Neliveto, takaveto vai etuveto?

Sama homma on kiinteällä nelivedolla toteutetussa autossa jos sen haluat taittaa kurviin mahdollisimman jouhevasti tarvitaan jarrujenkäyttöä joko/tai/ja ratinkäyttöä joko/tai/ja kaasunkäyttöä poikkeavissa yhdistelmissä (vaihtelee sen mukaan mistä autosta on kyse), yleensä kyse on siitä että rattia täytyy vipata kaarteen alussa ensin ulkokaarteeseenpäin ennen kuin auton taittaa siihen kaarteeseen koska muuten se puskee eikä yliohjaa mikä on se toivottu käyttäytymistapa.
Nelivedon nopeus rallissahan perustui paljolti siihen, että autoa vastaheitolla käännettiin mutkassa seuraavan suoran suuntaiseen asentoon, jolloin ylivoimainen vetopito antoi suuren edun, kun kaasun pystyi vaan tallata pohjaan ja mentiin jo suoraan seuraavaa mutkaa kohti.

Itse vaihdoin juuri ensimmäiseen takavetoiseen (etuvetoisia ollut). Tässä autossa oli aika kuluneet nastarenkaat takana ja sen kyllä huomasi pari kertaa. Normaali ajelu siis sujui ihan ok, mutta pari kertaa meinasi jäädä jumiin ja kerran jäikin.

Vaistomaisesti ajelin tutun pihaan niin että peruutin auton parkkiin hieman ylämäkeen.. se taisi olla virhe koska peruuttaessa paino siirtyi enemmän eturenkaille, jolloin vetävissä vähemmän painoa. No renkaat sutaisi ja kaivoi pienen kuopan, jonka alla oli jäätä.

Ongelma oli luultavasti myös osaltaan luistonesto, joka antoi renkaiden sutaista, mutta sitten katkaisi sutimisen heti ja auto jäi kuoppaan. Jos olisi saanut sutia vapaasti niin olisi varmaan liikkunutkin. No tässä ei ollut sinänsä ongelmaa, koska pääsin etukautta pois tilanteesta, mutta se tarkoitti sitä että jouduin ajamaan todella jyrkän mäen alas ja sieltä piti päästä ylös :) Pari kertaa sai kokeilla, kunnes siirsimme sieltä alhaalta yhden auton pois jolloin sain auton matkan lisää vauhtia.

Tuollainen pehmeä lumi on kyllä hankala, etuvetoisella tuon mäen pääsee lähes aina ylös pakittamalla, mutta on siinäkin joskus ongelmia ollut. Paremmat renkaat olisi varmaan auttanut jo ensimmäisessä tilanteessa.

Tuli myös huomattua että pehmeällä sohjolla, luistonesto pitää olla pois päältä, kun ei auto meinaa liikkua mihinkään. Kun takarenkaat saa sutia niin kaasun kanssa on helppo pelata ja hallita autoa tuollaisessa paksummassa lumessa ja sohjossa.

Etuvetoisessa on se etu, että jos olet liukkaassa kohdassa niin voit rattia kääntämällä saada auton liikkumaan sivuttain johonkin pitävämmälle.

edit. lisätty selvennys virkkeeseen
 
Viimeksi muokattu:
Höpsistä. Joissain maastoautoissa on asetukset säädettävissä siten että moinen on mahdollista. Omassakin nelikossa on maastoajotila, joka rauhoittaa kaasuvastetta ja muokkaa ESP:n ja automaattilootan asetuksia. Vaikka alla on nastat niin pelkästään kaasua survomalla saa tämänkin auton normiasetuksissa kulkemaan mäessä lähinnä takaperin.

Seurasin vierestä kun F250 yritti päästä etenemään lievässä ylämäessä ja alla oli pelkkää kovaa lunta. Ensimmäisen kerran kun pääsi pyörä lipsahtamaan niin auto käytännössä kaivoi itsensä alustaan ja nippa nappa pääsi uimaan tiepohjalle takaisin.
 
Höpsistä. Joissain maastoautoissa on asetukset säädettävissä siten että moinen on mahdollista. Omassakin nelikossa on maastoajotila, joka rauhoittaa kaasuvastetta ja muokkaa ESP:n ja automaattilootan asetuksia. Vaikka alla on nastat niin pelkästään kaasua survomalla saa tämänkin auton normiasetuksissa kulkemaan mäessä lähinnä takaperin
...
Tuo on just se paskin mahdollinen tilanne kun välissä on hirveästi muutujia jotka estää kuskin välittämästä haluamansa määrän voimaa haluamallaan nopeudella ja hetkellä niille vetäville pyörille itseasiassa kuskilla ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa siihen paljonko ja millähetkellä sitä voimaa niille vetäville pyörille välittyy eli kuski voin vain painaa kaasun pohjaan ja odottaa ja ihmetellä että lähteeköhän se auto liikkeelle siihen ylämäkeen vai ei, minä räjähdän tilanteessa joissa tiedän että kyseisellä autolla takuuvaarmasti pystyy taidoillani lähtemään liikkeelle siitä ylämäestä mutta v-tun taikalaatikot estää tämän tekemisen.
 
Pettämätön logiikka.
.. no lisäsin lauseeseen sulle pari sanaa.
"myös osaltaan luistonesto"

Lisäksi jos luit kokonaan niin siellä mainittiin: "Paremmat renkaat olisi varmaan auttanut jo ensimmäisessä tilanteessa."

Eli pehmeän lumen alla olleeseen jäähän kunnon uusi nasta olisi varmaan purrut eikä auto olisi jäänyt kiinni, mutta tilannetta ei kyllä auttanut se että luistonesto katkaisi vedon ja se kuoppa pääsi syntymään, mutta auto jäi paikalleen.

Laitettiin jopa hiekkaa alle, mutta ei auttanut enää mitään. Kuoppa ja jää alla oli liikaa vissiin tuollaisessa mäessä.

Lisäksi oli muitakin tilanteita talvella, jossa luistonesto katkaisi vedon ja samantien alkoi tuntumaan, että ollaan jumissa lumisohjossa. Ilman sitä kun ajeli sohjossa niin veto pysyi koko ajan päällä ja auto liikkui tasaisesti.

Napista saa luistoneston osittain pois. Antaa vissiin pyörien sutia enemmän, mutta ajonvakautus on edelleen toiminnassa.

Pahin oli tuo pehmeä lumi tai sohjo, jolloin tuntui ettei auto meinannut liikkua enää ollenkaan ja alkoi jo tuntumaan, että kohta ollaan jossain jumissa.
 
Tätä threadia kun lukee niin tulee tunne, että taitaa tuossa uutisessa jotain perää sittenkin olla. Parempi pysyä vajaavetoisissa jos ei huonoa ajokeliä muuten hoksaa kuin sutivista pyöristä. :tup:
Juuri näin nelivetoautolla pystyy joutumaan vaaratilanteeseen sitä etukäteen tiedostamatta koska se ei välttämättä varoita siitä hyvissäajoin niin kuin se etuvetoauto tekee.
 
.. no lisäsin lauseeseen sulle pari sanaa.
"myös osaltaan luistonesto"

oli muitakin tilanteita talvella, jossa luistonesto katkaisi vedon ja samantien alkoi tuntumaan, että ollaan jumissa lumisohjossa. Ilman sitä kun ajeli sohjossa niin veto pysyi koko ajan päällä ja auto liikkui tasaisesti.

Napista saa luistoneston osittain pois. Antaa vissiin pyörien sutia enemmän, mutta ajonvakautus on edelleen toiminnassa.

Pahin oli tuo pehmeä lumi tai sohjo, jolloin tuntui ettei auto meinannut liikkua enää ollenkaan ja alkoi jo tuntumaan, että kohta ollaan jossain jumissa.

Luistoneston kun ottaa pois, niin sutii niin paljon kuin haluat.

Ajovakautus tulee peliin, jos auto meinaa lähteä lapasesta vauhdissa.

Kuulostaa siltä, että sulla on joku hiace huonoilla kumeilla.
 
...
Napista saa luistoneston osittain pois. Antaa vissiin pyörien sutia enemmän, mutta ajonvakautus on edelleen toiminnassa.
...
Mutta kun sitä pasketta ei saa kokonaan pois päältä :rage::rage: :mad::mad: :sangry:
 
minä räjähdän tilanteessa joissa tiedän että kyseisellä autolla takuuvaarmasti pystyy taidoillani lähtemään liikkeelle siitä ylämäestä mutta v-tun taikalaatikot estää tämän tekemisen.
Ei kannata dissata taikalaatikoita. Taikalaatikot pystyvät säätämään auton toimintaa aivan toisella tarkkuudella kuin kuski kahden/kolmen polkimen ja ratin takaa, no okei onhan siinä vielä manuaaleissa se vaihdekeppi, mutta sen käyttäminen kun on tilanne päällä johtaa 99% tilanteissa epätoivottuun lopputulokseen. Aina eivät taikalaatikot vain ole samaa mieltä kuskin kanssa siitä mikä käsissä oleva ongelma on ja mikä on optimaalinen tapa se ratkaista. Taikalaatikot kun vielä toistaiseksi pystyvät reagoimaan vain muutoksiin eivätkä ennakoimaan, ainakaan siinä määrin kuin se kuski.
 
Tätä threadia kun lukee niin tulee tunne, että taitaa tuossa uutisessa jotain perää sittenkin olla. Parempi pysyä vajaavetoisissa jos ei huonoa ajokeliä muuten hoksaa kuin sutivista pyöristä. :tup:
Kyllä siinä varmasti jotain perää on, kuten huomasit. Vajaavetoinenkin vetää oikein hyvin, kun on sutivan pyörän jarru ja esp.
 
Mutta kun sitä pasketta ei saa kokonaan pois päältä :rage::rage: :mad::mad: :sangry:

Kerran meinasin jo luovuttaa ja jättää auton niille sijoilleen ja kävellä pois. Tilanne oli että Vitolla jouduin peruuttamaan melkoiseen mäkeen, syystä että piti paksista purkaa kuorma pois. Siitä sitten ylös ja melkein mäen päälle, niin jo esp puuttuu peliin ja auto hyytyy siihen. Mistäänhän sitä ei saa pois. Ja tämä vain luistonesto, siinä vanhassa paskassa onneksi ei ollut mitään ajonvakautusta.
Lopulta sain huijattua järjestelmää veivaamalla rattia laidasta laitaan, niin vähän antoi sutia ja pääsin pois.
 
Tätä threadia kun lukee niin tulee tunne, että taitaa tuossa uutisessa jotain perää sittenkin olla. Parempi pysyä vajaavetoisissa jos ei huonoa ajokeliä muuten hoksaa kuin sutivista pyöristä. :tup:
En tosiaankaan uskonut että tästä alkaisi näin kova väittely. :D

Selvästi ketjun arvoinen aihe. Hyvää settiä, jatkakaa. Mukava kuulla erilaisia kokemuksia, uskomuksia ja yhden tapauksen faktoja joista voidaan tehdä aina luotettavia analyysejä ja yleistyksiä ilman tarkempia tietoja. :lol:
Kiitos @IcePen noista sinun viesteistä. Ilmeisesti kokemusta asiasta tosiaan löytyy.
 
Eikös se ole essonbaarin wanhaa perinnetietoa, että nelikolla mennään vaan ojaan syvemmälle.

Ensimmäinen takatuuppari eli isän lada meni lahjakkaasti ojaan risteyksen jälkeen kun "leikitytti". Sittemmin kaverin nipponin ihmeet slickseineen haukkasivat hankea pariin otteeseen. Kosketus Suomen liukkaaseen talviluontoon oli syntynyt.

Näillä opeilla nelikkokin varmasti pysyisi tiellä ja arvostan kovasti sen tarjoamaa etenemiskykyä vähän hankalemmissa oloissa. Se pitää vaan tietää ja muistaa, että liukasta on varsinkin jos saapas luistaa kuin sukuviattomuudessa.

Nykyisellä takapotkulla kyllä pärjää talvellakin pääsääntöisesti hyvin, myös risteyslähdöissä. Ainoastaan mäkiparkki tai umpeen aurattu ruutu Helsingissä on pakottanut lapiohommiin.
 
Eikös se ole essonbaarin wanhaa perinnetietoa, että nelikolla mennään vaan ojaan syvemmälle.
Onhan tuossa jotain perääkin. Ei ehkä ojaan ajamisen näkökulmasta, koska ojaan yleensä mennään yhtä syvälle vetotavasta riippumatta. Enneminkin tuo koskee vaikeissa olosuhteissa ajamista. Kaksivetoisella ei pääse kovin pitkälle ja sitten kun ollaan jumissa sen auton voi käydä vaikka perus-nelivedolla käydä hakemassa pois. Nelivedolla pääsee sitten pidemmälle, mutta kun sillä sitten jäädään jumiin vaatiikin jo astetta järeämpää kalustoa hakea se pois.

Ja sitten kun möyrii jollain kunnon maasturilla maastossa lukkojen avulla ja jää jumiin, voi olla hieman miettimistä millä ihmeellä sen saa sieltä haettua pois :)
 
Hyvin monissa autoissa on nykyään se tilanne että vaikka on nappi mistä sen muka saa täysin pois päältä niin se ei kumminkaan ole täysin pois päältä, alkanut pikkasen epäilyttää että sitä ominaisuuta käytetään nykyään muualla säästämisen piilottleuun eli jos se jarrutasapaino, vasteenlineaarisuus, tms ei pystyisikään olemaan kunnollinen/täydellinen ilman sitä toimintoa tms.

Kun sutimisen esto on täysin pois päältä niin silloinhan kuski voi autta sitä liikeellelähtöä jarruilla itse mutta jos se jarrujen toiminta ei ole täydellisen hyvä ilman sen tekoälyttömyyden mukanaoloa hommaa pissii.
 
...
Kiitos @IcePen noista sinun viesteistä. Ilmeisesti kokemusta asiasta tosiaan löytyy.
Uusimmanpään haldeks kytkimellisistä ei ole kokemusta mutta vanhemmista kylläkin.

Kaikkissa nelivetoautossa on ollut se tilanne että ne tuntuu hyvin vakailta aivan looppuunsaakka jonka jälkeen ne ei sitä ole ja siltä kuskilta vaaditaan kokekusperäistä taitoa että siitä selviää.

Semmoinen juttu että näistä uusimmista nelivedoista jossa on tekoälyautomaatisitä tekoälyautomaati tätä jokapaikka täynnä ei ole hirveänpaljon kokemusta mutta niissäkin on yleensä se tilanne että jos alunperin tilannenopaus on aivan liian kova niin ei nekään ihmeisiin pysty.
 
Eikös se ole essonbaarin wanhaa perinnetietoa, että nelikolla mennään vaan ojaan syvemmälle.

...
Kyllä siinä on sillalailla perää että kun se neliveto ei yleensä varoita jo hyvissäajoin lipsumisella niin nelivedolla ajava käyttää herkästi suurempia tilannenopeuksia niin että kun se pito karkaa on sitä liike-energiaa varastossa enempi joten vauhti tyssää vasta syvemmällä penkassa.
 
...
Nelivedolla pääsee sitten pidemmälle, mutta kun sillä sitten jäädään jumiin vaatiikin jo astetta järeämpää kalustoa hakea se pois.
...
Silloin kun puhutaan tarkoituksella pahaanpaikaan menemisestä niin minunkokemuksen mukaan kuskilta loppuu kanti ja uskallus yleensä ennen kuin hänen ajamansa auton resurssit tulee vastaan (niin on nykyään lakikin rajoittaa paljon teiurien ulkopuolela ajamista niine ttä yleensä tarvi jonkinlaisen luvan että sitä voi yleenaäkäänm tehdä).

... Ja sitten kun möyrii jollain kunnon maasturilla maastossa lukkojen avulla ja jää jumiin, voi olla hieman miettimistä millä ihmeellä sen saa sieltä haettua pois :)...
Olen nähnyt kun pyöräkurmaajan piti kaivaa 150 metriä uraa umpihankeen että se pääsi irroittamaan Mitsubishi Pajeron jonka kuski oli tuiskunjälkeen erehtynyt tien kulusta ja missannut yhden mutkan ja ajanut satanen+ lasissa suoraan ulos tieltä.

https://www.google.fi/maps/@68.449614,27.420759,15z

Kuten näkyy Urupään kohdalla pohjoisesta Saariselällepäin ajaessa tie kaartaa vasemmalle kuski missasi tuon kaarteen.

Tämän nykyisen imastonmuutoksen aikana tuonne on kasvanut nuorta puustoa mutta silloin tapahtuma-aikana se oli vielä tunnturin huippu paljakkaa jolla ei tietenkään ole mitään piirteitä joista voisi tuiskunjälkeen tunnistaa että missä se tie menee jos ei huomaa jokaista aurausmerkkiä tai yksi aurausmerkki puuttuu (niin kuin puuttui).

Niin muuten se minun aikaisempi umpihankiajo kuvaukseni tapahtui niin sivussa normaalista tieverkosta (kuten sanoin olin viemässä kuormaa valtaukselle ne ei yleensä ole tienvieressä) että todella stressasi kiinnijäännin mahdollisuus koska lähinapu olisi ollut yli 30km päässä maantietä pitkin (jonkajälkeen pitäisi lähteä umpimetsään sitä minun ajamaani reittiä) ja jos sen olisi ollu pakko ajaa ura auki sinnesaakka missä minä olin menossa se olisi maksanut paljon ja vaatinut tuntien kaivamista pyöräkoneellakin.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuossa jotain perääkin. Ei ehkä ojaan ajamisen näkökulmasta, koska ojaan yleensä mennään yhtä syvälle vetotavasta riippumatta. Enneminkin tuo koskee vaikeissa olosuhteissa ajamista. Kaksivetoisella ei pääse kovin pitkälle ja sitten kun ollaan jumissa sen auton voi käydä vaikka perus-nelivedolla käydä hakemassa pois. Nelivedolla pääsee sitten pidemmälle, mutta kun sillä sitten jäädään jumiin vaatiikin jo astetta järeämpää kalustoa hakea se pois.

Ainoa kerta, kun olen toistaiseksi jäänyt jumiin XC70:llä: ajoin auraamatonta metsäautotietä noin 20 cm paksussa hangessa ja kaikki meni hyvin niin kauan, kun pysyi liikkeellä. Sitten tuli tarve kääntää auto, ja siinä kohtaa pohjan alle pakkautui niin paljon lunta, että yksikään pyöristä ei saanut kosketusta maahan, vaan auton massa oli pohjan alla olevan lumen varassa. Lapioimalla lumet pohjan alta (onneksi oli lapio mukana kontissa) irtosi. Sen sijaan esimerkiksi tilanteesta, jossa etupyörät olivat uponneet pyörännapoihin asti mutaan, mutta takapyörät olivat pitävällä pinnalla, samainen XC70 irtosi omin voimin. Samoin irtosi toisen etupyöristä roiskeläppä.

Takaveto-Hiacen ilman riittävän painavaa kuormaa kyydissä olen saanut jumiin sohjoon Vantaan Ikean parkkiksella.
 
... Sitten tuli tarve kääntää auto, ja siinä kohtaa pohjan alle pakkautui niin paljon lunta, että yksikään pyöristä ei saanut kosketusta maahan, vaan auton massa oli pohjan alla olevan lumen varassa. ...
Tuohon auttaa just se mitä teetin omaan maasturiini eli alumiinista sellainen pohjapanssari joka loivassakulmassa tiivistää sen lumen vähän tiiviimmäksi kuin mitä sen auton muu maavara on eli auto koskettaa siihen tiivistetyyn lumeen vain osassa sitä alumiinista pohjapanssaria niin että vähintään toisen pään pyörillä on täysin pito koska siinä pääässä autoa pohja ei kosketa siihen lumeen (ainakaan liian tiukasti).

Kun se pohjapanssari on tarpeksi paksu ja öljypohjan kohdalla ei myöskää auton laahaaminen pohjanvarassa kivenlohkareen yli ole ongelma
(ja kun se kivenlohkare on tiekarhunjäliltä keskellä metsäautotietä ja ajoit siihen 80 km/h niin että auto hyppäsi siksi kun se 0,5 cm alumiininen pohjapanssari osui siihen lohkareeseen niin sekään ei ollut ongelma ;-) vaikakin varsin muistetava kokemus (80km/th metsäautotiellä! no kun se on suuntaansa 75km ja ajat sen päivässä vähintään neljäänkertaan ei enää jaksa hissutella jotain 60km/h (80km/h nopeudellakin käytät vuorokaudesta vähintään 8 tuntia sillä metsäautotielläa ajamiseen)).
 
Viimeksi muokattu:
On sitä nelivedolla oltu jumissa täälläkin. GMC Jimmyyn vaihdoin kesärenkaat alle, kun kevät oli jo pitkällä ja tiet sulat. Pintaa ei ollut kovin kehuttavasti. No siitä sitten kaverin kanssa metsään koiria ulkoiluttamaan, se metsätie olikin sitten yllättävän luminen ja lopulta matka hyytyi suunnilleen tasaiselle. Siinä kyllä pitoa haettiin kaikilla risuilla, kumimatoilla, D pykälään ja kummatkin työntämään. Mutta eihän se tonnikeiju liikkunut eteen tai taakse kun oli ne kuopat jo kaivettu.
Lopulta yhden kaverin sai kiinni, jolla kunnon offi vehje, ja tämä tuli sitten vastakkaisesta suunnasta, liina kiinni ja hinaten tielle.

Toinen jumitus sitten kaupan parkkiksella talvella, missä piha oli aurattu niin että parkkipaikkojen väliin oli ne lumet aurattu kinokseksi. Siinä oli kokoretulla Suzukilla kiva leikkiä ja pomppia niiden kasojen yli. Lopulta kokeilin liian pienellä vauhdilla ja siihen jäi kiikkumaan kaikki neljä pyörää ilmassa.
Joku taksikuski tuli sitten siihen tankkaamaan, ja kysyi että eiks toi oo neliveto ja miten se tolleen?:facepalm: - joo on se nelikko ja yhtään en tiedä mitä kävi... Ja eikun lapio käteen ja kaivamaan sitä puolentoista metrin kinosta pienemmäksi.

Näistä tapahtumista on siis aikaa ja paljon.
 
En tiedä missä sitten pääset leikkimään jos kesäisestä säästä puhutaan. Vauhdit nousee sorallakin niin korkeiksi ettei paljon jää paikkoja missä leikkiä. Asfaltilla saa todella tehdä töitä että irtoaa. Tällaisia ongelmia siis 8,5kg/kW tehoisella (300hp). Etsimällä huonommat renkaat vois tietysti irrota helpommin. Mut nykyisillä 18" renkailla voi asfaltilla painaa tallan pohjaan saakka täysin huoletta. Mutkaisella asfalttitiellä ongelmaksi muodostuu enemmän tien möykkysyys kun alkaa isommissa vauhdeissa oleen sellaista perunapeltoa ettei jousitus piisaa, kurvissa edes yrittämättä irtoamista. Jollei sitten pompun takia ole ilmassa kokonaan.
Lumesta puhuin tottakai. Ainoa leikkiminen mitä kesällä olen tehnyt on donitsit ja burn outit joskus kun sellaiseen kykenevän auton omistin. Harmillista kun noi muskeliautot on Suomessa niin kalliita. En ikinä kaahaisi jossain hiekkatiellä, siinä menettää henkensä ja on laitonta.
 
Ihan varmasti pyörii jos tuossa säässä slikseillä kesämunkeilla ajelee. Kertoo enemmän kuljettajan asenteesta kuin auton vetotavasta.
 

Laskennallisesti ehkä noin, mutta automaatilla ei voi latoa 6000rpm nollista. Tai voi, mutta ne on sitten vähän rajumpia laitteita, joissa on vähän enempi hepoja, kuin 300.

Eli normaalissa autossa, käytännön olosuhteissa.

Siinä perus V8 autossa, jossa on "ohjekirjassa" "sama" vääntö ja hevoset, on todennäköisemmin voimaa siellä matalammilla kierrosalueilla, jota tuo vaivaton sutaisu vaatii.

Sama koskee dieseliä, on paljon todennäköisempää, että siinä öljypoltin on tarpeeksi hereillä jo siellä ~2000 stallin korvilla.

Bensakoneessa, jossa alavääntöä on uhrattu niiden ohjekirjahevosten alttarille ei näin välttämättä ole.
 
..löytyy alumiinisen konepellin alta..

Kestipä kauan huomata, että tässä puhuttiin jostain audista.. My bad.

Joo nelivedolla voi olla vähän hengetön suditteluun tuo pikkukasi. Viritysastetta ylös sinne 7000+++ jenkoille ja stallia reilusti, niin alkaa leikkiminen sujua.
 
Dieselin pitäminen jotenkin suorituskykyisenä on kyllä itsepetosta. Kapea tehoalue pienillä kierroksilla. Vaatii aina muunninlaatikon väliin keittämään öljyä että edes jotenkin newtonmetrit muuttuu suorityskyvyksi kun tehoa ei saa. Moottoriurheilun kun ottaa tähänkin esimerkiksi, niin nekin muutama laji jossa dieselillä ajetaan, on säännöillä muut polttoaineet kielletty. Laittamalla sytytystulpat, hieman puristusta laskemalla, ja vaihtamalla esim. metanoliin (ei nitro) tehoa samasta koneesta tulee ihan eri tavalla.
 
Ei välttämättä. Kyllä se rengas saa vielä suuressakin kohtauskulmassa vauhtia tiestä jolloin voi tuollain heittää lunta. Ja sekin et jollei jarrua paina niin automaatti pyrkii eteenpäin. Tuon laatikosta en teidä mutta vanhemmissa öljylingoilla ehjänäkin pääsi jopa 30km/h tasaisella maalla tyhjäkäynnillä jollei jarrulla toppuutellut.
Etuvedolla olisi vain painanut lisää kaasua ja olisi saattanut oieta. Takavedolla aika mahdoton tilanne tuollanen. :)
 
Dieselin pitäminen jotenkin suorituskykyisenä on kyllä itsepetosta. Kapea tehoalue pienillä kierroksilla. Vaatii aina muunninlaatikon väliin keittämään öljyä että edes jotenkin newtonmetrit muuttuu suorityskyvyksi kun tehoa ei saa. Moottoriurheilun kun ottaa tähänkin esimerkiksi, niin nekin muutama laji jossa dieselillä ajetaan, on säännöillä muut polttoaineet kielletty. Laittamalla sytytystulpat, hieman puristusta laskemalla, ja vaihtamalla esim. metanoliin (ei nitro) tehoa samasta koneesta tulee ihan eri tavalla.
Heh, hyvä trolli... Nykyaikaiset dieselit kahdella tai kolmella ahtimella eri kierrosalueilla toimiessaan venyttää tehoalueen jo aivan riittävän laajaksi. Numerot kertoo onko suorituskykyä vai ei, omasta mielestä alle 15sek 0-200km/h tai 4sek 0-100km/h on jo sitä. Sitä en kiellä etteikö bensakoneesta samoilla ahtamisilla saisi enemmän irti, mutta se että diesel on suorituskyvytön on joko kokemattomuutta tai paskapuhetta :)
Tuosta voi vaikka vertailla miten "kapea tehoalueinen" 370hp diesel pärjää 580hp ahdettua V10 bensakonetta vastaan:
 
Viimeksi muokattu:
Heh, hyvä trolli... Nykyaikaiset dieselit kahdella tai kolmella ahtimella eri kierrosalueilla toimiessaan venyttää tehoalueen jo aivan riittävän laajaksi. Numerot kertoo onko suorituskykyä vai ei, omasta mielestä alle 15sek 0-200km/h tai 4sek 0-100km/h on jo sitä. Sitä en kiellä etteikö bensakoneesta samoilla ahtamisilla saisi enemmän irti, mutta se että diesel on suorituskyvytön on joko kokemattomuutta tai paskapuhetta :)

Ei se mikään trolli ole. 15 sek 0-200km/h ei tarvii kuin reilun nelisensataa heposta 1500kg painavaan nelivetoon. Omakin auto siihen pystyy eikä tarvii kuin yhden ahtimen ja viime vuosituhannen tekniikkaa.
 
Ei se mikään trolli ole. 15 sek 0-200km/h ei tarvii kuin reilun nelisensataa heposta 1500kg painavaan nelivetoon. Omakin auto siihen pystyy eikä tarvii kuin yhden ahtimen ja viime vuosituhannen tekniikkaa.
Aha, no mikä on mielestäsi "suorituskykyisen" auton raja, jos tuo ei vielä ole sitä?
 
Niin ei kovin monikaan suorituskykyinen auto taida katulaillinen olla jos kaikki pykälät käytäisiin läpi. Mutta katsastettuja kilvellisiä yli 1000hv autoja suomessakin kesäisin näkyy useampia. Ei mulla mitään tarkkaa rajaa suorituskykyyn ole mutta jos mitataan pelkästään autoa rullaavilla lähdöillä kuivalla päällysteellä niin hitaaltahan 10 sek. 100-200km/h tuntuu kun 600cc mopotkin sen kulkee.
 
Tuosta voi vaikka vertailla miten "kapea tehoalueinen" 370hp diesel pärjää 580hp ahdettua V10 bensakonetta vastaan:


Yllättävän kauan tulee Bemu rinnalla. On se varmasti kevyempikin, mutta silti vaikuttaa että tehoero on paljon ilmoitettua pienempi. Audi rikki?

Auto kulkee teholla, ei väännöllä, eikä millään muullakaan maagisella jutulla. Ja kun mennään lappu lattiassa, niin ollaan aika lähellä sitä huipputehoa (vaihtokohdan ja vaihteiden lukumäärästä riippuen). On aivan sama millä nesteellä, kaasulla, hiilellä, puulla, päreellä tai turpeella kone tehonsa tuottaa, kunhan se teho jotenkin syntyy. Ei se Michelin auton alla kysele että kuka tämän tuotti, se noudattaa fysiikan lakeja.

On myöskin aivan sama onko siellä moottorissa jotain vääntöpiikkiä <3000 rpm, koska niitä kierroksia ei käytetä kun mennään kovaa. Huipputeho lasketaan siitä väännöstä mikä on huipputehon kierroksilla.

Tietenkin se kiihtyvyys voidaan laskea lähtemällä moottorin vääntömomentista ja kierrosnopeudesta ja niiden muuttumisesta vaihteistoissa ja vetopyörillä (joka muuten on edelleen se sama teho), mutta kaikkein helpoin tapa on soveltaa heti suoraan energiaperiaatetta, eli keskittyä vain moottorin tehoon, koska teho ei muutu vaihteistoissa (pienet kitkahäviöt unohtaen)

Auto painaa m, sen kiihdyttäminen nopeuteen v vaatii energian Emv^2.
Jos tuo kiihdytys nopeuteen v halutaan tehdä ajassa t, niin teho on P=E/t=½mv^2/t.
Eli ainoa mikä vaikuttaa kiihtyvyyteen on auton massa ja käytettävissä oleva maksimiteho.
(Unohdamme ilmanvastuksen ja vaihtokohdat, oletamme että renkaissa riittää kitkaa, ja tietty tasamaa)
 
Yllättävän kauan tulee Bemu rinnalla. On se varmasti kevyempikin, mutta silti vaikuttaa että tehoero on paljon ilmoitettua pienempi. Audi rikki?

Auto kulkee teholla, ei väännöllä, eikä millään muullakaan maagisella jutulla. Ja kun mennään lappu lattiassa, niin ollaan aika lähellä sitä huipputehoa (vaihtokohdan ja vaihteiden lukumäärästä riippuen). On aivan sama millä nesteellä, kaasulla, hiilellä, puulla, päreellä tai turpeella kone tehonsa tuottaa, kunhan se teho jotenkin syntyy. Ei se Michelin auton alla kysele että kuka tämän tuotti, se noudattaa fysiikan lakeja.

On myöskin aivan sama onko siellä moottorissa jotain vääntöpiikkiä <3000 rpm, koska niitä kierroksia ei käytetä kun mennään kovaa. Huipputeho lasketaan siitä väännöstä mikä on huipputehon kierroksilla.

Tietenkin se kiihtyvyys voidaan laskea lähtemällä moottorin vääntömomentista ja kierrosnopeudesta ja niiden muuttumisesta vaihteistoissa ja vetopyörillä (joka muuten on edelleen se sama teho), mutta kaikkein helpoin tapa on soveltaa heti suoraan energiaperiaatetta, eli keskittyä vain moottorin tehoon, koska teho ei muutu vaihteistoissa (pienet kitkahäviöt unohtaen)

Auto painaa m, sen kiihdyttäminen nopeuteen v vaatii energian Emv^2.
Jos tuo kiihdytys nopeuteen v halutaan tehdä ajassa t, niin teho on P=E/t=½mv^2/t.
Eli ainoa mikä vaikuttaa kiihtyvyyteen on auton massa ja käytettävissä oleva maksimiteho.
(Unohdamme ilmanvastuksen ja vaihtokohdat, oletamme että renkaissa riittää kitkaa, ja tietty tasamaa)
Joo tiedän itsekin tuon että teholla käytännössä on väliä kun vaihdevälitykset yleensä valitaan optimaalisiksi moottoriin nähden. Luulisin että x35d kova kyyti johtuu juuri hyvästä vetoalueesta/välityksestä moottorin tehoalueeseen nähden tuossa 60-140 alueella, ja varsinkin 80-120 menee kolmosella pariin sekuntiin.
Tuossa lisää noita vertailuja, veikkaan että kaikki ei voi olla rikki :)




 
Niin ei kovin monikaan suorituskykyinen auto taida katulaillinen olla jos kaikki pykälät käytäisiin läpi. Mutta katsastettuja kilvellisiä yli 1000hv autoja suomessakin kesäisin näkyy useampia. Ei mulla mitään tarkkaa rajaa suorituskykyyn ole mutta jos mitataan pelkästään autoa rullaavilla lähdöillä kuivalla päällysteellä niin hitaaltahan 10 sek. 100-200km/h tuntuu kun 600cc mopotkin sen kulkee.
Nojoo jos yli 1000hp bensoihin ja kaksipyöräisiin verrataan, niin voit kyllä pitää mielipiteesi että sen alle olevilla bensoilla ja dieselillä ei ole suorituskykyä :D Suurimmalle osalle taitaa kuitenkin riittää vähän pienempi suorituskyky :rolleyes:
 
0-200 menee alta 10sec... 1 pyörä pyöntää.

Aihe oli kuitenkin se vetotapa. ;)
 
0-200 menee alta 10sec... 1 pyörä pyöntää.

Aihe oli kuitenkin se vetotapa. ;)
Joo moottoripyörä on hyvä esimerkki miksi kuivalla asfaltilla vetävä takapyörä(t) on täysin riittävää, melkein tässä olisi mielekkäämpää keskustella mikä on se paras vetotapa niillä muilla vähemmän pitävillä alustoilla :p
 
Joo moottoripyörä on hyvä esimerkki miksi kuivalla asfaltilla vetävä takapyörä(t) on täysin riittävää, melkein tässä olisi mielekkäämpää keskustella mikä on se paras vetotapa niillä muilla vähemmän pitävillä alustoilla :p
Tämäpä juuri.

Täytyy sanoa että etuvetoisella uskaltaa kyllä esim. puuterilumessa paremmin kuin takapotkulla. Ohituskaistalla kovassa ylämäessä 10cm puuterilumen päällä ja kaikki renkaat irti tiestä 80km/h vauhdissa. Ei muuta kuin kaasua vain niin kyllä se ihan nätisti kulki. Takavetoisella ei olisi ollut mitään toivoa ja neliveto tietysti vielä parempi. Eipä halvassa kauppakassissa nelivetoa ole, joten mennään etuvedolla. :)
 
Tämäpä juuri.

Täytyy sanoa että etuvetoisella uskaltaa kyllä esim. puuterilumessa paremmin kuin takapotkulla. Ohituskaistalla kovassa ylämäessä 10cm puuterilumen päällä ja kaikki renkaat irti tiestä 80km/h vauhdissa. Ei muuta kuin kaasua vain niin kyllä se ihan nätisti kulki. Takavetoisella ei olisi ollut mitään toivoa ja neliveto tietysti vielä parempi. Eipä halvassa kauppakassissa nelivetoa ole, joten mennään etuvedolla. :)
Joo, mutta kyllä itselläkin on etuvedolla motarilla loivassa alamäkikaarteessa lähtenyt perästä yllättäen pito irti kun syksyn ensimmäiset yöliukkaat kesärenkailla yllätti, no kyllä se sitten vielä jollain kytkin+kaasukombolla ja pienellä vastaohjauksella oikeni. On takavedossakin toki pito lähtenyt mutta siinä se ei säikäytä niin paljoa kun huonon pidon tuntee perän levottomuutena jo hyvissä ajoin. Etuvedolla perän irtoaminen tulee yllättävämmin kun odotus on että etupää oireilee ensin sen huonon pidon kanssa.
 
En tiedä miten te niitä auto ajatte mutta en kyllä itse ole ikinä saanu etuvetoisesta perää irti kuin tarkoituksella. Turbaani driftingit sitte erikseen.
 
En tiedä miten te niitä auto ajatte mutta en kyllä itse ole ikinä saanu etuvetoisesta perää irti kuin tarkoituksella. Turbaani driftingit sitte erikseen.
Jarrutus/moottorijarrutus huonolla pidolla kaarteessa reilusti etupainoisessa autossa tekee paljon. En ole kyllä enää millään uusilla etuvedoilla ajanut mistä ajonhallinnat löytyy, niitä varmaan mahdoton saada pyörähtämään...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 522
Viestejä
4 539 217
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom