Jäällä ja lumella tosin on helpompi vaan vähän sudittaa takarenkaita, mikä parantaa kääntyvyyttä entisestään. Tuo liikkenneympyräesimerkki sen sijaan on siis kesäkelillä ja painonsiirto on ainoa mitä siinä tapahtuu. Talvella painoa on vaikeampi siirrellä, kun ennemmin alkaa sutia kuin paino siirtyä.
Niin ja vielä tarkennuksena, niin puskeminen tuntuu eniten ohjauksessa (ja kuuluu jurinana renkaista, ei vielä vingu), mutta sitten pidon palautuessa huomaa, että samalla kääntökulmalla auto alkaa taas kääntyä jyrkemmin eli eturenkaat sortivat. Millä autolla olet itse testaillut tuota liikenneympyrässä ja millä renkailla? Minulla vuoden vanhat Nokian Hakka blue 2 rinkulat, jotka ei kyllä tunnu kovin pitäviltä muutenkaan. Perän saa irti kuivalla asvaltillakin, mitä ei kyllä kunnon renkailla pitäisi neloskoneen tehoilla tapahtua.
Kyllä kesäkelillä ympyrässä kiihdyttäessä tapahtuu vähän muutakin kuin pelkkä painonsiirto, eli unohdit kitkaympyrän. Sen avulla voit laskea paljonko kiihdytysvoimat heikentävät sivuttaisvoimia, mutta älä unohda painonsiirtoa. BMW 320i -tyylisellä tasapainoisella autolla taka-akselin paino kasvaa noin 350 N per 1 kN kiihdytysvoimaa. En ehdi ihmeemmin laskea asiaa, mutta jos hetkeksi unohdetaan keulan pito, niin saadaan seuraavaa:
-akselipainot levossa 8 kN etu ja taka
-kitkak. 1
-silloin rajakiihtyvyys on 3,9-4 m/s2
-tuota pienemmällä kiihtyvyydellä perän pito paranee enemmän kuin mitä kitkaympyrä syö sivuttaispitoa pois --> puskee enemmän kuin ilman kaasua
-...ja tuota suuremmalla kiihtyvyydellä k.ympyrä syö enemmän sivupitoa kuin mitä painonsiirto antaa lisää pitoa --> alkaa yliohjaamaan
Oikeasti keulan keveneminen (ja siitä johtuva sivuttaispidon heikkeneminen) pitää ottaa huomioon, minkä johdosta rajakiihtyvyys onkin suurempi kuin 4 m/s2.
Puhuit pari viikkoa sitten, että lisääntynyt paino vaatisi lisää kitkaa. Ei se vaadi. Massakeskipiste ei kiihdytyksessä siirry (paitsi tietty MB G AMG:ssä hieman). Akselille siirtynyt paino ei ole oikeaa massaa, joten ei tarvita yhtään enempää sivuttaiskitkavoimia jotta saavutetaan sama keskeiskiihtyvyys kuin ilman kiihdytystä.
En tiedä autosi ohjautuvuusbalanssista tai pyöränkulmien säätöjen oikeellisuudesta. Havaintosi oman autosi käytöksestä saattaa olla ihan oikein.
Yleisesti kuitenkin pätee takavetoiselle henkilöautolle mutkissa kuivalla asvaltilla:
1. Moottorijarrutus parantaa keulan sivuttaiskiihtyvyyttä, ja samalla kitkaymp. sekä painonkevennys pienentävät perän siv.kiihtyvyyttä --> ohjautuvuus kasvaa yliohjautumisen suuntaan
2. Kevyt tai kohtalainen kiihdytys heikentää keulan siv.kiihtyvyyttä, ja samalla perän siv.kiiht. kasvaa, koska painonsiirto tuo enemmän kuin kitkaymp. vie --> ohjautuvuus heikkenee aliohjautumisen suuntaan
3. Rajuhko tai raju (yli 5 m/s2) kiihdytys heikentää selvästi keulan siv.kiihtyvyyttä, mutta perässä se heikkenee vieläkin nopeammin, koska kiihdytysvoima dominoi kitkaympyrässä --> ohjautuvuus kasvaa yliohjautumisen suuntaan (kylkimyyryä/driftausta, eli ratakello ei tykkää)