Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
Aika harvinainen tuollainen 4runner täällä päin. Ei ole tainnut olla maahantuojan mallistossa?

 
Aika harvinainen tuollainen 4runner täällä päin. Ei ole tainnut olla maahantuojan mallistossa?


Gen. 2 taisi olla maahantuojan valikoimissa vuosien 1990-1995 välillä, mutta sen jälkeisiä ei ole ollut.
 
Hinta on kova mutta onhan tuo ipanema brown nätti mielikuvissa Suomessa olisi tuon lisäksi ainakin yksi a6 ja q7 saman värisenä. Audista en tiedä mutta bemariin vastaavat ovivalot vaihdettavalla logolla saa ihan original varusteena. Täysin mutua mutta onkohan softa ollut kuinka pitkään ja mikä tämän vaikutus turboon?
 
Kaasuttelu ennen auton sammuttamista on tehokas tapa hajottaa turbo.

Samoin polkeminen ennen kuin moottori on lämmin. Riippuu myös, miten turbon jäähdytys on toteutettu. Öljyllä menee reilusti pidempään saavuttaa normaali lämpötila jäähdytinnesteeseen verrattuna ja usein hanat avataan siinä vaiheessa, kun (neste)lämpömittari näyttää suurinpiirtein normaalia. Omassa harrasteautossa kesällä (3l bensaturbo) menee moottoriöljyllä noin tuplasti pidempään lämmetä normaalilämpöön nesteeseen verrattuna. Kaikki saa rikki jos vain haluaa.
 
Samoin polkeminen ennen kuin moottori on lämmin. Riippuu myös, miten turbon jäähdytys on toteutettu. Öljyllä menee reilusti pidempään saavuttaa normaali lämpötila jäähdytinnesteeseen verrattuna ja usein hanat avataan siinä vaiheessa, kun (neste)lämpömittari näyttää suurinpiirtein normaalia. Omassa harrasteautossa kesällä (3l bensaturbo) menee moottoriöljyllä noin tuplasti pidempään lämmetä normaalilämpöön nesteeseen verrattuna. Kaikki saa rikki jos vain haluaa.

Kaasuttelu ennen auton sammuttamista on tehokas tapa hajottaa turbo.

Kumpaakin on tullut oman kanssa tehtyä enemmän kuin laki sallii; kyseessä kuitenkin aikalailla matalapaineturbo, niin turhia jäähdyttelyitä tulee harvemmin tehtyä ja välillä mennään täyskaasukiihdytyksiä talvella kilsan päästä lähtöpaikasta, kylmällä motilla... :D

Olisiko ns. "paska softa" kyseessä, kun tuossa näyttää olevan hieman yli stage-1:n verran potkua (~275 on se normaali mitä otetaan ilman rautamodeja).
 
Kumpaakin on tullut oman kanssa tehtyä enemmän kuin laki sallii; kyseessä kuitenkin aikalailla matalapaineturbo, niin turhia jäähdyttelyitä tulee harvemmin tehtyä ja välillä mennään täyskaasukiihdytyksiä talvella kilsan päästä lähtöpaikasta, kylmällä motilla... :D

Olisiko ns. "paska softa" kyseessä, kun tuossa näyttää olevan hieman yli stage-1:n verran potkua (~275 on se normaali mitä otetaan ilman rautamodeja).
Toivottavasti en sinulta ainakaan autoa osta :rofl2:
 
Toivottavasti en sinulta ainakaan autoa osta :rofl2:
Ihan turhaan esim. jälkikäyttää näitä matalapaineisia VNT-turboja, eriasia sitten korkeaviritteiset.

Ja motti ei anna täysiä ahtoja "liian" kylmänä - joten vähiin jää tekosyyt minkä takia 150tkm:n saa turbon rikki. Toki jos on noiden 25 ylimääräisen hevosen takia vaihdettu, niin sitten - mutta kalliita hevosia...
 
Ihan turhaan esim. jälkikäyttää näitä matalapaineisia VNT-turboja, eriasia sitten korkeaviritteiset.

Ja motti ei anna täysiä ahtoja "liian" kylmänä - joten vähiin jää tekosyyt minkä takia 150tkm:n saa turbon rikki. Toki jos on noiden 25 ylimääräisen hevosen takia vaihdettu, niin sitten - mutta kalliita hevosia...
Joo ja tuo viestini oli sitten ihan vitsi. Kunhan kuittasin :)
 
Eiköhän tuossa ole kyseessä ihan perus VAGgineiden surkea laatu. Varsinkin 2010-luvun vaihteessa.

Harmi sinäänsä kun just tuon aikakauden Audi A5 coupena on ihan hemmetin tyylikäs auto, mutta ei sellasta uskalla ostaa.
 
Eiköhän tuossa ole kyseessä ihan perus VAGgineiden surkea laatu. Varsinkin 2010-luvun vaihteessa.

Harmi sinäänsä kun just tuon aikakauden Audi A5 coupena on ihan hemmetin tyylikäs auto, mutta ei sellasta uskalla ostaa.
Samaa mieltä. Ihan menevän näköisiä nuo 2010 ympäriltä olevat audit ja muuten varmaan ihan hyviä, mutta moottorit ovat uskomattoman huonoja. Yllättävän paljon noita coupejakin täällä päin silti liikenteessä näkyy.
 
... niin, mitä nyt ehkä kestävimpiä motteja mitä VAGilta on viimeiseen 20 vuoteen pihalle tullut tuo 3.0 dieseli. Auto voi sitten mädäntyä ympäriltä, se on eri asia.

Itse en tosiaan ole kuullut että noissa kilsoissa olisi tuollaisia ongelmia ollut ahtimien kanssa. Keskimäärin perusturbolla ajaa sen 300tkm.
 
... niin, mitä nyt ehkä kestävimpiä motteja mitä VAGilta on viimeiseen 20 vuoteen pihalle tullut tuo 3.0 dieseli. Auto voi sitten mädäntyä ympäriltä, se on eri asia.

Itse en tosiaan ole kuullut että noissa kilsoissa olisi tuollaisia ongelmia ollut ahtimien kanssa. Keskimäärin perusturbolla ajaa sen 300tkm.
Tarkoitin lähinnä bensakoneita esim 2 litrasta tfsi:tä, joissa on melkoisia öljyongelmia. Itse en coupe tai yleensäkään urheilullista autoa ostaisi diisselillä, mutta se on vain oma mielipiteeni.
 
Ihan turhaan esim. jälkikäyttää näitä matalapaineisia VNT-turboja, eriasia sitten korkeaviritteiset.

Ja motti ei anna täysiä ahtoja "liian" kylmänä - joten vähiin jää tekosyyt minkä takia 150tkm:n saa turbon rikki. Toki jos on noiden 25 ylimääräisen hevosen takia vaihdettu, niin sitten - mutta kalliita hevosia...
Nuo nyt on samanlaisia hifistelijöiden urbaanilegendoja kuin paha paha longlife-huoltoväli. Kyllä nykyautot kestää paaliin asti jos eivät hajoa ensin suunnitteluvirheisiinsä :lol:
 
... niin, mitä nyt ehkä kestävimpiä motteja mitä VAGilta on viimeiseen 20 vuoteen pihalle tullut tuo 3.0 dieseli. Auto voi sitten mädäntyä ympäriltä, se on eri asia.
Omaani vaihdettiin nokka-akselit 70t km kohdalla, mutta rempan maksoi onneksi Audi :|

Auto kuulosti remontinKIN jälkeen traktorilta, mutta marmoritiskiltä kuuluvan huokailun mukaan ei ollut mitään vialla, vaikka pihalla puksuttavassa kahdessa vastaavaalla moottorilla varustetussa autossa oli huomattavasti pehmeämpi ääni.

Tästäkin huolimatta, jos pitäisi Audia olla ostamassa niin varmastikin ajautuisin tuohon 3.0 moottoriin itsekin ihan vain toimintavarmuuden vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Omaani vaihdettiin kampiakselit 70t km kohdalla, mutta rempan maksoi onneksi Audi :|

Auto kuulosti remontinKIN jälkeen traktorilta, mutta marmoritiskiltä kuuluvan huokailun mukaan ei ollut mitään vialla, vaikka pihalla puksuttavassa kahdessa vastaavaalla moottorilla varustetussa autossa oli huomattavasti pehmeämpi ääni.

Tästäkin huolimatta, jos pitäisi Audia olla ostamassa niin varmastikin ajautuisin tuohon 3.0 moottoriin itsekin ihan vain toimintavarmuuden vuoksi.

Mielenkiintosen olonen konstruktio jos monta kampiakselia on. Lienee nokkia vaihdeltu?
 
Kumpaakin on tullut oman kanssa tehtyä enemmän kuin laki sallii; kyseessä kuitenkin aikalailla matalapaineturbo, niin turhia jäähdyttelyitä tulee harvemmin tehtyä ja välillä mennään täyskaasukiihdytyksiä talvella kilsan päästä lähtöpaikasta, kylmällä motilla... :D

Aivan idioottimaista puuhaa tuo. Yleensä tietämättömyydellä saadaan vehkeet kyllä rikki nopeammin kuin uskookaan.

Ihan voin heti sanoa et kaltaiseltasi ”ajajalta” en autoa ostaisi mitä on kirjaimellisesti rääkätty puhtaasti tietämättömyydellä.

Nuo nyt on samanlaisia hifistelijöiden urbaanilegendoja kuin paha paha longlife-huoltoväli. Kyllä nykyautot kestää paaliin asti jos eivät hajoa ensin suunnitteluvirheisiinsä :lol:

Tai hajoa ihan vaan käyttäjän tietämättömyyteen ja omaan tyhmyyteen. Longlife öljyt on iso vitsi. Samoin tietämättömyys siitä miksi turbo autoja pitäisi jälkikäyttää.

Samoin polkeminen ennen kuin moottori on lämmin. Riippuu myös, miten turbon jäähdytys on toteutettu. Öljyllä menee reilusti pidempään saavuttaa normaali lämpötila jäähdytinnesteeseen verrattuna ja usein hanat avataan siinä vaiheessa, kun (neste)lämpömittari näyttää suurinpiirtein normaalia. Omassa harrasteautossa kesällä (3l bensaturbo) menee moottoriöljyllä noin tuplasti pidempään lämmetä normaalilämpöön nesteeseen verrattuna. Kaikki saa rikki jos vain haluaa.

Tässä on kiteytetty hyvin asiaa. Omissa harrasteautoissa on tullut vuosien varrella todettua samoin nämä asiat. Silloin, kun vedenlämpö on normaalissa niin vielä sen jälkeen menee aika pitkään, että öljynlämpö on normaali jolloin voi vasta avata täydellä kaasulla ettei tule vaurioita koneeseen ja/tai ahtimeen.

Kuinkahan moni muuten edes tiedostaa näistä ketkä heti parkkiin tultuaan sammuttaa turboauton, että mitä se mahtaa tehdä ahtimelle pidemmän päälle.

Edit. Itse olen tarkka omista autoistani. Mutta ei ole minulta pois mikäli joku haluaa omansa rikkoa tahallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Aivan idioottimaista puuhaa tuo. Yleensä tietämättömyydellä saadaan vehkeet kyllä rikki nopeammin kuin uskookaan.

Ihan voin heti sanoa et kaltaiseltasi ”ajajalta” en autoa ostaisi mitä on kirjaimellisesti rääkätty puhtaasti tietämättömyydellä.
Omistin ensimmäisen turbotetun auton (200SX) vuonna 1992, sen jälkeen on noita ollut muutama. Yhtään en ole rikkonut käytöllä - eli mitä teen väärin kun en saa niitä omalla käytöllä rikki?
(Kuten sanottu, tuo käyttö ei koske muuta kuin tuota TDI:tä jossa ahtoja ei anneta täysillä kylmällä koneella ja jossa 3L/233hv tehoilla ei jäähdytetty ahdin todellakaan käy sellaisilla paineilla ja lämpötiloilla että se vaatisi jälkikäyttöä.)

Aivan idioottimaista että täällä tietämättömät kommentoivat asioista joista eivät oikeasti tiedä mitään.
 
Omistin ensimmäisen turbotetun auton (200SX) vuonna 1992, sen jälkeen on noita ollut muutama. Yhtään en ole rikkonut käytöllä - eli mitä teen väärin kun en saa niitä omalla käytöllä rikki?
(Kuten sanottu, tuo käyttö ei koske muuta kuin tuota TDI:tä jossa ahtoja ei anneta täysillä kylmällä koneella ja jossa 3L/233hv tehoilla ei jäähdytetty ahdin todellakaan käy sellaisilla paineilla ja lämpötiloilla että se vaatisi jälkikäyttöä.)

Aivan idioottimaista että täällä tietämättömät kommentoivat asioista joista eivät oikeasti tiedä mitään.

Onko sun mielestä kylmällä koneelle eli öljyillä polkeminen koneelle hyväksi laakereille yms.? Muuttuvasiipisissä VNT-ahtimissa edelleenkin kulkee myös pakokaasut pakopuolella eli mitä luulet lämmöille tapahtuvan pakopainepuolella. Oletan, että aika monella tulee yllätyksenä ne lämmöt mitä pakopesän puolella on rauhallisesti ajettaessa ja mitä ne on sitten, kun ajetaan ahdoilla.

Yleensä kaltaisesi räppääjät vaihtaa niin useaan autoja varmaan, että ne vauriot jää muiden hoidettaviksi mitä aiheutat. Ei kannata tulla tollasta paskaa suoltamaan kylmänkoneen polkemisesta yms.

Edit. Longlife hommassa sama. Kyllä se varmaan sen 100-150tkm voi kestää, mutta noiden kilsojen jälkeen se lasku alkaa jäämään muille kuluttajille eli käytetyn auton ostajalle, eikä ekan 100tkm ajavalle paskan viskositeetin öljyillä vetävälle.
 
Väittääkö joku oikeasti jäähdyttelevänsä sitä omaaturbo volvoansa kun saapuu töistä kotipihalle?
 
Yleensä kaltaisesi räppääjät vaihtaa niin useaan autoja varmaan, että ne vauriot jää muiden hoidettaviksi mitä aiheutat. Ei kannata tulla tollasta paskaa suoltamaan kylmänkoneen polkemisesta yms.

Edit. Longlife hommassa sama. Kyllä se varmaan sen 100-150tkm voi kestää, mutta noiden kilsojen jälkeen se lasku alkaa jäämään muille kuluttajille eli käytetyn auton ostajalle, eikä ekan 100tkm ajavalle paskan viskositeetin öljyillä vetävälle.
Oho, hups - menikö taas väärin...

Auto on ollut minulla alla nyt pian 7 vuotta ja LL-huolloilla uudesta saakka (öljynvaihdot käytännössä 2 vuoden välein ja autollahan on ikää jo 13,5v). Kilsojakin on mittarissa 212tkm. (Verrokiksi edellinen matalapaine-Volvo lähti lunariin 225tkm ajettuna, alkuperäisellä turbolla - se toki sai hieman hennommin kaasujalkaa lähtöpisteestä, koska Aisinin Voitelu pakilla lähdettäessä on on olematonta niissä 5V-laatikoissa eikä siinä ollut lisälämppäriäkään).

Tuo LL-huoltojen mollaaminen isoissa koneissa osoittaa kyllä pitkälti ettet ole perehtynyt asioihin millään tasolla; pienissä koneissa ne ovat ongelma, mutta isoissa joihin isketään 7-8L öljyä suodattimen vaihdon kanssa eivät niinkään (ja öljykin on samaa tavaraa LL tai ei). Se tuplamäärä öljyä kestää hyvin sen LL-välin vs sama matka jossain 4L tilavuuden 1.2/1.4TSI:ssä... :facepalm:

Se auto seuraa, näissä Audeissa ainakin, muutakin kuin pelkkiä kilometrejä ja sähkön johtamista siellä öljyssä - joten esim. raskaammalla ajolla (suurempi kulutus) ne välit pienentyvät kyllä ihan automaattisesti tarvittaessa.


Tässä nyt kuitenkin kannattaa muistaa ennen jatkuvan vaahtoamisen jatkamista että tuolla työmatkakulkineella ei voi ajaa oikea jalka suorana koko ajan vaikka haluaisikin - joten suurin osa ajosta on kuitenkin ihan tavallista ~10km edes/takaisin pörräämistä. Noilla kilsoilla jos aina odottaisi että moottori ja öljyt on Herran Hyväksymissä (tm) lämpötiloissa ei tarvitsisi koskaan painaa sitä kaasua 1/3 enempää (pahimmilla pakkasilla kun tuo TDI ei lämpänene lähellekään normaalia tuolla matkalla, varsinkaan ilman Eberiä - jota toki käytetään ahkerasti alle +5 asteen)...
 
Itellä on ollut vuosien varrella muutamia VAG kulkineita ajossa. Passat 1.8T parin vuoden ikäisenä melkein 20v sitten. Audeista A8, S6 2.2 20V Turbo ja S6 4.2 V8. Voin sanoa vain, että on myös jotain näkemystä myös tuolta VAG puolelta ja niiden vaietuista ongelmista. Mutta niihin en lähde sen kummemmin tässä kohtaa.

Miten se öljytilavuus oli se vaikka 4L tai 7-8L vaikuttaa siihen kestävyyteen öljyn viskositeetin osalta, koska ne öljyt kiertää tasaiseen koneessa. Viskositeetti huononee koko ajan mitä enemmän niillä öljyillä ajetaan. Niiden tehtävänä on voidella koneen sisällä osia kuten laakereita. Mitä huonompi viskositeetti niillä paljon ajetuilla öljyillä on, sen huonommin se öljy voitelee. Isommassa moottorissa menee enemmän sitä öljyä vaihtojen yhteydessä, joka ei ole mikään uusi juttu. Mutta ihan samalla tavalla ne siellä isommassa moottorissa kiertää kuin siinä pienemmässä 4L öljytilavuudessa olevalla moottorilla/öljypohjalla olevassa. Enkä tässä kohtaa puhu siitä, että ajetaan "kuivalla" koneella jolloin öljytikku ei edes kastu, kun ei ole öljyjä seurattu ollenkaan.
 
Itselläni on ihan normaali turboauto. Ei mikään harrasteauto edes, mutta silti aina lämmitän autoa hetken tyhjäkäynnillä ennen liikkeellelähtöä oli sitten kesä tai talvi. Samoin pitemmän ajon jälkeen pidän autoa tyhjäkäynnillä minuutin tai pari. En tiedä olenko kehitysvammainen kun näin teen, mutta ainakaan auton ei pitäisi näin kärsiä.
 
Itselläni on ihan normaali turboauto. Ei mikään harrasteauto edes, mutta silti aina lämmitän autoa hetken tyhjäkäynnillä ennen liikkeellelähtöä oli sitten kesä tai talvi. Samoin pitemmän ajon jälkeen pidän autoa tyhjäkäynnillä minuutin tai pari. En tiedä olenko kehitysvammainen kun näin teen, mutta ainakaan auton ei pitäisi näin kärsiä.

Näin teen itsekin aina.
 
Mikä on se ajotilanne jossa päädytte istumaan autossa pari minuuttia ennen sammutusta? Omalla kohdalla ei ole ikinä ollut mahdollista tai tarve pysähtyä suoraan pitkästä kovasta moottoritievauhdista. Yleensä sieltä poistutaan pienemmille teille ennen määränpäätä. Tai sitten painatatte täysiä motarin taukopaikalle muuta en keksi
 
Talvella helposti tulee kun vedättää vähän kotipolkua poikittain :asif:

No ei aika harvoin tosipuheessa. Mutta ei siitä haittaakaan ole niin miksei. Parissa autossa on ollu turbotimeri niin sen kanssa on kyllä tullut aina jätettyä käymään.

Ja @JarppaK mitkä vagin vaietut ongelmat kun jo pelkästään audifinns on täynnä keskustelua noiden ongelmista :whistling:
 
Tuolla ulkonäöllä olisi mielestäni hyvä olla vähintään tuplat ilmoitetusta tehosta.

Edit: Onko tuollaista 450-mallia edes olemassa? En nopeasti googlesta ainakaan löytänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa autossani ainakin on lämmöstä välittämätöntä oljyä joka on yhtä notkeaa 50 tai 90 asteisena 5w-40 :rofl:
 
Tuolla ulkonäöllä olisi mielestäni hyvä olla vähintään tuplat ilmoitetusta tehosta.

Edit: Onko tuollaista 450-mallia edes olemassa? En nopeasti googlesta ainakaan löytänyt.
Ei ole. Ei M alkuisena eikä varsinkaan alpinana.
 
Mikä on se ajotilanne jossa päädytte istumaan autossa pari minuuttia ennen sammutusta? Omalla kohdalla ei ole ikinä ollut mahdollista tai tarve pysähtyä suoraan pitkästä kovasta moottoritievauhdista. Yleensä sieltä poistutaan pienemmille teille ennen määränpäätä. Tai sitten painatatte täysiä motarin taukopaikalle muuta en keksi

Heinolan Tähtihoville jos tulee pysähdyttyä syömään niin annan auton käydä parkissa ehkä minuutin verran ainakin kesäisin. Siinä kuitenkin tullut ajettua pidemmän aikaa 130-140 vauhtia joka on kovin rasitus johon auto suomenmaassa käytännössä joutuu. Muutoin en jäähdyttele.
 
Mikä on se ajotilanne jossa päädytte istumaan autossa pari minuuttia ennen sammutusta? Omalla kohdalla ei ole ikinä ollut mahdollista tai tarve pysähtyä suoraan pitkästä kovasta moottoritievauhdista. Yleensä sieltä poistutaan pienemmille teille ennen määränpäätä. Tai sitten painatatte täysiä motarin taukopaikalle muuta en keksi
Esim motarin poistumisrampit joissa voi joutua pysähtymään ja odottelemaan risteävää liikennettä, Golffi:n start-stop pistää koneen samantien seis kun pysähtyy vaikka olisi ajanut pitkän pätkän 160-180km/h

Edit: Mutta menee vähän offtopic jo
 
Itselläni on ihan normaali turboauto. Ei mikään harrasteauto edes, mutta silti aina lämmitän autoa hetken tyhjäkäynnillä ennen liikkeellelähtöä oli sitten kesä tai talvi. Samoin pitemmän ajon jälkeen pidän autoa tyhjäkäynnillä minuutin tai pari. En tiedä olenko kehitysvammainen kun näin teen, mutta ainakaan auton ei pitäisi näin kärsiä.

En ole ikinä tehnyt, joku 30c pakkanen erikseen, mutta muuten normaalisti heti liikkeelle.

Toki tuosta pihalta kun pääsee pois ja motarille niin siinä menee jo 10 minuuttia körötellessä.

Joskus töistä lähtiessä auto rajoittaa kierrokset 4000 kun on kylmä moottori ja näin estää kovemmat kierrokset, mutta muuten en sääli mitenkään...
 
Onko sun mielestä kylmällä koneelle eli öljyillä polkeminen koneelle hyväksi laakereille yms.? Muuttuvasiipisissä VNT-ahtimissa edelleenkin kulkee myös pakokaasut pakopuolella eli mitä luulet lämmöille tapahtuvan pakopainepuolella. Oletan, että aika monella tulee yllätyksenä ne lämmöt mitä pakopesän puolella on rauhallisesti ajettaessa ja mitä ne on sitten, kun ajetaan ahdoilla.

Yleensä kaltaisesi räppääjät vaihtaa niin useaan autoja varmaan, että ne vauriot jää muiden hoidettaviksi mitä aiheutat. Ei kannata tulla tollasta paskaa suoltamaan kylmänkoneen polkemisesta yms.

Edit. Longlife hommassa sama. Kyllä se varmaan sen 100-150tkm voi kestää, mutta noiden kilsojen jälkeen se lasku alkaa jäämään muille kuluttajille eli käytetyn auton ostajalle, eikä ekan 100tkm ajavalle paskan viskositeetin öljyillä vetävälle.
Peukut tälle.
Turbon jäähdytys jälkikäytöllä on kyllä ihan validi toimenpide. Itse tosin tosin skippaan tyhjäkäynnin monesti jos loppumatkan ajelu on ollut jotain taajamaa 50kmh köröttelyllä, mutta perävaunun kanssa, isolta tieltä tullessa ja varsinkin kesäisin kunnon jäähdyttely on tehtävä. Se pyörii kuitenkin sen 100k+ rpm vauhdilla, joten äkkipysäytys polttaa karstaa öljyn sekaan ja lyhentää turbon elinikää.

Mitä tulee longlife huoltoihin, niin ei ne nyt ihan noin nopeasti paaliin mene. Meillä ajettiin 500tkm VAG:n Transporterilla 20-30k öljynvaihtoväleillä. Turbo meni jossain 300tkm tienoilla (saattoi olla 347tkm, mutta varmaksi en muista), kun alkoi säätyvät siivet jumittua ja lopuksi sitä kautta polttaa öljyä. Pakulla vielä suurempi tuulikuorma ja paino, joten turbon jäähdyttely tehtiin asianmukaisesti motarilta tulon jälkeen. Omassa Diudissa käytän kyllä 10k vaihtoväliä, kun tulee enimmäkseen kaupunkia ajettua.


Kevyt badge-tuning:

Tämä on kyllä hieno ulkonäöltään, mutta badgetuning aivan jäätävä. Miksi...
 
Veikkaanpa tässäkin tapauksessa että ei ainakaan tavallinen arjalainen ole kuskina. Tampereella pyörii yksi c coupe jossa lukee mm alfa romeo ja muutenkin kaikki löytötavaratalon tuning osaston muovihilut isketty kiinni. Tuntuu että tietty etnisyys suosii erityisestä tätä tyylisuuntaa.
 
Veikkaanpa tässäkin tapauksessa että ei ainakaan tavallinen arjalainen ole kuskina. Tampereella pyörii yksi c coupe jossa lukee mm alfa romeo ja muutenkin kaikki löytötavaratalon tuning osaston muovihilut isketty kiinni. Tuntuu että tietty etnisyys suosii erityisestä tätä tyylisuuntaa.
"Alfa Rome".

Makuja on monia ja monikulttuurisuus näyttää olevan rikkaus tässäkin mielessä.
 
O ja K. Mikähän tuon tarkoitus sitten oikein on, teikäläisellä on ilmeisesti syvempää infoa tästä. Olen aina ohi ajellessa lukenut että ihan vain "alfa romeo" lukisi kun on samalla fontillakin kun ko. automerkin teksti.
 
Yhdenkään omistamani turboauton käsikirjassa ei ole mainintaa jälkikäytöstä tai siitä että kylmänä ei saisi polkea. Ja kyseessä 2017-2019 valmistetut autot. Eli jos hajoaa niin kyllä siinä voi valmistaja ruveta avaamaan rahapussiaan. Tuo ei kuitenkaan ole mitään yleistietämystä.

En kyllä monenkaan auton käsikirjaa ole sillä silmällä vilkaissut, tai millään silmällä ellen jotain sulaketta tms etsinyt. Mutta noita turboja kun alkoi -80 luvulla tulemaan enempi liikenteeseen, saabit ja volvot ja varmaan muitakin. Toki olivat harvojen herkkua silloin, eikä itselläkään ollut korttia mihinkään.
Sittemmin yleistyivät nyt pahemmin tarkistamatta, mutta varmaan turbodieselit ensin. Suomen autokannan ankean historian mukaisesti ne paremmat sportit oli ihan muissa maissa jne.

Mutta kyllähän nyt hyvänen aika asian pitäisi olla tiedossa vähääkään asiaa tuntevilla, ellei ole viimeviikolla korttia saanut. Ja luulisi että tuning piireissäkin jotain keskustelua voi olla miten hajottaa turbo. En tuunaa niin en ole ottanut tästä selvää.

Mutta jos ja kun sattuu tilanne että tullaan kierrokset tapissa pysähdyksiin, turbo pyörii vielä miljoonaa kuumana, sammutetaan motti, öljynkierto loppuu seinään ja sitten on metalli metallia vasten niin voi käydä ikävästi.

Ei sulle suunnattu vastaus vaan ihan yleisesti, mutta ihmetellyt tätä keskustelua nyt jonkun päivän verran, niin pakko vähän avautua vaikka onkin OT tässä ketjussa.


2. Jälkikäyttö

Turboahdetun auton moottori käy yleensä hieman lämpimämpänä kuin ahtamattoman auton. Erityisen korkeaksi saattaa nousta nimenomaan ahtimen ja sen ympäristön lämpötila: kovassa käytössä ahdin saattaa kuumentua niin, että moottorin yhtäkkisen sammutuksen jälkeen sen laakereilla oleva öljy saattaa palaa kiinni.

Monissa autoissa on tätä pyritään estämään ahtimen ylimääräisellä jäähdytyksellä, mutta silti kovan ajon jälkeen ahdettua autoa on hyvä tyhjäkäyttää jopa pari minuuttia ennen sammutusta. Näin ahdin saa viileää öljyä ja ehtii varmasti myös pysähtymään.

3. Start-stopin ongelmat

Samasta syystä kovan ajon jälkeen olisi viisasta kytkeä auton automaattinen start-stop -järjestelmä hetkeksi pois käytöstä. Kuumalla säällä tapahtuneen moottoritieajon jälkeen pysähdyttäessä liikennevaloihin moottori saattaa sammuttaa itsensä, vaikka ahtimen kestoiän parantamiseksi sen olisi viisainta pysyä käynnissä.
 
Viimeksi muokattu:
On tuosta ollut maininta jokaisen auton manuaalissa mitä itse muistan lukeneeni. Ns suuremman rasituksen ajon jälkeinen jälkikäyttö lämpöjen tasaamiseksi.
 
En kyllä monenkaan auton käsikirjaa ole sillä silmällä vilkaissut, tai millään silmällä ellen jotain sulaketta tms etsinyt. Mutta noita turboja kun alkoi -80 luvulla tulemaan enempi liikenteeseen, saabit ja volvot ja varmaan muitakin. Toki olivat harvojen herkkua silloin, eikä itselläkään ollut korttia mihinkään.
Sittemmin yleistyivät nyt pahemmin tarkistamatta, mutta varmaan turbodieselit ensin. Suomen autokannan ankean historian mukaisesti ne paremmat sportit oli ihan muissa maissa jne.

Mutta kyllähän nyt hyvänen aika asian pitäisi olla tiedossa vähääkään asiaa tuntevilla, ellei ole viimeviikolla korttia saanut. Ja luulisi että tuning piireissäkin jotain keskustelua voi olla miten hajottaa turbo. En tuunaa niin en ole ottanut tästä selvää.

Mutta jos ja kun sattuu tilanne että tullaan kierrokset tapissa pysähdyksiin, turbo pyörii vielä miljoonaa kuumana, sammutetaan motti, öljynkierto loppuu seinään ja sitten on metalli metallia vasten niin voi käydä ikävästi.

Ei sulle suunnattu vastaus vaan ihan yleisesti, mutta ihmetellyt tätä keskustelua nyt jonkun päivän verran, niin pakko vähän avautua vaikka onkin OT tässä ketjussa.

Ei se ahdin sielä pyöri miljoonaa metalli metallia vasten vaan kun öljynkierto loppuu niin sinne kuumaan ahtimeen jäävä öljy kärähtää ja palaa sinne laakeripinnoille joka sitten syö ne ahtimen laakerit pidemmän päälle.

Totuus on kuitenkin se, että jos kotipihaan tullaan rauhallisesta taajama-ajosta niin ei siinä mitään jälkikäyttöä tarvita. Jos sen sijaan tullaan pihaan suoraan kovasta vauhdista/ajetaan "kahva edellä" niin ei sen minuutin parin jälkikäytön pitäisi olla ongelma. Itse oon vaan huomannut että helpointa tulla ihan rauhakseen viimenen kilometri niin jäähtyy paikat helposti
 

0.6 litrainen moottoro kyllä alleviivaa festaritunnelmaa :D
 

0.6 litrainen moottoro kyllä alleviivaa festaritunnelmaa :D

Muuten normaali kei-auto, mutta pilattu rumalla keulamerkillä.:x3:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
265 577
Viestejä
4 598 341
Jäsenet
75 671
Uusin jäsen
rulja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom