Kelojen vinkuna on ihan tapauskohtaista enkä usko, että voit ostaa "taatusti vinkumatonta" brändin/mallin perusteella. Oma PNY 4090 vinkuu pääasiassa valikoissa joissa fps voi olla jotain 300-600 fps luokkaa, samaan tapaan kuin edellinen 2080 Ti.
Ainahan se seuraava sukupolvi on nopeampi ja parempi. Ihan samoin voisit sanoa, että Nvidia 60 sarja tulee olemaan se mikä kannattaa ostaa. Voi odotella sen 2 tai 4 vuotta näiden julkaisua ken jaksaa. Näytönohjaimet eivät keskimäärin ole pitkä-ikäisiä siinä mielessä, että jossain vaiheessa tulee aina reilusti halvempi kortti, joka on vähintään yhtä nopea kuin nykyinen lippulaiva. Jos ei koronat ja kryptobropaskat olisi tulleet tielle, 3070 olisi ollut käytännössä 2080 Ti puoleen hintaan.
Nvidia itseasiassa alkaa olla törmäämässä ongelmaan, että ihmisten omistamat näytöt eivät pysty edes näyttämään näyttiksen ulostamia ruutuja. Jos 4090 pystyy jo 4K resossa monissa peleissä 200 fps luokkaan, niin eihän siitä ole mitään iloa, jos 5090 nostaisi sen vaikka 300 fps jos sun käyttämä näyttö on vain 144 Hz. Vastaavasti jo 4090 on nykypeleillä ja näytöillä turha alle 4K resolla pelaaville.
Seuraavien vuosien aikana pitäisi alkaa tulla yhä nopeampia näyttöjä markkinoille, jotta näiden huippunäyttisten suorituskyky pääsisi oikeuksiinsa. Jos pelit rakennetaan konsolit edellä ja MS/Sony ei ole korvaamassa nykyisiä konsoleitaan selvästi nopeammilla versioilla muutaman vuoden sisään, eivät pelien vaatimuksetkaan varmaan kovin paljoa muutu. Tarvittaisiin jotain 1080p 500 Hz, 1440p 360 Hz, 4K 240 Hz näyttöjä. Nämä sitten pistävät uudenlaisia vaatimuksia prosessoreillekin tai sitten fps vs refresh rate eroa tasoitellaan DLSS 3 frame generationin kaltaisilla tekniikoilla.
Puhelimethan ovat saavuttaneet jo vastaavan kehityksen jokunen vuosi sitten.
Joskus 10v sitten ei oikein suorituskyky riittänyt ja porukka hommaili kalliita huippumalleja että käyttökokemus olisi sulavampaa.
Nyt ei ole tarvinnut vuosiin ostella yli 500e puhelinta että normaali käyttö kärsisi suorituskyvyn puutteesta. Perus ~150e (Android) puhelimella ohjelmiston käyttö, surffailu, videopuhelut, somettelu mainosbannereineen ja videoiden katselu on jo sulavaa eikä näyttö jumittele/lagaile.
Ja ~300e puhelimilla onnistuu 3D-pelaaminenkin jos luurilla pelailee enemmän (nuoriso).
3080-3090Ti korteilla voi jo täysin pelailla 4K resolla kun löytyy DLSS tai Vulcan API eikä vaadi että RT on maksimilla vaan tyytyy hieman karsittuun (medium) RT:hen.
4080/4090 sitten voi laittaa RT maksimeille ja ollaan DLSSllä 100-150-200 fps alueella joka riittää jo täysin.
Seuraavan sukupolven (-5000 series) kortteja vielä tarvitaan tulossa olevien graafisten hyppäyksien takia (UE5, Unity5). Nämä enginet pystyvät jo oikeasti täysi realistiseen grafiikkaan ja vaativat raudan joka handlaa sen.
Kun kriittinen realistisuuden raja nyt tullaan saavuttamaan graafisesti ei käytännössä siltä puolelta ole luvassa extra-raudan tarvetta.
Kehitystä toki on luvassa kun tarvitaan myös kehittyneempiä fysiikoita, jotka mielestäni ovat jo nekin loistavia, on pelintekijän harteilla kuinka niihin haluaa budjettiansa kaataa.
Resoluutiosta, 8K ei ole ottanut ollenkaan tuulta allensa TV-puolella ja sen ymmärtää.
4K on täysin riittävä massoille ja kun porukka tottunut katsomaan jtn. pakattua Netflix-4K kuraa ei ne osaa vaatiakkaan parempaa.
PC puolellakin 4K riittää hyvin isoille yli 40" (16:9) näytöille eikä 99% pelaajista edes halua noin isoa näyttöä siihen nenänsä eteen.
Muutaman vuoden päästä ollaan siis aikalailla tilanteessa joka kännyköillä saavutettiin vuosia sitten.
Ohjelmisto pyörittää päätepisteensä saavuttanutta grafiikkaa ja meillä on rauta joka jaksaa pyörittää sitä sulavasti 4K.
Kehitys ei toki lopu vaan heidän on keksittävä jotain että business jatkuu.
PC:lle ei tule mitään taittuvia näyttöjä siihen silmiesi eteen kun ei mtn. hyötyä että voisit yöksi taittaa näyttösi pienempään tilaan, puhelimet hyötyvät vähän kun saadaan vaihtoehtoisia malleja markkinoille.