Mitä se sitten on jos ei kisailua? Ja mitä tarkoittaa "sutimaan liikenteen tukkeeksi pitkäksi aikaa"?
Sitä, että liikkeellelähtö kestää niin kauan, että valoista pääsee läpi jonosta 2-3 autoa ennen niiden vaihtumista jälleen punaiseksi, kun kesäkelillä ilman sutimisongelmaa läpi ehtii 10-12 autoa.
Ei kyllä muillakaan vedoilla. Suurin osa ihmisistä kun tosiaan jää miettimään (myös nelivetoilijat) sitä liikkeelle lähtöä kuitenkin.
Näitä urpoja riittää ja sen seurauksena olisi toivottavaa, että vajaavetoisten autojen lisäksi myös manuaalivaihteiset autot kiellettäisiin, kun tyhmien kuskien kieltäminen ei ilmeisesti ole vaihtoehto. Olen joutunut pelkääjän paikalta todistamaan, miten manuaalivaihteisen etuvetopaskeen kuski talviolosuhteissa odottaa valojen vaihtumista vaihde vapaalla, ei huomaa valojen vaihtumista ennen kuin perässäolija tööttää, vasta siinä vaiheessa alkaa arpoa ykköstä silmään ja silloinkin valoista lähteminen liukkaudesta johtuen kestää ja kestää. Jos auton käsittely on noin vaikeaa, kannattaisi luopua siitä kokonaan ja käyttää taksia tai joukkoliikennettä.
Joten riittää että lähtee itse "normaalisti" niin on risteyksen toisella puolella ennen muita. Tästä ne omat "voittamisetkin" on kiinni, eikä siitä autosta tai sen vetotavasta, tai siitä että tekisin jotain kisalähtöjä.
Ainakin täällä Helsingissä useat liikennevalot on tahdistettu niin, että jos lähtee ripeästi, pääsee myös seuraavista valoista vihreillä läpi, mutta jos jää miettimään, seuraavatkin valot ehtivät vaihtua punaisiksi. Kyse ei ole siis siitä, että kisaisi jonkun muun autoilijan kanssa, vaan siitä, ettei halua jumittua punaiseen aaltoon tarpeettomasti. Tietenkin se, jos aiheuttaa takana tulevan jonon jumittamista punaisiin, v*tuttaa myös muita, joten kyse ei ole pelkästään siitä, että "ei minulla mihinkään kiire ole", vaan "ei minulla mihinkään kiire ole, joten jumitanpa myös muita".
Pari käytännön esimerkkiä:
1) Mannerheimintie pohjoiseen päin ajettaessa: jos Tukholmankadun risteyksen valoista lähtee ripeästi, seuraavista Topeliuksenkadun risteyksen valoista pääsee vihreillä läpi, mutta jos suorittaa keskiverto manuaalivaihteistokuskin kiihdytyksen, jää täysin varmasti punaisiin.
2) Itäväylä länteen päin ajettaessa: jos Brahenlinnantien risteyksestä lähtiessä kiihdyttää ripeästi rajoituksen (60 km/h) mukaiseen nopeuteen, pääsee Kehä I:n risteyksen valoista vihreillä läpi, mutta jos jää jumittamaan, saa odottaa punaisissa valoissa pitkälti toista minuuttia (Kehä I - Meripellontie -suuntaisen sekä Itäväylältä Kehä I:lle pohjoiseen ja Kehä I:ltä Itäväylälle itään kääntyvien vuorot).
Enkä tuossa ripeällä lähdöllä tarkoita sitä, että lähtee urheiluautolla kaasu pohjassa renkaat vinkuen liikkeelle, vaan sitä, että esimerkiksi omalla 163 hv XC70 D5:llä (jonka kiihtyvyys 0-100 km/h on speksien mukaan huimat 11,5 sekuntia) painaa heti valojen vaihtuessa liikkeelle lähtiessä kaasua sen verran, että automaattivaihteisto vaihtaa vaihteen tasaisesti 2500 rpm kohdalla. Melkein millä tahansa nykyaikaisella henkilöautolla pitäisi pystyä tuollaiseen kiihdytykseen, ellei kuski ole korkean ikänsä tai aistiensa tai muun toimintakykynsä puutteellisuuden vuoksi kyvytön kuljettamaan autoa turvallisesti yleisellä tiellä.