NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 006
Ite veikkaisin että tuo .76 on vakiomallin korttien bios ja .77 OC-mallien. Itellä karvalakkimallin kortti jossa tuo .76. Quiet puolen biosia en oo kattonu, mutta eikai niissä muuta eroa ole kuin tuulettimien asetukset?
Itellä non-OC Quiet käytössä ja .76 lukee GPU-Z:ssa.

TPU:n bios databasen mukaan .76 ja .77 on molemmat non-OC mallin bioseja. OC-mallilla .78 ja .79:

TUF:

TUF OC:

Eli voisko sulla kuitenkin olla Quiet käytössä?
 
Liittynyt
22.06.2021
Viestejä
206
Itellä non-OC Quiet käytössä ja .76 lukee GPU-Z:ssa.

TPU:n bios databasen mukaan .76 ja .77 on molemmat non-OC mallin bioseja. OC-mallilla .78 ja .79:

TUF:

TUF OC:

Eli voisko sulla kuitenkin olla Quiet käytössä?
On varmaan käytössä jos ne noin menee noi biokset. Olin kyllä kattovinaan, että olis performance puolella kytkin, mutta ei se ensimmäinen kerta olis kun olen puusilmäillyt :D
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
On varmaan käytössä jos ne noin menee noi biokset. Olin kyllä kattovinaan, että olis performance puolella kytkin, mutta ei se ensimmäinen kerta olis kun olen puusilmäillyt :D
Noin se menee, mulla myös vakiomalli ja versio .77. Se kytkin kai muuttaa vain tuuletinprofiileja, ei liene merkitystä jos niitä ohjaa muulla tavoin (laitoin Fan Controlin taakse)?
 
Liittynyt
22.06.2021
Viestejä
206
Noin se menee, mulla myös vakiomalli ja versio .77. Se kytkin kai muuttaa vain tuuletinprofiileja, ei liene merkitystä jos niitä ohjaa muulla tavoin (laitoin Fan Controlin taakse)?
Joo, ei taida juuri muuta eroa olla noissa bioseissa kun tuuletinprofiilit. Itselle tuolla, että kummalla puolella on ei niinkään ole merkitystä kun kortti ja tuulettimet on säädetty itse,
mutta hyvä tietää kuitenkin että mulla on ollut niin kiire iskeä kortti kiinni, etten ole huomannut että se oli quiet puolella. Ja ymmärtää miten nuo numeroinnit menee noissa jos tulee vaikka joskus tarvetta fläshätä uus bios.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 919
Tuosta tuli mieleen onko muilla PNY GeForce RTX™ 3080 12GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X RGB™ Triple Fan LHR hyvin äänekäs. Msfs simussa kuulee jopa kuppikuulokkeiden läpi.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Tuosta tuli mieleen onko muilla PNY GeForce RTX™ 3080 12GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X RGB™ Triple Fan LHR hyvin äänekäs. Msfs simussa kuulee jopa kuppikuulokkeiden läpi.
Äänekkyys on niin vahvasti subjektiivista, että tuohon on vaikea sanoa kenenkään mitään tarkasti. Mikä on tuulettimien kierrosluku, ja kuinka kuumana kortti käy? Mulla oli jonkin aikaa Palitin GamingPro 10GB versio, jossa käsittääkseni sama jäähy kuin tuossa PNY:ssä, eikä se mitenkään kauhean kovaääninen kyllä ollut. Taisi tuulettimet pyöriä jossain 1800RPM paikkeilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 085
Tuosta tuli mieleen onko muilla PNY GeForce RTX™ 3080 12GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X RGB™ Triple Fan LHR hyvin äänekäs. Msfs simussa kuulee jopa kuppikuulokkeiden läpi.
Jos tuo on yhtään kuten tuhnummat mallit niin tuo on ÄÄNEKÄS default fancurvella/asetuksilla. Ostin budjetti PC:hen rtx3050 tuosta XLR8 sarjasta niin se tosissaan on helvetin äänekäs. Custom fan curvella sen saa kohtuu tasolle kun pakottaa tuulettimet 30% duty cycleen joka on minimi mitä tuon kortin bios sallii ja tuo 30% menee pakosta päälle kun lämmöt on 60C astetta. Tarvittaessa myös alivoltitus ettei kuumene liikaa sitten.

Siltikin tuhisee kevyesti tuo 3050 kortti vaikka on 30% fan duty mutta ei paha enää. Kuulokkeiden läpi ei kuule ollenkaan vaikka kuulokkeet on avoimet.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
246
Mulla on kanssa tuo sama PNY 3080 12gb malli, ja on se defaulttina vähän äänekkään puoleinen. Alivoltitusta kehiin vaan. Omien alustavien kokeilujen perusteella nämä alivoltittuu ihan reilusti. Ja tuuletinkäyrän säätöä. 70-80 asteen lämpötilat on näytönohjaimelle vielä ihan ok:t.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Laittakaas monitorointidataa näkyviin, niin helpompi analysoida. HWinfolla ottaisin itse, niin näkyy sekä se perus GPU-lämpö, hotspot, että muistien lämmötkin. Ja tietysti tuulettimen kierrokset.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 919
Laittakaas monitorointidataa näkyviin, niin helpompi analysoida. HWinfolla ottaisin itse, niin näkyy sekä se perus GPU-lämpö, hotspot, että muistien lämmötkin. Ja tietysti tuulettimen kierrokset.
Ylempi tässä työpöydällä, alempi MSFS. Kierrokset nousee maksimissaan melkein 3000.
1653563539681.png
Vanha EVGA 1080Ti on paljon hiljaisempi
 
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
438
varmasti möykkää noilla kierroksilla, alivoltitusta kehiin vaan ja mahdollisesti custom tuuletin curve. missä kotelossa kokoonpano on ja minkälainen tuuletus siinä on?

työpöydällä idlenä 123w kulutus? onko sulla joku maximum performance virtatila päällä?
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Ylempi tässä työpöydällä, alempi MSFS. Kierrokset nousee maksimissaan melkein 3000.
Vanha EVGA 1080Ti on paljon hiljaisempi
Näppituntumalta: kaikki ei ole kunnossa. Oma kokemus jäähyltään hyvin vastaavasta kortista eli Palitin RTX 3080 10GB GamingProsta oli tällainen:

1653574746068.png


Tuossa on pitkä ja raskas pelisessio (Dying Light 5k DLDSR:llä), ja tuulettimien average RPM on alle 1700.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 919
varmasti möykkää noilla kierroksilla, alivoltitusta kehiin vaan ja mahdollisesti custom tuuletin curve. missä kotelossa kokoonpano on ja minkälainen tuuletus siinä on?

työpöydällä idlenä 123w kulutus? onko sulla joku maximum performance virtatila päällä?
Korjasin tuon idlen poistamalla maximum performancen. Kotelo on Fractal Design Focus G, siinä on edessä nuo kaksi tuuletinta, lisätuulettimia ei ole. Pelaan Quest 2:lla VR tilassa ja se imee kyllä kaikki mehut. Onko alivoltitukseen tuo afterburner paras?
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Korjasin tuon idlen poistamalla maximum performancen. Kotelo on Fractal Design Focus G, siinä on edessä nuo kaksi tuuletinta, lisätuulettimia ei ole. Pelaan Quest 2:lla VR tilassa ja se imee kyllä kaikki mehut. Onko alivoltitukseen tuo afterburner paras?
Afterburnerilla kannattaa alivoltittaa, joo. Mutta joudut pudottelemaan ihan huolella alas, koska lämpöjen pudotukseen pitäisi saada virrankulutusta alas tuosta 350W:sta, ja se alkaa pudota varmaan vasta jossain 0.825V kohdalla (jos karkeasti arvioin). Ehkä joku 0.800V voisi vähän auttaa, mutta ilmankierrossa tuossa pääongelma on. Kotelossa 2x120mm tuuletinta on aika vähän 350W näytönohjaimen kanssa. Tuossa kotelossa näyttäisi olevan kovalevykehikko irroitettavaa mallia ja sen paikalle saa tuulettimen laitettua kotelon pohjaan, puhaltamaan ilmaa suoraan näytönohjaimelle. Saattaisin kokeilla.
 
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
438
Korjasin tuon idlen poistamalla maximum performancen. Kotelo on Fractal Design Focus G, siinä on edessä nuo kaksi tuuletinta, lisätuulettimia ei ole. Pelaan Quest 2:lla VR tilassa ja se imee kyllä kaikki mehut. Onko alivoltitukseen tuo afterburner paras?
hankkisin kyllä tuohon lisää tuuletusta, en usko että ilmanvaihto riittää vain noilla kahdella etutuulettimella kun 350w näyttis koppaa lämmittämässä ja prossu siihen vielä lisäksi. mikä prossu siinä koneessa on ja millä jäähyllä?

juu afterburner alivoltitteluun ja custom fan curven tekoon.

edit, tuossa ylempänä tulikin jo oleellinen
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Ylempi tässä työpöydällä, alempi MSFS. Kierrokset nousee maksimissaan melkein 3000.
Vanha EVGA 1080Ti on paljon hiljaisempi
Nyt ongelma on kopan tuuletus. 1080ti:n lämmöntuotto on paljon pienempi, ja siksi kävi hiljaisemmin tuossa kopassa ja kahdella koppatuuletttimella. Lämpimän ilman poisto on tärkeää, samoin kuten viileän puskeminen koppaan.
Mulla on Fractal Design Define 7 compactin edessä 2xnoctua 150mm, poistossa takayläkulmassa 120mm noctua ja katossa 240mm AIO.

Ei maksa montaa kymppiä laittaa tehokkaita ja hiljaisia koppatuulettimia. Voihan jännitteitä säädellä, mutta alkuperäinen ongelma on koppatuuletuksessa.
 
Liittynyt
27.08.2020
Viestejä
244
Tais itsellä nousta TUF 3080 TI tuulettimet 85% eikäne niinkään äänekkäät olleet :O
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Korjasin tuon idlen poistamalla maximum performancen. Kotelo on Fractal Design Focus G, siinä on edessä nuo kaksi tuuletinta, lisätuulettimia ei ole. Pelaan Quest 2:lla VR tilassa ja se imee kyllä kaikki mehut. Onko alivoltitukseen tuo afterburner paras?
Ainakin näin aluksi pistäisin sinne koteloon taakse 120mm tuulettimen poistamaan sitä kuumaa ilmaa kotelosta ja avaisin/ottaisin pois myös niitä pci-e paikkojen suojalevyjä sieltä kotelosta takaa näytönohjaimen alta.
Eihän tuossa ole mitään järkeä että kaksi tuuletinta syöttää edestä ilmaa ja mitään poistoa ei ole.
Kuten jo @Kakapo kirjoitti
Lämpimän ilman poisto on tärkeää, samoin kuten viileän puskeminen koppaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Ainakin näin aluksi pistäisin sinne koteloon taakse 120mm tuulettimen poistamaan sitä kuumaa ilmaa kotelosta ja avaisin/ottaisin pois myös niitä pci-e paikkojen suojalevyjä sieltä kotelosta takaa näytönohjaimen alta.
Eihän tuossa ole mitään järkeä että kaksi tuuletinta syöttää edestä ilmaa ja mitään poistoa ei ole.
Kuten jo @Kakapo kirjoitti
Tästä en ole samaa mieltä. Ajoin pitkään 400W näyttiksiä Define R6:ssa kolmella sisään puhaltavalla ja nollalla ulos puhaltavalla tuulettimella, ja lämmöt oli erittäin hyvät. Ilma poistuu kyllä kotelosta lopulta aina, kriittisempää on että se kotelon ulkopuolelta tuleva viileä ilma viedään tehokkaasti juuri sinne missä sitä tarvitaan. Tässä tapauksessa olen 100% varma, että kolmas tuuletin kannattaa laittaa kotelon pohjaan puhaltamaan kohti näyttistä. Poistotuuletin kotelon perälevyssä suuntaa etupaneelin kautta tulevaa ottoilmaa entistä voimakkaammin kohti kotelon ylä- ja takaosaa, jolloin sitä voi päätyä vielä vähemmän näyttiksen alle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Tästä en ole samaa mieltä. Ajoin pitkään 400W näyttiksiä Define R6:ssa kolmella sisään puhaltavalla ja nollalla ulos puhaltavalla tuulettimella, ja lämmöt oli erittäin hyvät. Ilma poistuu kyllä kotelosta lopulta aina, kriittisempää on että se kotelon ulkopuolelta tuleva viileä ilma viedään tehokkaasti juuri sinne missä sitä tarvitaan. Tässä tapauksessa olen 100% varma, että kolmas tuuletin kannattaa laittaa kotelon pohjaan puhaltamaan kohti näyttistä. Poistotuuletin kotelon perälevyssä suuntaa etupaneelin kautta tulevaa ottoilmaa entistä voimakkaammin kohti kotelon ylä- ja takaosaa, jolloin sitä voi päätyä vielä vähemmän näyttiksen alle.
Vähän on eri tapaus kun sulla on ollut kolme tuuletinta (120mm vai 140mm) puhaltamassa sisään, vs focus g jossa on kaksi 120mm tuuletinta edessä ja se kiintolevykehikko on siinä edessä vielä osittain estämässä ilmavirtaa näyttikselle.
Siinä olet oikeassa että yksi tuuletin kannattaisi laittaa pohjan kautta imemään ilmaa sen kiintolevykehikon tilalle, mutta se kuuma ilma voi siltikin jäädä pyörimään sinne kotelon sisälle, joten se yksi poistotuuletin takana varmasti auttaisi asiaan.
Toinen vaihtoehto on vaihtaa koko koppa kun toi focus g ei ole muutenkaan sieltä parhaimmasta päästä ominaisuuksiltaan ja ilmanvaihdoltaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Vähän on eri tapaus kun sulla on ollut kolme tuuletinta (120mm vai 140mm) puhaltamassa sisään, vs focus g jossa on kaksi 120mm tuuletinta edessä ja se kiintolevykehikko on siinä edessä vielä osittain estämässä ilmavirtaa näyttikselle.
Siinä olet oikeassa että yksi tuuletin kannattaisi laittaa pohjan kautta imemään ilmaa sen kiintolevykehikon tilalle, mutta se kuuma ilma voi siltikin jäädä pyörimään sinne kotelon sisälle, joten se yksi poistotuuletin takana varmasti auttaisi asiaan.
Toinen vaihtoehto on vaihtaa koko koppa kun toi focus g ei ole muutenkaan sieltä parhaimmasta päästä ominaisuuksiltaan ja ilmanvaihdoltaan.
Joo, toki kopassa on eroa ja mulla oli tosiaan 3x140mm tuulettimet. Mutta sitten kun sisään tulee riittävästi ilmaa oikeisiin paikkoihin, niin poiston avustus ei tee juuri mitään. Vaihdoin tuon ilmanvaihdon 3 sisään, 1 ulos -settiin, eikä se muuttanut oikein mitään. Mutta kun tuulettimia oli ylimääräisiä, niin jätin paikalleen. Pahimmillaan poistotuulettimet todellakin voi huonontaa tilannetta erityisesti näytönohjaimen osalta.

Ei tuo Focus G kuitenkaan toivottomalta näytä omaan silmään, pohjatuuletinmahdollisuus suoraan kohti näyttistä voi olla iso mahdollisuus. 2x120mm ei kyllä riitä ilmaa kierrättämään, ja todellakin tuo kiintolevykehikko pitää kyllä heivata joka tapauksessa, jos ilman haluaa liikkuvan näyttikselle. Tuo pcie-paikkojen suojalevyjen poisto on myös hyvä konsti, se kannattaa kokeilla.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Joo, toki kopassa on eroa ja mulla oli tosiaan 3x140mm tuulettimet. Mutta sitten kun sisään tulee riittävästi ilmaa oikeisiin paikkoihin, niin poiston avustus ei tee juuri mitään. Vaihdoin tuon ilmanvaihdon 3 sisään, 1 ulos -settiin, eikä se muuttanut oikein mitään. Mutta kun tuulettimia oli ylimääräisiä, niin jätin paikalleen. Pahimmillaan poistotuulettimet todellakin voi huonontaa tilannetta erityisesti näytönohjaimen osalta.

Ei tuo Focus G kuitenkaan toivottomalta näytä omaan silmään, pohjatuuletinmahdollisuus suoraan kohti näyttistä voi olla iso mahdollisuus. 2x120mm ei kyllä riitä ilmaa kierrättämään, ja todellakin tuo kiintolevykehikko pitää kyllä heivata joka tapauksessa, jos ilman haluaa liikkuvan näyttikselle. Tuo pcie-paikkojen suojalevyjen poisto on myös hyvä konsti, se kannattaa kokeilla.
Tuulettimien sijoittelusta voi olla montaa eri mieltä. Riippuu kopasta, käytetyistä tuulettimista ja millä kierroksilla ne puhisevat.

Itellä rtx 2080 ti lämmöt putosivat 10 C koppatuuletttimien kierroksia nostamalla...

Ja tosiaan, kaikki ylimääräiset häkkyrät pois kopasta.
 
Liittynyt
26.12.2020
Viestejä
464
Korjasin tuon idlen poistamalla maximum performancen. Kotelo on Fractal Design Focus G, siinä on edessä nuo kaksi tuuletinta, lisätuulettimia ei ole. Pelaan Quest 2:lla VR tilassa ja se imee kyllä kaikki mehut. Onko alivoltitukseen tuo afterburner paras?
Hmm piti itsekkin yrittää tätä kun 3080 strix vie iddlessä n. 125w-135w. Eipä ollut omalla kohdallani siihen vaikutusta. Alivoltitus varmasti olisi ainoa vaihtoehto jos tuosta haluisi pihistää.

Mutta eipä tuolla ole ollut mitään haittavaikutuksia aiemminkaan. Kone täysin hiljainen iddlessä, perus rasituksessa kuulen tuon juuri ja juuri pöydän alta jalkojeni juuresta. Ja pitkän raskaan pelisession aikaan/ jälkeen on ääni kuultavissa, mutta ei mitenkään huomattavan häiritsevää.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 919
Hmm piti itsekkin yrittää tätä kun 3080 strix vie iddlessä n. 125w-135w. Eipä ollut omalla kohdallani siihen vaikutusta. Alivoltitus varmasti olisi ainoa vaihtoehto jos tuosta haluisi pihistää.

Mutta eipä tuolla ole ollut mitään haittavaikutuksia aiemminkaan. Kone täysin hiljainen iddlessä, perus rasituksessa kuulen tuon juuri ja juuri pöydän alta jalkojeni juuresta. Ja pitkän raskaan pelisession aikaan/ jälkeen on ääni kuultavissa, mutta ei mitenkään huomattavan häiritsevää.
Kone täytyi käynnistää minulla asetusten säädön jälkeen uudestaan. Minulla oli aiemmin Asus 3080Ti joka oli hiljaisempi, tosin palautin sen hinnan takia.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 228
Pakko kysyä, että mitä tuolle alemmalla kortille on käynyt, eli ilmeisesti perus 3090?

Näyttää kännyn ruudulta ihan kuin se olisi sulanut useammasta kohdasta
Juu vaseliinia nestetyppi ylikellotuksista. Ultraäänipesurilla saisi hyväksi.
 
Liittynyt
27.04.2022
Viestejä
12
Tuosta tuli mieleen onko muilla PNY GeForce RTX™ 3080 12GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X RGB™ Triple Fan LHR hyvin äänekäs. Msfs simussa kuulee jopa kuppikuulokkeiden läpi.
Voisin lyhyesti myös kommentoida, kun tuli tuo ihan sama kortti hiljan hommattua gigantista. Minulla on kotelona Fractal Design define C , eli lämpöjen suhteen ehkä yksi haastavimmista koteloista. Olen laittanut eteen kaksi noctuan 140mm kotelotuuletinta. Toinen (ylempi) puhaltaa vakiona prossujäähylle ~900 rpm (Ryzen 5 3600xt + silentiumpc fortis 3 HE1425) ja sitten alempi puhaltaa näyttikselle ja fan curvella säädetty niin, että kun pelatessa lämmöt nousee, kotelotuulettimen kierrokset ovat jotain 1100-1400 rpm. Tämän lisäksi laitoin kotelon mukana tulleet 120mm tuulettimet siten, että toinen on pohjassa imemässä ilmaa sisään koteloon ja toinen takana ylhäällä ulospuhaltamassa. Näihin olen laittanut myös kiinteät ~900 rpm säädöt.

Tällä kokoonpanolla on toistaiseksi pysyneet GPU:n lämmöt pelatessa jossain 73-78 asteessa ja GPU:n tuulettimet ovat käyneet muistaakseni maksimissaan jollain 1500-1700 rpm / 60 % lukemilla pelatessa. Kyllähän tuosta ääntä jonkin verran lähtee, mutta esim aikaisempi näyttis (Asus dual rtx 2060) piti mielestäni vähintään samaansuuruista ääntä, kun tuolloin oli edessä 1*140mm ja 1*120mm imemässä ja takana 1*120mm ulospuhaltamassa. Kuulokkeilla pelatessa ei kyllä tuuletinmelu kuulu.

Toistaiseksi siis lämmöt pysyneet hyvin kurissa, eikä ääni ole mielestäni erityisen voimakas. Huoneen lämpötila on ollut 20-22 C, joten pitää katsoa, kun kesällä lämpötila nousee lähelle 30 astetta, pitääkö alkaa tarkemmin säätämään kotelotuulettimien toimintaa. Prossun lämmöt ovat olleet pelatessa muistaakseni 62-66 astetta.

Mutta kuulostaisi siltä tuo sinun keissi, että kannattaisi ehkä lisätä pohjaan ainakin yksi tuuletin. Ja kenties hommata isommat 140mm tuulettimet eteen, jos tuossa tuli mukana nuo samat 120mm tuulettimet, mitä omassa kotelossa. Tällöin voisi nuo 120mm mukana tulleet tuulettimet siirtää toisen puhaltamaan pohjasta koteloon sisälle ja toinen taakse puhaltamaan ilmaa ulos kotelosta.

Itse en mitään säätöjä toistaiseksi ole tehnyt näyttiksen asetuksiin, ja idle power draw on ollut luokkaa 30-35 W GPU-Z:n perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Itse lisäsin 3080 Ti TUF:n myötä koteloon viidennen tuulettimen (tai seitsemännen jos AIO:n 2 lasketaan mukaan). Fractal Define R5:ssä edessä (2), takana ja pohjassa Dynamic X2 GP-14 (140mm) tuulettimet. Katossa Fractalin Celsius S24 AIO jossa on sen mukana tulleet 120mm tuulettimet. Näyttiksen mukana tuli 2kpl jotain Strix tuulettimia joista toisen laitoin kotelon kylkireikään puhaltamaan kortille tuoretta ilmaa. Kaikki tuulettimet menee jonkin asteisella käyrällä CPU-lämpöjen mukaan. Ennen meni myös GPU:n mukaan mutta tällä kortilla ei jostain syystä AI Suiteen tule valintaa. 1080 Strixillä tuli.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Itse lisäsin 3080 Ti TUF:n myötä koteloon viidennen tuulettimen (tai seitsemännen jos AIO:n 2 lasketaan mukaan). Fractal Define R5:ssä edessä (2), takana ja pohjassa Dynamic X2 GP-14 (140mm) tuulettimet. Katossa Fractalin Celsius S24 AIO jossa on sen mukana tulleet 120mm tuulettimet. Näyttiksen mukana tuli 2kpl jotain Strix tuulettimia joista toisen laitoin kotelon kylkireikään puhaltamaan kortille tuoretta ilmaa. Kaikki tuulettimet menee jonkin asteisella käyrällä CPU-lämpöjen mukaan. Ennen meni myös GPU:n mukaan mutta tällä kortilla ei jostain syystä AI Suiteen tule valintaa. 1080 Strixillä tuli.
Itsellä tosiaan tuossa Fractal Design Define 7 compactissa kaksi isoa sisään puhaltavaa, yks pieni yläkulman exit-only ja 2x140mm aio ulos. Ei mitään ongelmia lämmön kanssa. TUF 3080 10Gb on vertikaalisesti asennettu.

Toisessa kopassa (Phanteks P400S) kaks tehokasta sisään puhaltavaa ja yks pienempi takayläkulmassa. Plus tuo CPU tower, Noctua NH-D15S.

En itse rakentaisi kokoonpanoa, jossa on inside-only -tuuletus. Kerää usein pölyä, ja toisaalta exit-only on toinen ääripää.

Alkuperäiseen lämpö-ongelmaan vastaisin (mistä aiemmin keskusteltiin) että hanki niin monta tuuletinta kun saat sovitettua paikoilleen. Poista turhat kehikot, säädä kotelotuuletusta korvien mukaiseksi. Eli usein 20% ja 35% kotelotuulettimien ääniero voi olla minimaalinen. Näyttiksen lämpöihin ja desibeleihin tuolla voi olla isokin vaikutus.

Toki jos tässä on aikaa, voisin testata exit-tuulettimen poiston merkitystä tuossa P400S-kopassa. En lupaa mitään, mutta mielenkiinto heräsi edellisistä kommenteista.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
92
Itsellä vanhempi Antec p280 kotelo ja siinä edessä 2 120 tuuletinta, 2 myös katossa ja yksi takana. Rtx 3080 tin myötä tuuletinnopeuksia piti nostaa n. 1000 rpm kun aiemmin gtx 1080:lla oli 750-800 rpm. Ongelma ei ole niinkään että näytönohjain meluaisi tai lämpenisi quiet tilassa vaan että prosessori lämpenee ja meluaa näytönohjaimesta irtoavan ylimääräisen lämmön ja prosessorille tulevan suuremman kuorman johdosta jos kierto on liian pieni. Myös prosessorin Silver Arrow jäähyn tuulettimille piti laittaa hieman korkeammille kierroksille alkava tuuletimien lähtövauhti jotta ei tee turhaa edestakaista kiihdyttelyä kun tulee hetkellistä kuormaa.
Tällä hetkellä minulla on siis todella alimitoitettu prosessori joka sen takia käy pelatessa täydellä kuormalla ja on pullonkaulana. On seuraavana päivityslistalla.

Mutta siis on tärkeää että on läpikierto. Eli tarpeeksi voimakas sisään ja ulospuhallus. Lisäksi jos kotelotuulettimet ovat liian pienillä nopeuksilla ei synny läpikiertoa vaikka niitä olisi kuinka monta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
74
Tuo PNY 3080 12GB pyörii omaan korvaan liian äänekkäästi, joten se päätyi kirurgiseen operaatioon. Muovihärpäkkeet, rgb:t ja ropellit irti, uudet tahnat ja tyynyt sisään ja 120mm kotelotuulettimet hoitamaan jäähdytys.

Netistä löytyy ohjeita sopiviksi thermal padien paksuuksiksi, mutta nämä eivät pidä paikkaansa 12GB mallin osalta. Mm. muistimoduulit vaativat 0.75mm sijaan ~2mm tyynyt.

Suunnitelmana on myös lisätä kontaktia backplaten ja PCB:n välillä. Kortin kääntöpuolella on ~2mm tyynyt muistien kohdalla, mutta itse coressa ei tyynyjä lainkaan. Oma hypoteesini on, että core luovuttaa lämpöä myös takapuolelle jonkin verran. Backplateen tuleekin siis kiinni pari pientä alumiinista heatsinkkiä ja niiden päälle 80mm Noctua matalalla kierrosnopeudella puhaltamaan backplatea päin.

PNY:n heatsink on sen verran matala/ohut entiseen (arctic accelero) nähden, että Ncaseen jäi siilin ja pohjalla olevien 120mm Noctuoiden väliin huomattava rako. Laitoin tilaukseen Phanteks T30 tuulettimet tilalle niiden ollessa 5mm paksummat, joka hyödyntää aika tasan tuon lisätilan ja ehkä myös vähentää turbulenssia.

Operaatio on vielä kesken (odottaa Jimmyn tilausta), infoan sitten lopputuloksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
74
Niin ja oma yksilöni on vakaa 0.75V jänöillä 1670Mhz. Watit putoaa 30% ja Time Spy -pisteet jää n. 6% päähän keskiarvosta. NF-A12 40% nopeuksilla lämmöt 70 paikkeilla, mutta hurina on hieman turhan kuultava omaan makuun.

Toiveena proseduurien jälkeen olisi reilun metrin päästä kuunneltuna äänetön 0.80-0.85V niillä kelloilla mitä silikonilotto nyt siunaa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Jos kortin vakiotuulettimet hämää, niin 12cm x2kpl nippusiteillä ja säätö emolevyllä. Windowsilla Argus monitorilla voi säätää nopeutta gpu temppiin pohjautuen.
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 784
120mm tuulettimet on kyll hyvä valinta pistää näyttiksen. Softana käyttäisin kyllä tätä, loistava softa kaikin puolin.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
74
Jimmsiltä saa myös EK:n adapterin jolla GPU:n tuuletinliittimeen saa kiinni normaalin 4-pin PWM:n. Jos ei halua softaan luottaa.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
735
Kyllähän nämä RTX 3000 - sarjan kortit tuottaa huomattavasti enemmän lämpöä mitä esim. GTX 1000 - sarjan kortit ja itsellänikin meni vähän aikaa ihmetellessä miten saisin kortin käymään viileänä ja pidettyä metelin kurissa sillä kopalla mitä minulla on käytössä. Kävi nimittäin ilmi, että Fractal Design Define C koppa on liian ahdas tälle kortille jos haluaa lämmöt ja metelin pitää alhaisena. Föönejä piti lisätä ja CPU:n radin paikkaa vaihtaa. Tai oikeastaan vähän "modata" tuota koppaa, että radin sai asennettua kopan ulkopuolelle ilman mitään suojaa, että näyttiksen taakse jää tarpeeksi tilaa ilmankierrolle. Vähän tuommoinen mad max - asennushan tästä tuli, mutta pakko oli vetää näin ettei tarvi vaihtaa kokonaan koppaa.


Tässä kuva miten olen föönit nyt laittanut. GPU:n lämmöt pysyy kovassakin rasituksessa alle 70c ja näyttiksen tuulettimet ei mene yli 60%. CPU on kyllä mukavan viileä kun radi on kopan ulkopuolella :lol:
Nyt käy tasainen ja hiljainen tuhina mikä ei häirtise ja kun ei pelaa tai jos pelaisi jotain pientä peliä niin kone on käytännössä äänetön.

koppa.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Itsellä tosiaan tuossa Fractal Design Define 7 compactissa kaksi isoa sisään puhaltavaa, yks pieni yläkulman exit-only ja 2x140mm aio ulos. Ei mitään ongelmia lämmön kanssa. TUF 3080 10Gb on vertikaalisesti asennettu.

Toisessa kopassa (Phanteks P400S) kaks tehokasta sisään puhaltavaa ja yks pienempi takayläkulmassa. Plus tuo CPU tower, Noctua NH-D15S.

En itse rakentaisi kokoonpanoa, jossa on inside-only -tuuletus. Kerää usein pölyä, ja toisaalta exit-only on toinen ääripää.

Alkuperäiseen lämpö-ongelmaan vastaisin (mistä aiemmin keskusteltiin) että hanki niin monta tuuletinta kun saat sovitettua paikoilleen. Poista turhat kehikot, säädä kotelotuuletusta korvien mukaiseksi. Eli usein 20% ja 35% kotelotuulettimien ääniero voi olla minimaalinen. Näyttiksen lämpöihin ja desibeleihin tuolla voi olla isokin vaikutus.

Toki jos tässä on aikaa, voisin testata exit-tuulettimen poiston merkitystä tuossa P400S-kopassa. En lupaa mitään, mutta mielenkiinto heräsi edellisistä kommenteista.
Tein nyt Time Spy -testin hyvin maltillisilla ja hiljaisilla kotelotuuletinkierroksilla (GPU vakiona ja 1440p, nvidia control panel vakiona). Asus RTX 3080 10Gb Tug Gaming non-oc. Koppa Fractal Design Define 7 compact ja näyttis vertikaalisesti asennettu.

Score 16 119 (graphics score 17689)
Huippulämpö GPU:ssa 62,69C. I9-9900K otti suurimmillaan 90,98C.

Mielestäni ihan hyvä ilmanvaihto ja lämpötilat. Voin toki olla väärässä, ja jos joku tietää paremmin, niin opin mielelläni.

E: AIOn kierroksia voisi nostaa CPUn vuoksi. On aika laimeilla kierroksilla. Toki kun pelaan max 116 fps niin monissa peleissä nuo AIO-kierrokset riittävät mainiosti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.08.2020
Viestejä
244
Tein nyt Time Spy -testin hyvin maltillisilla ja hiljaisilla kotelotuuletinkierroksilla (GPU vakiona ja 1440p, nvidia control panel vakiona). Asus RTX 3080 10Gb Tug Gaming non-oc. Koppa Fractal Design Define 7 compact ja näyttis vertikaalisesti asennettu.

Score 16 119 (graphics score 17689)
Huippulämpö GPU:ssa 62,69C. I9-9900K otti suurimmillaan 90,98C.

Mielestäni ihan hyvä ilmanvaihto ja lämpötilat. Voin toki olla väärässä, ja jos joku tietää paremmin, niin opin mielelläni.

E: AIOn kierroksia voisi nostaa CPUn vuoksi. On aika laimeilla kierroksilla. Toki kun pelaan max 116 fps niin monissa peleissä nuo AIO-kierrokset riittävät mainiosti.
Tuossa omani jossa kierto paskaa, Fractal Designe 5, Täysin vakio

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti video card benchmark result - AMD Ryzen 9 3900X,ASUSTeK COMPUTER INC. ROG STRIX X570-F GAMING (3dmark.com)

SCORE 17 686 with NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti(1x) and AMD Ryzen 9 3900X
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
Auttakaas aloittelevaa RTX:n käyttäjää (Asus TUF 3080 Ti). Miten palautan kaikki GPU:n asetukset oletuksiin? Riittääkö Nvidia Control panelista Restore Defaults + Afterburnerista Reset-nappi? Asuksen GPU Tweak on myös asennettuna, siellä Default-nappi näyttää ottavan käyttöön Gaming Mode -nimisen asetuksen.

Kiinnostaisi vertailla tuloksia edellisiin postauksiin, joten haluan kortin asetukset varmasti siihen mitä laatikosta vetäistynä on.
 
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
871
Auttakaas aloittelevaa RTX:n käyttäjää (Asus TUF 3080 Ti). Miten palautan kaikki GPU:n asetukset oletuksiin? Riittääkö Nvidia Control panelista Restore Defaults + Afterburnerista Reset-nappi? Asuksen GPU Tweak on myös asennettuna, siellä Default-nappi näyttää ottavan käyttöön Gaming Mode -nimisen asetuksen.

Kiinnostaisi vertailla tuloksia edellisiin postauksiin, joten haluan kortin asetukset varmasti siihen mitä laatikosta vetäistynä on.
Periaatteessa noi riittää. Jos varman päälle haluaa niin pyöräyttää DDU:n, mutta se voi olla turhan överi toimenpide.

GPU Tweak on kyl turhake, varsinkin kun Afterburnerkin löytyy jo.
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
Periaatteessa noi riittää. Jos varman päälle haluaa niin pyöräyttää DDU:n, mutta se voi olla turhan överi toimenpide.

GPU Tweak on kyl turhake, varsinkin kun Afterburnerkin löytyy jo.
Joo Asus Tweakin voisi poistaa, en ole sitä muuten käyttänytkään kuin nyt kun etsin niitä tehdasasetuksia.

17 855 oli Time Spyn tulos niin perusasetuksilla kuin osaan laittaa. Taitaa olla aika hyvin mitä tuolta kortilta voi odottaa. Kotelo on Lian Li LANCOOL II Mesh C Performance, jossa ei taida saada tätä näyttistä kovin kuumaksi millään. Kotelotuulettimet laitoin mahdollisimman pienelle ja näytönohjaimen tuulettimet niin pienelle että juuri pysyvät käynnissä eli hiukan alle 700 kierrosta/min.

Prossu on i5-12600K perusasetuksilla. Sitä pystyy vähän kellottamaan, mutta sillä tuskin on paljon vaikutusta Time Spyhyn.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 919
Tein Game Spy:n ja pääsin vain 15.535 tulokseen (PNY 3080 12Gb + 5800X3D). Samalla hardwarella keskiarvo on 15.535 ja paras 18.278. Joitain ohjelmia pyörii taustalla mutta tuskin niillä on merkitystä. GPU:n lännöt maksimissa 73,9 ja CPU 66 astetta. Näyttiksen tuulettimet olin asettanut niin että oli tuossa 90%. Kokeilen vielä kotelotuulettimia lisäämällä saako ääntä pienemmälle ja mietin sen jälkeen pidänkö tuon. Tosiaan aiemmin oli 3080Ti heikomman prossan kyljessä ja oli huomattavasti hiljaisempi. Silloin vain prossu oli sellainen pullonkaula että näyttiksestä ei ollut niin apua.
1654000706044.png
 

Qwerty

.
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 078
Tein Game Spy:n ja pääsin vain 15.535 tulokseen (PNY 3080 12Gb + 5800X3D). Samalla hardwarella keskiarvo on 15.535 ja paras 18.278. Joitain ohjelmia pyörii taustalla mutta tuskin niillä on merkitystä. GPU:n lännöt maksimissa 73,9 ja CPU 66 astetta. Näyttiksen tuulettimet olin asettanut niin että oli tuossa 90%. Kokeilen vielä kotelotuulettimia lisäämällä saako ääntä pienemmälle ja mietin sen jälkeen pidänkö tuon. Tosiaan aiemmin oli 3080Ti heikomman prossan kyljessä ja oli huomattavasti hiljaisempi. Silloin vain prossu oli sellainen pullonkaula että näyttiksestä ei ollut niin apua.
Tuon kuvan mukaan sulla prossu toimii vaan 3.4Ghz eli se ei boostaile ollenkaan tuonne 4.5Ghziin. Sen takia ainakin cpu score on noin 4k pistettä alhaisempi kuin pitäisi ja se vaikuttaa jo aika paljon tuohon kokonaistulokseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
735
Ajoin itse testiksi myös rundin timespytä.

5700x CPU Max 56.9C
MSI RTX 3080 Ventus 3X OC GPU Max 65.1C Max fan 59% average 55%

Kännykällä mittasin desibelit niin 15cm kotelosta noin 33dB.

Näyttis on alivoltitettu ottamaan 1815MHz ja sen muisteja ei ole kellotettu. CPU boostaa 4650MHz.

timespy.PNG
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 250
Ajoinpa huvikseni minäkin, Asus TUF 3080 non-OC perusasetuksilla ja i7-12700 setuppi.

Graphics 16 684 @ 61'C
CPU 15 496 @ 71'C

Tuo CPU:n lämpötila vaikuttaa kyllä aika korkealta, mutta vissiin ei vaan tuosta SilentiumPC Fortiksessa vaan riitä jäähytehot kovemmissa rasituksissa. Toki tuo nyt on vielä ihan hyväksyttävissä oleva lämpötila, mutta kyllä tuossa alkaa tuuletin jo aika kovilla kierroksilla käymään.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Itellä oli biosin nollaus hiljattain (patteri pois), ja CPU AIO vetää liian pienillä kierroksilla. Noi Noctuat saa pyöriä n.30 % teholla, ilman että niitä edes kuulee. Säädän seuraavaan testiin noi äänioptimoituna. Ihan hiljainen humina on hyvä juttu, ettei jää kone vahingossa päälle. :)
 
Liittynyt
02.05.2020
Viestejä
403
Oli pakko testata itsekin millaista tulosta pukkaa. Näyttis (evga rtx 3080 ftw3 ultra) alivoltitettu 850mV / 1815 MHz ja muisteihin en ole kajonnut. Koppana Fractal Design Meshify C Mini.
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
Tässä vielä 18 433 tulos asetuksilla, joihin olen tällä erää TUF 3080 Ti:lla päätynyt. i5-12600 -prossulla p-coret 50x/e-coret 40x, näyttis Afterburnerilla 900 mV/1935 MHz.

Saako tuosta vielä enemmän tehoja irti?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 492
Viestejä
4 164 077
Jäsenet
70 416
Uusin jäsen
giantaxe

Hinta.fi

Ylös Bottom