NVIDIA GeForce RTX 5090/5080/5070 Ti -ketju (Blackwell)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Minulla samaa ongelmaa Msi Afterburnerilla. Pisteet eivät vastaa tarkkoja kellotaajuuksia ja voltteja ja saa vähän kokeilemalla kokeilla mikä muuttuu.
Edelleen se käyrä on käsittääkseni lämpötilariippuvainen ja yleensä jengi säätää sitä idle-lämpötilassa. Lämpötilan noustessa rasituksessa käyrä "tipahtaa" alemmas.

Ehkä voisi testata laittaa joku rasitus GPU:lle, sitten avata käyräeditori -> pitäisi pystyä paremmin säätämään halutut luvut jotka pitää.

Edelleen se käyrä on käsittääkseni lämpötilariippuvainen ja yleensä jengi säätää sitä idle-lämpötilassa. Lämpötilan noustessa rasituksessa käyrä "tipahtaa" alemmas.

Ehkä voisi testata laittaa joku rasitus GPU:lle, sitten avata käyräeditori -> pitäisi pystyä paremmin säätämään halutut luvut jotka pitää.
Olen säätänyt Heaven benchmark taustalla. Ei sillä ainakaan pidä paikkaansa.

30X0 sarjalla tuo lämpötilajuttu kyllä piti paikkansa, eli 70C jälkeen rupesi himmailemaan boosteja. Nyt 5070ti:llä lämmöt voi olla vaikka 40-50 astetta ja silti ei boostaile sinne käyrälle asti.

Jassoo, onkin pikkasen ärsyttävämpi curven muotoilutyökalu tuossa GPU Tweak III:ssa. Kun saa lanattua pisteet suoraksi 925mV ja 2900mhz kohdilta eteenpäin ja painaa "apply" niin pompauttaa jonkun verran erikohtaan mhz arvoa. Samaten kun muisteille laittaa sen +2000mhz niin kohta taas nollissa nekin arvot.

Varmaan taas osaamisesta kiinni mutta syytän siltin softan tekijää :D

Afterburner olisi toinen tietty mutta Tweakissa olis Astralin virransyötön seuranta mukana.
Mulla oli joskus aiemmin myös ongelmaa GPU Tweakin kanssa.
Profiilit ja kellot ei meinannut tarttua jostakin syystä.
Poistin ja asensin GPU Tweakin uudestaan ja alkoi toimimaan "järkevästi".
Itsellä (5070 TI) ollut daily driver ajossa 24/7 afterin curvella 0.990v ja core 3180mhz. Itse peleissä boosti on noin -50/60mhz alhaisempi eli siellä noin 3125mzh tietämillä. Tämän todennut täysin stabiiliksi ja mukavan viileänä ja hiljaisena käy. Varaa olisi varmaan puskea enemmänkin, mutta ei jaksa jatkuvasti testailla. Muistit asetin alussa miedot +1500mhz, mutta vaikuttaisi kaikkien muiden kokemusten perusteella, että voisi suosiolla pistää sen maksimin +3000mhz?
Joo tuntuu olevan harvassa kortit joiden muistit ei kulkisi +3000 Mhz.
Vaikka 500 Mhz:n nostoilla (1500 -> 3000) kokeilet 3dmarkilla nouseeko scoret/fps.
Haarukoit tarvittaessa pienemmillä muutoksilla optimi kellot, jos kortti ei jostakin syystä kulkisi +3000 Mhz.

Eipä oo tullut puristeltua yhtään ylimäärästä .890mv virraksi ja 2900mhz käyrä, ainakin tuossa grayzonessa kellot pelatessa roikkuu 2800 +-, lämmöt omassa koneessa 55-60c ja hiljainen on. Ei oo nähnyt tarpeelliseksi vetää tappiin tätä :D

Mulla oli joskus aiemmin myös ongelmaa GPU Tweakin kanssa.
Profiilit ja kellot ei meinannut tarttua jostakin syystä.
Poistin ja asensin GPU Tweakin uudestaan ja alkoi toimimaan "järkevästi".

Joo tuntuu olevan harvassa kortit joiden muistit ei kulkisi +3000 Mhz.
Vaikka 500 Mhz:n nostoilla (1500 -> 3000) kokeilet 3dmarkilla nouseeko scoret/fps.
Haarukoit tarvittaessa pienemmillä muutoksilla optimi kellot, jos kortti ei jostakin syystä kulkisi +3000 Mhz.
Okei, pitää koittaa tuota myös :thumbsup:

Taitaa tosiaan olla juurikin noin. Nostin nyt +500 kerrallaan tuosta 1500 ylöspäin. 2000 tuli steel nomadiin lisää noin 1.5 fps. Siitä seuraavat 2500 ja 3000 ei tuntunut enää antavan mitään lisähyötyä.

Mulla myös lähti RTX 5080 (Inno3D) huoltoon ongelmien vuoksi, jotka osittain kuulostaa samalta ku sun. Oon melko varma että löysin itekin juuri noi samat Event ID virheet logeja kaivelemalla, mutta voi olla että muistan tarkat koodit väärin.

Vian kuva oli itselläni tosin sellainen, että näyttis ei koskaan oireillut minkään rasituksen alla, vaan joko 1) aivan välittömästi boottauksen jälkeen, tai 2) ihan muutaman minuutin kevyen työpöytäkäytön jälkeen. Siksi en heti suostunu uskomaan että näyttis olis ollu hajalla. Muutenkin vika sattui niin ärsyttävän satunnaisesti, kuitenkin niin että se viikkojen kuluessa selvästi pahentui. Näyttöihin ei siis tullu kuvasignaalia ollenkaan bootin jäljiltä, vaan vaati joskus useammankin rebootin. Joskus järjestelmä kaatui täysin POSTin aikana, ja joskus niin, että esim videosta jatkui äänentoisto huolimatta siitä, että näytöt oli pimeenä. Luulin myös itse ensin että vika on jotenkin Windows-liitännäinen, mutta sitten vaihdoin käyttiksen Linuxiin ja sama ongelma jatkui myös siellä. Kokeilin kolmea eri virtalähdettä (750, 850 ja 1000W, mustekalalla ja ilman, toki kaikki virtalähteet oli be quietin) ja kahta eri emolevyä, mutta ei apua. Nakkasin lopulta 5080 kuikkaan ja otin tilalle vielä tallessa olleen aikaisemman 3080:n (Gainward), ja sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa. En asentanu edes ajureita uusiksi näyttiksen vaihdon jälkeen, ja silti pelittää ongelmitta.

Oma RTX 5080 lähti siis rekkulana takaisin Proshopille heti tammikuun alussa (näyttis ostettu kesän lopulla), missä käsittelivät sitä itse ensin 2 viikkoa jonka jälkeen lähettivät ulkopuoliselle huoltofirmalle. 4 viikkoa odottelua, eikä kuulu mitään, ja laitan ProShopille sähköpostia missä tiedustelen väliaikatietoja huollosta. Seuraavana päivänä heiltä tulee vastaus, että ovat nyt hyvittäneet minulle uuden vastaavan näyttiksen veloituksesta. Ei mitään hajua mikä omassa 5080 oli vikana, mutta ilmeisesti jotain niin pahasti ettei sitä kannattanu korjata.

No tietenkään juuri tuota valkoista Inno3D mallia ei heillä ole enää hyllyssä eikä tietoa koska saavat lisää, niin mun pitäis nyt päättää otanko rahat takasi ja ostan tilalle (kalliimmalla prkle) esim GIGABYTE GeForce RTX 5080 AERO OC vai GIGABYTE GeForce RTX 5080 AORUS Master ICE. Osaako joku teistä pro amati miehistä kertoa onko noissa muuta eroa ku markkinamiesten keksimä hinta ja ihan himpun verran korkeampi boostikello? Tai onko Gigabyten näyttiksistä muuten mitään ihmeellistä omakohtaista sanottavaa (en oo koskaan omistanu)? Kiittos!

Sain tosiaan lopulta ProShopilta uuden vastaavanlaisen Inno3D:n mallin vanhan tilalle. Tämä uusi näyttis ehti olla käytössä pari viikkoa kunnes alkoi oireilemaan samalla tavalla. Tänään aamulla konetta käynnistellessä käynnistyminen jumahti aina POSTin VGA-testiin, eli näytöillä ei näy mitään ja emon VGA-ledi porottaa punaisena. Ongelma korjaantui taas sillä, että otin 5080 pökäleen irti koneesta ja vaihdoin tilalle vanhan 3080 ja nyt kone toimii taas kuin unelma.

Tämän kokemuksen perusteella en enää toista Inno3D-merkkistä laitetta hanki, ja aika herkässä on nyt koko 5080 muutenkin. Palautan tämän, koitan saada tällä kertaa rahat takaisin ja kokeilen esim. Gigabyten 5080:aa ja katson onko sen kanssa parempi onni.

Pitäähän ne nyt uuden mallisarjan kaikki 3 parasta mallia testata harrastelun takia. Tämä oma on jo kolmas 5080. Ostin heti julkaisusta 5080 zotac solidin. Oli ihan jopa ok kortti, mutta myin koko tietokoneen ni se meni siinä. Sitten testasin 5070ti Primen joka oli köpö suihkari ja paska kellottuvuus. Sit oli pari 9070xt korttia, 5080fe parin testin ajan.

Sit fomossa tilasin 5090fe ku muka "halavalla" sai. Mun mielestä se kortti ei ole edes tuon 2179€ arvoinen, jotku vielä niitä ostaa torista 2500-2700€ hinnalla huh huh. Ainut mikä mulle kelpais ehkä hinta-laatu suhteen puolesta, näky olevan hinta.fi mukaan Gigantissa viime syyskuussa myyty suprim soc 5090. 2299€. Siinä on maksimi oikea hinta tuolle kortille. Että teho ja hinta kohtaa nippa nappa. Vähän kallis silti.

Noh myönnettäköön että 70-80% varmuudella testaan 6080 ja 6090 kortit kun tulee, ja taidan pysyä erossa köpö malleista tällä kertaa, niin säästää hitosti aikaa ja puljaamista.
Joo ymmärrän kyllä. Harrasteluahan tää tosiaan on...Ja on paljon kalliimpiakin harrastuksia olemassa :cool: Hauskaahan näiden kaa on säätää....Suoraan vaan Julle seuraavassa generaatiossa heti alkuun astralia, suprimia tai aorus masteria testiin :)

Mulla taasen 3440x1440 240hz näyttö ja 5090 on pullonkaula 9800X3D:n rinnalla. 100% utilisaatiota saa katsella monessa pelissä.
On olemassa moderneja pelejä missä 5,4GHz kellotettu 9800x3d on pullonkaula 4K resolla jopa 5090:llä. Yksi esimerkki on spider man 2 kaikki asetukset täysillä. Käsittämättömän raskas peli tuo on. Itse tulee tuota pelattua aina silloin tällöin kun vanha marvel-fani olen :cool:

Sain tosiaan lopulta ProShopilta uuden vastaavanlaisen Inno3D:n mallin vanhan tilalle. Tämä uusi näyttis ehti olla käytössä pari viikkoa kunnes alkoi oireilemaan samalla tavalla. Tänään aamulla konetta käynnistellessä käynnistyminen jumahti aina POSTin VGA-testiin, eli näytöillä ei näy mitään ja emon VGA-ledi porottaa punaisena. Ongelma korjaantui taas sillä, että otin 5080 pökäleen irti koneesta ja vaihdoin tilalle vanhan 3080 ja nyt kone toimii taas kuin unelma.

Tämän kokemuksen perusteella en enää toista Inno3D-merkkistä laitetta hanki, ja aika herkässä on nyt koko 5080 muutenkin. Palautan tämän, koitan saada tällä kertaa rahat takaisin ja kokeilen esim. Gigabyten 5080:aa ja katson onko sen kanssa parempi onni.
Mulla on ollut muutamia Inno3D kortteja ja ei mitään ongelmaa. Nykyinen 5090 toimii mainiosti nytkin.

Mutta asiaan, mikä näyttö sulla on, Samsung? Meinaa itselläni oli RTX 3080+3090 näytönohjaimen kanssa + Samsung G9 aikoinaan ja oli ongelmia. Kunnes päivitin Firmwaren. DP piuhalla aina oli ongelmia, sekä syttyi virhe ledi emolevyyn ihan samanlaisissa tilanteissa kun sulla. HDMI kanssa ei mitään ongelmia.

Muistaakseni myös jouduin päivittää jonkun RTX Nvidia DisplayPort firmwaren myöskin, mutta sitä en nyt varmaksi sano.

Mulla myös Inno3D 5080 ollut loistava näyttis. Käyttää ihan Nvidian referenssipiirilevyä ja on jopa täyteen kalustettu - ei puutu puolia konkista kuten Ventuksista ja Gigabyteistä ym. samalla piirilevyllä :rofl:

On olemassa moderneja pelejä missä 5,4GHz kellotettu 9800x3d on pullonkaula 4K resolla jopa 5090:llä. Yksi esimerkki on spider man 2 kaikki asetukset täysillä. Käsittämättömän raskas peli tuo on. Itse tulee tuota pelattua aina silloin tällöin kun vanha marvel-fani olen :cool:
Eikös tuo ollut noita aivan umpisurkeita Sonyn PC-porttauksia?

Statistiikka

Viestiketjuista
304 994
Jäsenet
82 584
Uusin jäsen
Aliisa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom