NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

Ei ne myynyt mitään myymälästä. Eikä oikeastaan verkostakaan. 429 error on tuttu ja kaikki on heti varattu koreihin. Tuskin oli montaa.

(5090 siis, en katsonut neitikorttien tilannetta)

Edit: Kaikki kurpassa harmaana, ts. eivät ota edes tilauksia. Yhden MSIn mallin näin sanovan hetken että 4kpl mutta ei sitä koskaan koriin saanut.
 
On tämä aika pelleilyä nykypäivänä ostaa näytönohjainta. Itse olisin kaivannut päivitystä 6v vanhaan RTX 2060 (6GB) kun muu kone on jo kasassa (9800x3d ym. kilkkeet) ja haluaisin vihdoin päästä tuon uusimman Indiana Jones -pelin pelaamaan, mutta ei "arpaonni" osunut kohdalleen :) Ja nyt sopivasti Proshopin "edullisen" 7900xtx:n hinta myös noussut. Kai se pitää vain odotella sinne maaliskuulle...Aavistuksen vain vituttaa tämä nykymeininki :)
 
On tämä aika pelleilyä nykypäivänä ostaa näytönohjainta. Itse olisin kaivannut päivitystä 6v vanhaan RTX 2060 (6GB) kun muu kone on jo kasassa (9800x3d ym. kilkkeet) ja haluaisin vihdoin päästä tuon uusimman Indiana Jones -pelin pelaamaan, mutta ei "arpaonni" osunut kohdalleen :) Ja nyt sopivasti Proshopin "edullisen" 7900xtx:n hinta myös noussut. Kai se pitää vain odotella sinne maaliskuulle...Aavistuksen vain vituttaa tämä nykymeininki :)
Muuten sama tilanne, mutta 2080 käytössä tällä hetkellä, eikä mitään erityisempää peliä kiikarissa. Pitänee sitten kokeilla, että mihin tämä nykyinen näyttis pystyy paremman prossun kanssa.
 
Noniin, hinta oli siis liian halpa tarjontaan nähden.
Tuosta kun varaa niin irtoaa varmaan seuraavasta erästä

Näyttökuva 2025-01-30 163804.png
 
Eipä noita voi varailla. Myyjät oppineet 40-sarjalaisten sopasta että otetaan tilauksia vain eriin jotka ovat jo tilattu ja kenties tulossakin.
 
Kyllä se 5 miljoonan Koenigseggikin menee kaupaksi, kun valmistetaan vain muutama kappale.
Niinpä, saahan ne hinnat ylös kun saatavuus on helvetin huonoa. Ja sitten kun se ei ole edes pelkästään tämän halo-kortin saatavuus, vaan ihan kaikkien nopeiden korttien saatavuus.

Katselin tässä benchmarkkien jälkeen epätoivoissani päivitysvaihtoehtoa 3080:lle ja totesin että aika heikosti on asiat, varsinkin kun vertaa julkaisuhinnalla ostettuun. 4070 super on paras nvidian kortti jota on kaupassa oikeasti tarjolla, ja tuohan ei ole yhtään nopeampi ja maksaa saman verran kuin 3080 oli.
AMD:n 7900 XT(X) toki löytyy, mutta maksanko miltei tonnia kortista joka toki perinteisellä puolella olis lähellä tuplanopeuksia, mutta ei siltikään tee RT-peleistä kovin pelattavia.

Tuosta kun varaa niin irtoaa varmaan seuraavasta erästä

Näyttökuva 2025-01-30 163804.png
Sinänsä olisi kyllä mielenkiintoinen nähdä että millä hinnalla sieltä kortti oikeasti myytäisiin jos joku tarjoaisi 11k€ lähtien oikeasti varastossa olevaa ja tiputtelisi vähitellen :lol:
Voisi tosin herättää kovasti närää ja mainehaittaa kauppiaalle.

Ja toristahan se tavallaan sitten selviää.
 
Eipä noita voi varailla. Myyjät oppineet 40-sarjalaisten sopasta että otetaan tilauksia vain eriin jotka ovat jo tilattu ja kenties tulossakin.
Sinänsä mielenkiintoinen että 40-sarjalaisissakin on vielä saatu soppa aikaan kun 30-sarjan kanssahan tämä ensimmäisen kerran laukesi näpeille.
Näin ostajan näkökulmasta en tiedä onko hyvä vai huono että nyt ei saa itseään jonoon odottamaan korttia, vaan pitäis sitten pitkin kevättä kyttäillä joka kaupasta kortteja että tulisko niitä myyntiin joskus jos oikeasti kortin haluaisi.
Toki onhan se hyvä ettei niitä nyt oteta jonoon vuodeksi tai ylikin miten 3000-sarjan kanssa kävi.
 
Kyllä 40-sarjan kohdalla hommat hoitui jo helvetin paljon tyylikkäämmin eikä nämä isommat myyneet yli varastosaldojen. Droonikaupalla oli tämä sama osto-oikeusarvonta silloisiinkin MSRP hintaisiin 4090 TUFfeleihin.

(Gigantit ja Multsarit toki varmaan kusi kintuille kuten aina)
 
Näinköhän voi nyt julistaa kun kaikki ~kolme varastossa ollutta korttia saatiin myytyä ja ostajia jäi vielä rannallekkin?
Hyvä taktiikka, koska nyt saatiin luotua kuva siitä, että tarjonta tosiaan on nollissa ja ylihintaiset kortit menee nopeasti kun niitä tulee hyllyyn. Kyllä markkinamiehet osaa.
 
Olipas perseestä. 5090 tuf kerkisin klikkaamaan ostokoriin proshopilta ja sitten error. Tilasin sitten 5080 astralin verkkokaupasta, kun harmitti.
 
Näinköhän voi nyt julistaa kun kaikki ~kolme varastossa ollutta korttia saatiin myytyä ja ostajia jäi vielä rannallekkin?

Voi julistaa. Eli nämä ensimmäiset olisi voinut myydä kalliimmalla. Ja varmaan moni lähikuukauden näyttis myös. Sitten kysyntä hissukseen laskee jolloin hintoja pitää laskea.

Tilanne siis muuttuu sitä mukaa kuin näyttiksiä myydään.
 
Voi julistaa. Eli nämä ensimmäiset olisi voinut myydä kalliimmalla. Ja varmaan moni lähikuukauden kortin myös. Sitten kysyntä hissukseen laskee jolloin hintoja pitää laskea.

Tilanne siis muuttuu sitä mukaa kuin näyttiksiä myydään.
Nvidia on ns premium brändi, eivät he voi jatkuvasti laskea hintoja ilman merkittävää mainehaittaa. Tämän lisäksi, jos ne ensimmäiset pari 5090 korttia olisi myyty sillä hinnalla minkä vastaava määrä pelaamista harrastavia öljysheikkejä olisivat valmiita maksamaan lukisi kaikissa arvosteluissa nyt "Historian paskin näyttisjulkaisu, älä edes mieti tätä korttia.", ja sehän lukisi siellä vielä hintojen laskun jälkeen.
 

On näemmä 5080 tuffia testaillut. Arvostelun teksti on aika huonoa, mutta coil whineä on kuulemma 8/10 eli todella paljon.

Powerina 1200W ASUS ROG THOR Platinum III. Jäähy on OK 360W:llä, mutta voi olla aika äänekäs tuhnu 600W 5090:llä.

Vaikuttaa että 5090 vaatii enemmän 5090 suprimin tasoista jäähyä. 2850€ tuf oc:stä ei 5080:n revikan perusteella vaikuta erityisen hyvältä diililtä.

E: toisaalta arvostelujen teksti on niin huonoa, että ovat voineet copy pasteta/vetää hatusta arviot. Pitänee todeta asia itse omassa kokoonpanossa.
 
Noita olisi kannattanut myydä siten, että 5090:aa ekana päivänä 12000e hintaan / kpl, lähetys, kun rahat on kaupan tilillä ja 4080 8000e hintaan. Sitten tiputusta , esim 200e / päivä, kunnes oltaisiin näissa nykyhinnoissa..
 
Näyttää 4090:lla säästävän paljon muistia alan wake2:en uusin patchi missä tulee megageometry tuki. Olisi jännä nähdä aw2 megageometry päällä vertaile 4080-5080 ja 4090-5090. Säästääkö 50x0 sarja enemmän muistia kuin 40x0. Miten suorituskyky? Muistinkäyttöparannuksia lappaa päällekkäin(dlss4, mega geometry) niin 16GB alkaa riittämään pidemmälle.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Hyvä jos saadaan VRAM riittämään paremmin. Just eilen katsoin että omalla koneella 4090:lla Dragon Age Veilguard allokoi 1440p ultrawide natiiviresolla kaikki asetukset tapissa ja framegen päällä pahimmillaan 15,7 gigaa videomuistia. Alkais jollain 5080:lla jo tulla tukala fiilis raskaissa peleissä vaikka tehot on melkein samat kuin 4090.
 
Hardware canucsin 5080 testissä joutuivat yhdessä pelissä laskemaan graffa-asetuksia yhdellä napsulla kun suorituskyky kyykkäsi muistin loppumisen takia.
 
Hardware canucsin 5080 testissä joutuivat yhdessä pelissä laskemaan graffa-asetuksia yhdellä napsulla kun suorituskyky kyykkäsi muistin loppumisen takia.
Muistaakseni jossain muissakin testeissä muisti on aika tapissa "jo nyt".

1738308014493.png


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Olisin hyvin yllättynyt jos nämä kaikki eivät ole merkkejä siitä, että NVIDIA:lla on "ässä hihassa" 5080 Ti:n muodossa (todellisuudessa pitkälle ylikellotettu perus 5080 24GB muistilla).
 
Viimeksi muokattu:
Itse odotan että/jos/kun 5080ti tai super tulisi myyntiin. Jos ei niin täytyy katsella sitten minkälaiselta 6000 sarja näyttää. 3070:llä pärjää vielä ihan hyvin. Toki sopivaan hintaan 4090 kyllä kiinnostaa
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä jos saadaan VRAM riittämään paremmin. Just eilen katsoin että omalla koneella 4090:lla Dragon Age Veilguard allokoi 1440p ultrawide natiiviresolla kaikki asetukset tapissa ja framegen päällä pahimmillaan 15,7 gigaa videomuistia. Alkais jollain 5080:lla jo tulla tukala fiilis raskaissa peleissä vaikka tehot on melkein samat kuin 4090.
Näitä ei kannata ihan tuolleen verrata 4090 vs. pienempimuistiset kortit. Peli voi varata tekstuureille, geometrialle yms. cachea. Voi vähämuistisella kortilla käyttää pienempää cachea gpu:n päässä ja käyttää keskusmuistia sen sijaan. Riippuen ja roikkuen miten striimaus tehty niin pienempi cache voi olla marginaalinen merkitys tai huonosti tehdyssä mekaaniselta levyltä striimatessa jäätävä popup helvetti.
 
Näitä ei kannata ihan tuolleen verrata 4090 vs. pienempimuistiset kortit. Peli voi varata tekstuureille, geometrialle yms. cachea. Voi vähämuistisella kortilla käyttää pienempää cachea gpu:n päässä ja käyttää keskusmuistia sen sijaan. Riippuen ja roikkuen miten striimaus tehty niin pienempi cache voi olla marginaalinen merkitys tai huonosti tehdyssä mekaaniselta levyltä striimatessa jäätävä popup helvetti.
Jep. Itse asiassa voi olla että peli on koodattu fiksusti, jos se osaa hyvin hyödyntää saatavilla olevan VRAMin.

Esim RDR2 ei osaa käyttää mulla lähellekään kaikkea 16 gigan VRAMista, mutta on paljon pop-iniä tekstuureissa jne. Selkeesti ois optimoitavissa paremmaksi, mutta 16 gigaa oli harvinaisuus kun peli tuli PClle.

DF kommentoi kanssa että modernien pelien pitäisi osata valita texture pooliin koko VRAM perusteella ja käyttäjälle ei pitäisi tätä valintaa jättää.
 
DF kommentoi kanssa että modernien pelien pitäisi osata valita texture pooliin koko VRAM perusteella ja käyttäjälle ei pitäisi tätä valintaa jättää.
Se on kai hieman teknistä jos pitää dynaamisesti katsoa oikeaa vram käyttöä ja vaihtaa se jos käyttäjä muuttaa resoja tai laittaa frame genia tai RT päälle/pois.
 
DF kommentoi kanssa että modernien pelien pitäisi osata valita texture pooliin koko VRAM perusteella ja käyttäjälle ei pitäisi tätä valintaa jättää.
Näinhän sen just pitäisi mennä. UE5:ssa on teoriassa hieno striimaussysteemi, mutta shaderien kääntäminen lennosta tuottaa ongelmia pc:lla. Tulee popuppia/jäkkimistä kun kesken striimauksen käännetään shadereita. Konsoleilla ei ongelmaa kun kaikki shaderit precompiled.

UE5:lla tiukasti pakatut assetit(tekstuuri, geometria) levyllä. Striimataan ssd:lta keskusmuistiin ja puretaan samalla löyhemmin pakatuksi. Keskusmuistia käytetään cachena ja sieltä siirretään gpu:n muistiin missä puretaan löyhempikin pakkaus jotta gpu voi käyttää assetteja. UE5 mahdollistaa kaikkiin assetteihin 8k tekstuurit ja nanite geometrian Striimaus, keskusmuisti ja gpu muistia käytetään fiksusti ja vain tarpeellinen + cache on muistissa.. Primaarinen ongelma ei ole enää ram:in riittävyys vaan se kuinka paljon levytilaa pelin asennukselle varataan.
 
Viimeksi muokattu:
Ottamatta kantaa onko tämä kovin hyvä taulukko, mutta selittäkääpä enemmän tietävät(ei arvailuja) näin ummikolle, että miten tämmönen seinä tuli nyt "yhtäkkiä" vastaan. Tuossa aika tasaisesti otettu noita kymmenien prosenttien hyppyjä kahden vuoden välein. Nyt sit käytännössä kasvu jää johonki ~15% max ja väliä on 3 vuotta. Onko siis teknisesti jotain saavutettu viime generaatiossa että tätä hyppyä ei enää tule ja tiedettiinkö se jo tuolloin? Onko tulevaisuus väkisinkin sit jotain softapuolen ratkaisuja tai jotain muuta kuten esim. multicoret prossun puolella kun gigahertzi seinät tuli vastaan.
1738321774848.png
 
Ottamatta kantaa onko tämä kovin hyvä taulukko, mutta selittäkääpä enemmän tietävät(ei arvailuja) näin ummikolle, että miten tämmönen seinä tuli nyt "yhtäkkiä" vastaan. Tuossa aika tasaisesti otettu noita kymmenien prosenttien hyppyjä kahden vuoden välein. Nyt sit käytännössä kasvu jää johonki ~15% max ja väliä on 3 vuotta. Onko siis teknisesti jotain saavutettu viime generaatiossa että tätä hyppyä ei enää tule ja tiedettiinkö se jo tuolloin? Onko tulevaisuus väkisinkin sit jotain softapuolen ratkaisuja tai jotain muuta kuten esim. multicoret prossun puolella kun gigahertzi seinät tuli vastaan.
1738321774848.png
Syy on se että Nvidia nimesi 5070 kortin 5080:ksi ja pumppasi hintaa ylös.

Kun ei ole kilpailua voi kasvattaa reilusti katteita.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



1738346029930.png
 
Viimeksi muokattu:
Ottamatta kantaa onko tämä kovin hyvä taulukko, mutta selittäkääpä enemmän tietävät(ei arvailuja) näin ummikolle, että miten tämmönen seinä tuli nyt "yhtäkkiä" vastaan. Tuossa aika tasaisesti otettu noita kymmenien prosenttien hyppyjä kahden vuoden välein. Nyt sit käytännössä kasvu jää johonki ~15% max ja väliä on 3 vuotta. Onko siis teknisesti jotain saavutettu viime generaatiossa että tätä hyppyä ei enää tule ja tiedettiinkö se jo tuolloin? Onko tulevaisuus väkisinkin sit jotain softapuolen ratkaisuja tai jotain muuta kuten esim. multicoret prossun puolella kun gigahertzi seinät tuli vastaan.
1738321774848.png
Yksi tekiä on sama valmistusprosessi. Ts kaikki parannukset mitä tuli, tuli arkkitehtuuripuoleta, prosessista saatiin korkeintaan vähän viilailtua.
 
Ottamatta kantaa onko tämä kovin hyvä taulukko, mutta selittäkääpä enemmän tietävät(ei arvailuja) näin ummikolle, että miten tämmönen seinä tuli nyt "yhtäkkiä" vastaan. Tuossa aika tasaisesti otettu noita kymmenien prosenttien hyppyjä kahden vuoden välein. Nyt sit käytännössä kasvu jää johonki ~15% max ja väliä on 3 vuotta. Onko siis teknisesti jotain saavutettu viime generaatiossa että tätä hyppyä ei enää tule ja tiedettiinkö se jo tuolloin? Onko tulevaisuus väkisinkin sit jotain softapuolen ratkaisuja tai jotain muuta kuten esim. multicoret prossun puolella kun gigahertzi seinät tuli vastaan.
1738321774848.png
3090 -> 4090 hypyssä transistorimäärä miltei triplattiin ja L2 välimuisti 12-kertaistui
4090 -> 5090 hypyssä transistoreja tuli hieman lisää kuten myös L2 välimuistia

Sanoisinkin, että 4000-sarjassa tuo välimuistin kasvatus teki "normaalista poikkeavan" pompun ja ilman sitä Ampere->Ada siirtymä ei olisi ollut yhtä ruusuinen.

Edit: Blackwell architecture whitepaperia kun lukee, niin 4080->5080 L2 välimuisti ei kasvanut ollenkaan, joka selittää vaisun tehonlisäyksen.
 
Syy on se että Nvidia nimesi 5070 kortin 5080:ksi ja pumppasi hintaa ylös.

Kun ei ole kilpailua voi kasvattaa reilusti katteita.
Jos noita olis helppo tehdä niin olisi varmaan kilpailua? Huvittavaa nähdä mitä amd:n rdna4 lippulaivasta sanotaan kun se jää hitaammaksi kuin 5070ti ja hitaammaksi kuin rdna3 lippulaiva.
 
Syy on se että Nvidia nimesi 5070 kortin 5080:ksi ja pumppasi hintaa ylös.

Ei, vaan otti 4080:n ja paransi sitä ja laittoi myyntiin. Ero on vain pienempi kuin mitä se on joskus aiemmin ollut edelliseen sukupolveen verrattuna. Nopeampi se silti on kuin 4080. Ihan riippumatta mikä sen mallimerkintä on. Ei siinä mitään sen kummempaa ole.
 
Yksi tekiä on sama valmistusprosessi. Ts kaikki parannukset mitä tuli, tuli arkkitehtuuripuoleta, prosessista saatiin korkeintaan vähän viilailtua.

3090 -> 4090 hypyssä transistorimäärä miltei triplattiin ja L2 välimuisti 12-kertaistui
4090 -> 5090 hypyssä transistoreja tuli hieman lisää kuten myös L2 välimuistia

Sanoisinkin, että 4000-sarjassa tuo välimuistin kasvatus teki "normaalista poikkeavan" pompun ja ilman sitä Ampere->Ada siirtymä ei olisi ollut yhtä ruusuinen.

Edit: Blackwell architecture whitepaperia kun lukee, niin 4080->5080 L2 välimuisti ei kasvanut ollenkaan, joka selittää vaisun tehonlisäyksen.
No tämä selittää jotenkuten, mutta ei selitä sitä, että miksi näitä samoja keinoja ei siis käytetty nyt. Miksi kolmessa vuodessa ei ole uutta valmistusprosessia ja välimuistinkasvatuksia? Ja nuo turhat nollakommentit videoilla ja "nvidia on ahne paska, myy **50 korttia tonnilla" kommentilla voi jättää kokonaan pois.
 
Jos noita olis helppo tehdä niin olisi varmaan kilpailua? Huvittavaa nähdä mitä amd:n rdna4 lippulaivasta sanotaan kun se jää hitaammaksi kuin 5070ti ja hitaammaksi kuin rdna3 lippulaiva.

Ei, vaan otti 4080:n ja paransi sitä ja laittoi myyntiin. Ero on vain pienempi kuin mitä se on joskus aiemmin ollut edelliseen sukupolveen verrattuna. Nopeampi se silti on kuin 4080. Ihan riippumatta mikä sen mallimerkintä on. Ei siinä mitään sen kummempaa ole.
Täydensin viestiäni.

Faktat piirinkoko/transistorimäärä, muistinmäärä, Cuda corejen määrä ym faktat tukevat tuota että Nvidia nimesi 5070 kortin 5080 kortiksi ja nosti hintaa.

5080:n ja 5090:n välissä on hyvin tehoaukko oikealle 5080 kortille.


1738347469667.png


Niin kuin näkyy Nvidialla olisi hyvin ollut varaa kasvattaa 5080 piirin kokoa, 3000 sarja hyvin näyttää että isoakin piiriä voi helposti myydä edullisemmanssa luokassa riittävillä katteilla.
 
Viimeksi muokattu:
Huvittavaa nähdä mitä amd:n rdna4 lippulaivasta sanotaan kun se jää hitaammaksi kuin 5070ti ja hitaammaksi kuin rdna3 lippulaiva.
Harvoin se tuote on huono, vaan siitä pyydetty hinta. Ei tämä 5000-sarjakaan olisi niin "floppi", jos hinnoittelu olisi järkevämpi.

Katsotaan mitä AMD saa aikaan.
 
Täydensin viestiäni.

Faktat piirinkoko/transistorimäärä, muistinmäärä, Cuda corejen määrä ym faktat tukevat tuota että Nvidia nimesi 5070 kortin 5080 kortiksi ja nosti hintaa.
Hankala paljoa parantaa kun valmistusteknologia säilyi ihan samana 50x0 ja 40x0. Ainoastaan GB202(5090) sai isomman piirin. Juurikaan isompaa piiriä kuin GB202 ei voi valmistaa. Siitä seuraava pienempi piiri on 5080(GB203) ja siitä pienempi piiri 5070(GB205). Ja siitä vielä pienempi julkaisematon piiri tulee olemaan 5060. Menee ihan linjassa ja normaalisti. Se mikä on epänormaalia niin valmistusteknologia ei parantunut yhtään ja parannukset pitää tehdä softalla ja arkkitehtuurilla.

Eletään aikaa missä mooren laki on kuluttajahintaisissa tuotteissa kuollut.
 
Apple yleensä saa yksinoikeudet tsmc parhaimpiin prosesseihin.
Vanhemmat prosessit on halvempia ja luotettavampia, jos tuote myy niilläkin niin marginaalit kasvaa. Koska ihmiset ostavat nvidian kortteja softan takia niin he eivät tunne painetta AMD suunnalta vaikka he tekevät kortteja samoilla prosesseilla.
Nvidian strategia myydä kortteja tekoälyllä antaa heille mahdollisuuden tehdä sukupolvista erilaisia ja haluttavia ostaa kuin samalla 4N tuotetut kortit.
 
No tämä selittää jotenkuten, mutta ei selitä sitä, että miksi näitä samoja keinoja ei siis käytetty nyt. Miksi kolmessa vuodessa ei ole uutta valmistusprosessia ja välimuistinkasvatuksia? Ja nuo turhat nollakommentit videoilla ja "nvidia on ahne paska, myy **50 korttia tonnilla" kommentilla voi jättää kokonaan pois.
Välimuisti on ilmeisesti SRAM tyyppiä ja ei enää skaalaudu juurikaan pienemmille valmistusnodeille -> välimuistin viemä tila piiriltä on melko vakio ja koko kasvaisi huomattavasti jos sitä edelleen lisättäisiin tuollaisina 12-kerronnaisina (ja täten siis myös piirin hinta).
Saattaa myös tulla seinä vastaan siinä, että paljonko välimuistista enää on saatavilla hyötyä, kun VRAM kaistaa on melko runsaasti GDDR7 myötä.
 
Hankala paljoa parantaa kun valmistusteknologia säilyi ihan samana 50x0 ja 40x0. Ainoastaan GB202(5090) sai isomman piirin. Juurikaan isompaa piiriä kuin GB202 ei voi valmistaa. Siitä seuraava pienempi piiri on 5080(GB203) ja siitä pienempi piiri 5070(GB205). Ja siitä vielä pienempi julkaisematon piiri tulee olemaan 5060. Menee ihan linjassa ja normaalisti. Se mikä on epänormaalia niin valmistusteknologia ei parantunut yhtään ja parannukset pitää tehdä softalla ja arkkitehtuurilla.

Eletään aikaa missä mooren laki on kuluttajahintaisissa tuotteissa kuollut.
Ei se nyt epänormaalia ole että valmistusteknologia ei muutu. Aiemmin on refresheillä vain saatu enemmän aikaiseksi. Ihan oikean vedonhan nvidia teki sillä että oli laiska ja säästi, kyllähäm nämäkin käsistä viedään. Olisi huono bisnesveto tehdä enemmän kuin tarvitsee ja nyt kilpailun puuttuessa saa laiskotella ja kuoria kermoja päältä.
 
Apple yleensä saa yksinoikeudet tsmc parhaimpiin prosesseihin.
Vanhemmat prosessit on halvempia ja luotettavampia, jos tuote myy niilläkin niin marginaalit kasvaa. Koska ihmiset ostavat nvidian kortteja softan takia niin he eivät tunne painetta AMD suunnalta vaikka he tekevät kortteja samoilla prosesseilla.
Nvidian strategia myydä kortteja tekoälyllä antaa heille mahdollisuuden tehdä sukupolvista erilaisia ja haluttavia ostaa kuin samalla 4N tuotetut kortit.
Ei vain tuo vaan sekin, että SRAM ja IO ei skaalaannu pienemmäksi kun mennään 4nm -> 3nm. Katsot vaikka linkattua GB202:sta niin kaikki piirin reunat täyttävät muistiohjaimet+io eivät kutistu 3nm mennessä. Jos haluaa tehdä 512bit, 256bit tms. piirin 3nm:lla niin koon oltava sama kuin nykyisillä blackwell-piireillä.

Keskellä oleva iso cache ei kutistu 3nm mennessä. GPC:n sisällä olevat ei kuvassa näkyvät cachet ei kutistu. 3nm piirit ei olis paljoakaan parempia kuin 4nm piirit ja maksaisivat törkeän paljon enemmän. Kuluttajahintaisissa tuotteissa mooren laki on kuollut.

Siihen on hyvä syy ettei amd eikä nvidia lähtenyt 3nm gpu-piireihin. Toinen puoli, että jos nvidia tekee paskoja tuotteita niin miksi kilpailijat ei kyykytä ja tee parempia? Ei se ehkä niin helppoa ole,...

1738347001773.png
 
Viimeksi muokattu:
Ei vain tuo vaan sekin, että SRAM ja IO ei skaalaannu pienemmäksi kun mennään 4nm -> 3nm. Katsot vaikka linkattua GB202:sta niin reunoilla olevat muistiohjaimet ei kutistu 3nm mennessä. Jos haluaa tehdä 512bit, 256bit tms. piirin 3nm:lla niin koon oltava sama kuin nykyisillä blackwell-piireillä.

Keskellä oleva iso cache ei kutistu 3nm mennessä. GPC:n sisällä olevat ei kuvassa näkyvät cachet ei kutistu. 3nm piirit ei olis paljoakaan parempia kuin 4nm piirit ja maksaisivat törkeän paljon enemmän. Kuluttajahintaisissa tuotteissa mooren laki on kuollut.

Siihen on hyvä syy ettei amd eikä nvidia lähtenyt 3nm gpu-piireihin. Toinen puoli, että jos nvidia tekee paskoja tuotteita niin miksi kilpailijat ei kyykytä ja tee parempia? Ei se ehkä niin helppoa ole,...

1738347001773.png

Yllättävää että erilaiset alueet näkyy noin selvästi myös paljaalla silmällä/valokuvassa...

Pystyisköhän muuten tekemään 3d-cache tyyliin io/sram-piirin vanhalla prosessilla ja logiikat uudella? :hmm:
 
Yllättävää että erilaiset alueet näkyy noin selvästi myös paljaalla silmällä/valokuvassa...

Pystyisköhän muuten tekemään 3d-cache tyyliin io/sram-piirin vanhalla prosessilla ja logiikat uudella? :hmm:
Tämmösestä tulee jonkunlainen chiplet rakenne ja viiveet kasvaa, joten onko saatu hyöty viiveen arvoinen. Ehkä keksitään joku parempi paketointitapa mut aikalailla isot haasteet on nyt jokaisella piirikehittäjällä tästä eteenpäin. Niin paljon logiikkapiirit tarvii muistia lähelle, siksi varmaan tässä 5090 on iso kakku keskellä, mahdollisimman lyhyt matka kaikkiin seuraavan tason kakkuihin.
 
Hankala paljoa parantaa kun valmistusteknologia säilyi ihan samana 50x0 ja 40x0. Ainoastaan GB202(5090) sai isomman piirin. Juurikaan isompaa piiriä kuin GB202 ei voi valmistaa. Siitä seuraava pienempi piiri on 5080(GB203) ja siitä pienempi piiri 5070(GB205). Ja siitä vielä pienempi julkaisematon piiri tulee olemaan 5060. Menee ihan linjassa ja normaalisti. Se mikä on epänormaalia niin valmistusteknologia ei parantunut yhtään ja parannukset pitää tehdä softalla ja arkkitehtuurilla.

Eletään aikaa missä mooren laki on kuluttajahintaisissa tuotteissa kuollut.
Nvidia olisi helposti voinut tehdä +/- 500 sq. mm 5080 piirin ihan hyvällä kannattavuudella se vain päätti kasvattaa katteitaan pienemmällä piirillä.
 
Yllättävää että erilaiset alueet näkyy noin selvästi myös paljaalla silmällä/valokuvassa...

Pystyisköhän muuten tekemään 3d-cache tyyliin io/sram-piirin vanhalla prosessilla ja logiikat uudella? :hmm:
Mä olen käsittänyt niin, että hbm4:ssa tulee uutena juttuna hbm-muistipinon pohjalle kustomoitava logiikkapiiri. Logiikkapiirille voidaan laittaa muistiohjaimet + muuta logiikkaa. Kun muistiohjaimet saadaan muistipinon pohjalle niin jää enemmän esim. gpu piirille tilaa lisätä logiikkaa. Ongelma tässä aikaisemmin ja ehkä vieläkin lämmöntuotto, lämpölaajeneminen jne.

Nvidian 2026 konesalipiiri rubin käyttää hbm4 muistia. Mielenkiintoista nähdä onko esim. isot cachetkin siirretty hbm-pinon alla olevaan logiikkapiiriin muistiohjaimen viereen tms. Joku tän tyyppinen mahdollistaisi sen, että itse gpu on lähinnä logiikkaa täys ja huonosti skaalaantuvat jutut on muistipiiriin niitatussa logiikkapiirissä.

Jotain huhuja netistä selannut niin ilmeisesti sk-hynix tekee nvidia spesifisen logiikkapiirin hbm4 muisteihin.
Specifically, the Logic Base Die serves as a critical component connecting the GPU within AI accelerators to DRAM, acting as a controller between memory and GPU. Unlike previous designs, this Logic Base Die allows customization, enabling customers to integrate their proprietary IPs. This customization capability enhances the efficiency of data processing and reduces power consumption by up to 30% compared to earlier technologies.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 109
Viestejä
4 878 200
Jäsenet
78 764
Uusin jäsen
Jonny

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom