NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

1737643573668.png

Onhan se kova! Ostohousut pysyy jalassa. :kippis:
Heh, on se tosiaan kovassa seurassa (y)

Hyvin yllätyksetöntä on arvostelujen tarina. "4090ti" vilahti parissa paikassa kettuiluna joka hymyilytti. On ehkä vähän julma tuomio sillä on tämä nyt sentään selvä uppi eikä mikään +10% ti bumppi vs viime generaatio, mutta tosiasia on että jos on 4090 koneessa niin ei tämän ostamisessa ole mitään järkeä. Ja sitten jos on jotain hitaampaa niin kova vekotin jos pinkkaa on tarpeeksi. Mutta se pinkka kohtaa hurjan hiustenleikkuun. Olettaen että jollain on myytävää 30. päivänä.

Mitä jäi mieleen eri arvosteluista?

* Koneen kokonaiskuluts 810W - voi olla 850W powerien omistajien meno vähän "living on the edge..." vaikka kuinka olisi hyvälaatuinen malli ja kilowatti on kyllä ihan perusteltua jos uutta kasaa.

* 1080p ja 1440p tulokset ovat "CPU limited bileet" jopa 9800X3D:lla, kortin voi suoraan unohtaa jos ei ole tarkoitus ajaa 4Kta. Ei suuri yllätys, mutta jos ei joku ole jo tajunnut.

* DLSS 4 kamat mitä lehdistöllä oli olivat vielä vähän mallia "joo joo launchiin tulee tuki joka peliin, tässä Cyberpunk!" - vähän tainnut aika loppua asioiden patchailussa pelien osalta DLSS-jutuissa?

* FEn jäähy vaikuttaa olevan ihan jees, mutta vähän on kompromissi - melkoinen saavutus että noinkin hyvin jäähdyttää ilman että tuulettimet on mitään sirkkeleitä, mutta varsinkin muistipiirit kävivät aika lämpöisinä. Kiinnostavaa nähdä mitä AIB-korttien kanssa selviää. Onko niistä tiiliskivistä merkittävää iloa?

Viimeksi muokattu:
Hyvin yllätyksetöntä on arvostelujen tarina. "4090ti" vilahti parissa paikassa kettuiluna joka hymyilytti. On ehkä vähän julma tuomio sillä on tämä nyt sentään selvä uppi eikä mikään +10% ti bumppi vs viime generaatio, mutta tosiasia on että jos on 4090 konessa niin ei tämän ostamisessa ole mitään järkeä. Ja sitten jos on jotain hitaampaa niin kova vekotin jos pinkkaa on tarpeeksi. Mutta se pinkka kohtaa hurjan hiustenleikkuun. Olettaen että jollain on myytävää 30. päivänä.
Onhan tuo vähän intel 13th ja 14th skenaario. Jos tehonkulutusta nostetaan olisi myös suotavaa että lopputulos on parempi.

Tuossa computerbasen testissä oli mielenkiintoinen graafi joka näytti miten paljon 5090 vaikuttaa prossun lämpötilaan.

image.png

Vesijäähyllä tuskin tulee ongelmaa. Omassa koneessa 360mm kenno kopan katossa puhaltamassa ylöspäin kuumaa ilmaa kotelon sisältä. Siihen sopisi varmaan kivasti yhteen toi FE malli. Saattaa se hieman lisätä lämpökuormaa, mutta ei varmaan noin merkittävästi.

Jos huvittaa päästä jo uusia dlss ominaisuuksia kokeilemaan niin cyberpunk 2077:n on tänään tullut päivitys mistä löytyy tuo transformer model ja päivitetty frame gen. Pikaisesti katsottuna n. 10% lisää fps, latenssi puolittunut frame gen päällä verrattuna pelkkä dlss (näppituntumalta) ja kuvanlaadussa en huomannut juuri eroa, vähän vähemmän suttuinen ehkä.

Ostohousut pysyy jalassa. Todella monessa pelissä päästään yli 40% parannuksiin. Kannattaa tosiaan löydä kurkkaamssa esim TPU:n revikka.

Ainoa pettymys on tuo FE:n jäähy. Miksiköhän NVIDIA ei tehnyt tuosta 3*slotin korkuista... Olis varmaan hiljaisempi ollut.

Aika kiuas. Pitäisi ostaa 280mm radi eteen prossulle, ja GPU lämpö ylhäältä ja takaa ulos kotelosta. Lisäksi aika kovaääninen, 35dB on itsellä kipuraja. 40 on liikaa.

Ostohousut pysyy jalassa. Todella monessa pelissä päästään yli 40% parannuksiin. Kannattaa tosiaan löydä kurkkaamssa esim TPU:n revikka.

Ainoa pettymys on tuo FE:n jäähy. Miksiköhän NVIDIA ei tehnyt tuosta 3*slotin korkuista... Olis varmaan hiljaisempi ollut.

Ehkä Nvidia on oppinut, että kannattaa jättää myös AIB-valmistajille tilaa loistaa...?

EVGA:n menettäminen johtui myös siitä, että Nvidia alkoi FE-korteillaan kilpailemaan liikaa omien partnereidensa kanssa myös jäähdytyspuolella.

Olen ainakin itse suostuvainen maksamaan hieman preemiota reippaammasta jäähdytyksestä AIB-kumppaneille, kunhan jäähdytysratkaisu on selkeästi FE-mallia parempi.

Ehkä Nvidia on oppinut, että kannattaa jättää myös AIB-valmistajille tilaa loistaa...?

EVGA:n menettäminen johtui myös siitä, että Nvidia alkoi FE-korteillaan kilpailemaan liikaa omien partnereidensa kanssa myös jäähdytyspuolella.

Olen ainakin itse suostuvainen maksamaan hieman preemiota reippaammasta jäähdytyksestä AIB-kumppaneille, kunhan jäähdytysratkaisu on selkeästi FE-mallia parempi.

Yllä mainittu Asus TUF näyttäisi olevan saman hintainen kuin FE. Olen kiinnostunut!

Tuleekohan 7800x3d rajoittamaan tuota 5k2k resoluutiolla kun niitä alkaa saamaan? Tuskin? Nykyisellä 3440x1440 näytöllä varmaan. Mietin juuri yrittääkö launchista 5090 :aa, vai että LG saa 5k2k näytöt ulos ja kattoo miten pyörii 4090:n kanssa, ja sitten vasta harkitsee 5090, kun luulis että saatavuus olisi jo parantunut :hmm:

Dii, jos sattuu olee 4090 alla ni sama kai se on tän valossa ajella pari vuotta ja pistää sit ton summan sitte siihen.

Tai myyt nyt 4090 jollain 1300€, ja maksat sen tontun ja vähän päälle nyt. Saman sitten 2v päästä. Tällöin saat 6090:n todennäköisesti vähemmällä rahalla, kun pitämällä 4090:aa vielä 2v lisää, jolloin sen vaihtoarvo tippuu radikaalisti pienemmäksi.

Itse tulee siirryttyä väkisinkin 5000 sarjaan 3080:sta, kun tuli hankittua tuo 57" 240hz "tupla-4k" näyttö mikä käytännössä vaatii tuon uuden sarjan/dp että saa 240hz pihalle. Yleisesti vaikuttaa tosiaan aika keskikertaselta julkasulta. Villikorttina kyllä vielä tuo mfg, joka saattaa omissa silmissa nostaa aika paljon kortin arvoa ja nostaa mahdollisesti jopa hyväksi/erinomaiseksi sarjaksi.

Vaikea vaan hahmottaa miltä tuo mfg oikeasti tuntuu ennenkuin pääsee itse oikeasti testaaman esim. jos on base 60 fps ja siitä mfg 240 fps. Miten paljon artifakteja? Miltä viive ja responsiivisuus käytännössä tuntuu? Nykyiset arvostelut mitä nähnyt ei edes hirveen syvästi vielä ole tutkineet tuota mfg:ta ja tulee vasta myöhemmin nuo deepdivet tuohon.

Toivon mukaan ostohousuja lähtee mahdollisimman paljon pois, jos vaikka pystyisi ostamaan kortin julkaisussa. :D

No itse taas oletin et ois vähän enemmän 😂

Inno3d:n malli varmaan edullisempi. Mut jos muuhun AIB:hen, kunnon blokkiin + tykötarpeet ja takuun menetys, niin ei tuo siihen nähden paha minusta ole. Onko sit järkevä ostos, sitä en tiiä, mut yleensä järki ei kulje mulla ainakaan mukana aina näitä ostoksia tehdessä 😂

Jos kerran 5090:ssä on 33% enemmän coreja kuin 4090 ja tehonlisäys aika samalla viivalla, niin kun katsoo corejen määrää 4080 ja 5080 välillä niin taitaa olla 4080 käytettynä nyt huomattavasti parempi hankinta kuin 1,3ke+ 5080. Odotin, että edes rt:ssä olis saatu enemmän tehonlisäystä tässä generaatiossa kerran on taas muka niin uuden polven rt coret jne, mutta erot samat kuin rasteri tuloksissa. 5000 sarja siis käytännössä on 4000 saeja + mfg ja reflex2. Enpä tiedä.

No itse taas oletin et ois vähän enemmän 😂

Inno3d:n malli varmaan edullisempi. Mut jos muuhun AIB:hen, kunnon blokkiin + tykötarpeet ja takuun menetys, niin ei tuo siihen nähden paha minusta ole. Onko sit järkevä ostos, sitä en tiiä, mut yleensä järki ei kulje mulla ainakaan mukana aina näitä ostoksia tehdessä 😂

Onhan tuo 650€ perusmalleja suurempi hinta ihan hävytön...

Onhan tuo 650€ perusmalleja suurempi hinta ihan hävytön...
Siihen blokki 200-500 varmaan lisää mitä malleja nyt tulee olemaan, alphacool halvin luultavasti, niin kyllä se 4 vuoden takuu joillekkin on 150-450e arvoinen. Ja jälleenmyyntiarvoa miettien.

Siihen blokki 200-500 varmaan lisää mitä malleja nyt tulee olemaan, alphacool halvin luultavasti, niin kyllä se 4 vuoden takuu joillekkin on 150-450e arvoinen. Ja jälleenmyyntiarvoa miettien.
Mutta miten sama blokki on 200€ kalliimpi 5090 vs 5080?

5080 Extreme WB on 400€ kalliimpi kuin perusmallit ja 5090 Extreme WB on 650€ kalliimpi...

Osaako joku sanoa mikä järki on pantata noita hintoja viimiseen asti? Luulis että viikkoa ennen myyntiin tuloa olis hinnat tiedossa niin jälleenmyyjillä kuin asiakkaillakin
Tismalleen samaa olen miettinyt. Ihan Asusiltakin olen asiaa kysynyt ja mitään vastausta en (yllätys) ole saanut.

Noni. Sampsa totesi sen mitä odotinkin, että latenssin pieni kasvu multi framegenin kanssa oli asia, johon ei kiinnittänyt huomiota. Lähinnä esille nousivat joissain tilanteissa piirtofirheet. Tämä oli ihan hyvä kuulla ja tuo tarkoittaa että framegen on kokonaisuutena positiivinen ominaisuus ainakin osassa pelejä.

Ja jännästi Linusin testeissä latenssi parani kun MFG oli päällä 🤔 Ja siis joka tapauksessa se ei lainkaan huonontunut. Mutta onkohan tuo mitattu oikein?

Viimeksi muokattu:
eikö se latenssi pidäkin olla aika sama kuin ilman fg:tä? Eli jos fg off on 20fps niin se latenssi on jo aika paska valmiiksi, joten 100fps mfg päällä se latenssi kuuluukin olla sama. Mutta jos oikeat framet olisivat 100fps niin sitten olisi tilanne todella paljon parempi myös latenssin suhteen.

Dlss2 nostaa oikeaa fps, joten latenssi siinä paranee ja se fg otetaan dlss mukaan niin kai se latenssi voi myös parantua hieman verraten natiiviin..

DLSS (super resolution) ja FG kun ovat kaksi eri asiaa, niin ei tietenkään pidä verrata natiiviin, jos myös DLSS on ollut käytössä kun on testattu MFG:tä. Onko Linus sitten tuollaisen virheen tehnyt?

DLSS parantaa viivettä, FG / MFG huonontaa viivettä. Yhdessä kuitenkin tulos on nettopositiivinen (eli pienempi viive), kuten Sampsan testeistä näkee.

Ei nyt mielestäni älytön jytky ollut kuitenkaan tuo 5090. Toki tosi kova kortti, mutta niin on hintakin... Mitenköhän 5080 vertautuu 4070TiSu/4080? Rasterointiin n.15-25% parannusta vai mitä veikkaisitte?

Mielestäni on ihan huijausta mitata DLSS upskaalaus + DLSS framegen vs. Natiivi. Ei DLSS upskaalauksella ole mitään tekemistä framegenin kanssa ja on täysin erillinen ominaisuus

Framegen on edelleen interpolaatiota, eli kun kuva on rendattu, sitä ei näytetäkkään heti vaan näytetään generoitu kuva rendatun ja edellisen välissä, ja vasta puoli framea myöhemmin näytetään oikea frame. Siitä tulee siis väistämättä 0.5 framea lisää latenssia, vaikka kuva generoitaisiin 0:ssa millisekunnissa, todellisuudessa siitäkin tulee varmaan 1-2ms lisää päälle

Kun kuvia generoidaan enemmän kuin 1, eli 2-3 multiframegenillä, niin oikean kuvan näyttäminen viivästyy väistämättä jotta frame pacing pysyy samana. 2 framea => 0.66 framea pakollista latenssia, 3 framea => 0.75 framea latenssia jos frame pacing on täydellinen

(EDIT) Itse Cyberpunkissa ja Alan Wake 2:ssa käyttänyt edellistä frame genia ja kyllä se ihan mukavasti toimii, välillä huomaa artifakteja, mutta aika räpäyksiä ne on. Ei ainkaan itseä häiritse latenssi 144hz näytöllä. Multiframe geniä ei varmaan kannata edes käyttää ellei ole 165 tai 240+ hz näyttö, jolloin pohja FPS on >60 ja 0.66 tai 0.75 framen latenssi ei ole hirveästi. Mielenkiintoista nähdä kuinka paljon artifaktien suurempi persistenttys vaikuttaa, kun nyt niitä tuijotetaan 50% sijasta 66% tai 75% ajasta

Viimeksi muokattu:
Itse kuolannut loppuvuodesta tulevaa 39" 5K2K 240Hz UW monitoria, mutta eihän tuo 5090 mitenkään jaksa ilman MFG sitä tarkkuutta pyörittää. Tiedän jo, että varsinkin isossa kuvakoossa olen melkoisen allerginen kaiken maailman piirtovirheisiin. Toisaalta Nvidialla kyllä rahaa löytyy tekniikan kehittämiseen, niin ehkä AI nikkarit saavat tulevaisuudessa myös virheet vähentymään.

Itse kuolannut loppuvuodesta tulevaa 39" 5K2K 240Hz UW monitoria, mutta eihän tuo 5090 mitenkään jaksa ilman MFG sitä tarkkuutta pyörittää. Tiedän jo, että varsinkin isossa kuvakoossa olen melkoisen allerginen kaiken maailman piirtovirheisiin. Toisaalta Nvidialla kyllä rahaa löytyy tekniikan kehittämiseen, niin ehkä AI nikkarit saavat tulevaisuudessa myös virheet vähentymään.
RT käytössä ja nupit kaakossa 5K2K resolla ja DLSS Balancedilla (2160p:llä Balanced näyttää lähes natiivilta) ilman FG:tä saattaisi saada jotain ~100 fps luokkaa, riippuen pelistä.

Ilman RT:tä luulisi Balancedilla antavan ilman FG:tä 150-250 fps. Techpowerup sai natiivi 4K:lla 25 pelin keskiarvoksi 147 fps (mediaani 129.1) ja HWU sai 17 pelin keskiarvoksi 137 fps, joten natiivi 5K2K olisi ehkä ~100 fps. DLSS Balanced boostaa tuota noin 100% ja virheiden määrä on huomattavasti pienempi pelkällä DLSS:llä ilman FG:tä.

Kannattaa kuitenkin harkita vielä ellet pelaa paljon lentosimulaattoria. Meinaan tuo FE imitoi aika hyvin sitä suihkukoneen ääntä.

IMG_5990.jpeg
Desibeleinä voi vaikuttaa korkealta, mutta jaakko2sentin videolta kuulee, että äänen profiili on huomattavasti miellyttävämpi kuin 4090FE (kelattu oikeaan kohtaan):

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Edit: Ja kuitenkin 4090FE oli 35dB kortti: NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition Review - Impressive Performance

Onko tossa perus 5080 huono hinta/tehosuhde verrattuna 5070ti?
Teoreettisesti 5070 Ti lienee järkevämpi valinta, koska sama hieman vain kuristettu piiri kuin 5080 ja sama määrä muistia.

Mutta mitä 5070 Ti sitten todellisuudessa joutuu maksamaan onkin kysymysmerkki, sillä siitä ei tule FE versiota ja AIB:t todennäköisesti koittaa myydä kalliimpia mallejaan, eli mahdollisesti vain rajallinen joukko saa moisen ostettua 924€ OVH:lla.

Viimeksi muokattu:
Desibeleinä voi vaikuttaa korkealta, mutta jaakko2sentin videolta kuulee, että äänen profiili on huomattavasti miellyttävämpi kuin 4090FE (kelattu oikeaan kohtaan):

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Edit: Ja kuitenkin 4090FE oli 35dB kortti: NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition Review - Impressive Performance

Teoreettisesti 5070 Ti lienee järkevämpi valinta, koska sama hieman vain kuristettu piiri kuin 5080 ja sama määrä muistia.

Mutta mitä 5070 Ti sitten todellisuudessa joutuu maksamaan onkin kysymysmerkki, sillä siitä ei tule FE versiota ja AIB:t todennäköisesti koittaa myydä kalliimpia mallejaan, eli mahdollisesti vain rajallinen joukko saa moisen ostettua 924€ OVH:lla.

Vittumainen tilanne kun tarvisi kohtuullista korttia. (näyttö siis 240hz 1440p) ja muu kone on jo kasassa (9800x3d yms). Onks toi 5080 niin paska hintatehosuhteeltaan?

Vittumainen tilanne kun tarvisi kohtuullista korttia. (näyttö siis 240hz 1440p) ja muu kone on jo kasassa (9800x3d yms). Onks toi 5080 niin paska hintatehosuhteeltaan?
Itse hankkisin rtx 5070ti kortin. Vaikuttaa aika hyvältä teho-hintasuhteeltaan verrattuna rtx 5080 korttiin. Ehkäpä alle 1500e näyttiksissä tässä sarjassa parasta mitä on tarjolla.

Itse hankkisin rtx 5070ti kortin. Vaikuttaa aika hyvältä teho-hintasuhteeltaan verrattuna rtx 5080 korttiin. Ehkäpä alle 1500e näyttiksissä tässä sarjassa parasta mitä on tarjolla.
Ehkä nyt ihan alkuun kannattaisi odottaa että ne GPU:t tulisivat testeihin ennen kuin jakaa tuomioita suuntaan tai toiseen

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 099
Jäsenet
78 949
Uusin jäsen
Til

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom