NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

Kapitalismi hoitaa kilpailun paikalle, jos joku vuolee liikaa kermaa. Jos kilpailijat ei edes yritä se kertoo paljon.
Pätee aikalailla kaikkeen muuhun paitsi tähän alaan. Kehityskustannukset on sen verran astronomisia että kilpailu on vähäistä ja jos kilpailijat sakkaa niin johtoasema pysyy X määrä vuosia.

Ilmeisesti AMD ei siis edes yritä vaikka upottaneet X määrän rahaa siihen Navi 4X ja yrittänevät uudelleen jatkossa. Asia kunnossa, en jaksa jankata samoja asioita moneen kertaan kun ne ilmeisesti skipataan.

AMD palasi monoliitteihin.
Niin ne RDNA3:ssakin oli pienemmät piirit monoliittejä, ei se mikään "paluu" ole. Luonnollisesti isommissa piireissä se chiplet on kannattavampaa.
 
Niin ne RDNA3:ssakin oli pienemmät piirit monoliittejä, ei se mikään "paluu" ole. Luonnollisesti isommissa piireissä se chiplet on kannattavampaa.
Arvelen, että tässä käy kuten amd:n hbm-muisteja käyttäneiden pelipiirien kanssa. Pelkkä teknologia ei tee hyvää/järkevää tuotetta. Veikkaan, että nvidia tulee chiplet peli gpu:n kanssa ulos siinä kohtaa kun se on taloudellisesti järkevää ja monoliitit ei enää oikeasti skaalaa mihinkään. Huhuttu gb202 sisäinen chiplet rakenne kertoo jotain. Blackwell+rubin konesalipiirit paaluttaa chiplettiä ensin konesalipuolella. Ongelma ainakin nvidian osalta se, että konesalipiireistä on pulaa koska paketointikapasiteetti ei riitä. Ennen kuin nvidian pelipuolen kannattaa käyttää chiplettejä pitäisi saada paketointikapasiteetti kuntoon.
 
Voi vaikka seurata niitä uutisia, että AMDn strategia on kasvattaa markkinaosuutta ja kun 90% pelaajista ostaa alle tuhannen dollarin kortin, niin nykymarkkinassa AMDn ei kannata yläpäähän kortteja lähteä tarjoamaan.

Ammattiskene sitten erikseen johon kortteja kyllä on ja tarjotaan kilpailukykyiseen hintaan.

Paremman tuotteen saaminen aikaiseksi ei noin vain käännä myyntejä muutenkaan. Aasiassa Intel myy koneita kuin leipää vaikka AMDn tuote olisi kaikella tavalla parempi, halvempi ja paremmin saatavillakin.
 
Kapitalismi hoitaa kilpailun paikalle, jos joku vuolee liikaa kermaa. Jos kilpailijat ei edes yritä se kertoo paljon.
Alalla ei ole minkäänlaista kilpailua eikä ole tulossakaan jollei firmoja pilkota tai patentteja pakkolisensoida ulos. Pandemiassa yritykset oppivat sen, että kilpailu ei kannata. Hintojen hinaus tappiin kannattaa ja myydään kiltisti se mikä kohdalle osuu, koska kilpaillessa kaikki tienaavat vähemmän.
 
Alalla ei ole minkäänlaista kilpailua eikä ole tulossakaan jollei firmoja pilkota tai patentteja pakkolisensoida ulos. Pandemiassa yritykset oppivat sen, että kilpailu ei kannata. Hintojen hinaus tappiin kannattaa ja myydään kiltisti se mikä kohdalle osuu, koska kilpaillessa kaikki tienaavat vähemmän.
Nvidia ei nostanut hintoja kuin 5090:lle? 5090 isomman hinnan ymmärtää kyllä kun katsoo speksejä(isompi piiri, sama valmistusteknologia, 512bit vs. 384bit muistiväylä, järeämpi virransyöttö+jäähy). 5080 ja hitaammat piti hinnat ennallaan? Kaupat toki voi myydä yli msrp:lla, mutta siinä pitää mennä sitten itkemään kauppiaalle ja ehkä aib:lle joka nostaa hintaa yli fe:n msrp:n
 
Pettymyksen voi aiheuttaa ihan vaikka toivottua pienempi suorituskykyloikka. Nyt jäämässä ehkä jopa pienemmäksi kuin 1080 Ti -> 2080 Ti välinen suorituskykyloikka aikansa relevanteissa peleissä/pelimoottoreissa, eli pienimmäksi koko RTX aikakaudella.

Alustavien tietojen mukaan ei jäisi pienemmäksi. 2080Ti oli vain noin 25-30% nopeampi, kun 1080Ti.
 
Alustavien tietojen mukaan ei jäisi pienemmäksi. 2080Ti oli vain noin 25-30% nopeampi, kun 1080Ti.
4K resolla ~39%.

relative-performance_3840-2160.png
 
5090 FE joutuu kyl käyttämään kaikki kikat kirjasta et saa järkevää jäähdytystä aikaseks. Veikkaan et se käy silti täydellä kuormalla aika lämpösenä ja voi olla haastavaa sitä jäähytellä etenkin jossain ITX kopassa missä ilma ei muutenkaan kierrä järkevästi.

Toki tuossa on lämmönjohtavuus kondiksessa kun piiri on saatanan iso ja nestemetallit välissä, mut silti vähän epäilen et tolla jäähyllä saa ihmeitä aikaan

Varmaan voi ajaa myös 80 % power limitillä. Mutulla 5 % hitaampi mutta vie vain 460W eikä 575W.
 
Miten erottelet nvidian katteista pois konesalin joka on tyyliin 10x isompi kuin pelipuolen bisnes? Tosin mun pointti ei ollut kate vaan se, että miten teet paremman tuotteen kuin 50x0 sarja. Ilmeisesti vastaus on, että hintaa pudottamalla?

Katteiden tarvii olla aika isot, että niillä saadaan katettua kehitys yms. kulut. Esimerkkinä amd teki yhdessä kvartaalissa 46% katteella tappiota.
1736967938337.png
'AMD Reports Second Quarter 2024 Financial Results

-----------------

DF:n upouusi video käy hyvin läpi 50x0 sarjan uusia ominaisuuksia. Esimerkiksi triangle cluster intersection engine ja klustereiden pakkaus on iso muutos parempaan suuntaan kun mahdollistaa paljon nopeamman bvh-puun uudelleenrakentamisen ja säteenseurannan. Videossa näytetty nvidian demo todella vakuuttava. Mutta vaatii peliengineltä tukea eikä toimi "automaattisesti"

1736968108426.png



Eli 5000 sarjassa voi ajatella olevan seuraavan sukupolven RT yksiköt, joiden täysimittainen hyödyntäminen vaatii ohjelmistotukea.

Se on mielenkiintoista, jotta GB203 ja AD103 ovat samankokoisia (koko, trankkumäärä).. Vertaamalla vastaavasti leikattuja kortteja ja vertaamalla virrankulutusta niillä, voi nähdä melkohyvin minkäverran on parannusta, kun RT:n uusia ominaisuuksia ei vielä käytetä.. Uudet ominaisuudet siis pyörivät 5000 sarjalla raudalla, aikaisemmissa mennään sitten softalla, eli ne aikaisemmat "vanhettuvat" suorituskyvyn suhteen huonommin..

Se hyvä puoli Nvidian huomattavalla etumatkalla näyttää olevan, jotta noihin on kokoajan päivitetty yksiköihin ominaisuuksia, vaikka se ei näy pahimmillaan vuosiin suorituskyvyssä..

Toki RT on senverran uusi juttu, jotta siinä tekninen kehitys on helpompaa..
 
Eli 5000 sarjassa voi ajatella olevan seuraavan sukupolven RT yksiköt, joiden täysimittainen hyödyntäminen vaatii ohjelmistotukea.

Se on mielenkiintoista, jotta GB203 ja AD103 ovat samankokoisia (koko, trankkumäärä).. Vertaamalla vastaavasti leikattuja kortteja ja vertaamalla virrankulutusta niillä, voi nähdä melkohyvin minkäverran on parannusta, kun RT:n uusia ominaisuuksia ei vielä käytetä.. Uudet ominaisuudet siis pyörivät 5000 sarjalla raudalla, aikaisemmissa mennään sitten softalla, eli ne aikaisemmat "vanhettuvat" suorituskyvyn suhteen huonommin..

Se hyvä puoli Nvidian huomattavalla etumatkalla näyttää olevan, jotta noihin on kokoajan päivitetty yksiköihin ominaisuuksia, vaikka se ei näy pahimmillaan vuosiin suorituskyvyssä..

Toki RT on senverran uusi juttu, jotta siinä tekninen kehitys on helpompaa..
On siellä piirin sisällä tehty paljon asioita mitkä mahdollistavat paremman softan. Mutta aika paha nyhjästä raudalla kun ei enää saada tuplamäärää halvempia transistoreita 2v välein. Aika strategisesti joutuu pienen määrän lisätransistoreita käyttämään että saa jotain aikaan sillä puolella.

Toinen puoli, että varsinkin läppäripuolelle uudet virranhallintaominaisuudet tekevät hyviä asioita. Desktop puolella ei varmaan mitään iloa tai ehkä joku idle watit laskevat, mutta niitä ei lasketa? Perustuen nvidian kvartaaliraportteihin läppärimarkkina on erittäin tärkeä kasvun kannalta.

Väittäisin, että pakatut kolmioklusterit säteenseurannasa ja miten se vaikuttaa BVH puun rakentamis ja selaamisnopeuteen on erittäin oleellinen asia. Tuollehan on tuki nvidian ue5 branch:ssa git:ssa+tukee nanitea. Indiana jones, alan wake2 ainakin tuovat uuden version peleistä missä tuki tuolle "mega geometrialle" on toteutettu. Parempi moniajo eri kuormille myös erittäin merkittävä ettei joku ai operaatio laita compute shadereita hitaalle tms.

Tässä ketjussa unohtuu videoeditointipuoli kun kyse lähinnä peleistä. Uudet dekooderit ja enkooderit ja formaattituet lämmittää mun mieltä ja davinci resolvea. Toivottavasti davinci+topaz työkalut hyötyvät fp4:sta niin sais neuroverkkojuttuihin(kohinanpoisto, ylöspäin skaalaus, suttujen poisto kuvasta/videosta) jne. lisävauhtia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 883
Viestejä
4 584 927
Jäsenet
75 520
Uusin jäsen
Prosti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom