Neliveto, takaveto vai etuveto?

KJ mallin cherokee. En nyt muista jakolaatikon mallia, mutta se, jossa takaveto, part time 4wd, full time 4wd ja hidas
Joo, eli taisi olla Selec-Trac. Lukitsee niin, että yksi etunen ja yksi takanen vetää jatkuvasti. Eli ei ole lukkoja akseleilla, mitä noissa harvemmin oli.

Aika useinhan tuo taitaa olla niin, että harvemmin se neliveto lukossakaan on ihan täysi neliveto siten että kaikki neljä pyörää vetää just saman verran, oli pito mikä tahansa eri pyörien alla. Omassa autossa tuommoinen vaihtoehto on, mutta eipä sitä koskaan ole tarvinnut.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, eli taisi olla Selec-Trac. Lukitsee niin, että yksi etunen ja yksi takanen vetää jatkuvasti. Eli ei ole lukkoja akseleilla, mitä noissa harvemmin oli.

Aika useinhan tuo taitaa olla niin, että harvemmin se neliveto lukossakaan on ihan täysi neliveto siten että kaikki neljä pyörää vetää just saman verran, oli pito mikä tahansa eri pyörien alla. Omassa autossa tuommoinen vaihtoehto on, mutta eipä sitä koskaan ole tarvinnut.
Joo siis jakolaatikosta viskon sai lukittua jolloin kardaanit pyöri yhtä kovin. Takana tasauspyörästössä oli kitkalukko.
Tosi harvoinhan varsinkaan edessä on tasauspyörästönlukkoa, nykyään tosin monessa taitaa ABS aika hyvin jarrutella sutivaa pyörää, jolloin voimaa siirtyy pitävälle renkaalle.

Mitsuissa mulla ollut taakse vakiona kytkettävä lukko, joka on kyllä ehdoton maastossa varsinkin jos ei lavalla ole tavaraa. Ilman painoa on heti ristiriipunnassa.

Vanhempi mitsu oli vielä käsin käännettävillä napalukoilla, niin oli mukava pitävällä alustalla vekslata painavaa kärryä. Jätti napalukot auki ja kytki hitaan nelivedon, jolloin oli sitten hidas takaveto.
Talvella oli sitten napalukot jatkuvasti kiinni, niin sai lennossa vaihdettua takavedolta nelivedolle jos oli tarve.
 
Aika useinhan tuo taitaa olla niin, että harvemmin se neliveto lukossakaan on ihan täysi neliveto siten että kaikki neljä pyörää vetää just saman verran, oli pito mikä tahansa eri pyörien alla. Omassa autossa tuommoinen vaihtoehto on, mutta eipä sitä koskaan ole tarvinnut.
Nykyään joo, mutta vanhemmissa nelivedoissa siinä ei ollut keskellä kuin holkkikytkentä, joka mahdollisti vain täysin vapaan tai 100% kiinteän kytkennän.

Etu- ja takaperän tasauspyörästön lukko vaaditaan tietysti lisäksi jos tosiaan kaikki 4 pyörää pyörii aina samaa tahtia, mutta varsinkin etulukko on vaih hd-offroad juttuja. Etuperä lukittuna autolla ei oikein pääse kuin suoraan.

Nykyään ei enää taida olla tuollaisia 100% on-off nelivetoja missään.. ellei sitten jossain kuorma-autoissa.
 
Nykyään ei enää taida olla tuollaisia 100% on-off nelivetoja missään.. ellei sitten jossain kuorma-autoissa.
2000-luvun alussa Jeepissä oli vielä WJ-korimallissa. Tietenkin akseleilla oli kitkalukot, jotka ei nyt ihan parhaat mahdolliset ole, mutta on kuitenkin.
Seuraavasta korimallista en sitten enää tiedä kun tuo Quadra-Drive päivittyi kakkosversioksi. Ja että onko siinä enää edes jäykät akselit edessä ja takana.
 
2000-luvun alussa Jeepissä oli vielä WJ-korimallissa. Tietenkin akseleilla oli kitkalukot, jotka ei nyt ihan parhaat mahdolliset ole, mutta on kuitenkin.
Seuraavasta korimallista en sitten enää tiedä kun tuo Quadra-Drive päivittyi kakkosversioksi. Ja että onko siinä enää edes jäykät akselit edessä ja takana.
Mun mielestä tuossa on kyllä keskitasauspyörästö.. Mielestäni jo siinä kantikkaassakin oli jo.
 
Kohta vuoden päivät harjoitellut ID.4 4motion kalustolla talviajoa. Aikaisempi ID.3 takapotku oli aina poikittain, peilijäällä meni kuin ajokoira kylki edellä, aika jännittäviä tilanteita välillä. Vääntöä kuitenkin 310 Nm, pedaalin kanssa sai olla tarkkana. Ajattelin että 4motion korjaa puutteen, tavallaan olin oikeassa mutta en aivan. Vääntöä on nyt 679 Nm, takamoottorissa potkua 210 kW ja edessä 80 kW. Yhdistetty teho on silti ainoastaan 210 kW, koska pitäähän GTX:ääkin myydä...

Auto on etumoottorista huolimatta käytännössä takavetoinen, neliveto kytkeytyy millisekunneissa silloin kun tarvitaan. Traction Modella saa nelivedon lukittua, toimii 20km/h nopeuteen asti, mikä on kätevää esim. pihapyörittelyssä (rinnetontti). Muuutta tien päällä asia ei olekaan niin yksiselitteinen. Liukkaalla talvikelillä auton saa edelleen poikittain, jos on hiemankin varomaton pedaalin kanssa. Esim. jäisellä motarin rampilla meinasi auto kääntyä poikittain, ennen kuin ESP melko väkivaltaisesti pelasti päivän. It's wants to rotate, sanottiin vanhoista 911 Possuista, sama pätee kyllä ID:hen. Vakkari päällä mäkeen ajellessa saattaa pieni nykäisy vauhdissa irroittaa pidon takapyöriltä. Siinä menee hetkin ennen kuin neliveto/ESP/ACC korjaa tilanteen, kuskin pitää olla hereillä ja tarvittaessa siirtyä manuaalisen kulkuun... Tavallaan allekirjoitan tuon, että neliveto lisää riskiä talvikelillä, kun liukkautta ei samalla tavalla tunne kun vasta sitten kun on todella liukasta. Auton/renkaiden pienet vihjeet pidon rajoilla kulkemisesta kannattaa ottaa tosissaan.

Käytössä on 19" CVC 7 kitkarengastus, nastarenkailla ongelman saa kyllä poistettua. Mutta nastarenkaat ja painava sähköauto, siihen ei kyllä lähdetä...

Muuten sähköinen 4motion pelaa kivasti. Kotipihassa ei ole mitään ongelmia pidon kanssa, parhaimmillaan hurautin mäen ylös ja vasta postia hakiessa huomasin että siinä on neljä senttiä lunta jään päällä... Ei tahtonut pysyä jalkamiehenä pystyssä. Auto liikkuu yhtä hyvin niin etu- kuin takaperin, oli kuorma/kärry päällä tai ei. Takavetoista ID:tä ei ollut juuri mäkeen peruuttaminen, alkoi kaivautua todella äkkiä. Jäisistä risteyksistä lähtee kuin palmun alta ja rampeissa pärjää hyvin kun malttaa kulkupolkimen kanssa. Suuntavakaus loskassa tai lumessa ajettaessa on jopa naurettavan hyvä, maltti on kuitenkin valttia.

Mitään lukkoja tai kytkimiä tämmöisessä ei tietenkään ole, avoimet tasauspyörästöt ja jarruilla/moottorin vääntömomentilla hallitaan sutimista. Luistonesto pois päällä menee kuulemma lumessakin kivasti, Sport/Traction mode päällä. Ei ole vielä tarvinnut kokeilla. Muutama työkaveri on kysynyt että kai tässä on jo napamoottorit, yksi joka kulmassa. Ei ole tuollaista ratkaisua Volkkarilla tuotannossa, tasauspyörästöjen poistaminen kuvioista avaisi ihan uusia mahdollisuuksia nelivedon toteuttamiselle. Tankkikäännös ainoastaan yksi esimerkki niistä...
 
Viimeksi muokattu:
Ei noissa napamoottoreissa vaan mitään järkeä autossa ole, vaikka teknisesti kiehtova systeemi olisikin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 342
Viestejä
4 622 642
Jäsenet
76 023
Uusin jäsen
Konstajk

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom