NVIDIA GeForce RTX 4090 & 4080 -ketju (Ada Lovelace)

Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 675
Kysyvä ei tieltä eksy ja varmistellaan nyt ettei tule hölmöilyllä rikottua uutta rautaa. Virtalähteenä Corsair RM1000x ja näyttiksenä Asus Strix 4090 OC. Eihän siellä minunkaan virtalähteen laatikossa ollut kuin kolme PCI-E kaapelia ja se näyttikseen tuleva adapteri janoaa neljää kaapelia. Kestääkö tämän nyt asentaa käyttöön näillä kolmella PCI-E kaapelilla siten, että yhdestä PCI-E kaapelista laittaa molemmat liittimet siihen adapteriin?
Kun sulla on hieno ja kallis poweri ja hieno ja kallis näytönohjain, niin ei varmaan ihan huono idea ostaa Corsairilta valmis kaapeli siihen väliin. Ei tarvitse miettiä sitä sen enempä.
 
Viimeksi muokattu:

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 193
Kysyvä ei tieltä eksy ja varmistellaan nyt ettei tule hölmöilyllä rikottua uutta rautaa. Virtalähteenä Corsair RM1000x ja näyttiksenä Asus Strix 4090 OC. Eihän siellä minunkaan virtalähteen laatikossa ollut kuin kolme PCI-E kaapelia ja se näyttikseen tuleva adapteri janoaa neljää kaapelia. Kestääkö tämän nyt asentaa käyttöön näillä kolmella PCI-E kaapelilla siten, että yhdestä PCI-E kaapelista laittaa molemmat liittimet siihen adapteriin?
Mulla on sama virtalähde ja "sama" näyttis (RTX 4090). Voit kytkeä näytönohjaimen kolmellakin kaapelilla (kolme vetoa virtalähteestä näytönohjaimelle), eikä neljättä siis tarvita. Itse ostin yllä linkatun adapterin lähinnä siisteyden vuoksi. Sen hankinta ei kuitenkaan ole pakollista. Muista vain varmistaa että kytket kaapelit loppuun asti ettei vaan liittimet jää puolitiehen.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
349
Kysyvä ei tieltä eksy ja varmistellaan nyt ettei tule hölmöilyllä rikottua uutta rautaa. Virtalähteenä Corsair RM1000x ja näyttiksenä Asus Strix 4090 OC. Eihän siellä minunkaan virtalähteen laatikossa ollut kuin kolme PCI-E kaapelia ja se näyttikseen tuleva adapteri janoaa neljää kaapelia. Kestääkö tämän nyt asentaa käyttöön näillä kolmella PCI-E kaapelilla siten, että yhdestä PCI-E kaapelista laittaa molemmat liittimet siihen adapteriin?
Kuten muutama muukin on jo sanonut niin on ok. Itsellä sama poweri ja Suprim X 4090, julkaisusta ostin näytönohjaimen niin silloin ei tietoa vielä ollut. Viikonlopun sitä arkaillen ajoin 3 johtoa + 1 "häntä" kunnes sain yhden Corsairin PCI-e kaapelin lisää kun powerissa niille lähtöjä kuitenkin oli (joka oli siis turhaa). Varsinkin kun tuo Corsair lykkää yhdestä portista powerin päässä 300w (toisin kuin standardi 150w mihin ne on speksattu) jonka takia Corsairin oma adapterikaapelikin käyttää vain kahta liitäntää powerin päästä.

Sinun tapauksessasi pidä se "häntä" kuitenkin kytkettynä, näytönohjain kuitenkin seuraa että onko adapterissa kaikissa paikoissa johto kiinni ja kokoonpano todennäköisesti ei boottaa jos yksi liitäntä tyhjänä.

Itse kyllästyin hyvin pian siihen rotanpesään joka adapterista ja omassa tapauksessani neljästä pci-e kaapelista muodostui joten tilasin Cablemodilta suoran 4->1 johdon powerin ja 4090 väliin. Tämä johto alkoi keväällä kenkkuilla ja hiljattain laitoin sen takuuseen, uusi ei ole vielä saapunut. Cablemod myönsi heti ekassa vastauksessaan että niissä ns. alkusarjan kaapeleissa oli ongelmia, takuukäsittelyä varten vaativat vain kuvatodisteet että vanha piuha on tuhottu. Tosin kerkesin jo välissä ostaa tuollaisen Corsairin oman 2->1 kaapelin joka nykyään käytössä ja pelaa hyvin.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
37
Hieno homma ja kiitokset kaikille vastauksista. Näin ajattelinkin asian olevan, mutta piti kysyä henkistä tukea. Ei riittänyt kahvassa pito muuten ja nyt uskaltaa laittaa koneeseen virrat ensimmäistä kertaa. Ja tuommoinen adapteri on ehdottomasti laitettava tilaukseen, mutta tässä kun yli kuukauden päivät odotellut jotain osaa saapuvaksi jostain niin ei enää millään malttaisi odottaa, että saa koneen kasaan ja virrat sisään. Ei näyttänyt Oulusta löytyvän hyllystä mistään kyseistä adapteria. Ainakaan oikean värisenä.

Kiitokset vielä!
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 504
RTX 4090 FE versio on nyt ollut n 7kk ja olen ollut tyytyväinen ainoa moite on postaus eli on tuskaisen hidas ja aiheuttaa ongelmia päästä bios säätämään ja uusi kone näyttää olevan entistä vaikeampi tapaus.
 
Liittynyt
12.04.2017
Viestejä
472
RTX 4090 FE versio on nyt ollut n 7kk ja olen ollut tyytyväinen ainoa moite on postaus eli on tuskaisen hidas ja aiheuttaa ongelmia päästä bios säätämään ja uusi kone näyttää olevan entistä vaikeampi tapaus.
Biosiin boottaava pikakuvake helpottaa elämää huomattavasti.



En tähän hätään löytäny parempaa ohjetta :interested:
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 908
Biosiin boottaava pikakuvake helpottaa elämää huomattavasti.



En tähän hätään löytäny parempaa ohjetta :interested:
Sain jo päänsäryn ku vast heräsin ni meni mutelle aika nopee, mut miten w11 teen, kun ei anna mulle ollenkaan tollasta vaihtoehtoa työpyödällä :hmm: Menee vähän OF, mut saa ohjata oikeeseen keskusteluun.
 
Liittynyt
12.04.2017
Viestejä
472
Sain jo päänsäryn ku vast heräsin ni meni mutelle aika nopee, mut miten w11 teen, kun ei anna mulle ollenkaan tollasta vaihtoehtoa työpyödällä :hmm: Menee vähän OF, mut saa ohjata oikeeseen keskusteluun.
Tuolta löytyy vähän parempi ohje. Myös valmiiksi tehty ladattava kuvake löytyy mutta en tiedä onko toimiva tai ylipäänsä luotettavaa latailla tollasia pikakuvakkeita.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 908
Tuolta löytyy vähän parempi ohje. Myös valmiiksi tehty ladattava kuvake löytyy mutta en tiedä onko toimiva tai ylipäänsä luotettavaa latailla tollasia pikakuvakkeita.
Joo asrockis tuli tällänen, mut vetää ihan normaali restartin. Eipä mulla nyt niin hoppu ole, mut jos tulee niin pitää väsätä :)
Näyttökuva 2023-09-28 162953.png
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 324
Eikös Windows 11 (liekkö myös 10) pääse BIOS ku vaan painat SHIFT pohjassa Restart ja sitten sieltä valikosta Troubleshoot > Advanced Options > UEFI Firmware Settings?
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 504
Ei toimi tuo rtx 4090 ei näyttö löydä signaalin kun koitan mennä bios asetuksiin eli ruutu pysyy mustana.
RTX2080Ti ohjaimella ei ole mitään ongelmaa.
Nyt kun on uusi kokoonpano ja koittaa muistiajoituksia säätää niin hieman ärsyttävä tuo vika eli saa ainakin 5 kertaa sammuttaa koneen kokonaan ja koittaa hahata del näppäintä jos sattuisi löytämään signaalin mutta usein päättyy windows kirjautumisruuttuun.
En tiedä mitä tämä Fe näytönohjain eroaa muista mutta päivityksen vaatisi.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 187
Ei toimi tuo rtx 4090 ei näyttö löydä signaalin kun koitan mennä bios asetuksiin eli ruutu pysyy mustana.
RTX2080Ti ohjaimella ei ole mitään ongelmaa.
Nyt kun on uusi kokoonpano ja koittaa muistiajoituksia säätää niin hieman ärsyttävä tuo vika eli saa ainakin 5 kertaa sammuttaa koneen kokonaan ja koittaa hahata del näppäintä jos sattuisi löytämään signaalin mutta usein päättyy windows kirjautumisruuttuun.
En tiedä mitä tämä Fe näytönohjain eroaa muista mutta päivityksen vaatisi.
Ei sulla satu olemaan toista näyttöä kiinni? Itellä välillä menee BIOS ruutu 2-näyttöön, joka on DP:llä kiinni, kun taas päänäyttö on HDMI:llä. Tämä siis kun menee BIOSiin kun 2-näyttö on pois päältä, kun sen laittaa päälle, niin BIOSkin näkyy.
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
673
Eikös Windows 11 (liekkö myös 10) pääse BIOS ku vaan painat SHIFT pohjassa Restart ja sitten sieltä valikosta Troubleshoot > Advanced Options > UEFI Firmware Settings?
Joo, mutta aika hitaasti ja monimutkaisesti. Shutdown-komennolla käynnistää suoraan BIOSiin. Pikakuvake on huomattavasti mukavampi ainakin jos on usein asiaa tuonne.
 
Liittynyt
14.01.2021
Viestejä
210
Hyvä saldo, omia, oman firman ja kaverin:
Asus 4080 noctua: mieletön ininä
Asus 4080 noctua: kohtalainen ininä
MSI 4090 Gaming X, sama kuin edellä.
XMG 4090 läppäri: rohisee kovassa rasituksessa hitusen.
MSI 4070 TI suprim X: Täysin äänetön.
ASUS 4060, äänetön.
7900 XTX, oikeastaan kovilla FSP:llä alkoi rahiseen.

Joitain noista on voitu palauttaakin..
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 926
Ei sulla satu olemaan toista näyttöä kiinni? Itellä välillä menee BIOS ruutu 2-näyttöön, joka on DP:llä kiinni, kun taas päänäyttö on HDMI:llä. Tämä siis kun menee BIOSiin kun 2-näyttö on pois päältä, kun sen laittaa päälle, niin BIOSkin näkyy.
Joo mulla menee aina kans bios kakkosnäytölle ja sama combo lg 42” hdmi ja toinen näyttö dp. Mut jos en avaa ollenkaan kakkosnäyttöä niin pääsen kyllä 4090fe:llä biosiin normaalisti päänäytöllä.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 504
Ei sulla satu olemaan toista näyttöä kiinni? Itellä välillä menee BIOS ruutu 2-näyttöön, joka on DP:llä kiinni, kun taas päänäyttö on HDMI:llä. Tämä siis kun menee BIOSiin kun 2-näyttö on pois päältä, kun sen laittaa päälle, niin BIOSkin näkyy.
On av vahvistin ainostaan toisena mutta ei senkään kautta saa kuvaa.Se on jotain tekemistä että itse näytönohjain ei jostain syystä tunnista että näyttö on kiinni myös tuo asus näyttö on hidas löytämään signaalin.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 908
Onko missään kuvin seliletittty ruuvien paikat ja mihin asti pystyy purkamaan ilman että tarvii sinettiä ottaa pois? Olisi siis tarvis saada vaan tuo kehikko irti mikä on tuulettimien ympärillä?
4090 Rog strix kyseessä.
 

ile

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 281
Onko missään kuvin seliletittty ruuvien paikat ja mihin asti pystyy purkamaan ilman että tarvii sinettiä ottaa pois? Olisi siis tarvis saada vaan tuo kehikko irti mikä on tuulettimien ympärillä?
4090 Rog strix kyseessä.
Tuskin missään korttikohtaista ohjetta on, mutta kokeilemalla selviää. Takalevyn puolelta ei varmasti montaakaan ruuvia tarvitse avata, että lähtee kehikko irti.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 908
Tuskin missään korttikohtaista ohjetta on, mutta kokeilemalla selviää. Takalevyn puolelta ei varmasti montaakaan ruuvia tarvitse avata, että lähtee kehikko irti.
juu takanta otin kaikki, ja io-pellin, sekä myös kaikki tuulettimet eriksee, sekä päädyn, mutta jostain kanittaa tuo kehys, eikä kehtaa alkaa vääntelee.
 

ile

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 281
juu takanta otin kaikki, ja io-pellin, sekä myös kaikki tuulettimet eriksee, sekä päädyn, mutta jostain kanittaa tuo kehys, eikä kehtaa alkaa vääntelee.
Näkemättä korttia tarkemmin vaikea sanoa, mutta voi tosiaan olla joku ruuvi jäähyn allakin tossa mallissa.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 908
Näkemättä korttia tarkemmin vaikea sanoa, mutta voi tosiaan olla joku ruuvi jäähyn allakin tossa mallissa.
oon sen 3 kertaa käyny läpi mut ei, ja netistä ei ihme kyllä löydy. Pitäskö se sit purkaa niin että sen sinetinki repii pois siitä :/
 

ile

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 281
oon sen 3 kertaa käyny läpi mut ei, ja netistä ei ihme kyllä löydy. Pitäskö se sit purkaa niin että sen sinetinki repii pois siitä :/
Varmaan katsoit tämän jo, mutta tossa on aika hyviä kuvia: Asus RTX 4090 ROG Strix OC Review: Truly Massive

Näyttää siis siltä, että toi kehikko on yhteydessä myös jäähyn alla olevaan kehikkoon. En nyt muita ruuveja takapuolelta äkkiseltään huomaa (toki vasemman reunan kaikki ruuvit) ja varmaan nuokin oot irrottanut.
1696830970125.png
 
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
484
oon sen 3 kertaa käyny läpi mut ei, ja netistä ei ihme kyllä löydy. Pitäskö se sit purkaa niin että sen sinetinki repii pois siitä :/
ilman korttia paha lähtee arvailemaan kun ei ihan joka suunnasta pääse näkemään ja ihmettelemään mutta voi tosiaan joku ruuvi olla piirilevyn alla jossain rivaston välissä piilossa ja joutuu koko höskän purkamaan (hope not).

onko esim tuo vasemman alanurkan ruuvi irti geforce tekstin g yläpuolella kun taitaa piirilevy olla tuon päällä?
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 908
kysytään nyt täällä, kun aina ajurien päivityksen myötä tulee vastaan. Vanhat otettu vikasietotilassa pois, ja puhdas asennus tehty aina, mutta aina tämä tulee esille?

Näyttökuva 2023-10-11 034346.png
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 979
kysytään nyt täällä, kun aina ajurien päivityksen myötä tulee vastaan. Vanhat otettu vikasietotilassa pois, ja puhdas asennus tehty aina, mutta aina tämä tulee esille?

Joku huukki nvidian ajureissa ja jos softa on päällä kun asennat uudet ajurit niin tulee erroria kun huukkia kaatuu ?
Itellä fan control huutaa json erroria jos on unohtunut päälle kun päivittää ajureita.
 

Dekkis

Tukijäsen
Liittynyt
24.01.2018
Viestejä
319
Taidan tarvita vielä lisää kokemuspisteitä, jotta saan ROG Strixin avattua pelattavaksi hahmoksi :(

IMG_0283.jpeg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
217
Muista vain varmistaa että kytket kaapelit loppuun asti ettei vaan liittimet jää puolitiehen.
Itsellä muuttui täysin vakaasti toiminut järjestelmä kummallisen epävakaaksi, kylmänä kaatuili mutta lämpimänä grillasi fire strikeä 60 kierrosta putkeen ilman mitään ongelmia.

Oireet olivat juuri kuten tässä videossa: ,
musta ruutu ja 100% puhallus rupeleista.

1697109086637.png

Toiseksi ylin lisävirtaliitin aivan aavistuksen auki, aiheutti puolenkymmentä kaatumista päivittäin.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
103
Tämmöinen "aloittelijan" kysymys täältä:

Olen hankkimassa uutta konetta tässä lähiaikoina ja mielessä 4080. Mitä tätä ketjua lukenut niin kauheasti on puhetta kellottamisesta ja volttien säätämisestä ja virrankulutuksesta yms.

Kuinka tärkeää se on perus pelaajalle? Olen IT-alalla ja viimeisen koneeni kasannut 10v sitten. Mutta kellottamiset yms. en ole koskaan niihin oikeen päässyt sisälle, enkä edes yrittänyt.
Tarvitseeko mun kellotella tai alikellotella tai mitä vaan mun 4080:aa perus pelikäyttöön 1440p resoluutiolla?
Mihin aiemmin mainitut asiat vaikuttavat, virrankulutukseen toki, suorituskykyyn (kuinka paljon?) jne.. Kiinnostaisi uusi ja tehokas kone, mutta ei liiemmin kiinnosta alkaa hifistelemään kellojen ja muiden kanssa.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
293
Tämmöinen "aloittelijan" kysymys täältä:

Olen hankkimassa uutta konetta tässä lähiaikoina ja mielessä 4080. Mitä tätä ketjua lukenut niin kauheasti on puhetta kellottamisesta ja volttien säätämisestä ja virrankulutuksesta yms.....

Moi.

Omalla kohtaa kuulun samaan sarjaan. Peruskäyttöä. Ja lähtökohtaisesti kovaa käyttöä vain ihan niillä vakiokelloilla ja asetuksilla. Muista kuitenkin muistien oikea profiili laittaa päälle niin niistä on enemmän iloa siten ;)

Mutta joo. Omat kellottelut (CPU & GPU ) ovat yleensä jääneen tuotteen elinkaaren loppupuolelle jos tuote on ehtinyt ikääntymään siihen mennessä sen verran, että pelit tarvitsevat pientä boostia. Plus AMD:n prossujen kanssa tuli kokeilumielessä vähän kellotettua, mutta alkuhuuman mentyä "normikäyttäjän" kellotteluun uhraama aika ja siitä saatava hyöty eivät ole kovin kummoiset. Tosin ketkä osaavat niin saavat varmasti hyödyn irti, en kiistä sitä... Sillä ihan kiinnostavaa se "koneen virittäminen" on jos on aikaa ja motivaatioa, ehkä kuitenkin enemmän sitä aikaa kuitenkin.

Jos ostat uutta rautaa (mitä nyt viimeisen parin vuoden aikana julkaistu) niin luultavasti muutaman vuoden pärjäät ihan hyvin ilman mitään tarvetta kellottaa yhtään mitään. Jos kiinnostaa niin sitten, jos ei kiinnosta niin hyvin pärjäät edelleen. Tai noh, nyt puhun enthusiasm tason raudasta, budjettipuolen hankinnoissa sitä pelivaraa ei ole niin paljon.

4080 ja siihen kaveriksi joko amd tai intelin uudempi prosessori niin ei sinulla mitään huolia pitäisi olla 1440p resoluutiolla seuraavaan... viiteen vuoteen?

Ja tästä päästään siihen ehtolauseeseen, jos syystä tai kolmannesta tarvetta tulee niin siinä vaiheessa luultavasti olet perehtynyt asiaan ja homma hoituu jos ei ihan itsekseen niin täältä foorumeilta löytyy oikeita velhoja neuvomaan asiassa.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 193
Tämmöinen "aloittelijan" kysymys täältä:

Olen hankkimassa uutta konetta tässä lähiaikoina ja mielessä 4080. Mitä tätä ketjua lukenut niin kauheasti on puhetta kellottamisesta ja volttien säätämisestä ja virrankulutuksesta yms.

Kuinka tärkeää se on perus pelaajalle? Olen IT-alalla ja viimeisen koneeni kasannut 10v sitten. Mutta kellottamiset yms. en ole koskaan niihin oikeen päässyt sisälle, enkä edes yrittänyt.
Tarvitseeko mun kellotella tai alikellotella tai mitä vaan mun 4080:aa perus pelikäyttöön 1440p resoluutiolla?
Mihin aiemmin mainitut asiat vaikuttavat, virrankulutukseen toki, suorituskykyyn (kuinka paljon?) jne.. Kiinnostaisi uusi ja tehokas kone, mutta ei liiemmin kiinnosta alkaa hifistelemään kellojen ja muiden kanssa.
Oikeasti hyödyllinen kellotus kuoli jo vuosia sitten. Edellisissäkin sukupolvissa kellotuksesta sai lähinnä nimellistä lisänopeutta joka tuskin näkyisi missään sokkotestissä, ellei verrata jotain 10 FPS vs 15 FPS nopeuksia.

Sinuna hankkisin kortin ja käyttäisin sitä sellaisenaan, sen enempää murehtimatta muista asioista. RTX 4090 kohdalla power limitin ja tai alivoltitus voi olla jo ihan perusteltua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
217
Kuinka tärkeää se on perus pelaajalle?
Ei lainkaan tärkeää. Koneenkasaajan on hyvä ymmärtää sen verran, että osaa valita muisteille profiilit päälle kun sen saa palikoista lopulta läjään ja muutaman suorituskykytestin verran on hyvä olla ymmärrystä, että voi todentaa, että juuri kalliilla ostettu kone toimii kuin pitää.

4080 on suorituskyvyllisesti varmaan aika hyvässä pisteessä pyörittämään pelejä huolettomasti tulevat vuodet. Nämä nvidian 4000-sarjan huippukortit on viritetty jo tehtaalta yli tehokkuusoptimin, kellottamalla saatavissa marginaalista suorituskykyparannusta hirvittävällä tehonkulutuksen kasvulla.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
103
Oikeasti hyödyllinen kellotus kuoli jo vuosia sitten. Edellisissäkin sukupolvissa kellotuksesta sai lähinnä nimellistä lisänopeutta joka tuskin näkyisi missään sokkotestissä, ellei verrata jotain 10 FPS vs 15 FPS nopeuksia.

Sinuna hankkisin kortin ja käyttäisin sitä sellaisenaan, sen enempää murehtimatta muista asioista. RTX 4090 kohdalla power limitin ja tai alivoltitus voi olla jo ihan perusteltua.
Ei lainkaan tärkeää. Koneenkasaajan on hyvä ymmärtää sen verran, että osaa valita muisteille profiilit päälle kun sen saa palikoista lopulta läjään ja muutaman suorituskykytestin verran on hyvä olla ymmärrystä, että voi todentaa, että juuri kalliilla ostettu kone toimii kuin pitää.

4080 on suorituskyvyllisesti varmaan aika hyvässä pisteessä pyörittämään pelejä huolettomasti tulevat vuodet. Nämä nvidian 4000-sarjan huippukortit on viritetty jo tehtaalta yli tehokkuusoptimin, kellottamalla saatavissa marginaalista suorituskykyparannusta hirvittävällä tehonkulutuksen kasvulla.
Kiitos hyvistä vastauksista, palailenpa siis asiaan eri osiossa kun pitää muistiprofiileja ihmetellä tai sitten vain googlaan ja selvitän
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 634
Tämmöinen "aloittelijan" kysymys täältä:

Olen hankkimassa uutta konetta tässä lähiaikoina ja mielessä 4080. Mitä tätä ketjua lukenut niin kauheasti on puhetta kellottamisesta ja volttien säätämisestä ja virrankulutuksesta yms.

Kuinka tärkeää se on perus pelaajalle? Olen IT-alalla ja viimeisen koneeni kasannut 10v sitten. Mutta kellottamiset yms. en ole koskaan niihin oikeen päässyt sisälle, enkä edes yrittänyt.
Tarvitseeko mun kellotella tai alikellotella tai mitä vaan mun 4080:aa perus pelikäyttöön 1440p resoluutiolla?
Mihin aiemmin mainitut asiat vaikuttavat, virrankulutukseen toki, suorituskykyyn (kuinka paljon?) jne.. Kiinnostaisi uusi ja tehokas kone, mutta ei liiemmin kiinnosta alkaa hifistelemään kellojen ja muiden kanssa.
Suorituskyvyn kannalta ei ole kellotukset ja alivoltitukset kovin tärkeitä, mutta lämmön ja meluntuiton kannalta alivoltitus voi olla hyvinkin tärkeää. Riippuu toki kortista/kotelosta ja jäähdytyksen laadusta ja tehosta, mutta alivoltittamalla voi saada huomattavasti viileämpänä tai hiljaisempanana käyvän kortin.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
293
Sen verran vielä tuosta viileänä ja hiljaisena käymisestä.

Omalla kohtaa olen vain rajoittanut pelikohtaisesti pelien fps alemmaksi. Yksinpeleissä joissa nopeaa toimintaa fps 120 ja rakentelu, crpg yms hitaat 60fps. Online räiskinnät ilman rajoittamista.

Helpoiten saavutettu hyvä pelattavuus ja tuntuma ilman korkeita lämpöjä ja tuulettimen ääntä.

Lisäsin tämän kun aiemmin "annoin" gpun tehdä töitä kun pelasin lähinnä kuulokkeilla jolloin äänihaitta ei kuulunut. Kun olosuhteiden pakosta piti saada äänet kuulumaan toisellekin niin silloin vasta varsinaisesti kiinnitin huomiota tuohon ja aloin rajoittamaan ääni&meluhaittaa.

Huomattavasti hiljaisempia ja viileämpiä pelisessioita ollut sen jälkeen kun tuo max 120fps ei pahemmin vaadi mitään versus se, että koko ajan yrittää työntää satoja fps.

The hunter: call of the wild oli ensimmäinen peli mitä aloin rajoittamaan... Siinä hdr ja kaikki herkut päällä ilman mitään rajoituksia tuotti ihan kiitettävästi lämpöä ja ääntä ilman suurempaa hyötyä tuon 120fps jälkeen.

Kuten aiemmin totesin: peruskäyttäjä ja se helpoin tapa tehdä asioita. :whistling:
 
Liittynyt
07.05.2021
Viestejä
58
Onhan noi vähän erinäköisiä noi pelit nyt kuin Series X:llä 4K:lla tai 980ti:llä 1440p. Ei vaan osaa päättää mihin peliin keskittyä kun oon säästänyt niin montaa…
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 634
Sen verran vielä tuosta viileänä ja hiljaisena käymisestä.

Omalla kohtaa olen vain rajoittanut pelikohtaisesti pelien fps alemmaksi. Yksinpeleissä joissa nopeaa toimintaa fps 120 ja rakentelu, crpg yms hitaat 60fps. Online räiskinnät ilman rajoittamista.

Helpoiten saavutettu hyvä pelattavuus ja tuntuma ilman korkeita lämpöjä ja tuulettimen ääntä.

Lisäsin tämän kun aiemmin "annoin" gpun tehdä töitä kun pelasin lähinnä kuulokkeilla jolloin äänihaitta ei kuulunut. Kun olosuhteiden pakosta piti saada äänet kuulumaan toisellekin niin silloin vasta varsinaisesti kiinnitin huomiota tuohon ja aloin rajoittamaan ääni&meluhaittaa.

Huomattavasti hiljaisempia ja viileämpiä pelisessioita ollut sen jälkeen kun tuo max 120fps ei pahemmin vaadi mitään versus se, että koko ajan yrittää työntää satoja fps.

The hunter: call of the wild oli ensimmäinen peli mitä aloin rajoittamaan... Siinä hdr ja kaikki herkut päällä ilman mitään rajoituksia tuotti ihan kiitettävästi lämpöä ja ääntä ilman suurempaa hyötyä tuon 120fps jälkeen.

Kuten aiemmin totesin: peruskäyttäjä ja se helpoin tapa tehdä asioita. :whistling:
Toki tuo FPS:n rajoittaminen tai esim. Powerlimitin lasku on helpompaa, mutta ne toimii vain tietyissä olosuhteissa.

FPS:n lukittaminen toimii vain silloin, kun on "löysää" eli esim. se 120 FPS saavutetaan selvästi alle 100%:n GPU kuormituksella. Sitten kun oikeasti vaaditaan kortilta sitä vääntöä, niin ei se auta yhtään.

Power limitin lasku toimii sinänsä myös silloin, mutta se taas rampauttaa todennäköisemmin suorituskykyä ja ei tee mitään kevyemmällä kuormilla.

Noilla toki pääsee helposti alkuun, mutta ei se alivoltittaminen ja jännitekäyrän säätö mitään rakettitiedettä ole, joten jos sen kortin nopeus/virrankulutus -suhteen optimointi kiinnostaa, niin kannattaa kyllä tutustua aiheeseen.

 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 187
Ja jos valmiiksipureskeltua alivoltitutusohjetta kaipaa, niin tämän mukaan itse tein ja hyvin on pelittänyt:

Ite tein tän mukaan;

Vedin kohtuu varman päälle, kun arvostan vakautta eniten, mutta max. 0.975V @ 2730 Mhz ja muistille +1000Mhz toimii itellä täysin ongelmitta FE:llä. :thumbsup:
 
Liittynyt
01.03.2023
Viestejä
16
Tuli hommattua tollainen Zotac 4070 TI Trinity niin siinä mukana tollainen tukirauta näytönohjaimelle niin onko näytönohjaimen kestävyyden kannalta oleellista, että se on siellä kiinni? Kotelona on Cooler Master MasterBox MB311L ARGB Mini Tower niin ei oikein tahdo mahtua tukirauta sinne paitsi tonne näytönohjaimen päätyyn.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 187
Tuli hommattua tollainen Zotac 4070 TI Trinity niin siinä mukana tollainen tukirauta näytönohjaimelle niin onko näytönohjaimen kestävyyden kannalta oleellista, että se on siellä kiinni? Kotelona on Cooler Master MasterBox MB311L ARGB Mini Tower niin ei oikein tahdo mahtua tukirauta sinne paitsi tonne näytönohjaimen päätyyn.
Sen verran paljon näkynyt 30- ja 40-sarjalaisia juutuubin korjauskanavilla (KrisFix, NWrepair, NRFix, jne.) joissa slotin viereinen muistipiiri, GPU tai ihan pala kortista repeytynyt irti, etten ainakaan itse viitsi riskeerata tukematonta korttia, jos nyt puhutaan isoilla jäähdyttimillä olevista 2.5+ korttipaikan näyttiksistä.
Kyllähän ne yleensä kestää, jos kone on vaan paikallaan, mutta ainakin itse pölyjen putsausta varten vien koko koneen pihalle, niin siinä ei kummoista tärähdystä käydä, että tommonen parin kilon mötikkä sen verran heilahtaa, että jotain menee rikki.

Edit. Lisäksi noi pitkät kortit antaa aika hyvin vipuvartta, jos eivät ole toisesta päädystä/laidasta mitenkään tuettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 908
Sen verran paljon näkynyt 30- ja 40-sarjalaisia juutuubin korjauskanavilla (kris-fix, NWrepair, NRFix, jne.) joissa slotin viereinen muistipiiri, GPU tai ihan pala kortista repeytynyt irti, etten ainakaan itse viitsi riskeerata tukematonta korttia, jos nyt puhutaan isoilla jäähdyttimillä olevista 2.5+ korttipaikan näyttiksistä.
Kyllähän ne yleensä kestää, jos kone on vaan paikallaan, mutta ainakin itse pölyjen putsausta varten vien koko koneen pihalle, niin siinä ei kummoista tärähdystä käydä, että tommonen parin kilon mötikkä sen verran heilahtaa, että jotain menee rikki.

Edit. Lisäksi noi pitkät kortit antaa aika hyvin vipuvartta, jos eivät ole toisesta päädystä/laidasta mitenkään tuettuna.
Eikä oo varmaa ihan halpaa korjauttaa ku kattoo millainen prosessi kokonaisuudessaan :rolleyes:
 
Liittynyt
01.03.2023
Viestejä
16
Sen verran paljon näkynyt 30- ja 40-sarjalaisia juutuubin korjauskanavilla (KrisFix, NWrepair, NRFix, jne.) joissa slotin viereinen muistipiiri, GPU tai ihan pala kortista repeytynyt irti, etten ainakaan itse viitsi riskeerata tukematonta korttia, jos nyt puhutaan isoilla jäähdyttimillä olevista 2.5+ korttipaikan näyttiksistä.
Kyllähän ne yleensä kestää, jos kone on vaan paikallaan, mutta ainakin itse pölyjen putsausta varten vien koko koneen pihalle, niin siinä ei kummoista tärähdystä käydä, että tommonen parin kilon mötikkä sen verran heilahtaa, että jotain menee rikki.

Edit. Lisäksi noi pitkät kortit antaa aika hyvin vipuvartta, jos eivät ole toisesta päädystä/laidasta mitenkään tuettuna.
Jees eli täytyy varuilta se tuki sinne laittaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 088
Viestejä
4 298 674
Jäsenet
71 772
Uusin jäsen
joni_t

Hinta.fi

Ylös Bottom