- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 2 933
Nelivedon nopeus rallissahan perustui paljolti siihen, että autoa vastaheitolla käännettiin mutkassa seuraavan suoran suuntaiseen asentoon, jolloin ylivoimainen vetopito antoi suuren edun, kun kaasun pystyi vaan tallata pohjaan ja mentiin jo suoraan seuraavaa mutkaa kohti.Sama homma on kiinteällä nelivedolla toteutetussa autossa jos sen haluat taittaa kurviin mahdollisimman jouhevasti tarvitaan jarrujenkäyttöä joko/tai/ja ratinkäyttöä joko/tai/ja kaasunkäyttöä poikkeavissa yhdistelmissä (vaihtelee sen mukaan mistä autosta on kyse), yleensä kyse on siitä että rattia täytyy vipata kaarteen alussa ensin ulkokaarteeseenpäin ennen kuin auton taittaa siihen kaarteeseen koska muuten se puskee eikä yliohjaa mikä on se toivottu käyttäytymistapa.
Itse vaihdoin juuri ensimmäiseen takavetoiseen (etuvetoisia ollut). Tässä autossa oli aika kuluneet nastarenkaat takana ja sen kyllä huomasi pari kertaa. Normaali ajelu siis sujui ihan ok, mutta pari kertaa meinasi jäädä jumiin ja kerran jäikin.
Vaistomaisesti ajelin tutun pihaan niin että peruutin auton parkkiin hieman ylämäkeen.. se taisi olla virhe koska peruuttaessa paino siirtyi enemmän eturenkaille, jolloin vetävissä vähemmän painoa. No renkaat sutaisi ja kaivoi pienen kuopan, jonka alla oli jäätä.
Ongelma oli luultavasti myös osaltaan luistonesto, joka antoi renkaiden sutaista, mutta sitten katkaisi sutimisen heti ja auto jäi kuoppaan. Jos olisi saanut sutia vapaasti niin olisi varmaan liikkunutkin. No tässä ei ollut sinänsä ongelmaa, koska pääsin etukautta pois tilanteesta, mutta se tarkoitti sitä että jouduin ajamaan todella jyrkän mäen alas ja sieltä piti päästä ylös Pari kertaa sai kokeilla, kunnes siirsimme sieltä alhaalta yhden auton pois jolloin sain auton matkan lisää vauhtia.
Tuollainen pehmeä lumi on kyllä hankala, etuvetoisella tuon mäen pääsee lähes aina ylös pakittamalla, mutta on siinäkin joskus ongelmia ollut. Paremmat renkaat olisi varmaan auttanut jo ensimmäisessä tilanteessa.
Tuli myös huomattua että pehmeällä sohjolla, luistonesto pitää olla pois päältä, kun ei auto meinaa liikkua mihinkään. Kun takarenkaat saa sutia niin kaasun kanssa on helppo pelata ja hallita autoa tuollaisessa paksummassa lumessa ja sohjossa.
Etuvetoisessa on se etu, että jos olet liukkaassa kohdassa niin voit rattia kääntämällä saada auton liikkumaan sivuttain johonkin pitävämmälle.
edit. lisätty selvennys virkkeeseen
Viimeksi muokattu: