NVIDIA GeForce RTX 30 -sarjan saatavuus- ja tilausseuranta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rusna
  • Aloitettu Aloitettu
Se on ihan jokaisen oma asia haluaako alkaa asiaa selvittämään. Aika selkeä hinta vedätys olisi kyseessä, jos 4kk odottelun jälkeen tilaus perutaan sillä perusteella, että sitä 739€ tai 759€ korttia ei enään saa ja pyydetään tekemään uusi tilaus 1000€ kortista. B2B puolella pätee myös ihan sitovat sopimukset, ei me missään lähi-idässä eletä.

Kukaan jälleenmyyjä ei noita kortteja sitovilla sopimuksilla saa, kuten tätä ketjua seuraamalla on selvinnyt. Ja mitäs sitten teet jonain jimmynä tai troniccina? Lähdet riitelemään välimiesoikeuteen johonkin Lontooseen?
 
Kukaan jälleenmyyjä ei noita kortteja sitovilla sopimuksilla saa, kuten tätä ketjua seuraamalla on selvinnyt. Ja mitäs sitten teet jonain jimmynä tai troniccina? Lähdet riitelemään välimiesoikeuteen johonkin Lontooseen?
Datatronicin työntekijä muistaakseni ilmoitti, että heillä ei edes ole kirjallista sopimusta tukkurin kanssa. Suullinen sopimus on tietysti yhtä pitävä, mutta hankala todistaa. Yritysten oma asia miten tilanteen käsittelevät ja riskinsä siinäkin on. Kuluttajalle asian hoitaminen on ilmaista, kun yritysten välinen selvittely oikeudessa voi tulla melko kalliiksi.
 
Datatronicin työntekijä muistaakseni ilmoitti, että heillä ei edes ole kirjallista sopimusta tukkurin kanssa. Suullinen sopimus on tietysti yhtä pitävä, mutta hankala todistaa. Yritysten oma asia miten tilanteen käsittelevät ja riskinsä siinäkin on. Kuluttajalle asian hoitaminen on ilmaista, kun yritysten välinen selvittely oikeudessa voi tulla melko kalliiksi.

Mitä jos vaan diilais sen faktan kanssa, että näitä ei kaikille riitä ja että kotimaiset pienemmät toimijat tekevät parhaansa jotta näitä saataisiin ylipäänsä muillekin kuin trokareille ja bottien käyttäjille?

Kukaan ei kirjallista sopimusta tosiaan saa siitä, että kortteja tulisi tietty määrä tiettynä päivänä ja JOS saisi, olisi siellä ehtona mitä luultavimmin, että riidat ratkaistaan jossain erittäin kalliin prosessin valtiossa välimiesoikeudessa, ihan siksi ettei kukaan lähtisi riitelemään.

En oikein keksi muuta ratkaisua kuin että asiakkaatkin tilanteen tajuavat (etenkin ne, jotka tilannetta seuraavat ja tietävät todellisen saatavuuden) tai sitten sen geneerisen mallikohtaisen jonon, jossa voi tulla TUF non OC tai OC White Strix tuurista riippuen. Muuten sinne jää väistämättä niitä ei-liikkuvia jonoja, joissa on lopulta tuhat ihmistä Proshopin tapaan jonossa kortille, jota ei ehkä ikinä enää voida toimittaa ei-tappiolliseen hintaan jos nyt ylipäänsä kaikille valmistetaan.

On tää kun osa höhöttelee Gigantin toimitusaikadefaulteille ja samassa ketjussa toiset kaappailee kuvankaappauksia todisteeksi jotta voivat myöhemmin riidellä kortista, jonka olemattomuuden tiesivät ihan hyvin... :rolleyes:
 
Mitä aktuaalista hemmettiä. Joulukuun alussa ostamani palit gamingpro OC 3090 oli jimmisllä 1699€ ja nyt sen saman näyttiksen hinta on 1949€?

En todellakaan poista jo maksettua tilausta gainwardin 3080 kortista joka maksoi 799€, siitä saa omat pois heittämällä kunhan tulisi.
 
Vaikka näytönohjainten saatavuuksissa on haasteita ja joulun jälkeen on ollut hyvinkin kuollutta, niin saaneen muistuttaa höyrypäitä ketjun otsikosta, joka on NVIDIA GeForce RTX 30 -sarjan saatavuus- ja tilausseuranta.
Ei kuinka haastan kaikki oikeuteen ja pidän kiinni oikeuksistani viimeiseen asti (joka ei kuitenkaan pidä paikkansa, etkä vie oikeuteen yhtään mitään).
 
Viimeksi muokattu:
Kauhea maailmanloppu täällä menossa. Kortteja kuitenkin liikkuu jonkin verran, vaikkakin hyvin satunnaisesti ja ilman ilmoitusta ennakkoon. Ei tilanne nyt ihan se ole, että ainuttakaan korttia ei ole eikä tule kuukausiin. Tietty merkki voi olla mahdoton löytää, ja tietystä kaupasta saada. Itellä bookmarkeissa multitronic, Proshop ja Jimms missä nää kaikki 30-sarjan kortit näkyvillä ja katson pari kertaa päivässä. Liikkuvuutta on huomattavasti vähemmän kun joulukuussa, mutta on kuitenkin. Datan vastaus oli hyvä, mutta ei avannut sitä miten oikea saatavuus eroaa niin paljon eri kauppojen välillä. Joissakin tilanne oikeasti on että ei ole eikä tule, toisissa on huonompia kortteja heti, ja toisille tulossa lähiaikoina.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttäs olevan EVGA 3090 FTW3 ULTRA GAMING Jimms:llä edulliseen 2349€ hintaan :)
Mikromafiassa kanssa samaan hintaan ollut jo useamman päivän. Jimmsillä on myös Palit Gaming Rock bla bla vähä edullisemmin 5kpl heti saatavilla. Proshopissa ainakin OLI näitä halpismalleja 1700-1800e. Asus ROG strix 3090 OC oli tasan kaks tonnia Multitronicilla eilen, mutta meni samantien kun oli vaan 1kpl hyllyssä.
 
Mikromafiassa kanssa samaan hintaan ollut jo useamman päivän. Jimmsillä on myös Palit Gaming Rock bla bla vähä edullisemmin 5kpl heti saatavilla. Proshopissa ainakin OLI näitä halpismalleja 1700-1800e. Asus ROG strix 3090 OC oli tasan kaks tonnia Multitronicilla eilen, mutta meni samantien kun oli vaan 1kpl hyllyssä.
2099:) ja saapuu varastoon 28.01.2021
 
Noista gigantin kuiteista viellä. Ei ole antaa kuittia jossa lukisi lähetys tai noutopäivä. Kuitissa on ostopäivä 17.9 eikä muunlaista kuittia kuulemma ole saatavilla. "Katsoin tilaustasi läpi ja huomasinkin että olit keskustellut mailitse kolleegani kanssa. Valitettavasti meillä ei ole antaa muuta kuittia asiaan liittyen".

edit: Pitkän vänkäämisen jälkeen suostui lähettämään kuitin jossa on lähetyspäivä 29.12
 
Vaikka näytönohjainten saatavuuksissa on haasteita ja joulun jälkeen on ollut hyvinkin kuollutta, niin saaneen muistuttaa höyrypäitä ketjun otsikosta, joka on NVIDIA GeForce RTX 30 -sarjan saatavuus- ja tilausseuranta.
Ei kuinka haastan kaikki oikeuteen ja pidän kiinni oikeuksistani viimeiseen asti (joka ei kuitenkaan pidä paikkansa, etkä vie oikeuteen yhtään mitään).
En tiedä onko mulla luetun ymmärtämisessä jotain vikaa, mutta mahdollinen 3080 tilauksen peruminen ei liity tilauksen seurantaan? Oikeuteen tarvitsee harvoin mennä. Pelkkä KKV:n yhteydenotto ja suositus yritykselle usein hoitaa jo asian.
 
Huh huh. Nyt pamahti sähköpostiin Klarnan lasku, kauppana Gigantti. Olin ensimmäisiä jotka sai Gigantista silloin 17.9. tilauksen sisään ja nyt jo saan siis korttini :). Kyseessä 3080 Ventus.

EDIT: ja hintana siis 740 :)

Jaahas. You can't make this shit up anymore. Gigantti ei ollutkaan lähettänyt korttia, mutta oli jostain syystä silti aktivoinut Klarnan laskun. Nyt joudun vääntämään molempian aspojen kanssa tästä asiasta.

Olisihan se ollut liian hyvää ollakseen totta.
 
Mitä aktuaalista hemmettiä. Joulukuun alussa ostamani palit gamingpro OC 3090 oli jimmisllä 1699€ ja nyt sen saman näyttiksen hinta on 1949€?

En todellakaan poista jo maksettua tilausta gainwardin 3080 kortista joka maksoi 799€, siitä saa omat pois heittämällä kunhan tulisi.
Itelläkin tilaus 3080 GameRockista. Ei ole marraskuun jälkeen sinne tullut edes yhtään noita kortteja, mutta hinta noussut 150 euroa. :D

Ja Verkkis lähetti tänään mailia että 6080XT PowerColor Red Devil Limited Edition on peruttu koska "tavarantoimittaja ei pystykään toimittamaan tilausta". No tuon tilauksen nyt tein muutenkin hupimielessä jos olis ihmeen kaupalla tullut, kun noita se 1000kpl erä tehtiin.
 
Jaahas. You can't make this shit up anymore. Gigantti ei ollutkaan lähettänyt korttia, mutta oli jostain syystä silti aktivoinut Klarnan laskun. Nyt joudun vääntämään molempian aspojen kanssa tästä asiasta.

Olisihan se ollut liian hyvää ollakseen totta.
No siis kortista ja laskusta sait sentään toisen. Se on 50 pinnaa enemmän kuin moni muu. :D
 
En tiedä onko mulla luetun ymmärtämisessä jotain vikaa, mutta mahdollinen 3080 tilauksen peruminen ei liity tilauksen seurantaan? Oikeuteen tarvitsee harvoin mennä. Pelkkä KKV:n yhteydenotto ja suositus yritykselle usein hoitaa jo asian.
Eikö siitä kannata keskustella vasta sitten JOS yksikin 3080 perutaan sillä syyllä ettei tuotetta ole saatavilla? Ei kannata suotta pelotella kanssaihmisiä, kun joku pian luulee että nyt olisi menossa jotain massaperuutuksia.

Nyt on tietääkseni peruttu 1 mallia ja silloinkin oli kyse MSI 3060ti OC:sta, ja varauksensa sai myös siirtää Ocv1:n jonoon.
 

Kyllä niitä RTX 3080 kortteja tulee ainakin yhdelle kauppiaalle varastoon. Se on sitten myyjästä riipumaton syy että kauvan siinä kestää. Mutta sitä että "ei saada" on vähän huono peruste kun OSA näitä selvästikkin saa.

Verkkokauppa.com on vähän aika sitten saanut varastoon, Proshop on saamassa varastoon yms.

ELi saavat enemmän mitä on varattu ennakkoon/myyty ennakkoon eli niitä riittää myös jonon jälkeen myytäväksi ihan hylly tuotteeksi ?
Se jos on 400kpl myyty ennakkoon ja kauppa saa "varastoon" 20kpl niin ei niitä ole saatavissa siellä 380 jonossa olevalle kuitenkaan eli tyhjä hylly.
 
Eikös se Telian "seuraava erä" ollut tänään, jotenkin veikkaan ettei taaskaan mitään tapahdu :lol: Varsinkin sen yhteisön keskustelun perusteella, toimitusajoista ei oikeasti taida olla yhtään mitään käsitystä..
Tämä on puhdasta spekulaatiota, koska kilpailijoiden asioista en tiedä, omista vain :) Mutta jos miettii ulkopuolisena, että Telia on aika iso toimija ja siten sillä on paljon potentiaalisia asiakkaita. Lisäksi he tarjoavat kai varsin kiinnostavia rahoitusvaihtoehtoja. Tämä yhdistettynä siihen, että Telia ei ole Nvidia kumppani, koska on aika uusi peli/komponenttipuolella ja varmaan markkinaosuuskaan ei ole kovin iso. Eli jos ajattelisi, että Telia olisi edes lähellä samalla viivalla kuin me muut "tavalliset" jälleenmyyjät, niin hehän olisi noiden toimitusten kanssa aivan legendaarisessa pulassa :D
 
Eikös se Telian "seuraava erä" ollut tänään, jotenkin veikkaan ettei taaskaan mitään tapahdu :lol: Varsinkin sen yhteisön keskustelun perusteella, toimitusajoista ei oikeasti taida olla yhtään mitään käsitystä..
Käsittääkseni tätä päivämäärää on ainakin tarjottu 3090 tuffille. Ja mitä nyt muistelen niin viimeksi kun kyseinen kortti oli statuksella "saatavilla" siellä sivuilla luki toimitusten alkavan 14.1.
 
Noista gigantin kuiteista viellä. Ei ole antaa kuittia jossa lukisi lähetys tai noutopäivä. Kuitissa on ostopäivä 17.9 eikä muunlaista kuittia kuulemma ole saatavilla. "Katsoin tilaustasi läpi ja huomasinkin että olit keskustellut mailitse kolleegani kanssa. Valitettavasti meillä ei ole antaa muuta kuittia asiaan liittyen".

edit: Pitkän vänkäämisen jälkeen suostui lähettämään kuitin jossa on lähetyspäivä 29.12

Eikö olisi helpompaa vaan ottaa seurannasta kuvakaappaus, jossa näkyy sama koodi kuin jossain toimitussähköpostissa josta sen alunperin sai. Jotkut yritykset laittaa jonkun lähetysajan tilaustietoihin, vielä harvemmat laittaa toimitusajan. Useimmat toimii noin että erillisessä kuitissa on vain tilausaika.

Nyt on tietääkseni peruttu 1 mallia ja silloinkin oli kyse MSI 3060ti OC:sta, ja varauksensa sai myös siirtää Ocv1:n jonoon.

Ai? Ihan just tässä tänään on mainittu että Verkkokauppa on perunut 3070:n "saldovirheen takia", 6080XT AIB limited editionin ja esim. itsellä myös 6800 XT refu peruttiin silloin joskus. Erityisesti tuo pxri
tapaus tuntuu aika ikävältä, jos ostaa useampaa tavaraa samalla, ja tilaus vaan perutaan Verkkokaupan virheen takia. Kun takuulla Verkkokauppa saa säännöllisesti noita 3070 2X Ventuksia. Noiden jonot on varmaan pidentyneet nyt varsinkin kun Jimms on jostain syystä vetänyt lähes överit(*) korotukset kaikille malleille.

Itsellä oli Verkkokauppa.comista varattuna MSI RTX 3070 Ventus 2X OC malli kuukauden ajan (odotti Ryzen prossua). Pari päivää sitten lähti paketti postiin, mutta ihmettelin kun näyttis ei koskaan saapunut vaikka oli lähetysvahvistuksissa. Verkkis oli sitten hyvittänyt asiakastilille tuon RTX 3070 hinnan ja laittanut kaikki muut osat matkaan - ilmoittamatta asiasta mitenkään. Laitoin kyselyä perään, niin oli ollut saldovirhe. Nyt ollaan sitten taas näyttisjonon hännillä... :mad:

Nyt olis kaikki muut koneen osat himassa, mutta näyttiksiä, ei mitään, saa mistään.

Tuo on tosiaan aika malliesimerkki tilanteesta jossa olisi hyvä reklamoida. Verkkokaupan tapa korjata mainittu virhe ei ole oikein asiallinen. Se olisi paljon enemmän OK normaaleissa jutuissa, ei tälläisissä tuotteissa joita voi odottaa kuukaudenkin, ja joiden hinnatkin ovat nousseet.

(*)
Noi Jimmsin korotukset on kyllä aika out of this world. Noi ei ole kyllä lähelläkään mitään normaalia. Esim. 3070:n nousseet about satasen jokainen, 3060 ti:n hiukan alle satasen. Mainitusti ylemmätkin mallit ovat nousseet, niitä en ole itse niin katsonut. Onkohan Jimmsillä tapahtunut jotain vai onko noi ennakkoa jostain suuremmasta muutoksesta näiden tilanteessa yleisesti. Vai onkohan kyse siitä että ne vaan haluaa tyhjentää tilausjonoja. Kuinkahan paljon ihmiset pommittaa viesteillä noita liikkeitä.
 
Noi Jimmsin korotukset on kyllä aika out of this world. Noi ei ole kyllä lähelläkään mitään normaalia. Esim. 3070:n nousseet about satasen jokainen, 3060 ti:n hiukan alle satasen. Mainitusti ylemmätkin mallit ovat nousseet, niitä en ole itse niin katsonut. Onkohan Jimmsillä tapahtunut jotain vai onko noi ennakkoa jostain suuremmasta muutoksesta näiden tilanteessa yleisesti. Vai onkohan kyse siitä että ne vaan haluaa tyhjentää tilausjonoja. Kuinkahan paljon ihmiset pommittaa viesteillä noita liikkeitä.
En nyt jokaisen kortin vanhaa hintaa muista, mutta äkkiseltään vaikuttaa siltä että hintoja on kategorisesti nostettu suurinpiirtein sama määrä monien/jokaisen kortin kohdalla, joten oma veikkaukseni menisi tuohon tilausjonojen tyhjentämiseen...
 
Eikö siitä kannata keskustella vasta sitten JOS yksikin 3080 perutaan sillä syyllä ettei tuotetta ole saatavilla? Ei kannata suotta pelotella kanssaihmisiä, kun joku pian luulee että nyt olisi menossa jotain massaperuutuksia.

Nyt on tietääkseni peruttu 1 mallia ja silloinkin oli kyse MSI 3060ti OC:sta, ja varauksensa sai myös siirtää Ocv1:n jonoon.

Ymmärtääkseni tämä kuten muutama muukin viesti oli lähinnä suunnattu tässä ketjussa niille, joiden mukaan tilaajat ovat kuspoja halutessaan pitää tarvittaessa kiinni Suomessa heille kuuluvista oikeuksista kuluttajana. Tuskinpa tarkoitus oli sen kummemmin piruja maalailla. Jos 16-v Matti joka on tilannut sen Gamerok-rokin gangstahelmiversion säikähtää aiheesta käytävää keskustelua, niin sillehän ei voi Codeis tai kukaan muukaan mitään. Jokainen vastaa omasta luetunymmärtämisestään.
 
En nyt jokaisen kortin vanhaa hintaa muista, mutta äkkiseltään vaikuttaa siltä että hintoja on kategorisesti nostettu suurinpiirtein sama määrä monien/jokaisen kortin kohdalla, joten oma veikkaukseni menisi tuohon tilausjonojen tyhjentämiseen...
Toisaalta, kortteja kun tulee hyllyyn ja ei jonoa, niin pyytävät silti sen 100-200e ylimääräistä. Jos jonojen tyhjentäminen olisi päämäärä, niin eikö sillon myytäis normihinnalla niitä jotka eivät ole jonossa vaan vapaana ostettavaksi.
 
Toisaalta, kortteja kun tulee hyllyyn ja ei jonoa, niin pyytävät silti sen 100-200e ylimääräistä. Jos jonojen tyhjentäminen olisi päämäärä, niin eikö sillon myytäis normihinnalla niitä jotka eivät ole jonossa vaan vapaana ostettavaksi.
No sen näkee sitten kun tulee hyllyyn. Puhuin itse siis puhtaasti 3080 kontekstista jossa ongelma on pahin ja toki sitä kautta heijastuu noihin SER-malleihin ja 3090 myös, helppo nyhtää rahaa etenkin niiltä joilla ei näyttistä ole lainkaan...
 
Ymmärtääkseni tämä kuten muutama muukin viesti oli lähinnä suunnattu tässä ketjussa niille, joiden mukaan tilaajat ovat kuspoja halutessaan pitää tarvittaessa kiinni Suomessa heille kuuluvista oikeuksista kuluttajana. Tuskinpa tarkoitus oli sen kummemmin piruja maalailla. Jos 16-v Matti joka on tilannut sen Gamerok-rokin gangstahelmiversion säikähtää aiheesta käytävää keskustelua, niin sillehän ei voi Codeis tai kukaan muukaan mitään. Jokainen vastaa omasta luetunymmärtämisestään.
Tietenkin oikeuksistaan kannattaa pitää kiinni.

En tiennyt että noin monta kortimallia on loppunut ja tilauksia peruttu. Harmi juttu
 
No sen näkee sitten kun tulee hyllyyn. Puhuin itse siis puhtaasti 3080 kontekstista jossa ongelma on pahin ja toki sitä kautta heijastuu noihin SER-malleihin ja 3090 myös, helppo nyhtää rahaa etenkin niiltä joilla ei näyttistä ole lainkaan...
Joo siis kommentoin lähinnä siksi että noita 3090-kortteja oli tänään vapaasti saatavilla, mutta hinnat silti reippaasti ylitse aikaisempien.
 
Kehutaanpa vaihteeksi Giganttia :) Sain maanantaina 11.1. tekstiviestin, jossa kerrottiin että tilaus on noudettavissa myymälästä. Tämä siis edellisen 12.12. lähetetyn viestin jälkeen jossa arvioitiin toimituspäivän olevan 13.4. Kävin eilen noutamassa tuotteen ja siellähän se lokakuussa tilattu Asus TUF RTX 3090 OC odotti noutajaa! Eli loppuviimein Gigantti toimitti ennen alkuperäistä toimituspäiväarviota (tilasin 17.10., jolloin toimitusaika-arvio oli 25.1.)!

PXL_20210113_191144496.jpg
Siinä se nyt lepää!
 
Eiköhän toi Jimmssin hintojen nostaminen johdu osaltaan siitä, että tulevista tilauksista joutuu paikata sitä persnettoa jota nykyään ottavat jokaisesta aikoinaan 739 euron hintaisesta Asuksen kortista jonka ehtivät myydä. Ja niistä muista joita joutuvat ostamaan nyt kalliimmalla. Mutta näin sen pitääkin mennä: yritys myi "ilmaa" etukäteen, nyt se kantaa sitä riskiä jonka otti. Tehty sopimus asiakkaan kanssa täytyy pitää, se on molempia osapuolia sitova sopimus eikä mikään heitto että "ehkä myyn sulle ohjaimen, jos jaksan". Tällä kertaa Jimms joutuu vaan keräämään rahansa tulevista kaupoista.

Varmasti siellä on todettu että ei mennyt ihan nappiin, ja tulevat tilaukset varmasti kärsii tästä, mutta näin se menee kun tehtyjä sopimuksia kunnioitetaan. Toinen merkittävä syy lienee, että ennakoivat hintojen nousevan jatkossakin, joten nyt saa pikkuisen kerättyä ennalta voittoja joilla kustantaa niitä nyt tehtyjä tilauksia jotka aikanaan ovat heille kalliimpia (jos taas hinnat laskeekin, niin se on sitten puhdasta voittoa Jimmssille). Bonuksena sitten että saavat vähän tilausjonoja lyhyemmäksi, kun uusia tilauksia ei niin paljoa tule.
 
Muistetaan nyt myös että alv. tekee oman osansa hintojen nousuun, 1049€ kortissa on ~56€ enemmän veroa mukana kuin 759€ kortissa.
 
Eiköhän toi Jimmssin hintojen nostaminen johdu osaltaan siitä, että tulevista tilauksista joutuu paikata sitä persnettoa jota nykyään ottavat jokaisesta aikoinaan 739 euron hintaisesta Asuksen kortista jonka ehtivät myydä. Ja niistä muista joita joutuvat ostamaan nyt kalliimmalla. Mutta näin sen pitääkin mennä: yritys myi "ilmaa" etukäteen, nyt se kantaa sitä riskiä jonka otti. Tehty sopimus asiakkaan kanssa täytyy pitää, se on molempia osapuolia sitova sopimus eikä mikään heitto että "ehkä myyn sulle ohjaimen, jos jaksan". Tällä kertaa Jimms joutuu vaan keräämään rahansa tulevista kaupoista.

Varmasti siellä on todettu että ei mennyt ihan nappiin, ja tulevat tilaukset varmasti kärsii tästä, mutta näin se menee kun tehtyjä sopimuksia kunnioitetaan. Toinen merkittävä syy lienee, että ennakoivat hintojen nousevan jatkossakin, joten nyt saa pikkuisen kerättyä ennalta voittoja joilla kustantaa niitä nyt tehtyjä tilauksia jotka aikanaan ovat heille kalliimpia (jos taas hinnat laskeekin, niin se on sitten puhdasta voittoa Jimmssille). Bonuksena sitten että saavat vähän tilausjonoja lyhyemmäksi, kun uusia tilauksia ei niin paljoa tule.

En usko että tässä jälleenmyyjät ovat tehneet juuri mitään vaan ovat valmistajien ja tukkureiden hintojen nostojen vankeina. En tiedä onko nämä suoraa seurausta Trumpin kauppasodasta. Ilmeisesti niin Nvidialle kuin AMD:lle iski 25% sales tax päälle aiemman 7,5% sijaan kun 31.12. loppui aiemmin myönnetty poikkeuslupa.
 
Hinnan nostolla on vain hyviä puolia kaupan kannalta:

1. Jo jonossa olevat pysyvät mielellään jonossa, kun kokevat saavansa tuotteen tarjoushintaan, vaikka sitä pitää odottaakin.

2. Jonot ovat jo niin pitkät, että ei ole mitään hyötyä ottaa uusia jonottajia jonoihin. Hintojahan on nopea laskea sitten kun jonot alkavat lyhetä.
 
En usko että tässä jälleenmyyjät ovat tehneet juuri mitään vaan ovat valmistajien ja tukkureiden hintojen nostojen vankeina. En tiedä onko nämä suoraa seurausta Trumpin kauppasodasta. Ilmeisesti niin Nvidialle kuin AMD:lle iski 25% sales tax päälle aiemman 7,5% sijaan kun 31.12. loppui aiemmin myönnetty poikkeuslupa.
Ei pitäisi olla vaikutusta Eurooppaan, eihän tavarat sitä kautta kulje. Tästä juttelivat mm. Linus Tech Tips:n videossa, että rauta on nyt halvempaa Kanadassa kuin Jenkeissä juurikin tuon lisäveron takia.
 
Kyselin tuossa (Gigantin) kaveriltani jonka kautta tilasin oman "tulevan" 3080 Ventukseni, josko hän voisi tiedustella korttien perään ja monentenako minä olen jonossa? Olen siis tilannut kortin 17.9.

Vastaus:
Kyselin myyntipäälliköiltä siitä näyttiksestä, niin vastasivat että tilanne on todella hankala, kun toimittajat ei saa vaan kamaa eteenpäin ja mitkään aikataulut ei pidä mitä sieltä tulee infoa. Sieltä tulee pieniä eriä jatkuvasti, mutta mitään infoa ei tule montako, milloin ja mitä kortteja milloinkin tulee. Tuotteet jaetaan tilauspäivän mukaan, mutta mitään jononäkymää niillä ei ole yksittäisistä tuotteista. Eli tulee kyllä, mutta ei valitettavasti kukaan osaa sanoa milloin.

Lisäksi kyselin kortin takuusta: Tuotteen takuu lähtee toimituspäivästä, ei ostopäivästä niin sitä ei tarvii murehtia.

Tuossa hieman faktaa niille jotka ovat korttinsa tilanneet Gigantista.
 
Lisäksi kyselin kortin takuusta: Tuotteen takuu lähtee toimituspäivästä, ei ostopäivästä niin sitä ei tarvii murehtia.

Tuossa hieman faktaa niille jotka ovat korttinsa tilanneet Gigantista.

Kyselin samaa eilen noutaessani korttia. Takuuasiat hoidetaan Gigantin kautta ja takuu alkaa toimitus-/noutopäivästä. Tästä ei tarvitse siis mitään erillistä dokumentaatiota.
 
On tää aika älyvapaata että oma vajaa kuukausi sitten ostettu 3070 on nyt satasen kalliimpi kuin ostettaessa. Tältäkö se kryptovaluuttaan sijoittaminen tuntuu?
Samaa mietin, kun menin katsomaan Jimmssiltä 899€ ostamaani 3080 GameRock OC:ta. Nyt hinta 1049€, niin ihan hyvää passiivista "tuottoa" tullut ja päässyt nauttimaan paremmista graffoista jo hyvän aikaa. :D
En kyllä reilua tonnia tuohon laittas kiinni, mutta alle 900€ oli ihan hyvä diili. Meinasin jo hieman jäädä odottelemaan hintojen laskua, mutta sattu tuo arpa osumaan sen verran nopeasti, että tyydyin siihen. :p
 
Kehtasin häiritä Telian aspaa tuosta Asus TUF-RTX3080-O10G-GAMING näytönohjaimen tilauksen tilanteesta kun halusin varmistua etten oo tipahtannut jonosta tai ettei jokin virhe olisi tullut. Tällänen oli arvio:
1610631179857.png
Tästä vastauksesta tekee mielenkiintoisen se että en ole koskaan saannut edes tuota 23.03 tilaus toimitusarviota, että mistä se sen sitten keksi saa ihmetellä ja jotkut minuakin myöhemmin tilanneet ovat saanneet aikaisemman tilausarvion. Toki sain sen viestin missä sanottiin että tammi-maaliskuussa toimitukset että siinä mielessä viellä tuo 23.03 olisi voinnut olla paikkansa pitävä, mutta nyt ei ole tullut edes ilmoitusta siitä että olisi vasta 01.04 alkamassa toimitukset.

Tämä nyt lähinnä vain todistaa että aspa sanoo keksityn arvion ja muuta arviota ei saa, minusta turhan toivon herättelyä tuollainen että kerrotaan olemattomia päiväyksiä kun voisi vaikka olla kaikille aspoille samanlainen pohja jonka voisivat vain copy-pastee jos tulee kysymyksiä näytönohjaimista, tai edes voisivat tehdä jonkun "usein kysytyt kysymykset näytönohjainten tilausten suhteen" jne ja liittää tämän näytönohjainten kohdille, tai edes hyödyntäisivät heidän omaa Telia yhteisöään niin että olisi selkeä lanka siellä..

Informaatio kulkee niin helevatun hyvin että kismittää. Pakko vaa irtaantua pois näistä tilauksen seuranta jutuista ja vain odottaa kärsivällisesti jotta saa mielenrauhaa kun ei tuo informaatio ja tilauksien seuranta ole mahdollista kauppojen kanssa jotka eivät sitä informaatiota selkeästi halua edes informoida asiakkailleensa. Lukuunottamatta yhtä viestiä joka oli se tammi-maaliskuu arvio. EDIT: eli nähdään huhtikuussa täällä jos silloinkaa tulee! sellanen 5kk odottelua reilu tulee kun tilaus tehty 27.11 Telial
 
Viimeksi muokattu:
Tältäkö se kryptovaluuttaan sijoittaminen tuntuu?

Ehkä pikemminkin niin että tänään pyörisi koneessasi cyberpunikki 90fps, huomenna 75fps, ens viikolla 120fps, hiihtolomalla kun ehtis pelaamaankin niin hups - 25fps, kesälomaa kohti mennäänkin jo yli 200fps. Koko ajan kylmä rinki kankussa että buuttaako kone eedes sillä kortilla.

Ja juuh, ei ollut tuuria aamun flash sales pilkkikisoissa, huomenna on useampaakin Colorful:in korttia tarjolla joten uusia matoja koukkuun.
 
Mitä jos vaan diilais sen faktan kanssa, että näitä ei kaikille riitä ja että kotimaiset pienemmät toimijat tekevät parhaansa jotta näitä saataisiin ylipäänsä muillekin kuin trokareille ja bottien käyttäjille?

Kukaan ei kirjallista sopimusta tosiaan saa siitä, että kortteja tulisi tietty määrä tiettynä päivänä ja JOS saisi, olisi siellä ehtona mitä luultavimmin, että riidat ratkaistaan jossain erittäin kalliin prosessin valtiossa välimiesoikeudessa, ihan siksi ettei kukaan lähtisi riitelemään.

En oikein keksi muuta ratkaisua kuin että asiakkaatkin tilanteen tajuavat (etenkin ne, jotka tilannetta seuraavat ja tietävät todellisen saatavuuden) tai sitten sen geneerisen mallikohtaisen jonon, jossa voi tulla TUF non OC tai OC White Strix tuurista riippuen. Muuten sinne jää väistämättä niitä ei-liikkuvia jonoja, joissa on lopulta tuhat ihmistä Proshopin tapaan jonossa kortille, jota ei ehkä ikinä enää voida toimittaa ei-tappiolliseen hintaan jos nyt ylipäänsä kaikille valmistetaan.

On tää kun osa höhöttelee Gigantin toimitusaikadefaulteille ja samassa ketjussa toiset kaappailee kuvankaappauksia todisteeksi jotta voivat myöhemmin riidellä kortista, jonka olemattomuuden tiesivät ihan hyvin... :rolleyes:
Ei pidä myydä ellei ole varmuutta saatavuudesta. Yritykset eivät saa siirtää riskiä asiakkaille.
 
Kehtasin häiritä Telian aspaa tuosta Asus TUF-RTX3080-O10G-GAMING näytönohjaimen tilauksen tilanteesta kun halusin varmistua etten oo tipahtannut jonosta tai ettei jokin virhe olisi tullut. Tällänen oli arvio:
1610631179857.png
Tästä vastauksesta tekee mielenkiintoisen se että en ole koskaan saannut edes tuota 23.03 tilaus toimitusarviota, että mistä se sen sitten keksi saa ihmetellä ja jotkut minuakin myöhemmin tilanneet ovat saanneet aikaisemman tilausarvion. Toki sain sen viestin missä sanottiin että tammi-maaliskuussa toimitukset että siinä mielessä viellä tuo 23.03 olisi voinnut olla paikkansa pitävä, mutta nyt ei ole tullut edes ilmoitusta siitä että olisi vasta 01.04 alkamassa toimitukset.

Tämä nyt lähinnä vain todistaa että aspa sanoo keksityn arvion ja muuta arviota ei saa, minusta turhan toivon herättelyä tuollainen että kerrotaan olemattomia päiväyksiä kun voisi vaikka olla kaikille aspoille samanlainen pohja jonka voisivat vain copy-pastee jos tulee kysymyksiä näytönohjaimista, tai edes voisivat tehdä jonkun "usein kysytyt kysymykset näytönohjainten tilausten suhteen" jne ja liittää tämän näytönohjainten kohdille, tai edes hyödyntäisivät heidän omaa Telia yhteisöään niin että olisi selkeä lanka siellä..

Informaatio kulkee niin helevatun hyvin että kismittää. Pakko vaa irtaantua pois näistä tilauksen seuranta jutuista ja vain odottaa kärsivällisesti jotta saa mielenrauhaa kun ei tuo informaatio ja tilauksien seuranta ole mahdollista kauppojen kanssa jotka eivät sitä informaatiota selkeästi halua edes informoida asiakkailleensa. Lukuunottamatta yhtä viestiä joka oli se tammi-maaliskuu arvio. EDIT: eli nähdään huhtikuussa täällä jos silloinkaa tulee! sellanen 5kk odottelua reilu tulee kun tilaus tehty 27.11 Telial
Tilaus 11.11. ja sama arvailua tullut Telialta. (Strix 3080 OC). Odotellaan. (Onneksi sain Suprim X:n nopeasti Verkkiksestä. )

Telia on luvannut yhteisön sivun mukaan tällä viikolla keskustellla toimittajan kanssa. Taitaa taas vaan huulet tuulessa lepattaa...
 
Kehtasin häiritä Telian aspaa tuosta Asus TUF-RTX3080-O10G-GAMING näytönohjaimen tilauksen tilanteesta kun halusin varmistua etten oo tipahtannut jonosta tai ettei jokin virhe olisi tullut. Tällänen oli arvio:
1610631179857.png
Tästä vastauksesta tekee mielenkiintoisen se että en ole koskaan saannut edes tuota 23.03 tilaus toimitusarviota, että mistä se sen sitten keksi saa ihmetellä ja jotkut minuakin myöhemmin tilanneet ovat saanneet aikaisemman tilausarvion. Toki sain sen viestin missä sanottiin että tammi-maaliskuussa toimitukset että siinä mielessä viellä tuo 23.03 olisi voinnut olla paikkansa pitävä, mutta nyt ei ole tullut edes ilmoitusta siitä että olisi vasta 01.04 alkamassa toimitukset.

Tämä nyt lähinnä vain todistaa että aspa sanoo keksityn arvion ja muuta arviota ei saa, minusta turhan toivon herättelyä tuollainen että kerrotaan olemattomia päiväyksiä kun voisi vaikka olla kaikille aspoille samanlainen pohja jonka voisivat vain copy-pastee jos tulee kysymyksiä näytönohjaimista, tai edes voisivat tehdä jonkun "usein kysytyt kysymykset näytönohjainten tilausten suhteen" jne ja liittää tämän näytönohjainten kohdille, tai edes hyödyntäisivät heidän omaa Telia yhteisöään niin että olisi selkeä lanka siellä..

Informaatio kulkee niin helevatun hyvin että kismittää. Pakko vaa irtaantua pois näistä tilauksen seuranta jutuista ja vain odottaa kärsivällisesti jotta saa mielenrauhaa kun ei tuo informaatio ja tilauksien seuranta ole mahdollista kauppojen kanssa jotka eivät sitä informaatiota selkeästi halua edes informoida asiakkailleensa. Lukuunottamatta yhtä viestiä joka oli se tammi-maaliskuu arvio. EDIT: eli nähdään huhtikuussa täällä jos silloinkaa tulee! sellanen 5kk odottelua reilu tulee kun tilaus tehty 27.11 Telial
itsellenihän on jo kerran tullut tekstari että toimitus vko 51.. tilasin lokakuun lopussa kortin. Kerran antoivat ennusteen että tammi-maaliskuu.. no onneks toi 1080 pelittää vielä hyvin mikä kiire tässä on noita nousevia hintoja seuratessa. kait se sieltä joskus.
 
En usko että tässä jälleenmyyjät ovat tehneet juuri mitään vaan ovat valmistajien ja tukkureiden hintojen nostojen vankeina.

Siis juuri tuosta on kyse: jälleenmyyjät myyvät nyt hinnalla x, mutta systeemin takia he joutuvat ostamaan ohjaimet vasta silloin kun sen oikeasti voi toimittaa, ja nykyisillä jonoilla se tarkoittaa että pahimmillaan yritykset tekevät sisäänostonsa näistä nyt myytävistä ohjaimista vasta monen kuukauden päästä. Joten jos hintataso nousee jatkossakin, jämyt joutuvat ostamaan paljon nykyistä hintaa korkeammalla hinnalla => tappiota tulee*. Koska melko varmasti Jimmssikin ottaa takkiin noista alkupään Asuksista, nostivat nyt sitten hintoja reilusti jotta saavat katettua niitä tappioita JA mahdollisia tulevia tappioita joita hintojen noususta voi tulla. Yrityksillä ei ole kuluttajasuojaa tukenaan joten onhan tuo ikävää heille. Mutta se on se hinta riskistä jonka yritys tietoisesti otti, ja sen hinnan nyt joutuvat maksamaan.

*) Tai jos hinnat yllättäen laskeekin, tulee voittoa. Tosin isossa hintojen romahduksessa varmaan aika moni kuluttaja peruisi tilauksensa ja tekisi sen uudestaan halvemmalla hinnalla, vaikka jonopaikka menisikin.
 
Mutta se on se hinta riskistä jonka yritys tietoisesti otti, ja sen hinnan nyt joutuvat maksamaan.

*) Tai jos hinnat yllättäen laskeekin, tulee voittoa. Tosin isossa hintojen romahduksessa varmaan aika moni kuluttaja peruisi tilauksensa ja tekisi sen uudestaan halvemmalla hinnalla, vaikka jonopaikka menisikin.

Tämä. Onhan se joo valitettavaa että yritys joutuu tappiolla myymään.

Mutta sitten taas, jos ostat tuotteen, tuotteen hinta sisäänostossa onkin alhaisempi mitä firma luuli - kuinka moni firma palauttaa "ylimääräisen" voiton asiakkaalle? Se nyt vaan on "voivoi" tilanne ja bisneksessä syntyvää riskiä.

Ottaen huomioon myös sen että jossain kohti jotkut myyjät alussa pistivät 3080-kortteja pakettikoneisiin "ready to go" -periaatteella. Jossa katteet ovat kiistämättä huomattavasti isommat. Toki, argumentti tässä on se että kyseessä todennäköisesti bulk-tuote jotka tarkoitettu noihin. Mutta tuskinpa jälleenmyyjät kyynel poskella kyseisiä pakettikoneita korkeammalla katteella myi.

E: Ja jos jonkun omatunnolle ja oikeudenmukaisuudelle ottaa ostaa esim. non-oc tuf 740€ hinnalla, niin varmaan voivat tilauksensa peruuttaa ja tilata korkeammalla hinnalla. Jälleenmyyjä sekä me muut jonossa kiitämme. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Tämä. Onhan se joo valitettavaa että yritys joutuu tappiolla myymään.

Mutta sitten taas, jos ostat tuotteen, tuotteen hinta sisäänostossa onkin alhaisempi mitä firma luuli - kuinka moni firma palauttaa "ylimääräisen" voiton asiakkaalle? Se nyt vaan on "voivoi" tilanne ja bisneksessä syntyvää riskiä.
Niinpä! Tuo juna kulkee vain yhteen suuntaan.
 
Ai meinaatte, että ette ole nähneet elektroniikan hintojen laskevan? Lisäksi jokainen tietämäni kauppias on kunnioittanut uutta alempaa hintaa jos sellainen on ollut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 333
Viestejä
4 885 366
Jäsenet
78 801
Uusin jäsen
rafte

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom