Neliveto, takaveto vai etuveto?

KJ mallin cherokee. En nyt muista jakolaatikon mallia, mutta se, jossa takaveto, part time 4wd, full time 4wd ja hidas
Joo, eli taisi olla Selec-Trac. Lukitsee niin, että yksi etunen ja yksi takanen vetää jatkuvasti. Eli ei ole lukkoja akseleilla, mitä noissa harvemmin oli.

Aika useinhan tuo taitaa olla niin, että harvemmin se neliveto lukossakaan on ihan täysi neliveto siten että kaikki neljä pyörää vetää just saman verran, oli pito mikä tahansa eri pyörien alla. Omassa autossa tuommoinen vaihtoehto on, mutta eipä sitä koskaan ole tarvinnut.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, eli taisi olla Selec-Trac. Lukitsee niin, että yksi etunen ja yksi takanen vetää jatkuvasti. Eli ei ole lukkoja akseleilla, mitä noissa harvemmin oli.

Aika useinhan tuo taitaa olla niin, että harvemmin se neliveto lukossakaan on ihan täysi neliveto siten että kaikki neljä pyörää vetää just saman verran, oli pito mikä tahansa eri pyörien alla. Omassa autossa tuommoinen vaihtoehto on, mutta eipä sitä koskaan ole tarvinnut.
Joo siis jakolaatikosta viskon sai lukittua jolloin kardaanit pyöri yhtä kovin. Takana tasauspyörästössä oli kitkalukko.
Tosi harvoinhan varsinkaan edessä on tasauspyörästönlukkoa, nykyään tosin monessa taitaa ABS aika hyvin jarrutella sutivaa pyörää, jolloin voimaa siirtyy pitävälle renkaalle.

Mitsuissa mulla ollut taakse vakiona kytkettävä lukko, joka on kyllä ehdoton maastossa varsinkin jos ei lavalla ole tavaraa. Ilman painoa on heti ristiriipunnassa.

Vanhempi mitsu oli vielä käsin käännettävillä napalukoilla, niin oli mukava pitävällä alustalla vekslata painavaa kärryä. Jätti napalukot auki ja kytki hitaan nelivedon, jolloin oli sitten hidas takaveto.
Talvella oli sitten napalukot jatkuvasti kiinni, niin sai lennossa vaihdettua takavedolta nelivedolle jos oli tarve.
 
Aika useinhan tuo taitaa olla niin, että harvemmin se neliveto lukossakaan on ihan täysi neliveto siten että kaikki neljä pyörää vetää just saman verran, oli pito mikä tahansa eri pyörien alla. Omassa autossa tuommoinen vaihtoehto on, mutta eipä sitä koskaan ole tarvinnut.
Nykyään joo, mutta vanhemmissa nelivedoissa siinä ei ollut keskellä kuin holkkikytkentä, joka mahdollisti vain täysin vapaan tai 100% kiinteän kytkennän.

Etu- ja takaperän tasauspyörästön lukko vaaditaan tietysti lisäksi jos tosiaan kaikki 4 pyörää pyörii aina samaa tahtia, mutta varsinkin etulukko on vaih hd-offroad juttuja. Etuperä lukittuna autolla ei oikein pääse kuin suoraan.

Nykyään ei enää taida olla tuollaisia 100% on-off nelivetoja missään.. ellei sitten jossain kuorma-autoissa.
 
Nykyään ei enää taida olla tuollaisia 100% on-off nelivetoja missään.. ellei sitten jossain kuorma-autoissa.
2000-luvun alussa Jeepissä oli vielä WJ-korimallissa. Tietenkin akseleilla oli kitkalukot, jotka ei nyt ihan parhaat mahdolliset ole, mutta on kuitenkin.
Seuraavasta korimallista en sitten enää tiedä kun tuo Quadra-Drive päivittyi kakkosversioksi. Ja että onko siinä enää edes jäykät akselit edessä ja takana.
 
2000-luvun alussa Jeepissä oli vielä WJ-korimallissa. Tietenkin akseleilla oli kitkalukot, jotka ei nyt ihan parhaat mahdolliset ole, mutta on kuitenkin.
Seuraavasta korimallista en sitten enää tiedä kun tuo Quadra-Drive päivittyi kakkosversioksi. Ja että onko siinä enää edes jäykät akselit edessä ja takana.
Mun mielestä tuossa on kyllä keskitasauspyörästö.. Mielestäni jo siinä kantikkaassakin oli jo.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
267 210
Viestejä
4 618 527
Jäsenet
76 015
Uusin jäsen
RIPA777

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom