Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
Niin että Fabia ja A6 kestävät ihan yhtä hyvin 15 vuotta ja 500 tkm?
No miten ne sun mielestä eivät kestäisi jos A) pata on sama B) saman konsernin autoina noissa on varmaan alustaratkaisut yms aika samantapaiset jos eivät samaa palikkaa? Miks se skoda leviäisi sen aiemmin? Se miksi noita jotain audeja näkyy varmaan pidempään liikenteessä kuin skodaa johtuu varmaan siitä, että premium statuksen ja sen sisältämän varustelulistan takia tollasta vanhaa audinruoskaa ajaa varmaan mielummin kuin vastaavaa skodaa.
 
No miten ne sun mielestä eivät kestäisi jos A) pata on sama B) saman konsernin autoina noissa on varmaan alustaratkaisut yms aika samantapaiset jos eivät samaa palikkaa? Miks se skoda leviäisi sen aiemmin?
??? Siis ihanko tosissasi väität, että Fabiassa on samat alustan osat, vaihteistot, moottorit yms. kuin 1000 kg painavammassa premiumissa?
 
??? Siis ihanko tosissasi väität, että Fabiassa on samat alustan osat, vaihteistot, moottorit yms. kuin 1000 kg painavammassa premiumissa?
No ei tietenkään ole, mutta varmaan löytyy yhtäläisyyksiä pienempiin audeihin jne. Miksei joku fabia kestäisi siinä missä mikään muukaan saman konsernin auto. Se premiumi lähinä aiheuttaa sen, että 15-25 vuotiaanakin se auto herättää omistushaluja jollakin eikä ole paalissa sen takia.
 
??? Siis ihanko tosissasi väität, että Fabiassa on samat alustan osat, vaihteistot, moottorit yms. kuin 1000 kg painavammassa premiumissa?
Toisaalta sitten Fabia on halvempi korjata, kun kevyempi auto ja halvemmat osat. Kuluvia osia joutuu vaihtaa siis molemmissa. Toisaalta painavamman auton alustan osat saattaisi jopa kulua nopeammin?

Halpa auto tietysti menee helpommin paaliin tai jää huoltamatta, kun ei ole enää mitään väliä. A6 sitten helpommin huollettaisiin vielä kuntoon, vaikka maksaisikin vähän perushuoltoa enemmän.


Samoja palikoita ja moottoreita käyttää ainakin vw polo, seat ibiza ja tuleva audi a1. Eikä audi ole sen kestävämpi kuin nuo muutkaan.
 
15v ja puolimiljoonaa taulussa tuo fabia on samalla huollolla paremmassa kunnossa kuin A6, koska audissa on paljon dingeldangeleita, ja vaikken juuri A6:sta tiedä, niin yleensä niiden alusat on sellaisia pikapikaa kuluvia puslahelvettejä.

Ahaa :think:


Toki tarkoitetaan mut ei noilla ole mitään dataa noiden väitteidensä tueksi.

Eli vahvistusharha. Tai ehkä siellä missä te asutte on tollane läppä normaali?

Mä en ainakaa yhdistä. Noi uudet kiinalaisethan on turva-autoja joten perheet noista pitää. Meilläki noi on liisariohjelmassa eikä kyl niitä teidän pappoja taida palkkalistoilla olla. On mulle kyl aivan vierasta kulttuuria alkaa jotai automalleja yhdistelemään omistajan ikään. Varmaa jotai korrelaatiota löytyy mut noi teidän luettelemat ei ainaka mulle tuo tota mielikuvaa.

edit. Ja ettei menisi mutuiluksi niin laitetaan tietoa aiheesta: Lappilaisten Toyota, savolaisten Skoda, suomenruotsalaisten Volvo – Katso kartasta, mistä löytyvät Suomen suosituimmat automerkit Eli missään nimessä Volvo ei ole mikää vanhusten auto kuten esitit. Se on suomenruotsalaisen rannikon auto. Tuollahan on isot perheet joten perheautoksikin voitanee sanoa :think:

Eihän se "pappa-auto" mikään faktaan perustuva kielikuva olekaan, vaan mielikuva joka liitetään johonkin autoon, eikä se ole välttämättä edes se auton omistajakunta joka sen mielikuvan saa aikaan, vaan jokin muu muotoilullinen tai imagollinen asia. Onhan niitä ollut myös vaikka kuinka kauan listoja joissa kerrotaan minkälainen ihminen ajaa minkäkinlaisella autolla, eikä niilläkään ole minkään tilaston kanssa tekemistä.

Ne mainitut S70 ja S80 tuskin on teidän firman ohjelmassa, koska uusimmatkin S70:t on jo 19 vuotta vanhoja ja S80 poistui myös pari vuotta sitten.

Kumpikaan noista ei ole sedanina mitään lapsiperheiden suosikkeja, vaan farkkuvolvot ja katumaasturit rokkaa niillä markkinoilla.

Yleisesti kyllä sedan on sellainen korimalli joka mielletään "pappaihmisen" ajoneuvoksi.
 
Siinä on legendaarisella teiniautolla hintaa Honda CRX CIVIC CRX 1.6I-16 COUPE Coupé 1988 - Vaihtoauto - Nettiauto

Onhan näistä suurin osa tuunattu piloille / poljettu puun ympärille tai ruostunut seulaksi mutta hieman tuntuu arvokkaalta silti :btooth:

Olis omassa tallissa yksi vuoden -85 crx odottamassa, että sillä jotain tehtäisiin... odottanut ensi vuonna 20-vuotta :)

Armeijaan lähtiessä sen sinne lykkäsin ja aika on vain jotenkin hurahtanut... mitähän noista maksettaisiin ja ostaako noita joku?
 
Eihän se "pappa-auto" mikään faktaan perustuva kielikuva olekaan, vaan mielikuva joka liitetään johonkin autoon, eikä se ole välttämättä edes se auton omistajakunta joka sen mielikuvan saa aikaan, vaan jokin muu muotoilullinen tai imagollinen asia. Onhan niitä ollut myös vaikka kuinka kauan listoja joissa kerrotaan minkälainen ihminen ajaa minkäkinlaisella autolla, eikä niilläkään ole minkään tilaston kanssa tekemistä.

Ne mainitut S70 ja S80 tuskin on teidän firman ohjelmassa, koska uusimmatkin S70:t on jo 19 vuotta vanhoja ja S80 poistui myös pari vuotta sitten.

Kumpikaan noista ei ole sedanina mitään lapsiperheiden suosikkeja, vaan farkkuvolvot ja katumaasturit rokkaa niillä markkinoilla.

Yleisesti kyllä sedan on sellainen korimalli joka mielletään "pappaihmisen" ajoneuvoksi.
Pappa autohan voisi olla sellainen, että pappa käy kaupasta ostamassa uuden bensa sedanin, koska eläkkeellä tulee aika vähän ajettua. Tai sitten käytetty vastaava. Voi ajaa samalla autolla pitkäänkin. Sedan Corollat ja Avensikset sitten myöhemmin siirtyy nuorison autoiksi, koska on kestäviä.

Pappa voisi korimallin perusteella valita jonkun tuollaisen:
35 000€ Mercedes-Benz CLA vaihtoautot
42 000€ BMW 3-sarja bensiini vaihtoautot
30 000€ Ford Mondeo bensiini vaihtoautot
27 000€ Toyota Avensis bensiini vaihtoautot
Tai sitten ovat siirtyneet katumaastureihin.
36 000€ Honda CR-V bensiini vaihtoautot

Volvo V70 voisi olla myös vähän vanhempien ihmisten auto. Nuoremmilla olisi siten joku vähän pienempi Volvo. Toisaalta Volvo on tainnut vähän nuorentua ja uusi V60 on tosi tyylikäs jo. Volvohan usein ostetaan farkkuna?
15 000€ Volvo V70 vaihtoautot

Pappahan varmaan valitsee jonkun luotettavan ja kestävän auton. Vaikka sitten Mersun sedanina.


Papallahan oli joskus yli 25 vuotta sitten Audi 80 sedan ja sehän oli oikein tyylikäs peli kun olin kyydissä. Muuten sitten oli jotain Mersua ja Bemaria lisäksi Toyota ja Honda. Autojahan piti vaihtaa tosi tiheään, kun autokuumetta tuli.
Audi A6 Koeajossa paremman luokan pappa-auto

Pappa moottoripyörä on sitten joku customi, esim HD olisi oikein kiva, mutta Honda tai Yamaha esimerkiksi olisi halvempia ja ehkä luotettavampiakin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt jotain pappa-autoja listataan niin kyllä ne on lähtökohtasesti autoja joihin on helppo nousta; Nissan Qashqai, Honda CR-V, VW Tiguan yms.. vahvana poikkeuksena tähän lienee Toyota Avensis. Toki itsellä on tässä asiassa "oma lehmä ojassa" kun omistuksessa on muutama sedani, mutta miellän nuo crossoverit kyllä enempi pappa-autoiksi.
 
Nissan Qashqai on ehdottomasti pappa-autojen ykkönen nykyään. Paljon helpompi nousta ja ajella menemään eikä liian iso kaupungissa verrattuna vaikka johonkin isoon Volvoon tai vastaavaan.
 
Nissan Qashqai on ehdottomasti pappa-autojen ykkönen nykyään. Paljon helpompi nousta ja ajella menemään eikä liian iso kaupungissa verrattuna vaikka johonkin isoon Volvoon tai vastaavaan.

Jep, porukat jäivät eläkkeelle ja auto vaihtui kaskaihin. Uutta mallia 2-3v välein ovat vaihtaneet. Eivät vanhat ihmiset enää millään sedanilla jaksa ajaa, paitsi jotkut köyhät maaseudulla.

Itse olen Audi A8:a 1999-2002 katsellut. Se vasta pappa-auto onkin: AUDI S8 specs - 1999, 2000, 2001, 2002, 2003 - autoevolution

Suomesta löytyy heikosti kattoluukuttomia. Nyt on taas yks kiikarissa ruottista, toivottavasti myyjällä on rohkeutta myydä, ja ettei kukaan vie sitä taas nenän alta. Käynyt jo muutaman kerran niin.
 
Pappa auto on kyllä yleinen nimitys tylsälle autolle, ei niinkään korimallille.
Niin, sellaiselle autolle joka on luotettava ja helppo käyttää, mutta ei sisällä paljoa muuta. Juuri sedanit on olleet kumminkin vanhusten suosiossa. Esim Corolla ja Carina/Avensis.

Toyota teki kuitenkin muutama vuosi sitten päätöksen, jonka mukaan aiemmin Corollana tunnetut hatchback ja farmari saivatkin nimekseen Auriksen, ja ainoastaan varttuneemman ostajakunnan suosima porrasperä sai jatkaa Corolla-nimellä.
Niinpä Toyotan ikonisen mallin myynti on ollut aiempaan verrattuna varsin marginaalista, koska tämän luokan sedaneilla on vahva pappa-auton leima otsassaan.
Onko Toyotan pappamallissa jo liiankin tuima ilme – katso ensimmäiset kuvat uudistuneesta Corollasta | Jokamies.fi
 
Viimeksi muokattu:
16v 300tkm turbonelivedossa on sen verran paljon osia, että muutama touhutonni kannattaa varata huoltoihin myös.
 
16v 300tkm turbonelivedossa on sen verran paljon osia, että muutama touhutonni kannattaa varata huoltoihin myös.

Kuten mihin tahansa 16v 300tkm autoon.

Nelikossa ei ole mitään sen ihmeellisempää hajoavaa kuin vajaavedossakaan, turbo nyt toki voi olla lähellä loppujaan jos sille ei ole mitään ikinä tehty.

Edit: Ja tämä siis yleisesti, volvoista ei mulla mitään hajua enkä edes tuota ilmoa kattonut.
 
Nelikossa ei ole mitään sen ihmeellisempää hajoavaa kuin vajaavedossakaan, turbo nyt toki voi olla lähellä loppujaan jos sille ei ole mitään ikinä tehty.
Kyllä sanoisin Haldexia kuuluvaksi osaksi - on kuitenkin öljyssä uiva kytkinpakka.

Varsinkaan mikäli öljynvaihdoista ei ole pidetty huolta 60tkm välein tai ohjausyksikköön on päässyt kosteutta (näitähän meni alkupään VAGeissa aika paljon).

Matalapaineturbo toki on kestävä normaalilla softalla, mutta 300tkm alkaa olla rajoilla vaihdon suhteen.

Saattaa siis olla hyvä mikäli on huoletti ja pidetty hyvin.
 
15v ja puolimiljoonaa taulussa tuo fabia on samalla huollolla paremmassa kunnossa kuin A6, koska audissa on paljon dingeldangeleita, ja vaikken juuri A6:sta tiedä, niin yleensä niiden alusat on sellaisia pikapikaa kuluvia puslahelvettejä.
Mulla on myös sellainen mutu, että saksalaisiin "premiumeihin" (mersut, bemari,...) saa yleisesti ottaen olla vaihtamassa niveliä ja puslia paljon. Joku oletus on, että premiumit kestää ja kestää. No, moottorit varmaan kestääkin, mutta kyllä se muu auto kuluu kuluu myös ja korjata saa isolla rahalla ennen 15v/500tkm. Ja vaikka alustanosat olisi lähtökohtaisesti kestävämpiä, niin ne myös kuluu suhteessa samaan tahtiin tai jopa nopeammin kuin kevyemmässä ja pienemmässä autossa. Esim. joku w211 alustanosat on vissiin alimitoitettu niin painavalle autolle.
 
Samoin se Haldexin pumppu on kulutusosa. Toki kohtuu hintanen ja helppo vaihtaa

Pumppu kestää sen n. 100 tkm ilman haldex öljyjen vaihtoa, jos vaihtaa öljyt BorgWarnerin ( entinen Haldex Traction Ab ) ohjeiden mukaan 60 tkm välein on kestoikä pidempi.

Varaosa maksaa Sinisellä noin 400-500 €, mutta saman pumpun saa Skodan tiskiltä noin 160 €:lla + öljyt ja suodattimet joitain kymppejä päälle.

Itse vaihto on helppo homma, joskin kardaanin joutuu automaateissa irrottamaan ja paikat voivat olla jumissa.
 
Volvo S60 2.4T 4d 4wd A Porrasperä 2002 - Vaihtoauto
Onko kokemuksia? Neliveto ja turbo noilla kilometreillä 4000e ei kuullosta pahalta.

Kaverilla oli tuollainen lastutettu yksilö aikoinaan ja itselläni oli 2007 mallinen V70 D5 AWD.

Hyvä ja kohtuu hiljainen auto ajaa + nelikko on ihan toimiva.

Miinuksena lähinnä korkeahko kulutus ( kaverilla meni raskaalla kaasujalalla 12-15 l/100 km kesät talvet, itse pääsin ko. autolla Helsinki-Forssa-Helsinki välin pienimmillään talvikelissä 9,3 l/100 km ).
Kääntösäde tuossa on myös iso, eikä tuo vanhemman mallin laatikko vaihda aina oikeassa kohtaa ja sisätilat eivät ole kauhean isot.
 
On siinä ainakin vetareita enemmän vaihdettavana. ;)

Omassa quattrossa kun on etu- ja takaperää ja jakolaatikkoa ja vetareita ja kaikkea, niin kyllä siinä on oma nippunsa tiivisteitä, suojakumeja, laakereita ym mitä on saanut rempata "extraa". Autoista siis lähinnä öljyt ja kumiosat (letkut, tiivisteet, stefat, puslat, suoja/haitarikumit ym). kuluvat.Öljyt ja suodattimet kun vaihtaa säännöllisesti, niin ei rattaat ym. metalliosat mihinkään kulu reiluillakaan kilsoilla.
 
Kyllä sanoisin Haldexia kuuluvaksi osaksi - on kuitenkin öljyssä uiva kytkinpakka.

Varsinkaan mikäli öljynvaihdoista ei ole pidetty huolta 60tkm välein tai ohjausyksikköön on päässyt kosteutta (näitähän meni alkupään VAGeissa aika paljon).

Matalapaineturbo toki on kestävä normaalilla softalla, mutta 300tkm alkaa olla rajoilla vaihdon suhteen.

Saattaa siis olla hyvä mikäli on huoletti ja pidetty hyvin.

On siinä ainakin vetareita enemmän vaihdettavana. ;)

Tarkoitukseni oli viitata vajaaveto vs nelikko / turbo vs vapari noihin "touhutonneihin", ei huoltokuluihin. Jos tuollaista 16v vanhaa vajaavetoa on pidelty huonosti niin saa siihen samat touhotonnit työntää.

Kyseiseen volvoon en ota kantaa, mutta en näe äkkiseltään miksi hyvin pidelty tuollainen olisi olennaisesti isompi riski touhutonneille kuin etuvetovaparikaan. Toki ainahan tuollaisen vanhan auton hankinta on riskianalyysiä ominaisuudet vs riskit vs hinta.

Jos haluaa olla varma ettei autoon tarvitse touhutonneja työntää korjauksiin, käy hakemassa kaupasta uuden ja vaihtaa sen toiseen uuteen takuuajan lopussa. Rahaa se toki tuohonkin menee, mutta vähemmäm korjaamiseen.
 
Mulla on myös sellainen mutu, että saksalaisiin "premiumeihin" (mersut, bemari,...) saa yleisesti ottaen olla vaihtamassa niveliä ja puslia paljon. Joku oletus on, että premiumit kestää ja kestää. No, moottorit varmaan kestääkin, mutta kyllä se muu auto kuluu kuluu myös ja korjata saa isolla rahalla ennen 15v/500tkm. Ja vaikka alustanosat olisi lähtökohtaisesti kestävämpiä, niin ne myös kuluu suhteessa samaan tahtiin tai jopa nopeammin kuin kevyemmässä ja pienemmässä autossa. Esim. joku w211 alustanosat on vissiin alimitoitettu niin painavalle autolle.
Itse yllätyin ex-3B Passatin omistajana 4F A6:sta; pian on 200tkm mittarissa eikä yhtään alustan osaa ole vaihdettu. Itseasiassa mitään muuta kuin kuluvia osia ei ole näihin kilsoilla vaihdettu vaikka auto on 90% kaupunkiajossa...

Historiaa ovat 20-30tkm vaihdettavat etutukivarret lähes joka vuosi. :D

Kyseiseen volvoon en ota kantaa, mutta en näe äkkiseltään miksi hyvin pidelty tuollainen olisi olennaisesti isompi riski touhutonneille kuin etuvetovaparikaan. Toki ainahan tuollaisen vanhan auton hankinta on riskianalyysiä ominaisuudet vs riskit vs hinta.
Miten sen nyt ottaa...

Jos otat etuvetoisen, käsivaihteisen ja turbottoman Volvon niin onhan siinä oleellisesti pienempi riski että noissa 300tkm lukemissa tulee se ”iso lasku” vastaan.

Itse olen ajellut yli 10v nelivedolla ja alla on nytkin turbollinen automaatti quattro, niin typerää olisi ajatella että nuo yhtälöstä poistamalla homma olisi ”loppuunajettuna” yhtä kallista... :D
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuossa tuo dimman bodykit mikä maksaa varmaan 1500€. Eikä kauheen pahat kilometritkään. Paremmat vanteet, madallus ja auto mustaksi niin jo kelpaa.

Katsastettu 9/2014. Ja noi ylimääräiset palat takapenkillä, hmm.. Toi spoileri on aivan hirveä, näyttää siltä kuin se olisi liian ylhäälle kiinnitetty (?).
 
Katsastettu 9/2014. Ja noi ylimääräiset palat takapenkillä, hmm.. Toi spoileri on aivan hirveä, näyttää siltä kuin se olisi liian ylhäälle kiinnitetty (?).

Tuota katsastusta en huomannut. Spoileri näyttää olevan samassa kohtaa kuin oikeassa wrc:ssä, ei se toki kaunis ole.
 
Jos se olisi helppo homma, niin kai nuo olisi sen liikkeessä lyöneet kiinni, varsinkin kun auto on siellä jo kauan aikaa maannut.

Eihän ne saa autoliikkeessä edes polttimoa vaihdettua. Kiinnostaisi kyllä onko tuossa jotain estettä leimalle. Eihän tuolla aikuinen kehtaa ajaa, mutta kyllä olisi itselle kelvannut aikanaan tietyin muutoksin.
 
Jäätävä paskakasahan tuo on. Yritetty nyhertää jotain kilpuria kasaan, kunnes todettu ettei tule lasta eikä paskaa ja lyöty hanskat tiskiin :dead:
 
Nojaa. Hintaa on ns. vitusti liikaa ja ei ole omaan silmään tuo korisarja mutta ei tuo mitenkään erityisen paskasti näyttäisi olevan tehty. Vähintäänkin tarttis spacerit tai julmetusti leveemmät vanteet. Halvemmalla varmaan jollekkin kelpais.
 
Kyllä sanoisin Haldexia kuuluvaksi osaksi - on kuitenkin öljyssä uiva kytkinpakka.

Varsinkaan mikäli öljynvaihdoista ei ole pidetty huolta 60tkm välein tai ohjausyksikköön on päässyt kosteutta (näitähän meni alkupään VAGeissa aika paljon).

Matalapaineturbo toki on kestävä normaalilla softalla, mutta 300tkm alkaa olla rajoilla vaihdon suhteen.

Saattaa siis olla hyvä mikäli on huoletti ja pidetty hyvin.

Tähän sen verran kommenttia että tuon ikäinen Volvo taitaa olla viskolla varustettu. Ainakin V70 on. No ei se viskokaan varmasti ikuinen ole mutta lienee kestävämpi kuin Haldex? Mutta joo, voi olla hyvä hankinta jos on huollettu. Riskejä tosin riittää, esim kulmavaihteen kunto, vaihdelaatikko jos ei ikinä vaihdettu öljyjä. Muuten kone todennäköisesti kestää vielä pitkään ja korin ruostesuojaus on näissä yleensä kunnossa.
 
Tämä hirvitys on ollu jostain syystä myös vuosia myynnissä;

Volvo S40 T-4 2,0

Toi on näköjään vieläkin elossa, ja ihan hienossa kunnossa vielä. Tuo on joskus vuosia sitten rakennettu SPL DYNAMICS:in demoautoksi, ollessaan vielä suht tuore kampe. Jotain tolle on tapahtunut, kun ei tuossa viimenäkemällä (varmaan 10vuotta sitten) vanteet näyttäny olevan montuissa, vaan oli ne ihan kaaren tasalla.. Ja tosiaan aikanaan kun tuo on rakennettu, niin on tehty ihan isolla rahalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 295
Viestejä
4 551 457
Jäsenet
74 954
Uusin jäsen
Sese

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom