllättävää että erilaiset alueet näkyy noin selvästi myös paljaalla silmällä/valokuvassa...
Pystyisköhän muuten tekemään 3d-cache tyyliin io/sram-piirin vanhalla prosessilla ja logiikat uudella?
Specifically, the Logic Base Die serves as a critical component connecting the GPU within AI accelerators to DRAM, acting as a controller between memory and GPU. Unlike previous designs, this Logic Base Die allows customization, enabling customers to integrate their proprietary IPs. This customization capability enhances the efficiency of data processing and reduces power consumption by up to 30% compared to earlier technologies.
Ei siinä olisi ollut mitään järkeä. Tuollainen 500mm2 piiriä vastaava tuote tulee jossain kohtaa GB202:sta piiriä leikkaamalla kun saannot tuskin on 100%. Joku 384bit tms. versio GB202:sta vuoden päästä 5080 super.Nvidia olisi helposti voinut tehdä +/- 500 sq. mm 5080 piirin ihan hyvällä kannattavuudella se vain päätti kasvattaa katteitaan pienemmällä piirillä.
Tämmösestä tulee jonkunlainen chiplet rakenne ja viiveet kasvaa, joten onko saatu hyöty viiveen arvoinen. Ehkä keksitään joku parempi paketointitapa mut aikalailla isot haasteet on nyt jokaisella piirikehittäjällä tästä eteenpäin. Niin paljon logiikkapiirit tarvii muistia lähelle, siksi varmaan tässä 5090 on iso kakku keskellä, mahdollisimman lyhyt matka kaikkiin seuraavan tason kakkuihin.
Ottamatta kantaa onko tämä kovin hyvä taulukko, mutta selittäkääpä enemmän tietävät(ei arvailuja) näin ummikolle, että miten tämmönen seinä tuli nyt "yhtäkkiä" vastaan. Tuossa aika tasaisesti otettu noita kymmenien prosenttien hyppyjä kahden vuoden välein. Nyt sit käytännössä kasvu jää johonki ~15% max ja väliä on 3 vuotta. Onko siis teknisesti jotain saavutettu viime generaatiossa että tätä hyppyä ei enää tule ja tiedettiinkö se jo tuolloin? Onko tulevaisuus väkisinkin sit jotain softapuolen ratkaisuja tai jotain muuta kuten esim. multicoret prossun puolella kun gigahertzi seinät tuli vastaan.
Year | NVIDIA | AMD |
---|---|---|
2010 | 55.5 | 44.5 |
2011 | 59.21 | 40.79 |
2012 | 62.72 | 37.28 |
2013 | 63.77 | 36.23 |
2014 | 68.62 | 31.38 |
2015 | 79.8 | 20.2 |
2016 | 71.97 | 28.03 |
2017 | 70.43 | 29.57 |
2018 | 71.12 | 28.88 |
2019 | 71.76 | 28.24 |
2020 | 76.54 | 23.46 |
2021 | 78.98 | 21.02 |
2022 | 81.9 | 16.8 |
2023 | 81.5 | 17.17 |
2024 | 90 | 10 |
Mä olen käsittänyt niin, että hbm4:ssa tulee uutena juttuna hbm-muistipinon pohjalle logiikkapiiri. Tuolle logiikkapiirille voidaan laittaa muistiohjaimet + muuta logiikkaa. Kun nuo muistiohjaimet saadaan muistipinoon niin jää enemmän esim. gpu piirille tilaa lisätä logiikkaa. Ongelma tässä aikaisemmin ja ehkä vieläkin lämmöntuotto, lämpölaajeneminen jne.
Nvidian 2026 konesalipiiri rubin käyttää tuollaista hbm4 muistia. Mielenkiintoista nähdä onko esim. isot cachetkin siirretty hbm-pinon alla olevaan logiikkapiiriin tms. Joku tän tyyppinen mahdollistaisi sen, että itse gpu on lähinnä logiikkaa täys ja huonosti skaalaantuvat jutut on muistipiiriin niitatussa logiikkapiirissä.
Jotain huhuja netistä selannut niin ilmeisesti ainakin sk-hynix tekee jonkin nvidia spesifisen logiikkapiirin hbm4 muisteihin.
Tech News: Samsung Completes HBM4 Logic Base Die Design with In-House 4nm Process
According to reports from Korean media, Samsung Electronics’s Device Solutions (DS) division has achieved a major milestone in its memory business. The Memory Business Unit has recently completed the design of the HBM4 logic chip.www.linkedin.com
Kun nyt myy 5070:n 5080:n nimellä niin ensi sukupolveen saadaan vielä suorituskykyyn parannus: 6080 = nyt julkaisematta jäänyt "5080"-koon piiri. Vaikea toki sanoa mitä sitten 2030-luvulla myydään, jos ja kun kvanttitietskarit eivät ihan heti breikkaa.Harvoin se tuote on huono, vaan siitä pyydetty hinta. Ei tämä 5000-sarjakaan olisi niin "floppi", jos hinnoittelu olisi järkevämpi.
Katsotaan mitä AMD saa aikaan.
Juurikin jotain tämmöistä kikkailua täytyy kehittää, että ongelmasta päästään. sitten voidaan vain miettiä, minkä hintaista tämä on, HBM -muisti kun ei ole edelleenkään ole ollut se halvin vaihtoehto, AMD:kin sen jo nyt tietää. Only time will tell..Mä olen käsittänyt niin, että hbm4:ssa tulee uutena juttuna hbm-muistipinon pohjalle logiikkapiiri. Logiikkapiirille voidaan laittaa muistiohjaimet + muuta logiikkaa. Kun muistiohjaimet saadaan muistipinon pohjalle niin jää enemmän esim. gpu piirille tilaa lisätä logiikkaa. Ongelma tässä aikaisemmin ja ehkä vieläkin lämmöntuotto, lämpölaajeneminen jne.
Nvidian 2026 konesalipiiri rubin käyttää tuollaista hbm4 muistia. Mielenkiintoista nähdä onko esim. isot cachetkin siirretty hbm-pinon alla olevaan logiikkapiiriin tms. Joku tän tyyppinen mahdollistaisi sen, että itse gpu on lähinnä logiikkaa täys ja huonosti skaalaantuvat jutut on muistipiiriin niitatussa logiikkapiirissä.
Jotain huhuja netistä selannut niin ilmeisesti ainakin sk-hynix tekee jonkin nvidia spesifisen logiikkapiirin hbm4 muisteihin.
Tech News: Samsung Completes HBM4 Logic Base Die Design with In-House 4nm Process
According to reports from Korean media, Samsung Electronics’s Device Solutions (DS) division has achieved a major milestone in its memory business. The Memory Business Unit has recently completed the design of the HBM4 logic chip.www.linkedin.com
Ai sinä sittenkin myönnät että Nvidialla olisi helposti ollut varaa tehdä tehokkaampi 5080 ;-)Ei siinä olisi ollut mitään järkeä. Tuollainen 500mm2 piiriä vastaava tuote tulee jossain kohtaa GB202:sta piiriä leikkaamalla kun saannot tuskin on 100%. Joku 384bit tms. versio GB202:sta vuoden päästä 5080 super.
Nyt sä laitat sanoja mun suuhun. Mä sanon, että nvidia suunnitteli järkevän tuotepinon mistä saadaan esim. 5080 super tehtyä GB202:sta leikkaamalla. Piirien nimeäminen on täysin looginen koska gb202=5090, gb203=5080, gb205=5070 ja joku gb20x tulee olemaan 5060. Nvidian ei ollut järkevää tehdä 384bit tuotetta koska se saadaan tehtyä käyttämällä osittain rikkinäisiä GB202 piirejä.Ai sinä sittenkin myönnät että Nvidialla olisi helposti ollut varaa tehdä tehokkaampi 5080 ;-)
eli leikata heti alussa toimivia 5090:siä 5080:ksi massana, enpä tiedä, kuulostaa aika tyhmältä. Olisihan tuo 5080 voinut olla isompikin piiri heti kättelyssä, silti tilanne näyttää siltä, että kaikki myy joten kyllä nVidia tiesi mitä pitää julkaista. Niin uskomatonta kuin se onkin (katsoin suu auki ihmeissäni kun muutamassa minuutissa jopa kaikki 1600e+ 5080 oli ostettu).Ai sinä sittenkin myönnät että Nvidialla olisi helposti ollut varaa tehdä tehokkaampi 5080 ;-)
En tiedä, olen tuota sama miettinyt. Ehkä yksi syy se, että tuo tulee uutena ominaisuutena hbm4:ssa ja hbm4 ei ole vielä todellinen tuote. Huhuttu, että sk-hynix hbm4 tapeout olis ollut viime loppuvuodesta ja nvidia sais samplea keväällä/alkukesästä.Siis tarkoitin että miksei samaa voisi käyttää myös gddr-muistien kanssa? Laittaa pelkät muistiohjaimet ja cachet jämänodella tehtyyn piiriin, joka tulee pohjalle, ja sitten päälle uudella prosessilla tehty logiikkapiiri? Eikös AMD:n 9800x3d ole tehty samalla tavalla poislukien eri piirillä oleva muistiohjain, joten miksei sama toimisi näyttispuolella?
Tällöin ei tarvisi käyttää kallista hbm-muistia, vaan riittäisi gddr ja kahden piirin pinoaminen.
Itse veikkaan että 5060 tulee olemaan uudelleen nimetty 4000 sarjalainen kun sen teholuokassa ei DLSS4 4x tilassa ole mitään järkeä (skaalaus tapahtuisi niin matalasta FPS lukemasta että lopputulos olisi todella tökkivä kokemus)....gb205=5070 ja joku gb20x tulee olemaan 5060. ...
Eiköhä se GB207 tms. tule 128bit väylällä ja on 5060. Nvidia tarvii tuon vähintään läppäreihin. Virtaoptimoitu gddr7 konfiguraatio blackwell:sta vie 40x0 piirejä per W kuin litran mittaa. 3GB piireillä sais tehtyä 5060:en missä 12GB muistia.Itse veikkaan että 5060 tulee olemaan uudelleen nimetty 4000 sarjalainen kun sen teholuokassa ei DLSS4 4x tilassa ole mitään järkeä (skaalaus tapahtuisi niin matalasta FPS lukemasta että lopputulos olisi todella tökkivä kokemus).
Tienkin nahkatakkimies voi tehdä pienen totaaalisen alitehoisen Blackwell sarjalaisen paskalla DLSS4 4x kokemuksella 5060 näyttistä varten ja hehkuttaa kuinka se pystyy 120+ FPS:ään surkeimmalla super resolution asetuksella.
Joo saisi tehtyä ja sen 12GB tarvisi mutta Nvidian tuntien tulee pihisttelty 8GB.... 3GB piireillä sais tehtyä 5060:en missä 12GB muistia.
Sekin vielä, että ne piirit nimetään läppäreissä hassusti kun pöytäkoneen 5080 onkin yhtäkkiä läppärissä 5090. 5060 desktop saattaa olla yhtäkkiä premium 5070ti 12GB läppärissä.Joo saisi tehtyä ja sen 12GB tarvisi mutta Nvidian tuntien tulee pihisttelty 8GB.
Juu en hoksannut ajatella alemman luokan läppäreitä.
Ylemmän luokan läppäreissä on huono tilanne kun 5090 läppäri versiossa ei ole lisää ytimiä ja tehorajakin on sama kuin 4090 läppäri piirisssa siten ainoaksi eroksi 4090 läppärin ja 5090 läpppärin välille jää käytännössä DLSS4.
In the case of the deepest sleep state, Blackwell is 10x faster to enter sleep than Ada, enabling
much more power savings in the lowest-power sleep state
Accelerated frequency switching can adjust clocks to dynamic workloads 1000x faster than before.
New clock gating capabilities allow entire clock trees to be shut off very quickly, saving dynamic
power even in regions of work where only part of the chip is idle, or where idleness is so short it
would typically be considered “active”. For Blackwell one of the big focuses was on memory power
management to achieve peak efficiency by leveraging GDDR7’s fast-wakeup clocking
architecture. Now the entire memory clock tree can be gated for the first time.
GDDR7 delivers substantially higher bandwidth. These advancements also enable notable improvements in energy efficiency, offering superior performance and extended battery life, particularly in power-constrained systems.
Eipä nuo nyt ihan tuplilta vaikuta, 5080 on ihan samoilla kulutuslukemilla kuin 4080/S idle, multimonitor ja video playback käytössä (varianssia toki kortista riippuen):5000-sarjan desktop GPU:than vie "idlenä" eli varmaan Windowssin desktoppia tuijottaessa 2x enemmän virtaa kuin 4000-sarja. Eli jos syynä ei ole joku drivereilla korjattava bugi niin yllä olevat figuurit taitaa olla hieman pielessä...