9 luku
Postiyrityksen vastuu
49 §
Postiyrityksen vastuu
Postiyritys vastaa vahingosta, joka aiheutuu postin lähettäjälle tai saajalle lähetyksen viivästymisestä, katoamisesta tai vahingoittumisesta.
Jos lähetys on viivästynyt, oikeus korvaukseen on lähettäjällä tai vastaanottajalla, joka on kärsinyt vahingon viivästyksestä.
Jos lähetys on kadonnut, oikeus korvaukseen on lähettäjällä.
Jos lähetys on vahingoittunut, oikeus korvaukseen on:
1) postin lähettäjällä siihen saakka, kun lähetys on luovutettu vastaanottajalle; tai
2) postin vastaanottajalla siitä lähtien, kun hän on ottanut lähetyksen vastaan.
Postiyrityksen vastuu alkaa postin lähettäjän jätettyä lähetyksen keräilypisteeseen tai muulla tavalla postiyrityksen kuljetettavaksi. Vastuu päättyy, kun lähetys on sovitun toimitustavan mukaisesti joko jätetty postin saajan jakelulaitteeseen tai -rakennelmaan tai luovutettu postin saajalle tai hänen edustajalleen taikka kun luovutuksesta on saatu tarvittava kuittaus.
Postin sivuilta:
"Vahingonkorvauksen edellytyksenä on, että voimme todeta vahingon aiheutuneen lähetyksen ollessa meidän vastuullamme. Aiheutunut vahinko vahvistetaan tosittein. "
Todellisuus:
Vahingonkorvauksen hakeminen on käytännössä haasteellista juuri, kuten Postin sivuilla mainitaan, koska täytyy todistaa, että kyseessä on ollut juuri tietty kuljetusliike (kuljetusliikkeitä voi olla paketille monia), millä välillä paketti on kadonnut. Jos tätä ei pysty asiakas itse todistamaan, on vaikea saada mitää korvausta.