En kyllä monenkaan auton käsikirjaa ole sillä silmällä vilkaissut, tai millään silmällä ellen jotain sulaketta tms etsinyt. Mutta noita turboja kun alkoi -80 luvulla tulemaan enempi liikenteeseen, saabit ja volvot ja varmaan muitakin. Toki olivat harvojen herkkua silloin, eikä itselläkään ollut korttia mihinkään.
Sittemmin yleistyivät nyt pahemmin tarkistamatta, mutta varmaan turbodieselit ensin. Suomen autokannan ankean historian mukaisesti ne paremmat sportit oli ihan muissa maissa jne.
Mutta kyllähän nyt hyvänen aika asian pitäisi olla tiedossa vähääkään asiaa tuntevilla, ellei ole viimeviikolla korttia saanut. Ja luulisi että tuning piireissäkin jotain keskustelua voi olla miten hajottaa turbo. En tuunaa niin en ole ottanut tästä selvää.
Mutta jos ja kun sattuu tilanne että tullaan kierrokset tapissa pysähdyksiin, turbo pyörii vielä miljoonaa kuumana, sammutetaan motti, öljynkierto loppuu seinään ja sitten on metalli metallia vasten niin voi käydä ikävästi.
Ei sulle suunnattu vastaus vaan ihan yleisesti, mutta ihmetellyt tätä keskustelua nyt jonkun päivän verran, niin pakko vähän avautua vaikka onkin OT tässä ketjussa.
Turboahtimet ovat toden teolla yleistyneet kymmenen vuoden aikana kaikissa automalleissa. Osaatko käyttää ahdettua autoa oikein?
www.is.fi