Neliveto, takaveto vai etuveto?

paljon ajellu takatuuppareilla, mut kyl tuo nykyne nelikko volvo ihan jees talvella, pitoo tuntuu löytyvän reilusti ja lähtee liikennevaloista ku rusakko kaislikosta
kyl 740 volvokin ihmeellinen vaik takatuuppi, ajelin paritalvee nastarenkailla jossa takana oli jälellä valehtelematta 10% nastoista, kylhäse mutkissa perää laitto luistaa, mut kummallisen hyvin hallittava auto. kertaakaa ei tarvinnu ojankautta mennä tai pahemmin ongelmia liukkaudenkaa takia.
 
Jotenkin tuntuu hassulta että etuveto menee nelikon edelle hauskuudessa/paremmuudessa, eihän se tee muuta kuin puskee koko ajan. Takaveto varmasti hauskin kikkailuun, mutta jos pitää eteenpäinkin päästä, niin takapainotteinen nelikko on kyllä mahtava peli.
Samaa mieltä

Takaveto tai neliveto, ei väliä kunhan neliveto painottuu taakse tai max 50/50 väännön jako.
Etuveto tuntuu kauhean epäluonnolliselta kun auto lähtee kurvista ulospäin kun painaa kaasua, vaikka ratti on käännetty mutkan suuntaan.
 
Samaa mieltä

Takaveto tai neliveto, ei väliä kunhan neliveto painottuu taakse tai max 50/50 väännön jako.
Etuveto tuntuu kauhean epäluonnolliselta kun auto lähtee kurvista ulospäin kun painaa kaasua, vaikka ratti on käännetty mutkan suuntaan.

Juu etuveto on kyllä se kaikista viimeisin vaihtoehto. Neliveto takapainotteisena hyvä. Ei näitä etuvetoja, joissa kytkeytyy neliveto sitten joskus jos kytkeytyy.
 
Saa rattimies sen etuvedonkin komeasti poikittain menemään vaikka jääradalla, mutta ei se yhtä mukavaa ole tai ainakin näin mulle on väitetty.

Itse aattelin tänä talvena opetella etuvedollakin menemään radan "kauniisti" (= luisutellen, ei sekunttikelloa) ympäri, saa nähdä miten maistuu.

Aikasemmin on tullut tyydyttyä etuvedolla satunnaiseen käsijarrun nyppäykseen prisman parkkiksella..
 
paljon ajellu takatuuppareilla, mut kyl tuo nykyne nelikko volvo ihan jees talvella, pitoo tuntuu löytyvän reilusti ja lähtee liikennevaloista ku rusakko kaislikosta
kyl 740 volvokin ihmeellinen vaik takatuuppi, ajelin paritalvee nastarenkailla jossa takana oli jälellä valehtelematta 10% nastoista, kylhäse mutkissa perää laitto luistaa, mut kummallisen hyvin hallittava auto. kertaakaa ei tarvinnu ojankautta mennä tai pahemmin ongelmia liukkaudenkaa takia.

Mulla on isällä 740 sedan takavedolla ja automaatilla, ne harvat kerran kun olen sillä talvella ajellut niin onhan se ihan kauhea laitos. Ainakin omaan käteen. Toki mitään luisutteluja en oo sillä hakenutkaan ikinä.
 
Miksi sitten lähes kaikki moottoriurheilun kuninkuuslajit ajetaan takavetoisilla autoilla?
No, toki kun asfaltilta mennään sivuun huonommille pinnoille kisaamaan niin neliveto on parempi, mutta kilpailualustat joissa ei pidossa jo lähtökohtaisesti tehdä kompromissia niin kyllä takaveto on riittävä/nopein vetotapa.
Jenkit keksivät vaikka mitä rajoituksia Audille, mutta lopuksi kielsivät nelivedon, kun eivät pärjänneet takavetoisilla rata-ajossa (Trans-Am, IMSA). Eivät ajaneet paalulle, mutta kisat meni Audille. Alfa Romeo voitti nelivetoisella autolla DTM:ssä.
 
Jotenkin tuntuu hassulta että etuveto menee nelikon edelle hauskuudessa/paremmuudessa, eihän se tee muuta kuin puskee koko ajan. Takaveto varmasti hauskin kikkailuun, mutta jos pitää eteenpäinkin päästä, niin takapainotteinen nelikko on kyllä mahtava peli.
Ei se etuveto vain puske koko aikaa. Vaatii vain erilaisen ajotyylin, että saa sopivasti taittumaan vrt. takaveto. Lujaa pääsee kyllä kaikilla oli alusta mikä tahansa. Itse olen tykännyt kaikista vaikka nelikolla on vain laina-autolla päässyt ajamaan. Nelikko kiinnostaa aina talvisin ja takaveto kesäisin :D Ja kokoajan kiinnostaa hot hatch-tyylinen käyttöauto etuvetona ja lukolla. Kaikki pitäisi oikeastaan saada :drool:
 
Oma piha tahtoo karsia hyvin noiden vajaavetoisten hauskuuden kun ruudusta lähdetään peruuttamalla alamäkeen, sit pitäisi pysähtyä ja lähteä liikkeelle toiseen suuntaan ylämäkeen. Varsinkin takavetoiset on aivan kuraa tuossa pihalla, ei tarvi olla 10 senttiä lunta niin joutuu lumitöihin jos haluaa lähteä liikkeelle. Etuveto sentään nousee peruuttamalla (ruudustä perä edellä tielle asti) aika kiltisti vaikka olisi lunta niinkin paljon että alkaa pohja raapia hankea. Neliveto on sit aivan kuin kesällä lähtisi :)
 
Etuveto on vammaisin vaihtoehto. Takaveto on hauska ja todellinen takapainotteinen neliveto kokonaisuutena paras.

Tällä hetkellä omassa autossa (Honda CR-V) on leikkinelari, joka on kyllä sekin talvella voittamaton, mutta leikkimiseen se ei sovellu.
 
Oma piha tahtoo karsia hyvin noiden vajaavetoisten hauskuuden kun ruudusta lähdetään peruuttamalla alamäkeen, sit pitäisi pysähtyä ja lähteä liikkeelle toiseen suuntaan ylämäkeen. Varsinkin takavetoiset on aivan kuraa tuossa pihalla, ei tarvi olla 10 senttiä lunta niin joutuu lumitöihin jos haluaa lähteä liikkeelle. Etuveto sentään nousee peruuttamalla (ruudustä perä edellä tielle asti) aika kiltisti vaikka olisi lunta niinkin paljon että alkaa pohja raapia hankea. Neliveto on sit aivan kuin kesällä lähtisi :)

Monet etuvedot kulkee lumessa paremmin, kun niissä yleiseensä painojakauma on etuakseli painotteinen, esim 70-30. Ajossa ei sitten liukkaalla olekkaan niin mukava ainakaan omasta mielestä se kevyt perä. Itse en kyllä yli 10cm lumen tulon jälkeen pääsisi liikkeelle pihasta etuvedollakaan, kun yleensä siinä on auran jäljiltä sitten melkein tuplat ja vauhtia ei voi ottaa. Muutenkin itse välttelen noista korkeusta auravalleista läpiajamista, kun niissä yleensä isoja jäisiä paloja jotka hajottaa vauhdilla läpi ajaessa normi auton puskurit/pohjamuovit. Nelivedolla ja riittävällä maavaralla toki. Itsellä takaveto 50-50 painojakaumalla eikä ole ollut ongelmia edetä normaaliolosuhteissa.

Etuveto on vammaisin vaihtoehto. Takaveto on hauska ja todellinen takapainotteinen neliveto kokonaisuutena paras.

Tällä hetkellä omassa autossa (Honda CR-V) on leikkinelari, joka on kyllä sekin talvella voittamaton, mutta leikkimiseen se ei sovellu.

Tuollaisen kun saa kiinni lumeneen niin se on siellä, neliveto kytkeytyy ainakin osassa malleista vasta kun auto liikkuu: Käytetyn henkilöauton kauppa. Nelivedon toimintatapa. - Kuluttajariitalautakunta . Samoin sutimalla saa ainakin osassa nelivedon ylikuumenemaan todella nopeasti -> tippuu takaisin etuvedoksi. Varmaan lähtee ihan mukavasti liikennevaloista liikkeelle, mutta neliveto ei toimi silloin kun sitä eniten tarvitsisi.
 
Tuollaisen kun saa kiinni lumeneen niin se on siellä, neliveto kytkeytyy ainakin osassa malleista vasta kun auto liikkuu: Käytetyn henkilöauton kauppa. Nelivedon toimintatapa. - Kuluttajariitalautakunta . Samoin sutimalla saa ainakin osassa nelivedon ylikuumenemaan todella nopeasti -> tippuu takaisin etuvedoksi. Varmaan lähtee ihan mukavasti liikennevaloista liikkeelle, mutta neliveto ei toimi silloin kun sitä eniten tarvitsisi.
Niinhän se on, mutta on tuo silti parempi kuin kumpikaan yksinään. Yritin tuossa ihan varta vasten saada autoa jäämään kiinni sellaiseen pienehköön lumikasaan, mutta ei onnistunut. Mistään ääriolosuhteista ei kuitenkaan ollut kyse, eli siinähän se seisoisi kuin tatti paskassa jos kunnolla junttaa kinokseen.

Ja siis tiedän kun kyllä kun on kokemuksia aidostakin nelivedosta, että tämä ole sellaiseen verrattuna yhtään mitään, mutta merkittävästi parempi kuitenkin kuin kumpikaan vajaavetoinen. Takavetoinen jää kiinni vähän joka paikkaan ja yliohjaa mutkissa, kun taas vastaavasti etuvetoinen aliohjaa ja on muuten vain paska. Tämä leikkinelari on jotain noiden väliltä, siis sen lisäksi että sillä pääsee liikkelle mutkattomasti myös liukkaalla.
 
Niinhän se on, mutta on tuo silti parempi kuin kumpikaan yksinään. Yritin tuossa ihan varta vasten saada autoa jäämään kiinni sellaiseen pienehköön lumikasaan, mutta ei onnistunut. Mistään ääriolosuhteista ei kuitenkaan ollut kyse, eli siinähän se seisoisi kuin tatti paskassa jos kunnolla junttaa kinokseen.

Ja siis tiedän kun kyllä kun on kokemuksia aidostakin nelivedosta, että tämä ole sellaiseen verrattuna yhtään mitään, mutta merkittävästi parempi kuitenkin kuin kumpikaan vajaavetoinen. Takavetoinen jää kiinni vähän joka paikkaan ja yliohjaa mutkissa, kun taas vastaavasti etuvetoinen aliohjaa ja on muuten vain paska. Tämä leikkinelari on jotain noiden väliltä, siis sen lisäksi että sillä pääsee liikkelle mutkattomasti myös liukkaalla.

Armeijassa tuli cr-v:tä kokeiltua jokusen kerran kun oli kapiaisilla harjoituksissa autona noita. Ei kyllä vakuuttanut lumessa tuo neliveto. Riippuu toki mitä nelivedolta hakee. Lähinnä hyötyä siinä, että liukkaalla lähtee hyvin liikkeelle vs. vajaaveto. Hieman parempi toki tuollainen leikki nelivetokin, mutta taas varsinkin maantiellä niin paljon huonompi ajettava tuollainen cr-v. Itse mieluummin ajan liukkaalla maantiellä tuollaisella 50-50 painojakaumalla olevalla takavedolla kun etuvedolla, jossa neliveto kytkeytyy sitten kun alkaa sutimaan. Kunnon neliveto toki paras talvella. Itse en ole tuolla takavedolla kyllä juuri mihinkään jäänyt kiinni. Auto jossa painojakauma tyyliin 80-20 (hiace tms.) jää kiinni kyllä melkein kaikkialle. Kontissa varalta lumella tarkoitetut kokoontaittuvat muoviset lumimatot (vai miksi niitä nyt kutsutaankaan), noilla on sen pari kertaa päässyt liikkeelle kun on jäänyt kiinni lumeen. Itse en yleensä kovin paljoa joudu ajamaan tiellä, joilla on yli 10cm auraamatonta lunta. Joku 10-15cm menee vielä ihan hyvin jos ei tarvitse paljon pysähdellä.
 
Jotenkin tuntuu hassulta että etuveto menee nelikon edelle hauskuudessa/paremmuudessa, eihän se tee muuta kuin puskee koko ajan. Takaveto varmasti hauskin kikkailuun, mutta jos pitää eteenpäinkin päästä, niin takapainotteinen nelikko on kyllä mahtava peli.

Et osaa ajaa jos et saa etuvetoa kulkemaan poikittain :D No riippunee sekin varmaan autosta.
 
Et osaa ajaa jos et saa etuvetoa kulkemaan poikittain :D No riippunee sekin varmaan autosta.

Riippuu autosta, jotkut lähtee paremmin sladiin kuin toiset, sopivasti rattia ja kaasua, niin poikittain. Enkä tarkoita käppärillä leikkimistä.
 
Kai sitä on tullut niin vanhaksi ettei luistattelut tai liukastelut kiinnosta, lähinnä ärsyttää jos renkaat jauhaa tyhjää esim liikennevaloista lähtiessä eikä oikein mitään tunnu tapahtuvan. Nelivedolla ja kunnon nastarenkailla voi liikennevaloissa anout aina valita sen vasemman kaistan jonne kukaan muu ei uskalla mennä (lähellä valot joissa kaksi kaistaa yhtyy yhdeksi lähes heti risteysalueen jälkeen, vasen kaista on tosi paska vajaavetoisella autolla :D )
 
Et osaa ajaa jos et saa etuvetoa kulkemaan poikittain :D No riippunee sekin varmaan autosta.
Jaa näin vai -->



Riippuu autosta, jotkut lähtee paremmin sladiin kuin toiset, sopivasti rattia ja kaasua, niin poikittain. Enkä tarkoita käppärillä leikkimistä.
Kyllähän sen etuvedonkin saa tosiaan poikittain kun tarpeeksi kikkailee kaasun, jarrun ja vastaheiton kanssa, mutta on se silti parhaimmillaankin pelkkää itsepetosta. Etuvetoinen on kauppakassissa ja matkakulkineessa ihan ok, mutta leikkikaluksi siitä ei ole.
 
Tuo on totta että etuveto on ihan paska jos sen paremmuuden katsoo olevan parkkipaikkapaskarinkiä ja kaupungissa valoista lähtemistä.

Eikä sen etuvedon kanssa tartte mitää hullua ratinveivausta ja polkemista. Riippuen pidosta saa auton pikkusella heilauksella ja kaasun irrotuksella/jarrun näpäyksellä haluttuun suuntaa. Taitaa etuvedolla vaan se perä irrota ennen apeksia ja takasella apeksin jälkeen.
 
No neliveto.

Tällä hetkellä perheen kakkosauto on etuveto, mutta vaihtuneet nelikkoon tässä lopputalvesta viimeistään.
 
Täh onko armeijalla cr-v:tä nykyään :wtf:ennen sentään oli Land Cruiserit kapiaisilla

No siis perus luultantit/yliluutnantit ajo defenderillä, isommilla herroilla sitten cr-v:tä ja kaikkea muutakin mitä nyt vuokraamosta tuli. Näin ainakin oli 2000-luvun puolessa välissä
 
Jaa näin vai -->




Kyllähän sen etuvedonkin saa tosiaan poikittain kun tarpeeksi kikkailee kaasun, jarrun ja vastaheiton kanssa, mutta on se silti parhaimmillaankin pelkkää itsepetosta. Etuvetoinen on kauppakassissa ja matkakulkineessa ihan ok, mutta leikkikaluksi siitä ei ole.

Jos laitetaan japsit asialle niin...
 
Kyllä ne vastaheitot ja sopivalla jarrulla poikittain käännöt kuuluu nelikollakin jäällä leikkimiseen, ainakin itsellä.

Noin muuten olen vahvasti sitä mieltä, että ne leikit kannattaa sitten tehdä jossain muualla kuin yleisillä teillä. Oma työmatka kulkee paikallisten jonnejen "erikoiskokeen" kautta ja ei ole ollut ihan kerta tai kaksi kun on bemari meinannut tulla mutkan takaa keulaan. Tai olisi siis tullutkin, jos en älyäisi valoista jo kattoa tuleeko sen yhden s-mutkan toiselta puolen joku vastaan ja jäänyt odottelemaan. Vaikka kello ois 5 aamulla niin niitä kulkijoita voi silti olla.

Tai leikkikää nyt edes jossain missä näkee vähän pidemmälle.

On muuten pojilla aina hyviä selityksiä kun vetävät ojaan tossa meidän pihalla olevan mutkan kohdalla. Yleensä juuri kortin saaneet vuelä myöntävät leikkineensä mutta vähänkään varttuneemmilla on millon mitäkin käynyt vaikka jäljistä jo näkee mitä on käynyt.

Jokaiselle olen luvannut että ekan kerran vedän traktorilla ilmaseksi takasim tielle, seuraava kerta maksaa. Ilmeisesti oppivat kun ei ole vielä joutunut laskuttamaan :rolleyes:
 
Täällä alla neliveto, takapainoitteinen todella vahvasti. BMW 520D xdrive siis kyseessä.

Tätä enne ollu useita etuvetoja ja pari puhdasta takavetoa.

Tämä järkevin ja toistaalta hauskin auto ajella talvella.
 
Hieman hassulta kuulostaa, että suurin osa täälläkin viitatuista nelivedoista on käytännössä 1 tai 2 vetoisia suurimman osan ajasta.

Jatkuvalla nelivedolla leikkiminen on nimittäin vähemmän hauskaa, se kun puskee yhtä innokkaasti kuin etuveto, tai vaihtoehtoisesti vaatii järjettömästi vauhtia/tilaa/osaamista "turvalliseen" leikkimiseen.

Toisaalta taas liikkeellelähdöt tai lumisella tiellä ajaminen tuntuu samalta kuin kesäkelitkin.

Omasta pihasta löytyy B8 Quattro ja Grand Cherokee QD II, eikä kumpikaan mikään leikkijän unelma ole, mutta toisaalta pääsee pihaan vaikkei aura olisikaan käynyt, pihatietä kun on auratultakin tieltä joitain satoja metrejä.
 
Viikko sitten kovilla pakkasilla tuli yhdessä vaikeassa mäessä, missä ylhäällä varotaan jalankulkijoita ja autoja, auto vastaan perä edellä ja hätävilkut päällä. Sieltä se vain liukui varovasti alaspäin hakemaan lisää vauhtia. Taisi isoin ongelma olla kyllä nastojen puute, mutta nelivetokin olisi ehkä vähän auttanut. Itsellä ei ollut mitään ongelmaa etuvedolla ja nastoilla.

Sama mäki pari vuotta aiemmin oli sellaisessa jäässä ettei edes etuveto nastoilla meinannut päästä. Siinä oli liukkaus kohdillaan. :D
 
Hieman hassulta kuulostaa, että suurin osa täälläkin viitatuista nelivedoista on käytännössä 1 tai 2 vetoisia suurimman osan ajasta.

Jatkuvalla nelivedolla leikkiminen on nimittäin vähemmän hauskaa, se kun puskee yhtä innokkaasti kuin etuveto, tai vaihtoehtoisesti vaatii järjettömästi vauhtia/tilaa/osaamista "turvalliseen" leikkimiseen.

Toisaalta taas liikkeellelähdöt tai lumisella tiellä ajaminen tuntuu samalta kuin kesäkelitkin.

Omasta pihasta löytyy B8 Quattro ja Grand Cherokee QD II, eikä kumpikaan mikään leikkijän unelma ole, mutta toisaalta pääsee pihaan vaikkei aura olisikaan käynyt, pihatietä kun on auratultakin tieltä joitain satoja metrejä.

Itsellä on nelivedoista kokemusta teholuokassa 80-400hv. Tehottomin oli -90 vuotinen neliveto hilux ja tehokkain Pulsar GTi-R jota oli roimasti rakenneltu. Välissä oli sitten n. 300hv Mitsun Legnum VR-4 jossa siis Evo5:n voimansiirto AYC:llä. Ehdottomasti talvella hauskin näistä oli Legnum jossa AYC aiheutti hieman takaveto painotteisena erittäin miellyttävän ja "leikkisän" ajotuntuman.
Poikittainhan se meni helposti ja samalla keräsi vauhtia välillä "turhankin" paljon :D
Pulsaria en ehtinyt koskaan kunnon talvikelissä kokeilemaan mutta olisihan se varmasti ollut hauska tosin turboviive teki omat temppuna ajamiseen. Puhdas tehoalue kun lähti 3500rpm:stä ja vei punarajalle.
Hilux oli hauska mönkimislaite. Sillä tuli kynnettyä milloin missäkin ja kytkettävät lukot oli hauska lisä.

Takavetoisiakin autoja on itsellä ollut ja myös etuvetoja. En oikein osaa jakaa näitä hauskuuden mukaan kun kaikissa kolmessa vetotavassa on hyvät ja huonot puolensa.
 
Viimeksi muokattu:
Lienee huono paikka julistaa tuollaista topicissa, jossa mottona ilmeisesti on "jokainen työmatka on uusi erikoiskoe" :D
Sepä ei onneksi paljoa omaa ajattelua muuta :D

Itse autoilen paljon täällä napapiirin pinnassa ja talvisin ärsyttää jo aivan suunnattomasti ajella vajaavetoisella autolla. Ja herra varjele jos joutuu peräkärryä vetämään :D
 
Sepä ei onneksi paljoa omaa ajattelua muuta :D

Itse autoilen paljon täällä napapiirin pinnassa ja talvisin ärsyttää jo aivan suunnattomasti ajella vajaavetoisella autolla. Ja herra varjele jos joutuu peräkärryä vetämään :D

Ajattelutapa sama. Ollut kaikkia ja on se neliveto talvella kiva, mutta näin länsi-suomessa olen pärjännyt kaikilla ihan hyvin talven yli, jopa sillä etuvetoisella millä ei tämän topicin mukaan tee mitään :D Tai ehkä olenkin vain äärimmäisen kova rattimies :tup: :D
Pohjoisemmassa ei kyllä tarvitsisi valintaa miettiä, mutta on siinä nelivedossa tietty yksi paikka lisää huollettavana ja rikottavana. Itse voin allekirjoittaa sen väittämän, että nelivetoisella herkästi unohtaa ettei se pysähdy samassa suhteessa kuin lähtee, mutta sekin menee ohi ekan kerran jälkeen. Jää myös se auraamisen tarve vähemmälle (jos on maavaraa).
 
Mieluummin mä nelikolla leikin kuin takapotkulla.

Toki jääradalla tuota teen.
 
Olin ajelulla vajaavetoisella ja pysähdyin auttamaan täysvetoista hädässä:
Helping-Out.jpg


Toitsa oli kohteliaasti väistänyt tienreunaan vastaantulijaa, mutta auraus oli jättänyt ojan päälle hämäävästi tasaisen kerroksen lunta, joka näytti ihan tasaiselta pientareelta. 4Runnerissa ei ollut kuskin mukaan lukkoja, renkaatkin näytti M+S versioilta. Tienpuoliset kumit löivät tyhjää kun ojassa olleet eivät mielestäni oikein tehneet mitään. Eipä siinä paljoa lopulta tarvinnut vetää Toitsan perää tielle jotta nousi ojasta, ensimmäisen kuvan mukaisesti ylämäkeen ei saanut millään vetoa riittävästi. Ämmässä luonnollisesti lukkoperä. Olisiko tässä Toitsakuskilla ollut mahdollisuus auttaa jarruilla nelivetoa, en tunne miten tuollaista nelikkoa voisi avustaa ratin takaa?

Ei siis ollut tarkoitus todistaa takavetoisen ylivoimaa, ainahan se tyhjää lyö nastarenkailla joka paikassa, mutta lukkoperä auttaa sentään. Ja on se kiva kun ei mene liian totisiin paikkoihin :)
 
Toitsa oli kohteliaasti väistänyt tienreunaan vastaantulijaa, mutta auraus oli jättänyt ojan päälle hämäävästi tasaisen kerroksen lunta, joka näytti ihan tasaiselta pientareelta
Tais Toyotakuskille käydä samoin kuin mulle kaurismetsällä; "hei tosta pääsee yli kun on tasaista" -> putoaa 1.5 m ojaan lumen läpi. :D

Eihän siinä vetotapa auta jos on "vatsasta kiinni". Ja jos 4Runnerissa ei ole lukkoja niin taisi olla automaatti (ei vielä 2010-luvun Hiluxiinkaan saanut lukkoja automaattiin vaikka manuaalissa ollut iät ajat).
 
Olin ajelulla vajaavetoisella ja pysähdyin auttamaan täysvetoista hädässä...

Nelivedollahan pääsee hankalampiin paikkoihin kiinni ja noin reunaan tuskin olisi väistetty, jos alla olisi ollut pienellä maavaralla oleva henkilöauto. Ihmettelen kyllä, jos tuollaisesta maasturista ei tasauspyörästön lukkoja löydy. Eihän tuo sitten ole oikeaa maasturia nähnytkään. Sinun bemarin lukkoperästä oli varmaan ihan kunnolla hyötyä vetohommassa.
 
Kaikissa 4runnereissa ei ole lukkoa mutta kaikkiin se on ollut valittavissa.

Mutta aiheeseen liittyen. Neliveto ehdottomasti. Mielestäni "tavallisessa" autoilussa ei ole väliä nelivedon tyypillä koska harvalla on tarkoituksena ajaa siellä missä ei ole tietä. Oikeat maastoautot ja niiden tarve on sitten asia erikseen.

Itsellä on V70 mk2 nelivedolla ja paljon parjatusta haldexista huolimatta varsin mainio peli.
 
Olin ajelulla vajaavetoisella ja pysähdyin auttamaan täysvetoista hädässä:
Helping-Out.jpg


Toitsa oli kohteliaasti väistänyt tienreunaan vastaantulijaa, mutta auraus oli jättänyt ojan päälle hämäävästi tasaisen kerroksen lunta, joka näytti ihan tasaiselta pientareelta. 4Runnerissa ei ollut kuskin mukaan lukkoja, renkaatkin näytti M+S versioilta. Tienpuoliset kumit löivät tyhjää kun ojassa olleet eivät mielestäni oikein tehneet mitään. Eipä siinä paljoa lopulta tarvinnut vetää Toitsan perää tielle jotta nousi ojasta, ensimmäisen kuvan mukaisesti ylämäkeen ei saanut millään vetoa riittävästi. Ämmässä luonnollisesti lukkoperä. Olisiko tässä Toitsakuskilla ollut mahdollisuus auttaa jarruilla nelivetoa, en tunne miten tuollaista nelikkoa voisi avustaa ratin takaa?

Ei siis ollut tarkoitus todistaa takavetoisen ylivoimaa, ainahan se tyhjää lyö nastarenkailla joka paikassa, mutta lukkoperä auttaa sentään. Ja on se kiva kun ei mene liian totisiin paikkoihin :)


Faija teki saman viime talvena, toki sillä erotuksella että oja oli isompi ja auto putosi ihan kunnolla sinne, toki tuli omin voimin ylös kiitos LandCruiserin maasto ominaisuuksien eli lähinnä lukkojen takia. Vaikka tuosta puuttuu mekaaninen akselikohtainen lukko, eli ainoa mekaaninen lukko on tasauspyörästössä ja jarrulla hoidetaan muu nousi auto ylös vaivatta.
 
Tais Toyotakuskille käydä samoin kuin mulle kaurismetsällä; "hei tosta pääsee yli kun on tasaista" -> putoaa 1.5 m ojaan lumen läpi. :D

Eihän siinä vetotapa auta jos on "vatsasta kiinni". Ja jos 4Runnerissa ei ole lukkoja niin taisi olla automaatti (ei vielä 2010-luvun Hiluxiinkaan saanut lukkoja automaattiin vaikka manuaalissa ollut iät ajat).

Eipä kyllä 90-luvulla tai 2000 alussa noissa hiluxeissa missään ollut vakiona tasauspyörästön lukkoja, eikä kyllä tainut hiluxeja olla edes automaatilla.
Haiskahtais siltä perus "käännän lukot päälle pyörännavoista" :D

Tuossa 4runnerissa on voinut olla takaperässä kitkalukko, mutta yleensä ne kitkalevyt on jo loppuun kuluneet. Periaatteessa käsijarrua kun vetää, samalla kun pyörät sutii, oisi voinut saada sen ojassa olevan takapyöränkin vetämään.
Tosin tuollaisesta tilanteesta hankala päästä vaikka olis molemmissa perissä lukot, yleensä kun se auto kulkee vaan ojassa edestakaisin, mutta ei suostu nousemaan ylös.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä kyllä 90-luvulla tai 2000 alussa noissa hiluxeissa missään ollut vakiona tasauspyörästön lukkoja, eikä kyllä tainut hiluxeja olla edes automaatilla.
Haiskahtais siltä perus "käännän lukot päälle pyörännavoista" :D

Omassa Hiluxissa(-90) oli taka-akselilla kitkalukko ja edessä navoista kytkettävät (tosi "kivat" pakkasella :confused2:) lukot. Mitään muita tasauspyörästöjä tuossa ei ollut. Kyllä se silti aika hyvästi eteni vaikka välillä saikin ristiriipuntaan. Hiluxiin oli vaihdettu titaaniset vetoakselit eteen ja alustaksi oli vaihdettu Trailmastersin 9" korottava. 33-tuumaisilla all-terraineilla, etupalkki oli vaihdettu johonkin custom rakennelmaan(En muista nimeä nyt tähän hätään).
Tällaisella ei olis ongelmia talviliikkumisessa :D
326267_10150294595487699_1005960_o.jpg 301919_10150296003622699_1921199312_n.jpg
 
Omassa Hiluxissa(-90) oli taka-akselilla kitkalukko ja edessä navoista kytkettävät (tosi "kivat" pakkasella :confused2:) lukot.
326267_10150294595487699_1005960_o.jpg 301919_10150296003622699_1921199312_n.jpg

Jos jätät ne napalukot auki, niin neliveto päällä vetoakselit pyörii kyllä edessä, mutta eivät ole yhteydessä napaan, eli auto on takavetoinen. Vasta kun käännät napalukot kiinni neliveto päällä, on autossa vetävä(t) etupyörä(t).

Ja tasauspyörästöt siinä kyllä on edessä ja takana, eivät vaan lukittavissa. Takana kitkalukko pyrkii pitämään takapyörien nopeuden samana.
 
Jos jätät ne napalukot auki, niin neliveto päällä vetoakselit pyörii kyllä edessä, mutta eivät ole yhteydessä napaan, eli auto on takavetoinen. Vasta kun käännät napalukot kiinni neliveto päällä, on autossa vetävä(t) etupyörä(t).

Näinhän se on. Ei sillä silti ollut ongelmia möyriä metsissä vaikka 3 vetoisena se todellisuudessa menikin.
 
Näinhän se on. Ei sillä silti ollut ongelmia möyriä metsissä vaikka 3 vetoisena se todellisuudessa menikin.
Ei varmastikaan. Jos vaan alusta on tarpeeksi joustava, ja löytyy tarpeeksi sisään- ja ulosjoustoa, pääsee yllättävänkin hankalaan paikkaan.
 
Omassa Hiluxissa(-90) oli taka-akselilla kitkalukko ja edessä navoista kytkettävät (tosi "kivat" pakkasella :confused2:) lukot. Mitään muita tasauspyörästöjä tuossa ei ollut. Kyllä se silti aika hyvästi eteni vaikka välillä saikin ristiriipuntaan. Hiluxiin oli vaihdettu titaaniset vetoakselit eteen ja alustaksi oli vaihdettu Trailmastersin 9" korottava. 33-tuumaisilla all-terraineilla, etupalkki oli vaihdettu johonkin custom rakennelmaan(En muista nimeä nyt tähän hätään).
Tällaisella ei olis ongelmia talviliikkumisessa :D
326267_10150294595487699_1005960_o.jpg 301919_10150296003622699_1921199312_n.jpg

Eilen ja tänään olisin just tarvinnut tuollaista. Pääsis ikäänkuin pihasta pois ja takaisinkin. Ilman lapiota ja kolaa. Oli yhtenä talvena viikonlopun käytössä joku tuollainen, 33" pyörät siinä oli tms, muu tekniikkaa melko vakiota, jotain korotusta kyllä. Eipä ollut oma niin vaikea sanoa enempää. Pääsihän sillä sillä aika erikoisiin paikkoihin kyllä :)
 
Olin ajelulla vajaavetoisella ja pysähdyin auttamaan täysvetoista hädässä:
Helping-Out.jpg


Toitsa oli kohteliaasti väistänyt tienreunaan vastaantulijaa, mutta auraus oli jättänyt ojan päälle hämäävästi tasaisen kerroksen lunta, joka näytti ihan tasaiselta pientareelta.
Juurikin samalla tavalla kävi tänään itselle transit customilla. Ei päässyt omin avuin, eikä edes takapotku bemarin avustamana. Hinuria odotellessa sattui traktori ajamaan ohi joka nyppäsi fordin takaisin tielle. :oops:
 
Eipä kyllä 90-luvulla tai 2000 alussa noissa hiluxeissa missään ollut vakiona tasauspyörästön lukkoja, eikä kyllä tainut hiluxeja olla edes automaatilla.
Haiskahtais siltä perus "käännän lukot päälle pyörännavoista" :D
Nimenomaan sellaisia manuaalisia ”mene ulos ja käännä” tyyppisiä noissa vanhoissa tarkoitin.

Sukulaismiehellä on ’98 mallinen jolla pääsi melko pahoihin paikkoihin (enemmän rajoitti renkaat - jos halusi mutapellolla edetä niin renkaat oli mallia ”ei näillä aja Erkkikään maantiellä 80km/h yli 10 kilometriä”).

Uudempiin ei sitten saa automaattiin tosiaan lukkoja. Vaikka ihan Ok niilläkin pärjää kunnon renkailla ja korotetuilla maastovaralla.
 
Olin ajelulla vajaavetoisella ja pysähdyin auttamaan täysvetoista hädässä:
Helping-Out.jpg


Toitsa oli kohteliaasti väistänyt tienreunaan vastaantulijaa, mutta auraus oli jättänyt ojan päälle hämäävästi tasaisen kerroksen lunta, joka näytti ihan tasaiselta pientareelta. 4Runnerissa ei ollut kuskin mukaan lukkoja, renkaatkin näytti M+S versioilta. Tienpuoliset kumit löivät tyhjää kun ojassa olleet eivät mielestäni oikein tehneet mitään. Eipä siinä paljoa lopulta tarvinnut vetää Toitsan perää tielle jotta nousi ojasta, ensimmäisen kuvan mukaisesti ylämäkeen ei saanut millään vetoa riittävästi. Ämmässä luonnollisesti lukkoperä. Olisiko tässä Toitsakuskilla ollut mahdollisuus auttaa jarruilla nelivetoa, en tunne miten tuollaista nelikkoa voisi avustaa ratin takaa?

Ei siis ollut tarkoitus todistaa takavetoisen ylivoimaa, ainahan se tyhjää lyö nastarenkailla joka paikassa, mutta lukkoperä auttaa sentään. Ja on se kiva kun ei mene liian totisiin paikkoihin :)

En itseasiassa osannut muuten ajatella enkä oikein tullut katsoneeksi oliko 4Runnerin vaihteiston käytös manuaaliin vai automaattiin viittaavaa. V6 bensamotilla kuitenkin. Jotenkin sellainen fiilis jäi, että manuaali olisi ollut...
 
On se kyllä juhlaa ajella nelivedolla ainaskin näin Lahden korkeudella. Välillä kun ajaa etuvedolla niin joutuu pitkään kyttäämään että pääsee jonojen sekaan. Ärsyttää kun porukka ajelee risteävällä tiellä sellasin välimatkoin että varmasti ei voi päästä väliin mitenkään. Nelikolla vaan ajaa ja menee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 535
Viestejä
4 539 550
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom