NVIDIA GeForce RTX 4090 & 4080 -ketju (Ada Lovelace)

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 567
Sen verran paljon näkynyt 30- ja 40-sarjalaisia juutuubin korjauskanavilla (KrisFix, NWrepair, NRFix, jne.) joissa slotin viereinen muistipiiri, GPU tai ihan pala kortista repeytynyt irti, etten ainakaan itse viitsi riskeerata tukematonta korttia, jos nyt puhutaan isoilla jäähdyttimillä olevista 2.5+ korttipaikan näyttiksistä.
Kyllähän ne yleensä kestää, jos kone on vaan paikallaan, mutta ainakin itse pölyjen putsausta varten vien koko koneen pihalle, niin siinä ei kummoista tärähdystä käydä, että tommonen parin kilon mötikkä sen verran heilahtaa, että jotain menee rikki.

Edit. Lisäksi noi pitkät kortit antaa aika hyvin vipuvartta, jos eivät ole toisesta päädystä/laidasta mitenkään tuettuna.
Mihin tuki pitäisi laittaa jos emolevy on vaaka asennossa? :sthinking:
 
Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
174
Kertokaas tarvitsenko PhysX ja HD-ääniohjainpäivityksiä mihinkään? 4090 kortti on liitetty hdmi piuhalla lg:n c2:seen ja ääntä tällä en toista, selaan lähinnä nettiä, katson elokuvia netistä ja pelaan pelejä. Aina asentanut vain game ready driverit, enkä edes geforce experience ohjelmaa. Kävi vain mielessä, kun asensin uusimpia ajureita että saanko muilla päivityksillä mitään hyötyä nykyiseen käyttööni?
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 401
PhysX ajuri merkkaa jos pelaat jotain museopelejä joissa sitä käytetään. HD-ääniajuri = HDMI-portin äänituki. Jos et halua ääntä HDMIstä ulos, ei sillä tee mitään.

En kyllä tajua mitä haittaakaan näistä on. Ei ne tee mitään jos ei niitä käytetä.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
56
Mitäs mieltä täällä ollaan yleisesti FE korteista? Tässä päivittelemässä 3070 Cities Skylines 2 vuoksi ja olen vakavasti kääntymässä FE:n puolelle.
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 129
Mitäs mieltä täällä ollaan yleisesti FE korteista? Tässä päivittelemässä 3070 Cities Skylines 2 vuoksi ja olen vakavasti kääntymässä FE:n puolelle.
Olikohan että FE malleissa on minimikierrosnopeus tuulettimilla suht iso, joten ei sovi jos hakee täysin äänetöntä konetta. Muuten jäähdytys on hyvä ja muutenkin hyviä kortteja imo.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
56
Olikohan että FE malleissa on minimikierrosnopeus tuulettimilla suht iso, joten ei sovi jos hakee täysin äänetöntä konetta. Muuten jäähdytys on hyvä ja muutenkin hyviä kortteja imo.
Itse käytän Fan Controllia ja muistaakseni sillä pystyi ohittamaan Nvidian oman curven, en kylläkään ole aivan varma tuosta.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
56
Suurin syy minkätakia FE:hen olen kääntymässä on uudempi liitäntä. Vaikkei sulaminen ole ollut niin yleistä 4080 korteilla on sitä ollut hieman epäileväinen kun videoita on katsellut.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 119
Itse käytän Fan Controllia ja muistaakseni sillä pystyi ohittamaan Nvidian oman curven, en kylläkään ole aivan varma tuosta.
Ei pysty minimi rpm:ää laskemaan. 1100rpm on minimi 4090:llä (ja kai myös 4080:llä, tästä en varma). Ja tuulettimen koko sama kuin 120mm kotelotuulettimessa joten noilla kierroksilla ääntä jo kuuluu.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 106
Oma 4090 ollut työ/peli käytössä hiljainen, viileä ja vakaa, ei mitään valittamista. Bonuksena kompakti koko ja kotelosta ulos tuuletus. 10/10.
Tuo myös kuitenkin puhaltaa läpi ja toinen tuuletin ei saa yhtään ”elintilaa” sandwich-rakenteisissa koteloissa. Juuri niissä josta muuten pienestä koosta olisi hyötyä. En uskaltanut harkitakkaan koteloon jossa toinen tuuletin päätyy muutaman millin päähän seinästä.
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 401
Phys x kyllä käytetään, esim. Cyberpunk 2077 käyttää, mutta sen hoitaa cpu nykyään, ei gpu.
Tuo ajuri on GPU-kiihdytetyn PhysXn tukemiseen, sitä ei taida mikään tuore peli käyttää. CPU-versio toimii ilman ajureita millä vain koneella.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
56
Vielä sellainen kysymys FE korteista, että oletteko käyttäneet niiden mukana tulleita adaptereita vai suosiolla ostaneet muualta?
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 192
Vielä sellainen kysymys FE korteista, että oletteko käyttäneet niiden mukana tulleita adaptereita vai suosiolla ostaneet muualta?
Täällä vielä toi mustekala käytössä, kun olen odotellut CableModin tuovan 90° piuhat (ei siis adapteri) myyntiin.. Nyt näkyy Basicia olevan, mutta Pro kaapelit vielä odotuttaa itseään, vaikka piti olla jo pari kuukautta sitten myynnissä.
Isoin ongelma noissa on sen piuhan vaatima tila kotelossa, kun niitä ei saa taivutella kovinkaan tiukasti ja joissain koteloissa saattaa olla ongelmia saada kylkipaneelia kiinni.

Muuten olen kyllä todella tyytyväinen FE korttiini. :thumbsup:
 
Liittynyt
12.09.2019
Viestejä
134
Mitäs mieltä täällä ollaan yleisesti FE korteista? Tässä päivittelemässä 3070 Cities Skylines 2 vuoksi ja olen vakavasti kääntymässä FE:n puolelle.
Nyt kun vasta ostin 4090 FE:n niin en enää edes harkitsisi muita - tuntuvat ja näyttävät noloilta virityksiltä FE verrattuna. FE on kuin jotain Applen laitetta pitelisi käsissä. Huokuu premium laatua. Ilmaa puhalletaan kahdesta suunnasta läpi ja myös kotelosta ulos versus kaikki muut, joissa on lätkäisty kolme tuuletinta puhaltamaan levyn päälle. Ai niin, RGB-sirkusvalot puuttuu, joka voi olla issue joillekkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
219
Nyt kun vasta ostin 4090 FE:n niin en enää edes harkitsisi muita - tuntuvat ja näyttävät noloilta virityksiltä FE verrattuna. FE on kuin jotain Applen laitetta pitelisi käsissä. Huokuu premium laatua. Ilmaa puhalletaan kahdesta suunnasta läpi ja myös kotelosta ulos versus kaikki muut, joissa on lätkäisty kolme tuuletinta puhaltamaan levyn päälle. Ai niin, RGB-sirkusvalot puuttuu, joka voi olla issue joillekkin.
Yhtään väheksymättä FE-mallin tyyliä, pikkuisen meni kyllä mutkat suoriksi partnerimallien kuvailuissa :D

Itse päädyin Strixiin, 36kk takuu (FE:ssä 24kk?) ja taannoisen cashback-kampanjan myötä jopa hieman FE:tä edullisempikin.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
639
Itse päädyin Strixiin, 36kk takuu (FE:ssä 24kk?) ja taannoisen cashback-kampanjan myötä jopa hieman FE:tä edullisempikin.
Sama homma, tosin 4070ti. Strixissa sirkusvalot saa veks ja kortti on ulkonäöltään itseasiassa aika pelkistetty. Tässä yksilössä ei ole edes coil whinea, vaikka monissa Strix ja TUF malleissa käyttäjäraporttien mukaan näyttäisi olevan.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 206
Yhtään väheksymättä FE-mallin tyyliä, pikkuisen meni kyllä mutkat suoriksi partnerimallien kuvailuissa :D

Itse päädyin Strixiin, 36kk takuu (FE:ssä 24kk?) ja taannoisen cashback-kampanjan myötä jopa hieman FE:tä edullisempikin.
Itse taas mm. Zotaciin 3+2v takuun vuoksi. Oletuksena kortti tuottaa aika kauheaa ääntä, kiitos vakiotuulettimien laakerien, mutta 3x Silent Wings 4 PRO:ta ratkaisi ongelman. Lämmöt max 76C 1100mV:lla, 110% PowerLimitillä ja tuulettimet pakotetusti @ 30% PWM. Aiheesta löytyy video kanavallani jos jotakuta kiinnostaa.

1698149237122.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
56
Nyt kun vasta ostin 4090 FE:n niin en enää edes harkitsisi muita - tuntuvat ja näyttävät noloilta virityksiltä FE verrattuna. FE on kuin jotain Applen laitetta pitelisi käsissä. Huokuu premium laatua. Ilmaa puhalletaan kahdesta suunnasta läpi ja myös kotelosta ulos versus kaikki muut, joissa on lätkäisty kolme tuuletinta puhaltamaan levyn päälle. Ai niin, RGB-sirkusvalot puuttuu, joka voi olla issue joillekkin.
Itsekkin päädyin loppujen lopuksi 4080 FE. Asukseltakin sai vielä heidän oman 2x8-pin > 12VHPWR 600W piuhan niin saa hieman siistimmän setupin eikä tarvitse mustekalaa asennella :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.11.2020
Viestejä
270
Jos vaihtaa 4070ti—>4080 onko hyötyä poistaa ddulla ajurit? Tuli 4080 postissa eikä postannut niin onkohan tässä vika?
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
349
Jos vaihtaa 4070ti—>4080 onko hyötyä poistaa ddulla ajurit? Tuli 4080 postissa eikä postannut niin onkohan tässä vika?
Kyllä sen postata pitäisi vanhoilla ajureilla ja jopa toimiakin. Eli vika on jossain muualla. Tarkistaisin kortin kiinnityksen ja että kaikki pci-e lisävirrat on kunnolla kiinni. Vaihdoithan sen adapterin 4080 mukana tulleeseen, sehän käyttää kolmea johtoa kun 4070ti käyttää kahta?
 
Liittynyt
25.11.2020
Viestejä
270
Kyllä sen postata pitäisi vanhoilla ajureilla ja jopa toimiakin. Eli vika on jossain muualla. Tarkistaisin kortin kiinnityksen ja että kaikki pci-e lisävirrat on kunnolla kiinni. Vaihdoithan sen adapterin 4080 mukana tulleeseen, sehän käyttää kolmea johtoa kun 4070ti käyttää kahta?
Kokeilin ihan sillä 4070ti kaksihaaraisella sillä 285w vs 320w pitäisi riittää oikein komeasti. Lähti käyntiin, pyöri valot jne muttei tullut kuvaa ulos
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
349
Ymmärtääkseni kortti saa adapterin kautta tiedon montako johtoa on kiinni, tuossa tilanteessa se raportoisi kahdesta ja kaipaa kolmea. Ja muistaakseni se on niin mennyt että jos on virtaliittimiä ollut irti niin ei tule kuvaa vaikka muuten käynnistyykin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
890
Itse kokeilin, 4080 ei suostunut boottaamaan kun mustekalassa oli vain kaksi PCI-E virtapiuhaa kiinni.
 
Liittynyt
25.11.2020
Viestejä
270
Itse kokeilin, 4080 ei suostunut boottaamaan kun mustekalassa oli vain kaksi PCI-E virtapiuhaa kiinni.
Käytin siis 4070ti:n kaksihaaraista mustekalaa johon vedin 2kpl 8pin virtoja suoraan virtalähteestä. Ihmetyttää vain ettei toimi 2-haaraisella kun noihin kuitenkin myydään custom piuhoja sekä 90 ja 180 adaptereita..
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
349
Se ei ole ihan niin yksselitteistä, esim. Corsair myy omiin virtalähteisiinsä sellaista piuhaa jossa otetaan kahdesta portista virtalähteen päässä jopa 4090:lle virrat (eli 2->1 piuha). Tämä siksi koska Corsair on speksannut että virtalähteen päästä voidaan ottaa 300w ulos per portti, 150w on yleinen standardi per portti powerin päässä pci-e lisävirtajohdoissa.

Se mukana tuleva mustekala on "universaali" eli käy powerin kuin powerin kanssa. Ne sense pinnit (ne pienet pinnit siinä liittimen päällä) ovat tunnistusta varten ja ymmärtääkseni uusimman standardin virtalähteiden kanssa kortti voi jopa keskustella virtalähteen kanssa virtatarpeesta niitä pinnejä pitkin - tämä siis sellaisissa virtalähteissä joissa on 12vhpwr liitäntä suoraan powerin päässä. Joka tapauksessa "tyhmällä" virtalähteellä adapterin kanssa käytettäessä kortti näkee että montako johtoa on kytketty - 4070ti 2-haaraisella adapterilla tilanne on täysin sama kuin 4080 adapteri josta yksi jätetty irti, kortti näkee että vain kaksi johtoa kiinni ja kaipaa kolmea.

Tuollainen edellämainitsemani 2-1 piuha toimii koska on tehty tarkoitukseen ja tiettyä virtalähdemallistoa varten, ne sense pinnit on kytketty niin että kortti on tyytyväinen. Nuo 90 ja 180 adapterit eivät ole kuin jatkopaloja joilla saadaan portin asento muutettua suotuisammaksi, eivät muuhun toimintaan vaikuta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 567
Joo eiköhän se noista sense pienneistä vaan käytännössä oo kiinni että minkälaista tehoa se kortti saa ottaa.

Mustekala adaptereissa on sitten erikseen ja piirillä toteutettu tunnistus että kaikki pci-e kaapelit kytketty.

FgK10aIaAAAXLyT.jpg_large.jpg
 
Viimeksi muokattu:

STANIIX

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
112
Onko hei tuo kortti 4090 rahasa arvoinen?
Tulisi uuteen setuppiin nyt.
Mietinnässä palaisko takasin vaan 4080, mutta sieltä kumminkin tulossa 4080ti vai superko...
Kumminkin mitenkäs teidän kokemuksilla? Pitääkö odotella vielä vai?
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
948
Onko hei tuo kortti 4090 rahasa arvoinen?
Tulisi uuteen setuppiin nyt.
Mietinnässä palaisko takasin vaan 4080, mutta sieltä kumminkin tulossa 4080ti vai superko...
Kumminkin mitenkäs teidän kokemuksilla? Pitääkö odotella vielä vai?
Jos on rahaa laittaa 4080:n verran pelinäyttikseen, kannattaa säästää vielä hetki ja ostaa 4090.
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 401
On erittäin epävarmaa että 4090 superia/ti:tä tulisi. 4080 todennäköisesti korvautuu 4080 superilla jolla yrittävät tehdä jotain jolla jengi ostaisi sitä (nykyinen 4080 on liian kallis vs. tehoero 4090-korttiin)

Mutta aikaisintaan tammikuussa tiedetään mitä tekevät tuon suhteen.
 

STANIIX

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
112
Kiitos vastauksista. Kyllä mä oon joo päättäny että ostan sen kortin 4090. Kyllä toi on jo tullut todettua että on kyllä erittäin suorituskykyinen kortti. Vaihtoehtoina on siis suprim x ja rog strix. Mulla oli itselläni aikasemmin ryzen 5800x3d ja rtx 4080 strixi.
Oli sekin kyllä hyvä kortti mutta kallis
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
639
Riippuu vähän mihin käyttöön ja millä resoluutiolla. 4K resolle 4090 paras, mutta 1440p toimivat halvemmatkin kortit. Hintaero kaupasta ostettuna on kuitenkin useamman satasen 4080 vs 4090. Esimerkiksi Verkkokaupassa halvimman 4080 ja 4090 hintaero on 550€.
 

STANIIX

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
112
Riippuu vähän mihin käyttöön ja millä resoluutiolla. 4K resolle 4090 paras, mutta 1440p toimivat halvemmatkin kortit. Hintaero kaupasta ostettuna on kuitenkin useamman satasen 4080 vs 4090. Esimerkiksi Verkkokaupassa halvimman 4080 ja 4090 hintaero on 550€.
Sanotaan näin että tämä kasaus on pikemminki vaan omaks iloks eikä välttämättä tarpeelle :D Vähän niin kuin kevyenä harrastus toimintana :)
 

BryciFani

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 748
Osaako joku sanoa onko tämä virtakaapeli yhteensopiva minun Corsair HX1000i virtalähteen kanssa:


Cablemodin sivuilta olen yrittänyt yhteensopivuus listaa tutkia mutta en vieläkään ole varma.


Onko tuon Cablemod linkin kaapeli sama kuin tuossa Jimms linkissä? Sekavaa kun toisen nimessä on ModFlex ja toisen nimessä ModMesh. :hmm:

Voiko näytönohjain tai virtalähde hajota jos tuollaisen Cablemodin 12VHPWR virtakaapelin laittaa ei yhteensopivaan virtalähteeseen?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
123
Osaako joku sanoa onko tämä virtakaapeli yhteensopiva minun Corsair HX1000i virtalähteen kanssa:


Cablemodin sivuilta olen yrittänyt yhteensopivuus listaa tutkia mutta en vieläkään ole varma.


Onko tuon Cablemod linkin kaapeli sama kuin tuossa Jimms linkissä? Sekavaa kun toisen nimessä on ModFlex ja toisen nimessä ModMesh. :hmm:

Voiko näytönohjain tai virtalähde hajota jos tuollaisen Cablemodin 12VHPWR virtakaapelin laittaa ei yhteensopivaan virtalähteeseen?
On eri kaapeli ainakin tuon sukituksen/kaapelien suhteen, johdotus muuten voi olla sama -> What is the difference between ModFlex, ModMesh, and SFF cables? – CableMod

Kyllä voi hajota, se virtalähteen pää ei pinnitysten suhteen noudata standardeja vaan menee valmistajakohtaisesti ja jopa valmistajilla on pinnit eri järjestyksessä mallien kesken. :rolleyes:

Sopivuuksia voi katsoa -> Compatibility – CableMod Global Store
 

STANIIX

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
112
Osaako joku sanoa onko tämä virtakaapeli yhteensopiva minun Corsair HX1000i virtalähteen kanssa:


Cablemodin sivuilta olen yrittänyt yhteensopivuus listaa tutkia mutta en vieläkään ole varma.


Onko tuon Cablemod linkin kaapeli sama kuin tuossa Jimms linkissä? Sekavaa kun toisen nimessä on ModFlex ja toisen nimessä ModMesh. :hmm:

Voiko näytönohjain tai virtalähde hajota jos tuollaisen Cablemodin 12VHPWR virtakaapelin laittaa ei yhteensopivaan virtalähteeseen?
Eikös tuohon kannata vaan tilaa cablemodilta suoraan piuha
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 567
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
182
En kyllä tilaisi cablemodilta yhtään mitään jos on yhtään Nvidian subreddittiä seuraillut tässä viimeisen vuoden pari. Corsairin omaa piuhaa vaan koneeseen
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 401
En kyllä tilaisi cablemodilta yhtään mitään jos on yhtään Nvidian subreddittiä seuraillut tässä viimeisen vuoden pari. Corsairin omaa piuhaa vaan koneeseen
Tälle myös ääni. Jos on varaa ostaa 4080/4090 niin on varaa katsoa että koneessa on poweri jossa on 12VHPWR-ulos ihan natiivisti. Joko suoraan boksista tai sitten valmistajalta kaapelin tilaamalla.

Cablemod on kyllä siinä mielessä hoitanut asiat oikein että kun heidän kilkkeet ovat kusseet ja sulatelleet liittimiä, ovat ottaneet niistä vastuun ja korvanneet. Lisäksi ovat päivitelleet adaptereitaan ongelmien korjaamiseksi.

En silti koskisi, ellei ole ihan pakottava tarve saada "U-käännöstä" virtaliittimestä esim. ahtaan kotelon vuoksi tuollaisella adapterilla. Mutta silti en laittaisi sen perään mitään pigtail-viritystä, vaan natiivilla 12VHPWR-kaapelilla poweriin. Jos ei muuten onnistu, niin sitten poweri vaihtoon.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
1 399
Mikä tuossa cablemodin kaapelissa nyt on vikana? omaan seasonic virtalähteeseen se on ihan täysin samanlainen kun seasonicin erikseen myytävä oma?
 

STANIIX

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
112
Okei. Ite oon tilannu 2 viimiseen virtalähteesee custom piuhat cablemodilta.
Kaikki toiminu hyvin eikä mikään sulanu, ei koneen päästä eikä virtalähteen. Mutta todella pitkät toimitusajat
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
349
Cablemodilla oli ongelmia niiden ensimmäisten 12vhpwr kaapeleiden kanssa joita myivät 4090 julkkareiden jälkeen, itselläkin oli tuollainen ongelmapiuha käytössä. Siis myönsivät asian ja ovat lähettäneet ihmisille uusia piuhoja jos todisti että vanha kaapeli on tuhottu. Sieltä on uusi korvaava piuha minulle tulossa mutta laitoin itse tuon Corsairin oman kaapelin, toimiipa ainakin kunnolla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
466
On nää varsinaisia velikultia. 9.11.2022 ostettu asus tuf rtx 4090 oc pääsi vuodessa tähän jamaan:

Ennen: gpu 76C / hotspot 95C / 2100rpm


Ja jälkeen: gpu 64C / hotspot 74C / 1477rpm


Kunnon kahen tonnin siika. Voi saatana.

Vaihdoin siis ytimelle lämpötahnaksi gelid gc extreme -lämpötahnaa, jota minulla on ollut pöytälaatikossa varmaan 10 vuotta, jos ei pidempäänkin. Alkuperäinen lämpötahna ei näyttänyt mitenkään erikoisen huonolta, vaan oli vielä ihan kosteahkoakin, mutta jostain syystä se ei vain enää toiminut niinkuin olisi pitänyt.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 567
Mikäs näistä 4090 on nyt paras malli laittaa vesille? Onko käytännössä isoja eroja lähinnä vrm ja kellottelujen osalta. Evga kun ei enää saa niin likaa valinnan vapauksia. Olikos msillä vielä että takuu pysyy vaikka vaihtaa jäähyä?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
247 906
Viestejä
4 321 484
Jäsenet
72 129
Uusin jäsen
niskatsu

Hinta.fi

Ylös Bottom