Mitähän laittomuuksia sinulla on autossa, kun tietyn henkilön pitää katsastaa se?
Tulee vaan mieleen että pakkelilla korjattu paskakasa alla?(Uskon ja toivon, että ei)
Jotain hämärää kuitenkin oltava.
Vaikka meneekin taas aivan sivuun ketjun aiheesta, niin vastaan silti.
Yhdessäkään autossani ei ole koskaan mitään varsinaisia laittomuuksia tai hämärää, eikä varsinkaan sellaisia jotka vaikuttaisivat turvallisuuteen.
Saan kyllä eräältä paljon käyttämältäni katsastusasemalta aina parhaan hinnan, mutta se tulee jo ihan tiskiltä, eikä siihen vaikuta se kuka katsastuksen tekee.
Valitettavasti tuolla muuten hyvällä asemalla on töissä pari todella pahaa kyylää, sekä yksi vähän lievempi tapaus ja näiden kolmen en anna katsastaa mitään omistamaani laitetta, kun siitä tulee aina turhaa vääntöä.
Esimerkiksi kerran vuosia sitten katsastin tuota profiilikuvan MG:tä ja siinä kun toinen näistä kyylistä otti päästöjä syttyi MG:n mittaristoon ohjaustehostimen vikavalo ( ko. sähköinen tehostin sammuttaa itsensä, jos kierrokset ovat yli 2000 rpm yli 15 sek ajan ja auto ei liiku, lähtee taas toimintaan, kun nopeussignaali palaa ) ja hylkyhän siitä tuli, vaikka ko. valo sammui kun auto ajettiin nostimelle ja yritin useaan otteeseen selittää että järjestelmä toimi juuri kuten valmistaja oli sen suunnitellut.
Mennessäni näyttämään autoa uudestaan tulostin tälle kyylälle MG:n englanninkielisen selostuksen ohjaustehostimen toiminnasta, tämä kyylä kohautti vain olkiaan ja sanoi ettei hän voi kaikkea tietää ja että tällaiset selostukset pitäisi saada Trafilta suomeksi, kun hän ei ymmärrä englantia.
Toinen tapaus oli yhden T4:sen Transporterin kanssa, kun olin vaihtanut taakse vahvemmat takajouset väsyneiden tilalle, jotka nyt luonnollisesti tyhjänä nostivat auton perää n.20-30 mm, niin eiköhän tämä kyylä ollut mittaamassa navan etäisyyttä kaaresta ja vaatimassa muutoskatsastusta.
Kolmas tapaus oli taiwanilainen nelivetoinen tieliikennemönkijä, joka hylättiin klapista eturenkaissa, mutta pääsi silti toisen katsurin katsomana läpi ilman mitään toimenpiteitä.
Tässäkin tapauksessa näytin ensimmäiselle katsurille otetta huolto-ohjeista, joissa oli vielä erikseen mainittu, että napamutteria ei saa kiristää liikaa sekä annettu raja-arvot klapille, vaan ei auttanut, kun todettiin että hän tietää paremmin ja jos Trafilta ei tule ohjetta niin noilla valmistajan ohjeilla ei ole mitään virkaa.
Tästä syystä en jaksa tapella näiden puupäiden kanssa esimerkiksi pakun lisä- ja työvaloista, jo kerran muutoskatsastettun alustasarjan nostosta, puuttuvista sumareista ( pelkät mustaksi teipatut linssit ), vanteiden vaihdosta tuumaa suurempiin yms.
Pääsee itse helpommalla, kun antaa asiasta ymmärtävän katsurin katsastaa ja jättää nämä kyylät katsomaan eläkeläisten Corollia ja autoliikkeiden autoja.
Jos ajaisin pakkeloiduilla paskakasoilla, niin katsastaisin ne kaikkien autojobbareiden unelmakadulla sijaitsevalla katsastusasemalla eli Sulantiellä Tuusulassa, sieltä heilahti leima pelkällä korjauskehoituksella esimerkiksi yhteen Mazda kolmoseen, josta olivat helmojen takapäät ja takakaarien alaosat lahonneet käytännössä kokonaan pois.
Ketjun aiheeseen viitaten, kannattaa suhtautua autoon epäillen, jos ostaa Sulantien autojobbarilta vasta katsastetun "viattoman" auton.