nVIDIA DLSS v2.0

Parin lukemani artikkelin perusteella DLSS 2.0 on Watch Dogs: Legionissa näyttämässä taas tärkeytensä. Peli on todella, todella raskas jo ilman ray tracingia (4k ultra RT off pyörii 3080:llä ~55 fps), mutta RT matalimmalla medium-asetuksellakin pudottaa frameraten alle 35:een. Vastaavasti jo quality-asetus DLSS:stä nostaa täysien ultra-asetusten (ml. RT ultra) frameraten viidenkympin paikkeille. DLSS balanced nostanee suorituskyvyn yli natiivin 4k/ultra/RT off -kombon. Lähde näille.

Lukemani perusteella terävöitystä on taas DLSS:llä paljon, joten allergiset varmasti löytävät ongelmia kuvanlaadussa. Vastaavasti esim. Windows Centralin artikkelin kirjoittaja piti kuvanlaatua parempana kuin natiivia. Kuvanlaadun arvioinnissa kaksijakoisuus siis varmasti elää ja voi hyvin edelleen, mutta keskeisin kysymys: miten tällaista peliä pelataan ilman DLSS:ää? Vastaus taitaa olla, että enintään 2560x1440-resolla, ilman RT:tä ja sittenkin useimmilla näyttiksillä suht alhaisella frameratella.
 
Parin lukemani artikkelin perusteella DLSS 2.0 on Watch Dogs: Legionissa näyttämässä taas tärkeytensä. Peli on todella, todella raskas jo ilman ray tracingia (4k ultra RT off pyörii 3080:llä ~55 fps), mutta RT matalimmalla medium-asetuksellakin pudottaa frameraten alle 35:een. Vastaavasti jo quality-asetus DLSS:stä nostaa täysien ultra-asetusten (ml. RT ultra) frameraten viidenkympin paikkeille. DLSS balanced nostanee suorituskyvyn yli natiivin 4k/ultra/RT off -kombon. Lähde näille.

Lukemani perusteella terävöitystä on taas DLSS:llä paljon, joten allergiset varmasti löytävät ongelmia kuvanlaadussa. Vastaavasti esim. Windows Centralin artikkelin kirjoittaja piti kuvanlaatua parempana kuin natiivia. Kuvanlaadun arvioinnissa kaksijakoisuus siis varmasti elää ja voi hyvin edelleen, mutta keskeisin kysymys: miten tällaista peliä pelataan ilman DLSS:ää? Vastaus taitaa olla, että enintään 2560x1440-resolla, ilman RT:tä ja sittenkin useimmilla näyttiksillä suht alhaisella frameratella.


Juu omien testien poohjalta voin kyllä allekirjoittaa, että todella raskas pelli on kyseessä, ainkain ultra asetuksilla. 3090:lla ei tosiaan saa edes RT off asennossa koko ajan yli 60 FPS:, siinä sisäisessä benchissä, kun resona 3440*1440 ja max asetukset sisässä. RT:n käyttö vaatii kyllä DLSS:n käyttöä, ellei sitten karsi muuten grafiikka-asetuksia rankemmin. Omasta mielestä tuossa Legionsissa on kyllä todella onnistunut DLSS toteutus.
 
Watch Dogsiin pitäisi olla huomenna tulossa ilmeisesti patchi joka parantaa suorituskykyä.


Lisäksi Nvidia julkaisi äsken uudet ajurit mitkä saattaa parantaa suorituskykyä kyseisessä pelissä.

 
Kuvanlaadun arvioinnissa kaksijakoisuus siis varmasti elää ja voi hyvin edelleen, mutta keskeisin kysymys: miten tällaista peliä pelataan ilman DLSS:ää?
Konsolilla? Taitaa keskimääräinen pelaaja ihan onnistuneesti pelata tuon läpi ilman DLSS:ää.

Edelleen valitettavaa että nvidia ei noita terävöityksiään saa korjattua, toisaalta ei saa korttejakaan kaupasta niin ei niillä peleilläkään ole väliä.
 
Konsolilla? Taitaa keskimääräinen pelaaja ihan onnistuneesti pelata tuon läpi ilman DLSS:ää.

Edelleen valitettavaa että nvidia ei noita terävöityksiään saa korjattua, toisaalta ei saa korttejakaan kaupasta niin ei niillä peleilläkään ole väliä.

No jee.

Tosin ei taida saada niitä konsoleitakaan kaupoista. Vaikea elämä.
 
Edelleen valitettavaa että nvidia ei noita terävöityksiään saa korjattua

Taitaa johtua ihan siitä, että niistä tykätään. Ainakin revikkasaitit tuntuvat kehuvan ominaisuutta vuolaasti niistä huolimatta.
 
Toi uus Watch Dogs näyttää aivan kauhealle ja pyörii todella huonosti, jälleen kerran yksi konsoli portti, missä on hätäsesti lyöty parit extra PC efektit ilman optimointia. Kyllä rupeis itteäni ketuttaa jos pitäisi jollai 3080/3090 tason kortilla käyttää DLSS jollai jämä resoilla. Mitä nyt tuohon DLSS terävöitys efektiin tulee, itse vihaan sitä, muutamissa asioissa siitä on hyötyä, esimerkiksi VR videoissa se tuo hitusen lisää tarkkuutta kuvaan ja näyttää hyvältä oikein laitettuna.
 
Taitaa johtua ihan siitä, että niistä tykätään. Ainakin revikkasaitit tuntuvat kehuvan ominaisuutta vuolaasti niistä huolimatta.
Jep, kovin valitettavaa kun ihmiset on sokeita ja pilaavat kuvanlaadun kaikilta tuota oksennusta kehuessaan. Jos kuvanlaadun säilymiseen suhtauduttaisiin asiaankuuluvalla vakavuudella, niin toi oltais patchatty aikaa sitten.

Kaikille tuosta tykkääville vinkkinä, että nvidian freestyle valikosta voi iskeä vielä lisää terävöitystä päälle, ja jopa peleihin joiden kuvaa ei DLSS:llä saa pilattua.
 
Jep, kovin valitettavaa kun ihmiset on sokeita ja pilaavat kuvanlaadun kaikilta tuota oksennusta kehuessaan. Jos kuvanlaadun säilymiseen suhtauduttaisiin asiaankuuluvalla vakavuudella, niin toi oltais patchatty aikaa sitten.

Kaikille tuosta tykkääville vinkkinä, että nvidian freestyle valikosta voi iskeä vielä lisää terävöitystä päälle, ja jopa peleihin joiden kuvaa ei DLSS:llä saa pilattua.
Sieltä vielä lyö kontrastit tappii, niin ai että mikä gigantin esittely telkkarien mainosvideo pelistä tulee.
 
Mahtaa olla hienoa, kun voi valita itseään kiinnostavat pelit sen perusteella, mikä omalla raudalla sattuu pyörimään. Ihan vilpittömästi. Aiheuttaa suurta vaivaa ja rahanmenoa, kun joutuu ostamaan rautaa jolla pyörii kaikki itseään kiinnostavat pelit.
 
Mahtaa olla hienoa, kun voi valita itseään kiinnostavat pelit sen perusteella, mikä omalla raudalla sattuu pyörimään.
Eikös homma ole ennenkin mennyt samalla tavalla? En mä pysty pleikkapelejä PC:llä pelaamaan ja niin edelleen.

Aiheuttaa suurta vaivaa ja rahanmenoa, kun joutuu ostamaan rautaa jolla pyörii kaikki itseään kiinnostavat pelit.
PC + PS5 pitäis riittää kaikkeen. Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen?
 
Eikös homma ole ennenkin mennyt samalla tavalla? En mä pysty pleikkapelejä PC:llä pelaamaan ja niin edelleen.


PC + PS5 pitäis riittää kaikkeen. Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen?

DLSS vaikuttaa pelien pyörimiseen, aika ratkaisevastikin joissakin tapauksissa. PS5 + PC on hyvä kombo, mutta jos lähtökohta on se, että "no biggie" jos joku peli ei PC:llä pyöri, niin miksi ei saman tien sitten PS5 + Series X?
 
DLSS vaikuttaa pelien pyörimiseen, aika ratkaisevastikin joissakin tapauksissa. PS5 + PC on hyvä kombo, mutta jos lähtökohta on se, että "no biggie" jos joku peli ei PC:llä pyöri, niin miksi ei saman tien sitten PS5 + Series X?
Mikä peli ei PC:llä pyöri, mutta pyörii xboxilla?

Edelleen, miten eri laitteiden pelivalikoimat liittyvät ketjun aiheeseen?

En kiistä etteikö pelien kuvanlaatuasetukset vaikuttaisi pelien subjektiiviseen pelattavuuteen.
 
Valitettavasti monesta huonosta vaihtoehdosta on valittava vähiten huonoin. Jos peli ei pyöri RTX 3080:llä 4K ~80fps, niin joko vähennän graffa-asetuksia tai vähennän resoluutiota. Vähennän mieluumin resoluutiota, jolloin kysymykseksi muodostuu, skaalataanko se matalampi resoluutio perinteisesti TAA:n kanssa 4K-näytölle, vai DLSS:llä. Jälkimmäinen ratkaisu on toistaiseksi näyttänyt mun mielestä poikkeuksetta paremmalle.

Eli DLSS on mun näkökulmasta kolmesta paskasta paras.
 
Mikä peli ei PC:llä pyöri, mutta pyörii xboxilla?

Edelleen, miten eri laitteiden pelivalikoimat liittyvät ketjun aiheeseen?

En kiistä etteikö pelien kuvanlaatuasetukset vaikuttaisi pelien subjektiiviseen pelattavuuteen.

Esim. nyt käsitelty Watch Dogs: Legion näyttää pyörivä aika paskasti PC:llä, ainakin natiiviresolla. Jos se pyörii paskasti PC:llä, niin yhtä hyvin voisi pelata XBoxilla. Huomattavasti halvempaa kuin tonnin näyttikset ym. rauta päälle. Ehkä tämä on tarpeeksi monta viestiä tästä sivupolusta jo kuitenkin?
 
Valitettavasti monesta huonosta vaihtoehdosta on valittava vähiten huonoin. Jos peli ei pyöri RTX 3080:llä 4K ~80fps, niin joko vähennän graffa-asetuksia tai vähennän resoluutiota. Vähennän mieluumin resoluutiota, jolloin kysymykseksi muodostuu, skaalataanko se matalampi resoluutio perinteisesti TAA:n kanssa 4K-näytölle, vai DLSS:llä. Jälkimmäinen ratkaisu on toistaiseksi näyttänyt mun mielestä poikkeuksetta paremmalle.

Eli DLSS on mun näkökulmasta kolmesta paskasta paras.
Unohdit sen parhaan ratkaisun, eli 3090 SLI:n.

Mutta ihan oikeassa olet, että joku kompromissi on joissain tilanteissa pakko tehdä. Tuon pelin kohdalla näyttäisi minimi FPS:t rajoittavan eniten menoa ja noilla laatuasetuksilla ei ole mitenkään ihan älyttömiä vaikutuksia siihen. Varmaan kannattaa odottaa ekat patchit ja ajurioptimoinnit ennen kuin aloittaa pelaamisen ja/tai tekee kaiken kattavia päätelmiä pelin pelattavuuden suhteen.
 
En ymmärrä miksi ihan uusilla korteilla täytyy tehdä mitään kompromisseja, pelikehittäjät vois ottaa sen peukalon pois hanukasta.
 
Ennen vahtikoiriakin on ollut monia pelejä, joissa tuo 4K 80fps ei toteudu nykyisillä huippukorteilla. Toivoisin näissä kaikissa olevan DLSS.
 
En ymmärrä miksi ihan uusilla korteilla täytyy tehdä mitään kompromisseja, pelikehittäjät vois ottaa sen peukalon pois hanukasta.

Tämä olisi aina yhtä toivottavaa, ja aina yhtä kaukana siintävä haave. Mutta samaan syssyyn totean, että jos ja kun RT-tielle on lähdetty, niin ei oo ihan triviaalia tehdä 4k60 keskiluokan näytönohjaimella pyörivää peliä.
 
En ymmärrä miksi ihan uusilla korteilla täytyy tehdä mitään kompromisseja, pelikehittäjät vois ottaa sen peukalon pois hanukasta.
Se on huomattavasti edullisempaa tehdä koodia, joka toimii riittävän hyvin. Hifistelijät eivät valitettavasti tuo pelitaloille rahaa, ja tuo Cyberpunkin viivästys kertoo kuinka kalliiksi optimointi käy.
 
Ymmärrän kyllä miksi eivät tee, myös samaan aikaa jollain tapaa en ymmärrä, koska miksi tehdä sitten jotain hullua rautaa PC puolelle, joka maksaa kuluttajalle paljon, mille ei saa mitään vastiketta?. Hyvä esimerkki on vaikka autot, ajaa jotkut ladalla ja sitten jotkut lambolla, ei se lambo kyllä ole ladan ehdoilla tehty?. Alkaa itselläni olla sellainen fiilis välistä ettei tee mieli ostaa sitä huippu rautaa, kun kakkelia vaan tehdään.
 
Watch Dogs Legionin DLSS implementaatio on ilmeisesti aika pitkälti rikki (blurraa kaikki heijastukset, kasvillisuus ghostaa jne). Pelissä myös Chromatic Aberration, jota ei saa pois päältä ja se ei toimi DLSS kanssa kovin hyvin. Ei sinänsä mitenkään yllättävää, kun peli on muutenkin keskeneräinen ja konsoleillakin on ongelmia.
 
Watch Dogs Legionin DLSS implementaatio on ilmeisesti aika pitkälti rikki (blurraa kaikki heijastukset, kasvillisuus ghostaa jne). Pelissä myös Chromatic Aberration, jota ei saa pois päältä ja se ei toimi DLSS kanssa kovin hyvin. Ei sinänsä mitenkään yllättävää, kun peli on muutenkin keskeneräinen ja konsoleillakin on ongelmia.

Joopa joo. Todella hyvä on tuo DLSS toteutus tuossa omien pienten pelailujen pohajalta. Pikkuisen on heijastukset sumeammat, mutta kasvisllisuudessa en ole ainakaan itse havainnut mittään ongelmaa. Ihan pikkuriikkisen sumeampi saattaa olla tuo Tuija tuossa ekassa vertailukuvassa, DLSS päällä. Controlissa näkyi enemmän virheitä, kun tässä. Tuosta heijastusten lievää sumeutta ei edes huomaa, ellei katsele noita vertailukuvia.

DLSS OFF
DLSS_OFF_1.jpg

DLSS ON (Quality)
DLSS_ON_1.jpg

DLSS OFF
DLSS_OFF_2.jpg

DLSS ON (Quality)
DLSS_ON_2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Joopa joo. Todella hyvä on tuo DLSS toteutus tuossa omien pienten palilujen pohajlata. Pikkuisen on heijastukset sumeammat, mutta kasvisllisuudessa en ole ainakaan itse havainnut mittään ongelmaa ihan pikkuriikkisen sumemapi saattaa olla tuo Tuija tuossa ekassa vertailukuvassa DLSS päällä. Controlissa näkyi enemmän virheitä, kun tässä. Tuosta heijastusten lievää sumeutta ei edes huomaa, ellei katsele noita vertailukuvia.
Jos noiden (+seuraavan viestin) kuvien heijastukset ovat mielestäsi vain "pikkuisen pehmeämpiä" niin ei hyvää päivää, ihmekään jos DLSS:ää pidetään hyvänä jos noin selkeitäkään eroja ei nähdä merkittävinä.
 
Jos noiden (+seuraavan viestin) kuvien heijastukset ovat mielestäsi vain "pikkuisen pehmeämpiä" niin ei hyvää päivää, ihmekään jos DLSS:ää pidetään hyvänä jos noin selkeitäkään eroja ei nähdä merkittävinä.

No onhan ne "selkeitä", kun räplää ON ja OFF kuvia edes takasin. Pelatessa ei niin helposti huomaa, liikeessä varsinkaan. Mistään DLSS:n toteutuksen "rikki" olemisesta on ihan turha puhua.
 
No onhan ne "selkeitä", kun räplää ON ja OFF kuvia edes takasin. Pelatessa ei niin helposti huomaa, liikeessä varsinkaan.
Tämän samanhan voi sanoa noin jokaisesta kuvanlaatuasetuksesta, silti monella on juurtunut syvään, että kaikki asetukset pitää olla ultra max (ja paikataan sitten vaikka DLSS:llä jos tehot ei riitä). :beye:
 
Tämän samanhan voi sanoa noin jokaisesta kuvanlaatuasetuksesta, silti monella on juurtunut syvään, että kaikki asetukset pitää olla ultra max (ja paikataan sitten vaikka DLSS:llä jos tehot ei riitä). :beye:

No ei se nyt ihan niinkääne mene. Esim. kaikki piirtoetäisyyteen vaikuttavat asiat esimerkiksi hyppää silmille ihan eri tavalla. Toki monesti esim. ultra ja high asetusten ero on todella pieni ja usein jopa huomaamaton. RT nyt vaan on sen verran raskasta, että sitä ei monesti saa ilman DLSS:ää pyörimään, vaikka laskisikin asetuksia. En minä käytä DLSS:ää, ellei ole pakko, tai ellei kuva ole DLSS päällä omasta mielestä parempi.
 
Pelailin tuota Watch Dogsia 4k:na ja olen tyytyväinen quality asetukseen kuvanlaadullisesti. Se että jossain olisi jotain skarpimpaa on vähän diibadaabaa. Kun reso menee tiettyyn pisteeseen asti niin tuo skarppiuden metsästys on vähän semmosta ja tämmöstä. Ymmärrän kyllä tuon ON ja OFF merkityksen, mutta on tuo pehmeys paljon kivemman näköistä kuin aliasoinnit tai fps:n menetys. Ihmiset luulevat usein että haluavat mahdollisimman skarppia kuvaa, mutta ei se aina ole se juttu. Ja kun vaihtoehtona on FPS boost ja asetusten nostaminen niin oujeah. Tätähän ne konsolit ovat tehneet jo vuosia, skaalanneet pienestä resosta isommaksi ties millä metodeilla.
 
Toimiiko DLSS modatuilla peleillä? Eli jos tulee vaikka yhteisökehitteinen lisätehtävä, modattuja hahmoja, uudet tekstuurit tjms. mikä ei kulje alkuperäisen valmistajan prosessien läpi, niin jääkö DLSS pois?
 
Toimiiko DLSS modatuilla peleillä? Eli jos tulee vaikka yhteisökehitteinen lisätehtävä, modattuja hahmoja, uudet tekstuurit tjms. mikä ei kulje alkuperäisen valmistajan prosessien läpi, niin jääkö DLSS pois?
Toimii. Esim. UE4 editoriin voit räpeltää mitä tahansa omaa kontenttiasi ja DLSS 2.0 kyllä hanskaa sen.

Tuo on universaali siten nykyään ettei sitä treenata tietyllä pelikohtaisella matskulla.
 
Toimii. Esim. UE4 editoriin voit räpeltää mitä tahansa omaa kontenttiasi ja DLSS 2.0 kyllä hanskaa sen.

Tuo on universaali siten nykyään ettei sitä treenata tietyllä pelikohtaisella matskulla.
Hieno juttu, ehdin jo pelätä DLSS:n varjolla vietäisiin modit peleistä.
 
DLSS olisi myös paljon hyödyllisempi jos vanhemmat devaajat jaksaisivat päivittää pelimoottoreitansa ja lisätä tuon Raytracingin + DLSS.
Kuinka hyvin toi DLSS toimii huonosti optimisoituihin peleihin?
 
Laitetaan tännekin lista kaikista DLSS 2.0 peleistä:

  • Bright Memory
  • Call Of Duty: Black Ops Cold War
  • Control
  • Death Stranding
  • Deliver Us The Moon
  • Enlisted
  • F1 2020
  • Fortnite
  • Ghostrunner
  • Justice
  • Marvel’s Avengers
  • Mechwarrior V: Mercenaries
  • Minecraft
  • Watch Dogs Legion
  • Wolfenstein Youngblood
  • War Thunder
  • Xuan-Yuan Sword VII

Tulevat
  • Amid Evil
  • Atomic Heart
  • Boundary
  • Cyberpunk 2077
  • Edge Of Eternity (November update)
  • JX3
  • Mortal Shell (November update)
  • Mount & Blade II Bannerlord (November update)
  • Ready Or Not (early access launch)
  • Scavengers
  • Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
 
Laitetaan tännekin lista kaikista DLSS 2.0 peleistä:

  • Bright Memory
  • Call Of Duty: Black Ops Cold War
  • Control
  • Death Stranding
  • Deliver Us The Moon
  • Enlisted
  • F1 2020
  • Fortnite
  • Ghostrunner
  • Justice
  • Marvel’s Avengers
  • Mechwarrior V: Mercenaries
  • Minecraft
  • Watch Dogs Legion
  • Wolfenstein Youngblood
  • War Thunder
  • Xuan-Yuan Sword VII

Tulevat
  • Amid Evil
  • Atomic Heart
  • Boundary
  • Cyberpunk 2077
  • Edge Of Eternity (November update)
  • JX3
  • Mortal Shell (November update)
  • Mount & Blade II Bannerlord (November update)
  • Ready Or Not (early access launch)
  • Scavengers
  • Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
toimiiko 2.0 dlss rtx 2080:lla vai tarviiko olla 3000-sarjan kortti?
 
Shadow of Tomb raider ja Metro Exodus nyt testattu RT:n ja DLSS:n osalta. Aikalailla pettynyt.

Tuo DLSS sumentaa tekstuureja huomattavasti. Eihän tuota nyt kukaan voi vakavalla naamalla sanoa että näyttää lähes yhtä hyvältä kuin ilman.

En tiedä onko itsellä joku asetus sitten pielessä. Lähellä olevat näyttävät ihan hyvältä, mutta sitten vähän kauempana olevat asiat taas sutulta.

1440p ja 3070.

E: olinkin itse tietämätön.
 
Viimeksi muokattu:
Shadow of Tomb raider ja Metro Exodus nyt testattu RT:n ja DLSS:n osalta. Aikalailla pettynyt.

Tuo DLSS sumentaa tekstuureja huomattavasti. Eihän tuota nyt kukaan voi vakavalla naamalla sanoa että näyttää lähes yhtä hyvältä kuin ilman.

En tiedä onko itsellä joku asetus sitten pielessä. Lähellä olevat näyttävät ihan hyvältä, mutta sitten vähän kauempana olevat asiat taas sutulta.

1440p ja 3070.
Nuo on tehty sillä vanhemmalla toteutuksella. Se vaikuttaa myös huomattavasti kuvanlaatuun, jos pelistä löytyy performance/quality-säätö dlss:lle.
 
No huh vähän jo pelkäsin joutuuko Cyberpubkin kanssa kärvistellä nyt tämmöisen kuvan kanssa. Kiitos!
 
Natiiviin vertailu on muutenkin vähän hassua, kun DLSS:llä renderöintiresoluutio on matalampi. Vertaa mieluumin perinteisesti skaalattuun kuvaan sellaisella resoluutiolla, joka antaa vastaavan suorituskyvyn.
 
Ainakin COD Cold Warissa DLSS tuntuisi toimivan todella hyvin. Jopa DLSS Performance-asetuksella 4K resoluutiolla kuva on skarppi enkä huomaisi että se ei ole natiivi, jos en tietäisi.
 
No huh vähän jo pelkäsin joutuuko Cyberpubkin kanssa kärvistellä nyt tämmöisen kuvan kanssa. Kiitos!
Steamista voi ladata ilmaisen Bright Memory: Infinite Ray Tracing Benchmark demon jossa on DLSS 2.0 käytössä jolla voi kokeilla miltä se näyttää.


 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 271
Viestejä
4 503 104
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
saruman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom