Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
Talvella helposti tulee kun vedättää vähän kotipolkua poikittain :asif:

No ei aika harvoin tosipuheessa. Mutta ei siitä haittaakaan ole niin miksei. Parissa autossa on ollu turbotimeri niin sen kanssa on kyllä tullut aina jätettyä käymään.

Ja @JarppaK mitkä vagin vaietut ongelmat kun jo pelkästään audifinns on täynnä keskustelua noiden ongelmista :whistling:
 
Tuolla ulkonäöllä olisi mielestäni hyvä olla vähintään tuplat ilmoitetusta tehosta.

Edit: Onko tuollaista 450-mallia edes olemassa? En nopeasti googlesta ainakaan löytänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa autossani ainakin on lämmöstä välittämätöntä oljyä joka on yhtä notkeaa 50 tai 90 asteisena 5w-40 :rofl:
 
Tuolla ulkonäöllä olisi mielestäni hyvä olla vähintään tuplat ilmoitetusta tehosta.

Edit: Onko tuollaista 450-mallia edes olemassa? En nopeasti googlesta ainakaan löytänyt.
Ei ole. Ei M alkuisena eikä varsinkaan alpinana.
 
Mikä on se ajotilanne jossa päädytte istumaan autossa pari minuuttia ennen sammutusta? Omalla kohdalla ei ole ikinä ollut mahdollista tai tarve pysähtyä suoraan pitkästä kovasta moottoritievauhdista. Yleensä sieltä poistutaan pienemmille teille ennen määränpäätä. Tai sitten painatatte täysiä motarin taukopaikalle muuta en keksi

Heinolan Tähtihoville jos tulee pysähdyttyä syömään niin annan auton käydä parkissa ehkä minuutin verran ainakin kesäisin. Siinä kuitenkin tullut ajettua pidemmän aikaa 130-140 vauhtia joka on kovin rasitus johon auto suomenmaassa käytännössä joutuu. Muutoin en jäähdyttele.
 
Mikä on se ajotilanne jossa päädytte istumaan autossa pari minuuttia ennen sammutusta? Omalla kohdalla ei ole ikinä ollut mahdollista tai tarve pysähtyä suoraan pitkästä kovasta moottoritievauhdista. Yleensä sieltä poistutaan pienemmille teille ennen määränpäätä. Tai sitten painatatte täysiä motarin taukopaikalle muuta en keksi
Esim motarin poistumisrampit joissa voi joutua pysähtymään ja odottelemaan risteävää liikennettä, Golffi:n start-stop pistää koneen samantien seis kun pysähtyy vaikka olisi ajanut pitkän pätkän 160-180km/h

Edit: Mutta menee vähän offtopic jo
 
Itselläni on ihan normaali turboauto. Ei mikään harrasteauto edes, mutta silti aina lämmitän autoa hetken tyhjäkäynnillä ennen liikkeellelähtöä oli sitten kesä tai talvi. Samoin pitemmän ajon jälkeen pidän autoa tyhjäkäynnillä minuutin tai pari. En tiedä olenko kehitysvammainen kun näin teen, mutta ainakaan auton ei pitäisi näin kärsiä.

En ole ikinä tehnyt, joku 30c pakkanen erikseen, mutta muuten normaalisti heti liikkeelle.

Toki tuosta pihalta kun pääsee pois ja motarille niin siinä menee jo 10 minuuttia körötellessä.

Joskus töistä lähtiessä auto rajoittaa kierrokset 4000 kun on kylmä moottori ja näin estää kovemmat kierrokset, mutta muuten en sääli mitenkään...
 
Onko sun mielestä kylmällä koneelle eli öljyillä polkeminen koneelle hyväksi laakereille yms.? Muuttuvasiipisissä VNT-ahtimissa edelleenkin kulkee myös pakokaasut pakopuolella eli mitä luulet lämmöille tapahtuvan pakopainepuolella. Oletan, että aika monella tulee yllätyksenä ne lämmöt mitä pakopesän puolella on rauhallisesti ajettaessa ja mitä ne on sitten, kun ajetaan ahdoilla.

Yleensä kaltaisesi räppääjät vaihtaa niin useaan autoja varmaan, että ne vauriot jää muiden hoidettaviksi mitä aiheutat. Ei kannata tulla tollasta paskaa suoltamaan kylmänkoneen polkemisesta yms.

Edit. Longlife hommassa sama. Kyllä se varmaan sen 100-150tkm voi kestää, mutta noiden kilsojen jälkeen se lasku alkaa jäämään muille kuluttajille eli käytetyn auton ostajalle, eikä ekan 100tkm ajavalle paskan viskositeetin öljyillä vetävälle.
Peukut tälle.
Turbon jäähdytys jälkikäytöllä on kyllä ihan validi toimenpide. Itse tosin tosin skippaan tyhjäkäynnin monesti jos loppumatkan ajelu on ollut jotain taajamaa 50kmh köröttelyllä, mutta perävaunun kanssa, isolta tieltä tullessa ja varsinkin kesäisin kunnon jäähdyttely on tehtävä. Se pyörii kuitenkin sen 100k+ rpm vauhdilla, joten äkkipysäytys polttaa karstaa öljyn sekaan ja lyhentää turbon elinikää.

Mitä tulee longlife huoltoihin, niin ei ne nyt ihan noin nopeasti paaliin mene. Meillä ajettiin 500tkm VAG:n Transporterilla 20-30k öljynvaihtoväleillä. Turbo meni jossain 300tkm tienoilla (saattoi olla 347tkm, mutta varmaksi en muista), kun alkoi säätyvät siivet jumittua ja lopuksi sitä kautta polttaa öljyä. Pakulla vielä suurempi tuulikuorma ja paino, joten turbon jäähdyttely tehtiin asianmukaisesti motarilta tulon jälkeen. Omassa Diudissa käytän kyllä 10k vaihtoväliä, kun tulee enimmäkseen kaupunkia ajettua.


Kevyt badge-tuning:

Tämä on kyllä hieno ulkonäöltään, mutta badgetuning aivan jäätävä. Miksi...
 
Veikkaanpa tässäkin tapauksessa että ei ainakaan tavallinen arjalainen ole kuskina. Tampereella pyörii yksi c coupe jossa lukee mm alfa romeo ja muutenkin kaikki löytötavaratalon tuning osaston muovihilut isketty kiinni. Tuntuu että tietty etnisyys suosii erityisestä tätä tyylisuuntaa.
 
Veikkaanpa tässäkin tapauksessa että ei ainakaan tavallinen arjalainen ole kuskina. Tampereella pyörii yksi c coupe jossa lukee mm alfa romeo ja muutenkin kaikki löytötavaratalon tuning osaston muovihilut isketty kiinni. Tuntuu että tietty etnisyys suosii erityisestä tätä tyylisuuntaa.
"Alfa Rome".

Makuja on monia ja monikulttuurisuus näyttää olevan rikkaus tässäkin mielessä.
 
O ja K. Mikähän tuon tarkoitus sitten oikein on, teikäläisellä on ilmeisesti syvempää infoa tästä. Olen aina ohi ajellessa lukenut että ihan vain "alfa romeo" lukisi kun on samalla fontillakin kun ko. automerkin teksti.
 
Yhdenkään omistamani turboauton käsikirjassa ei ole mainintaa jälkikäytöstä tai siitä että kylmänä ei saisi polkea. Ja kyseessä 2017-2019 valmistetut autot. Eli jos hajoaa niin kyllä siinä voi valmistaja ruveta avaamaan rahapussiaan. Tuo ei kuitenkaan ole mitään yleistietämystä.

En kyllä monenkaan auton käsikirjaa ole sillä silmällä vilkaissut, tai millään silmällä ellen jotain sulaketta tms etsinyt. Mutta noita turboja kun alkoi -80 luvulla tulemaan enempi liikenteeseen, saabit ja volvot ja varmaan muitakin. Toki olivat harvojen herkkua silloin, eikä itselläkään ollut korttia mihinkään.
Sittemmin yleistyivät nyt pahemmin tarkistamatta, mutta varmaan turbodieselit ensin. Suomen autokannan ankean historian mukaisesti ne paremmat sportit oli ihan muissa maissa jne.

Mutta kyllähän nyt hyvänen aika asian pitäisi olla tiedossa vähääkään asiaa tuntevilla, ellei ole viimeviikolla korttia saanut. Ja luulisi että tuning piireissäkin jotain keskustelua voi olla miten hajottaa turbo. En tuunaa niin en ole ottanut tästä selvää.

Mutta jos ja kun sattuu tilanne että tullaan kierrokset tapissa pysähdyksiin, turbo pyörii vielä miljoonaa kuumana, sammutetaan motti, öljynkierto loppuu seinään ja sitten on metalli metallia vasten niin voi käydä ikävästi.

Ei sulle suunnattu vastaus vaan ihan yleisesti, mutta ihmetellyt tätä keskustelua nyt jonkun päivän verran, niin pakko vähän avautua vaikka onkin OT tässä ketjussa.


2. Jälkikäyttö

Turboahdetun auton moottori käy yleensä hieman lämpimämpänä kuin ahtamattoman auton. Erityisen korkeaksi saattaa nousta nimenomaan ahtimen ja sen ympäristön lämpötila: kovassa käytössä ahdin saattaa kuumentua niin, että moottorin yhtäkkisen sammutuksen jälkeen sen laakereilla oleva öljy saattaa palaa kiinni.

Monissa autoissa on tätä pyritään estämään ahtimen ylimääräisellä jäähdytyksellä, mutta silti kovan ajon jälkeen ahdettua autoa on hyvä tyhjäkäyttää jopa pari minuuttia ennen sammutusta. Näin ahdin saa viileää öljyä ja ehtii varmasti myös pysähtymään.

3. Start-stopin ongelmat

Samasta syystä kovan ajon jälkeen olisi viisasta kytkeä auton automaattinen start-stop -järjestelmä hetkeksi pois käytöstä. Kuumalla säällä tapahtuneen moottoritieajon jälkeen pysähdyttäessä liikennevaloihin moottori saattaa sammuttaa itsensä, vaikka ahtimen kestoiän parantamiseksi sen olisi viisainta pysyä käynnissä.
 
Viimeksi muokattu:
On tuosta ollut maininta jokaisen auton manuaalissa mitä itse muistan lukeneeni. Ns suuremman rasituksen ajon jälkeinen jälkikäyttö lämpöjen tasaamiseksi.
 
En kyllä monenkaan auton käsikirjaa ole sillä silmällä vilkaissut, tai millään silmällä ellen jotain sulaketta tms etsinyt. Mutta noita turboja kun alkoi -80 luvulla tulemaan enempi liikenteeseen, saabit ja volvot ja varmaan muitakin. Toki olivat harvojen herkkua silloin, eikä itselläkään ollut korttia mihinkään.
Sittemmin yleistyivät nyt pahemmin tarkistamatta, mutta varmaan turbodieselit ensin. Suomen autokannan ankean historian mukaisesti ne paremmat sportit oli ihan muissa maissa jne.

Mutta kyllähän nyt hyvänen aika asian pitäisi olla tiedossa vähääkään asiaa tuntevilla, ellei ole viimeviikolla korttia saanut. Ja luulisi että tuning piireissäkin jotain keskustelua voi olla miten hajottaa turbo. En tuunaa niin en ole ottanut tästä selvää.

Mutta jos ja kun sattuu tilanne että tullaan kierrokset tapissa pysähdyksiin, turbo pyörii vielä miljoonaa kuumana, sammutetaan motti, öljynkierto loppuu seinään ja sitten on metalli metallia vasten niin voi käydä ikävästi.

Ei sulle suunnattu vastaus vaan ihan yleisesti, mutta ihmetellyt tätä keskustelua nyt jonkun päivän verran, niin pakko vähän avautua vaikka onkin OT tässä ketjussa.

Ei se ahdin sielä pyöri miljoonaa metalli metallia vasten vaan kun öljynkierto loppuu niin sinne kuumaan ahtimeen jäävä öljy kärähtää ja palaa sinne laakeripinnoille joka sitten syö ne ahtimen laakerit pidemmän päälle.

Totuus on kuitenkin se, että jos kotipihaan tullaan rauhallisesta taajama-ajosta niin ei siinä mitään jälkikäyttöä tarvita. Jos sen sijaan tullaan pihaan suoraan kovasta vauhdista/ajetaan "kahva edellä" niin ei sen minuutin parin jälkikäytön pitäisi olla ongelma. Itse oon vaan huomannut että helpointa tulla ihan rauhakseen viimenen kilometri niin jäähtyy paikat helposti
 

0.6 litrainen moottoro kyllä alleviivaa festaritunnelmaa :D
 

0.6 litrainen moottoro kyllä alleviivaa festaritunnelmaa :D

Muuten normaali kei-auto, mutta pilattu rumalla keulamerkillä.:x3:
 
On tuosta ollut maininta jokaisen auton manuaalissa mitä itse muistan lukeneeni. Ns suuremman rasituksen ajon jälkeinen jälkikäyttö lämpöjen tasaamiseksi.

Tuli tarkistettua ja lukeehan se noissa omankin auton manuaaleissa, "älkää sammuttako moottori heti raskaan ajon jälkeen". Olen ollut tietoinen tästä kyllä, mutta enpä usko että kovin moni tietää. Eipä kyllä ole tullut itse koskaan jälkikäytettyä eikä sillä ole ollut mitään vaikutusta. Toisaalta en aja vanhoilla autoilla, että ehkä se vaikutus näkyy sitten joskus 10-15 vuoden iässä.
 
Tuli tarkistettua ja lukeehan se noissa omankin auton manuaaleissa, "älkää sammuttako moottori heti raskaan ajon jälkeen". Olen ollut tietoinen tästä kyllä, mutta enpä usko että kovin moni tietää. Eipä kyllä ole tullut itse koskaan jälkikäytettyä eikä sillä ole ollut mitään vaikutusta. Toisaalta en aja vanhoilla autoilla, että ehkä se vaikutus näkyy sitten joskus 10-15 vuoden iässä.
Kyllä turbon saa rikki nopeastikin, jos kuumana sammuttaa, mutta toi raskas ajo tarkottaa käytännössä sen verran raskasta ajoa, että auto on oikeasti ahdoilla ja kone tuottaa lämpöä eli vaikka maantieltä kääntyisi siihen kotitontille ja sammuttaisi auton heti, niin käytännössä ajo on kuitenkin sellasella pintakaasulla ajelua.

Turboautossa pakolämmöt nousee tosissaan kun paahdetaan ahdoilla, ei sillä nyt hirveesti eroa ole ajaako taajamassa vai maantiellä kunhan ei tuu kaasu pohjassa pakopesä punaisena siihen mestoille.
 
Tuli tarkistettua ja lukeehan se noissa omankin auton manuaaleissa, "älkää sammuttako moottori heti raskaan ajon jälkeen". Olen ollut tietoinen tästä kyllä, mutta enpä usko että kovin moni tietää. Eipä kyllä ole tullut itse koskaan jälkikäytettyä eikä sillä ole ollut mitään vaikutusta. Toisaalta en aja vanhoilla autoilla, että ehkä se vaikutus näkyy sitten joskus 10-15 vuoden iässä.
Suomalainen: "Tulin juuri 20 minuutin motarilenkiltä 120km/h mittarissa, olipa raskasta..."

Saksalainen: *Nauraa ja nostaa nopeuden 200:sta 230km/h:n...* :D :D

Monelle pikkuturbollehan se motari toki voi olla raskasta - mutta kun on vielä "toinen mokoma" jäljellä mittarissa huippunopeuteen, niin onko tuo nyt sitten niin "raskasta". Sama homma jos mutkan maksimiahdot on 1.2 vs jonkun kireämmän bensakoneen 1.7, niin lämpö- ja kitkakuorma on ihan eri sfääreissä...
 
Jos vanhempaa kulkinetta etsii, jotain sellaista mitä ei enää jokapäivä vastaan tule, niin tuo firmahan on täynnä yllätyksiä, edelleen :hungry:


Valitettavasti noita on viime vuonna päivitetty, satunnaisella otannalla kyllä löytyi jotain mitä ei ole vuosikausiin edes katsastettu.

 
Jos vanhempaa kulkinetta etsii, jotain sellaista mitä ei enää jokapäivä vastaan tule, niin tuo firmahan on täynnä yllätyksiä, edelleen :hungry:


Valitettavasti noita on viime vuonna päivitetty, satunnaisella otannalla kyllä löytyi jotain mitä ei ole vuosikausiin edes katsastettu.

Vanha kunnon korsumäki :hungry: Suomen kalleimmat ja eniten ajetut vaihdokit.
 
Yhdenkään omistamani turboauton käsikirjassa ei ole mainintaa jälkikäytöstä tai siitä että kylmänä ei saisi polkea. Ja kyseessä 2017-2019 valmistetut autot. Eli jos hajoaa niin kyllä siinä voi valmistaja ruveta avaamaan rahapussiaan. Tuo ei kuitenkaan ole mitään yleistietämystä.
Tässä olen kyllä samaa mieltä. Jos valmistaja pitäisi sitä jotenkin elintärkeänä, olisi se siihen moottoriin jonkun turbotimerin rakentanut, ne alkaa kuitenkin poikkeuksetta uudet autot olla käyttäjäänsä älykkäämpiä monessa muussakin kohdassa.
 
Mitäpä valmistaja välittää. Ne hajoavat kuitenkin takuuajan jälkeen. Parempi vaan jos jengi polkee noita paskaksi sopivasti takuun loputtua mutta kuitenkin niin että se turbo kannattaa vaihtaa.
 
Mitäpä valmistaja välittää. Ne hajoavat kuitenkin takuuajan jälkeen. Parempi vaan jos jengi polkee noita paskaksi sopivasti takuun loputtua mutta kuitenkin niin että se turbo kannattaa vaihtaa.
Niin eihän monella valmistajalla kuulu voimansiirron öljynvaihtokaan huolto-ohjelmaan yksityiskäytössä. Näyttää huoltokulut pienemmältä kuin mitä todellisuudessa. :cool:
 
Toi turbo vaikka sinällään on ehkä vähän erikoishomma on vähän kuitenkin samassa kategoriassa missä auton kunto yleensä. Joitain ei kiinnosta, ajellaan röykyt, hidasteet jne ronskisti, poljetaan minkä lähtee ja sitä rataa. Jotkut ajelee rauhallisesti, ylimääräistä rasitusta vältellen. Toki tuosta välistäkin löytyy porukkaa, mutta turbon kesto jne korreloi kuitenkin jossain määrin kuitenkin samoilla spekseillä.

Kaveri osti tollasen hyundai N-mallin, en muista mikä mutta kuitenkin tollanen hatchi ja 275hp tms. Polkee sitä kuin viimeistä päivää kylmänäkin niin koitin sanoa, että kannattaa venata koneen lämpenemistä ennen polkemista ja myöskin ajella viimeset pätkät rauhakseen johtuen siitä ettei kylmänä voitelu ole niin hyvää ja ettei turbo mene kuumana, mutta totesi että kyllä se takuuajan kestää että pistetään sit vaihtoon.

Tollaselle sinänsä ei mitään mahda ja käytettynä voi saada pommin jos huonosti käy.
 
Niin eihän monella valmistajalla kuulu voimansiirron öljynvaihtokaan huolto-ohjelmaan yksityiskäytössä. Näyttää huoltokulut pienemmältä kuin mitä todellisuudessa. :cool:

Normaalilla noin 25 tkm / vuosi ajolla se auto on valmistajan mukaan jo paalausikäinen siinä vaiheessa, kun niitä voimansiirron öljyjä pitäisi vaihtaa. :rofl2:
 
Toi turbo vaikka sinällään on ehkä vähän erikoishomma on vähän kuitenkin samassa kategoriassa missä auton kunto yleensä. Joitain ei kiinnosta, ajellaan röykyt, hidasteet jne ronskisti, poljetaan minkä lähtee ja sitä rataa. Jotkut ajelee rauhallisesti, ylimääräistä rasitusta vältellen. Toki tuosta välistäkin löytyy porukkaa, mutta turbon kesto jne korreloi kuitenkin jossain määrin kuitenkin samoilla spekseillä.

Kaveri osti tollasen hyundai N-mallin, en muista mikä mutta kuitenkin tollanen hatchi ja 275hp tms. Polkee sitä kuin viimeistä päivää kylmänäkin niin koitin sanoa, että kannattaa venata koneen lämpenemistä ennen polkemista ja myöskin ajella viimeset pätkät rauhakseen johtuen siitä ettei kylmänä voitelu ole niin hyvää ja ettei turbo mene kuumana, mutta totesi että kyllä se takuuajan kestää että pistetään sit vaihtoon.

Tollaselle sinänsä ei mitään mahda ja käytettynä voi saada pommin jos huonosti käy.

Tälläistä samanlaista asennetta näkee muuten yllättävän paljon liikenteessä. Lähdetään kylmällä autolla talvellakkin pakkaskelissä ja heti autoa poljetaan sen mitä se sit sattuu kiihtymään valoista yms. Tuossakin, kun asenne on tuollainen mallia hälläväliä. Osalla varmaan tietämättömyys, koska auto on vain kulkuväline heille ja ihan sama et kestääkö se vai ei. Syy on ihan puhtaasti ratin ja penkin välissä silloin. Ei siinä kohtaa pitäisi alkaa etsimään syyllistä autosta heikkouksina miksi jotain hajoaa tai autonvalmistajasta, laittaaksen omat sikailut muiden maksettavaksi. Saisi omistaja ottaa vastuun siitä miten ajaa autollansa ja maksaa sen mukaan sikailut. Toki Maanantai kappaleita sattuu jo tehtaalta tullesa ja niitä on joka merkillä, mutta se on toinen asia kokonaan.

Mutta kuten sanoit tuossa, että minkäs sille oikeastaan mahtaa miten ihmiset haluaa tehdä. Huono tuuri voi käydä autoa ostaessa. Seuraava omistaja luulee ostaneensa hyvän ripeämmän perheauton, mutta saakin täysin kengitetyn auton mitä ei ole yhtään säälitty. Olisi kyllä aika paskamainen olla seuraava omistaja tuollaisessa autossa.
 
Tälläistä samanlaista asennetta näkee muuten yllättävän paljon liikenteessä. Lähdetään kylmällä autolla talvellakkin pakkaskelissä ja heti autoa poljetaan sen mitä se sit sattuu kiihtymään valoista yms. Tuossakin, kun asenne on tuollainen mallia hälläväliä. Osalla varmaan tietämättömyys, koska auto on vain kulkuväline heille ja ihan sama et kestääkö se vai ei. Syy on ihan puhtaasti ratin ja penkin välissä silloin. Ei siinä kohtaa pitäisi alkaa etsimään syyllistä autosta heikkouksina miksi jotain hajoaa tai autonvalmistajasta, laittaaksen omat sikailut muiden maksettavaksi. Saisi omistaja ottaa vastuun siitä miten ajaa autollansa ja maksaa sen mukaan sikailut. Toki Maanantai kappaleita sattuu jo tehtaalta tullesa ja niitä on joka merkillä, mutta se on toinen asia kokonaan.

Vähän sama, kun pitäs pyykinpesukoneella vältellä sitä nopeinta linkousta?
Kyllä auton pitää se takuuaika kestää vaikka mitä polkemista(niinkuin pesukoneenkin), kuitenkin niissä autoissa on niin paljon älyä/lämpötila-antureita, että tarvittaessa sais kylmänä estettyä ne revittelyt.
 
Korsumäen autoon liittyen muistan kuulleeni 10+ vuotta sitten huhua, että siellä vaihtoautot huollettiin perusteellisesti ja kauttaaltaan ennen jälleenmyyntiä. Tiedä sitten pitääkö enää paikkaansa tai onko koskaan ollutkaan totta.
 
Korsumäen autoon liittyen muistan kuulleeni 10+ vuotta sitten huhua, että siellä vaihtoautot huollettiin perusteellisesti ja kauttaaltaan ennen jälleenmyyntiä. Tiedä sitten pitääkö enää paikkaansa tai onko koskaan ollutkaan totta.

Sehän olis mielenkiintoista jos joku lähellä asuva, tai liikkuva kävisi noita halpiksia kyselemässä - että mitenkäs katsastukset yms. on kunnossa.
Itseasiassa kävin muron puolella eilen vilkaisemassa onko siellä mitään siirtymää uudempaan xenforoon, ja autopuolella tarttui tuo korsumäki silmiin. Joku kirjoitti että vehkeet kasvaa suunnilleen sammalta renkaat tyhjänä.
 

Siitä Audia sopuhintaan. Jää rahaa monenlaisille korjauksille, jos sattuu huono tuuri käymään lähes uuden kanssa :)
 
Sehän olis mielenkiintoista jos joku lähellä asuva, tai liikkuva kävisi noita halpiksia kyselemässä - että mitenkäs katsastukset yms. on kunnossa.
Itseasiassa kävin muron puolella eilen vilkaisemassa onko siellä mitään siirtymää uudempaan xenforoon, ja autopuolella tarttui tuo korsumäki silmiin. Joku kirjoitti että vehkeet kasvaa suunnilleen sammalta renkaat tyhjänä.
ikänä en ole mitään kyselly mutta kerran pari vuodessa ohi mennessä käyny pällisteleen niin seinän vieressä olevat ja etupihalla rivissä olevat on enimmäkseen leimassa ja ilmeisesti ajokunnossa: Google Maps
takapihalla toisiinsa kiinni tungetut seisoo renkaat tyhjinä ja osa kirjaimellisesti sammaleessa,odottaa varmaan johonkin jobbarille tai romikselle köntässä myyntiä: Google Maps
 
Mikä oli hinta? Ei enää kaupan.

1790€

Tein poikkeuksen ja klikkasin linkkiä, ystävällinen chat persoona ilmestyi samantien, ja kerroin haluavani ostaa auton ilmoituksen hintaan.
Ei nyt jostain syystä onnistunut, vaan olisi pitänyt jonkun myyjän kanssa huomenna hoitaa asiaa eteenpäin:greedy:
 
Tälläistä samanlaista asennetta näkee muuten yllättävän paljon liikenteessä. Lähdetään kylmällä autolla talvellakkin pakkaskelissä ja heti autoa poljetaan sen mitä se sit sattuu kiihtymään valoista yms. Tuossakin, kun asenne on tuollainen mallia hälläväliä. Osalla varmaan tietämättömyys, koska auto on vain kulkuväline heille ja ihan sama et kestääkö se vai ei. Syy on ihan puhtaasti ratin ja penkin välissä silloin. Ei siinä kohtaa pitäisi alkaa etsimään syyllistä autosta heikkouksina miksi jotain hajoaa tai autonvalmistajasta, laittaaksen omat sikailut muiden maksettavaksi. Saisi omistaja ottaa vastuun siitä miten ajaa autollansa ja maksaa sen mukaan sikailut.

Ajan omalla täysin välittämättä onko kone lämmin vai ei. Se on hybridi ja joka kerta kun lähden töihin köröttelen sähköllä pari ekaa kilsaa ja sitten kylmiltään bensa tulille ja lappu lattiaan motarille. Mielestäni valmistajan, jos se kerta tarjoaa tällaista voimalinjaa tulee ottaa tämä huomioon. (tottakai ymmärrän että ei vaan voi olla ok juttu moottorille että pakkasella ensimmäinen mitä tapahtuu on että kierrokset suoraan +4k ja siitä ylöspäin ja ahdot tappiin mutta en minä näitä suunnittele ja eipä näistä ole mistään mitään katastrofeja vielä kuulunut, tiedä vaikka se oikeasti lämpenisikin sähköajon aikana)
Toki jos jopa bemarille uskalsivat antaa (myydä) 5v takuun niin ei varmastikaan ole kovinkaan iso ongelma tämä. Epäilemättä suurinta osaa ei kiinnosta/ei ole tietoa etenkään kun mitään lämpöjä ei edes juuri kerrota nykyisissä.

Lisäksi suuressa osassa uusista autoista ei edes ole minkäänlaisia mittareita millekään koneen lämmöille, ei voi olettaa että kuluttaja tietää että x polttoaineella käyvä tietynkokoinen kone lämpeää missäkin ajassa mihinkin, saati sitten että mitä se tarkoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Komea vanha Quattro kohtuu hinnalla (?) , kirjoitushetkellä 901 € huudettu.
 
Komea vanha Quattro kohtuu hinnalla (?) , kirjoitushetkellä 901 € huudettu.
Ihan tavallinen läpimätä Audi 100, ei siis Audi Quattro.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 554
Viestejä
4 499 869
Jäsenet
74 222
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom