NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

No itse taas oletin et ois vähän enemmän 😂

Inno3d:n malli varmaan edullisempi. Mut jos muuhun AIB:hen, kunnon blokkiin + tykötarpeet ja takuun menetys, niin ei tuo siihen nähden paha minusta ole. Onko sit järkevä ostos, sitä en tiiä, mut yleensä järki ei kulje mulla ainakaan mukana aina näitä ostoksia tehdessä 😂

Jos kerran 5090:ssä on 33% enemmän coreja kuin 4090 ja tehonlisäys aika samalla viivalla, niin kun katsoo corejen määrää 4080 ja 5080 välillä niin taitaa olla 4080 käytettynä nyt huomattavasti parempi hankinta kuin 1,3ke+ 5080. Odotin, että edes rt:ssä olis saatu enemmän tehonlisäystä tässä generaatiossa kerran on taas muka niin uuden polven rt coret jne, mutta erot samat kuin rasteri tuloksissa. 5000 sarja siis käytännössä on 4000 saeja + mfg ja reflex2. Enpä tiedä.

No itse taas oletin et ois vähän enemmän 😂

Inno3d:n malli varmaan edullisempi. Mut jos muuhun AIB:hen, kunnon blokkiin + tykötarpeet ja takuun menetys, niin ei tuo siihen nähden paha minusta ole. Onko sit järkevä ostos, sitä en tiiä, mut yleensä järki ei kulje mulla ainakaan mukana aina näitä ostoksia tehdessä 😂

Onhan tuo 650€ perusmalleja suurempi hinta ihan hävytön...

Siihen blokki 200-500 varmaan lisää mitä malleja nyt tulee olemaan, alphacool halvin luultavasti, niin kyllä se 4 vuoden takuu joillekkin on 150-450e arvoinen. Ja jälleenmyyntiarvoa miettien.
Mutta miten sama blokki on 200€ kalliimpi 5090 vs 5080?

5080 Extreme WB on 400€ kalliimpi kuin perusmallit ja 5090 Extreme WB on 650€ kalliimpi...

Noni. Sampsa totesi sen mitä odotinkin, että latenssin pieni kasvu multi framegenin kanssa oli asia, johon ei kiinnittänyt huomiota. Lähinnä esille nousivat joissain tilanteissa piirtofirheet. Tämä oli ihan hyvä kuulla ja tuo tarkoittaa että framegen on kokonaisuutena positiivinen ominaisuus ainakin osassa pelejä.

Ja jännästi Linusin testeissä latenssi parani kun MFG oli päällä 🤔 Ja siis joka tapauksessa se ei lainkaan huonontunut. Mutta onkohan tuo mitattu oikein?

Viimeksi muokattu:
eikö se latenssi pidäkin olla aika sama kuin ilman fg:tä? Eli jos fg off on 20fps niin se latenssi on jo aika paska valmiiksi, joten 100fps mfg päällä se latenssi kuuluukin olla sama. Mutta jos oikeat framet olisivat 100fps niin sitten olisi tilanne todella paljon parempi myös latenssin suhteen.

Dlss2 nostaa oikeaa fps, joten latenssi siinä paranee ja se fg otetaan dlss mukaan niin kai se latenssi voi myös parantua hieman verraten natiiviin..

DLSS (super resolution) ja FG kun ovat kaksi eri asiaa, niin ei tietenkään pidä verrata natiiviin, jos myös DLSS on ollut käytössä kun on testattu MFG:tä. Onko Linus sitten tuollaisen virheen tehnyt?

DLSS parantaa viivettä, FG / MFG huonontaa viivettä. Yhdessä kuitenkin tulos on nettopositiivinen (eli pienempi viive), kuten Sampsan testeistä näkee.

Ei nyt mielestäni älytön jytky ollut kuitenkaan tuo 5090. Toki tosi kova kortti, mutta niin on hintakin... Mitenköhän 5080 vertautuu 4070TiSu/4080? Rasterointiin n.15-25% parannusta vai mitä veikkaisitte?

Mielestäni on ihan huijausta mitata DLSS upskaalaus + DLSS framegen vs. Natiivi. Ei DLSS upskaalauksella ole mitään tekemistä framegenin kanssa ja on täysin erillinen ominaisuus

Framegen on edelleen interpolaatiota, eli kun kuva on rendattu, sitä ei näytetäkkään heti vaan näytetään generoitu kuva rendatun ja edellisen välissä, ja vasta puoli framea myöhemmin näytetään oikea frame. Siitä tulee siis väistämättä 0.5 framea lisää latenssia, vaikka kuva generoitaisiin 0:ssa millisekunnissa, todellisuudessa siitäkin tulee varmaan 1-2ms lisää päälle

Kun kuvia generoidaan enemmän kuin 1, eli 2-3 multiframegenillä, niin oikean kuvan näyttäminen viivästyy väistämättä jotta frame pacing pysyy samana. 2 framea => 0.66 framea pakollista latenssia, 3 framea => 0.75 framea latenssia jos frame pacing on täydellinen

(EDIT) Itse Cyberpunkissa ja Alan Wake 2:ssa käyttänyt edellistä frame genia ja kyllä se ihan mukavasti toimii, välillä huomaa artifakteja, mutta aika räpäyksiä ne on. Ei ainkaan itseä häiritse latenssi 144hz näytöllä. Multiframe geniä ei varmaan kannata edes käyttää ellei ole 165 tai 240+ hz näyttö, jolloin pohja FPS on >60 ja 0.66 tai 0.75 framen latenssi ei ole hirveästi. Mielenkiintoista nähdä kuinka paljon artifaktien suurempi persistenttys vaikuttaa, kun nyt niitä tuijotetaan 50% sijasta 66% tai 75% ajasta

Viimeksi muokattu:
Itse kuolannut loppuvuodesta tulevaa 39" 5K2K 240Hz UW monitoria, mutta eihän tuo 5090 mitenkään jaksa ilman MFG sitä tarkkuutta pyörittää. Tiedän jo, että varsinkin isossa kuvakoossa olen melkoisen allerginen kaiken maailman piirtovirheisiin. Toisaalta Nvidialla kyllä rahaa löytyy tekniikan kehittämiseen, niin ehkä AI nikkarit saavat tulevaisuudessa myös virheet vähentymään.

Itse kuolannut loppuvuodesta tulevaa 39" 5K2K 240Hz UW monitoria, mutta eihän tuo 5090 mitenkään jaksa ilman MFG sitä tarkkuutta pyörittää. Tiedän jo, että varsinkin isossa kuvakoossa olen melkoisen allerginen kaiken maailman piirtovirheisiin. Toisaalta Nvidialla kyllä rahaa löytyy tekniikan kehittämiseen, niin ehkä AI nikkarit saavat tulevaisuudessa myös virheet vähentymään.
RT käytössä ja nupit kaakossa 5K2K resolla ja DLSS Balancedilla (2160p:llä Balanced näyttää lähes natiivilta) ilman FG:tä saattaisi saada jotain ~100 fps luokkaa, riippuen pelistä.

Ilman RT:tä luulisi Balancedilla antavan ilman FG:tä 150-250 fps. Techpowerup sai natiivi 4K:lla 25 pelin keskiarvoksi 147 fps (mediaani 129.1) ja HWU sai 17 pelin keskiarvoksi 137 fps, joten natiivi 5K2K olisi ehkä ~100 fps. DLSS Balanced boostaa tuota noin 100% ja virheiden määrä on huomattavasti pienempi pelkällä DLSS:llä ilman FG:tä.

Fe on ainoa mikä tällä hetkellä kiinnostaa aikuisten oikeasti
Kannattaa kuitenkin harkita vielä ellet pelaa paljon lentosimulaattoria. Meinaan tuo FE imitoi aika hyvin sitä suihkukoneen ääntä.

IMG_5990.jpeg

Kannattaa kuitenkin harkita vielä ellet pelaa paljon lentosimulaattoria. Meinaan tuo FE imitoi aika hyvin sitä suihkukoneen ääntä.

IMG_5990.jpeg
Desibeleinä voi vaikuttaa korkealta, mutta jaakko2sentin videolta kuulee, että äänen profiili on huomattavasti miellyttävämpi kuin 4090FE (kelattu oikeaan kohtaan):

Edit: Ja kuitenkin 4090FE oli 35dB kortti: NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition Review - Impressive Performance

Onko tossa perus 5080 huono hinta/tehosuhde verrattuna 5070ti?
Teoreettisesti 5070 Ti lienee järkevämpi valinta, koska sama hieman vain kuristettu piiri kuin 5080 ja sama määrä muistia.

Mutta mitä 5070 Ti sitten todellisuudessa joutuu maksamaan onkin kysymysmerkki, sillä siitä ei tule FE versiota ja AIB:t todennäköisesti koittaa myydä kalliimpia mallejaan, eli mahdollisesti vain rajallinen joukko saa moisen ostettua 924€ OVH:lla.

Viimeksi muokattu:
Desibeleinä voi vaikuttaa korkealta, mutta jaakko2sentin videolta kuulee, että äänen profiili on huomattavasti miellyttävämpi kuin 4090FE (kelattu oikeaan kohtaan):

Edit: Ja kuitenkin 4090FE oli 35dB kortti: NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition Review - Impressive Performance

Teoreettisesti 5070 Ti lienee järkevämpi valinta, koska sama hieman vain kuristettu piiri kuin 5080 ja sama määrä muistia.

Mutta mitä 5070 Ti sitten todellisuudessa joutuu maksamaan onkin kysymysmerkki, sillä siitä ei tule FE versiota ja AIB:t todennäköisesti koittaa myydä kalliimpia mallejaan, eli mahdollisesti vain rajallinen joukko saa moisen ostettua 924€ OVH:lla.

Vittumainen tilanne kun tarvisi kohtuullista korttia. (näyttö siis 240hz 1440p) ja muu kone on jo kasassa (9800x3d yms). Onks toi 5080 niin paska hintatehosuhteeltaan?

Vittumainen tilanne kun tarvisi kohtuullista korttia. (näyttö siis 240hz 1440p) ja muu kone on jo kasassa (9800x3d yms). Onks toi 5080 niin paska hintatehosuhteeltaan?
Itse hankkisin rtx 5070ti kortin. Vaikuttaa aika hyvältä teho-hintasuhteeltaan verrattuna rtx 5080 korttiin. Ehkäpä alle 1500e näyttiksissä tässä sarjassa parasta mitä on tarjolla.

Itse hankkisin rtx 5070ti kortin. Vaikuttaa aika hyvältä teho-hintasuhteeltaan verrattuna rtx 5080 korttiin. Ehkäpä alle 1500e näyttiksissä tässä sarjassa parasta mitä on tarjolla.
Ehkä nyt ihan alkuun kannattaisi odottaa että ne GPU:t tulisivat testeihin ennen kuin jakaa tuomioita suuntaan tai toiseen

Igorin testeissä 5090:llä hetkelliset piikit 901W, eli huonolla virtalähteellä tuota korttia ei voi tosiaan käyttää vakioasetuksilla

Ei nyt mielestäni älytön jytky ollut kuitenkaan tuo 5090. Toki tosi kova kortti, mutta niin on hintakin... Mitenköhän 5080 vertautuu 4070TiSu/4080? Rasterointiin n.15-25% parannusta vai mitä veikkaisitte?

Tässä ovat RTX 5080:n prosentuaaliset suorituskykyerot suhteessa RTX 4070 Ti:hin, RTX 4070 Ti Superiin ja RTX 4080:aan:

CUDA Cores

RTX 5080 vs. RTX 4070 Ti: +40 %

RTX 5080 vs. RTX 4070 Ti Super: +27,3 %

RTX 5080 vs. RTX 4080: +10,5 %

TMUs

RTX 5080 vs. RTX 4070 Ti: +40 %

RTX 5080 vs. RTX 4070 Ti Super: +27,3 %

RTX 5080 vs. RTX 4080: +10,5 %

ROPs

RTX 5080 vs. RTX 4070 Ti: +60 %

RTX 5080 vs. RTX 4070 Ti Super: +45,5 %

RTX 5080 vs. RTX 4080: +14,3 %

Muistikaista (Memory Bandwidth)

RTX 5080 vs. RTX 4070 Ti: +140 %

RTX 5080 vs. RTX 4070 Ti Super: +80 %

RTX 5080 vs. RTX 4080: +68,8 %

Teoreettinen laskentateho (FP32 FLOPS)

RTX 5080 vs. RTX 4070 Ti: +40,4 %

RTX 5080 vs. RTX 4070 Ti Super: +27,6 %

RTX 5080 vs. RTX 4080: +13,1 %

Vaikka RTX 5080 tarjoaa merkittävän parannuksen RTX 4070 Ti -sarjaan verrattuna, sen etumatka RTX 4080:aan on huomattavasti pienempi, erityisesti CUDA-ytimien ja laskentatehon osalta. Suurin etu RTX 5080:lle on muistikaistassa, kiitos GDDR7-muistien. Sekä tietty DLLS4 on myös iso askel eteenpäin ja houkuttaa varmasti monia ostohousuihin pukeutuneita.

Toki täydellinen se DLLS 4 ei ole ja kritiikkiäkin on sadellut ns. feikki frameista.

Esimerkiksi RTX 5090:lla tehdyissä Cyberpunk 2077 pathtracing psycho testeissä esiintyi arfifakteja mm. ilmassa lentävissä paperinpaloissa.

Se tosin saattoi johtua siitäkin että pelin natiivi FPS oli vain hieman alle 30. Jotkut tekniikka tubettajat väittää, että DLLS4 vaatisi toimiakseen ilman mitää havaittavissa olevaa häröilyä ruudulla sen, että FPS lukeman tulisi olla natiivi tilassakin vähintään puolet siitä mitä se olisi DLLS 4 päällä.

Ja esim pitää muistaa että kuinka moni sai 3000 sarjan näyttiksiä lähellekkään julkaisuhintoja?

Edit: Esim 3080 ja 3070 tuolla "halvimmassa" päässä. pelkästään 3070 huudeltiin yli 1100e, vielä siinä kohtaa kun myin omaani viidellä sadalla
Niin, 3000 sarja oli nähdäkseni se markkinahäiriö joka aloitti tämän hintahypyn, joka nyt taitaa jatkua aika pitkälti AI hypen aallonharjalla.

Itse sain aika montakin 3000 sarjan korttia ostettua ovh hintaan julkaisun lähellä. Perheeseen tuli 3060 ja 2x 3060Ti julkaisun lähellä ja lopulta odottelun jälkeen yksi 3060Ti vaihtui ovh (+muutama kymppi) hintaiseen 3080 korttiin.

Olisi jäänyt tuokin sukupolvi väliin jos klikkikisoissa ei olisi onnistanut.

Taitaapi jäädä sittenkin väliin tämä sukupolvi ainakin näillä hinnoilla,lämmöntuotoilla ja virrankulutusprofiililla. Jotenkin myös odotin jopa isompaa hyppyä tehoissa vrt 4090 vaikka ei tämä huono toki ole. Jos kortti olisi ollut samassa hintaluokassa kuin 4090 oli niin jotenkin olisi tuntunut isommalta hypyltä. MFG lienee se paras uudistus tässä genissä sillä varauksella että peli tukee sitä ja ominaisuus on implementoitu hyvin. Onneksi uudet transformer dlss mallit tuovat 4000 sarjaankin kivan boostin ja itselle se tärkein on oikeastaan on että peli rullailee 60fps pinnassa grafiikka asetukset katossa niin näyttää tämä 4080 vielä kantavan hyvin varsinkin kun DLSS perf kuvanlaatu ei koskaan ole tuottanut minulle ongelmia. Suuri hertsisten näyttöjen omistajat ja yli 100fps päivitysnopeuksia kaipaavat varmasti löytävät hyvän kortin tuosta 5090 jos lompakko antaa myöten.

5080 noiden testien mukaan 4-18% nopeampi kuin 4080 Super...
Noh jos jotain positiivista pitää hakea niin veikkaisin että RTX 5080-mallia saa (pl. FE) varmaan ihan julkaisussa hetken, nyt jo gigabyten mallien varastot vähän täydentyneet. 5090:n kohdalla tilanne voi olla (on) aivan toinen.

Itse näin RTX 4070ti:stä päivittelevänä ihan tervetullut lisä suorituskykyyn.

Verkkiksen listoillekin ilmestynyt 5080 viimein. Huomionarvoista, että kun yleisesti puhutaan myynnin alkamisesta, niin verkkis on laittanut, että ennakkomyynti alkaa 30.1 klo 16. Saahan nähdä saavatko mitään heti toimitukseen vai onko se sitten tulevaisuudessa hetkenä x.

Noh jos jotain positiivista pitää hakea niin veikkaisin että RTX 5080-mallia saa (pl. FE) varmaan ihan julkaisussa hetken, nyt jo gigabyten mallien varastot vähän täydentyneet. 5090:n kohdalla tilanne voi olla (on) aivan toinen.

Itse näin RTX 4070ti:stä päivittelevänä ihan tervetullut lisä suorituskykyyn.

Mulla kanssa 4070ti, ja vähän arvon että päivittäisikö 5080:aan.. Kaippa se jotain uutta toisi 4K-pelaamiseen.

Eikös se pitäisi olla vaan iloinen asia ettei tule päivitys tarvetta RTX 40 sarjasta näihin? Säästyy rahat ja seuraavalla genellä sitten parempi hyppy.

Nyt kun uusi 5080 vs. käytetty 4090 takuulla on aikalailla samoissa hinnoissa, niin oma fiilis on, että kannattaa ostaa 4090 mielummin. Lopulta käyttötarkoitus tämän määrittelee, mutta itse katson puhtaasti FPS pelilasit vahvasti päässä.

Rankki menee varmaan kutakuinkin näin:
1. 5090
2. 4090
3. 5080
4. 4080S/5070/4080

Ehkä 1200e vs 1500e-1600e. Tosin on tuolla myynnissä yksi 1900 eurollakin. Mutta sitä en tiedä, kuinka paljon noita liikkuu. Ei välttämättä hirveästi jos 5090 ei omistajia kiinnostakaan.
Melkoista että joku möisi 24GB maailman toiseksi nopeimman kortin johonkin 1400€ - 1600€.

E: näköjään onkin sama kortti mikä itellä myynnissä tuolla kauppa-alueella 1900€. Takuullinen, lähes täysin äänetön, 24GB. Itse laittaisin hinnan 2000€. :)

Viimeksi muokattu:
Melkoista että joku möisi 24GB maailman toiseksi nopeimman kortin johonkin 1400€ - 1600€.

E: näköjään onkin sama kortti mikä itellä myynnissä tuolla kauppa-alueella 1900€. Takuullinen, lähes täysin äänetön, 24GB. Itse laittaisin hinnan 2000€. :)
Torissa halvin myyty RTX 4090 oli pyöreäasti 1000€. Sen jälkeen halvimmat mitä tulivat vastaan olivat jotain 1300€ - 1400€. Itse en luopuisi omasta RTX 4090:stä alle 1650€, koska kyseisessä hintakategoriassa ei saa nopeampaa näyttistä, eikä tulla saamaan kenties muutamaan vuoteen.

Torissa halvin myyty RTX 4090 oli pyöreäasti 1000€. Sen jälkeen halvimmat mitä tulivat vastaan olivat jotain 1300€ - 1400€. Itse en luopuisi omasta RTX 4090:stä alle 1650€, koska kyseisessä hintakategoriassa ei saa nopeampaa näyttistä, eikä tulla saamaan kenties muutamaan vuoteen.
Tossakin reunaehtona et saa ton 4090 vasta kun aiemmalla omistajalla on 5090 koneessa. Eli kahtellaan syssymmällä.

Mut siis ihan käyttötarkotuksestahan se on vähän niinku kiinni. Jos pelkkään pelikäyttöön tulee niin tapauskohtasesti toi 5080 ajaa kyllä ohi vasemmalta ja oikealta jos vaan DLSS4 tuki löytyy (4x framegen). Mutta muuten ei sit menekkään vaan on hitaampi. Muuhun käyttöön jos tulee niin sit 4090 on todnäk parempi aika monessa skenaariossa.

Mut emmä tiedä, jos miettii et MSRP hinnalla sais 50-sarjaa niin en mä kyllä henk. koht missään tapauksessa yli 1400€ maksais enää RTX 4090. Se on ihan täys huumoriheitto et kahta tonnia lähtee käytetystä kortista pyytämään kun uudempaa ja pykälää parempaa on tarjolla 2455€ MSRP:llä joka ei tossa parin tonnin konkurssissa varmaan enää kovin paha nakki oo jos miettii et mitä sillä sit saa vastineeks. Toki ei noita 5090 lappuja taida saada ihan herkästä, varsinkaan MSRP hinnoilla

Asetelmahan muuttuu kyllä siinä tapauksessa täysin jos joku saa onnistuneesti puukotettua DLSS4 auki kokonaisuudessaan RTX 4090 käyttöön, eli 3x ja 4x framegenejä myöten. Mut ennen sitä 4090 puuttuu se yks Blackwellin isoimmista ominaisuuksista vaikka raakaa laskentatehoa ja VRAMia siitä löytyykin.

Jos pelkkään pelikäyttöön tulee niin tapauskohtasesti toi 5080 ajaa kyllä ohi vasemmalta ja oikealta jos vaan DLSS4 tuki löytyy (4x framegen).
4x framegen ei todellakaan tule olemaan lagiton. Ottaen huomioon kuinka tosissaan tämän hintaluokan näytönohjaimia ostelevat pelaajat ovat, en pitäisi tuota asiaa mitenkään itsestäänselvyytenä.

Käytetyt ja takuulliset RTX 4090:t voivat olla houkuttelevia siitäkin kannalta, että mahdollisessa takuuvaihdossa RTX 5090 on ainut looginen korvaava tuote. Tietyssä tilanteessa siis joku voi saada melkoisen vastineen rahoilleen, jos on oikein tuuria (kortti hajoaa) mukana.

Jokainen tietty valitsee itselleen parhaan vaihtoehdon.

Nyt on alkanut tulee raportteja, että näissä 5090 FE korteissa on aivan jäätävä coil whine, AIB kortit tuskin muuttaa mitään, näillä wateilla ei varmasti löydy korttia joka ei surise/pärise/vikise jollain tapaan.

Tässä videolla yksi

AIB kortit tuskin muuttaa mitään, näillä wateilla ei varmasti löydy korttia joka ei surise/pärise/vikise jollain tapaan.
Kyllähän AIB korteissakin oli eroja esim 4090 korteissa. Esim alun pään strixit sirisi ku synti ja sitten jotkut budjetti luokan kortit oli (suurimmaksi osaksi) hiljaisia.

Mutta näistä FE 5090 sirinöistä on tullut jo useammalta arvostelijalta palautetta...

Statistiikka

Viestiketjuista
265 641
Jäsenet
75 691
Uusin jäsen
jounierik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom