NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Vaatii päivityksen, Utility välilehdeltä Dragon Center tai Live Update sovelluksilla pitäisi hoitua.

Nuo eivät kyllä löytäneet mitään päivitystä. Olisko jollain 3080 Gaming x trion omistajalla kertoa mikä BIOS versio käytössä SAM tuella?
 
Onkos tuo 1900mhz/900mV sellainen perus linja mitä voisi curve editorilla lähteä tavoittelemaan 3090 tapauksessa vai eroaako coren kulku yleisesti 3080 ja 3090 välillä paljon?

Ei mun näkemyksen mukaan poikkea toisistaan kulun puolesta mitenkään ratkaisevasti. Power limitti useimmissa tapauksissa hieman ahdistavampi 3090:llä, joten tuo 900mV:kin saattaa olla liikaa RT-peleissä tms. Itse päädyin 3090 TUF OC:lla 1905MHz/843mV.
 
Nuo eivät kyllä löytäneet mitään päivitystä. Olisko jollain 3080 Gaming x trion omistajalla kertoa mikä BIOS versio käytössä SAM tuella?
Kokeilin omallani, niin joutuu tosiaan hyppimään "piilotetulle" BIOS update välilehdelle, jotta se löytyy

Näyttökuva 2021-04-25 123652.png
 
Toki tuossa joutunee virtalähteen vaihtamaan, kun en strixiä menisi käyttämään 650w:n virtalähteellä, mutta muuten tosiaan onni onnettomuudessa. :thumbsup: :D
Optimitilanteessa olisi tosiaan RM650x:n sijaan vastaava 750 tai 850 wattinen. Huonolaatuisella 650 wattisella ei toimisi.

Mutta tuollainen [3700x, 3080 Strix OC] kokoonpano vakiona ottanee noi 450 wattia seinästä, eli komponenteille menee ehkä 400 wattia? Siinä on 250 laadukasta wattia vielä piikeille ihan speksien valossa ja kenties vähän yli käytännössä. En itse lähtisi pistämään uutta virtistä, ellei kellotushimoja löydy. :geek:

(Jonkunlainen lähde janoisemmalla prossulla, yhteensä 470 wattia. Itse mitannut vakio 8700k/3080TUF-setillä vajaat 450 wattia seinästä.)
 
Kokeilin omallani, niin joutuu tosiaan hyppimään "piilotetulle" BIOS update välilehdelle, jotta se löytyy

Näyttökuva 2021-04-25 123652.png

Joo kiitos nyt onnistui. Meni jotenkin jumiin tuolta Dragon centerin kautta päivittäessä. GPU Z ei näyttänyt mitään bios versiota. Toinen näyttö pimeänä yms. sekoilua. Onneksi Nyt vaikuttaisi toimivan. 94.02.42.00.FB Sisässä. Tässä ilmeisesti on nyt tuo SAM tuki?
 
Joo kiitos nyt onnistui. Meni jotenkin jumiin tuolta Dragon centerin kautta päivittäessä. GPU Z ei näyttänyt mitään bios versiota. Toinen näyttö pimeänä yms. sekoilua. Onneksi Nyt vaikuttaisi toimivan. 94.02.42.00.FB Sisässä. Tässä ilmeisesti on nyt tuo SAM tuki?
Laita päälle ja kokeile?
 
Optimitilanteessa olisi tosiaan RM650x:n sijaan vastaava 750 tai 850 wattinen. Huonolaatuisella 650 wattisella ei toimisi.

Mutta tuollainen [3700x, 3080 Strix OC] kokoonpano vakiona ottanee noi 450 wattia seinästä, eli komponenteille menee ehkä 400 wattia? Siinä on 250 laadukasta wattia vielä piikeille ihan speksien valossa ja kenties vähän yli käytännössä. En itse lähtisi pistämään uutta virtistä, ellei kellotushimoja löydy. :geek:

(Jonkunlainen lähde janoisemmalla prossulla, yhteensä 470 wattia. Itse mitannut vakio 8700k/3080TUF-setillä vajaat 450 wattia seinästä.)
Siis jos tuota on kellottamassa yhtään niin en menisi pelkällä 650 virtiksellä. Pelkkä kortti vie kuitenkin sen 450 wattia + virtapiikit.
 
Siis jos tuota on kellottamassa yhtään niin en menisi pelkällä 650 virtiksellä. Pelkkä kortti vie kuitenkin sen 450 wattia + virtapiikit.

Ei se vie mitään 450w jos ei koske Power slideriin. Varsinkin, jos vielä alivoltittaa, niin toi 650w varmaan riittänee ihan ok.
 
Ei se vie mitään 450w jos ei koske Power slideriin. Varsinkin, jos vielä alivoltittaa, niin toi 650w varmaan riittänee ihan ok.
Nyt puhuttiinkin kellottamisesta. Aika järjetöntä näitä ampere kortteja on kellottaa jos ei meinaa koskea powerslideriin tai alivoltittaa niinkuin vege mainitsi(ja siltikin kortti hakkaa powerlimittiin jos meinaa hakea ylikellotusta sen avulla) Tai saahan sitä laittaa kelloja lisää ja ihmetellä kun kortti hakkaa powerlimittiin entistä kovempaa. Tuo Strix vain sattuu olemaan kortti joka ostetaan paremman virransyötön/kellottuvuuden vuoksi, jos powerlimittiin koskeminen ei kiinnosta niin tuf on aina parempi vaihtoehto. Toki tässä tapauksessa kun päivitys oli ilmainen niin kannattaa se ottaa jo pelkän jälleenmyyntiarvon vuoksi.
 
Joo kiitos nyt onnistui. Meni jotenkin jumiin tuolta Dragon centerin kautta päivittäessä. GPU Z ei näyttänyt mitään bios versiota. Toinen näyttö pimeänä yms. sekoilua. Onneksi Nyt vaikuttaisi toimivan. 94.02.42.00.FB Sisässä. Tässä ilmeisesti on nyt tuo SAM tuki?
CSM pitää sitten kanssa vissiin Biosista disabloida, että toimii.
 
CSM pitää sitten kanssa vissiin Biosista disabloida, että toimii.

Pitääkös tuo disabloida ennen Windowsin uudelleen asennusta? Joskus ainakin muistelisi että nvme levylle asentaessa windowssia piti olla pois tai sitä ei enään jälkeenpäin voinut muuttaa
 
4k hörpää watteja urakalla, 3080 Strixiä ajellut 2070mhz@1.000v ja +400w menee toistuvasti.

Aiemmin testissä kävi Ventus 3080. 320w rajoitus kuristi 4k kellot jopa 1800mhz puolelle paikoittain vaikka alivoltitteli.
 
Pitääkös tuo disabloida ennen Windowsin uudelleen asennusta? Joskus ainakin muistelisi että nvme levylle asentaessa windowssia piti olla pois tai sitä ei enään jälkeenpäin voinut muuttaa
Jotenki taitaa joo voida käydä niin, että ei pysty disabloimaan, jos asennus on mennyt tietyllä tavalla. Varmaan parempi joo ennen WIndowsin asennusta disabloida varmuuden vuoksi.
 
Piti se tietenkin aktivoida, kun BIOS-päivitykset jo tein. GPU-Z näyttää Resizable BAR Enabled. Vähän koetin katsoa, nopeuttiko konetta. :)

EDIT 2: Samaa luokkaa oleva havainto kuin mitä itse huomasin. 4K Average frame rate 58->61. :)
"Resizable BAR is a little more effective at 4K. ".
Monella pelillä huonommat fps:t alemmilla tarkkuuksilla (1080p ja 1440p) Resizable BAR enabloituna.

1440p, 3080 ja I7-8700K (yllättävää kyllä z370 saa ainakin MSIllä biosupdaten jolla bar toimii.)
Assassins Creed Valhalla nousi Benchmarkeissa 89fps -> 97fps (huom oli custom grafiikat eli ei kaikki tapissa). 8% lupasi tuolle pelille nvidian mainokset eli aika lähelle tuo kyllä ainakin tuolla resolla meni.
 
CSM pitää sitten kanssa vissiin Biosista disabloida, että toimii.
Pitääkös tuo disabloida ennen Windowsin uudelleen asennusta? Joskus ainakin muistelisi että nvme levylle asentaessa windowssia piti olla pois tai sitä ei enään jälkeenpäin voinut muuttaa

Windows 10:iä asennettaessa valitaan GPT silloin kun osiotyypin vaihtoehtoina ovat MBR (Master Boot Record) ja GPT (GUID Partition Table). CSM:n (Compatibility Support Mode) voisi sitten disabloida vaikka myöhemmin, mikäli niin tarvitsee esim. Resizable BAR:in aktivointia varten. Ja saakohan Windows 10:iä edes asentaa MBR-levylle (en ole yrittänyt).
 
Mulla ainakin Windows 10 jossain vaiheessa päivitti boottilevyn MBR->GPT omia aikojaan mitään kyselemättä. Varmaankin teki sen MBR2GPT ohjelman avulla, joka tulee win10:n mukana.

Nykyinen Windows-asennus on siis vuodelta 2008. Kivasti rullaa silti edelleen, joten mikäs tässä tarve uudelleen asentaa..? Ei mikään.
 
....
Nykyinen Windows-asennus on siis vuodelta 2008. Kivasti rullaa silti edelleen, joten mikäs tässä tarve uudelleen asentaa..? Ei mikään.

Kauas on tultu Windows 95/98/ME ajoista :D Hyvin tuo windows 10 kyllä pyörinyt vaikka tullutkin asennettua pariin kertaa näiden vuosien aikana uudelleen.

--------------------

Olikos nuo muistien yli 100asteen junction tempit "ongelma" edelleen vai onko enempi louhijoiden robleema? Takuu keissiksi nuo tuskin ainakaan menevät vai onko nuo ongelma vasta kun Afterburnerilla painaa kovemmat muistikellot sisään (3090 Tuf) nyt kysymys.
 
Osaisko joku neuvoa mitenkä MSI Afterburnerilla Asus GeForce RTX 3090 ROG Strix - OC Edition 24GB näytön ohjain undervoltataan , olen laittanut MSI Afterburnerin General välilehdestä päälle Unlock voltage ja Unlock voltage monitoring pitääkö olla myös Force constant voltage päällä ja Fan sivulta olen laittanut päälle Enable user defined automatic fan control , noilla asetuksilla olen säätänyt ja tallettanut Heaven Bencmark ohjelman vakaanapyöriväksi noin 837mV ja 1860Mhz mutta silti muutamissa peleissä esim . Chernobylite lämmöt nousee noin 70asteeseen ja puhaltimet huutaa noin 2000rpm , kotelo - on mulla Fractal Desin Define R5 ATX Full , edessä 2kpl. 120mm sisään ilmaa , 1kpl 120mm pohjassa sisään ilmaa ja takana 1kpl 120mm ulos ilmaa.
Toinen asia viellä onko kellää kokemusta tällaisesta kotelosta Lian Li O11 Dynamic ROG Certifield ikkunallinen E-ATX kotelosta , onko kotelo mitenkä -äänekäs/hiljainen , sopiiko koteloon Noctua NH-D15 165mm prossu jäähy etttei ota kylki - ikkunaan kiinnii , valmistajan mukaan sopis 167mm prossu jäähy.
 
Kauas on tultu Windows 95/98/ME ajoista :D Hyvin tuo windows 10 kyllä pyörinyt vaikka tullutkin asennettua pariin kertaa näiden vuosien aikana uudelleen.

--------------------

Olikos nuo muistien yli 100asteen junction tempit "ongelma" edelleen vai onko enempi louhijoiden robleema? Takuu keissiksi nuo tuskin ainakaan menevät vai onko nuo ongelma vasta kun Afterburnerilla painaa kovemmat muistikellot sisään (3090 Tuf) nyt kysymys.
Enemmän se on louhijoiden ongelmia kun pitää jatkuvasti ajatuttaa muistia siinä rajoilla. Mutta tuskin se pelatessakaan oo mikään hirveän hyvä juttu mutta sitä tuskin kumminkaan tehdään 247. Kesä helteillä homma voi sitten ollakkin jo ihan toinen jos muistit käy nyt jo 100-110 välillä.

En tiiä onko nyt oikee paikka kysellä mutta jos warzonea pelaavia täältä löytyy niin miten toi DLSS on vaikuttanut suorituskykyyn 3080/90?
 
Undrervoltingia varten ei tarvitse säätää kuin voltti/Hz käyrää.

Itselläni kävi tuollainen näyttis parin viikon ajan omistuksessa. Alivoltit taisi olla jtn 0.87V/n. 1950mhz. Lämmöt pörräili 55-63 C välissä peleissä. Powerlimitin rajoitin johonkin n. 420W.

Jos annat koko powerlimitin tuolle kortille käyttöön niin varmasti lämpiää tiukemmissa paikoissa. Tuolla 480W limitillä alivolteillakin nousi lämmöt 85C benchmarkeissa. Itselläni on Lian li pc 011 dynamic jossa 6kpl 120mm puhalsi sisään ja 3kpl ulos.

Kotelosta: jos valmistaja antaa 167mm tilan CPU coolerille, voi tähän luottaa. On varmasti ns lasissa kiinni, mutta väitän mahtuvan. Itse suosittelisin kuitenkin tuon kotelon kanssa AIO-jäähyjä. Jos käytät jotain kiveä, joka on jo valmiiksi lämpöisen puoleista sorttia, ei alapuolella kiukaana hehkuva 3090 juuri auta asiaa.
 
Enemmän se on louhijoiden ongelmia kun pitää jatkuvasti ajatuttaa muistia siinä rajoilla. Mutta tuskin se pelatessakaan oo mikään hirveän hyvä juttu mutta sitä tuskin kumminkaan tehdään 247. Kesä helteillä homma voi sitten ollakkin jo ihan toinen jos muistit käy nyt jo 100-110 välillä.

Itse huomasin muistien kuumumisen, kun käytin shakkiengineä Lc0 (Leela Chess Zero), joka käyttää GPU:ta analysointiin lähes 100 prosentin kuormituksella. Sen takia laitoin RTX3080:lle hieman alikellotusta (ei vaikuttanut 3DMarkin tulokseen kuin 1-2 prosenttia), jolla sain GPU:n lämpötiloja laskettua täyden kuormituksen tilanteessa lähes 10 asteella ja lisäksi sähkötehon maksimi tuli noin 100 wattia alemmaksi. Lisäksi vaihdoin kaksi kotelotuuletinta tehokkaampiin. Aiemmin Corsair-virtalähteen tuuletin käynnistyi täydellä kuormalla, mutta ei enää.
 
Enemmän se on louhijoiden ongelmia kun pitää jatkuvasti ajatuttaa muistia siinä rajoilla. Mutta tuskin se pelatessakaan oo mikään hirveän hyvä juttu mutta sitä tuskin kumminkaan tehdään 247. Kesä helteillä homma voi sitten ollakkin jo ihan toinen jos muistit käy nyt jo 100-110 välillä.

En tiiä onko nyt oikee paikka kysellä mutta jos warzonea pelaavia täältä löytyy niin miten toi DLSS on vaikuttanut suorituskykyyn 3080/90?

Itsellä ihan BF V pelatessa Suprim 3080 X heittää mem junctioniksi 106 astetta
 
Laitoin jo tonne kryptopuolelle mutta tännekin: gelidin 1.5mm 15W/mk padit saapuivat vihdoin ja asennuksen jälkeen huiput 76C luokkaa mainatessa, pelikäytössä tuskin 70 rikki. Kortti vesillä mutta alkuperäisillä bykskin pädeillä oltiin 110C niin tuo -34C on ihan mukava :tup:.
 
Laitoin jo tonne kryptopuolelle mutta tännekin: gelidin 1.5mm 15W/mk padit saapuivat vihdoin ja asennuksen jälkeen huiput 76C luokkaa mainatessa, pelikäytössä tuskin 70 rikki. Kortti vesillä mutta alkuperäisillä bykskin pädeillä oltiin 110C niin tuo -34C on ihan mukava :tup:.
Nyt vaikuttaa kunnolliselta! Mistäs noita fiksusti saa? Ei taida olla suomessa tarjolla?
 
Nyt vaikuttaa kunnolliselta! Mistäs noita fiksusti saa? Ei taida olla suomessa tarjolla?
Rumbahan oli sitä luokkaa itellä että eka täältä io techistä joltain sain napattua 1mm paksusia padeja kun ylimääräsinä möi, mutta ne olivat liian ohuet. Sitten tilailin amazonilta ja voisin vannoa että tilasin 1.5mm paksuutta mutta lähettivät 1mm. Lopulta gelidin omasta kaupasta (gelidstore) sain tilattua, tullissa vielä kävi ja kesti toimituksessa kuukausi :beye:, vaikka luvattu aika oli 5-8 arkipäivää. Nohh nyt on täällä sentäs ja on hyvä mieli.
 
Rumbahan oli sitä luokkaa itellä että eka täältä io techistä joltain sain napattua 1mm paksusia padeja kun ylimääräsinä möi, mutta ne olivat liian ohuet. Sitten tilailin amazonilta ja voisin vannoa että tilasin 1.5mm paksuutta mutta lähettivät 1mm. Lopulta gelidin omasta kaupasta (gelidstore) sain tilattua, tullissa vielä kävi ja kesti toimituksessa kuukausi :beye:, vaikka luvattu aika oli 5-8 arkipäivää. Nohh nyt on täällä sentäs ja on hyvä mieli.
Jooh, vaikeelta kuulostaa. :D Laitoin juuri Jimmssille pyynnön ottaa noita valikoimiin, kun ei vielä ole edes varmuutta mitä paksuutta tarvitaan, kun oman näyttiksen blokki on vielä esituotantovaiheessa.
 
Jooh, vaikeelta kuulostaa. :D Laitoin juuri Jimmssille pyynnön ottaa noita valikoimiin, kun ei vielä ole edes varmuutta mitä paksuutta tarvitaan, kun oman näyttiksen blokki on vielä esituotantovaiheessa.
Taidettiin raxaman kanssa kysästä noita aikasemminkin jimmyltä mutta oli tough luck kuulemma:confused2:. Tyytyväisesti maksaisin jotain HV-katetta jimmssille jos heillä olisi varastossa (16.5$ gelidillä niin jimms voisi vaikka veloittaa piruuttaan 25€ ja vaikka kirpasis niin ostaisin jos olisi varastossa)
 
Taidettiin raxaman kanssa kysästä noita aikasemminkin jimmyltä mutta oli tough luck kuulemma:confused2:. Tyytyväisesti maksaisin jotain HV-katetta jimmssille jos heillä olisi varastossa (16.5$ gelidillä niin jimms voisi vaikka veloittaa piruuttaan 25€ ja vaikka kirpasis niin ostaisin jos olisi varastossa)
Noh, ehkä siellä kiinnostutaan jos riittävästi tulee ajan mittaan kyselyitä. :D
 
Taidettiin raxaman kanssa kysästä noita aikasemminkin jimmyltä mutta oli tough luck kuulemma:confused2:. Tyytyväisesti maksaisin jotain HV-katetta jimmssille jos heillä olisi varastossa (16.5$ gelidillä niin jimms voisi vaikka veloittaa piruuttaan 25€ ja vaikka kirpasis niin ostaisin jos olisi varastossa)
Joo kyllähän sitä Jimmsiltä kyseltiin, ei kuulemma oo mitään kautta saatavilla eikä noita casekingiltäkään tosiaan löydy. Amazonista tai Gelidiltä suoraan, kalliitahan noi on ku mikä mut toisaalta ite oon kanssa selvinny Arcticin padeilla ihan hyvin toistaseks, muutaman kuukauden nyt ollu 68c lämmöt max muisteille et ihan hyvänäkin noi Arcticit säilyny.

Kortti tosin moran nupissa et sinänsä sietääkin olla viileät muistipiirit :dead:
 
Vähän kyllä kuulostaa kovalta toi sun lämpötila. Mulla ei käy samalla kortilla kun maks 89c. Toivottavasti kopan ilmanvaihto kunnossa.

Taitaa olla lämpötyynyt miten sattuu kuten joku aikaisemmin laittoi kuvaakin.. Menee Jimmsille RMA -käsittelyyn. Ilmanvaihto kopassa pitäisi olla kunnossa.
 
Taitaa olla lämpötyynyt miten sattuu kuten joku aikaisemmin laittoi kuvaakin.. Menee Jimmsille RMA -käsittelyyn. Ilmanvaihto kopassa pitäisi olla kunnossa.
Onneks noita suprimeja tulee sitä vauhtia että tuskin joudut kauaa odottamaan. En ehkä itse olis millään muulla mallilla lähtenyt tekemään rmata vaan vaihtanut sitten itse ne tyynyt.
 
Nyt kun lämpötyyny keskustelu on kuumimmillaan niin mites noi alphacoolin blokin mukana tulevat lätkät suoriutuu yleisesti? Meinaan, että onko viisasta tilata suoraan jo parempia vai pärjääkö niillä?
 
Nyt kun lämpötyyny keskustelu on kuumimmillaan niin mites noi alphacoolin blokin mukana tulevat lätkät suoriutuu yleisesti? Meinaan, että onko viisasta tilata suoraan jo parempia vai pärjääkö niillä?
Yleensä noitten blokkien kanssa tulevat padit OK, mutta ainakin bykskin mukana tulleet olivat jotenkin alimitoitettuja gddr6x lämpökuormaan, hikoilivat jotain litkua ulos niistä joka johti niiden käyttökelvottomuuteen, lämmöt karkasi parissa viikossa
 
Nyt kun lämpötyyny keskustelu on kuumimmillaan niin mites noi alphacoolin blokin mukana tulevat lätkät suoriutuu yleisesti? Meinaan, että onko viisasta tilata suoraan jo parempia vai pärjääkö niillä?
Ai alphacoolin blokkien mukana tulevat? No riippuu mikä kortti. Jos sulla on Asus (Strix tai TUF) niin voit googlella kattoa et oho, alphacoolilla on jotain kämminpoikasta käyny kun sen blokin mukana tulee väärän kokoset tyynyt muisteille. Omassa TUFin blokissa tuli 1mm tyynyt, ois pitäny olla 1,5mm. 1mm tyynyillä lämmöt +100c samontein, 1,5mm tyynyillä toi max 68c.

huppista.
 
Gelidiä tilaukseen vaan :tup:. Sain jonkun ihme refulinkin sieltä jota spämmii sähköpostiin jolla saisi 15% alennuksen, jaan sen nyt tähän jos jotakuta kiinnostaa. HUOM refukoodi vaikka en tiedä mitä itse tästä hyödyn, mutta jollekin 15% alennus gelidstore.com:
FRIEND-KF2DSG2
Voimassa ilmeisesti 29. asti
 
Nyt kun lämpötyyny keskustelu on kuumimmillaan niin mites noi alphacoolin blokin mukana tulevat lätkät suoriutuu yleisesti? Meinaan, että onko viisasta tilata suoraan jo parempia vai pärjääkö niillä?
Kyllä ne yleensä kohtuu OK on, mutta itse kyllä ajattelin Gelidin Ultimatet heittää väliin suorilta, kunhan nyt ensin alphacool saa GameRockin blokin ensin valmistukseen ja tietää minkä paksuista mattoa tarvii.
 
Nyt puhuttiinkin kellottamisesta. Aika järjetöntä näitä ampere kortteja on kellottaa jos ei meinaa koskea powerslideriin tai alivoltittaa niinkuin vege mainitsi(ja siltikin kortti hakkaa powerlimittiin jos meinaa hakea ylikellotusta sen avulla) Tai saahan sitä laittaa kelloja lisää ja ihmetellä kun kortti hakkaa powerlimittiin entistä kovempaa. Tuo Strix vain sattuu olemaan kortti joka ostetaan paremman virransyötön/kellottuvuuden vuoksi, jos powerlimittiin koskeminen ei kiinnosta niin tuf on aina parempi vaihtoehto. Toki tässä tapauksessa kun päivitys oli ilmainen niin kannattaa se ottaa jo pelkän jälleenmyyntiarvon vuoksi.

No ei se alivoltittaminen ole mitenkään typerää, vaikka ei koskisi Power slideriin. Toki sitä voi sen verran nostaa, että ollaan esim. 400W tasolla, mutta ei ole kyllä mikään pakko sinne 480W sitä hinata. Lämmöt tippuu ja kellot nousee, kun alemmilla voltilla saadaan se tavoite kellotaajuus (esim 1900MHz). Toki se jossain vaiheessa lyö limittiin, jos hakee jotain Max kellotaajuuksia. Toisaalta esim. tommosella 100MHz erolla coren taajuudessa ei ole juuri merkitystä pelatessa. Omien testien mukaan Ehkä 2 FPS tulee parhaimmillaan lisää jos FPS pyörii jossain 70:n paikkeilla. Toki se FPS gaini on vähän isompi, kun FPS lukemissa mennään yli 100:n mutta siinö vaiheessa sillä on taas vähemmän merkitystä.

Kikkelimarkit on sitten asia erikseen ja niissä saadaan toki kellittelysta enemmänkin iloa. Peli käytössä on parasta etsiä korkein vakaa ja mahdollisimman heilumaton kellotaajuus esim 0,850mV tai 0.9mV ja pitää Power limitti maltillisena. Tuolloin saa lämmöt alemmas ja koneen tuuletusta voi pitää hiljasemmalla.
 
Sellasta vesiblokkia sitten EK:lta, noh kaippa tuon joku näön vuoksi ostaa :)

Ei oo Nvidia yllättäen ottanu kantaa näihin muistilämpöihin.

 
Jäi harmittamaan korkeat VRAM lämmöt Gigabyten Gaming OC 3090 kortilla. Vaihdoin Thermal Grizzlyn Minus Pad 8 tyynyt -> Thermalright Extreme Odyssey padeihin ja VRAM-lämmöt tippu noin 6 C ja GPU lämmöt 4 C. Eli kannattaa pistään suoraan niin hyvät padit ku löytyy noille muisteille. Thermalright Extreme Odysseyn pitäis olla 12.8 w/mk padia. Grizzlyn MinusPad 8 on vaan 8 w/mk.

Nyt mainatessa VRAM-lämmöt saa optimoinneilla sinne 90 C tuntumaan. Vakiona käy toki kuumempana ja VRAM-lämmöt nousee 98-100 C tasolle.

GPU käy Furmarkilla 68 C lämpimänä täydessä rasituksessa.
 
Tuli tämmönen mielestäni erittäinkin pätevä video Youtubessa vastaan jos muut tätä projektia suunnittelee myös.



Tämän videon saattelemana uskallan ehkä itsekin ryhtyä tähän vähän luottavaisemmin mielin.
Tahnoja tullut vaihdettua kyllä korttien sisään, mutta pädejä ei ole ollut tarvetta vaihtaa vielä kertaakaan ja ei varsinkaan näin kalliiseen korttiin.

Onnistuin kylläkin kusemaan ensimmäisen pädien tilauksen siinä mielessä että tilasinpas ne Aliexpressistä vanhaan osoitteeseen ja kaiken lisäksi eivät ole edes liikahtaneet vielä Kiinan päädystä vaikka tilauksesta päälle 2vko.
Lähettäjän mukaan lähtenyt pakettina eli ei auta kun toivoa että olisi sitä luokkaa ettei mene postiluukusta sisään.

Tästä turhautuneena laitoin Amazonista uuden tilauksen sisään hetki sitten.
Jos sitten joskus Kiinasta saapuvat nuo toiset niin paiskaan vaikkapa myyntiin, luulis kelpaavan kun kesä tuloillaan :lol:

Amazonin toimitusajan mukaan pääsisi ens vklp jo väkertelemään :geek:
 
  • Tykkää
Reactions: VVS
Tuli tämmönen mielestäni erittäinkin pätevä video Youtubessa vastaan jos muut tätä projektia suunnittelee myös.



Tämän videon saattelemana uskallan ehkä itsekin ryhtyä tähän vähän luottavaisemmin mielin.
Tahnoja tullut vaihdettua kyllä korttien sisään, mutta pädejä ei ole ollut tarvetta vaihtaa vielä kertaakaan ja ei varsinkaan näin kalliiseen korttiin.

Onnistuin kylläkin kusemaan ensimmäisen pädien tilauksen siinä mielessä että tilasinpas ne Aliexpressistä vanhaan osoitteeseen ja kaiken lisäksi eivät ole edes liikahtaneet vielä Kiinan päädystä vaikka tilauksesta päälle 2vko.
Lähettäjän mukaan lähtenyt pakettina eli ei auta kun toivoa että olisi sitä luokkaa ettei mene postiluukusta sisään.

Tästä turhautuneena laitoin Amazonista uuden tilauksen sisään hetki sitten.
Jos sitten joskus Kiinasta saapuvat nuo toiset niin paiskaan vaikkapa myyntiin, luulis kelpaavan kun kesä tuloillaan :lol:

Amazonin toimitusajan mukaan pääsisi ens vklp jo väkertelemään :geek:



Gigabyte 3090 aukes vähän helpommin, mutta muuten vaikuttaa aika samanlaiselta operaatiolta. Ja ei sitä kannata liikaa jännitellä, ei se kortti kovin herkästi mene paskaksi. Tietenkin huonoa tuuria voi olla jne., mutta aika kevyttä askartelua tuo padien vaihto on.
 
RGB-, ja tuuletinliittimet on pieniä ja usein tiukassa, ja kaikenlisäksi piuhat on lyhkäsiä, niin niitä kannattaa varautua kampeamaan esim. pienellä talttapäällä. Muuten korttien availu on hyvin yksinkertainen operaatio.
 
  • Tykkää
Reactions: VVS
Toi 3080 Suprim X avaaminen oli hyvin helppo homma ja liittimetkin lähti helposti irti. Ainoa mitä kantsii tehdä on laittaa muistiin mikä ruuvi on mistäkin, kun ainakin paria eri kokoa löytyy backplatesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom