Suomessa on muuten yllättävän paljon harrastajia joilla on oikeasti isojen miesten pankkitilin verran rahaa harrasteautoissa kiinni ja todella harvinaistakin kalustoa josta ei missään sen kummemmin huudella.
Tuolla ruotsinkielisellä pohjanmaalla on yllättävän paljon kallista harrastekalustoa, josta ei kukaan ulkopuolinen tiedä mitään.
Pari kertaa olen ollut kaverien mukana hakemassa jotain raatoa harrastepeliä noilta suunnilta ja molemmilla kerroilla olen yllättynyt siitä, mitä kalustoa on löytynyt minkkitarhan tai kasvihuoneen viereisestä konehallista.
Eivät aina katso edes runkonumeroa. Eivät välttämättä edes huomaa, että pellin alla on eri moottori kuin otteessa, kun samalta tai lähes samalta se voi myös näyttää ulkoisesti. Menet siis paikalle ja huomaat, että väärä henkilö meinaa katsastaa auton niin lähdet pois?
Minun tapauksessani katsurit ovat lähinnä katsoneet, että runkonumero löytyy jostain päin autoa, että ainakin kori ja paperit täsmäävät.
Menen paikalle, ilmoitan tiskillä kenen haluaisin katsastavan autoni, jään auton viereen odottamaan katsuria, jos jostain syystä tulee väärä henkilö, niin käsken häntä ottamaan jonosta seuraavan auton ja jatkan oikean katsurin odottelua.
Ainoastaan kerran on pitännyt sanoa vähän ikävästi yhdelle kyylälle, joka olisi väkisin halunnut katsastaa käyttöautoni.
Tuota samaa kuittien vaatimista mutta niiden dumppaamista on tullut havaittua ties missä ennenkin. Paras omista oli kun omaa ex Fiesta ST:tä myytiin ilman Mountunen virisarjaa (joka nostaa arvoa sen ollessa Fordin hyväksymä ja takuun säilyttävä viritys) koska kontissa ei ollut tarraa kuten normaalisti (pyysin asentamaan ilman) vaikka todistukset vireistä oli haluttu varta vasten ja kuitit ja todistukset olivat huoltokirjan kanssa. Kävin sitten huvikseen ihmettelemässä miksi auto ei ollut niin monen kuukauden ja fiksun hinnan kanssa mennyt kaupaksi ja selvisi mikä oli syynä. Kyselin autosta myyjältä ja hänen mukaansa täysin vakio auto jossa vain erikoisen väriset vanteet ja ei tiennyt autosta/mallista kuitenkaan MITÄÄN vaikka oli merkin oma vaihtoautopuoli. Kerroin sitten että olen auton edellinen omistaja ja että autossa on sitä tätä ja tuota ja että sanoin vanteista meikkarille että repii plastidipit pois koska takuulla kaventaa ostajakuntaa ja hakee varaosista uuden ST lätkän poistetun tilalle mutta eipä oltu kuunneltu. Tällä kertaa kuitenkin myyjä hiukan kuunteli ja edes vanteet oli kuorittu kun näin seuraavat nettiautokuvat, Mountunen satsia ei tietenkään ollut vieläkään missään mutta auto olikin silti myyty reilussa viikossa käynnistäni. Miksi nuo edes haluavat noita todistuksia jos eivät koskaan niitä tutki/merkkaa mihinkään. Välillä pistää miettimään että miten helppo noita autoja olisi myydä jos edes hiukan kiinnostaisi tutustua myytävään tuotteeseen. Nykyään saa metsästämällä metsästää jopa uusien autojen myyjiä jotka tuntevat tuotteensa edes perusasiat.
Tuollainen vaihdokista mitään tietämätön ja tuotteen alakanttiin hinnoitteleva liike on sellainen, josta voi välillä tehdä löytöjä ja saada positiivisiä yllätyksiä.
Yksi kaveri on isossa merkkiliikkeessä korjaamon puolella töissä ja on tehnyt muutamia todella hyviä hankintoja sisään tulevista vaihtoautoista, kun auton edellinen omistaja tai automyyjä eivät ole kumpikaan tienneet mitä ovat vaihtamassa, vaan sille varustellulle erikoismallille on katsottu hyvityshinta taulukosta iän ja kilometrien mukaan.
Sitten kun yksilö on vähän nuhjuisen näköinen, niin sitä taulukkohintaa on vielä vähän pudotettu.