NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla toimii ainakin normaalisti. Eilen asensin puhtaan win 11, afterburner on 4.6.5 beta 2 versiota. Tuota aikaisemmin oli win 10 afterburnerin 4.6.4 versiolla ja silläkin toimi moitteetta. Millä testillä vertailet? Tuommoisella 1830mhz ja mitä jännitettä se vaatiikaan voi piikkiwatit mennä vielä sinne 350 lukemiin raskaimmissa peleissä ja testeissä.

Itsellä myös afterburner 4.6.5 beta 2.
Time Spy muistaakseni meni 330W ennen ja peleissä sitten 295-315W mitä vähän oli raskaampi peli.
God of War nappaa 350W ja saman ottaa Time Spy 352W.

1845MHz @ 875mv

1666537632342.png
 
Se oli nopea testi, kuten näiden tiukasti binnatuiden sirujen kanssa odottaa sopiikin. 2070 MHz jaksaa vielä 950mv:llä 3080ti Amp Extreme. Lämmöt 72c ja kulutus 390w.

Täytyy vielä perkailla kuinka alas joutuis kelloja laskemaan jollain 850mv:llä.
 
Tässähän näitä mitä ei oo jaksanu sen enempää hieroa I scored 18 062 in Time Spy

Prossu ja näyttis alivoltitettuna. Lämmöt pysyy kivasti kurissa ja ei lämmitä tätä koppia liikaa :rolleyes:

1440p pelaamiseen ainakin vielä toistaiseksi riittää potku ihan hyvin. Kattellaan 5k sarjaa sitte :D
 
Itte vetäisin emon biossiin nollauksen varmuuden vuoksi.

Pitänee ehkä tätä vielä kokeilla, mutta veikannen, ettei apua.

Tässä uusin ohjevastausta MSI:n tuelta. Eli tuollaisen kuvan laittoivat. Näköjään joku MSI Click BIOS äppi vielä pitäisi kokeilla. Kuinka helvetin monta periaatteessa samaa asiaa hoitavaa GPU-äppiä yhdellä puljulla voi olla? Live Update, Dragon Center, MSI Center, Click Bios - siis ihan tosi?

 
Tuli sitten pistettyä 3090 Ti tilaukseen kun sattu tulemaan hyvä tarjous vastaan ja tuota 4090 ei tunnu irtoavan mistään. Eiköhän tuokin riitä vielä ihan kivasti kun pelailee "vain" 1440p resolla. Nyt vaan kiinnostaa että miten tuo nykyinen 850W poweri jaksaa tuota pyörittää vai pitääköhän laittaa sekin uusiksi.
 
Tuli sitten pistettyä 3090 Ti tilaukseen kun sattu tulemaan hyvä tarjous vastaan ja tuota 4090 ei tunnu irtoavan mistään. Eiköhän tuokin riitä vielä ihan kivasti kun pelailee "vain" 1440p resolla. Nyt vaan kiinnostaa että miten tuo nykyinen 850W poweri jaksaa tuota pyörittää vai pitääköhän laittaa sekin uusiksi.
Paljonko kustansi?
 
1150€ kustansi Gigabyten 3090 Ti Gaming OC kortti kaverin kautta. Kyllähän tuokin on aika iso nippu euroja näyttiksestä, mutta jos tuo kestää käytössä läheskään yhtä pitkään kuin 2017 ostettu 1080 Ti, minkä tuo korvaa, niin ei haittaa.

Onhan se paljon juu. Mutta ottaen huomioon että ensi kuussa julkaistavan 4080:n hinnat alkaa Suomessa 1850€ paikkeilta ja 3090 Ti on siitä toistaiseksi seuraavana nokkimisjärjestyksessä, niin mielestäni ihan OK tässä tilanteessa ja maailman ajassa.
 
1150€ kustansi Gigabyten 3090 Ti Gaming OC kortti kaverin kautta. Kyllähän tuokin on aika iso nippu euroja näyttiksestä, mutta jos tuo kestää käytössä läheskään yhtä pitkään kuin 2017 ostettu 1080 Ti, minkä tuo korvaa, niin ei haittaa.
Uskallan väittää että kestää kyllä ja eikä ollenkaan mielestäni paha hinta yhtään. Niinkuin partsi sano että edustaa kumminkin aika hyvää nokkismisjärjestystä vielä. :)
 
Pitänee ehkä tätä vielä kokeilla, mutta veikannen, ettei apua.

Tässä uusin ohjevastausta MSI:n tuelta. Eli tuollaisen kuvan laittoivat. Näköjään joku MSI Click BIOS äppi vielä pitäisi kokeilla. Kuinka helvetin monta periaatteessa samaa asiaa hoitavaa GPU-äppiä yhdellä puljulla voi olla? Live Update, Dragon Center, MSI Center, Click Bios - siis ihan tosi?


Nyt kun vielä löytäisi mistä MSI Click Bios 5 äpin latauslinkin löytäisi... Todella nihkeä on MSI:n tuen taso.

edit: En ole näköjään ainut etsijä:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun vielä löytäisi mistä MSI Click Bios 5 äpin latauslinkin löytäisi... Todella nihkeä on MSI:n tuen taso.
Asus, MSI, yms kaikki suosivat omia softiaan ja todellisuudessa kaikki menee vaan sekasin niillä. ASUS Armory Crate on hyvä esimerkki millä saa kaikki menee aivan juntturaa..
 
Nyt kun vielä löytäisi mistä MSI Click Bios 5 äpin latauslinkin löytäisi... Todella nihkeä on MSI:n tuen taso.
Tuo Click Bios 5 on MSI:n emolevyjen bios. Ei ole mikään windows äppi tuo. Toi kuvakaappaus on otettu X570 GODLIKE lankun biossista ja tuon näköinen se on kaikilla MSI emoilla.
 
Itte vetäisin emon biossiin nollauksen varmuuden vuoksi.

Ja voi veetulla päähän. Painoin lankun CLR_CMOS pinnien painikkeesta, niin nyt ei kone inahdakaan. Tein siis sen kone pois päältä. Ei enää käynnisty.

edit: Vähän sormeilin noita etupaneelin liitinpinnien viereisiä liittimiä - pari SATA- ja USB-liitintä -, mihin luultavasti tuli hipaistua kun kytkin CLR_CMOS-napin, niin lähti toimimaan. Mutta ei edelleenkään resizable BAR -tukea emon asetusten resetoinnin jälkeen. Palautin tosin ennen resetointia USB-tikulle tallentamastani BIOS-asetustiedostosta BIOS:n asetukset. Alla kuvat siitä, miten asetukset eroaa default-asetuksista. Noissa ei liene mitään huomiota herättävää.

20221025_120702.jpg


20221025_120803.jpg

Eli seuraavaksi olisi jäljellä gepun BIOS:n manuaalinen päivitys päälle samaan uusimpaan versioon, mikä siinä on jo.
 
Viimeksi muokattu:
2070 MHz jaksaa vielä 950mv:llä 3080ti Amp Extreme. Lämmöt 72c ja kulutus 390w.

Täytyy vielä perkailla kuinka alas joutuis kelloja laskemaan jollain 850mv:llä.

Mitenkä lähtisitte tästä jatkamaan alivoltitusta?

Eli tuon 2000+ MHz boostin verran kulkee, kun laskettaan 950mv. Hyötysuhde nousee jonkun verran, mutta virrankulutus ei juurikaan laske. Varmaan tuossa joutuu kelloja vetämään kunnolla alas, että saa jonkun 850mv:n alivoltin pelittämään, mutta mistä taajudesta kannattaisi aloittaa? Paljoa ei viitsisi suorituskyvystäkään tinkiä, mutta näillä sähkönhinnoilla se stock 400+ watin kulutus vähän haittaa myös :hmm:
 
Nyt se myrkyn lykkäsi. Vaihdoin nuo lämpötyynyt ja muistien lämmöt tippuivat 104->82 asteeseen. Kaikki hyvin siitä osin, mutta... Nyt sitten itse GPU menee Hotspotin osalta yli sadan asteen. Muuten sen lämmöt pysyvät n. 70 asteessa.

Purin näytönohjaimen uudestaan (tuo aikaisemmin mainitsemani RTX 3090) ja näytti että yhden kohdan osalta tahna oli kokonaan pois, muualla kontakti ok. Laitoin uudet tahnat kun ajattelin että siinä meni jokin pieleen, mutta sama homma. Tein vielä uuden purun ja ohensin nuo lämpötyynyt 2mm -> 1,5mm gpun viereisiltä muisteilta. Tämä auttoi vain hieman ja samalla tietenkin muistien lämmöt menivät taas tappiin kun kontakti käytännössä häipyi.

Alkaa mennä usko ja tahnakin loppui (jotain cooler masterin mönjää), joten värkkäily jatkuu huomenna kun olen hakenut parempaa tahnaa tilalle. Olisiko kellään mitään vinkkiä heittää kuitenkaan? Tyynyt ovat noita Arcticin sinisiä tyynyjä.
 
Mitenkä lähtisitte tästä jatkamaan alivoltitusta?

Eli tuon 2000+ MHz boostin verran kulkee, kun laskettaan 950mv. Hyötysuhde nousee jonkun verran, mutta virrankulutus ei juurikaan laske. Varmaan tuossa joutuu kelloja vetämään kunnolla alas, että saa jonkun 850mv:n alivoltin pelittämään, mutta mistä taajudesta kannattaisi aloittaa? Paljoa ei viitsisi suorituskyvystäkään tinkiä, mutta näillä sähkönhinnoilla se stock 400+ watin kulutus vähän haittaa myös :hmm:

Laitat 850mv tauluun ja sille ylioptimistiset kellot esim. 1950mhz ja käynnistät Unigine Heavenin extreme asetuksilla. Heaven on siitä hyvä, että se kippaa ensimmäisen 15sek aikana jos jännitettä on liian vähän kelloihin nähden. Heavenilla on siis helppo ja nopea löytää se raja millä kortin vois saada vakaasti toimimaan. Lasket kelloja aina 15mhz kunnes pääset kierroksen Heaveniä läpi ilman kippaamista.

Heavenin jälken ajat rundin Time Spytä samalla monitoroiden ettet osu mihinkään perflimittiin minkä takia kellot voisivat hetkellisesti laskea. Jos pääset kierroksen läpi ilman kaatumista niin hyvä, mutta jos kippaa niin 15mhz kelloja alas.

Kun Heavenia ja Time Spytä on päästy kierros onnistuneesti läpi niin sitten testaamaan kelloja pelaamalla. Cyperpunk 2077 on todella herkkä epävakaille kelloille ja kippaa alta tuntiin. Dying Light 2 on toinen peli minkä olen myös havainnut olevan herkkä kippailemaan jos näyttiksen kellot ei ole vakaat. Jos pelin kaatuminen käy niin sitten taas 15mhz kelloja alas.

Siinäpä tuo ja oikeasti pelaamalla se selviää onko kortti vakaa. Noita benchmark- ohjelmia on ihan turha pyörillä tunteja putkeen kun ei ne kerro mitään todellisesta vakaudesta, koska rasitus ja kuorma on niissä aina sama. Ne on hyviä nopeaan validoimiseen millä kelloilla voidaan olettaa pelienkin toimivan ja todellinen testi tuleekin sitten pelien kautta missä skenaariot kortin käytössä vaihtelee.
 
Nyt se myrkyn lykkäsi. Vaihdoin nuo lämpötyynyt ja muistien lämmöt tippuivat 104->82 asteeseen. Kaikki hyvin siitä osin, mutta... Nyt sitten itse GPU menee Hotspotin osalta yli sadan asteen. Muuten sen lämmöt pysyvät n. 70 asteessa.

Purin näytönohjaimen uudestaan (tuo aikaisemmin mainitsemani RTX 3090) ja näytti että yhden kohdan osalta tahna oli kokonaan pois, muualla kontakti ok. Laitoin uudet tahnat kun ajattelin että siinä meni jokin pieleen, mutta sama homma. Tein vielä uuden purun ja ohensin nuo lämpötyynyt 2mm -> 1,5mm gpun viereisiltä muisteilta. Tämä auttoi vain hieman ja samalla tietenkin muistien lämmöt menivät taas tappiin kun kontakti käytännössä häipyi.

Alkaa mennä usko ja tahnakin loppui (jotain cooler masterin mönjää), joten värkkäily jatkuu huomenna kun olen hakenut parempaa tahnaa tilalle. Olisiko kellään mitään vinkkiä heittää kuitenkaan? Tyynyt ovat noita Arcticin sinisiä tyynyjä.
Noissa korteissa on todennäköisesti eri paksuisia tyynyjä eri kohtiin joten riittää että joku tyynyistä on paksuudeltaan päin persettä, jolloin kontakti huononee. Yksi keino varmistua oikean paksuista tyynyistä on etsiä tietoa kyseisen mallin tyynyistä ja sitten hommata ohjeen mukaiset tyynyt kuten Tyynythreadi redditissä. Noissa Strixeissä on lisäksi kokemuksen mukaan pehmoiset tyynyt, jolloin se aktuaalinen tyynyn paksuus voi olla mitä sattuu(Imho Asus laittaa noita pehmotyynyjä, että voi sitten tehdä nuo pcb:t mille korkeudelle haluaa ja näin säästää rahaa).

Toinen vaihtoehto on laittaa jotain tällaista https://www.amazon.com/viscous-thermal-replacement-60g-Aspire/dp/B00K04D3UK, ei ole mitään parasta kamaa lämmönsiirtokyvyn puolesta, mutta ajaa asiansa. Sopii korkeudeltaan siis mihin tahansa, kun sitä vaan lykkää tarpeeksi jäähdytettävien kohtien päälle(ei tosin ytimen päälle). Näyttää kauhealta sotkulta asennuksen yhteydessä, mutta lähtee helposti irti kun se on ollut jonkin aikaa paikallaan.
 
Noissa korteissa on todennäköisesti eri paksuisia tyynyjä eri kohtiin joten riittää että joku tyynyistä on paksuudeltaan päin persettä, jolloin kontakti huononee. Yksi keino varmistua oikean paksuista tyynyistä on etsiä tietoa kyseisen mallin tyynyistä ja sitten hommata ohjeen mukaiset tyynyt kuten Tyynythreadi redditissä. Noissa Strixeissä on lisäksi kokemuksen mukaan pehmoiset tyynyt, jolloin se aktuaalinen tyynyn paksuus voi olla mitä sattuu(Imho Asus laittaa noita pehmotyynyjä, että voi sitten tehdä nuo pcb:t mille korkeudelle haluaa ja näin säästää rahaa).

Toinen vaihtoehto on laittaa jotain tällaista https://www.amazon.com/viscous-thermal-replacement-60g-Aspire/dp/B00K04D3UK, ei ole mitään parasta kamaa lämmönsiirtokyvyn puolesta, mutta ajaa asiansa. Sopii korkeudeltaan siis mihin tahansa, kun sitä vaan lykkää tarpeeksi jäähdytettävien kohtien päälle(ei tosin ytimen päälle). Näyttää kauhealta sotkulta asennuksen yhteydessä, mutta lähtee helposti irti kun se on ollut jonkin aikaa paikallaan.
Kyllä minä nuo paksuudet googlettelin ja ohjeen mukaan laitoin. Tuo Arcticin tyyny on tosiaan suht kovaa, joten täytynee tilata pehmeämpiä jos en saa uudella yrityksellä kuriin. V...ttaa tällainen vaan.
 
Kyllä minä nuo paksuudet googlettelin ja ohjeen mukaan laitoin. Tuo Arcticin tyyny on tosiaan suht kovaa, joten täytynee tilata pehmeämpiä jos en saa uudella yrityksellä kuriin. V...ttaa tällainen vaan.
Mulla on Arctic tyynyt nykyään omassa kortissa ja toimii kyllä tosi hienosti!
 
Mulla on Arctic tyynyt nykyään omassa kortissa ja toimii kyllä tosi hienosti!
Jep, kyllä nuo minullakin tosiaan sinällään hyvin toimi kun muistien lämmöt niiden avulla niin hyvin laskivat. Taisivat vain jäädä hieman "kantamaan" kun tuo kontakti siruun meni huonoksi noiden asentamisen jälkeen.
Laitan tämän vielä uudet tyynyt tuohon ja yritän hieman painaa niitä kasaan ennen kokoamista, jos se vaikka auttaisi.
 
Jep, kyllä nuo minullakin tosiaan sinällään hyvin toimi kun muistien lämmöt niiden avulla niin hyvin laskivat. Taisivat vain jäädä hieman "kantamaan" kun tuo kontakti siruun meni huonoksi noiden asentamisen jälkeen.
Laitan tämän vielä uudet tyynyt tuohon ja yritän hieman painaa niitä kasaan ennen kokoamista, jos se vaikka auttaisi.
3090 on vaan tunnetusti todella kuuma muistien osalta ilman Vesiblokkia ja Active backplate.
 
3090 on vaan tunnetusti todella kuuma muistien osalta ilman Vesiblokkia ja Active backplate.
Näin ollen ymmärtänyt, mutta näköjään ne ovat saatavissa siedettäviksi kuitenkin entisen 104 asteen sijasta. Olisin tyytyväinen jos saisin nuo luokkaan 95 astetta ja itse sirun siihen 60-70 asteeseen.
 
Näin ollen ymmärtänyt, mutta näköjään ne ovat saatavissa siedettäviksi kuitenkin entisen 104 asteen sijasta. Olisin tyytyväinen jos saisin nuo luokkaan 95 astetta ja itse sirun siihen 60-70 asteeseen.
Varmasti saa myös ilmajäähyllä sen siihen. Mikä kortti kyseessä ja onko kotelossa myös riittävä ilmanvaihto?
 
Varmasti saa myös ilmajäähyllä sen siihen. Mikä kortti kyseessä ja onko kotelossa myös riittävä ilmanvaihto?
Kortti on Asus ROG Strix OC RTX 3090. Kotelona Lian Li lancool 215. Kyllä tuo ilmaa siis saa.
Ennen eilistä tyynyjen vaihtoa, ei osa ollut jäähyssä kiinni ollenkaan koska oli niin huonosti laitetut tyynyt. Vaihdoin jälkeen kyllä, mutta jäivät ilmeisesti kantamaan kun muistien lämmöt laskivat sen 20 astetta, mutta hotspot nousi yli 30 astetta.
 
Kortti on Asus ROG Strix OC RTX 3090. Kotelona Lian Li lancool 215. Kyllä tuo ilmaa siis saa.
Ennen eilistä tyynyjen vaihtoa, ei osa ollut jäähyssä kiinni ollenkaan koska oli niin huonosti laitetut tyynyt. Vaihdoin jälkeen kyllä, mutta jäivät ilmeisesti kantamaan kun muistien lämmöt laskivat sen 20 astetta, mutta hotspot nousi yli 30 astetta.
Joo, ei yllättänyt että osa irti. Todennäköisesti siitä johtuu, ainakin on hyvä kortti ja jäähy!
 
Jep, kyllä nuo minullakin tosiaan sinällään hyvin toimi kun muistien lämmöt niiden avulla niin hyvin laskivat. Taisivat vain jäädä hieman "kantamaan" kun tuo kontakti siruun meni huonoksi noiden asentamisen jälkeen.
Laitan tämän vielä uudet tyynyt tuohon ja yritän hieman painaa niitä kasaan ennen kokoamista, jos se vaikka auttaisi.

Jotkut kortit/jäähyt on kinkkisiä, tarvitset tosiaan pehmeät tyynyt jotka joustaa tarpeeksi. Artic tyynyt on hyviä, mutta kovia niin ei "muovaudu" tarpeeksi.
Tuo yllä mainittu lämpökitti, voisi olla kokeilemisen arvoinen muisteille kun painuu kasaan hyvin.
 
Jotkut kortit/jäähyt on kinkkisiä, tarvitset tosiaan pehmeät tyynyt jotka joustaa tarpeeksi. Artic tyynyt on hyviä, mutta kovia niin ei "muovaudu" tarpeeksi.
Tuo yllä mainittu lämpökitti, voisi olla kokeilemisen arvoinen muisteille kun painuu kasaan hyvin.
Eikö tässä voisi noin periaatteessa käyttää ihan sähköä johtamatonta mielellään vähän jämäkämpää lämpötahnaa myös, niin ei olisi riskiä että jää kantamaan?
 
Kortti on Asus ROG Strix OC RTX 3090. Kotelona Lian Li lancool 215. Kyllä tuo ilmaa siis saa.
Ennen eilistä tyynyjen vaihtoa, ei osa ollut jäähyssä kiinni ollenkaan koska oli niin huonosti laitetut tyynyt. Vaihdoin jälkeen kyllä, mutta jäivät ilmeisesti kantamaan kun muistien lämmöt laskivat sen 20 astetta, mutta hotspot nousi yli 30 astetta.
Ja päivitystä tähän omaan keissiin.
Laitoin vielä uudet tyynyt 2mm joita painelin käsin hieman "tiukemmaksi" silmämääräisesti niin hyvin kuin pystyin näkemään että olisivat linjassa. Hain hieman parempaa/jäykempää lämpötahnaa ja kortti kasaan.
Sormet ristiin ja kone käyntiin. Näytti heti hyvältä kun idlenä lämmöt gpu/hotspot/muistit 27/32/30. God of war käyntiin ja muutaman minuutin testi, mikä aiemmin riitti heittämään lämmöt vaikka ja minne, ja nyt lämmöt pysyivät n.65/78/82 tasolla. Voinen siis todeta että nyt ei muuta kuin kovaa ajoa ja huoletonta huoltoa!!!
Kiitos vertaistuesta kaikille.

Ja jotta ei mene ihan offtopiciksi, niin täytyy sanoa että tämän 3090 tehot riittää itselle mainiosti 4K tykille missä 4K/60hz ja 1080p/240hz. On nopeasta "ruudusta" nyt oikeasti hyötyäkin.
 
Onko tietoa salliiko MSI lähtökohtaisesti kaikille korttien jäähdyttimen poisoton ilman takuun menetystä? Itse kysellyt heiltä sähköpostitse/huoltotiketillä parista edellisestä kortista voinko ottaa jäähyn pois niin, että takuu säilyy ja saanut luvan. Mielellään taas kysyisin, ennen kuin jos lähden tuota 3090 Suprim X:ää avaamaan ja vaihtamaan tahnat ja tyynyt, jotta voi joskus myydä kortin reilusti eteenpäin takuullisena. Ilmeisesti näissä on aika sutta nää vakioasennuksen tahnojen ja tyynyt suhteen. Kortilla ikää noin 2 v.

Niin, ja mikä ohjelma/metodi on suositeltavin tuon BIOS:n päivittämiseen? Viimeisin vastaus MSI:n tuelta kysymykseeni pitäisiköhän kortin BIOS päivittää yli on " Please refresh the Vbios again. If it cannot be opened, you can only contact the local service center to check. " Tarkoittaakohan tuo "refresh Vbios" siis juurikin kortin BIOS:n ylipäivitystä?
 
MSI Centerin kautta päivitin 3080ti Suprim X biosin pari päivää sitten, ja sujui kyllä suit sait sukkelaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Foz
MSI Centerin kautta päivitin 3080ti Suprim X biosin pari päivää sitten, ja sujui kyllä suit sait sukkelaan.

Omassa tapauksessani vähän vaikeaa, kun MSI Centerin Live Update -sivun päivityshaku tai scan-toiminto ei anna mitään etenemisvaihtoehtoja, ainoastaan viestin "no update found". Toisaalta sekin hivenen erikoista, kun kortin LED:ien ohjaus ei myöskään tunnu reagoivan mitenkään noihin MSI:n säätöohjelmiin - koko ajan pumppaa tota sateenkaari RGB-kierrosta -, tosin sen noiden säätöohjelmien kanssa kokeilu sai aikaan, että nyt kortissa on kone sammuksissakin samat valokuiviot. Muistaakseni ennen sentään pimeni, kun kone oli pois päältä.

Löytyykö tästä ketjusta faktaa onko nuo ns. merkki-lämpötyynyt sen parempia ja kannattavampia hankintoja, kuin halvat geneeriset eBay-tyynyt ja vastaavat? Tässä nyt yksi esimerkki tyynyihin, mihin Youtube-videolla 3090 Suprim X:n purkaja linkkasi tekstissä vs. eBayn perus-bulkkikama:



edit: Mites tämmönen:
edit2: Jaa, tossa tosiaan onkin vaan tuohon hintaan yhtä paksuutta, eikä kaikkia kokoja. Aika kalliiksi tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyykö tästä ketjusta faktaa onko nuo ns. merkki-lämpötyynyt sen parempia ja kannattavampia hankintoja, kuin halvat geneeriset eBay-tyynyt ja vastaavat? Tässä nyt yksi esimerkki tyynyihin, mihin Youtube-videolla 3090 Suprim X:n purkaja linkkasi tekstissä vs. eBayn perus-bulkkikama:



edit: Mites tämmönen:
edit2: Jaa, tossa tosiaan onkin vaan tuohon hintaan yhtä paksuutta, eikä kaikkia kokoja. Aika kalliiksi tulee.

Suosiolla jättäisin nuo kaikkein halvimmat ostamatta, laaduissa on eroja, itse suosin ennemmin merkkituotteita kuin mitälie bulk kamaa.
 
Suosiolla jättäisin nuo kaikkein halvimmat ostamatta, laaduissa on eroja, itse suosin ennemmin merkkituotteita kuin mitälie bulk kamaa.
Mahdollisesti nimettömät tyynyt eivät kestä läheskään yhtä kauan kuin tunnentun valmistajan vaihtoehdot. Muistaakseni osa noista oli käyttökelvottomia jo kuukausien sisällä. Toki käyttökohteetkin vaikuttavat asiaan, mutta kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle jäi melko kasa noita Arcticin tyynyjä kun vähän otin varman päälle. Niitä voisi saada edukkaasti tuosta. Paksuudet 0,5/1/1,5mm. Niistä saanee stackaamalla sopivat paksuudet kuten itse tein.
 
Suosiolla jättäisin nuo kaikkein halvimmat ostamatta, laaduissa on eroja, itse suosin ennemmin merkkituotteita kuin mitälie bulk kamaa.
Tähän kyllä yhdyn täysin! Suoraan ostaa laatu merkkiä, Arctic, Thermal Grizzly yms mitä näitä nyt on.
Toki joutuu sitten alkaa maksamaan aika paljon mitä korkeammalle nämä menevät: W / (m*K)
 
Ei yhtään mitään järkeä riskeerata kallista näyttistä sillä että koittaa säästää pari euroa ostamalla jotain random kiina tyynyjä. Suosiolla vaan laadukasta merkki kamaa.
 
Ja voi veetulla päähän. Painoin lankun CLR_CMOS pinnien painikkeesta, niin nyt ei kone inahdakaan. Tein siis sen kone pois päältä. Ei enää käynnisty.

edit: Vähän sormeilin noita etupaneelin liitinpinnien viereisiä liittimiä - pari SATA- ja USB-liitintä -, mihin luultavasti tuli hipaistua kun kytkin CLR_CMOS-napin, niin lähti toimimaan. Mutta ei edelleenkään resizable BAR -tukea emon asetusten resetoinnin jälkeen. Palautin tosin ennen resetointia USB-tikulle tallentamastani BIOS-asetustiedostosta BIOS:n asetukset. Alla kuvat siitä, miten asetukset eroaa default-asetuksista. Noissa ei liene mitään huomiota herättävää.

20221025_120702.jpg


20221025_120803.jpg

Eli seuraavaksi olisi jäljellä gepun BIOS:n manuaalinen päivitys päälle samaan uusimpaan versioon, mikä siinä on jo.

Ei se GPU:sta voi olla kiinni.

1666826834979.png


Jos en väärin muista niin sulla sanoo että emossa ei ole ominaisuus päällä.
 
Ei se GPU:sta voi olla kiinni.

1666826834979.png


Jos en väärin muista niin sulla sanoo että emossa ei ole ominaisuus päällä.

Tässä uudelleen tuo GPU-Z näkymäni. En itse tiedä asiasta sen enempää kumpaa tuo "resizable BAR enabled in BIOS" tarkoitaa, emoa vain gepua.

1666863847100.png

Joka tapauksessa resizable BAR valinta on BIOS:ssa enabled ja CSM disabled. Toistan, lankku on Asus TUF GAMING Z590-Plus WiFi uusimmalla 1601 BIOS:lla. Että mihinpäin tässä nyt sitten pitäisi olla yhteydessä?
 
Tässä uudelleen tuo GPU-Z näkymäni. En itse tiedä asiasta sen enempää kumpaa tuo "resizable BAR enabled in BIOS" tarkoitaa, emoa vain gepua.

1666863847100.png

Joka tapauksessa resizable BAR valinta on BIOS:ssa enabled ja CSM disabled. Toistan, lankku on Asus TUF GAMING Z590-Plus WiFi uusimmalla 1601 BIOS:lla. Että mihinpäin tässä nyt sitten pitäisi olla yhteydessä?
Laita kuva siitä tuffin bioksen advanced välilehdestä?
 
Tässä uudelleen tuo GPU-Z näkymäni. En itse tiedä asiasta sen enempää kumpaa tuo "resizable BAR enabled in BIOS" tarkoitaa, emoa vain gepua.

1666863847100.png

Joka tapauksessa resizable BAR valinta on BIOS:ssa enabled ja CSM disabled. Toistan, lankku on Asus TUF GAMING Z590-Plus WiFi uusimmalla 1601 BIOS:lla. Että mihinpäin tässä nyt sitten pitäisi olla yhteydessä?
Kröhöm. Itsellä oli joskus muistaakseni asuksen emossa bugi tuossa ominaisuudessa. Mitäpä jos koitat laittaa rebarin emon biosista disabled, sitten bootti ja uudelleen enabled? Itsellä lähti näin toimimaan
 
Laita kuva siitä tuffin bioksen advanced välilehdestä?

Tässä video (kuvattu superwide fullHD:llä - Google saattaa hetken käsitellä sitä):

Kröhöm. Itsellä oli joskus muistaakseni asuksen emossa bugi tuossa ominaisuudessa. Mitäpä jos koitat laittaa rebarin emon biosista disabled, sitten bootti ja uudelleen enabled? Itsellä lähti näin toimimaan

Pitääpä nyt kokeilla tätäkin. Tosin, resizable BAR oli disabled kun lähdin asiaa selvittelemään muutama pvä sitten (kuten myös CSM) kun tukea ei ollut. Väänsin sen siis päälle-asentoon Win 11 Pro -asennuksen jälkeen, minkä tein noin 1-2 vkoa sitten, jos nyt jotain tekemistä asian kanssa. OS:ää en kyllä lähde uudelleenasentamaan tuon vuoksi :D.

edit: Ei mitään vaikutusta. Tässä rB disabloituna mobon BIOS:ssa (kuten myös CSM) (myös NVidia Control Panel näyttää edelleen rB disabled):
rBAR disabled in mobo BIOS.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tässä video (kuvattu superwide fullHD:llä - Google saattaa hetken käsitellä sitä):



Pitääpä nyt kokeilla tätäkin. Tosin, resizable BAR oli disabled kun lähdin asiaa selvittelemään muutama pvä sitten (kuten myös CSM) kun tukea ei ollut. Väänsin sen siis päälle-asentoon Win 11 Pro -asennuksen jälkeen, minkä tein noin 1-2 vkoa sitten, jos nyt jotain tekemistä asian kanssa. OS:ää en kyllä lähde uudelleenasentamaan tuon vuoksi :D.
Vedän nyt ihan spekulaatiolla kun en ole tosissaan siirtynyt win 11 käyttäjäksi.

Mikä se oli se windows 11 turvaominaisuus? Se asentui itseasiassa nyt defaulttina virtuaalikonemoodiin? Windows 11's performance-stealing security feature is now on by default
Jos tuo core isolation ja virtualization on käytössä, niin tarviiko PCI-väylä virtualization supporttia eli tuon SR-IOV bitin päälle?
 
Tässä video (kuvattu superwide fullHD:llä - Google saattaa hetken käsitellä sitä):



Pitääpä nyt kokeilla tätäkin. Tosin, resizable BAR oli disabled kun lähdin asiaa selvittelemään muutama pvä sitten (kuten myös CSM) kun tukea ei ollut. Väänsin sen siis päälle-asentoon Win 11 Pro -asennuksen jälkeen, minkä tein noin 1-2 vkoa sitten, jos nyt jotain tekemistä asian kanssa. OS:ää en kyllä lähde uudelleenasentamaan tuon vuoksi :D.

edit: Ei mitään vaikutusta. Tässä rB disabloituna mobon BIOS:ssa (kuten myös CSM) (myös NVidia Control Panel näyttää edelleen rB disabled):
rBAR disabled in mobo BIOS.jpg
Ok. Onhan se 4g decoding myös päällä biosissa?


Edit. Lauantai kuvakaappauksessa näyttikin olevan. Sille voisi kyllä kokeilla vielä samaa kikkaa. Muuta en keksi..
 
Kävin laittamassa rB:n takas päälle. Above 4G Decoding on myös päällä, kuten videossa näkyy.

Ok. Onhan se 4g decoding myös päällä biosissa?


Edit. Lauantai kuvakaappauksessa näyttikin olevan. Sille voisi kyllä kokeilla vielä samaa kikkaa. Muuta en keksi..

Eli 4G decoding pois päältä ja rB päällä?

edit: 4G decodingin kun ottaa pois päältä, niin koko rB-valinta katoaa BIOS:ssa: Ei vaikutusta rB-tukeen Winukassa.

Pitäisköhän tosta nyt sitten tehdä tiketti Asuksen tukeen?
 
Viimeksi muokattu:
Vedän nyt ihan spekulaatiolla kun en ole tosissaan siirtynyt win 11 käyttäjäksi.

Mikä se oli se windows 11 turvaominaisuus? Se asentui itseasiassa nyt defaulttina virtuaalikonemoodiin? Windows 11's performance-stealing security feature is now on by default
Jos tuo core isolation ja virtualization on käytössä, niin tarviiko PCI-väylä virtualization supporttia eli tuon SR-IOV bitin päälle?

Jaa. Kai tuotakin voisi nyt sitten kokeilla. Taisin tosin aiemmin selvittää, että tuota SR-IOV tukea tarvitaan vain harvinaisissa erityistapauksissa joidenkin spessu-laitteiden tms. kanssa.

edit: Ei vaikutusta. On se perkele. :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Kävin laittamassa rB:n takas päälle. Above 4G Decoding on myös päällä, kuten videossa näkyy.



Eli 4G decoding pois päältä ja rB päällä?

edit: 4G decodingin kun ottaa pois päältä, niin koko rB-valinta katoaa BIOS:ssa: Ei vaikutusta rB-tukeen Winukassa.

Pitäisköhän tosta nyt sitten tehdä tiketti Asuksen tukeen?

Kyllä toi mielestäni on asuksen ongelma. Selvästi emosta se RB ei mene päälle jonka GPU-Z myös kertoo.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 248
Viestejä
4 863 159
Jäsenet
78 632
Uusin jäsen
MkR88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom