Aamulla kun loppui yövuorot niin olen tutkaillut asiaa tarkemmin että mitähän on mahdollisesti mulla tapahtunut? Pohjustetaanpas lisää rautaani.
Seasonic sanoo 1250W PSU:lleni:
PCIe (8/6 pins) | 10 | 5 x 550 + 100 mm - modular |
Eli liittimiä kyllä piisaa enemmän kuin laki sallii, kummiskin kyseessä 300€ virtalähde. Virtikseeni ei saa yhtään "normaalia" PCIe 8pin tai 6+2pin liitintä kiinni.
Powerissa on omat liittimet MB:lle, pari PCIe liitintä jotka tarkoitettu CPU:lle jne... sen omat kaapelit SATA-laitteille virtiksen omine liittimineen, kaikki merkattu poweriin että mitkä on tarkoitettu Emolevylle + CPU:lle + SATA laitteille jne. ja lisäksi kuusi erillistä syöttöä PCIe:lle ulkoisiin syöttöihin.
Eli powerilla voisi kaiken muun lisäksi syöttää esimerkiksi 3kpl näytönohjaimia joille kaikille riittää 2 x PCIe virransyöttö, eli yhteensä 6 x PCIe virransyöttö (+12V) omiensa standardien mukaisesti, eli jokaisesta piuhasta se 150W voidaan saada standardin mukaisesti. Täysin erikseen olisi jokaiselle esimerkkini kolmelle näyttikselle väylän kautta maksimi 75W syötettävä teho.
Eli yhteensä 6 PCIe syöttöä, joita varten on virtiksessäni 3-liitintä, joihin ei normaali 6+2 tai 8 pinninen liitin mene koska PSUn liitin on 12-pinninen.
Jokainen ulostulon liitin sisältää ulostulot kahdelle PCIe laitteelle (kaikki kaapelit ovat AWG16 -standardia) eli joten niin Seasonic saa ulos poweristaan 6kpl PCIe lähtöjä jotka tarvitsevat sitä oikeaa tehoa (W) eli amppeereita (A) ulos...
Yhteenvetona : 3x12pin = 36pin ulos +12V. Joista kummiskin voit kuluttajana ottaa ulos 48pin edestä virtaa ulos, siis kaikki pinnit tarjoavat +12V.
Todennäköisesti yksikään Seasonic insinööri ei ole ikinä olettanut että joku voisi tarvita ottaa ulos tehoa kuten minä, vaikkakin otin ulos powerista vain näyttiksille 5xPCIe, reaalikulutus yhteensä 380-400W (2 näyttistä yht. 350W sekä muu kone idlessä about 30-50W) louhiessani... pelatessani tosin 3080 piikkinä päälle 400W + 2080TI taustalla louhiessa +133W sekä loppukone pelatessa ehkä 200-250W... siltikin loppu kulutus vain siellä 800W paikkeilla huipuissaan, about 2 kertaa viikossa 3-5 tunnin ajan... ja noi siis piikki kulutuksia eikä mtn. jatkuvia kulutuksia jotka nostavat komponenttien lämpöä.
Tutkin 3080 mikroskoopilla töissä ja nyt se on kiinni samassa powerissa, hieman eri sloteista vaan PCIe virransyöttö (kortti imee 3 PCIe piuhaa)... Mainannut nyt yli 2 tuntia ~10% kovemmilla asetuksilla kuin aiemmin.
Ja kuten screenshotistani näkee...
> ~102MH/s @ 233W
... ja kaikki clean laskuina ...
< alkuperäisillä muistien lapuilla...olisi tossa vieressä 12W/***** lappuja sekä 9W/****** lappuja takapuolelle pelkästään johtamaan PCB:n lämpöä paremmis pois.
Unohdin vielä mainita että olen mittaillut nyt uudelleen mainatessa eniten tehoa imevästä fyysisestä liittimestä lämpöjä laser-mittarilla ja nytkin yli 1h mainauksen jälkeen lämmöt ovat liittimen sisällä/piuhassa ~32C.
Epäilen sulamisieni syyksi huonoja alkuperäisiä kaapeleita jotka huonontuneet tässä 5 vuoden aikana, tai sen huonosti suunniteltua virransyötön kapasiteetin jakoa.
No, seuraava powerini tullee olemaan joku Platinium Corsair, +1KW...