Neliveto, takaveto vai etuveto?

KJ mallin cherokee. En nyt muista jakolaatikon mallia, mutta se, jossa takaveto, part time 4wd, full time 4wd ja hidas
Joo, eli taisi olla Selec-Trac. Lukitsee niin, että yksi etunen ja yksi takanen vetää jatkuvasti. Eli ei ole lukkoja akseleilla, mitä noissa harvemmin oli.

Aika useinhan tuo taitaa olla niin, että harvemmin se neliveto lukossakaan on ihan täysi neliveto siten että kaikki neljä pyörää vetää just saman verran, oli pito mikä tahansa eri pyörien alla. Omassa autossa tuommoinen vaihtoehto on, mutta eipä sitä koskaan ole tarvinnut.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, eli taisi olla Selec-Trac. Lukitsee niin, että yksi etunen ja yksi takanen vetää jatkuvasti. Eli ei ole lukkoja akseleilla, mitä noissa harvemmin oli.

Aika useinhan tuo taitaa olla niin, että harvemmin se neliveto lukossakaan on ihan täysi neliveto siten että kaikki neljä pyörää vetää just saman verran, oli pito mikä tahansa eri pyörien alla. Omassa autossa tuommoinen vaihtoehto on, mutta eipä sitä koskaan ole tarvinnut.
Joo siis jakolaatikosta viskon sai lukittua jolloin kardaanit pyöri yhtä kovin. Takana tasauspyörästössä oli kitkalukko.
Tosi harvoinhan varsinkaan edessä on tasauspyörästönlukkoa, nykyään tosin monessa taitaa ABS aika hyvin jarrutella sutivaa pyörää, jolloin voimaa siirtyy pitävälle renkaalle.

Mitsuissa mulla ollut taakse vakiona kytkettävä lukko, joka on kyllä ehdoton maastossa varsinkin jos ei lavalla ole tavaraa. Ilman painoa on heti ristiriipunnassa.

Vanhempi mitsu oli vielä käsin käännettävillä napalukoilla, niin oli mukava pitävällä alustalla vekslata painavaa kärryä. Jätti napalukot auki ja kytki hitaan nelivedon, jolloin oli sitten hidas takaveto.
Talvella oli sitten napalukot jatkuvasti kiinni, niin sai lennossa vaihdettua takavedolta nelivedolle jos oli tarve.
 
Aika useinhan tuo taitaa olla niin, että harvemmin se neliveto lukossakaan on ihan täysi neliveto siten että kaikki neljä pyörää vetää just saman verran, oli pito mikä tahansa eri pyörien alla. Omassa autossa tuommoinen vaihtoehto on, mutta eipä sitä koskaan ole tarvinnut.
Nykyään joo, mutta vanhemmissa nelivedoissa siinä ei ollut keskellä kuin holkkikytkentä, joka mahdollisti vain täysin vapaan tai 100% kiinteän kytkennän.

Etu- ja takaperän tasauspyörästön lukko vaaditaan tietysti lisäksi jos tosiaan kaikki 4 pyörää pyörii aina samaa tahtia, mutta varsinkin etulukko on vaih hd-offroad juttuja. Etuperä lukittuna autolla ei oikein pääse kuin suoraan.

Nykyään ei enää taida olla tuollaisia 100% on-off nelivetoja missään.. ellei sitten jossain kuorma-autoissa.
 
Nykyään ei enää taida olla tuollaisia 100% on-off nelivetoja missään.. ellei sitten jossain kuorma-autoissa.
2000-luvun alussa Jeepissä oli vielä WJ-korimallissa. Tietenkin akseleilla oli kitkalukot, jotka ei nyt ihan parhaat mahdolliset ole, mutta on kuitenkin.
Seuraavasta korimallista en sitten enää tiedä kun tuo Quadra-Drive päivittyi kakkosversioksi. Ja että onko siinä enää edes jäykät akselit edessä ja takana.
 
2000-luvun alussa Jeepissä oli vielä WJ-korimallissa. Tietenkin akseleilla oli kitkalukot, jotka ei nyt ihan parhaat mahdolliset ole, mutta on kuitenkin.
Seuraavasta korimallista en sitten enää tiedä kun tuo Quadra-Drive päivittyi kakkosversioksi. Ja että onko siinä enää edes jäykät akselit edessä ja takana.
Mun mielestä tuossa on kyllä keskitasauspyörästö.. Mielestäni jo siinä kantikkaassakin oli jo.
 
Kohta vuoden päivät harjoitellut ID.4 4motion kalustolla talviajoa. Aikaisempi ID.3 takapotku oli aina poikittain, peilijäällä meni kuin ajokoira kylki edellä, aika jännittäviä tilanteita välillä. Vääntöä kuitenkin 310 Nm, pedaalin kanssa sai olla tarkkana. Ajattelin että 4motion korjaa puutteen, tavallaan olin oikeassa mutta en aivan. Vääntöä on nyt 679 Nm, takamoottorissa potkua 210 kW ja edessä 80 kW. Yhdistetty teho on silti ainoastaan 210 kW, koska pitäähän GTX:ääkin myydä...

Auto on etumoottorista huolimatta käytännössä takavetoinen, neliveto kytkeytyy millisekunneissa silloin kun tarvitaan. Traction Modella saa nelivedon lukittua, toimii 20km/h nopeuteen asti, mikä on kätevää esim. pihapyörittelyssä (rinnetontti). Muuutta tien päällä asia ei olekaan niin yksiselitteinen. Liukkaalla talvikelillä auton saa edelleen poikittain, jos on hiemankin varomaton pedaalin kanssa. Esim. jäisellä motarin rampilla meinasi auto kääntyä poikittain, ennen kuin ESP melko väkivaltaisesti pelasti päivän. It's wants to rotate, sanottiin vanhoista 911 Possuista, sama pätee kyllä ID:hen. Vakkari päällä mäkeen ajellessa saattaa pieni nykäisy vauhdissa irroittaa pidon takapyöriltä. Siinä menee hetkin ennen kuin neliveto/ESP/ACC korjaa tilanteen, kuskin pitää olla hereillä ja tarvittaessa siirtyä manuaalisen kulkuun... Tavallaan allekirjoitan tuon, että neliveto lisää riskiä talvikelillä, kun liukkautta ei samalla tavalla tunne kun vasta sitten kun on todella liukasta. Auton/renkaiden pienet vihjeet pidon rajoilla kulkemisesta kannattaa ottaa tosissaan.

Käytössä on 19" CVC 7 kitkarengastus, nastarenkailla ongelman saa kyllä poistettua. Mutta nastarenkaat ja painava sähköauto, siihen ei kyllä lähdetä...

Muuten sähköinen 4motion pelaa kivasti. Kotipihassa ei ole mitään ongelmia pidon kanssa, parhaimmillaan hurautin mäen ylös ja vasta postia hakiessa huomasin että siinä on neljä senttiä lunta jään päällä... Ei tahtonut pysyä jalkamiehenä pystyssä. Auto liikkuu yhtä hyvin niin etu- kuin takaperin, oli kuorma/kärry päällä tai ei. Takavetoista ID:tä ei ollut juuri mäkeen peruuttaminen, alkoi kaivautua todella äkkiä. Jäisistä risteyksistä lähtee kuin palmun alta ja rampeissa pärjää hyvin kun malttaa kulkupolkimen kanssa. Suuntavakaus loskassa tai lumessa ajettaessa on jopa naurettavan hyvä, maltti on kuitenkin valttia.

Mitään lukkoja tai kytkimiä tämmöisessä ei tietenkään ole, avoimet tasauspyörästöt ja jarruilla/moottorin vääntömomentilla hallitaan sutimista. Luistonesto pois päällä menee kuulemma lumessakin kivasti, Sport/Traction mode päällä. Ei ole vielä tarvinnut kokeilla. Muutama työkaveri on kysynyt että kai tässä on jo napamoottorit, yksi joka kulmassa. Ei ole tuollaista ratkaisua Volkkarilla tuotannossa, tasauspyörästöjen poistaminen kuvioista avaisi ihan uusia mahdollisuuksia nelivedon toteuttamiselle. Tankkikäännös ainoastaan yksi esimerkki niistä...
 
Viimeksi muokattu:
Ei noissa napamoottoreissa vaan mitään järkeä autossa ole, vaikka teknisesti kiehtova systeemi olisikin.
 
Aika useinhan tuo taitaa olla niin, että harvemmin se neliveto lukossakaan on ihan täysi neliveto siten että kaikki neljä pyörää vetää just saman verran, oli pito mikä tahansa eri pyörien alla. Omassa autossa tuommoinen vaihtoehto on, mutta eipä sitä koskaan ole tarvinnut.
Jos pidon määrää miettii, niin eikö vapaa tasauspyörästö jaa momentin akseleiden kesken tasan? Kun yksi pyörä sutii, ei toiselle saa voimaa. Nykyään osataan jarruttaa sutivaa pyörää, jolloin pitävälle pyörälle saa voimaa jarrumomentin verran.

Jos tasauspyörästö lukitaan, niin voiman jako on mitä on, mutta molemmat pyörät pyörivät samalla nopeudella. Jäykästi kytketyllä nelivedolla (jakolaatikko ilman luistoa) etu- ja taka-akseli pyörivät samalla nopeudella ja akselien pito määrää voiman jakautumisen.
Talvella oli sitten napalukot jatkuvasti kiinni, niin sai lennossa vaihdettua takavedolta nelivedolle jos oli tarve.
Napalukot lienevät vanhempaa tekniikkaa?
Jos autossa pystyy lennosta vaihtamaan nelivedon ja takavedon välillä, niin silloin ei ole napalukkoja?
Nykyään joo, mutta vanhemmissa nelivedoissa siinä ei ollut keskellä kuin holkkikytkentä, joka mahdollisti vain täysin vapaan tai 100% kiinteän kytkennän.
.
.
Nykyään ei enää taida olla tuollaisia 100% on-off nelivetoja missään.. ellei sitten jossain kuorma-autoissa.
Tällaisia jäykkiä nelivetoja kyllä myydään edelleenkin. Eikö esimerkiksi mainitussa Hiluxissa ole on/off-tyyppinen neliveto?

Onko itse asiassa missään pick-upissa luistavaa jakolaatikkoa?
 
Napalukot lienevät vanhempaa tekniikkaa?
Jos autossa pystyy lennosta vaihtamaan nelivedon ja takavedon välillä, niin silloin ei ole napalukkoja?

Kyllähän kaikissa autoissa joissa on kytkettävä neliveto (siis pystyy ajaa pakotetusti pelkällä takavedolla) on napalukot. Nykyään ne toimivat tietysti automaattisesti, eikä tarvitse pyörän navasta käydä käsin lukitsemassa niitä.

Tällaisia jäykkiä nelivetoja kyllä myydään edelleenkin. Eikö esimerkiksi mainitussa Hiluxissa ole on/off-tyyppinen neliveto?

Onko itse asiassa missään pick-upissa luistavaa jakolaatikkoa?
Kyllä noissa pickupeissa on keskitasauspyörästö. Lukittavissa se on toki.
 
Jos pidon määrää miettii, niin eikö vapaa tasauspyörästö jaa momentin akseleiden kesken tasan? Kun yksi pyörä sutii, ei toiselle saa voimaa. Nykyään osataan jarruttaa sutivaa pyörää, jolloin pitävälle pyörälle saa voimaa jarrumomentin verran.

Jos tasauspyörästö lukitaan, niin voiman jako on mitä on, mutta molemmat pyörät pyörivät samalla nopeudella. Jäykästi kytketyllä nelivedolla (jakolaatikko ilman luistoa) etu- ja taka-akseli pyörivät samalla nopeudella ja akselien pito määrää voiman jakautumisen.
No tässähän kannattaa nyt erottaa se, että haluaako sen auton kaupunkiin vai myöskin metsään.
Rämeikössä lukittavat akselit on ihan ehdoton. Kaupungissa niillä ei niinkään tee mitään.

Juutuupissa löytyy videoita eri valmistajien nelivetotekniikoista ja siitä, miten niillä pääsee liukkaalta pinnalta/ristiriipunnasta kotia.
 
Kyllähän kaikissa autoissa joissa on kytkettävä neliveto (siis pystyy ajaa pakotetusti pelkällä takavedolla) on napalukot. Nykyään ne toimivat tietysti automaattisesti, eikä tarvitse pyörän navasta käydä käsin lukitsemassa niitä.
Miksi olisi? Eihän niitä ole henkilöautonkaan nelivedossa vaan osat rullaavat mukana olipa vetoa eteen tai ei.

Jos rakenne on tälläinen, niin mikä osa on automaattisesti kytkeytyvä napalukko?
Screenshot at 2025-02-07 23-48-45.png

Kyllä noissa pickupeissa on keskitasauspyörästö. Lukittavissa se on toki.
Sanoisinpa, että ei ole, eikä siinä paljon järkeä olisikaan. Keskitasauspyörästö antaisi aina luistavamman akselin päättää, paljonko voimaa on käytettävissä. Jäykkä kytkentä on mekaanisesti yksinkertaisempi ja estää akselien välisen luiston.
Mutta joo, olisiko konkreettisia esimerkkejä pick-upeista tai maastureista, joissa oikeasti on keskitasauspyörästö? Jotain pajalta löytyy varmasti murikan korjausvideokin.

Henkilöautonelivedoissa on jokseenkin aina jonkinlainen luiston salliva jakolaatikko. Jäykkä kytkentä kun on vähän kulmikas käyttöominaisuuksiltaan.
No tässähän kannattaa nyt erottaa se, että haluaako sen auton kaupunkiin vai myöskin metsään.
Rämeikössä lukittavat akselit on ihan ehdoton. Kaupungissa niillä ei niinkään tee mitään.
Totta, mutta jäykkä jakolaatikko hitaalla alueella ja mekaaninen lukko taka-akselille lienee kuitenkin jonkinlainen perusvarustus vähän hankalampiin paikkoihin?

Keskustelun pääaiheena oli kuitenkin lähinnä se, että mitä erityispiirteitä maastokelpoisella jäykällä nelivedolla on tieliikenteessä, ihan vain sillä, että neliveto on ylipäänsä kytkettynä päälle. Jäykkä kytkentä kun on vähän kulmikas käyttöominaisuuksiltaan.
 
Totta, mutta jäykkä jakolaatikko hitaalla alueella ja mekaaninen lukko taka-akselille lienee kuitenkin jonkinlainen perusvarustus vähän hankalampiin paikkoihin?
Taitaa kaikissa offipeleissä olla jäykät akselit ja sitten kummallakin akselilla se lukko. Jäykkä akseli joustaa sen verran hyvin, että periaatteessa aina kummatkin renkaat on maassa. Siihen sitten lukot kummallekin akselille, niin sillä pääsee.
 
Kohta vuoden päivät harjoitellut ID.4 4motion kalustolla talviajoa. Aikaisempi ID.3 takapotku oli aina poikittain, peilijäällä meni kuin ajokoira kylki edellä, aika jännittäviä tilanteita välillä. Vääntöä kuitenkin 310 Nm, pedaalin kanssa sai olla tarkkana. Ajattelin että 4motion korjaa puutteen, tavallaan olin oikeassa mutta en aivan. Vääntöä on nyt 679 Nm, takamoottorissa potkua 210 kW ja edessä 80 kW. Yhdistetty teho on silti ainoastaan 210 kW, koska pitäähän GTX:ääkin myydä...

Auto on etumoottorista huolimatta käytännössä takavetoinen, neliveto kytkeytyy millisekunneissa silloin kun tarvitaan. Traction Modella saa nelivedon lukittua, toimii 20km/h nopeuteen asti, mikä on kätevää esim. pihapyörittelyssä (rinnetontti). Muuutta tien päällä asia ei olekaan niin yksiselitteinen. Liukkaalla talvikelillä auton saa edelleen poikittain, jos on hiemankin varomaton pedaalin kanssa. Esim. jäisellä motarin rampilla meinasi auto kääntyä poikittain, ennen kuin ESP melko väkivaltaisesti pelasti päivän. It's wants to rotate, sanottiin vanhoista 911 Possuista, sama pätee kyllä ID:hen. Vakkari päällä mäkeen ajellessa saattaa pieni nykäisy vauhdissa irroittaa pidon takapyöriltä. Siinä menee hetkin ennen kuin neliveto/ESP/ACC korjaa tilanteen, kuskin pitää olla hereillä ja tarvittaessa siirtyä manuaalisen kulkuun... Tavallaan allekirjoitan tuon, että neliveto lisää riskiä talvikelillä, kun liukkautta ei samalla tavalla tunne kun vasta sitten kun on todella liukasta. Auton/renkaiden pienet vihjeet pidon rajoilla kulkemisesta kannattaa ottaa tosissaan.

Käytössä on 19" CVC 7 kitkarengastus, nastarenkailla ongelman saa kyllä poistettua. Mutta nastarenkaat ja painava sähköauto, siihen ei kyllä lähdetä...

Muuten sähköinen 4motion pelaa kivasti. Kotipihassa ei ole mitään ongelmia pidon kanssa, parhaimmillaan hurautin mäen ylös ja vasta postia hakiessa huomasin että siinä on neljä senttiä lunta jään päällä... Ei tahtonut pysyä jalkamiehenä pystyssä. Auto liikkuu yhtä hyvin niin etu- kuin takaperin, oli kuorma/kärry päällä tai ei. Takavetoista ID:tä ei ollut juuri mäkeen peruuttaminen, alkoi kaivautua todella äkkiä. Jäisistä risteyksistä lähtee kuin palmun alta ja rampeissa pärjää hyvin kun malttaa kulkupolkimen kanssa. Suuntavakaus loskassa tai lumessa ajettaessa on jopa naurettavan hyvä, maltti on kuitenkin valttia.

Mitään lukkoja tai kytkimiä tämmöisessä ei tietenkään ole, avoimet tasauspyörästöt ja jarruilla/moottorin vääntömomentilla hallitaan sutimista. Luistonesto pois päällä menee kuulemma lumessakin kivasti, Sport/Traction mode päällä. Ei ole vielä tarvinnut kokeilla. Muutama työkaveri on kysynyt että kai tässä on jo napamoottorit, yksi joka kulmassa. Ei ole tuollaista ratkaisua Volkkarilla tuotannossa, tasauspyörästöjen poistaminen kuvioista avaisi ihan uusia mahdollisuuksia nelivedon toteuttamiselle. Tankkikäännös ainoastaan yksi esimerkki niistä...
Tiedätkö miten regen toimii 4motionissa?

Olin myös sitä mieltä että liukkaalla kaasua railakkaasti polkemalla sai yllättävän helposti Enyaq 80x:n luisuun, luulisi sen olevan käytökseltään about sama kuin 4motion id4.
 
Taitaa kaikissa offipeleissä olla jäykät akselit ja sitten kummallakin akselilla se lukko. Jäykkä akseli joustaa sen verran hyvin, että periaatteessa aina kummatkin renkaat on maassa. Siihen sitten lukot kummallekin akselille, niin sillä pääsee.
Joo-o, mutta tämä on sitten vähän oma teemansa. Miten hankaliin paikkoihin kunnollisella nelivedolla pääsee ja millä tekniikalla. Mikä kestää ja mikä ei.

Pickupissakin on uudenaikaista high-techiä takana: on robusti jäykkä taka-akseli eikä mitään erillisjousitushimmeliä, on vakaat lehtijouset eikä mitään nuljuvia kynänjousia ja on hyvin suojatut rumpujarrut eikä mitään ruostuvia levyjä. :comp:
 
Kyllähän kaikissa autoissa joissa on kytkettävä neliveto (siis pystyy ajaa pakotetusti pelkällä takavedolla) on napalukot. Nykyään ne toimivat tietysti automaattisesti, eikä tarvitse pyörän navasta käydä käsin lukitsemassa niitä.


Kyllä noissa pickupeissa on keskitasauspyörästö. Lukittavissa se on toki.
Mitsussa ainakaan enään navassa mitään ole, vetarit pyörii aina kun rengaskin. Kytkee kai toisen vetarin irti perän puolelta alipaineella.(ainakin letkuista päätellen).
Eikä ainakaan karvalakissa mitään keskitasauspyörästöäkään, ellei sitten sitten ihan uusissa?

Edit: Kuva lisätty

Nimetön.png
 
Viimeksi muokattu:
Napalukon ja tasauspyörästön lukitusten ero.


Kaikki osaa kuunneltua englantia kohtalaisesti?
 
Ei noissa napamoottoreissa vaan mitään järkeä autossa ole, vaikka teknisesti kiehtova systeemi olisikin.
Tämä kai vähän laajempi asia kuin neliveto vai kaksiveto. Mutta miksi niissä ei ole mitään järkeä ? Aina välillä jotain konsepti hypetystä.

Maalikkona tulee mieleen se jousittamaton paino, ehkä kokokin, mutta se koko isoilla vanteilla hanskattavissa ? Mitäs muuta järjetöntä ? Ymmärtääkseni jäähdytys hanskattavissa.

Tilansäästöä , yksinkertaisuutta voimansiirtoon, niillä ymmärtääkseni haettu. Ja jos ollaan otsikossa niin maalikkona ajatellen hybridi, toinen akseli napamoottoreilla, toinen ei. Jos nelivedon tarkoitus palvella sitä parkkeeraamista, mökkitie, pihatie, liukkaalta pinnalta lähtöä, niin että niiden ei tarvi olla tehokkaita. optimoituja hitaisiin nopeuksiin, liikkeelle lähtöön. Onko silloin ongelma energiatehokkuus maantieajossa ? eli nykyisin käytety voimansiirrot ja moottorit energiatehokkaampia vapaassa rullauksessa. sillä ei jatkuvasti käytössä olevalla akselilla.

Entäs hinta, kustannukset, hinnalla pitää pystyä kilpaileen vs vaihtoehtoiset tekniikat.
 
Tiedätkö miten regen toimii 4motionissa?

Olin myös sitä mieltä että liukkaalla kaasua railakkaasti polkemalla sai yllättävän helposti Enyaq 80x:n luisuun, luulisi sen olevan käytökseltään about sama kuin 4motion id4.
Mutuna sanoisin että takamoottorilla. Regenin takia ei ole lähtenyt perä juuri koskaan irti, olisiko kerran jäisessä alamäessä ID.3:lla vähän lipsunut.

Etuvetoisella tai etuveto-painotteisella nelivedolla *erse-alta ongelmaa kiihdytyksissä ei ole. Kesällä takaveto on pop, ei vetele kiihdytyksissä. Valintoja valintoja...
 
Kyllä noissa pickupeissa on keskitasauspyörästö. Lukittavissa se on toki.
Sattuipa tulemaan vastaan video, jossa esitellään yksityiskohtaisesti perinteisen nelivetorakenteen jakolaatikko:

Tuossa ei tosiaan ole keskitasauspyörästöä, vaan akselit on mekaanisesti yhtä puuta nelivedon ollessa kytkettynä. Rakenteessa on myös planeettavälitys, joka on normaalisti suora mutta voidaan kytkeä alennusvaihteeksi. Tällä toteutetaan hidas neliveto.

Etuveto kytketään mukaan ketjuvälityksellä. Kuinkahan pitkäikäinen ratkaisu on kyseessä?

Mitä nelivedolla ajamiseen liikenteessä tulee, niin sanoisinpa, että vakaus ei ole vain tunne vaan auto on nelivedolla oikeasti takavetoa vakaampi. On se myös kankeampi kääntymään.

Ensinnäkin nelivedolla vetopito jakautuu normaalisti tasan joka pyörälle, jolloin kitkaa on käytettävissä sivuttaispitoon enemmän kuin 2-pyörävedolla. Toiseksi neliveto estää yksittäisen vetävän pyörän sutimisen, jolloin vetävä akseli ei lähde kirjoittelemaan omia aikojaan kuten takavedolla voi käydä.
 
^Ainakin tuollainen transfer case räjähtää hienosti, kun Jenkkityyliin ei vaihdeta öljyjä tai edes varmisteta että laatikossa on sellaista. Sitten vaan kovaa ajoa kolinasta välittämättä, kunnes ketju sinkoituu kotelon läpi ulkomaailmaan...
 
Sattuipa tulemaan vastaan video, jossa esitellään yksityiskohtaisesti perinteisen nelivetorakenteen jakolaatikko:

Tuossa ei tosiaan ole keskitasauspyörästöä, vaan akselit on mekaanisesti yhtä puuta nelivedon ollessa kytkettynä. Rakenteessa on myös planeettavälitys, joka on normaalisti suora mutta voidaan kytkeä alennusvaihteeksi. Tällä toteutetaan hidas neliveto.

Etuveto kytketään mukaan ketjuvälityksellä. Kuinkahan pitkäikäinen ratkaisu on kyseessä?

Mitä nelivedolla ajamiseen liikenteessä tulee, niin sanoisinpa, että vakaus ei ole vain tunne vaan auto on nelivedolla oikeasti takavetoa vakaampi. On se myös kankeampi kääntymään.

Ensinnäkin nelivedolla vetopito jakautuu normaalisti tasan joka pyörälle, jolloin kitkaa on käytettävissä sivuttaispitoon enemmän kuin 2-pyörävedolla. Toiseksi neliveto estää yksittäisen vetävän pyörän sutimisen, jolloin vetävä akseli ei lähde kirjoittelemaan omia aikojaan kuten takavedolla voi käydä.

Ilman etu- ja takatasauspyörästöjen lukkoja kiinteästi kytketyssäkin nelivedossa voi vain akselin toinen pyörä sutia, avoin tasuri päästää aina helpomman puolen kautta voimat pois.
 
^Ainakin tuollainen transfer case räjähtää hienosti, kun Jenkkityyliin ei vaihdeta öljyjä tai edes varmisteta että laatikossa on sellaista. Sitten vaan kovaa ajoa kolinasta välittämättä, kunnes ketju sinkoituu kotelon läpi ulkomaailmaan...
Öljyä käytetään ruuanlaitossa, ei autoissa. :p

Vakavammin, konventionaalisessa nelivedossa on näitä eri öljyjä vähän enemmän kuin normi etuvedossa: moottori, vaihteisto, jakolaatikko ja kaksi perää. Lisäksi nämä ei välttämättä ole mitään lifetime-öljyjä, vaan niitä pitää oikeasti vaihtaakin. Aina jotain voi unohtua, ja kuka muistaa mitä johonkin jakolaatikkoon piti kaataa.

Ilman etu- ja takatasauspyörästöjen lukkoja kiinteästi kytketyssäkin nelivedossa voi vain akselin toinen pyörä sutia, avoin tasuri päästää aina helpomman puolen kautta voimat pois.
Oletko nyt varmasti miettinyt argumentin loppuun saakka? ;)

Pitävä pyörä pyörii normaalinopeudella. Luistava pyörä pyörisi nopeammin. Jotta näin kävisi, kardaanin pitäisi pyöriä nopeammin. Tämä ei onnistu, koska toinen akseli pitää täpöllä.
==> pyörä ei sudi, vaan kaikki voima siirtyy huomaamatta pitävälle akselille.
 
Ja jos ei ole mitään lukkoja (edes jarruja käyttävää EDS:ää) niin auto lähtee mäestä näppärästä vikasuuntaan eli alaspäin:
Näinhän siinä käy mutta tämä ei varmaankaan poikkea 2WD- ja 4WD-autojen välillä - ellei sitten juuri nelivedosta ole jätetty pois hienoa nykytekniikkaa?

Tässähän ei ollut kyse mistään varsinaisista lukoista vaan auton elektroniikan kyvystä jarruttaa sutivia pyöriä. Milloin nämä sutivan pyörän jarrutukset on käytännössä tulleet autoihin? ESP:t ja vetoluiston estot taisivat yleistyä vuosituhannen vaihteen tienoilla mutta tuliko samalla nämä virtuaaliset lukot?
 
Oletko nyt varmasti miettinyt argumentin loppuun saakka? ;)

Pitävä pyörä pyörii normaalinopeudella. Luistava pyörä pyörisi nopeammin. Jotta näin kävisi, kardaanin pitäisi pyöriä nopeammin. Tämä ei onnistu, koska toinen akseli pitää täpöllä.
==> pyörä ei sudi, vaan kaikki voima siirtyy huomaamatta pitävälle akselille.
Yleensähän tuo riittää, esim liikkeellelähdössä yksi pyörä on liukkaalla, mutta kuten tuossa TM videossa jossa auton oikeanpuoleiset pyörät oli jäällä ja vasen asfaltilla, auto lähti mäessä taaksepäin, kun kumpikin vetävä pyörä oli jäällä. Kässärillä kikkailemalla tuostakin olisi päässyt vaikkei olekaan lukkoja/luistonhallintaa.
 
Öljyä käytetään ruuanlaitossa, ei autoissa. :p

Vakavammin, konventionaalisessa nelivedossa on näitä eri öljyjä vähän enemmän kuin normi etuvedossa: moottori, vaihteisto, jakolaatikko ja kaksi perää. Lisäksi nämä ei välttämättä ole mitään lifetime-öljyjä, vaan niitä pitää oikeasti vaihtaakin. Aina jotain voi unohtua, ja kuka muistaa mitä johonkin jakolaatikkoon piti kaataa.


Oletko nyt varmasti miettinyt argumentin loppuun saakka? ;)

Pitävä pyörä pyörii normaalinopeudella. Luistava pyörä pyörisi nopeammin. Jotta näin kävisi, kardaanin pitäisi pyöriä nopeammin. Tämä ei onnistu, koska toinen akseli pitää täpöllä.
==> pyörä ei sudi, vaan kaikki voima siirtyy huomaamatta pitävälle akselille.
Vaikka etu- ja takakardaanit pyörivät toisiinsa lukittuina samaa nopeutta niin edelleen siellä on ne tasauspyörästöt molemmissa päissä. Akselilla voi siis olla yhä nopeuseroa vasemman ja oikean puolen välillä ellei sitä jollain rajoiteta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 805
Viestejä
4 649 264
Jäsenet
76 305
Uusin jäsen
TopiKu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom