NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662

minkäslaisia tuloksia ootte saanu täysin vakio näyttiksillä graphics scoreks?
Oma evga ftw3 ultra anto 17600 koskemattomana. Nyt +60 core, +750mhz muistit niin 18271.
Mietin vaan et millasia tuloksia näil pitäs saada. Zotacilla n. 17000 ja XC3 ultra antoi 17200. Niitä en edes kellottanu.
18k on ihan normaali. Ei vakiolla ja kellotetulla hirveesti eroa ole ku sen 350w nää imeskelee ellei oo 3x8-pin korttia ja 450w biosia. Tässäkin tapauksessa kellotuksessa kyse on siitä, että otetaan ne viimeset rutistukset irti mitä siellä on. Jännitteihin ei voi koskea, niin se paljonko sieltä saa riippuu aikalailla täysin vakiokäyrästä ja siitä kuinka hyvä siru sulla on. 2000-2100 se väli jokatapauksessa on mihin näillä 2x8-pin jäädään.
Ilmeisesti Raxama:lla on vedellä kortti, kun 51C lämmöt tuloksissa, ja boostaa noin korkealle? Itsellä vakio ilmajäähy. Onkohan tuo sitten virtapuolesta eniten kiinni, että ei jaksa boostata juurikaan korkeampia kelloja keskimäärin, vaikka lämmöt ovat noin matalat.
Joo, vesillä on. Nää on siitä outoja kortteja, et kun ekaa kertaa laitoin vesille niin tää ei yksinkertasesti boostannu yhtään korkeemmalle mitä ilmallakaan. Lämpötilalla ei ollu siis mitään merkitystä, sillä se vissiin orjallisesti noudatti sitä jännite-kellotaajuuskäyrää minkä näkee afterburneristakin. Tähän en siis ollu koskenutkaan.

Ja jottei se liian loogista siltikään olis, niin aikoinaan kun vaihdoin Gigabyten 3080 tähän TUF 3080, niin DDU:lla ajurit pois ja TUF sisään. Jännitekäyrä ihan tismalleen identtinen taas. Näillä kahdella kortilla oli siis täysin identtinen suorituskyky. En toki AB asentanu uusiks, saatika sit windowsia forkannu välissä. En tiedä miten ton jännitekäyrän saa resetattua ns. käsin. Mulla on siis nyt +150 corella pelkästään, enempää en oo kerinny säätämään ja kokeilemaan, eli noi ei vielä oo lopulliset noi kellot.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Itellä lopulta päädyin tekemään niin, että katsoin kuinka paljon kulkee pelkällä coren lisäämisellä, jonka jälkeen vaiheittain poistin curven yläosan eli korkeammat jännitteet pois, niin päädyin +195 core joka päättyy 0,943 mV, näin port royal Score on -300 pistettä mutta ei koske powerlimittiin kertaakaan ja peleissä kuluttaa n. 60W vähemmän liki samalla suorituskyvyllä. Memit kokeilin kortti core +0 pwrlimit max quake 2 RTX seisoin paikallaan, nostin muisteja kunnes fps alkoi laskemaan ja otin varalta vielä 50 MHz pois, eli 1100 MHz päätyi ne. Muistien tehonkulutus on ilmeisesti suurin syy näiden korttien "korkealle" tehonkulutukselle, kun tuo core ainakin vaikuttaa alivoltittuvan todella mukavasti jolla saa sitä perf/W lukemaa mitä lupailtiin.
 

Spoonz

Tukijäsen
Liittynyt
10.08.2017
Viestejä
337
Milläs sä tuota viilennät? Lämmöt vaan 55? Vai onko alivoltitettu vai miten? Mä en ole itse täysin vakuuttunut tuon powerlimitin hyödystä. Tosiaan kun lisäwatit alkaa varmasti jossain kohtaa kääntymään vain lämmöksi, joka taas jarruttaa kyllä menoa.
Jännitekäyrä on säädetty. Jäähy on vakio, mutta väliin vaihdettu paremmat tahnat. Lämpöjen noustessa sama mhz ja voltit kuluttaa enemmän watteja

Oisko tuossa ajossa ollu puhaltimet n 2000rpm
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
661
Milläs sä tuota viilennät? Lämmöt vaan 55? Vai onko alivoltitettu vai miten? Mä en ole itse täysin vakuuttunut tuon powerlimitin hyödystä. Tosiaan kun lisäwatit alkaa varmasti jossain kohtaa kääntymään vain lämmöksi, joka taas jarruttaa kyllä menoa.
Itse en kans ymmärrä powerlimit-kiihkoilua poisluettuna tietty ne timespy ja muut penkkiajot aikana jolloin kone on mahdollista nostaa ulos pakkasella.
Itselle aina positiivinen asia, mitä pienemmällä wattimäärällä päästään sinne tehopotentiaalin kärkipäähän, työhuone on nytkin melko trooppinen ilmasto ja siihen jos nakataan 250w lisää lämpötehoa niin shortsit saa vaihtaa lasten kahluualtaaseen :)
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
844
Tätä itsekkin mielelläni hakisin. Pitäisi perehtyä tuohon alivoltittamisen ihmemaailmaan hieman, jotta tämän kortin kanssa pääsis edes tuonne 320W:n :D
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
745
Toi on kyllä ihan ok tulos. Mielestäni kfa2 ei yltänyt kuin 17700
No mites mun kfa2 vetelee 18,3K ja ihan kevyíllä kelloilla? Lyön vetoa että pystyisin puskemaan enemmänkin.
Ihan "ok" tulos :D Haluun nähdä toisen 320W limitillä olevan joka pystyy tohon 18,9K
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
68
Alivoltitus on joo se juttu, oma evga ftw3 ultra on nyt 1V ja 2010Mhz ja 18 586 gpu score, 450w bios ja powerlimitit maximilla. Maksimilämpö oli 69 astetta vakiotuuletinprofiililla.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 035
3080 FE, 320W powerlimit
17700 stock
18465 auto-oc curve (selvästi epävakaa raskaammissa peleissä) ja hatusta heitetty +560 muisteilla

Tuon OC scannin olen muutaman kerran ajanut ja tämä on aggressiivisin käyrä mitä se on tuottanut, esim. 1890MHz @ 850mV ja 1950 @ 900mV. Kaatuu hyvin nopeasti esim. Metro Exoduksessa RTX on. 1890MHz @ 900mV on lähempänä totuutta kun täysin vakaata lähdetään hakemaan tällä kortilla.
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
844

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
661
No mites mun kfa2 vetelee 18,3K ja ihan kevyíllä kelloilla? Lyön vetoa että pystyisin puskemaan enemmänkin.
Ihan "ok" tulos :D Haluun nähdä toisen 320W limitillä olevan joka pystyy tohon 18,9K
Liekö yksilöeroja, mulla oli myös ihan kauhea puhisija alkuun, oisko tahnat ollu huonosti, millasille kelloille sulla menee, oma tais jäädä 1860-1890 kun vähän alivoltitti. Lämmöt ei sinänsä ollu liian korkeat.
edit:
Eka ajo timespytä oli 17100 graphics score ja tosiaan vakioasetuksilla se ei menny ku 1770mhz asti tms
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Kokeilin, että vaikuttaisko lämmöt suorituskykyyn, mutta ei näemmä. 100% tuuletinnopeudella Time Spyssä lämmöt oli 46C GPU:lla, mutta tulos jopa vähän huononi (menee virhemarginaaliin): https://www.3dmark.com/3dm/53854106

Eilen lämmöt oli 61C avg normaaleilla tuuletinprofiileilla. Meshify S2 kotelona, 3080 TUF Oc ja 3kpl P14 tuuletinta edessä.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Kokeilkaas piruuttanne miten alivoltitukset ja ylikellottelut vaikuttaa pelaamienne pelien fps? Lämmöt ja melu laskee alivolteilla hieman. Mutta tuleeko käytännön suorituskykyä lisää.
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
844
Kokeilkaas piruuttanne miten alivoltitukset ja ylikellottelut vaikuttaa pelaamienne pelien fps? Lämmöt ja melu laskee alivolteilla hieman. Mutta tuleeko käytännön suorituskykyä lisää.
Tästä löytyy jo tietoa paljonkin netistä. Käytännön vaikutukset ilman rtx ylikellotuksilla 1-10fps riippuen pelistä, rtx päällä 0-5fps.

Alivoltituksella sitten jotain -4 ja +5 väliltä. Alivoltittamalla kortti voi kulkea lujempaa, kun ei lämpeä niin kovasti, eli ei tule droppeja myöskään fps:n.
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
745
Liekö yksilöeroja, mulla oli myös ihan kauhea puhisija alkuun, oisko tahnat ollu huonosti, millasille kelloille sulla menee, oma tais jäädä 1860-1890 kun vähän alivoltitti. Lämmöt ei sinänsä ollu liian korkeat.
edit:
Eka ajo timespytä oli 17100 graphics score ja tosiaan vakioasetuksilla se ei menny ku 1770mhz asti tms
Mulla on tällä hetkellä +75 corella ja +300 muistilla. parhaimillaan boostaa mitä olen nähnyt niin 2025 mutta perinteinen kellotaajuus jää hivenen alle 2000(esim apex, cold war yms). Paitsi nyt kun pelaan metroa kaikki herkut päällä niin kellot siellä 1860-70 tietämillä? Eli tavallaan täsmäis toi sun saama tulos.
2viikon jälkeen tää laitos hiljentyi täysin(???) en tiedä miksi? jos ei RT pelejä pelaa niin lämmöt ollut noin 68-69 tietämillä. Nyt metrossa ollut 73asttetta noin kun RT päällä. En ole vielä alivoltittanut mutta aikeissa varmaan tehdä sekin jossain kohtaa. Mulla tais ekalla vakio ajolla mennä 17300 pisteilllä, en muista mikä oli kellotaajuus sillon. Ymmärrän kyllä miksi sulla sillon siihen puhinaan meni hermot. Oli kuule lähellä mullakin ettei lähtenyt palautukseen tai jotain.
Ja veikkaan että mulla on vaan käynyt tuuri tässä. Toisella käyttäjällä oli ihan samoja kokemuksia kun sulla.

Edit: Veikkailen kyllä myös tota samaa kun sinä että tahnat ollut jotenkin huonosti ja sitten saanut paremman kontaktin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
661
Mulla on tällä hetkellä +75 corella ja +300 muistilla. parhaimillaan boostaa mitä olen nähnyt niin 2025 mutta perinteinen kellotaajuus jää hivenen alle 2000. Paitsi nyt kun pelaan metroa kaikki herkut päällä niin kellot siellä 1860-70 tietämillä? Eli tavallaan täsmäis toi sun saama tulos.
2viikon jälkeen tää laitos hiljentyi täysin(???) en tiedä miksi? jos ei RT pelejä pelaa niin lämmöt ollut noin 68-69 tietämillä. Nyt metrossa ollut 73asttetta noin kun RT päällä. En ole vielä alivoltittanut mutta aikeissa varmaan tehdä sekin jossain kohtaa. Mulla tais ekalla vakio ajolla mennä 17300 pisteilllä, en muista mikä oli kellotaajuus sillon. Ymmärrän kyllä miksi sulla sillon siihen puhinaan meni hermot. Oli kuule lähellä mullakin ettei lähtenyt palautukseen tai jotain.
Mulla kävi kyllä sama, hiljeni ja viileni parin viikon sisäänajon jälkeen, oisko tahnat levinny paremmin ja itseasiassa coil whinekin vaikeni. Mun oma ei suostunut tuonne 1890mhz yli vaikka mitä temppuja teki eli sulle on sattunut parempi yksilö. joku hetkellinen 1920mhz tais näkyä mutta tuossa se sahas ärsyttävästi kelloja ja voltteja eestaas, varmaan powerlimittiin tako ja aina tiputti sit sen seurauksena.

Myin sen sitten tarvitsevampaan kotiin ostohinnalla, se hinta siinä oli aavistuksen korkea suhteessa muihin ominaisuuksiin ja alkoi hirvittämään että tapahtuuko Amd:n launchissa tai lähiaikoina ns arvon alenema.
Nyt on tosiaan jonossa vaan tuf oc ja gaming x trio plus nippu radeoneita. Noi RTX:t kuitenkin rankattu melko hiljaisiksi eikä se kellottuvuus varsinaisesti merkitse, taitaa enempi olla yksilöstä kuin valmistajasta kiinni
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
745
Mulla kävi kyllä sama, hiljeni ja viileni parin viikon sisäänajon jälkeen, oisko tahnat levinny paremmin ja itseasiassa coil whinekin vaikeni. Mun oma ei suostunut tuonne 1890mhz yli vaikka mitä temppuja teki eli sulle on sattunut parempi yksilö. joku hetkellinen 1920mhz tais näkyä mutta tuossa se sahas ärsyttävästi kelloja ja voltteja eestaas, varmaan powerlimittiin tako ja aina tiputti sit sen seurauksena.

Myin sen sitten tarvitsevampaan kotiin ostohinnalla, se hinta siinä oli aavistuksen korkea suhteessa muihin ominaisuuksiin ja alkoi hirvittämään että tapahtuuko Amd:n launchissa tai lähiaikoina ns arvon alenema.
Nyt on tosiaan jonossa vaan tuf oc ja gaming x trio plus nippu radeoneita. Noi RTX:t kuitenkin rankattu melko hiljaisiksi eikä se kellottuvuus varsinaisesti merkitse, taitaa enempi olla yksilöstä kuin valmistajasta kiinni
Sanotaan suoraan jos ton kortin hinta olis ollu 100e pienempi olis huippu kortti näin omasta mielestä. 900e ei korreloi tätä laatua kylläkään.... Varsinkaan kun toi shroudi on muovia( luojan kiitos edes backplate on metallia :D )
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 585
Kokeilin, että vaikuttaisko lämmöt suorituskykyyn, mutta ei näemmä. 100% tuuletinnopeudella Time Spyssä lämmöt oli 46C GPU:lla, mutta tulos jopa vähän huononi (menee virhemarginaaliin): https://www.3dmark.com/3dm/53854106

Eilen lämmöt oli 61C avg normaaleilla tuuletinprofiileilla. Meshify S2 kotelona, 3080 TUF Oc ja 3kpl P14 tuuletinta edessä.
Joo itsekkin olen huomannut, että nää Ämpärit ei ole läheskään yhtä herkkiä pudottamaan kelloja lämpöjen takia, kun Pascalit ja Turingit. Kellot alkaa putoomaan lämpöjen takia vasta joissain lähemmäs 80c lukemissa.
 

Wzb

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
320
Uudelleen piti aloittaa alusta alivoltitukset kun sain vihdoin selville omituiset kaatumiset jotka johtuivat kovalevystä. Nopeasti testattuna 0.9v 1965mhz tuf 3080 vaatii jo power limitin noston 350w. Jotta pysyy käyrä tasaisena. 18400 pistettä irtoaa noilla Timespy testissä. Varmaan ollaan aika limiteillä tuossa.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 231
No onhan tää ventus ihan kiva kortti. Muutamaa pistettä vajaa että olisi mennyt 18k rikki time spyssa.
http://www.3dmark.com/spy/15733299
Edit. Eli nopeasti heitetty +150 corelle ja +1000 muisteille. Pitää testailla alivoltitusta myöhemmin jos sillä saisi vielä paremmat kellot? Lämpöjen takia ei ainakaan tarvetta, tuuletin pysyy alle 50% max rasituksessa ja max lämmöt ollu 73c
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 420
No onhan tää ventus ihan kiva kortti. Muutamaa pistettä vajaa että olisi mennyt 18k rikki time spyssa.
http://www.3dmark.com/spy/15733299
Edit. Eli nopeasti heitetty +150 corelle ja +1000 muisteille. Pitää testailla alivoltitusta myöhemmin jos sillä saisi vielä paremmat kellot? Lämpöjen takia ei ainakaan tarvetta, tuuletin pysyy alle 50% max rasituksessa ja max lämmöt ollu 73c
+1000 muisteille voi itse asiassa heikentää tulostasi (ja suorituskykyä yleisesti), jos muistien virheenkorjaus aktivoituu.
Ellet jo siis ole esim. 100MHz välein testannut noita muisteja, niin kannattaa se tehdä. Yleisesti taitaa olla noin 500-750MHz korotuksella optimaalisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Kokeilin, että vaikuttaisko lämmöt suorituskykyyn, mutta ei näemmä. 100% tuuletinnopeudella Time Spyssä lämmöt oli 46C GPU:lla, mutta tulos jopa vähän huononi (menee virhemarginaaliin): https://www.3dmark.com/3dm/53854106

Eilen lämmöt oli 61C avg normaaleilla tuuletinprofiileilla. Meshify S2 kotelona, 3080 TUF Oc ja 3kpl P14 tuuletinta edessä.
Voi helvetti että tossa TUFissa on muuten ihan tajuttoman kova toi vakiojäähy, ei varmaan kovinkaan montaa korttia oo joka 100% rasituksessa pysyis vakiojäähyllä 46c, olkoot sitten tuulettimet täysillä :btooth:
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 231
+1000 muisteille voi itse asiassa heikentää tulostasi (ja suorituskykyä yleisesti), jos muistien virheenkorjaus aktivoituu.
Ellet jo siis ole esim. 100MHz välein testannut noita muisteja, niin kannattaa se tehdä. Yleisesti taitaa olla noin 500-750MHz korotuksella optimaalisin.
Kiitos vinkeistä, pitää testailla!
 

Rane

Coordinator @ Diablo 4 clan "iotech"
Tukijäsen
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
2 895
Voi helvetti että tossa TUFissa on muuten ihan tajuttoman kova toi vakiojäähy, ei varmaan kovinkaan montaa korttia oo joka 100% rasituksessa pysyis vakiojäähyllä 46c, olkoot sitten tuulettimet täysillä :btooth:
On se kyllä kova! Parin viikon jälkeen voi sanoa, että paras jäähy mitä ikinä koneessa ollut. :comp:

Oma 3090 tulos:
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 035
Pistin kerran +800Mhz muisteille ja pelailin Q2RTX:ää. Kone kaatui niin, että iski kuuluisat space invaderit ruutuun. Nousi kylmä hiki ja buutatessa ehdin miettiä jo kuinka kauan Nvidian RMA rumba mahtaa kestää. :eek:

Muistikelloistahan tuo johtui kun ei ole vastaavia ongelmia sen koommin (n. kuukauteen) ilmennyt. Eli ei kannata säikähtää jos muistikelloja kokeillessa kone kaatuu vähän dramaattisemmin...
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Voi helvetti että tossa TUFissa on muuten ihan tajuttoman kova toi vakiojäähy, ei varmaan kovinkaan montaa korttia oo joka 100% rasituksessa pysyis vakiojäähyllä 46c, olkoot sitten tuulettimet täysillä :btooth:
No tuohan ei ole maksimilämpö, vaan keskilämpö. Ja kun 100% tuulettimella se alkulämpötila voi olla parhaimmillaan jossain 25 asteen paikkeilla, niin huiput lienee kuitenkin 60 asteen paikkeilla. Eagle OC:lla sain ite jotain 50-52 asteen ajoja täysillä jännitteilläkin.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Tästä löytyy jo tietoa paljonkin netistä. Käytännön vaikutukset ilman rtx ylikellotuksilla 1-10fps riippuen pelistä, rtx päällä 0-5fps.

Alivoltituksella sitten jotain -4 ja +5 väliltä. Alivoltittamalla kortti voi kulkea lujempaa, kun ei lämpeä niin kovasti, eli ei tule droppeja myöskään fps:n.
Juu netissä on ja testeissä näkyy, mutta että omalla kokoonpanolla ja säädöillä.

Käytännössä itse en pelaa muuta kuin uusinta CoDia tällä hetkellä ja nopealla testauksella tuli 2fps lisää ylikelloilla. +150 piirille ja olikos +600 muisteille. Ehkä alivoltitus olis järkevämpää, pitää sekin testata. Asus Tuf OC 3090 korttina siis.
 

Wzb

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
320
+1000 muisteille voi itse asiassa heikentää tulostasi (ja suorituskykyä yleisesti), jos muistien virheenkorjaus aktivoituu.
Ellet jo siis ole esim. 100MHz välein testannut noita muisteja, niin kannattaa se tehdä. Yleisesti taitaa olla noin 500-750MHz korotuksella optimaalisin.
Oma Tuf ainakin tiputti pisteitä jo muistikelloja lisätessä +500-->+750. Tosiaan nämä kortit osaa korjata ainakin muistikelloista johtuvaa epävakautta tiputtamalla suorituskykyä joten ei välttämättä kaada näyttistä.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
tuossa tommonen nopia 18969 graphics 320W limitillä, toki vesillä kortti niin en tiedä lasketaanko :p. Vaihdoin vain limitin 375W 320W enkä miettinyt sen enempää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
tuossa tommonen nopia 18969 graphics 320W limitillä, toki vesillä kortti niin en tiedä lasketaanko :p. Vaihdoin vain limitin 375W 320W enkä miettinyt sen enempää.
2205MHz :dead:

Ootko kellot laittanu jännitekäyrällä vai ihan vaan plussaa laittamalla? Jännitekäyrällä saa otettua viimeset puristukset vissiinkin irti kun saa sen käyrän siitä +900mv lähtien vimosen päälle kuntoon.

Ite ruuvasin vaan +175mhz AB:sta, 2085mhz huiput Metro Exoduksessa nyt, mutta en tiedä kehtaako tota koittaakkaan tosta nostaa ylemmäs, kun 2100mhz se vakaus ihan satavarmasti alkaa olemaan vähän herkemmässä. Ja silti kelloja ei saa naulattua mihinkään tiettyyn lukemaan, vaan menee täysin boostin ja virtarajotusten armoilla :beye:
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 585
Raskaita ja täysiä RT kuormia ajaessa, ei muisteja kannata kyllä kellottaa oikeastaan ollenkaan. Alkaa vaan kortti throttlaamaan kun muistilämmöt nousee liian ylös. Itellä ei ollu kun joku 250MHz muistilla, niin alko 5 minuutin Quake 2 RTX pelaamisen jälkeen kortti huutaa kun syötävä ja core kellot putosi jonnekkin 1400MHz. Coren lämmöt ei ollu kun joku 74c

Laitoin muistikellot 0:n, niin ei enää mitään ongelmaa 1h pelaamisellakaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Raskaita ja täysiä RT kuormia ajaessa, ei muisteja kannata kyllä kellottaa oikeastaan ollenkaan. Alkaa vaan kortti throttlaamaan kun muistilämmöt nousee liian ylös. Itellä ei ollu kun joku 250MHz muistilla, niin alko 5 minuutin Quake 2 RTX pelaamisen jälkeen kortti huutaa kun syötävä ja core kellot putosi jonnekkin 1400MHz. Coren lämmöt ei ollu kun joku 74c

Laitoin muistikellot 0:n, niin ei enää mitään ongelmaa 1h pelaamisellakaan.
Ahaa, ihan mielenkiintonen havainto. Pitää varmaan ite kokeilla kun on kortti vesillä, ellei @Kalski kerkee testata ennemmin. Luulis et muistitkin jäähtyy vähän fiksummin vedellä, vaikka lämpötyynyhän siellä välissä edelleen on joka sitä lämpöä johtaa kyseenalasin tuloksin.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
2205MHz :dead:

Ootko kellot laittanu jännitekäyrällä vai ihan vaan plussaa laittamalla? Jännitekäyrällä saa otettua viimeset puristukset vissiinkin irti kun saa sen käyrän siitä +900mv lähtien vimosen päälle kuntoon.

Ite ruuvasin vaan +175mhz AB:sta, 2085mhz huiput Metro Exoduksessa nyt, mutta en tiedä kehtaako tota koittaakkaan tosta nostaa ylemmäs, kun 2100mhz se vakaus ihan satavarmasti alkaa olemaan vähän herkemmässä. Ja silti kelloja ei saa naulattua mihinkään tiettyyn lukemaan, vaan menee täysin boostin ja virtarajotusten armoilla :beye:
Tossa oli yksinkertaisesti +215 core ei jänökäyrään koskettu, sittemmin on 0.943V@2055MHz maksimi +195 curvella rajoitettu toi.

Ahaa, ihan mielenkiintonen havainto. Pitää varmaan ite kokeilla kun on kortti vesillä, ellei @Kalski kerkee testata ennemmin. Luulis et muistitkin jäähtyy vähän fiksummin vedellä, vaikka lämpötyynyhän siellä välissä edelleen on joka sitä lämpöä johtaa kyseenalasin tuloksin.
Quake 2 RTX ehdin varmaan kyllä ihan hyvä 10 min sessiot pitämään +1100MHz Mem ilman ongelmia, voin vielä nyt testailla tässä lisää, tosin tässä kannattaa ottaa huomioon että todennäköisesti vesillä oleminen auttaa huomattavasti muistien lämpöihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Tossa oli yksinkertaisesti +215 core ei jänökäyrään koskettu, sittemmin on 0.943V@2055MHz maksimi +195 curvella rajoitettu toi.


Quake 2 RTX ehdin varmaan kyllä ihan hyvä 10 min sessiot pitämään +1100MHz Mem ilman ongelmia, voin vielä nyt testailla tässä lisää, tosin tässä kannattaa ottaa huomioon että todennäköisesti vesillä oleminen auttaa huomattavasti muistien lämpöihin.
Joo jotain tollasta lottosin noitten muistien kanssa et jos vedellä on niin luulis jäähtyvän paremminki. Toki lämpötyynyistäkin paljon kiinni ja siitä miten se jäähdytys on toteutettu. TUFissahan on erilliset siilit muisteille niin sillä varmaan jäähtyiskin ihan ok.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Raskaita ja täysiä RT kuormia ajaessa, ei muisteja kannata kyllä kellottaa oikeastaan ollenkaan. Alkaa vaan kortti throttlaamaan kun muistilämmöt nousee liian ylös. Itellä ei ollu kun joku 250MHz muistilla, niin alko 5 minuutin Quake 2 RTX pelaamisen jälkeen kortti huutaa kun syötävä ja core kellot putosi jonnekkin 1400MHz. Coren lämmöt ei ollu kun joku 74c

Laitoin muistikellot 0:n, niin ei enää mitään ongelmaa 1h pelaamisellakaan.
Saattaa olla kyllä 3090:n erityisominaisuus. Siinä kun on ne muistipiirit sandwichinä molemmin puolin piirilevyä, niin aika helposti alkaa varmaan keittämään.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 231
+1000 muisteille voi itse asiassa heikentää tulostasi (ja suorituskykyä yleisesti), jos muistien virheenkorjaus aktivoituu.
Ellet jo siis ole esim. 100MHz välein testannut noita muisteja, niin kannattaa se tehdä. Yleisesti taitaa olla noin 500-750MHz korotuksella optimaalisin.
Olit täysin oikeassa. Sweetspot taitaa olla +600 muisteille omalla kortilla. Hitusen vajaa 18200 graphics score nyt. Muistit siis +600 ja core +200. Kovasti tekisi mieli heittää toinen bios sisään tehorajoituksen takia, mutta ehkä vain pidän takuun ja menen vakiolla :rofl2: Nykyään vain monesti nauttii tuosta säätämisestä enemmän kuin itse pelailusta ja tuohon hommaan tämä ventus on vähän huono. Tosin positiivinen yllätys kuitenkin siihen nähden mitä odotin.
edit linkki tulokseen unohtui kiitos asennusoluiden http://www.3dmark.com/spy/15737975
edit2 Call of duty cold war kaatui heti alkuunsa +200 corella, tiputettu +150. Tuo oli ainoa peli joka kaatoi aikaisemman 5700 XT:n kellotuksilla mitkä oli paljon raskaammallakin kuormalla testattu. Eli oikein hyvä peli jos haluaa vakautta testata.
edit3. +150 corelle kaatui myös muutaman minuutin jälkeen, testatan +100 jonka uskosin olevan vakaa.
edit4. vakaalta vaikuttaa ja nyt muiden pelien pariin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Saattaa olla kyllä 3090:n erityisominaisuus. Siinä kun on ne muistipiirit sandwichinä molemmin puolin piirilevyä, niin aika helposti alkaa varmaan keittämään.
Joo hyvä huomio kans tää, unohdin ihan täysin et kyseessä olikin 3090 ja muistit on kans siellä backplaten puolella, ja nehän ei tosiaan pelkällä backplatella jäähdytettynä mihinkään siitä jäähdy. Ton voi varmaan todeta jo ihan sillä et kokeilee vaikka sormella backplatea pelaamisen aikana, tai no ei välttämättä edes pelaamisen aikana, saattaa palaa sormi.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 585
Juu on varmaan kyllä enemmänkin juuri tämän 3090:n ongelma, kun tosiaan molemmin puolin niitä muistipiirejä. Voisi @Rane tai muut 3090:n omistajat vielä testailla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Juu on varmaan kyllä enemmänkin juuri tämän 3090:n ongelma, kun tosiaan molemmin puolin niitä muistipiirejä. Voisi @Rane tai muut 3090:n omistajat vielä testailla.
3080 TUF on ainakin semipaksut lämpötyynyt backplaten puolella. 3090 voi olla sit 1mm ohuemmat tjsp, mutta noi nyt oli jotain 3-4mm paksuja. Koitin Aorus Masterin teardownia katella et mitä sen backplaten alta löytyy, mut aika nihkeesti tietoa kyl löyty. Lämpötyynythän sielläkin varmasti on.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Olikos näissä GDDR6X-siruissa vielä sellainen ominaisuus, että kuumimman kohdan epäiltiin olevan lähempänä juotospisteitä kuin ulkopintaa? Se tekee tuosta stäkkäyksestä vieläkin hankalamman lämpöjen kannalta.
 

Rane

Coordinator @ Diablo 4 clan "iotech"
Tukijäsen
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
2 895
Juu on varmaan kyllä enemmänkin juuri tämän 3090:n ongelma, kun tosiaan molemmin puolin niitä muistipiirejä. Voisi @Rane tai muut 3090:n omistajat vielä testailla.
Omassa TUF 3090:ssa meni tosiaan muistit +630mhz ja sen jälkeen alkaa pojot markissa tippumaan. Lämmöt pelikäytössä maksimissaan päälle 70c. Kova jäähy on!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Omassa TUF 3090:ssa meni tosiaan muistit +630mhz ja sen jälkeen alkaa pojot markissa tippumaan. Lämmöt pelikäytössä maksimissaan päälle 70c. Kova jäähy on!
Ihan Quake 2 RTX? Steamista ilmasena, nopee ladata niin testaa se jos viitit, ei kovin montaa 3090 lappua tällä foorumilla nimittäin oo. Tietääpähän sit et onko ongelma Aoruksen jäähyssä, vai siinä et muistit molemmin puolin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 810
Viestejä
4 204 590
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom